Sidor: 1, 2, 3, 4
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 24-07-2017, 19:36) *
Imponerande handlingskraft, hoppas nu att du kan rädda det mesta av växterna. Sedan får du koppla in stuprören från takavvattningen så du har vatten till åtminstone början av nästa torrperiod

Kram på dig Huggorm kompiskram.gif men stuprören från taken kopplades in redan i april, vis av tidigare vårar och somrar. Vi har avvattningen tom från vedlidret.
*Stintan*
Grattis Gunilla men vem har vatten att sälja och var kommer det vattnet ifrån? En lten undran bara.
tomas99
Täckodling är bra vid torka, problemet är bara att få fram matrial så det räcker.
Gunilla T
Jag blev verkligen förvånad när jag började leta, privata entreprenörer som insett att detta med vatten kan bli en produkt som vilken som helst när bristsituationer uppstår.

Säkert har den nya trenden med badtunnor och pooler inneburit en marknad när kommunerna satt stopp för brandkåren att fylla poolanläggningar. Det finns också ett behov hos kommunerna att snabbt kunna leverera rent vatten till hushåll när läckage uppstår på vattenledningar för är man ansluten till kommunalt vatten så är kommunen skyldig att hjälpa till om olyckan är framme.

Och så har du alla dessa boende med egen brunn som får ordna vattentillgången själv och sinande brunnar börjar bli ett stort problem. Jag pratade en del med killarna som levererade vattentankarna och de menade att myndigheterna är dåligt förberedda inför den vattenbrist som vi har nu i delar av landet och att problemet växer i takt med varmare klimat. De uttryckte också en tvekan inför att fortsätta leverera vatten till pooler, jag uppfattade det som en samvetsfråga.

Vattnet kommer från bergtäkter, rent och friskt källvatten. Kanske också en moralisk fråga, att använda rent vatten till att bevattna en trädgård?

Tillgång och efterfrågan, när bristsituationer uppstår finns alltid en marknad och rent vatten är på väg att bli en handelsvara bland många andra.

Jag är övertygad om att tillgången till rent vatten kommer att bli en stor fråga framöver. På Gotland och Öland byggs avsaltningsanläggningar för att garantera dricksvattnet till hushållen. Har en son som är kemiingenjör och sysslar just med vattenfrågor och han har varit involverad i dessa avsaltningsprojekt.

Det finns förstås en baksida också, avsaltning är energikrävande och dyrt. Vi ökar energianvändningen för att parera konsekvenserna av ... vår konsumtion av energi.

Tillägg; det här var ett svar till Stintan, glömde citera.
*Stintan*
Man kanske skulle köpa sig en tankbil g.gif om det nu bara är att åka och hämta i nån ägarlös bergtäkt. Annars duger väl sjövatten lika bra till att vattna med.
eskil43
CITAT (Gunilla T @ 23-07-2017, 20:24) *
Jag har aldrig mätt upp trädgården men den omfattar ungefär 2000 kvm och då räknar jag bara på det som är uppodlat, inga gräsmattor alltså. Torkan började i maj, jag har vattnat sedan mitten av maj månad, varje dag.

Ingen nederbörd alls de senaste 5 veckorna, i juni kom någon skur på 4mm och en skur på 2 mm ungefär.

180.000 l vatten i månaden vid utebliven nederbörd alltså.

Har du månne några idéer om hur jag åstadkommer denna konstbevattning?

Att torkan är svår i år syns nu överallt i naturen, men att man ska ta lärdom av detta är viktigt för framtiden.
Jag skulle gräva en naturlig dam, helt under marknivån, på den lägsta punkten på Dina marker, 15-20m x 5m och 2m i medeldjup. På täta lerjordar behövs ingen tätskikt i dammen, i annat fall klä dammen med dammduk.
Om man har djupborrade brunnar så tar man vatten från den, och fyller dammen alltefter vid behov, en tillrinning på 10 liter i minuten ger c 14-15000 liter vatten i dygnet, och det räcker för en trädgård på flera tusen kvm även vid svår torka.
En pump vid dammen som kan leverera minst 7-8000 liter i timmen, en stamledning på 32-40 mm genom hela trädgården
med tappställen med magnet ventiler, 20-25 mm spridarledningar och sedan lämpliga spridare, och en styrskåp för 15-20 magnet ventiler.
När allt detta är på plats, så behöver man aldrig mer ha sömlösa nätter för torkans skull, och investeringen håller årtionden.
Om inte jag har fel, så finns det bidrag till skapandet av viltvatten o söka på Länsstyrelsen.
Gunilla T
CITAT (eskil43 @ 25-07-2017, 20:49) *
Att torkan är svår i år syns nu överallt i naturen, men att man ska ta lärdom av detta är viktigt för framtiden.
Jag skulle gräva en naturlig dam, helt under marknivån, på den lägsta punkten på Dina marker, 15-20m x 5m och 2m i medeldjup. På täta lerjordar behövs ingen tätskikt i dammen, i annat fall klä dammen med dammduk.
Om man har djupborrade brunnar så tar man vatten från den, och fyller dammen alltefter vid behov, en tillrinning på 10 liter i minuten ger c 14-15000 liter vatten i dygnet, och det räcker för en trädgård på flera tusen kvm även vid svår torka.
En pump vid dammen som kan leverera minst 7-8000 liter i timmen, en stamledning på 32-40 mm genom hela trädgården
med tappställen med magnet ventiler, 20-25 mm spridarledningar och sedan lämpliga spridare, och en styrskåp för 15-20 magnet ventiler.
När allt detta är på plats, så behöver man aldrig mer ha sömlösa nätter för torkans skull, och investeringen håller årtionden.
Om inte jag har fel, så finns det bidrag till skapandet av viltvatten o söka på Länsstyrelsen.

Tack för ditt utförliga svar. Jag har sett detta komma så jag är inte alls överraskad på något sätt. Håller man på med odling i större format blir man en vaken iakttagare av väder. Jag har bara inte hittat någon lösning annat än att samla allt regn som faller men det är ju långtifrån någon hjälp. Hur många växter klarar man av att vattna med en tio liters kanna? Kanske orkar jag vattna 50 växter i dygnet? Bara ett exempel på hur tankarna går..

Ditt projekt skulle säkert fungera men det är jättestort och kräver enorma investeringar, något för en plantskola som lever av försäljning men känns för stort och dyrt för en hobbyträdgård. Vi är inga ungdomar längre.
Bidrag betalas ut till restaurering av våtmarker och dammar. Det är miljöinvesteringar vars syfte är att minska transporten av kväve och fosfor från jordbruket till våra vattendrag, knappast aktuellt i det här fallet.

Det är många som drabbas av torkan och dess följder. Pratade med personal på en plantskola som var oroliga för sina arbeten. De trodde inte arbetsplatsen skulle överleva, kunderna uteblir då ingen vågar plantera i torkan och utan kunder så tar det obönhörligen slut.
eskil43
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2017, 08:25) *
Tack för ditt utförliga svar. Jag har sett detta komma så jag är inte alls överraskad på något sätt. Håller man på med odling i större format blir man en vaken iakttagare av väder. Jag har bara inte hittat någon lösning annat än att samla allt regn som faller men det är ju långtifrån någon hjälp. Hur många växter klarar man av att vattna med en tio liters kanna? Kanske orkar jag vattna 50 växter i dygnet? Bara ett exempel på hur tankarna går..

Ditt projekt skulle säkert fungera men det är jättestort och kräver enorma investeringar, något för en plantskola som lever av försäljning men känns för stort och dyrt för en hobbyträdgård. Vi är inga ungdomar längre.
Bidrag betalas ut till restaurering av våtmarker och dammar. Det är miljöinvesteringar vars syfte är att minska transporten av kväve och fosfor från jordbruket till våra vattendrag, knappast aktuellt i det här fallet.

Det är många som drabbas av torkan och dess följder. Pratade med personal på en plantskola som var oroliga för sina arbeten. De trodde inte arbetsplatsen skulle överleva, kunderna uteblir då ingen vågar plantera i torkan och utan kunder så tar det obönhörligen slut.

Efter sol kommer regn. Jag kan minnas et flertal nästan lika torra somrar som denna, men det är otroligt besvärligt när det händer. Jag har själv en bevattnings anläggning som kan leverera vatten även somrar som denna, men vattnet kommer från en källa (på grannens mark), så jag behöver ingen damm. Kostnaden för min anläggning ligger på c 12-13000:- totalt, så det är fullt OK tycker jag. Jag tror att en med damm, och lite större kapacitet skulle gå på c 50-60000:- totalt, men man får montera allt själva ex el jobb.
Tapio
Halaj!

Jag undrar lite hur mycket vatten som går åt till att få en torr jord fuktig/blöt igen?
Jag brukar alltid vara sen med att vattna. Sen när jag vattnar så är det som att spotta en kamel i halsen, marken verkar aldrig bli mättad.

Om jag räknar på Gunilla så ger en kubik vatten på 2000 kvm en ”vattenmatta” på ca 5 mm.
3*2,5*5=37,5 mm. Motsvarar alltså ca 38 mm regn. Hur långt räcker det?

//T
Gunilla T
Det är just det som är problemet, jorden slår ifrån sig vattnet när den blir för torr. Om man vattnar med vattenkanna på en torkad jord rinner allt bort, man måste stå och droppa lite i taget om man vill vattna en speciell växt. När det blir riktigt torrt uppstår stora sprickor i rabatterna, så är det här just nu.

Nu har jag använt upp vattenleveransen jag fick i tisdags, 7,5 kbm. Inte ens 25% av trädgården är vattnad. Jag vattnar med spridare som täcker ungefär 20 kvm ?? i taget. Låter spridaren gå i 1,5 timmar, jag har förut kollat att 1,5 timmars bevattning med spridare ger ca 5 mm. När jag sedan kollar hur jorden ser ut så är det fuktigt ca 2cm ner i marken. Det måste ju ner till rötterna för att få någon effekt alls så dessa 2 cm fuktig jord är ingen hjälp alls.

Din uträkning kan inte stämma, 38 mm regn är en rotblöta.

Tillägg; om man skall räkna på hur mycket vatten som når marken måste man också beräkna hur stor avdunstningen är.
Huggorm
CITAT (Tapio @ 26-07-2017, 22:28) *
Halaj!

Jag undrar lite hur mycket vatten som går åt till att få en torr jord fuktig/blöt igen?
Jag brukar alltid vara sen med att vattna. Sen när jag vattnar så är det som att spotta en kamel i halsen, marken verkar aldrig bli mättad.

Om jag räknar på Gunilla så ger en kubik vatten på 2000 kvm en ”vattenmatta” på ca 5 mm.
3*2,5*5=37,5 mm. Motsvarar alltså ca 38 mm regn. Hur långt räcker det?

//T

Tror du är en decimal fel. En kubikmeter på 2000kvm ger 0,5mm per meter. Det kommer alltså inte motsvara 38mm regn utan 3,8 som är ungefär en som dag när det småregnar lite.

För övrigt kan man kolla på filmer på youtube från Colorado och liknande torra platser när det plötsligt börjar regna. Den torra jorden kan inte ta till sig vattnet utan nästan allt rinner ner i vattendragen. Och när allt plötsligt samlas där kan det komma som en tsunami av vatten i en tidigare nästan uttorkad bäckfåra. Det har varit olyckor med turister som kört ner med jeepar och sedan överraskats av flodvågen och blivit bortspolade med bil och allt. Så det bästa är om det småregnar lite först så jorden blir mottaglig, och sedan kan skyfallen få komma.

Så här såg det ut i Utvik, Norge natt till måndag. Dom fick tydligen allt regn vi skulle haft.

https://www.aftenposten.no/norge/i/7rwM3/Ut...-pa-ny-flomfare
Tapio
CITAT (Huggorm @ 27-07-2017, 10:18) *
Tror du är en decimal fel. En kubikmeter på 2000kvm ger 0,5mm per meter. Det kommer alltså inte motsvara 38mm regn utan 3,8 som är ungefär en som dag när det småregnar lite.

För övrigt kan man kolla på filmer på youtube från Colorado...

Halaj!

Ja, du har rätt. Kommat hamnade fel.

När jag bodde i New Mexico var himlen alltid blå där. Det var väldigt ovanligt att se moln öht. men när det regnade, kanske en gång i månaden var det alltid ett fruktansvärt skyfall.
Översvämning överallt och det hade varit bättre att paddla kanot isf att ta bilen till jobbet.

//T
Gunilla T
Sådär ja, de 20 mm som regn som skulle ha fallit igår och i natt blev det inget av denna gång heller, nu får jag en ny leverans av vatten på förmiddagen.

Nu börjar vattenbristen uppmärksammas i media också, bättre sent än aldrig. I Rapports hårt prioriterade nyhetsinslag var det två nyheter om vattenbristen härom kvällen. Stort uppslag i Eskilstuna Kuriren i går, lantbrukare som inte har mat till djuren utan nu tvingas ta från kommande vinters matförråd. Nödslakt av djurbesättningar blir nödvändigt i höst eftersom det inte kommer att finnas någon marknad för foder heller.
Gossen Ruda
Väderradaren är intressant att följa. Men var är det du bor Gunilla? Östergötland har jag för mig.
Gunilla T
Jag bor i skogen i Sörmland, har du några lågtryck på ingående till oss?

I går tittade jag på Rapport och åtföljande väderrapport. Han i rutan förannonserade vädret med ett stort leende "och nu Pia, har du någon högsommarvärme på gång åt oss?" I mitt frustrerade tillstånd fick jag nästan lust att kasta en sko i TV - rutan men det gjorde jag förstås inte, jag är ff en civiliserad person naughty.gif
Gossen Ruda
Tyvärr inte. Det senaste regnvädret kom upp från söder men delade sig med en del över Östersjön och en del över västra och mellersta Götaland, för att sen återsamlas norr om Mälardalen. Du ligger helt enkelt dåligt till hos Makterna.
*Stintan*
Regnvädrena som aviseras tycks bara försvinna på nåt märkligt sätt. Dom flyttas fram från dag till dag för att sen pötsligt vara helt borta.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 28-07-2017, 09:21) *
Jag bor i skogen i Sörmland, har du några lågtryck på ingående till oss?

I går tittade jag på Rapport och åtföljande väderrapport. Han i rutan förannonserade vädret med ett stort leende "och nu Pia, har du någon högsommarvärme på gång åt oss?" I mitt frustrerade tillstånd fick jag nästan lust att kasta en sko i TV - rutan men det gjorde jag förstås inte, jag är ff en civiliserad person naughty.gif
Urbaniseringen. Folk bor i lägenhet och har obegränsat med vatten från kranen. Regn innebär enbart problem för dom. Det är egentligen skrämmande att se hur avskurna från verkligheten många är idag, de har ingen som helst förståelse för naturkrafterna. Skulle samhället bryta samman skulle de vara helt hjälplösa.

Men för övrigt så hade smhi länge aviserat regn för kvällen igår, men när det närmade sig strök de som vanligt nederbörden ur prognosen. Men de hade fel, det kom faktiskt en hygglig regnskur i alla fall! 4,8mm anger smhi nu, jag fick nog femtio liter i regntunnan och det räcker för att vattna det jag har i krukor samt något av det mera nyplanterade.

Men det är anmärkningsvärt när SMHI klassar dagens prognos som "ganska säker". De vet inte ens med god säkerhet vilket väder det skall bli idag blink.gif
Gossen Ruda
När västvinden härskar beter sig lågtrycken som de skall, men när de kommer upp söderifrån eller från öster är det mer opålitligt.
hattstugan

Även norr om Mälaren uteblir regnet! Kommer nån kort skur då och då som inte gör varken till eller från!
Nja, lite i tunnorna dock som räcker ett tag (kanske)!
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 28-07-2017, 10:28) *
Urbaniseringen. Folk bor i lägenhet och har obegränsat med vatten från kranen. Regn innebär enbart problem för dom. Det är egentligen skrämmande att se hur avskurna från verkligheten många är idag, de har ingen som helst förståelse för naturkrafterna. Skulle samhället bryta samman skulle de vara helt hjälplösa.

tummenupp.gif eller så kan man alltid ta en tur till Ullared för att fylla på förråden....
Gunilla T
Såhär ser vattentankarna ut som vi hyrde, placerades på baksidan av huset där solen inte skiner. Varje tank kan fyllas med 2,5 kbm vatten. Vi var tvungna att köpa ledning och kopplingar för att sammankoppla tankarna samt en eldriven vattenpump.

Igår fick vi påfyllning så jag vattnade 6,5 timmar igår, än är inte hela trädgården genomvattnad. Det finns lite vatten kvar men vi måste mäta för hand för tyvärr finns inget som visar hur mycket vatten som återstår.

[attachment=87356:DSC001860001.JPG]

[attachment=87357:DSC001850001.JPG]
Gossen Ruda
Impad av att du inte bara sitter med armarna i kors. Tyvärr blir det nog ingen hjälp uppifrån. Idag har jag fått 9 mm inklusive en 2 mm störtskur kl 3 som väckte mig. Fast regnet ser ut att mattas så fort det kommer in över land. Ingen tur i Solligan för Göteborg men vad gör det?
Huggorm
Det verkar som om den torraste juli på elva år skall gå över i en mera normal augusti här hos mig på västkusten. Idag kommer det faktiskt fina regnmängder. Hoppas verkligen att ni på östsidan skall få lite också snart.
Tapio
Halaj!

Själv sitter jag i ett tält i Dunquerk. Himlen är svartare än synden och regnet smattrar så en konversation i normal samtalston är omöjlig. Det finns inte ett spår av torka här, som gula björkar hemma.
Om det är så att växthuseffekten ger torka, så är inte vädergudarna i central och Västeuropa inte underrättade!

//T
Gunilla T
CITAT (Tapio @ 29-07-2017, 18:20) *
Halaj!

Själv sitter jag i ett tält i Dunquerk. Himlen är svartare än synden och regnet smattrar så en konversation i normal samtalston är omöjlig. Det finns inte ett spår av torka här, som gula björkar hemma.
Om det är så att växthuseffekten ger torka, så är inte vädergudarna i central och Västeuropa inte underrättade!

//T

Ahaa..då ramlar polletten ner hos mig om varför du tror att klimatförändringar är en fråga om åsikter. Du får väl göra som du gjorde en gång när du lärde dig läsa, börja med ABC. Ämnet är fascinerande kan jag lova.

Trevlig semester Tapio!
Tapio
Halaj!

Näee, jag sa bara att det regnar som attan här. Inget mer.
Men tack för lyckönskan!
Det är lördagkväll, skitfulla högljudda engelsmän till V, lågmälda precis framför mig.
Det går nog bra.

//T
Gunilla T
Sista juli idag, inte en regndroppe har fallit över oss under juli månad. I juni kom två skurar, en på 4 mm och en på 2 mm. Jag började vattna trädgården i mitten på maj och då var det redan torrt.

Nu sjunker trycket i vår brunn väldigt snabbt så nu vågar jag inte längre köra tvättmaskinen, det börjar onekligen bli riktigt besvärligt. Utan vatten går det inte att leva och bo här.

Det ser illa ut i naturen, träden gulnar och släpper sina löv, rönnarna har släppt kartarna, inga bär i år. Häromdagen såg jag något konstigt i trädgården, stora ytor var täckta av, som det såg ut, något organiskt, småflisat material. Jag hörde små smällar hela tiden. Det var tallarnas gröna kottar som formligen exploderade. De gröna kottarna är två år och skall sätta frön nu. Kollade informationen och mycket riktigt, ett ovanligt fenomen men det kan hända vid extrem torka.

Har vattnat ut allt vatten i tankarna så det blir en ny beställning idag.
Gossen Ruda
Att det kan vara sån skillnad. Min mätning i Göteborg säger 87 mm i juni och 57 mm i juli.
Gunilla T
Grundvattennivåer i juli - SGU´s senaste rapport

http://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2017/juli...nnivaer-i-juli/
hattstugan
Såg bilder från Dalälven vid Gysinge igår och där var det väldigt lågt vattenstånd vilket det inte brukar vara!
Enligt kartan i länken ovan visar det sig att större delen av landet har låga grundvatten nivåer nu!
Gossen Ruda
Regnet närmar sig, Gunilla. Jag har fått 11 mm.
Gunilla T
Hoppas, hoppas att du ha rätt. Sen eftermiddag började mörka moln välla in över oss men ännu har de inte velat släppa ifrån sig vatten.

Såg nyss på TV och väderrapporten, ser ut som om det borde regna minst fyra dygn framöver. Men så här har det varit många ggr i sommar men nederbörden uteblev. Tyvärr löfte om mycket åska också och brandrisken är stor här just nu. Häromdagen brann ett stort skogsområde på andra sidan kommunen och i morse började en storbrand på den kommunala soptippen som utvecklades till en skogsbrand.

Jag lever dock på hoppet..inte om skogsbrand men om nederbörd varje dag den närmsta veckan.

Ihållande regn är min blygsamma önskan yes.gif
Gossen Ruda
Det borde ha kommit några droppar iaf. Skall bli spännande och se om fader Pluvius har släppt ner lite.
*Stintan*
Följde regnet på Radarblixt och där såg det ut som om vi skulle kunna få lite efyterlängtat regn. Det kom lte dugg men blev knappt vått på marken. Enligt en app jag har ska det regna här hela natten men det känns mer som ett hån.
Gunilla T
2 mm i går kväll sad.gif
Gossen Ruda
Vet inte om jag skall skriva bättre än inget eller ett hån? Förklaringen syns på väderradarn. Regnområdet delade sig med en del ut över Östersjön och den andra svängde av mot Bergslagen
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-08-2017, 07:59) *
Vet inte om jag skall skriva bättre än inget eller ett hån? Förklaringen syns på väderradarn. Regnområdet delade sig med en del ut över Östersjön och den andra svängde av mot Bergslagen

Som det såg ut på Radarn innan delningen så skulle det regna mer här söder om Mälaren. Att det drar förbi här snudd på obemärkt är ju det vanliga denna sommar åtminstone, varpå det norr om kommit mer. Det är som om det det fanns en skylt här med "Vik hädan regn".

Undrar om det görs nån undersökning om varför det kommer mer nederbörd både på sommaren och vintern på en del håll mot på andra. Roslagen o södra norrland t,ex,brukar oftast få mer äöstra svealand.
Gunilla T
I natt har det fallit 10 mm regn och kanske, kanske kan det komma lite till idag.

Nu har media också vaknat, antagligen vid upptäckten av att naturen här ser ut som den brukar göra efter några nätters nattfrost.

Eskilstuna är tydligen landets torraste plats, sedan årsskiftet har totala mängden nederbörd varit 134 mm vilket är hälften av den normala mängden. Inte bara innevarande år utan nederbörden har varit låg under ett flertal år och påverkat vattenståndet i Hjälmaren som nu har rekordlåga vattennivåer.
Huggorm
10mm är i alla fall en bra början.

Här har regnat en del på sistone men allt sugs upp direkt av växtligheten, inte en droppe har hittat ner i min brunn. Men det gör inget, jag klarar mig utan vatten ett tag om träden får överleva
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 06-08-2017, 08:03) *
10mm är i alla fall en bra början.

Här har regnat en del på sistone men allt sugs upp direkt av växtligheten, inte en droppe har hittat ner i min brunn. Men det gör inget, jag klarar mig utan vatten ett tag om träden får överleva

Ja, inte mycket men det var ändå en upplevelse att se dropparna som kom. Jag tänkte på din brunn och undrade hur mycket nederbörd som krävs innan den börjar fyllas på? Den torra marken är förstås som ett läskpapper nu. Vi måste nog få ett ordentligt snötäcke här i vinter för att påverka grundvattennivåerna. Att gå in i nästa säsong med det stora underskott som nu råder är förödande.

Såg på nyheterna att Hälsingland fick 130 mm nederbörd på ett dygn, samma mängd som fallit här under 7 månader ohmy.gif
Ålgryte
Här i södra Stockholm har kommit 16 mm de senaste två dagarna yahoo.gif yahoo.gif

Det har varit ett fint regn och inga vattenpussar syns. Härligt att se växter vakna till liv igen!
kolonista
Ja, jäsiken vad det har regnat här i södra Hälsingland, jag har gärna delat med mig om jag kunnat.Åkrar har blivit sjöar, bäckar har blivit älvar(nästan i alla fall) många källare har blivit översvämmade. Vägar står under vatten.
Huggorm
Örebro län och östra Värmland skall också ha fått en del regn, enligt bilder jag sett
eskil43
Ja, det kom lite regn till sist, vi har fått 22 mm totalt sen fredagen, nu saknar jag bara c 520 mm, den mängden har uteblivit mot normalnederbörden sedan tre år tillbaka enligt mina egna noteringar. Man får bara hoppas att all denna vatten som saknas ( 500 l / kvm, ett 50 cm lager) inte kommer på en gång ned från himmelen.
Gunilla T
Dagen i går var en bra dag - 22mm totalt under söndagsdygnet. Nu hoppas jag på påfyllning i veckan som kommer så att det blir fuktigt på djupet också.
Huggorm
Hur går det för dig, blir det någon rotblöta? Här regnar det ibland men det har fortfarande inte hittat ner i brunnen.
Gunilla T
Det går inte så bra, sedan förra helgens regn har det inte fallit en enda droppe. I går var det brännande sol hela dagen och riktigt varmt så nu är det tillbaka på ruta ett.

Prognoser om regn flyttas hela tiden framåt, precis som det varit under hela sommaren.

Så trist med din torra brunn Huggorm, dagliga livet blir så krångligt när det inte rinner vatten ur kranarna. Det krävs antagligen mycket nederbörd innan grundvattnet påverkas. Växtligheten suger väl åt sig det mesta.
Bengalow
Du får väl gå och dra dina fötter i gräset om morgonen, Huggis, när det är daggvått. Sedan är det klart värre med intimare delar. Bara det inte blir som för kvinnan som torkade sig i rumpan med en nässla, och uttryckte sig: "-Jag tror att gräset är förbannat!"
*Stintan*
giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon