Sidor: 1, 2, 3, 4
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 22-07-2018, 13:11) *
Varför hacka på politiker? Det är väl inte dom som släpper ut skiten? Varför inte angripa industrin - den verkliga boven, med sina "koldioxidköp" och annat banalt, så tror dom att dom köpt sig fria.
Vem är det som tillåtit handel med utsläppsrätter?

Men oavsett så tror jag loppet med att stoppa klimatförändringarna var kört redan innan det blev allmänt känt att det fanns. Nu gäller det bara att anpassa sig och göra det bästa av förutsättningarna. Runt Medelhavet har de alltid haft torra somrar så vi får se hur dom klarar sig och följa deras exempel. Det stora problemet tror jag kommer vara att somrarna kommer variera. Den här är en medelhavssommar, nästa kanske blir en gammal vanlig, sval, regnig sommar.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 22-07-2018, 14:28) *
Vem är det som tillåtit handel med utsläppsrätter?

Men oavsett så tror jag loppet med att stoppa klimatförändringarna var kört redan innan det blev allmänt känt att det fanns. Nu gäller det bara att anpassa sig och göra det bästa av förutsättningarna.

Jag tappade nog mycket hopp om att detta skulle gå att lösa efter klimatmötet i Köpenhamn 2009. Jag har aldrig sett någon fråga i historien där samtliga inblandade var så överens om att detta är någon annans ansvar. Ingen ville betala "någonannan" har ansvaret. Sedan dess har världen fått Trump som nedmonterat det som man lyckats uppnå i USA de senaste 20 åren.

Hur har det gått för dig och dina träd i sommar?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 22-07-2018, 16:48) *
Hur har det gått för dig och dina träd i sommar?

Det börjar se dystert ut, det som står lite torrt till börjar sloka. Men samtidigt är det bättre än många andra delar av landet
Huggorm
Min magnolia kobus ser lite hängig ut, tror ni den kan ha fått ett virus eller är det svampangrepp? rolleyes.gif
Gunilla T
Ser ut som om den torkat tycker jag. Fyra av mina magnolior ser ut så där med torkade grenar. Växtligheten är hårt stressad nu pga torka och kan inte försvara sig mot olika angrepp så det går inte att utesluta.

Torka eller en följd av torkan, svårt att avgöra.
Huggorm
Ja, nog har det med torkan att göra alltid. Frågan är hur stor skada trädet tar, dör grenarna med torra löv eller kan de sätta nya löv nästa år? Jag har sett båda exempel, björkar som dör från toppen och neråt efter torka och en rönn som släppte alla löv och sedan slog ut igen våren efter som om inget hade hänt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon