Sidor: 1, 2
*Felix matte*
CITAT (andreas i uppsala @ 08-06-2004, 22:49)
ja det har jag tongue.gif I oktober 2003 kom våren tillbaka, sen försvann den igen. Efter den otroligt tidiga snön som vara  borta på 2-3 dagar började bl.a kaprifolen slå ut med nya blad, vuxna blad. Den var sedan vintergrön hela vintern och sen när den riktiga våren kom förtsatt den bara, så två vårar är du inte ensam om
tongue.gif

Gills inte! tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Vår i Oktober ohmy.gif Näää! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag avsåg Vår på Våren ... alltså mars - maj (juni i Kiruna)
andreas i uppsala
kan du slå vintergrön kaprifol då tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (andreas i uppsala @ 08-06-2004, 22:56)
kan du slå vintergrön kaprifol då tongue.gif

Så klart jag inte kan. sad.gif

Letade på Google och fann fina bilder... tror inte jag har sett kaprifol irl wink.gif
men kanske.. utan att veta att det var en sådan.
andreas i uppsala
Då har du verkligen missat något. den går ända upp till zon 4-5-6(?). Lukten är förförisk. det är den enda orsaken till att jag inte hugit ner den för länge sen. otroligt starkt och mumsig doft nattetid. Den fyller allt!
ariana
Gott att ni också Felix Matte börjar få det grönt

sommarväder känns som vi haft länge nu så mycket sol
som vi haft denna vår är vi inte bortskämda med
men det är utan regn nästan inte en droppe sen 1 maj ung
Måndag kom lite blev så glad men de var inte många min alla moln går förbi men vi får hoppas Tesa att det kommer nu
tyvärr så är det kallt ikväll fick lägga över väven igen
det var 16 gr vid 7- tiden nu e snart 6gr bara
alex
CITAT (andreas i uppsala @ 06-06-2004, 23:11)
samma dag som venus korsar solen för första gången på 113 år sad.gif Nästa gång det händer igen är om 113 år. Jag lär missa det tack vare det förbannade regnet som kommer när man minst vill ha det sad.gif sad.gif

Du har fel i åtminstone en sak, nästa venuspassage är om 8 år tongue.gif
andreas i uppsala
ja ja vet, men sen är det 122 år innan det händer igen(hade fel igen) tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Det har regnat hela natten här i Bohuslän! Underbart!!! Och än är himlen täckt av tjocka moln, så det kanske rentav blir ännu mer!

Olle
pejori
nu räcker detväl ett tag? mad.gif mad.gif mad.gif
får snart sätta näckrosor i blomlådorna rolleyes.gif rolleyes.gif
vill ha sommar och värme snart biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
SOL och värme idag wub.gif
+17 i skuggan, vindstilla.... grillade och åt middag ute biggrin.gif
Känns sååå otroligt skönt att kunna sitta ute efter allt snöande
och isande nordanvindar.
andreas i uppsala
10-13 grader och regn och mulet har det varit här idag sad.gif. I morgon ska det dock bli bättre med 21-22. helgen ska också bli fin trots lite regn under natten. Så borde det vara. Regn under natten och sol under dagen, då skulle allt vara perfekt
anna.
idag har det ösregnat och åskat, hej svenska sommar! tongue.gif
alex
Mm... Det har varit soligt med 23 grader, sen mulet med 21 grader sen muller med 20 grader och sen åska och regn med 18 grader.
Fast regnet var välkommet så jag klagar inte.
MRLINDELL
Gräsmattorna blir fina!! Det får gärna regna mitt i veckan när man är på jobbet men vara soligt fredag/lördag/söndag och på semestern.
Jag tycker vi skall ställa krav på meterologerna laugh.gif
Fisan
Jag skulle vara ambitiös o vattna i rabatter o urnor.. 30 min senare kom det ett rejält spöregn!! Vad jag garvade åt mig själv!! laugh.gif
*Felix matte*
Vi har haft årets första åskväder wub.gif biggrin.gif
Det har mullrat och blixtrat mest hela dan och plötsligt i kväll kom där två regnbågar... syns kanske inte så bra på bilden wink.gif
Betty
WOW!!! Då är det sommar på riktigt!!! biggrin.gif Trodde vi äntligen skulle få regn i förmiddags - men icke...! rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 11-06-2004, 21:57)
WOW!!! Då är det sommar på riktigt!!! biggrin.gif Trodde vi äntligen skulle få regn i förmiddags - men icke...! rolleyes.gif

Vi fick ett par rejäla skurar biggrin.gif och precis lagom till studenterna
skulle gå ut vid ettiden kom solen och gladde alla wub.gif

Jepp... Nu är sommarn kommen wub.gif
Betty
Lyllo er där uppe vid Nordpolen! Här nere vid kusten får vi tydligen vänta ett tag till!!! laugh.gif
Tesa
Jaaaaaa, lite regn har jag fått till slut...min regndans resulterade i en hel mm senare på dagen... rolleyes.gif

Fick mina "stora" barn att uppföra lite av den afrikanska regndans dom lärt sig i förskolan för länge sen...och tro´t om ni vill men det blev ytterligare 4 mm efter det........men sen har det varit kört igen .....har sett många stora mörka moln och kunnat stå och se hur det regnar en kilometer bort.... men inte här.... sad.gif ...inte ens skolavslutning gjorde att det regnade....helt otroligt...
andreas i uppsala
studenterna gå ut?? Skulle de gå ut?? blink.gif
*Felix matte*
CITAT (andreas i uppsala @ 11-06-2004, 23:39)
studenterna gå ut?? Skulle de gå ut?? blink.gif

Ja eller heter det "komma ut" wink.gif

Nåja, här får du en beskrivning av hur det gick till:
Dörrarna (skolans) öppnades, studenterna kom ut, vandrade sjungandes nedför trappan och sedan bar det (åkte de) iväg i kortege osv.... tongue.gif

Det var då solen sken
Smekajsa
vi fick oss en rejäl rotblöta här (Örebro) i går kväll
med tillhörande blixtar å dunder

i mm mätt vet jag inte blink.gif blink.gif
jag får nog lov å köpa en regnmätare i alla fall
för på jobbet tjatar dom om sina mm hit å mm dit

mig kvittar det hur många mm det blir, bara vi får lite regn biggrin.gif biggrin.gif

jag har ju förresten en bra regnmätare
.....bäcken uppe i skogen, den har varit nästan kruttorr länge nu
får se när vi går skogsrundan idag, om det porlar något,
så jycken kan få sig ett dopp

tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Blomstertanten
Här i Glanshammar kom det en riktig åskskur med medföljande hagel i går !
sad.gif Naturligtvis kom det när jag var på väg bort och gjort mej fin i håret och sminkat mej ! (naturligtvis var maskaran inte vattenfast )
Jag såg ut som en dränkt katt med svarta ränder i ansiktet ! laugh.gif
Tesa
..jaha...senaste besvärjelsen då....jag sa till min son som skulle tälta att han INTE fick ha på regnskyddet....(ovanligt lydig va han...)..det gav 2 mm...+ att både unge och tält höll på att blåsa bort i de fruktansvärda vindkulor som medförde dessa 2 mm.....så nu har jag fått sammanlagt 8 mm sen i april.......känner mig SÅÅÅ bortskämd... rolleyes.gif
Men snart skall vi köra hö och då VET jag att det kommer att regna.....så inte har jag gett upp hoppet inte....

Ska testa varianten med mascaran också..verkar effektiv.... laugh.gif
Betty
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ja, om det är mascara som krävs - så får det bli mascara!!! "Guben" kommer förmodligen tro att jag har fått en "knäpp" - men det får det vara värt!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tesa
Jaaaaaa.... laugh.gif haha.... laugh.gif .nu é ja jätteglad.... wub.gif laugh.gif
....vet inte om det var den lilla dosen mascara eller det faktum att sonen helt sonika bara slängt sitt tält i en hög utanför dörren.....nåt var det iallafall för idag har jag fått hela 10 mm i småskvättar under hela dan...

.....det kom i grevens tid för betena och gräsvallarna men nu skall det nog klara sig bara vi får regn inimellan..ibland iaf......trallallallala wub.gif laugh.gif
magda
Men hallå!! Borås ....regnar det inte ALLTID där????? huh.gif De trodde jag som vart där ett par omgångar, fem veckor åt gången och det har vart uppehåll max EN dag!? Jag måste haft en himla otur!! (eller tur enligt vissa kanske(?!) men jag kan ju säga att jag mer än gärna tar Strömstads uppehållsväder här söder om Sthlm - trött på höstvädret nu! Fick idag igen en Aha upplevelse på min hundpromenad - i.o.m. att allt va så grönt - det är ju JUNi biggrin.gif biggrin.gif Jippi!! Sommar!! Men man glömmer er det som sagt i detta oktober väder..... sad.gif biggrin.gif Var glad trots allt för regnbristen - det finns ju vattenkannor;)
/M
magda
Jag menade inget negativt om Borås wub.gif Det är ett trevligt ställe trots regenet tongue.gif
/M
Tesa
Ja, nu har jag fått regn så att jag är nöjd ett tag....38 mm har jag fått nu de sista 3 dagarna i lagom takt så att jorden kunnat suga till sig nästan varenda droppe....men det gör inget om det regnar lite till heller för grundvattnet är nog lågt vid det här laget......
*Felix matte*
Jag har besökt Borås 1- 2 grr/år under 13 års tid i juli månad (10 - 14 dagar/gång) och 1 (en) enda gång har jag råkat ut för regndagar och det var för 6 år sedan då regnet öste ner och åskan var värre än jag tidigare upplevt.
Alla andra ggr har jag bjudits på sol och värme wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon