|
Full version: Definitioner
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
gammelnalle
02-11-2004, 19:01
I går skogsstigar- i morgon genvägar.
gammelnalle
11-11-2004, 17:04
Det är ingen synvilla, det ser bara ut som en.
Det finns alltid två sätt att göra saker på: fel sätt och mitt sätt.
Alla föds högerhänta. Bara de främsta övervinner det. :-)
Eva i Skåne
11-11-2004, 17:41
CITAT (gammelnalle @ 11-11-2004, 17:04) Alla föds högerhänta. Bara de främsta övervinner det. :-)[/SIZE][/color] Ler och instämmer
gammelnalle
16-11-2004, 20:59
Om två människor är överens i allt är en av dem överflödig.
Männen regerar världen. Kvinnan regerar männen.
Tur att lögner finns, för tänk om allt var sant.
gammelnalle
17-11-2004, 10:34
gammelnalle
18-11-2004, 22:28
Det kan faktiskt vara så att din enda uppgift i livet är att vara ett avskräckande exempel
Det är inget fel att bli gammal, men vart leder det?
CITAT (gammelnalle @ 18-11-2004, 22:28) Det är inget fel att bli gammal, men vart leder det? Det är ju det jag misstänkt hela tiden!!!  Finns inget positivt i att bli gammal.  Jag vill inte bli gammal, jag vill bli många år.
CITAT (Berith @ 18-11-2004, 22:35)  Jag vill inte bli gammal, jag vill bli många år. Gammal blir man inte, gammal ÄR man..... om du förstår vad jag menar. En ung person kan vara gammal och en gammal person kan vara ung. Jag ska i alla fall bli en ung gammal person.
Låter ju som en enkel ekvation! Då vill jag bli ung(efär) en gammal person.
gammelnalle
20-11-2004, 14:09
egentligen för Citattråden .... men där finns redan så mycket...
Den som är för gammal för att lära sig något nytt har troligen alltid varit för gammal för att lära sig något nytt. Henry S. Haskins
Ingen älskar livet så högt som en gammal man. Sofokles. Grekisk dramatiker på 400-talet f. kr.
Det är skönt att bli gammal. Att vara ung var för djävligt. Hjalmar Söderberg
Var glad medan du lever för du är död så länge.
Skotskt ordspråk
gammelnalle
24-11-2004, 19:11
Ungefär: Fråga i Jeopardy 041124 (ikväll) Manlig Klosterinnevånare på nunnejakt, eller potatisrätt.??? svar: RAGGMUNK
gammelnalle
26-11-2004, 21:52
Fleromättad, (gastr.) totalt utsvulten. Gengas, (genet.) lättflyktigt arvsanlag. Grundavdrag, straffavgift för lotsar. Grundval, (zool.) strandsatt grindval. Guldfisk, förgylld fisk, släkt med silverfisk. Höörsägen, (etnol.) ett cirkulerande rykte bland sportfiskare i centrala Skåne.
gammelnalle
30-11-2004, 22:54
nä jag fattar nada!!!??? Kastrullen, sportfiskarens köksredskap efter fångst. Katthaj, (ichtyol.) haj med klös i. Klimat, hälsokost. Klippfisk, 1. rovfisk med saxtänder, 2. släkt med finanshajen. Klubbsäl, (viltekol.) avlivat havsdäggdjur. Knorrhane, missnöjd fiskhane. Kolja, K-märkt olja. Kolesterål, (ichtyol) extra fet ål. Kollisionskurs, (naut.ped.) moment i skepparutbildningen. Konfiskerad, beslagtagen fisk. korthaj, (ichtyol.) en ovanligt kort spelhaj. Kostnär, (gastr.) mästerkock. Kufisk, (ichtyol.) egendomligt ryggradsdjur. Kulfisk, (ichtyol.) en rolig fisk. Kuling, lustigkurre. Kölmal, (ichtyol.) undre representant för båtägare. Kölsvin, grisigt sällskapsdjur för båtägare.
netaave
30-11-2004, 23:14
Jag tycker det är ganska behagligt att bli äldre och visare. Tonåring skulle jag definitivt inte vilja vara. Jag tycker det är skönt att veta att man har småbarnsåren bakom sig, att man är lite friare att göra något för sig själv utan att det måste ordnas en massa först.
gammelnalle
01-12-2004, 14:21
En pessimist är en person som tar ut nederlaget i förskott. C Hammarén
Alla generaliseringar är dåliga. -- R H Grenier
Blomstertanten
01-12-2004, 14:33
CITAT (gammelnalle @ 01-12-2004, 14:21) Alla generaliseringar är dåliga. -- R H Grenier Nu generalierar du väl ändå !
kom på en sak idag apropå aschbergs förlust i miljoner räknat bara för att han o andra är så mediekåta mediekåta = tvhus ve inte om den e bra men jag tyckte de själv o skriver svaret i vitt om jag skulle glömma det gissa gärna
gammelnalle
01-12-2004, 19:19
gammelnalle
01-12-2004, 19:23
CITAT (Blomstertanten @ 01-12-2004, 14:33) CITAT (gammelnalle @ 01-12-2004, 14:21)
Alla generaliseringar är dåliga. -- R H Grenier
Nu generalierar du väl ändå !  nja...... Generalen sa: Trots att jag är general generaliserar jag inte... varvid Kaptenen sa: Jag äter gärna dessert, men jag desserterar inte... vilket fick Överstelöjtnanten att säga: Jag äter i och för sig gärna Lax,men det innebär inte att jag laxerar-.... och som nalle får jag väl då försvara mig med att det behöver inte innebära att jag Nallar eller???
Blomstertanten
01-12-2004, 21:50
CITAT (gammelnalle @ 01-12-2004, 19:23) och som nalle får jag väl då försvara mig med att det behöver inte innebära att jag Nallar eller???  :lol: :P  Hmm CITAT (gammelnalle @ 28-10-2004, 18:55) Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt
gammelnalle
01-12-2004, 22:13
? ? ? ??? ? ? ? ? ?? ? ? ????? ? ? ? ? ? ?
Va?
Blomstertanten
02-12-2004, 12:36
Kan man kalla julpaket vid elden för brasklappar ?
gammelnalle
06-12-2004, 21:31
Vilken dag
Trädgårdsmästaren är vissen.
Brottarinstruktören är nedbruten
Hönsuppfödaren har tuppat av.
Mjölnaren har säckat ihop.
Rörmockaren är ur gängorna.
Servitrisen har dukat under.
Fiskaren är under isen.
Pyromanen är utbränd.
Tomten har klappat ihop.
Kemisten är i upplösningstillstånd.
TeliaNet
06-12-2004, 22:09
de var så självklara att de blev roliga. tyvärr glömmer man de flesta.
Blomstertanten
07-12-2004, 18:43
Cyklisten har gått på pumpen Körsnären har fått på pälsen Tobakshandlaren har gått upp i rök
gammelnalle
09-12-2004, 16:58
*Felix matte*
09-12-2004, 22:54
Om man klonar en sjörövare, får man en piratkopia då?
gammelnalle
12-12-2004, 14:43
Charkuteristen hoppade ur skinnet Tandläkaren tappade sugen...
Blomstertanten
12-12-2004, 16:57
Om jag får hjälp av gammelnalle, har han gjort mej en björntjänst då ?
gammelnalle
12-12-2004, 17:35
Blomstertanten
12-12-2004, 17:42
Sorry nallen !  *kramar om*
gammelnalle
12-12-2004, 17:49
no harm done
" DET ÄR INTE VAD MAN SÄGER , UTAN HUR DET SÄGS" old bear
Blomstertanten
18-12-2004, 14:38
Jag kanske är hård på ytan , men inuti är jag mjuk som en kokosboll.
gammelnalle
18-12-2004, 19:16
CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2004, 14:38) Jag kanske är hård på ytan , men inuti är jag mjuk som en kokosboll. ja du verkar stå på lite vingliga ben....  jag har fått höra att min mage inte är som en tvättbräda --- men väl lika mjuk som en tvättsvamp. .....
gammelnalle
07-01-2005, 12:52
Innevånare i Peru= Peruker ????
Sulawesii
07-01-2005, 15:50
gammelnalle
12-01-2005, 19:56
What's the definition of an optimist? A choral director with a mortgage.
Why are conductor's hearts so coveted for transplants? They've had so little use.
A musician calls the symphony office to talk to the conductor. "I'm sorry, he's dead," comes the reply. The musician calls back 25 times, always getting the same reply form the receptionist. At last she asks him why he keeps calling. "I just like to hear you say it."
Why do bagpipers walk when they play? To get away from the sound.
How many sound men does it take to change a lightbulb? "One, two, three; one, two, three."
What's the definition of a gentleman? One who knows how to play the accordion, but doesn't.
TeliaNet
12-01-2005, 23:37
robert gustavsson drog den på allsång på skansen.
What's the definition of a gentleman? One who knows how to play the accordion, but doesn't
det sista ska väl vara prefer to dont?
gammelnalle
13-01-2005, 18:07
lite mer engelskövning och definitioner:
beat: what music students do to each other with their instruments. The down beat is performed on top of the head, while the up beat is struck under the chin.
cadence: when everybody hopes you're going to stop, but you don't.
diatonic: low-calorie Schweppes.
virtuoso: a musician with very high morals. (I know one)
music: a complex organizations of sounds that is set down by the composer, incorrectly interpreted by the conductor, who is ignored by the musicians, the result of which is ignored by the audience.
oboe: an ill wind that nobody blows good.
tenor: two hours before a nooner.
diminished fifth: an empty bottle of Jack Daniels.
perfect fifth: a full bottle of Jack Daniels.
gammelnalle
14-01-2005, 09:04
fler musiktermer.
TYVÄRR går de flesta inte att översätta till svenska då det bygger på "engelska ordvitsar" dvs att ett ord har olika betydelser. Typ:
Allegro (då måste man veta att detta är är en musikerterm som betyder ungefär "livlig" "snabbt tempo" etc. En möjlig "vits" skulle junna vara att det är " ett norskt universial gödningsmedel" ...????
string quartet: a good violinist, a bad violinist, an ex-violinist, and someone who hates violinists, all getting together to complain about composers.
glissando: a technique adopted by string players for difficult runs.
crescendo: a reminder to the performer that he has been playing too loudly.
conductor: a musician who is adept at following many people at the same time.
clef: something to jump from before the viola solo.
transposition: the act of moving the relative pitch of a piece of music that is too low for the basses to a point where it is too high for the sopranos.
vibrato: used by singers to hide the fact that they are on the wrong pitch.
half step: the pace used by a cellist when carrying his instrument.
chromatic scale: an instrument for weighing that indicates half-pounds.
bar line: a gathering of people, usually among which may be found a musician or two.
ritard: there's one in every family. (jmf Retard= utvecklingsstörd)
relative major: an uncle in the Marine Corps.
relative minor: a girlfriend.
big band: when the bar pays enough to bring two banjo players.
repeat: what you do until they just expel you.
treble: women ain't nothin' but. (jmf Trouble= problem) (treble= diskant)
bass: the things you run around in softball.
portamento: a foreign country you've always wanted to see.
conductor: the man who punches your ticket to Birmingham. conduktor= dirigent ELLER konduktör
gammelnalle
25-01-2005, 14:47
En pessimist är en person som bara är nöjd när han är missnöjd, och även då är han på dåligt humör.
BULLVAN sökes till bageri.
Eva i Skåne
25-01-2005, 15:29
CITAT (gammelnalle @ 25-01-2005, 14:47) BULLVAN sökes till bageri. [/color]</span> Mums Tror jag är kvalificerad
gammelnalle
26-01-2005, 08:59
Det ser mörkt ut sa han som snöt sig i karbonpapperet.
Det är inte ens säkert att åkaren vill bli av med sina laster!!
Nog kan en Norsk schlager betraktas som en grann-låt!
Gunilla i Arboga
26-01-2005, 19:28
Uj, uj, nu har jag suttit här i flera timmar och läst varenda sida av den här länken  Vad mycket bra ni skriver. Tänk om man kunde komma ihåg allt. Jag återkommer när jag har hittat något roligt. Natti, natti
gammelnalle
27-01-2005, 09:24
Alla gifter är vanebildande, utom arsenik i större mängder.
okänd
Moskvas sommar är varmare än vår
Min Greta är snyggare än Hans
Våra tidsåldrar är bättre än era.
H.S.
Den som inte tror man kan bli berusad på vatten har aldrig åkte med Finlandsfärjan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|