|
Bengalow
26-07-2017, 10:33
Jag tycker, att 3 skvallerkärringar och en "fröken Björklund" har fått ihop det ganska bra! Dom vet inte om detta orsakat skada, och ändå vill dom markera. Mot vad? När t.o.m. FBI och NASA kan hackas, så förstår man att datasäkerhet inte kan garanteras någonstans. Varför skulle Transportstyrelsens register vara farligt "mot rikets säkerhet"? Anklagelserna verkar närmast vara hämtade i en barnbok om sandlådekrig, och de fem partiledarna beter sig som vissa föräldrar vid barnens fotbollsmatcher...Ett totalt lågvattenmärke för oppositionen! Nu har ju, precis som Stintan skriver, Alliansen fått med sig SD i båten. Undras hur mycket sjögång den tåler, innan det går som med Miss Li?
malarmaster
26-07-2017, 10:58
Inte du heller,bengalow verkar ha förstått vad det handlar om. Sätt dig in i ärendet och framförallt vad som hände (eller rättare sagt vad som inte hände) i riksdagskansli och regeringssammanträden. ansvarig minister (Anna J) som inte vet något,Försvarsministern som bara snackar med försvaret,inrikesministern som dessutom är högsta ansvarig i säkerhetsfrågor pratar varken med Anna J eller löfven. det är ju ett totalt sammanbrott avseende info i regeringskansliet. Följden blir iom att löfven är ovetande att inte heller riksdagen och övriga partier får info.Luktar mörkläggning lång väg och det är ju faktiskt inte förrän media uppmärksammar domen mot förre GD som Löfven tvingas ut och då först sedan det blivit en växande skandal. tre ministrar har gravt misskött sina uppgifter i ärendet och det handlar ytterst om kommunikation inom regeringen. Att löfven verkar ha nollkoll är ju ingen nyhet men att han verkar tycka det är bra är minst sagt anmärkningsvärt. nu ställs ju inget misstroende mot löfven just med bakgrund att han faktiskt var ovetande men övriga tre kan i vilket fall städa ur sina rum. Mest flagranta är nog ändå Anna J som visat att hon totalt saknar kontroll på sin verksamhet.just därför skall hon gå. de andra två skall gå för att de inte förstått allvaret och inte underrättat sin chef,statsministern. Mest förvånande är ändå Ygeman,varför kollar han inte läget med ansvarig minister?och när man ser hur situationen är,varför inte prata med statsministern.? Det finns ju dessutom ett särskilt råd i regeringskansliet som är till för just säkerhetsfrågor men det har tydligen inte varit uppe där. Varför mörklades detta?. ett råd till löfven,utrusta ministrarna med varsin telefon med inlagda nummer till kollegorna. Då hade inte denna situation uppkommit.
*Stintan*
26-07-2017, 11:04
Det står ju helt klart att det är maktfrågan och inget annat som styr Alliansen
sparvuggla
26-07-2017, 12:24
Blir det nyval??? Fördelen skulle vara att vi blir av med dom skenheliga, och M skulle krympa. Löfven har nog mycket att fundera över just nu, hoppas han tar rätt beslut. Fast felet finns hos den förra borgerliga regeringen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjostedt...gare-regeringen
malarmaster
26-07-2017, 12:45
CITAT (sparvuggla @ 26-07-2017, 13:24)  Blir det nyval??? Fördelen skulle vara att vi blir av med dom skenheliga, och M skulle krympa. Löfven har nog mycket att fundera över just nu, hoppas han tar rätt beslut. Fast felet finns hos den förra borgerliga regeringen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjostedt...gare-regeringenSjöstedt är ute o seglar som vanligt. Privatiseringar dvs att låta en utomstående (IBM) driva ett register är ju inte huvudfrågan. i transportstyrelsens fall var det ju att GD och hennes styrelse bröt mot gällande lag. hade man följt lagen så hade det inte skett något. givetvis går Sjöstedt på spåret att allt skall vara statligt,det är ju V:s huvudbudskap. Nyval? knappast troligt,löfven vill sitta kvar.ombildning kan däremot bli aktuellt.De som förlorar nu är ju s som hamnat i en förtroendekris.dagens opinionssiffror lär dessutom ändras och s ligger ju långt under valresultatet och denna kris lär inte ge nya röster,tvärtom.
Gossen Ruda
26-07-2017, 12:55
Nej, jag ser fortfarande inte något större problem i detta. När det uppdagades fixade man tillbaka uppgifterna i lugn och ro utan att basunera ut saken. DET hade varit en risk innan problemet var löst. Att informera alla läckande riksdagsmän hade varit direkt förödande. Det hela är mest en politisk vendetta där borgarna äntligen har fått ett litet köttben att tugga på. Jag fattar inte det sk allvaret men så är jag inte politiker heller, men politikerföraktet ökar hos mig mot vissa individer som skapar problem i onödan. CITAT (malarmaster @ 26-07-2017, 13:45)  Nyval? knappast troligt,löfven vill sitta kvar.ombildning kan däremot bli aktuellt.De som förlorar nu är ju s som hamnat i en förtroendekris.dagens opinionssiffror lär dessutom ändras och s ligger ju långt under valresultatet och denna kris lär inte ge nya röster,tvärtom. Knappast något större tapp för S som fö bara ligger några få % under valresultatet.
segelbåt
26-07-2017, 14:05
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2017, 13:55)  Nej, jag ser fortfarande inte något större problem i detta. När det uppdagades fixade man tillbaka uppgifterna i lugn och ro utan att basunera ut saken. Fixade tillbaka uppgifterna i lugn o ro? Ljuger du eller är du bara svagbegåvad? CITAT Den 10 mars 2016 fick företagen ett utskick från databasen. Utskicket innehöll samtliga personbilar, även de som ägdes av personer med skyddad identitet, skriver Dagens Nyheter.
Företagen fick alltså ta del av en mängd information, även hemadresser, kring tusentals personer som lever med skyddad identitet.
Transportstyrelsen upptäckte misstaget, men när det sedan skulle rättas till valde man ett något konstigt tillvägagångssätt.
Istället för att be kunderna förstöra registret och skicka ett nytt, utan känslig information, så skickade Transportstyrelsen ett öppet mejl med samtliga registrerings- och chassinummer på alla de bilar om ägdes av personer med skyddad identitet. Företagen bads sedan att själva rensa bort den känsliga datan.
Genierna skickade alltså en punktlista över de personer som har skyddad identitet. Och denna listan var inte ens lösenordsskyddad utan en helt öppen excel-fil.
malarmaster
26-07-2017, 16:57
har man inte satt sig in i vad som hänt och inte heller tycker att något blivit fel så resonerar man som ruda,bengalow m.fl. För oss andra som kollar fakta och förstått ev. konsekvenser så är detta en möjlig säkerhetsläcka lika stor som berglingaffären. Men det finns två delar,dels vad som hänt på transportstyrelsen och efterspelet dvs hur det hanterats av ansvariga ministrar. misstroendeförklaringen mot tre ministrar riktar ju in sig på ansvarsfrågan,inte på vad som hänt på Transportstyrelsen. och de tre har hanterat ärendet högst märkligt.Något de säkert inser själva då de mörkat det mesta och hoppats på att ingen säger något. är det normalt förfarande inom löfvens regering är det skrämmande. därför skall dessa ministrar avsättas och löfven bör fundera över sin ledarstil. nu kommer det tips om att regeringen ev. avgår ikväll,återstår att se intressant är dock att ruda m.fl inte ser allvaret i denna affär.Läser man deras tidigare kommentarer så inser man hur begränsad deras lilla värld är.
Gossen Ruda
26-07-2017, 18:19
Skippa elakheterna lilla målarkludd eller är det en del i ditt härskarbeteende? Möjligen har ministrarna gjort samma bedömning som jag, detta kunde blivit illa men ingen större skada skedd. Det är iaf skönt att överdrifterna tycks ha försvunnit, som att uppgifterna hamnat hos främmande makt som det tjatades om från början. Det var IBM-personal i Tjeckien som hade tillgång till materialet och jag misstänker att IBM är noggranna med vad för folk de anställer. Inte bra för företaget om personalen stjäl info. Jag jämför med att gå hemifrån utan att låsa. Det kan bli katastrof med allt stulet och inget på försäkringen, men det är först när en påtänkt tjuv känner på dörren som det kan gå illa. Klantigt men oftast går det bra.
Man kan ju hoppas på nyval. Väck med KD. Kanske försvinner MP också men det är inte säkert. Förhoppningsvis ryker också de löjliga Liberalerna. M kraftigt försvagat också. Intressant.
Bengalow
26-07-2017, 18:29
Jojo, målarn, men ditt enögda "granskande" är rätt ihåligt. Dina resonemang får mig onekligen att tänka på don Quicote och hans krig. Du har inte en aning om hur mycket vi följer med i denna affären, och varifrån vi för vår information - men en sak är säker: Det är inte Vetlanda Posten, som du tycks få din information från.
Huggorm
26-07-2017, 19:00
Intressant drag av alliansen att utlysa misstroende mot tre ministrar. Hur resonerade dom där? De har ju kunnat fälla regeringen precis vilken dag som helst hela mandatperioden, men låtit bli. Och nu gör de så här, trots att de vet att risken är stor att Löfven avgår och därmed upplöser regeringen. Detta är väl sämsta möjliga tillfälle för alliansen att ta över, ett år innan valet? Man kommer ju inte hinna uträtta något som kommer locka väljare. Och kommer alliansen kunna bilda regering utan majoritet, kommer något av de andra partierna stötta dom? Det måste finnas info som vi ännu inte delgivits, som förklarar hur man tänkt. Det logiska hade varit att utlysa misstroende mot bara Anna Johansson, regeringen hade offrat henne och regerat vidare och alliansen hade fått in ett lagom tjuvnyp.
Mjärden
26-07-2017, 19:13
Jag hoppas innerligt att både Morgan Johansson och Anders Ygeman får sitta kvar, den ende som bör avgå är Anna Johansson för hennes underlåtenhet att inte pressa sin sekreterare att lämna ifrån sig uppgifter. För Alliansen är det väl bättre att jobba hårt för att återvinna röster från SD fram till valet, så att de inte blir för stora och därmed blockerar regeringsbildningen. Undrar vilka partier i Alliansen som är mest intresserade av att fälla regeringen, knappast C och L ifall det skulle bli ett läge efter valet där Löfven söker stöd över blockgränsen. Men jag litar på att Löfven rider ut den här stormen också, han har ju visat tidigare i en förmåga att klara upp kniviga situationer.
Gossen Ruda
26-07-2017, 19:26
Alliansen vill väl visa handlingskraft nu när de utmanades av SD. Fast det kan gå illa för dem. Kanske ställer Löfvén ett ultimatum till Alliansen eftersom presskonferensen blir först i morgon. Backa eller så blir det nyval.
malarmaster
26-07-2017, 19:41
CITAT (Mjärden @ 26-07-2017, 20:13)  Jag hoppas innerligt att både Morgan Johansson och Anders Ygeman får sitta kvar, den ende som bör avgå är Anna Johansson för hennes underlåtenhet att inte pressa sin sekreterare att lämna ifrån sig uppgifter. För Alliansen är det väl bättre att jobba hårt för att återvinna röster från SD fram till valet, så att de inte blir för stora och därmed blockerar regeringsbildningen. Undrar vilka partier i Alliansen som är mest intresserade av att fälla regeringen, knappast C och L ifall det skulle bli ett läge efter valet där Löfven söker stöd över blockgränsen. Men jag litar på att Löfven rider ut den här stormen också, han har ju visat tidigare i en förmåga att klara upp kniviga situationer. Morgan johansson är inte aktuell. varken L eller C är intresserade av samarbete med s i nuläget. det innebär att S får lägga om sin ekonomiska politik helt och det lär inte vara aktuellt. de enda parti som förlorat röster till sd är S och M. varken C eller L ingår i SD:s väljargrupp,knappast heller KD. nej,jag finner det intressant av alliansen att äntligen satte de ner foten. nu inväntas reaktionen från löfven,meddelas kl. 10 imorgon. kanske avgår löfven eller ombildas regeringen.
malarmaster
26-07-2017, 19:48
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2017, 20:26)  Alliansen vill väl visa handlingskraft nu när de utmanades av SD. Fast det kan gå illa för dem. Kanske ställer Löfvén ett ultimatum till Alliansen eftersom presskonferensen blir först i morgon. Backa eller så blir det nyval. det är bara att ta ett nyval i såfall.dock tror jag inte på det då S alltid klamrar sig fast vid makten oavsett vad som händer.snarare ombildning av regeringen eller en ny talmansrunda där löfven får en ny chans. Ett nyval skulle förmodligen ge SD en bra mandatökning och blockera regeringsbildning oavsett. inget har heller hörts från MP. vill de regera vidare eller ingå i en ny S regering? De skulle också förlora vid ett nyval.något som löfven troligen skiter i då han behandlat dem inte som samarbetspartners utan som röstunderlag. Blir en intressant dag imorgon också.
Huggorm
26-07-2017, 19:54
CITAT (Mjärden @ 26-07-2017, 20:13)  Men jag litar på att Löfven rider ut den här stormen också, han har ju visat tidigare i en förmåga att klara upp kniviga situationer. Löfven är en klåpare som lever på att alternativen är ännu sämre.
malarmaster
26-07-2017, 20:11
CITAT (Huggorm @ 26-07-2017, 20:54)  Löfven är en klåpare som lever på att alternativen är ännu sämre. helt sant,han visar gång på gång hur dålig ledare han är.att leda en regering är inte samma som att leda en fackklubb. hans samarbetsregering har ju fullständigt fallerat internt. orsak: samarbetssvårigheter....
Gossen Ruda
26-07-2017, 20:57
Det är snudd på förtal att påstå att S alltid klamrar sig fast vid makten. Kom gärna med bevis. S tog upp den kastade handduken som Reinfeldt slängde iväg när han förlorade förra valet, sen har de fortsatt eftersom de fortfarande är störst. Det är naturligt att det största partiet försöker styra landet, med eller utan hjälp. Alternativen är sämre, mycket sämre som Huggis sa. Tänk er AKB som statsminister käbblande med Lööf. Gudars skymning. Jag tror nog AKB är sämre på samarbete än Löfvén.
Bengalow
26-07-2017, 22:10
Jo, du, och att dom alla skall ta ansvar för det dom häver ur sig! Och så får dom ta åt sig äran, att det var dom som beslutade att Transportstyrelsen skulle byta dataleverantör. Att dom aldrig lär sig, klåparna! Nu har t.o.m. Bengt Westerberg gått ut och sagt att det är idiotiskt av dom, att lägga fram misstroendevotum...Det finns en och annan liberal, som är klokare än andra.
Mjärden
26-07-2017, 23:05
CITAT (Huggorm @ 26-07-2017, 20:54)  Löfven är en klåpare som lever på att alternativen är ännu sämre. Jag tycker Löfven utgör tryggheten i en svajig situation tack vare hans förmåga att lotsa fram Sverige bland hajar och isberg. Jag har fullt förtroende för honom, vilket jag inte skulle ha med AKB som statsminister. Jag tror inte Alliansen är ute efter att fälla regeringen utan bara skada skutan lite och därmed skaffa sig ett bättre läge inför valet.
Aqvakul
27-07-2017, 00:14
CITAT (Huggorm @ 26-07-2017, 20:00)  Intressant drag av alliansen att utlysa misstroende mot tre ministrar. Hur resonerade dom där? De har ju kunnat fälla regeringen precis vilken dag som helst hela mandatperioden, men låtit bli. Och nu gör de så här, trots att de vet att risken är stor att Löfven avgår och därmed upplöser regeringen. Detta är väl sämsta möjliga tillfälle för alliansen att ta över, ett år innan valet? Man kommer ju inte hinna uträtta något som kommer locka väljare. Och kommer alliansen kunna bilda regering utan majoritet, kommer något av de andra partierna stötta dom? Det måste finnas info som vi ännu inte delgivits, som förklarar hur man tänkt. Det logiska hade varit att utlysa misstroende mot bara Anna Johansson, regeringen hade offrat henne och regerat vidare och alliansen hade fått in ett lagom tjuvnyp. Instämmer till fullo i den analysen!
*Stintan*
27-07-2017, 11:06
Löfvén växer!
Huggorm
27-07-2017, 12:07
Synd att Ygeman fick gå, han väl en av de vettigare i den här regeringen. Hoppas oppositionen låter Peter Hultqvist sitta kvar åtminstone. Ingen vits att hålla på och krångla nu när det bara är ett år kvar.
Gossen Ruda
27-07-2017, 13:28
Alliansen fick ett litet köttben att gnaga på, vi får se om det räcker. Jo, Ygeman är bra så det var nog därför borgarna ville ha bort honom. Han är inte långt borta och är snart tillbaka, han har ju inte blivit prickad på något sätt. Fast vad händer med KU och fd statsråd? Maud Olofsson vägrade ju att inställa sig en gång i tiden.
malarmaster
27-07-2017, 15:42
som vi antog ombildade löfven regeringen istället för att avgå.enda överraskningen var att Hultqvist sitter kvar. dock inte längre än till riksdagens öppnande då alliansen kommer att rikta en misstroendeförklaring mot honom. Jag är dock fortfarande förvånad över att Löfven tycker det är okej att inte informeras om stora problem i myndigheter. tillhör det hans ledarstil att vara oinformerad? de flesta ledare,företagschefer m.m jag mött har bra koll på sin verksamhet,det bör även gälla en statsminister. Kanske det bättrar sig,han nämnde att man skall strama upp i regeringskansliet.Denna kris hade ju inte behövt uppstå om ministrarna informerat varandra och statsministern meddetsamma. precis samma problem hade man under tsunamikatastrofen,fanns inget samband i regeringskansliet och ingen informerade ansvarig minister förrän efter två dagar. är det en sossesjuka att inte snacka med varandra? Dock var det kul att se löfven fokuserad,på gränsen till arg. two down,one more to go.....
Huggorm
27-07-2017, 17:14
Alliansen vill fortfarande avsätta Peter Hultqvist, de kan väl inte backa nu. Men de väljer att inte extrainkalla riksdagen utan väntar till ordinarie sammanträde i september istället, och skippar det helt om ny fakta kommer fram som förmildrar saken. Regeringen kommer alltså få ge någon liten kompensation till alliansen och Hultqvist blir kvar. Ingen vill ju egentligen att han skall avsättas, allt är bara ett spel och på detta vis blir alla vinnare. Smart. CITAT (malarmaster @ 27-07-2017, 16:42)  two down,one more to go..... Ygeman är inte nere, han har bara bytt uppdrag till gruppledare istället. Han stannar i partitoppen och ännu har vi inte sett det sista av honom. Det verkar som din allians trots allt drar det kortare strået i denna sak.
Gossen Ruda
27-07-2017, 17:35
Tror nog inte att någon egentligen vill avsätta Hultqvist, han råkade bara följa med i svepet. Alla tjatar om vikten av att stärka försvaret och att i det läget byta minister vore väldigt dumt. Fattar nog tom AKB så småningom. Tycker hon ser alldeles för nöjd ut men för en del är skadeglädjen den enda sanna glädjen. Alliansen har ju tills detta hände inte kunnat rå på regeringen. Hoppas kommande opinionsundersökningar får henne att torka bort flinet. Ygeman är snart tillbaka i hetluften, var lugn för det.
Bengalow
27-07-2017, 19:32
Nu gäller det för alliansen att hitta en bra grund för att inte utsätta Hultqvist för ett misstroendevotum - att det finns en bra förklaring, som dom "accepterar". Därav att inte kalla in en sommarriksdag. I en deckare hade det kallats "kalla fötter". Jag finner alliansens agerande för nedvärderande - politiskt är det nästan självmord. Jag kan tänka mig att Lööf och Björklund har haft ett dilemma under mötet idag...där AKB studsar fram med Åkesson i ryggen, och Busch Thor kvittrar i kulisserna, och vill leka med de stora grabbarna. Skall bli kul att se hur mycket ansvar som KU kan lägga på Lööf för den outsourcing, som hon beslutade om...Hon kan ju inte neka att komma, som hennes föregångare gjorde. Men det blir väl pannkaka av det också. Lägg ner KU, och låt RR sköta sakerna.
Gossen Ruda
27-07-2017, 19:42
Bengalow
27-07-2017, 19:58
Tja, man skall inte trycka på avtryckaren, medan pistolen sitter kvar i hölstret. Då blir det oftast ens egen fot som blir lidande... Busch Thor och Åkesson var ju snabbt ute med sina åsikter i förmiddags om fortsättningen. Undras om de ens var vakna när TV ringde? Hur länge skall KD´s väljare ha förtroende för den lilla gaphalsen?
Mjärden
27-07-2017, 20:01
Jag tycker att Löfven som jag förutspådde har gjort de omplaceringar som var nödvändiga och han framstår som en klippa för Sverige i ett svårt läge. Att partistategen Eneroth kommer in på scenen blir en förstärkning och Morgan Johansson får fortsatt förtroende om än med ändrade ansvarsområden. Det enda frågetecknet är migrationsministern, som visserligen har lång erfarenhet i kommunal politik, men just migrationsfrågan är en svårlöst fråga, återstår att se vad hon kan åstadkomma.
sparvuggla
28-07-2017, 05:40
CITAT (Bengalow @ 27-07-2017, 20:32)  Nu gäller det för alliansen att hitta en bra grund för att inte utsätta Hultqvist för ett misstroendevotum - att det finns en bra förklaring, som dom "accepterar". Därav att inte kalla in en sommarriksdag. I en deckare hade det kallats "kalla fötter". Jag finner alliansens agerande för nedvärderande - politiskt är det nästan självmord. Jag kan tänka mig att Lööf och Björklund har haft ett dilemma under mötet idag...där AKB studsar fram med Åkesson i ryggen, och Busch Thor kvittrar i kulisserna, och vill leka med de stora grabbarna. Skall bli kul att se hur mycket ansvar som KU kan lägga på Lööf för den outsourcing, som hon beslutade om...Hon kan ju inte neka att komma, som hennes föregångare gjorde. Men det blir väl pannkaka av det också. Lägg ner KU, och låt RR sköta sakerna. Kan bara instämma, men jag hade ändåföredragit nyval. Hade varit skönt att bli av med KD redan nu, och vingklippa M ordentligt.
malarmaster
28-07-2017, 07:24
CITAT (Huggorm @ 27-07-2017, 18:14)  Alliansen vill fortfarande avsätta Peter Hultqvist, de kan väl inte backa nu. Men de väljer att inte extrainkalla riksdagen utan väntar till ordinarie sammanträde i september istället, och skippar det helt om ny fakta kommer fram som förmildrar saken. Regeringen kommer alltså få ge någon liten kompensation till alliansen och Hultqvist blir kvar. Ingen vill ju egentligen att han skall avsättas, allt är bara ett spel och på detta vis blir alla vinnare. Smart.
Ygeman är inte nere, han har bara bytt uppdrag till gruppledare istället. Han stannar i partitoppen och ännu har vi inte sett det sista av honom. Det verkar som din allians trots allt drar det kortare strået i denna sak. att avsättas som statsråd är ju en rejäl sågning oavsett,givetvis vill S hålla kvar honom och givetvis lär han dyka upp igen om S bildar ny regering efter nästa val. Jag ser det som en seger för alliansen,de har påtalat bristerna i regeringen och fått gehör för detta iom regeringsombildningen. Hultqvists öde avgörs senare då det är lite tokigt att kalla in riksdagen för att behandla en misstroendeförklaring. Men fortfarande förstår jag inte kommentarerna här. Är det alltså helt okej att inte rapportera ev. säkerhetsproblem inom regeringen,att inte underrätta riksdag m.m utan sopa det under mattan? Som peter wolodarski sa i morse,hade inte media hittat detta hade regeringen tigit. Och det är otoväckande men tyvärr symptomatiskt för s-regeringar. de som väntade på avgång räknade fel. en S regering avgår aldrig frivilligt oavsett vad som händer. de är så maktkåta att de vill regera även på andras budget och i värsta fall på andras politik.
sparvuggla
28-07-2017, 07:49
Visserligen har alliansen i.o.m. detta tappat all trovärdighet och tappat ansiktet, men kom ihåg att dom har planer på att fortsätta cirkusen. Att M (numera) och SD har inget ansvar det visste vi ju sen förut, men lite överraskande ändå att C och L blev lurade av dom. Dom har ju sagt att dom ska bryta isär höstbudgeten, flygskatt mm. ska röstas ner, därmed har dom förstört allt hur Sverige ska styras med minoritetsregeringar, det bådar inte gott för framtiden. Ni som är pensionärer eller sjuka och lever på marginalen kan glömma alla förbättringar, det blir mycket värre i så fall.
malarmaster
28-07-2017, 08:05
CITAT (sparvuggla @ 28-07-2017, 08:49)  Visserligen har alliansen i.o.m. detta tappat all trovärdighet och tappat ansiktet, men kom ihåg att dom har planer på att fortsätta cirkusen. Att M (numera) och SD har inget ansvar det visste vi ju sen förut, men lite överraskande ändå att C och L blev lurade av dom. Dom har ju sagt att dom ska bryta isär höstbudgeten, flygskatt mm. ska röstas ner, därmed har dom förstört allt hur Sverige ska styras med minoritetsregeringar, det bådar inte gott för framtiden. Ni som är pensionärer eller sjuka och lever på marginalen kan glömma alla förbättringar, det blir mycket värre i så fall. en minoritetsregering MÅSTE söka stöd för sin politik i riksdagen. att lägga fram förslag som inte har stöd skall vara dödsdömda. Höstbudgeten innehåller förslag som gör det sämre att driva företag i Sverige,som ger skattehöjningar för flertalet och är allmänt negativt för Sveriges utveckling. givetvis är det oppositionens uppgift att påtala detta och stoppa det om det går. vill regeringen undvika detta bör man alltså förhandla och se över sina förslag. kallas politik och det är faktiskt rimligt att en minoritetsregering som den nuvarande med så litet stöd förhandlar . Samma situation kommer att uppkomma även i framtiden oavsett parti vid makten. Hur gör andra länder? de flesta länder har ju minoritetsregeringar. Jo,man bygger majoriteter i sitt parlament,något som tycks vara okänt i Sverige.
Huggorm
28-07-2017, 08:06
CITAT (sparvuggla @ 28-07-2017, 06:40)  Kan bara instämma, men jag hade ändåföredragit nyval. Hade varit skönt att bli av med KD redan nu, och vingklippa M ordentligt. Glöm inte att vi hade blivit kvitt MP också
*Stintan*
28-07-2017, 08:15
CITAT (malarmaster @ 28-07-2017, 08:24)  att avsättas som statsråd är ju en rejäl sågning oavsett,givetvis vill S hålla kvar honom och givetvis lär han dyka upp igen om S bildar ny regering efter nästa val. Jag ser det som en seger för alliansen,de har påtalat bristerna i regeringen och fått gehör för detta iom regeringsombildningen. Hultqvists öde avgörs senare då det är lite tokigt att kalla in riksdagen för att behandla en misstroendeförklaring. Men fortfarande förstår jag inte kommentarerna här. Är det alltså helt okej att inte rapportera ev. säkerhetsproblem inom regeringen,att inte underrätta riksdag m.m utan sopa det under mattan? Som peter wolodarski sa i morse,hade inte media hittat detta hade regeringen tigit. Och det är otoväckande men tyvärr symptomatiskt för s-regeringar. de som väntade på avgång räknade fel. en S regering avgår aldrig frivilligt oavsett vad som händer. de är så maktkåta att de vill regera även på andras budget och i värsta fall på andras politik. Hela den här historien började ju under Alliansens ledning. Därför vågar Alliansen inte avvakta en KU-utredning . Hur var det med Vattenfallhistorien och varför vägrade Maudan komma till utfrågningen? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reinfeld...inte-informeradÄr det några som är maktkåta så är det ju Alliansen som tydligen är beredda att ta till vad som helst för att få bort sittande regering. Jag är övertygad om att förtroendet för Alliansen sjunkit p.g.a. deras ansvarslösa agerande.
Gossen Ruda
28-07-2017, 08:20
Regeringen gjorde det bästa, man höll käft och ordnade upp efter missen under tystnad. Det hade säkert en högerregering också gjort, allt passar inte att basunera ut. Observera att inget egentligen har hänt, det kunde hänt men så blev inte fallet. Det är pressen och vissa politiker som blåst upp saken. Överdrifterna om att hemliga uppgifter hamnat hos främmande makt var runt ut sagt löjliga. Är IBM en främmande makt? Troligen är de minst lika noga med att kolla sitt folk som svenska myndigheter. Det skulle bli förödande för verksamheten om deras tekniker stal uppdragsgivarnas material och det kom ut.
Flygskatten är ett exempel på hysterin inom högern. 40 kronor extra för en flygresa är ingenting att käfta om. Det är klart att man måste höja skatterna när högern sänkte skatterna för att vinna röster, men pengar behövs för att finansiera statens utgifter. Enkel matematik. Vad beträffar samarbete vänstern-högern? Det här med misstroendeförklaringen har nog punkterat sådant för lång tid framåt. Andra länder kan klara sig med minoritetsregeringar men de har inte sveriges nuvarande blockpolitik, som skapades av alliansen.
*Stintan*
28-07-2017, 08:38
Blir lite full i skratt när lilla Ebba som gapar mest just nu står i TV och säger att förtroendet för försvarsministern är förbrukat. Hon tycks inte ha fattat att hon själv gräver sin egen grav. Hon håller sig ju inte ens till sanningen i sin kritik.
sparvuggla
28-07-2017, 08:57
CITAT (Huggorm @ 28-07-2017, 09:06)  Glöm inte att vi hade blivit kvitt MP också  Jag tror inte alls det. CITAT (*Stintan* @ 28-07-2017, 09:38)  Blir lite full i skratt när lilla Ebba som gapar mest just nu står i TV och säger att förtroendet för försvarsministern är förbrukat. Hon tycks inte ha fattat att hon själv gräver sin egen grav. Hon håller sig ju inte ens till sanningen i sin kritik. Ja, hon är nästan värre än Åkesson!
Huggorm
28-07-2017, 09:43
Kanske Ebba hade blivit en bra ny försvarsminister?
Gossen Ruda
28-07-2017, 14:01
*Stintan*
28-07-2017, 14:29
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2017, 15:01)  Inte ett dugg förvånande.
Bengalow
28-07-2017, 15:02
Jag tror t.o.m. att malarmaster är lite (i smyg) imponerad av Löfvéns motdrag...men att erkänna det...?
malarmaster
28-07-2017, 15:44
Nej,jag är inte imponerad av löfvens "motdrag". Han var ju tvungen att ersäta de ministrar som hoppat av/ fått sparken och att han då samtidigt väljer att omfördela vissa arbetsuppgifter är väl naturligt. samtidigt ser man ju att det är ont om kompetens när ygemans arbetsuppgifter lastas över på morgan johansson frånsett migrationspolitiken. det enda förvånande var att han håller Hultqvist kvar. Men iofs förstår jag lövfen,försvarsministern är svår att ersätta och Hultqvist är en bra sådan. trots det förväntar jag mig att han ryker till hösten och jag hör inget annat inifrån . misstroendeförklaringen står kvar och inget har ju ändrats de sista dygnen, han var precis lika saktfärdig som ygeman. det kan ju dessutom komma fler när budgeten läggs fram så löfvens kriser är inte slut.
Huggorm
28-07-2017, 15:46
Och hur tror du alliansens väljare kommer reagera på borttvingandet av den relativt populäre Hultqvist? Kom ihåg att det bara är ett drygt år kvar till val...
malarmaster
28-07-2017, 16:24
Tja,enligt aftonbladet/inzio är 60% av väljarna med på tåget att väcka misstroendeförklaring. alliansväljarna är ense med sina resp. partier,de som tycker det är fel är givetvis de rödgröna. visst är Hultqvist populär men gör man fel bör man få ta konsekvenser av det. Värre är det väl för löfven som får en KU.granskning i början av valrörelsen och jag kan inte se annat än att ministrarna får klander. det mesta faller dock tillbaks på Löfven själv som har en egen ledarkultur där man inte behöver prata igenom saker med varann. hade ygeman o Hultqvist pratat med Anna J och löfven NÄR de fIck reda på tillståndet hos transportstyrelsen hade ju inte denna situation uppstått. nu gjorde man inget utan att prata med det egna departementet och alla är ovetande. det är just detta som är klandervärt,att man inte tar ansvar i frågan. inte heller löfven har ju tagit något ansvar utan är mer förbannad för att han mist två ministrar och snart en tredje. har precis fått ett mejl från Jan där liberalerna står vid sin ståndpunkt,misstroendeförklaring kommer att ske.citat från löfven "jag är statsminister och jag styr". Ödmjuk så det förslår.... Ulf
Gunilla T
28-07-2017, 18:20
CITAT (malarmaster @ 28-07-2017, 17:24)  Tja,enligt aftonbladet/inzio är 60% av väljarna med på tåget att väcka misstroendeförklaring. alliansväljarna är ense med sina resp. partier,de som tycker det är fel är givetvis de rödgröna. visst är Hultqvist populär men gör man fel bör man få ta konsekvenser av det. Värre är det väl för löfven som får en KU.granskning i början av valrörelsen och jag kan inte se annat än att ministrarna får klander. det mesta faller dock tillbaks på Löfven själv som har en egen ledarkultur där man inte behöver prata igenom saker med varann. hade ygeman o Hultqvist pratat med Anna J och löfven NÄR de fIck reda på tillståndet hos transportstyrelsen hade ju inte denna situation uppstått. nu gjorde man inget utan att prata med det egna departementet och alla är ovetande. det är just detta som är klandervärt,att man inte tar ansvar i frågan. inte heller löfven har ju tagit något ansvar utan är mer förbannad för att han mist två ministrar och snart en tredje. har precis fått ett mejl från Jan där liberalerna står vid sin ståndpunkt,misstroendeförklaring kommer att ske.citat från löfven "jag är statsminister och jag styr". Ödmjuk så det förslår.... Ulf Anar jag skadeglädje i dina inlägg ? Vet hut skulle jag vilja säga till alla som deltar i detta skådespel eller maktspel, ett mera relevant uttryck. För första gången i mitt liv anfäktas jag av politikerförakt, detta gissel som alltmer blir ett hot mot demokratin. Jag har alltid försökt förstå politikerna även om jag inte delat deras åsikter eller prioriteringar, är förresten gift med en sådan, en politiker alltså. Jag är med och betalar för deras arbete men det här spektaklet är inte värt en endaste krona i ersättning. Har vi inte utmaningar och arbetsuppgifter som bör tas itu med? I stället struttar Busch Thor förnumstigt omkring på sociala medier och verkar redan ha bokat en taburett. Det enda positiva med AKB´s krigsförklaring mot regeringen är att man slapp höra ordet "utanförskap" tolv gånger på raken. Jag utgår från att statsministern visste om vad som hänt och det som pågått är en upplagd strategi för att minimera konsekvenserna. Tacka medierna för att det avslöjades. Du är inte bättre malarmaster än de som har ansvaret för Sverige. När skall ni börja förstå att när vi medborgare drabbas av förakt för kotterierna så är demokratin i fara. Punkt!
malarmaster
28-07-2017, 19:00
enl. statsministern själv visste han inget förrän i januari 2017 alltså 1 år efter de två andra ministrarna. det är ju detta som är grunden för misstroendeförklaringen. ministrarna har inte skött sina uppgifter och riksdagen fick läsa om detta i tidningen. skall man låta detta vara? vi lever ju i en demokrati och det kräver att ansvariga underrättar övriga när något hänt. nu underrättas inte ens egna regeringen. det ser onekligen ut som en mörkläggning för inte menar du gunilla att det är acceptabelt att inte svenska folket får reda på en så allvarlig händelse som att svenska register inte är under kontroll? eller är du också av den uppfattningen som de flesta rödgröna att regeringen och dess ministrar skall ha fria händer att göra eller inte göra vad de vill? i så fall har vi ett stort demokratiproblem... ulf
Huggorm
28-07-2017, 19:23
Visst är det allvarligt men inte så allvarligt att tre ministrar måste avgå. Det räckte med att ansvarig på myndigheten fick sparken. Resten är ju bara en ursäkt för oppositionen att slå mot regeringen. De vågade inte under budgetförhandlingarna men nu går det tydligen bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|