Full version: Mingel-tråd.
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Cilla
Sedan jag läste den här tråden tänker jag på "mingel" när jag går igenom min trädgård. Fantastiska bilder, idéer och tankar ni lagt ned här! Härligt initiativ också.

När jag får bättre ordning på sommarbilderna vill jag också bidra. Länge leve denna tråd!
yla
en fjäril minglar lite i eldkronan
yla
CITAT (Felix matte @ 14-08-2004, 22:31)
Kanske det inte kan klassas som "mingel" men...
bilden tog jag kl.21.55 ikväll

visst minglar dom blommorna me ljusen
jättefint rolleyes.gif

ja denhär tråden är fin det finns så mycket vackert i våra trädgårdar rolleyes.gif
Fenja
Hallå!!! Är det ingen som har något att mingla med? Jag vill att den här trevliga tråden ska fortsätta! Man blir så glad av att titta igenom den! wub.gif Jag ska rannsaka min trädgård med kameran i morgon!
Mvh
Fenja
lotta_

Här har jättedaggkåpa och liljor minglat i sommar. tongue.gif
Fenja
Läckert!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Nutten
Sensommarmingel från jobbets visningsträdgård:
amaira
Läser, tittar och njuter - ville bara säga det.
amaira
Mera mingel!

Petunia och fuchsia tycker jag ofta är så vackra tillsammans!

För ett par år sedan hade jag röd spikfuchsia tillsammans med samma nyans röd petunia, i en urna. Wow vad läckert det var. Samma färger men så olika form.
De här är också söta ihop.

Nu först blommar de fuchsior som jag övervintrat - de är lite kinkiga i min vård. Älskar fuchsor, men övervintringen vill sig inte riktigt. *gråt-ikon*

/amaira.

(Edit: nu först såg jag att båda bilderna var densamma, så jag ändrade på det)
Saiai

Renfana och oregano har hittat varandra, helt själva....
Anki på Öland
Såg just att det minglades även i min trädgård. Måste väl erkänna att det var länge sen jag cyklade...........sleep.gif
Anki

Fenja
Lite avslappnat mingel med luktärt.......

Mvh
Fenja
gammelnalle
där ser ni!!! Går det inte äta är det bara till fördärv!!
LUKT-ärt....
Inga från Närke
Detta minglar hos mig just nu. Petunior o Ölandstok / Inga

estet

Artic Star och en blomfluga.
*22many*
Nu eller aldrig ska jag lyckas lägga in en mingel-bild. Att det är en hosta i bakgrunden vet jag, men kan någon hjälpa mig med liljan i förgrunden (är lökar jag petat ner för 4-5 år sedan)? wub.gif
cala98
Jag älskar den här tråden!!!
Fenja
Åh vad härligt Cala98! Jag kan bidra med lite pelargon och fuchsiamingel från balkongen!

Mvh
Fenja
JonasQ
cala98
*22many*
Höstanemon minglar med någon form av malva (diskret i bakgrunden) och vår vinranka, som bär jättemycket druvor i år. Tyvärr hinner de kanske inte mogna, om det inte blir en verklig brittsommar sad.gif
http://www.odla.nu/album/data/22many/full_...1921_p16060.jpg
cala98

Ursäkta tilltaget 22many, men det var så fin bild! biggrin.gif Hoppas det är OK?
*22many*
Så glad jag blev rolleyes.gif . Är fortfarande inte riktigt sams med turerna kring hur man gör blink.gif . Det blir olika resultat för mig varje gång unsure.gif .
*22many*
Tack Cala för "arbetsbeskrivningen" smile.gif . Jag har skrivit ut den så att jag alltid har den till hands tongue.gif . Gör nu ett nytt försök med en bild som väl inte är någon mingelbild. Eller kanske den är det - mina folkdanskompisar minglar med varandra och blågula band på midsommarafton.
amaira
CITAT
Gör nu ett nytt försök med en bild som väl inte är någon mingelbild. Eller kanske den är det

Är.

Den är en mingelbild. Eftersom det är jag som startat tråden, är det jag som bestämmer tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Som "mingel" betraktas "nått som ..." ja, det är vida gränser helt enkelt!

I min trädgård saknas höstmingel bland blommorna. Fröställningarna däremot minglar för fullt. Som "jungfrun-i-det-gröna" som blivit en fet uppsvälld mogen dam, uppvaktad av ekorrgräset, som mest ser ut som en spretig mustasch numera.

Många vackra bilder sen sist, här i tråden!!! wub.gif wub.gif wub.gif

/amaira.
amaira
Flera torrisar som minglar här:

Fröställning av klematis, och brandliljans bulbiller.

Bulbiller är små "växtknölar" som växer fram i bladvecken hos en del liljor, och som går att plantera som smålökar. Eller så sprider de sig helt enkelt själva.

(De största/första bulbillerna har jag plockat bort och kastat på några andra ställen där jag gärna ser brandlilja blomma om några år.)

/amaira
cala98
Exotic
Vet int hur många gånger jag har tittat igenom här och man blir bara så super glad av allassss fina bidrag rolleyes.gif smile.gif laugh.gif
Så nu tänkte jag att det får komma ett från mig wub.gif

Bilden är tagen för ganska många årsedan ,på min älskade Skogis Braute med på bilden är en kattunge oxå..men så söta ihop.
Titta till morrisarna på Braute mätte dem en gång ...det var ca 20 cm på var sida smile.gif rolleyes.gif
norpan
Åhh vilken underbar bild Exotic. Så vackra dom är!!

// Norpan
Lena N
Ljuvlig kattbild! wub.gif

Hade hårtofsarna vid öronen varit placerade uppe på öronen hade man kunnat ta den för en Lo-katt. biggrin.gif
amaira
Vilken underbart vacker bild på katterna! *spinner*

Lite annat än "torkat" mingel har jag faktiskt:

Här är det björnbären (omogna, halvmogna och mogna) som minglar ihop med daggsalvia, medan en trumpetblomma (har jag för mig den hette) tittar på.

Och numera runda damen "jungfrun i det gröna" blir nyfiket studerad av en ensam blomstertobak.

/amaira
norpan
Mums vad jag blir sugen på björnbär amaira.

Är de lättskötta? Kanske skulle köpa en planta och låta klättra upp för en pyramid i en rabatt...hmm huh.gif , det tål att tänkas på. Det finns taggfria va?

// Norpan
amaira
Min björnbärsbuske är taggfri och den är mycket lättskött - om man anser vildvuxen, stor och flera meter långa årsskott som "lättskött".

Den har tagit några år på sig att etablera sig ordentligt, fast den hade bär redan första året.
I år är det så mycket bär så jag hisnar redan innan jag börjar äta. wub.gif
yla
litevildmingel från skogen
*22many*
Naturen är en mästerlig kompositör och färgsättare wub.gif. Hoppas jag får se lika vackra mingelplatser i helgen när det bär iväg ut i lingonskogen och kanske även svampskogen. Abstinensen är stor just nu (när det gäller skogsbesöken, alltså), för tiden har inte velat räcka till... blink.gif
Fenja
Mingel i kryddlandet, anisisop, mattram gurkört och en fjäril!

Mvh Fenja
*22many*
Nu var det länge sedan någon minglade i den här tråden - har ni minglat färdigt wink.gif . Jag gör ett litet försök med några mingelbilder (en del av er minns säkert mina problem med att dels få dit bilderna, dels få vettig storlek på dem rolleyes.gif .

Gardenparty i min stora rabatt.

Humla på besök i mina absoluta favoritblommor.

Resultatet av fisket för 2 veckor sedan (de är uppätna tongue.gif )

och resultatet av besöket i lingonskogen biggrin.gif .
amaira
Åh, "tjugotvå"
så många härliga läckerheter
en del till och med ätbara.
yla
här minglas det som bara den
kanske sista festen före vintern
alla är med
Fenja
Vilken härlig bild, Oldwolfie! Jag önskar att jag hade en lika bra kamera... ser ni den otäcka insekten jag lyckades fota?!!

Kan inte alla som har kamera skutta ut i trädgården och fota ALLT så att vi får en riktigt härlig "tröstetråd" att kolla på här i vinter?

Mvh
Fenja
Nutten
Länge sedan jag bidrog med mingel...
här lite mingel i stallrabatten nu på höstkanten; kaprifol, bokharabinda och anisisop!
Fenja
Lite dagsfärskt balkongmingel i oerhörda färgkombinationer! tongue.gif Million bells, röd epiphyllum, pelargoner och luktärtor.

Mvh
Fenja
Exotic
Jepp ett litet bidrag från mig rolleyes.gif laugh.gif
Underbart kul tråd detta smile.gif wub.gif
amaira
Exotic, vilken fin bild igen!

Det är en blomfluga. Jag tror att det är denna, Syrphus ribesii:

Men blomflugor är en stor grupp med stor variation. Titta bara på denna, som det inte är, fast de ser ganska lika ut vid ett snabbt ögonkast.

Sericomyia selinitis har mörk maggördel, och inte gul som den du fotat. Den har också glansigare och mörkare framkropp som inte är hårig på sidorna.

Din har visserligen svarta ögon, och inte bruna som den jag fotat, men jag tror det har med ljusförhållandena när du fotat att göra.
Eller så är det ännu en annan sort...

/amaira.
Exotic
Ja jissess amaira vad olika sorter det finns rolleyes.gif
Och jag som har så svårt för att komma ihåg namn laugh.gif laugh.gif
Sen ser det lite lika ut smile.gif wacko.gif
Nutten
Oj vilken fantastisk bild du tagit Exotic!!! Superbra!!! wub.gif

Ehh, måste erkänna att min nästa mingelbild är samma som den i fyrfota-tråden... tongue.gif kan inte låta bli att dela med mig ju! Inte vet jag om de finns de som bara läser den ena tråden men inte den andra!? unsure.gif

*Felix matte*
De här minglade för en stund sedan.
amaira
Wow vilken bild du fick Agneta!
Jättelyckad!

Känner till och med den höga, klara, svala höstluften, *aaaaahhhh drar in andan - medan jag njuter av ekorrarnas akrobatik*.

Nutten, jag tittar i båda trådarna, det är så underbart fina bilder. Dom är härliga dina katter! wub.gif
ylle

Hela familjen!

Vill så gärna bidra till minglet. Fast bilden är inte helt ny.
amaira
Lite blomstermingel igen.

Persiljan har gått i blom för l'nge sedan, och ringblommorna finns självsådda lite överallt.

(söt kattfamilj Ylle!)

/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon