|
[QUOTE=Reserv,30-12-2005, 23:55]Det är inte bara omläggning av kosten som gör dom tjocka, det blir en annan ämnesomsättning som påverkar fettpåläggningen ......Så allt har deffinitivt inte med nåt godisintag att göra Nej, det är just det! Inte tror jag att jag kommer att äta mer godis och onyttig mat om jag slutar att röka. Den kost jag äter nu är näringsrik, fettfattig och god och det kommer jag ALDRIG att ändra på! Och jag VILL INTE ha tillbaka "boaormen" runt midjan igen! Men ämnesomsättningen påverkas av nikotin! Jo, jag har gjort (halvhjärtade) försök att sluta röka tidigare! Åt inte mer godis eller annan vikthöjande mat, men ändå klättrade vågen uppåt! Men visst fasen är man knepig som människa! Vet att rökning dödar! Men fortsätter ändå!
slutar röka och snusa sedan i måndags... testar zyban. någon nämnde metoderna i Kallokain för att uppnå utopin, lite kul tycker jag... ;-)
har för tillfället några cigaretter som jag bränner av som rökelse hemma... gillar lukten av cigg, van sedan barnsben. första bilden på mig var på min mors bröst och en halv cigg som hängde ner från hennes mungipa... he he....
lågtryckare... jag träffade en patient som hade ett tryck på 40/20, hans njurar funkade inte längre fast nog fan kunde han stå... när man skulle ta hans puls var det svårt att förnimma den, han kändes mera död... vilket han i och för sig är i dagsläget också, utan att röka...
Zarah P
31-12-2005, 00:38
En bra bok är Äntligen Ickerökare - som hjälpte mig, sambon och ett antal av våra vänner att sluta - och aldrig någonsin bli sugna igen.
netaave
31-12-2005, 00:40
Har aldrig rökt.
Jag är en feg person, och som hobby ter sig ju rökning som tämligen farlig, så det har jag enkelt kunnat undvika. Men, nu när så många rökare, eller rökkunniga, ändå läser tråden : Visst är det väl så att nikotinet sänker blodcirkulationen i händer och fötter, och speciellt vintertid orsakar obehag? Tänkte försöka använda det som argument för att övertyga äldre släktingar om att det kanske finns praktiska fördelar att sluta röka.
En av de tokigaste myterna är väl för övrigt att rökning är avstressande? Det är ju rent fysiskt uppstressande, den inbillade avstressning man tror sig känna är väl snarare abstinensen som botas, eller att man har något som bryter stressen. Hade nog givit bättre effekt att dricka en kopp varm te. Men, det är bara en parentes alltså. Har två rökande föräldrar som jag befarar kommer att dö i förtid, så jag är tämligen negativt inställd till rökning.
CITAT (Pirum @ 31-12-2005, 01:13) Visst är det väl så att nikotinet sänker blodcirkulationen i händer och fötter... Jaa. Rent "praktiskt" går det till så, att på de platser i blodet som syre-molekylerna fäster (för att transporteras runt i kroppen, eftersom syret behövs för livsprocesserna i cellerna), fäster i stället koloxiden (har jag för mig att det var, annars är det något annat ämne) från cigarettröken. Det betyder att syrets "platser" är upptagna, och därmed kan syret inte heller transporteras dit där det behövs. Det är det här som gör att vi får påtagligt sämre kondition av att röka, och påtagligt sämre allmän ämnesomsättning i kroppen. CITAT En av de tokigaste myterna är väl för övrigt att rökning är avstressande? Det är både sant, och inte sant. Man får "en kick" medetsamma när man röker. (det kan - hur konstigt det än låter- verka avslappnande, i och med att man kan fokusera bättre, även "fokusera" på att "slappna av") Men efter en stund får man också ett "bakslag". Alltså, en extra "topp" och sedan en extra "grop". På det viset fungerar nikotin på samma vis som socker. Självklart spelar även abstinensen in, och "botandet" av abstinensen. Egentligen - när jag VET hur rökning påverkar en - har jag svårt att förstå hur människor "frivilligt" utsätter sig för sånt. Det är ju så nedsättande för livs-KVALITETEN. (Och så tror man motsatsen, dessutom, håhåjaja ja, jag med, jag var stor-rökare i många år. men det är femton år sedan jag slutade - eller nåt sånt, har tappar räkningen på åren.)
Lotta150
31-12-2005, 10:29
CITAT (andersen @ 14-05-2004, 16:34) Fenja varför ska omvärlden tolerera att du är rökare? det är väll tvärt om du som ska anpassa dej till icke rökare.
Icke rökarna påtvingar dej inget gift så enligt mitt sätt att se på saken så är det du som ska anpassa dej inte tvärt om.eller hur? Exakt så!
CITAT (Pirum @ 31-12-2005, 01:13) Jag är en feg person, och som hobby ter sig ju rökning som tämligen farlig, så det har jag enkelt kunnat undvika. Men, nu när så många rökare, eller rökkunniga, ändå läser tråden : Visst är det väl så att nikotinet sänker blodcirkulationen i händer och fötter, och speciellt vintertid orsakar obehag? Tänkte försöka använda det som argument för att övertyga äldre släktingar om att det kanske finns praktiska fördelar att sluta röka.
En av de tokigaste myterna är väl för övrigt att rökning är avstressande? Det är ju rent fysiskt uppstressande, den inbillade avstressning man tror sig känna är väl snarare abstinensen som botas, eller att man har något som bryter stressen. Hade nog givit bättre effekt att dricka en kopp varm te. Men, det är bara en parentes alltså. Har två rökande föräldrar som jag befarar kommer att dö i förtid, så jag är tämligen negativt inställd till rökning. Citat: Tobak är den vanligaste yttre orsaken till sjukdomar och förtidig död. I Sverige dör varje år omkring 8 000 människor i förtid och helt i onödan av sjukdomar orsakade av rökning. Skadorna kan efter ett antal år drabba rökaren på många sätt: kärlkramp i benen, cancer i urinblåsan, kronisk bronkit, lungcancer, åderförkalkning, slaganfall, hjärtinfarkt, magsår, benskörhet. http://sluta-roka-linjen.org/skador.htmVisa filmerna på den sidan, de är otäcka. INTE något för kräsmagade. Förstörda lungor, lungcancer och igentäppt aorta fylld av klägg. Ruskigt. Sluta röka-linjen har mycket bra information och man får fin hjälp när man vill sluta röka. De nikotintuggummin som finns nu smakar inte alls särskilt vidrigt, man måste bara hitta det tuggummi man gillar. Och det är ingen risk att man blir beroende av det, inte mer än av Toy eller Extra iaf. Jag hade iaf inga som helst problem att sluta med tuggummina när jag ansåg att jag var mogen för det. Fast det enda du kan göra är att prata med dem, berätta om alternativen och uppmuntra och stödja. Om de inte vill sluta röka kommer de bara att misslyckas om de försöker för att göra dig glad, och det är bara deprimerande.
Whiskuchi
31-12-2005, 16:04
När jag slutade för strax över två år sen, var det så roligt att orka mer och känna mer lukter, så jag var ute och gick varje kväll. Jag gick ner sju kilo på mitt rökstopp
CITAT (LadyG @ 31-12-2005, 12:00) Tobak är den vanligaste yttre orsaken till sjukdomar och förtidig död. I Sverige dör varje år omkring 8 000 människor i förtid och helt i onödan av sjukdomar orsakade av rökning. Skadorna kan efter ett antal år drabba rökaren på många sätt: kärlkramp i benen, cancer i urinblåsan, kronisk bronkit, lungcancer, åderförkalkning, slaganfall, hjärtinfarkt, magsår, benskörhet. Verkar som att reumatism tyvärr kan läggas till listan. Ganska väntat antar jag, men nu verkar finnas mer belägg: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,760893,00.html
stennie
11-01-2006, 20:08
Slutade röka för ca 10 år sedan Men jag snusar i stället...nu försöker jag sluta med det....
CITAT (Pirum @ 11-01-2006, 19:44) CITAT (LadyG @ 31-12-2005, 12:00) Tobak är den vanligaste yttre orsaken till sjukdomar och förtidig död. I Sverige dör varje år omkring 8 000 människor i förtid och helt i onödan av sjukdomar orsakade av rökning. Skadorna kan efter ett antal år drabba rökaren på många sätt: kärlkramp i benen, cancer i urinblåsan, kronisk bronkit, lungcancer, åderförkalkning, slaganfall, hjärtinfarkt, magsår, benskörhet. Verkar som att reumatism tyvärr kan läggas till listan. Ganska väntat antar jag, men nu verkar finnas mer belägg: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,760893,00.html Ush, jag blir mer och mer tacksamt för att jag slutat. Reuatism finns i släkten både på mödernet och fädernet och jag vet inte om det finns ärftlighet i den sjukdomen. Tänk vad mycket ont man gör sin kropp, den som ska hålla i förhoppningsvis 100 år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|