|
*Felix matte*
15-05-2004, 20:01
CITAT (MimE @ 15-05-2004, 17:10) Läste just att här i Backa (Göteborg) så röker 27% av alla tjejer mellan 16-24 år. Skrämmande! Jag kan inte se det som något annat en ett enormt misslyckande att vi vuxna inte har kunnat ha bättre inflytande.
Ni som lyckats sluta: Jag tycker att ni är jätteduktiga! Jag kan bara ana hur svårt det måste vara.
/Mimmi Tack!  säger jättelycklig mamma till fyra RÖKFRIA barn med dito sambos/make/maka
CITAT (Fenja @ 15-05-2004, 01:27) Emellanåt fattas bara ord att djupt nog beklaga de stackare som så uppenbarligen saknar filter mellan tanke- och talorganet. Eller i detta fall, mellan tanke- och skrivorganen... Fenja Vad handlar ovanstående egentligen om? Syftar "i detta fall" på dig själv?
Och emellanåt är det bra att komma ihåg att man kunde ha fortsatt att ge ett intelligent intryck bara genom att vara tyst...
CITAT Åtta procent av alla gravida som skrivs in i Mödravården i Linköpings röker. Genomsnittet i landet är elva procent. Ur Kindaföräldrarna röker minst
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 16:46) Jag är helt övertygad om att det finns något distansarbete (som man gör från hemmet) och en liten stuga långt upp i Lappträsk utan rökare, bilavgaser och fabriker. Som dom som vill ha en REN luft kan flytta till. Miljöfarliga utsläpp stöter man på lite varstans i vardagen. Att skylla allt på rökarna är inte hållbart. Visst finns det rötägg även inom denna kategori, men ALLA är inte sådana. Varför är det ickerökare som ska flytta för att slippa rök? Varför är det de mobbade barnen som ska byta skola? Nej, jag skyller inte allt på rökarna, men jag vill inte mina vänner ska röka för jag vill inte de ska bli sjuka och riskera dö en plågsam död.... Det är inte rökare jag ogillar, det är röken... :-)
Alla ni som har slutat röka: stort grattis, det tycker jag verkligen är starkt gjort. Jag känner många som slutat och sedan börjat igen efter ett litet tag, så jag fattar hur svårt det är.
Självklart ska man tolerera alla människor, men inte nödvändigtvis deras ovanor. Vill inte jag röka så ska jag inte behöva andas in ciggarettrök, det är rökarnas sak att visa hänsyn mot sin omgivning, inte tvärtom.
Jag tycker det är oerhört märkligt hur en del rökare här utmålar sig själva som någon sorts martyrer och sedan anklagar era meningsmotståndare för bristnade intelligens...
Och Fenja: Jag och Andersen är garanterat inte samma person, vad har du fått det ifrån?
CITAT (azofia @ 19-05-2004, 09:45) Alla ni som har slutat röka: stort grattis, det tycker jag verkligen är starkt gjort. Jag känner många som slutat och sedan börjat igen efter ett litet tag, så jag fattar hur svårt det är. Andelen nikotinslavar på Odla som försöker bryta sig loss tycks enligt "omröstningen" ovan tyvärr vara minimal - i skrivande stund endast ca 5,5 procent om jag räknat rätt. Men hjälp kanske kommer... Från SVT text, 040521: CITAT En nytt vaccin mot rökning kommer att testas i Sverige i höst, rapporterar Svenska Dagbladet. Ett 40-tal försökspersoner kommer att pröva vaccinet, som inte tar bort röksuget men väl den "belöning" som rökaren får. (- - - ) Tanken bakom är att den belöning som hjärnan får av nikotinet är det som gör det svårt att sluta röka. Om denna försvinner blir rökningen mindre attraktiv, och återfallen färre.
Tittiluringen
23-05-2004, 17:30
HEj alla!
jag har inte lästa alla inlägg men vill tipsa om en görbra sluta röka bok (har tipsat om den tidigare i andra trådar)
: Carr: Äntligen Icke-rökare.... ojojoj! jag läste den för ett år sedan, observera att jag då inte var motiverad att sluta, jag läste den på skoj. Men jag har inte rökt sen dess!
Så ni som tvekar eller tycker det är jobbigt, PROVA! Den är lättläst.
Stor Kram T-Luringen
Hannele
30-12-2005, 15:38
Undrar, om det blir färre rökare här i morgon?
CITAT (Hannele @ 30-12-2005, 15:38) Undrar, om det blir färre rökare här i morgon?  I morron? Det är väl i övermorron dom ska försöka hålla nyårslöftet?
andersen
30-12-2005, 15:49
Måste vara rekord att ta upp en så gammal tråd? den är ju ifrån 13-05-2004, 20:50.
Hannele
30-12-2005, 15:51
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 15:40) I morron? Det �r v�l i �vermorron dom ska f�rs�ka h�lla ny�rsl�ftet?  Man avl�gger ny�rsl�ften p� ny�rsafton, innan det nya �ret b�rjar. Reserv r�ker v�l inte?
andersen
30-12-2005, 15:53
CITAT (Hannele @ 30-12-2005, 15:51) CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 15:40) I morron? Det �r v�l i �vermorron dom ska f�rs�ka h�lla ny�rsl�ftet?  Man avl�gger ny�rsl�ften p� ny�rsafton, innan det nya �ret b�rjar. Reserv r�ker v�l inte?  Hannele är du onykter ? tycker att du slödrar
Hannele
30-12-2005, 15:54
Man avlägger nyårslöften på nyårsafton, innan det nya året börjar. För mycket champagne redan?!!
CITAT (Hannele @ 30-12-2005, 15:54) Man avlägger nyårslöften på nyårsafton, innan det nya året börjar. För mycket champagne redan?!!  Okay..  .........jag har juh inte nyårsafton förrän i morron här uppe.
Hannele
30-12-2005, 16:05
CITAT (andersen @ 30-12-2005, 15:53) Hannele �r du onykter ? tycker att du sl�drar  Datorn som fått en slurk för mycket...
CITAT (Hannele @ 30-12-2005, 16:05) CITAT (andersen @ 30-12-2005, 15:53) Hannele �r du onykter ? tycker att du sl�drar  Datorn som fÃ¥tt en slurk för mycket...  Alkoholen ska inte hällas på tangentbordet, Hannele, det ska hällas i strupen
Biggan_
30-12-2005, 16:15
Va! Har ni redan börjat fira
Hannele
30-12-2005, 16:21
CITAT (Birgitta P @ 30-12-2005, 16:15) Va! Har ni redan börjat fira  Jag som inte ens röker...
kristerh
30-12-2005, 16:30
har aldrig rökt och kommer aldrig att börja krister
oj! denna tråd var gammal... fast rydligen har jag inte röstat (jag hade nog inte kommit hit då ännu)
Rökt har jag i alla fall aldrig gjort o kommer aldrig att göra.
Klematis
30-12-2005, 18:27
Detta var ett hett ämne förstår jag!! Jag röker inte och har inte gjort det heller, förutom några små synder i ungdomen. (Det var ju hemskt dåligt - men man fick ju stå ut) Klematis
ninnisky
30-12-2005, 18:33
... och har aldrig någonsin rökt, inte ens försökt
Inga från Närke
30-12-2005, 18:49
Detta med icke rökare och rökare. Är själv rökare sedan många år tillbaka och visst ska man ta hänsyn till icke rökare om man kan. Men det som förundrar mig i många fall är att varför kommer icke rökare och ställer sig hos rökare. Har märkt detta fenomen på många allmänna platser t.om. utanför lasarettet där det finns rökrutor. Kan det vara så att när vi samlas i rökrutan så har vi många trevliga samtal och det intresserar även icke rökare. Sedan har ju icke rökarna fått som de ville med lagen om rökförbud och då uppstår ett nytt problem att man går ut och röker där många icke rökare passerar. Fanns det t.ex. rökrum vid t.ex. restauranger m.m. så var ni icke rökare mera skyddade.
andersen
30-12-2005, 20:27
CITAT (Inga från Närke @ 30-12-2005, 18:49) Fanns det t.ex. rökrum vid t.ex. restauranger m.m. så var ni icke rökare mera skyddade. Inga, lagen kom till för att röken är ett arbetsmiljöproblem och om det skulle finnas rökrum så går går det ju i mot själva tanken med lagen.
Jag kan inte påstå att jag frivilligt ställer mig bland rökarna - om jag inte vet med mig att jag har huvudvärkstabletter med mig och att jag ska duscha realtivt snart och om jag verkligen har tungt vägande skäl för att ställa mig där. Det märkligaste är att jag är före detta rökare själv (slutade för 1½ år sedan). Jag borde mao ha ganska bra tolerans mot rök - jag har ju inhalerat den i över 15 år så kroppen borde ju "veta vad den ska med det till" så att säga. Fast icke. Visst känner jag dofter som aldrig förr, minsta doft känns det som, men jag har aldrig fått migrän-liknande attacker bara av lukter innan. Det är tillräckligt illa när folk kommer in med inpyrd rök i kläderna, redan det får skallen att bulta. "Färsk" rök är rena döden för skallen. Fast jag älskar mina rökande föräldrar ändå, och skiljer på röken och rökarna. Älska människan och avsky ovanan.
*Felix matte*
30-12-2005, 23:04
Hoppsan... gammal tråd som väcktes Får instämma i att luktsinnet blir 250% bättre efter rökstopp.
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 23:04) Hoppsan... gammal tråd som väcktes Får instämma i att luktsinnet blir 250% bättre efter rökstopp.  Magomfånget blir ungefär lika många procent större det med, har jag märkt på vänner vars karaktärer vart bättre än min
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 16:07) CITAT (Hannele @ 30-12-2005, 16:05) CITAT (andersen @ 30-12-2005, 15:53) Hannele �r du onykter ? tycker att du sl�drar  Datorn som fÃ¥tt en slurk för mycket...  Alkoholen ska inte hällas på tangentbordet, Hannele, det ska hällas i strupen  *fnissar hysteriskt* Det kan inte vara så att det var ett tappert försök att fylla datorn?
Anki på Öland
30-12-2005, 23:08
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:06) Magomfånget blir ungefär lika många procent större det med, har jag märkt på vänner vars karaktärer vart bättre än min  Helt rätt och svårt att bli av med är det också!! Anki
*Felix matte*
30-12-2005, 23:14
CITAT (Inga från Närke @ 30-12-2005, 18:49) Detta med icke rökare och rökare. Är själv rökare sedan många år tillbaka och visst ska man ta hänsyn till icke rökare om man kan. Men det som förundrar mig i många fall är att varför kommer icke rökare och ställer sig hos rökare. Har märkt detta fenomen på många allmänna platser t.om. utanför lasarettet där det finns rökrutor. Kan det vara så att när vi samlas i rökrutan så har vi många trevliga samtal och det intresserar även icke rökare. Sedan har ju icke rökarna fått som de ville med lagen om rökförbud och då uppstår ett nytt problem att man går ut och röker där många icke rökare passerar. Fanns det t.ex. rökrum vid t.ex. restauranger m.m. så var ni icke rökare mera skyddade. Tänka sej att precis så argumenterade jag alltid.. då jag var rökare. Nu tycker jag bara att det är ett elände att gamla fimpar pyr intill ingångar... för att inte tala om hur äckligt "nyrökta" luktar. Japp... precis så har jag också luktat i 39 hela år... men nu är jag FRI! Inga.. jag minns att du brukar ha näsblod och också får ligga inne på sjukhus för det. Maken min hade ofta näsblod, det blev en "vardagssak" för oss övriga i familjen... ingen reagerade längre när det droppade, eller rann blod ur näsan på han. Några ggr var han till doktorn men de kunde inte mer än stoppa flödet.. tror de brände med lapis om jag inte minns helt galet... sa att det var något/några kärl som var extra tunna och brast. Sedan han slutade röka för 4 år 4 månader sedan har han inte blött näsblod mer än en enda gång... det var en kort tid efter rökstoppet. Kanske du också skulle slippa eländet om du fimpade för gott... men så klart... det bestämmer du helt själv. Ville bara tipsa dig.
*Felix matte*
30-12-2005, 23:17
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:06) CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 23:04) Hoppsan... gammal tråd som väcktes Får instämma i att luktsinnet blir 250% bättre efter rökstopp.  Magomfånget blir ungefär lika många procent större det med, har jag märkt på vänner vars karaktärer vart bättre än min  24 kilo har jag lagt till sedan jag slutade. Magen... men säg mig... hur många barn väljer benrangel före mommos mjuka mage Kanske märks det att jag är glad åt viktökningen
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 23:17) CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:06) CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 23:04) Hoppsan... gammal tråd som väcktes Får instämma i att luktsinnet blir 250% bättre efter rökstopp.  Magomfånget blir ungefär lika många procent större det med, har jag märkt på vänner vars karaktärer vart bättre än min  24 kilo har jag lagt till sedan jag slutade. Magen... men säg mig... hur många barn väljer benrangel före mommos mjuka mage Kanske märks det att jag är glad åt viktökningen  Om man nu som jag inte är ett benrangel innan eventuellt rökstopp, utan redan är ägare av en kramgo mjuk mage  skulle jag i såna fall sluta röka så når juh armarna inte runt magen.
Snöflinga
30-12-2005, 23:23
Klarade att bli rökfri för femton år sen, efter tre återfall  Lätt var det inte och skulle aldrig drömma om att se ner på rökare....... "döm ingen for´ns du har gått en mil i hans mockasiner" eller hur nu det där ordspråket löd Å andra sidan skulle jag inte klarat det utan snus..... också ett beroende, men jag behöver inte gå ut i kylan
*Felix matte*
30-12-2005, 23:25
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:20) Om man nu som jag inte är ett benrangel innan eventuellt rökstopp, utan redan är ägare av en kramgo mjuk mage  skulle jag i såna fall sluta röka så når juh armarna inte runt magen.  Men skulle det isf vara viktigt alls... att nå runt magen  Tror inte jag. Faktiskt så tror jag att våra barn hellere än att se trådsmala rökande föräldrar... ser ett par småfeta rökfria  (säger... TROR)
CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 23:25) CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:20) Om man nu som jag inte är ett benrangel innan eventuellt rökstopp, utan redan är ägare av en kramgo mjuk mage  skulle jag i såna fall sluta röka så når juh armarna inte runt magen.  Men skulle det isf vara viktigt alls... att nå runt magen  Tror inte jag. Faktiskt så tror jag att våra barn hellere än att se trådsmala rökande föräldrar... ser ett par småfeta rökfria  (säger... TROR) Jag vill juh inte gärna se ut som barbapappa
*Felix matte*
30-12-2005, 23:28
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2005, 23:23) Klarade att bli rökfri för femton år sen, efter tre återfall  Lätt var det inte och skulle aldrig drömma om att se ner på rökare....... "döm ingen for´ns du har gått en mil i hans mockasiner" eller hur nu det där ordspråket löd Å andra sidan skulle jag inte klarat det utan snus..... också ett beroende, men jag behöver inte gå ut i kylan  Skulle aldrig falla mig in att se ner på rökare... Nej jag tycker bara synd om dem alla.  Dömer ingen... har ju varit där själv.
Rökte några rätt oskyldiga paket på gymnasietiden, men drog inte ens halsbloss. Förra sommaren testade jag ett par bloss på en cigg, ja jag veeet att det var korkat. Men skulle prompt testa om jag fixade ett halsbloss. Men höll på att kvävas av hosta. Men någon form av nikotinkick fick jag nog ändå för jag blev så yr att jag var tvungen att lägga mig ner en stund. Eller så var det syrebrist p g a hostan.  Nä, jag är och förblir ickerökare, jag.
*Felix matte*
30-12-2005, 23:33
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:27) CITAT (Felix matte @ 30-12-2005, 23:25) CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:20) Om man nu som jag inte är ett benrangel innan eventuellt rökstopp, utan redan är ägare av en kramgo mjuk mage  skulle jag i såna fall sluta röka så når juh armarna inte runt magen.  Men skulle det isf vara viktigt alls... att nå runt magen  Tror inte jag. Faktiskt så tror jag att våra barn hellere än att se trådsmala rökande föräldrar... ser ett par småfeta rökfria  (säger... TROR) Jag vill juh inte gärna se ut som barbapappa  Varför inte  Han som är sååå söt med sin runda
Jag slutade röka 26 mars 2005. Det bara blev så. Var ruggigt förkyld och kunde inte röka pga. hostan. När det gått ett par dagar tänkte jag att jag lika gärna kunde sluta. Då hade jag rökt sen jag var typ 13-14 år.. Började även snusa i 25 års åldern.. Det gör jag fortfarande, men det kommer jag nog också sluta med en vacker dag. Men snuset är ju trots allt inte lika farligt som rökning. Jag är medveten om att det kan vara jättesvårt för en del att sluta, men för mig var det inga problem alls. Lite orättvist kanske.. Tycker inte att rökare luktar särskilt gott, men det stör mig inte. Tycker att svett luktar värre. För att inte tala om parfym/aftershave indränkta människor..
Fy, vilka kval! Rökfri och tjock eller rökare och smal!
Jag gick ner 17 kg för tre år sedan och trivs jättebra med min vikt. Skulle jag sluta röka är jag säkert tillbaka igen, med råge!
Skulle ju egentligen vilja vara oberoende av nikotin men inte med viktökning som följd!
Hjälp, vad gör man?
CITAT (bikiv @ 30-12-2005, 23:48) Fy, vilka kval! Rökfri och tjock eller rökare och smal!
Jag gick ner 17 kg för tre år sedan och trivs jättebra med min vikt. Skulle jag sluta röka är jag säkert tillbaka igen, med råge!
Skulle ju egentligen vilja vara oberoende av nikotin men inte med viktökning som följd!
Hjälp, vad gör man? Har du försökt sluta röka någon gång, så att du vet att du skulle ta till godis? Det kanske kommer gå bra i alla fall?
Min syster var nyligen tjock och rökare. Nu är hon smal och rökare. Inte p g a rökning, utan p g a vettigare kost.
*Felix matte*
30-12-2005, 23:54
CITAT (bikiv @ 30-12-2005, 23:48) Fy, vilka kval! Rökfri och tjock eller rökare och smal!
Hjälp, vad gör man? Om jag får råda så ska du fimpa för gott redan ikväll. Det av egen erfarenhet. Jag tillhörde dem som trodde sig vara odödliga och aldrig drabbas av otäck sjukdom... Tji fick jag
Det är inte bara omläggning av kosten som gör dom tjocka, det blir en annan ämnesomsättning som påverkar fettpåläggningen. Cigaretterna sänker bl.a. blodtrycket, vilket skulle göra att en människa med ett mycket högt blodtryck knappeligen skulle må bättre av att sluta röka. En äldre kvinna jag känner har t.o.m. blivit avrådd av sin läkare att sluta röka p.g.a. sitt extremt höga blodtryck. Så allt har deffinitivt inte med nåt godisintag att göra.
zaaritha
30-12-2005, 23:56
Har skrivit det förut: jag slutade när jag hade lunginflammation! Rökte min sista cig., lördag kväll, led av lunginflammationen i ca 10-12 dygn, men har endast rökt en natt på en Finlandsafärja, se´n dess!
*Felix matte*
31-12-2005, 00:03
CITAT (Reserv @ 30-12-2005, 23:55) Det är inte bara omläggning av kosten som gör dom tjocka, det blir en annan ämnesomsättning som påverkar fettpåläggningen. Cigaretterna sänker bl.a. blodtrycket, vilket skulle göra att en människa med ett mycket högt blodtryck knappeligen skulle må bättre av att sluta röka. En äldre kvinna jag känner har t.o.m. blivit avrådd av sin läkare att sluta röka p.g.a. sitt extremt höga blodtryck. Så allt har deffinitivt inte med nåt godisintag att göra. Nämen nu fattar jag noll... Cigarettrökning´HÖJER ju blodtrycket. Det vet jag eftersom jag är "lågtryckare" och så länge jag rökte så var mitt tryck inom det normala men nu hamnar jag alltsomoftast långt ner under kurvorna.. t.ex 85/53... inte alls ovanligt för mig.
Kan juh ha vart hennes försvar att inte sluta röka då, men det lät väldans trovärdigt tyckte jag.  Men då gav det mig ytterligare en anledning att inte sluta röka, jag är lågtryckare, 110/45. Får jag lägre så står man inte på fötterna av sig själv längre
*Felix matte*
31-12-2005, 00:08
Hur som haver och vad än du har för åsikt ang tobaksrökning så vill jag säga att om du bara visste en liten hum om vad du kan drabbas av pga tobaksbruket då skulle du sluta omedelbart. Du som fortfarande röker... och även andra får gärna Pm.a/maila mig-... så lovar jag att berätta.
*Felix matte*
31-12-2005, 00:10
CITAT (Reserv @ 31-12-2005, 00:07) Kan juh ha vart hennes försvar att inte sluta röka då, men det lät väldans trovärdigt tyckte jag.  Men då gav det mig ytterligare en anledning att inte sluta röka, jag är lågtryckare, 110/45. Får jag lägre så står man inte på fötterna av sig själv längre  Men jag stod på mina när jag hade 85/53.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|