Sidor: 1, 2, 3
Vitsippan
Jag gillar inte heller Pelargonia!
Orchid
Även fast det inte är en särskilt växt, men jag HATAR när växter är dammiga!
gammelnalle
CITAT (Laika @ 19-10-2004, 09:50)
Kanske eterneller skulle va nåt för dig, Gammelnalle tongue.gif
Mvh. Laika

Eterneller : Går de att äta???

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
*Laika*
Tja, om man anser hö vara eterneller, eller man är ett nöt tongue.gif Fast nallar gillar väl blåbärsriset bättre? unsure.gif biggrin.gif
Mvh. Laika
gammelnalle
nej inte riset.... (fick nog av ris som liten... ej kines...)

händerna små med blåbär.....
silverlök
Hej!

Tycker nog egentligen inte att någon växt är direkt ful (utom konstgjorda!!) men många växter är så vanliga och överexploaterade att man blir hjärtligt trött på dem! Jag gillar inte St Paula, pelargoner, begonior och azaleor, är fullkomligat allergisk mot chrysantemum. Egentligen är det ju inget fel på dessa växter, men det finns för många av dem!! Många blomsteraffärer har så otroligt tråkigt sortiment!!
Majsan84
Varför verkar ingen tycka om pelargonier? Själv har jag alltid tagit avstånd från dem, men det är på grund av den vidriga lukten de utsöndrar så fort man pillar på dem. Ser jag dem genom en glasruta (hehe) är de inte så pjåkiga. Då menar jag ju om det är ett vackert exemplar med kraftigt bladverk och många "blomsterbollar".
CarMa
Hmmm...kolla gärna i mitt album på en del av mina pelargoner.....
Jag hatar INTE pelargoner wub.gif
Fenja
Jag har också ett pelargonalbum och jag älskar dem!! wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Majsan84
Vad härligt att höra att det finns några pelargon-förespråkare, även om jag som sagt inte direkt kan sälla mig till den gruppen.
Tycker bara att det är synd att vissa växter får en stämpel som tråkig, bara för att man kanske inte måste leta med ljus och lykta efter ett litet frö eller en stickling. wink.gif
Mian
1. Begonior
2. Begonior
3. Begonior
4. Hortensia, särskilt de rosa och ljusblå - urk

Svärmorstungan som fått så många röster måste jag försvara lite. Om man sätter den i en hög vacker kruka och håller efter den, skär bort alla blad som inte står rakt upp och har fin brokig färg så blir den vacker!
lolo
Jag sällar mej till den skara som tycker att ALLA blommor har sin charm, med undantag för en kaktusart som jag inte provat på än: klotkaktusen! tongue.gif Men den känslan går säkert också att få bort! tongue.gif Sen gillar jag inte heller plast eller sidenblommor i mitt egna hem, men de är ju bra för sommarstugor och för allergiska personer så visst fyller de också sin funktion. Jag tycker också det är trevligt att vi alla har olika smaker, för fy sjutton så hemskt om alla tyckte likadant i alla ämnesområden. wacko.gif /Ann-Louise
Prinsessan
Pelargoner har jag svårt för, och älghornsbräken blir läskigt ful med tiden. Annars går nog det mesta hem.
Zanna
CITAT (pejori @ 14-10-2004, 04:53)
gummiplanta sad.gif sad.gif

... och jag som har fått skott från en kollegas gummiplanta! Ingen bra början med att läsa att det är den tråkigaste blomman biggrin.gif Jag ska plantera dem i varje fall, sedan får jag se om jag kanske slänger dem.

Själv tycker jag tygblommor är det hemskaste som finns.
pejori
CITAT (Zanna @ 05-11-2004, 07:48)
CITAT (pejori @ 14-10-2004, 04:53)
gummiplanta sad.gif  :(

... och jag som har fått skott från en kollegas gummiplanta! Ingen bra början med att läsa att det är den tråkigaste blomman biggrin.gif Jag ska plantera dem i varje fall, sedan får jag se om jag kanske slänger dem.

Själv tycker jag tygblommor är det hemskaste som finns.

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
nimbo
Flamingo (Rosenkalla, Anthurium, heter den visst när jag kollar) som snittblomma är en växt som jag inte tycker om, de ser ut som plast, och speciellt inte de groteskt stora o alldeles speciellt inte de rosa.
Men "min" trädgårdsmästare säger till mej att jag inte får säga om någon växt att den är ful, för då gråter den. sleep.gif

Murgröna! som är en av alla mina favoriter, liksom pelargon. Och ormbunke som är så fin, fast den lyckas jag aldrig med.

Tur att det är, som vi säger; smaken är som baken
nimbo
Oj, det här är ju krukväxtforumet! som krukväxt tycker jag däremot mycket om Anthurium... smile.gif
kiki
Begonia. Usch. Kanske att de här vildarterna är lite coola på bild, men allt annat - går fetbort, så att säga... Och som tidigare sagt - plastblommor, men är de egentligen en krukväxt? Det är lite som att kalla en porslinskatt ett husdjur...
birgitek
Jag gillar inte heller Begonior. Varför vet jag inte, en del kan ju vara riktigt fina, tycker ändå inte om
Birgit Ek
Anna_80
Sist jag var i blomsteraffären såg jag nån slags hängväxt, det var som långa håriga spindelben som hängde ner...urrkkkkk*ryser bara jag tänker på den* tongue.gif
ron
Den fulaste blomman jag vet är sant paula,den hade dom alltid på sjukhus för.
Sen är inte asblomman för god när den blommar wub.gif
ÅsaF
Jag har en snäll asblomma som inte luktar alls när den blommar. Den är så fin så. rolleyes.gif
Salvia
Det var roligt att läsa allas synpunkter.
Finns det fula blommor? Jag tycker många blommor ofta får växa lite för mycket och breda ut sig över hela fönstret utan tukt och ans -Då blir det riktigt fult, oavsett sort.
En granne har konstgjorda blommor UTE på sommaren i ur och skur dom har hängt där i flera år blekta och eländiga - Jämfört med det är billiga pelargoner i plastblomlådor riktigt vackra.
Eivor
Julstjärnan är den absolut tråkigaste växt jag vet.

Ser konstgjord ut, stel och livlös....... Möjligvis kan jag acceptera den ljusrosa.

Svärmorstunga är inte heller vacker.
Sulawesii
ron, stpaulian är inte alltid så dum!
Brazoz Belle
smile.gif wub.gif
*Felix matte*
Fula krukväxter... finns de? Jag tycker att allt som växer är vackert... Maskrosor t.ex tycker jag är bland de mest fascinerande... först ger de blom och sedan "snöfall"
För att återgå till krukväxter... jag har köpt Svärmorstunga som nu har fått en massa nya småplantor i krukorna och jag tycker att den är sååå vacker
wub.gif
nallebjornis
Jag har tyvärr hur svårt som helst för julstjärnor.... det måste ju ändå vara världens fulaste och jobbigaste blomma...
jag jobbar ju som florist och den är såååååå himla jobbig att slå in när det är kallt... så himla känslig ju.... wacko.gif
nallebjornis
CITAT (Prinsessan @ 04-11-2004, 19:17)
Pelargoner har jag svårt för, och älghornsbräken blir läskigt ful med tiden. Annars går nog det mesta hem.

pelargoner som är sååååå himla fina ju.... ohmy.gif
fredos
CITAT (nallebjornis @ 25-11-2004, 22:05)
Jag har tyvärr hur svårt som helst för julstjärnor.... det måste ju ändå vara världens fulaste och jobbigaste blomma...
jag jobbar ju som florist och den är såååååå himla jobbig att slå in när det är kallt... så himla känslig ju....  :wacko:

Känslig men väldigt fin, förutom den blåa varianten som kommit nu, var nog det värsta jag sett på länge.

Värre är det med cyklamen, vore en fin grön växt ifall den gav fan i att blomma, att den inte skäms över blommorna den petar upp.

Monstera delicosa blir lätt fula om de sköts fel fast det är väl inte växtens fel iof.
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 25-11-2004, 21:53)
Fula krukväxter... finns de? Jag tycker att allt som växer är vackert... Maskrosor t.ex tycker jag är bland de mest fascinerande... först ger de blom och sedan "snöfall"

Åh! Jag håller med dig!
estet
Appropå julstjärnor...
Har ni sett den med variegerade blad? Lite kul var det men jag skulle ändå aldrig köpa en själv. smile.gif
Christoffer
Alla blommor kanske har något skönhetsvärde om man ser de i någon plantskola eller så, men en våreld/höstglöd, pelargon (de vanliga), st Paulia, Begonia och penséer skulle jag aldrig kunna tänka mig att äga.
Möjligen om de har omvandlats till kompost.

Zamioculcas och svärmorslilja tycker jag dock är väldigt vackra.
Likaså Palettblad.
Tobias_C
Tja. Zamiakalla är ju inte bara intetsägande, den är den officiella studentväxten också. Själv skulle jag aldrig köpa krukväxternas motsvarighet till Volvo 240.
Christoffer
Fascinerande! Denna tråd har 2357 visningar!
Christoffer
Nu såg jag att en annan tråd i "Småprat" har 5602 visningar.
*Felix matte*
CITAT (Christoffer @ 17-12-2004, 22:22)
Nu såg jag att en annan tråd i "Småprat" har 5602 visningar.

Vilken?
zaaritha
Alla dessa stackars växter som sprutas med guldglitter o nå´t snöliknande nu inför jul!!!!
Så sabla onaturligt!!
Christoffer
Felix Matte> Tråden "Dagens bild (Sidor 1 2 3 ...17 )"
GoSatta
det ör väl ingenting i gämförelse med denna? =)

Dagens Citat (Sidor 1 2 3 ...78 )
ordspråk , tankvärt eller bara nonsens ?

1167 inlägg , 18611 visningar
Christoffer
Ojojoj! Den har jag missat totalt! Ja, den slår nog allt! tongue.gif
ÅsaF
CITAT (estet @ 01-12-2004, 00:10)
Appropå julstjärnor...
Har ni sett den med variegerade blad? Lite kul var det men jag skulle ändå aldrig köpa en själv. smile.gif

Vad är variegerade blad? unsure.gif
Fenja
Variegerade blad!
Det är grön/vit och gulbrokiga blad alltså!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer bild på de variegerade julstjärnor jag köpt på jobbet (efter att ha jobbat i blomsteraffär i flera år är jag trött på de som ser vanliga ut).

(den Limefärgade vi hade på jobbet var också fin men jag köpte ingen man kan ju inte köpa allt man ser)

Fula tycker jag dock inte att de annorlunda julstjärnorna är så länge som det annorlunda är naturligt, glitter och fägsprayer gillar jag inte blommor är fina som de är.
cic
Många tycker inte om ampellilja, men för mig som inte har så gröna fingrar än är den perfekt! Har tröttnat på svärmorstunga dock. Har dracena, garderodsblomma och fredskalla också. Kanske inte roliga, men lättskötta! biggrin.gif

Verkar som om man antingen gillar blommande inomhusväxter eller "hatar" dom. Jag tycker helst om gröna stora växter. Gillar enkelhet, trivs mindre med "små söta blommor".
Sulawesii
CITAT (cic @ 27-12-2004, 19:01)
Verkar som om man antingen gillar blommande inomhusväxter eller "hatar" dom. Jag tycker helst om gröna stora växter. Gillar enkelhet, trivs mindre med "små söta blommor".

Blom-blommorna kanske kommer med tantåldern?
smile.gif
Jag vill helst ha blommor som iallafall blommar nån gång per år.
ron
Det är lätt sant paulor dom fanns på sjukhus alltid för,sen är ju asblomman fin o titta på men när den blommar.
Då är det inte roligt,har haft 3st som blomma i samma rum,luktar as.
Gott nyttår rolleyes.gif wub.gif
Klarabela
Jag tycker att klena växter och de som är övervattnade blir fula, oavsett vilken sort.
Däremot är det synd att så många tycker att Dracena är ful. Men då tänker man kanske på Dracena plantor på offentliga platser som är oftaste riktigt missköta. Min dracena är jättefin, den är 1,5m i diameter och har fina breda blad som är nästan en meter långa var. Nu, har jag lyckats få den också utan några torra spetsar och vissna blad trots att den står precis bredvid elementen.Men den är också 20 år gammal och jag fick såga den till jorden redan 3 gånger för den växte endå till tacket.
Hortensia tycker jag är också vackert. Fastän min fick bara 2 blommor i år men den fick fantastiskt bladverk med kraftiga blad långa 17 cm och breda 12. Jag gödslade med Ocean grown och upptäckte att det blir mycket frodig grånska av den men allt på balkongen blommade sparsamt.
Annars tycker jag inte att man skall överhuvudtaget nämna plastblommor när man diskuterar växter. När man pratar om hundraser, säger man inte att man gillar alla utom porslinhundar, eller hur rolleyes.gif
evaisa
Götapetter vilken gammal och långrandig tråd du hittat :-)

Det fulaste jag vet är ledsna blommor. Kalanchoe som passerat bäst före datum. Eller havererad begonia. Ledsna orkideer med slappa blad o inga knoppar.

Just nu är jag så överhopad med plantor att jag nog måste göra mej av med sådana jag tycker om. Det är svårt.
fuchsian
Skulle nog inte vilja ha ormbunkar inne, skräpar för mycket.
Hyasinten är totalt portad pga. allergi, annars är de facinerande fina att se på, samt en julros, den röda vill jag inte ha inne, vet inte orsaken, men vi gillar inte varandra, vissnar bägge, julrosen och jag.
Har en samling kaktusar och 3 av dem blommar just nu, men bara i ett rum. ...fuchsian....
skogstroll
yucca-palm och liknande... fula hemska saker. Sen gillar jag inte flitiga lisa o sånt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon