|
*Felix matte*
08-06-2004, 21:54
CITAT (andreas i uppsala @ 08-06-2004, 22:49) ja det har jag  I oktober 2003 kom våren tillbaka, sen försvann den igen. Efter den otroligt tidiga snön som vara borta på 2-3 dagar började bl.a kaprifolen slå ut med nya blad, vuxna blad. Den var sedan vintergrön hela vintern och sen när den riktiga våren kom förtsatt den bara, så två vårar är du inte ensam om  Gills inte! Vår i Oktober  Näää! Jag avsåg Vår på Våren ... alltså mars - maj (juni i Kiruna)
andreas i uppsala
08-06-2004, 21:56
kan du slå vintergrön kaprifol då
*Felix matte*
08-06-2004, 22:02
CITAT (andreas i uppsala @ 08-06-2004, 22:56) kan du slå vintergrön kaprifol då  Så klart jag inte kan. Letade på Google och fann fina bilder... tror inte jag har sett kaprifol irl men kanske.. utan att veta att det var en sådan.
andreas i uppsala
08-06-2004, 22:39
Då har du verkligen missat något. den går ända upp till zon 4-5-6(?). Lukten är förförisk. det är den enda orsaken till att jag inte hugit ner den för länge sen. otroligt starkt och mumsig doft nattetid. Den fyller allt!
Gott att ni också Felix Matte börjar få det grönt
sommarväder känns som vi haft länge nu så mycket sol som vi haft denna vår är vi inte bortskämda med men det är utan regn nästan inte en droppe sen 1 maj ung Måndag kom lite blev så glad men de var inte många min alla moln går förbi men vi får hoppas Tesa att det kommer nu tyvärr så är det kallt ikväll fick lägga över väven igen det var 16 gr vid 7- tiden nu e snart 6gr bara
CITAT (andreas i uppsala @ 06-06-2004, 23:11) samma dag som venus korsar solen för första gången på 113 år  Nästa gång det händer igen är om 113 år. Jag lär missa det tack vare det förbannade regnet som kommer när man minst vill ha det  Du har fel i åtminstone en sak, nästa venuspassage är om 8 år
andreas i uppsala
09-06-2004, 12:33
ja ja vet, men sen är det 122 år innan det händer igen(hade fel igen)
Lars-Olof Arvids
10-06-2004, 07:37
Det har regnat hela natten här i Bohuslän! Underbart!!! Och än är himlen täckt av tjocka moln, så det kanske rentav blir ännu mer!
Olle
*Felix matte*
10-06-2004, 20:21
SOL och värme idag +17 i skuggan, vindstilla.... grillade och åt middag ute Känns sååå otroligt skönt att kunna sitta ute efter allt snöande och isande nordanvindar.
andreas i uppsala
10-06-2004, 20:26
10-13 grader och regn och mulet har det varit här idag  . I morgon ska det dock bli bättre med 21-22. helgen ska också bli fin trots lite regn under natten. Så borde det vara. Regn under natten och sol under dagen, då skulle allt vara perfekt
idag har det ösregnat och åskat, hej svenska sommar!
Mm... Det har varit soligt med 23 grader, sen mulet med 21 grader sen muller med 20 grader och sen åska och regn med 18 grader. Fast regnet var välkommet så jag klagar inte.
MRLINDELL
11-06-2004, 20:30
Gräsmattorna blir fina!! Det får gärna regna mitt i veckan när man är på jobbet men vara soligt fredag/lördag/söndag och på semestern. Jag tycker vi skall ställa krav på meterologerna
Jag skulle vara ambitiös o vattna i rabatter o urnor.. 30 min senare kom det ett rejält spöregn!! Vad jag garvade åt mig själv!!
*Felix matte*
11-06-2004, 20:54
WOW!!! Då är det sommar på riktigt!!!  Trodde vi äntligen skulle få regn i förmiddags - men icke...!
*Felix matte*
11-06-2004, 21:14
CITAT (Betty @ 11-06-2004, 21:57) WOW!!! Då är det sommar på riktigt!!!  Trodde vi äntligen skulle få regn i förmiddags - men icke...!  Vi fick ett par rejäla skurar  och precis lagom till studenterna skulle gå ut vid ettiden kom solen och gladde alla Jepp... Nu är sommarn kommen
Lyllo er där uppe vid Nordpolen! Här nere vid kusten får vi tydligen vänta ett tag till!!!
Jaaaaaa, lite regn har jag fått till slut...min regndans resulterade i en hel mm senare på dagen... Fick mina "stora" barn att uppföra lite av den afrikanska regndans dom lärt sig i förskolan för länge sen...och tro´t om ni vill men det blev ytterligare 4 mm efter det........men sen har det varit kört igen .....har sett många stora mörka moln och kunnat stå och se hur det regnar en kilometer bort.... men inte här....  ...inte ens skolavslutning gjorde att det regnade....helt otroligt...
andreas i uppsala
11-06-2004, 22:39
studenterna gå ut?? Skulle de gå ut??
*Felix matte*
12-06-2004, 06:31
CITAT (andreas i uppsala @ 11-06-2004, 23:39) studenterna gå ut?? Skulle de gå ut??  Ja eller heter det "komma ut" Nåja, här får du en beskrivning av hur det gick till: Dörrarna (skolans) öppnades, studenterna kom ut, vandrade sjungandes nedför trappan och sedan bar det (åkte de) iväg i kortege osv.... Det var då solen sken
Smekajsa
12-06-2004, 07:31
vi fick oss en rejäl rotblöta här (Örebro) i går kväll med tillhörande blixtar å dunder i mm mätt vet jag inte jag får nog lov å köpa en regnmätare i alla fall för på jobbet tjatar dom om sina mm hit å mm dit mig kvittar det hur många mm det blir, bara vi får lite regn jag har ju förresten en bra regnmätare .....bäcken uppe i skogen, den har varit nästan kruttorr länge nu får se när vi går skogsrundan idag, om det porlar något, så jycken kan få sig ett dopp
Blomstertanten
12-06-2004, 23:23
Här i Glanshammar kom det en riktig åskskur med medföljande hagel i går !  Naturligtvis kom det när jag var på väg bort och gjort mej fin i håret och sminkat mej ! (naturligtvis var maskaran inte vattenfast ) Jag såg ut som en dränkt katt med svarta ränder i ansiktet !
..jaha...senaste besvärjelsen då....jag sa till min son som skulle tälta att han INTE fick ha på regnskyddet....(ovanligt lydig va han...)..det gav 2 mm...+ att både unge och tält höll på att blåsa bort i de fruktansvärda vindkulor som medförde dessa 2 mm.....så nu har jag fått sammanlagt 8 mm sen i april.......känner mig SÅÅÅ bortskämd... Men snart skall vi köra hö och då VET jag att det kommer att regna.....så inte har jag gett upp hoppet inte.... Ska testa varianten med mascaran också..verkar effektiv....
Jaaaaaa....  haha....  .nu é ja jätteglad.... ....vet inte om det var den lilla dosen mascara eller det faktum att sonen helt sonika bara slängt sitt tält i en hög utanför dörren.....nåt var det iallafall för idag har jag fått hela 10 mm i småskvättar under hela dan... .....det kom i grevens tid för betena och gräsvallarna men nu skall det nog klara sig bara vi får regn inimellan..ibland iaf......trallallallala
Men hallå!! Borås ....regnar det inte ALLTID där?????  De trodde jag som vart där ett par omgångar, fem veckor åt gången och det har vart uppehåll max EN dag!? Jag måste haft en himla otur!! (eller tur enligt vissa kanske(?!) men jag kan ju säga att jag mer än gärna tar Strömstads uppehållsväder här söder om Sthlm - trött på höstvädret nu! Fick idag igen en Aha upplevelse på min hundpromenad - i.o.m. att allt va så grönt - det är ju JUNi  Jippi!! Sommar!! Men man glömmer er det som sagt i detta oktober väder.....  Var glad trots allt för regnbristen - det finns ju vattenkannor;) /M
Jag menade inget negativt om Borås  Det är ett trevligt ställe trots regenet /M
Ja, nu har jag fått regn så att jag är nöjd ett tag....38 mm har jag fått nu de sista 3 dagarna i lagom takt så att jorden kunnat suga till sig nästan varenda droppe....men det gör inget om det regnar lite till heller för grundvattnet är nog lågt vid det här laget......
*Felix matte*
20-06-2004, 22:20
Jag har besökt Borås 1- 2 grr/år under 13 års tid i juli månad (10 - 14 dagar/gång) och 1 (en) enda gång har jag råkat ut för regndagar och det var för 6 år sedan då regnet öste ner och åskan var värre än jag tidigare upplevt. Alla andra ggr har jag bjudits på sol och värme
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|