|
Full version: Småfåglarna
Smekajsa
19-10-2004, 21:16
Ja mina småfåglar äter då inte så kallad Vildfågel-blandning de äter solrosfröna men havren ligger kvar på backen till och med fasanerna föredrar solrosfrön
I går köptes vinterfoder till småfåglarna. 5 kg solrosfrö, 3 kilo jordnötter, storpack med talgbollar och en ny spiral att sätta talgbollarna i. Fick en del blickar när jag hivade upp ovan nämda under en arm och stegade i väg. I samma avdelning stod ett par och tittade på den lilla halvkilospåsen med solrosfrö..... Det är lika bra att lagra för det är hungriga små vänner som sitter i trädgården och väntar.
Ciczi
CITAT (ciczi @ 20-10-2004, 08:25) I går köptes vinterfoder till småfåglarna. 5 kg solrosfrö, 3 kilo jordnötter, storpack med talgbollar och en ny spiral att sätta talgbollarna i. Fick en del blickar när jag hivade upp ovan nämda under en arm och stegade i väg. I samma avdelning stod ett par och tittade på den lilla halvkilospåsen med solrosfrö..... Det är lika bra att lagra för det är hungriga små vänner som sitter i trädgården och väntar.
Ciczi Då var jag ännu värre, jag köper 25 kg säckar av Polarblandning (den utan havre) och jordnötter... och ingen tittar snett på mig när jag drösar in detta i bilen!
netaave
20-10-2004, 10:31
Jag blandar solrosfrö och havre har iofs mycket gulsparvar, men även grönfinkar, blåmesar och domherrar käkar havre med stor förtjusning.
Åh, så trevligt, Neta, att det finns någon här som delar mina erfarenheter av det förträffliga och billiga havret! Mulle
Bettson
20-10-2004, 11:20
CITAT (mulle @ 19-10-2004, 16:45) Är svenska fåglar mer kräsna än åländska???? Jag får fylla på havre åtskilliga gånger under vintern och på sommaren kryllar det av småfåglar i hönsgårdens havrehörna! Dessutom har jag stött på uteliggare - övernattande fåglar - som riktigt kalla vinternätter krafsat sig in i havrehuset och sökt skydd i den torra säden. Så havre är nog en given rätt hos mig! KAnske är det för att du har en del större fåglar som tar havren vintertid. Det är riktigt att det mest är gulsparvar som tar havre, jag kom inte ihåg vad de hette. 'Att mindre fåglar tar havre sommartid kan bero på att de inte behöver riktigt lika mycket näring på sommaren eftersom det inte är kallt. Alltså mängden näring i förhållande till volymen på fodret stämmer bättre överenns sommartid och de därför äter havren då. JAg kan fortfarande inte förstå hur de vet !
Cassiopeia
20-10-2004, 12:40
Läs på Svenska Ornitologiska Föreningens hemsida, de är ju experter på fåglar. Där står att endast gulsparvar tycker om havre. För de andra är näringsinnehållet för litet och det är för lite fett i havre. Sedan att vissa fåglar sover i havren är väl en helt annan sak!
gammelnalle
20-10-2004, 12:52
CITAT (Sylvia @ 20-10-2004, 10:48) CITAT (ciczi @ 20-10-2004, 08:25) Då var jag ännu värre, jag köper 25 kg säckar av Polarblandning (den utan havre) och jordnötter... och ingen tittar snett på mig när jag drösar in detta i bilen! JAG skulle i alla fall titta om du hivade upp 25kg under armen.....
Smekajsa
20-10-2004, 16:16
Här är en till som "hivar" 25 kg:s säckar fast med solrosfrön förra säsongen gick det åt sju säckar plus alla jordnötter å talgbollar det är tur att Smén (gubben) inte har en aning om vad det kostar
Jag ger småfåglarna talgbollar, solrosfrö,om där inte är något när jag kommer hem så håller dom ett jäkla liv. Det är trevligt med fåglar har man lärt dom att det är så lätt att få fast i mat så får man fortsätta hela vintern.
Självklart ska jag mata de små pippifåglarna i vinter. De är ju bara så söta och vad gör man inte för att få se dem på altanen. Kan ju inte va lätt att hitta mat ute i skogen på vintern så varför inte underlätta lite för dem. Jag brukar hänga ut talgbollar, solrosfrön, jordnötter och hampfrö i olika formationer. Som ett julbord typ.
Cassiopeia
21-10-2004, 22:18
ron; det är bara en myt att man måste fortsätta mata fåglarna hela vintern om man börjat, men visst är det trevligt att känna sig behövd. Än en gång rekommenderar jag Svenska Ornitologiska Föreningens hemsida, där finns mycket att lära!
Såklart jag matar dem! Köper solrosfrön på ÖB, 25-kilos säckar för 150:-. Och havre från grannbonden, till gråsparvarna som är vana vid att sno hönsens havre  .
zaaritha
22-10-2004, 20:44
Var inne o kollade--men missade tydligen detta att man ej behöver mata hela vintern!! Verkar konstigt! Var hittar de mat se´n man slutat--i så fall??
dom flyger till nästa matbord bara
Bettson
22-10-2004, 22:54
Det beror nog på hur nära de har till nästa matbord. I stan kan det väl vara ganska näramen när det är lite mera glest befolkat så är det ju lite längre till nästa restaurang.
Är det riktigt kallt så kanske de inte har energi att leta. Eller?
Om man börjar mata fåglarna, kan det hända att vissa fåglar stannar kvar där det finns gott om mat, istället för att flytta till ett bättre område medans tid är. Slutar man sedan, är det ganska taskigt mot dem, och säkerligen lär några stryka med också.
Nog ska man försöka vara lite konsekvent i sitt matande. Matar man för deras skull? Eller enbart för sin egen?
Eller ... kan det vara ett nöje i samspel...
/amaira.
pialotta
23-10-2004, 20:21
CITAT (Cassiopeia @ 14-10-2004, 01:22) Bara ett tips. På denna sida finns mycket tips om fågelmatning. Vilka fåglar som äter vad och vilka fåglar man brukar se vid borden m.m. Sveriges Ornitologiska Föreningdet var en rolig sida! Jag hittade en länk till fågelföreningen på Järva där jag bor, kul att få reda på vad som döljer sig i och ovan buskarna här! En kungsörn tex. Nu vet jag att den där stora svarta fågeln igår inte var en till korp...
Vi köpte nötbollar och solrosfrön på ÖB igår och satte ut dem till småfåglarna. Nu vimlar det av småfåglar men med jämna mellanrum så försvinner alla de små och så kommer det stora skator istället och det var ju inte riktigt meningen. Iofs ska ju skatorna också ha mat men jag tror att det blir dyrt att mata dem med nötbollar hela vintern. Ska därför försöka hitta en bättre plats för bollarna så att småfåglarna får ha dem i fred.
CITAT (gammelnalle @ 20-10-2004, 13:52) Välkommen o titta då, inte första ggn...
CITAT (amaira @ 23-10-2004, 10:36) Om man börjar mata fåglarna, kan det hända att vissa fåglar stannar kvar där det finns gott om mat, istället för att flytta till ett bättre område medans tid är. Slutar man sedan, är det ganska taskigt mot dem, och säkerligen lär några stryka med också. Näpp, funkar inte så läste jag i en tidning. Ska försöka hitta den artikeln igen, det var nåt fågelmatarproffs som skrev om hur det egentligen är.  Han skrev också vilken mat fåglarna föredrar - många av de färdiga fågelfröblandningarna innehåller också frön som dom svenska fåglarna inte äter. Enkelt var bäst! Återkommer i ämnet.
Klart att man matar fåglarna Slit & Släp för dem under vinterhalvåret och lite till, så dem får numera nästan året om Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|