Full version: STORA perenner!
Sidor: 1, 2
Fenja
Jag racerläste nog lite där, fick för mig att blomman var en meter i omkrets biggrin.gif ...impad!
Mvh
Fenja
cala98
CITAT (Mia @ zon 3,01-06-2004, 10:07)
Jättevädd har jag sett i Tirups örtagård, där blev den över 2 meter hög. Någon som vet om den blir lika stor i zon 3?

Jag bor i zon 5 och min Jättevädd är minst 2,20m.
cala98
Förresten, Klematis på klätterställningar i rabatter blir ju jättehöga! rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
MrLindell! Om du inte redan kommit på en lösning hur du skall stötta solrosen, så gör en pyramidstötta så kan den inte ramla. Synd om den skulle trilla innan den börjat blomma!

Jag har tre vita bolltistlar som jag fått och planterat alldeles för tätt så dom stöttar varandra plus att dom också slutit rosen New Dawn i sin famn och två rosa pioner tränger sej upp vid sidan. Bolltistlarna har ännu inte börjat blomma och de är uppe i 2,2 mtr redan. Återkommmer med bild när de blommar.

/Gunvor
MRLINDELL
Jag har hittat en riktigt grov bambu som skall fungera. Jag satte bara 1 st solros och det blev den största i området. Den växer cm varenda dag nu. Det skall bli kaningodis i måttlig mängd har vi bestämt, vår kanin är inte övergödd och ratar korn (kräsen).
Gunvor Nilsson
Jag upptäckte att jag skrivit bollilja! Skulle naturligtvis stå bolltistel - är nu redigerat i tidigare inlägg. Jag hittade en bild som jag tagit av triangeldramat bolltisteln-rosen-pionen och den finns i mitt album Sommar 2004.

Lycka till med solrosen - meddela maxhöjden vid blomning!

/Gunvor
astrid.m.s
CITAT (Copycat @ 18-05-2004, 14:05)
Riddarsporre och Stockros. Dom är jättestora i min lilla trädgård,i söderläge, rolleyes.gif

Har sett andras förslag, jag har RANDGRÄS som blir höga och vackra, kanske vore nåt?
astrid.m.s
CITAT (astrid.m.s @ 27-07-2004, 09:43)
CITAT (Copycat @ 18-05-2004, 14:05)
Riddarsporre och Stockros. Dom är jättestora i min lilla trädgård,i söderläge, rolleyes.gif

Har sett andras förslag, jag har RANDGRÄS som blir höga och vackra, kanske vore nåt?

En bild på RANDGRÄS
kerstin z5-6
Gråmalvan klarar även z5 och blir här närmare 2 än 1 meter smile.gif
Randgräs bör avgränsas det är vackert men sprider sig
pepparmynta
CITAT (cala98 @ 26-07-2004, 23:17)
Förresten, Klematis på klätterställningar i rabatter blir ju jättehöga!

Och Humle!
kerstin z5-6
Glömde en favorit Crambe cordifolia -smile.gif
thomaswahlqvist
Jag vill tippsa om Skålört, lätt 2 meter och blommorna ser ut som små solrosor eller rudbeckior.
En annan är Ålandsrot eller Inula på latin, fina ljusgröna blad och gula blommor.
MRLINDELL
Senaste nytt om solrosen, min enda. Den mättes idag till 2.65 med en knopp på ca 15 cm. Den fick en näve aglomin så att den inte blir så mycket större ... tongue.gif
MRLINDELL
Nu växer det så det syns .. ny kontrollmätning upprätt, 2.86 meter med 15 cm knopp (diamater). Hemskt att läsa att de kan bli 4 meter nästan, jag tror 3.86 är rekordet på bild på nätet, en solros med en blomma som en prästkrage och ranglig så att den behöver stöd. Jag tycker det är fel att kalla det solros. Mina blad är som elefantöron och förhoppningsvis skall det bli en fulländad solros (fullpoängare) på ca 3 meter drygt när den är klar.
Maggan H
Meterhöga blir både drakmynta och sköldpaddsört, båda blommar nu. Jättefina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon