Jag tycker egentligen inte att det finns några helfula växter, men här kommer iaf min lista på växter jag absolut inte skulle köpa och ställa i mitt hem:
Fjädersparris (ser ut som nåt ogräs eller förvuxen dill)
Rumsgran (förstår inte poängen...Ser ut som om man plockat in en dålig nyplanterad gran från ett hygge)
Begonia (då menar jag de där vanliga sorterna med helgröna blad som kostar typ en tjuga på ica. Isbegonia kanske den heter? De med vackra mönster o färger på bladen gillar jag. Har en själv

)
Novemberkaktus (jättfina blommor men när växten inte blommar är den inte alls kul)
Flitiga Lisa (Vet inte varför, men har aldrig gillat den)
Azalea (lite samma avsmak för den som begonian.)
Euphorbia pulcherrima/Julstjärna (den är nog den krukväxten jag faktiskt kan säga bara är rakt av ful. Den kommer inte in i mitt hem!)
Benjamin ficus (man ser allt för många trötta, dammiga, kala såna... Hade en bonsaivariant men den fick spinn stup i kvarten så jag kastade den när jag försökt behandla den flera gånger om)
Monstera (är för mig en pizzeria-växt som gärna växer på ett fult sätt även om bladen är lite häftiga)
Peperomia caperata (finns många fina peperomia, men just denna med skrynkliga blad o fula blommor skulle jag inte köpa om den så va nästintill gratis)
Saint Paulia (de vanliga sorterna man hittar i vilken butik som helst är tråkiga o ganska fula. Finns dock roliga o rätt söta ovanligare sorter har jag sett. Tycker dock plantan blir för tråkig när den inte blommar så jag skulle inte vilja ha nån)
Våreld/höstglöd (jag gillar enbart de med rosa, vita eller limegröna blommor. Finns nån söt fylld. Men röda, gula o orangea är jag smått allergisk mot)
Gerbera (helst typ laxrosa eller korallrosa kräks jag nästan lite av)
Orchidéer som inte blommar är inte heller kul. Köpte två Phaleanopsis med två blomstänglar var i januari och ställte i vårt sovrum. Älskar blommorna o än har inte en enda blomma vissnat. Ser att från de befintliga stänglarna har kommit nya stänglar med massa nya knoppar så den lär stå i blom i några månader till. Precis som om dom vet att jag kastar dom på tippen när de blommat över :-P Har slängt många orchidéer när de slutat blomma eftersom de då bara står o tar upp onödigt med plats. Ser så fult ut att ha massa krukor där det bara sticker upp några blad o en o annan rot. Men eftersom dessa två blommar så fint månad efter månad har jag nästan börjat få lite ömhetskänslor för dom.. Får se om jag sparar dom sen.
Kan nog göra listan väldigt lång så jag sätter punkt där