|
Mia, zon 3
18-05-2004, 12:35
Hej alla! Jag letar STORA perenner! Vill ha lite Tummelisa-känsla i trädgården Vad har ni för favoriter?
Min granne har ett alldeles fantastiskt löjtnantshjärta som blommar nu! En sådan önskade jag fick plats hos mig! Pioner är en annan favorit som kan bli riktigt rejäl med åren. Men du kanske vill ha ännu större grejer? Rudbeckior (av någon gammaldags sort) finns i brorsans trädgård - de blir närmare tre meter höga - om inget åskregn slår till!
Sulan
Copycat
18-05-2004, 13:05
--
fattar inte varför alla mina inlägg kommer upp 2 ggr!?? Undrar om den här redigerade saken också kommer som 2 nya...
Har diskuterats om Vänderot tidigare på forumet. Själv har jag den inte som stor favorit, precis, men den är i alla fall hög! Vackra blad. Behöver stöd och självsår sig lätt till flera. Tänk på var du sätter den bara, för den har tendens att böja sig och vara i vägen... Som sagt stöd och i bakkanten så är den rätt ståtlig, faktiskt!
Funkior kan väl också bli rätt stora?
Jättebolltistlar, kanske?
Kungsljus.
Har för mig att vissa riddarsporresorter också blir väldigt höga.
Lycka till!
Här kommer några bjässar... Plymspirea 120-180cm, Rosenflockel 200cm, Praktriddarsporre 80-180cm, Jättekungsljus 150-200cm, Trädgårdsmalva 60-100cm, Parkslide 120-200cm, Jättevallmo 50-100cm, Temynta 70-120cm, Regnbågslupin 70-120cm, Gullstav 120cm, Stormhatt 100-150cm, Mjölkklocka 100-150cm.
Mia, zon 3
18-05-2004, 14:15
Tack - vad snälla ni är! Fortsätt gärna - jag antecknar!
Snickarbacken
18-05-2004, 14:44
Vad sägs om
- Violruta, Thalictrum delavayi, blommar juli till augusti, eller - Aklejruta, T. aquilegifolium, eller - Höstrudbeckia, Rudbeckia laciniata "Goldquelle". Alla är de högresta växter.
Lycka till!
Säger bara JätteGunnera!!!!! finns nog ingen större, om du bor i zon 1 vill säga
Flikrabarber, rheum palmatum, är en annan jätte. Den blir över två meter hög tror jag.
Silverax, släktet cimifuga, har flera arter som blir uppåt två meter. T ex den läckra rödbruna sorten 'brunett'.
Vippvallmo, macleaya cordata, stor och kraftig sak, c:a två meter. Tyvärr sägs den vara mycket invasiv där den trivs.
Rodgersia - finns flera arter - inte mer än drygt metern har jag för mig men de har stora fina blad.Jag tycker att r. podophylla är snyggast med gåsfotsformade blad som är bronsfärgade som unga.
Bland funkior som Tirre föreslog är daggfunkia den mest storbladiga (hosta sieboldiana).
Lökväxt: Kejsarkrona.
Stora blommor som blir iögonenfallande både när de är få och många: Klockranka (stora blålila eller vita klockor, ettårig klätterväxt) Mariaklocka (en frösort får närapå vulgärt stora dubbla klockor) Peaceros solros jackmani klematis (djupt blå), president (djupt röd) kungslilja, madonnalilja
Gossen Ruda
18-05-2004, 17:51
Spirstånds blir över 150 cm, särskilt sorten Rocket.
kerstin z5-6
18-05-2004, 18:35
jag säjer bara Crambe cordifolia -lätt 1.80 -2m -perennt mini" träd ", doftar honung i en sky av brudslöja blommar -rabarber" liknande blad -behöver minst 1.50 i planteringsutrymme Crambe i förgrunden
 Klippstånds, sorten " Desdemona" bladen är röda på undersidan, blir ca 1,20 - 1,50 cm. Och några andra Höstanemon 1m- 1, 50 cm Mose brinnande buske ca 1m Blå bolltistel ca 1,20 cm
Elefantgräs eller bambu har ingen nämnt, de blir ju jättehöga! Jag köpte själv ett efterlängtat elefantgräs på zetas i förra veckan, hoppas på en rasslande sky av gräs som är högre än jag! Så småningom iallafall! Bra insynsskydd planterat i kanten på vårt trädäck
Copycat
18-05-2004, 20:03
--
kerstin z5-6
18-05-2004, 20:04
CITAT (Mi70 @ 18-05-2004, 20:58) Elefantgräs eller bambu har ingen nämnt, de blir ju jättehöga! Jag köpte själv ett efterlängtat elefantgräs på zetas i förra veckan, hoppas på en rasslande sky av gräs som är högre än jag! Så småningom iallafall! Bra insynsskydd planterat i kanten på vårt trädäck  Vet inte om de trivs däuppe, men flikrabarber, vanlig rabarber, crambe cordifolia, jättegunnera och "ogräset" pestskråp är de jag planerar till min storbladsträdgård Unn
kerstin z5-6
18-05-2004, 20:37
Gunnera o elefantgräset får vi nog sitta utomhus o värma hela vintern om de ska fixa det här klimatet , men övriga går finfint -Glöm inte rosa Älggräs !! Filipendula rubra Rosa älggräs
pialotta
18-05-2004, 21:37
Durra, vad det nu är för nånting, skulle visst bli högt också.
Mina Fingerborgsblommor blir enorma och jättevackra, gott och väl över 2 meter. Speciellt de som står "fel" = dvs bland vinbärsbuskarna.
Jag missade helt att det handlade om norrland, förlåt!
CITAT (Mi70 @ 19-05-2004, 10:45) Jag missade helt att det handlade om norrland, förlåt! :huh: :unsure: Den som startade denna tråd var Mia, zon 3 , inte ens i närheten av Norrland skulle jag tro!
kerstin z5-6
19-05-2004, 12:12
Jo det är bra att läsa hela ..LOL-jag svarade copycat på elefantgräs bara
Gullris (om ingen nämnt det) blir ju väldans högt. Sprider sig nästan som ett ogräs tyvärr men hög och vacker är den.
CITAT (Ingo @ 18-05-2004, 17:45) Bland funkior som Tirre föreslog är daggfunkia den mest storbladiga (hosta sieboldiana). Hosta 'Sum and Substance' blir jättelik Många Ligularior blir också bjässar Cardiocrinum giganteum, jättelilja Bambu, den höga sorten över 3 m Elefantgräs, Miscanthus 'Giganteum', också över 3 m
..Läkemalva, Athea officinalis... min favorit.... mina är nog bortåt 2,5 m (det stod en 2 meters karl bredvid och dom var en bra bit högre....) Kommer tyvärr sent och blommar först i augusti...
Sen Kvanne....även om den är 2-årig så är den mäktig.... blir bortåt 2 meter den med..
Jag är också på jakt efter fler höga perenner....
Jag har troligen någon slags bambu i trädgården. Fanns där när jag flyttade in förra året. Undrade vad det var för grön/röda rörliknade skranglor som växte på diverse ställen i trädgården! Men oj så vackra de blev. Grön/röda rörliknande stammar med vackert bladverk, blir som en liten miniskog när de har förökat sig, vilket sker väldigt fort och vitt och brett överallt (enda nackdelen). Vet faktiskt inte riktigt vad det är för växt, men absolut bambu. Stjälkarna är helt ihåliga. Jag har klippt ned den till backen två vårar i rad. Sista veckan har den växt cirka en halvmeter och är uppe omkring 1,5 meter redan, helt fantastisk!! Kanske någon vet vad det är för slags bambu? Annars kommer jag med vidare information om intresse finns, ska till trädgårdsmästare o fråga på måndag!
Bolltistel som blir 1.50-2.00 meter. Men våra är redan nu 1.20 höga. Ska stå soligt. Blommar lite senare med blå bollar.
Mia, zon 3
25-05-2004, 08:33
CITAT (mona_g @ 20-05-2004, 00:15) Jag har troligen någon slags bambu i trädgården. Fanns där när jag flyttade in förra året. Undrade vad det var för grön/röda rörliknade skranglor som växte på diverse ställen i trädgården! Men oj så vackra de blev. Grön/röda rörliknande stammar med vackert bladverk, blir som en liten miniskog när de har förökat sig, vilket sker väldigt fort och vitt och brett överallt (enda nackdelen). Vet faktiskt inte riktigt vad det är för växt, men absolut bambu. Stjälkarna är helt ihåliga. Jag har klippt ned den till backen två vårar i rad. Sista veckan har den växt cirka en halvmeter och är uppe omkring 1,5 meter redan, helt fantastisk!! Kanske någon vet vad det är för slags bambu? Annars kommer jag med vidare information om intresse finns, ska till trädgårdsmästare o fråga på måndag! Har den "riktiga" blad, hjärtformade, så kan det vara parkslide. Då får du passa dig, för vilket jätteogräs den kan bli! Har den själv i ett hörn, och visserligen tycker jag om den, men snart får jag ta till grävskopan mot den....
m-l södra halland
26-05-2004, 10:59
Heliopsis helianthoides dagöga- står visserligen 1 meter på dem men mina är över 2 meter höga och har fina gula blommor m-l
CITAT (Mia @ zon 3,25-05-2004, 09:33) Har den "riktiga" blad, hjärtformade, så kan det vara parkslide. Då får du passa dig, för vilket jätteogräs den kan bli! Har den själv i ett hörn, och visserligen tycker jag om den, men snart får jag ta till grävskopan mot den.... Tyvärr har jag inte varit här på ett tag... Ja Mia, du har nog rätt, är det rödfläckig "stjälk/stam" som är ihålig på dom? Nu hade jag inte möjlighet att visa upp den som jag trodde. Men du har helt rätt Mia, det är verkligen ett "ogräsämne" men jag gillar den också  Hej så länge
Mia, zon 3
27-05-2004, 16:10
CITAT (mona_g @ 27-05-2004, 16:53) CITAT (Mia @ zon 3,25-05-2004, 09:33) Har den "riktiga" blad, hjärtformade, så kan det vara parkslide. Då får du passa dig, för vilket jätteogräs den kan bli! Har den själv i ett hörn, och visserligen tycker jag om den, men snart får jag ta till grävskopan mot den....
Tyvärr har jag inte varit här på ett tag... Ja Mia, du har nog rätt, är det rödfläckig "stjälk/stam" som är ihålig på dom? Nu hade jag inte möjlighet att visa upp den som jag trodde. Men du har helt rätt Mia, det är verkligen ett "ogräsämne" men jag gillar den också  Hej så länge Ja, det låter absolut som den... En trädgårdsbekant odlar den i ett stort cementrör. Det verkar som en bra idé!
Nu kom jag på något jag tidigare sökte namnet på och hade glömt. Gunnera - om inte helstor så gigantisk!
Mona, parkslide Fallopia japonica eller jätteslide Fallopia sachalinensis är säkert det du har. Liten varning för spridning, den dödar också all undervegetation. Den virtuella floran beskriver dem båda.
Mia, zon 3
28-05-2004, 06:47
Åh, Cilla.... inte ska du väl fresta mig med jättegunnera......... dregel....... den klarar sig knappt hos mig i zon 3........ Tog i alla fall bilder på min parkslide (kolla mitt album under diverse). Helt sant som Cilla skrev - det växer inte ett smack under dem.
MRLINDELL
29-05-2004, 21:57
Vill man inte ha hur stora perenner som helst, bara "stora" så har jag idag planterat Japansk jättevallmo, 'Papaver orientale Allegro' (röd) och Kinesisk smörboll, 'Chinese Globeflower (Trollius chinensis) Golden Queen' (orangegul), båda goda för nästan 1 meter. Lite form och färg över det vanliga.
Perenn solros. Fler focklar än bara rosenfockeln, Eupatorium i allmänhet skulle jag säga. Många prydnadsgräs blir rejäla. Plymspirea, fänkål...
Mia, din parsklide är ju vacker i solljuset... I området där jag bor tar den över alltför mycket och flera tomter ser brända ut från höst till vår. Fina gamla äppelträd du har!
Gunnera tror jag inte jag kan ha heller, men har upplevt dem i Skåne. Fascinerande att någon växt klarar att utveckla så stora blad på en enda säsong. Behåringen på dem är kraftig som taggar dessutom. En närapå groteskt kraftig växt, tycker jag.
Men om man gödslar en rabarber kraftigt och ger den bästa lerblandade jorden kan den iallafall bli hälften så stor med hög, kraftig blomma - och det är stort det med.
Frida Sandman
30-05-2004, 20:39
jag funderar lite på detta med slide: funkar de hos mig också? (zon 6 tror jag)
Jag är sugen på att skaffa... Har dock aldrig sett på plantskolor el. liknande? Vart får man tag i dom?
kerstin z5-6
30-05-2004, 20:56
Jag avråder -det finns perenner för z 6 som är stora , men inte har slidents otrevliga egenskaper
Mia, zon 3
01-06-2004, 09:07
CITAT (Cilla @ 30-05-2004, 00:47) Fascinerande att någon växt klarar att utveckla så stora blad på en enda säsong. Behåringen på dem är kraftig som taggar dessutom. En närapå groteskt kraftig växt, tycker jag. En annan favorit hos mig är parasollbladet, den får också de där "håriga benen". Den är så gullig när den tittar upp ur jorden på våren! (Om någon är nyfiken på hur gullig den är - kolla gärna mitt album, där finns bild på detta). Jättevädd har jag sett i Tirups örtagård, där blev den över 2 meter hög. Någon som vet om den blir lika stor i zon 3?
Ett tips när det gäller plymspirea...Jag köpte fem plantor för att göra en hög "häck". Nu har jag förstått att det finns både han och honplantor (honplantor blir inte alls så höga som hanplantorna). Naturligvis hade jag köpt honplantorna och får nu sätta upp en spalje bakom så jag får lite höjd på det hela...
Potentilla
02-06-2004, 22:36
Ålandsrot (vet inte max-zon) och höstanemon.
MRLINDELL
08-07-2004, 16:11
Jag har en stor till som ofta glöms bort, en 'gråmalva' som har blommor som påminner lite om Kamelian. Min blev stor (större än beräknat ca 1 m) och blommar rikligt. Den är riktigt snygg och har övervintrat bra i min rabatt utan täckning. Det är en gammal och "lite känslig" Perenn enligt dokumentationen, men så känslig är den inte om den övervintrar i ett köldhål på bystan i Uppsala. Ser ut så här ... http://biphome.spray.se/eva.sandstedt/bild...nk/lavatera.htm
MRLINDELL
09-07-2004, 07:34
Har upptäckt att den är förfärligt lik "svinmollan" inna den får knopp, ett hopplöst ogräs alla har hemma som kommer från ingenstans. Man kanske rensar ut denna i tron att det är ett ogräs?
MRLINDELL
26-07-2004, 09:35
Angående stora perenner. Man har nu satt upp GRÄS som en artikel på odla med olika gräs. Många här har fastnat för elefantgräs som nu är nästan 2 meter högt och de som blåst sönder är inte speciellt vackra. Jag har under sommaren sett mycket gräs i Skåne, speciellt i Skanör/Falsterbo trakten och de planteringar där man omgärdat gräset med liljor kan vara riktig trevligt. Annars verkar gräs i de planteringa jag sett bara vara just gräs som står där som ett frågetecken som väntar på svar. Gräs & sten blandat i alla dess former verkar sprida sig bland nybyggarna. Inte en odling, inga perenner, en hink med petunior på sin höjd. Vem bedriver trädgårdslobbing idag? Är det trädgårdshandlarna tar de kål på sig själva.
MRLINDELL
26-07-2004, 17:47
Vad skall man göra med en solros som nått 2.4 meter och nästan 1 meter i omkrets? Stammen är över 3 cm på sina ställen. Hur stora kan de bli? Kan man stötta med ett armeringsjärn? Bambustöttan går snart av ...
MrLindell, den solrosen vill vi gärna se en bild på!! Jag har haft högre än din är men aldrig med en så enorm blomma. Snälla? Mvh Fenja
MRLINDELL
26-07-2004, 20:02
Lugn! Bladverket är stort, det har inte kommit någon blomma än. Vet inte när!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|