Sidor: 1, 2, 3
Cassiopeia
Bara för skojs skull; Vilken är den fulaste krukväxt ni vet? Eller en sådan ni bara inte gillar och aldrig skulle ha själv?
Hannifer
CITAT (Cassiopeia @ 14-10-2004, 01:37)
Bara för skojs skull; Vilken är den fulaste krukväxt ni vet? Eller en sådan ni bara inte gillar och aldrig skulle ha själv?

1.Plast- och sidenblommor!!!!

2.Ormbunkar rätt och slätt.

3.Pelargoner à la "köp-10-för-75 kr-på-stormarkna'n", vilka placeras i balkonglådor gjorda av plast.

tongue.gif
pejori
gummiplanta sad.gif sad.gif
jendah
Det mesta med små söta rosa/lila blommor på... rolleyes.gif

Tycker om rejäla gröna växter smile.gif
GoSatta
ficus är en familj med mycket fula krukväxter (dock inte alla) sen finns det nån mörkgrön ganska grov form av dracena som är vanlig på kontor som också är mäkta tråkig!
Lottiz
Svärmorstunga.. huga wacko.gif
Betty
Här hade jag tänkt skriva ner en hel radda med fula krukväxter, men ju mer jag tänker på saken desto svårare blir det att komma på någon som jag tycker är riktigt ful och oönskad...
Svärmorstunga med sina vackert melerade blad, kaktusar som kan ha så vackra taggar och blommor, palmer och ormbunkar med sina fräscha bladverk, aralior med sina fina flikiga blad, croton med sina varma färger, prästhavren med de julröda axen, fönsterficus med de frodigt gröna stora bladen, hängsparrisens sirliga grönska m.fl, m.fl.
Till slut kom jag på en som jag tycker är ganska ful, Vandrande jude - Tradescantia albiflora - den är ful! Fast egentligen... visst kan den ha riktigt fina randiga blad i både grönt, gult och vitt... och de som har lilaaktiga baksidor på bladen är riktigt fina i motljus...
Så jag måste säga: - Nej, jag kommer inte på en enda krukväxt som är helt och hållet bara ful.
rolleyes.gif
kristerh
Begonia, den är hemsk, svärmorstunga.
krister
Orchid
jag gillar inte peparomia, den gör mig galen.. krysantimum tycker jag inte heller om.. och en annan som e helt förskräcklig.. minns inte vad den heter nåt på Garde.. nånting bladen e långa fula spretiga, ser ut som ogräs o så har den blommor.. mina blommor var oranga..
o så dracena, inte alla sorter utan det e en sort.. som jag bara inte tål..
finns typ ofta på posten, banken o sånt..
Sylvia
Jag får rysningar av siden- och plastblommor...
Annars är det svårt att säga någon växt som verkligen är ful, alla har ju sina vackra stunder och sin egen karaktär.
-asno-
Just nu ligger Sixten, min fikus, på listan över fulaste blomman. Han har gjort vinter och tappat massor av blad.

/Åsa
Cassiopeia
Jag håller med om att plastblommor inte är det vackraste. blink.gif

Sedan är jag inte så förtjust i Yucca (trots att jag har 2 själv), Dracena (alla sorter), ormbunkar, Pelargoner och Begonior. Älghorn är inte så vackert och fikusar är ingen favorit.

I mitt eget hem gillar jag inte några typiskt blommande växter alls eftersom blommorna jämt ramlar av och lämnar ett väldigt tråkigt grönt bladverk.
kerstin z5-6
Du får börja med utomhusyucca i stället de blommar underbart smile.gif Plastblommor gillar jag inte -fast jag har lysande sidentulpaner LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vickeva
Avskyr alla konstgjorda blommor!!!
Orchid
Tur att vi alla är överens om att PLASTBLOMMOR är det värsta =)
Ina
Håller med om att "fuskblommor" sällan är vackra.... smile.gif
jendah
Tänkte inte ens på plastblommor - de är ju inga blommor! (och dessutom hiskeliga!) wacko.gif wacko.gif
Ciczi
Ja plastblommor är vidriga. Men bland riktiga blommor har jag väldans svårt för vissa gröna växter, t.ex bandrosett och svärmorstunga

Ciczi
Flamingon - växtgalning
håller med om att plastväxter och andra konstgjorda växter är hemska... sedan gillar jag inte rumsask, begonia och murgröna.... som jag kan komma på... murgröna har så lätt att bli fula och få spinn....iaf för mig när jag va 12..... blink.gif
Kajsa
Instämmer med många här, plast och sidenblommor, dom är okey när man bor på Servicehus och är 95 år men inte annars.
Cassiopeia
CITAT (ciczi @ 14-10-2004, 19:22)
Ja plastblommor är vidriga. Men bland riktiga blommor har jag väldans svårt för vissa gröna växter, t.ex bandrosett och svärmorstunga

Ciczi

*hihi* Bandrosetter som är så trevliga och lättskötta. Du vill alltså inte ha någon av våra 7-8 stycken då? *s*
lotta_
De fulaste blommor jag vet är de som är bortglömda, uttorkade och dammiga!
Evin
Jag tycker faktiskt inte att nån blommor är fula...Fult är rätt charmigt. Däremot kan de vara fruktansvärt tråkiga. Som Dracena, Fikusar och de övriga ni har nämnt.

Det finns vissa plast blommor som är fina, SIAs sidenblommor är väldigt vackra.
Men NEJ TACK sidenblommor kommer inte in i mitt hem heller.

/E - vaddå...oblommande orkidéer är väl inte fula eller nåt? wink.gif
Orchid
CITAT (Evin @ 14-10-2004, 21:42)
Jag tycker faktiskt inte att nån blommor är fula...Fult är rätt charmigt. Däremot kan de vara fruktansvärt tråkiga. Som Dracena, Fikusar och de övriga ni har nämnt.

Det finns vissa plast blommor som är fina, SIAs sidenblommor är väldigt vackra.
Men NEJ TACK sidenblommor kommer inte in i mitt hem heller.

/E - vaddå...oblommande orkidéer är väl inte fula eller nåt? wink.gif

Nää.. oblommade orkidéer tycker jag verkligen inte är fula =)
zeppo
Nån tyckte ormbunkar är fula.
Nej, dom är jättefina, både ute i naturen å inne i kruka. Friskt gröna å härliga med lite ungelkänsla............
La Strega
Jag tror man kan finna nånting vacker i alla växter..bara man är objektiv.

anledning till att man inte tycker om vissa växter tror jag beror på vad man förknippar dem med...t.ex förknippar jag hibiskus med mormor, begonia med farmor, dracena med skolor och sjukhus mm mm och därför vill jag inte ha dessa växter själv....men tänker man objektivt så är de ju igentligen fina.
eller har jag helt fel? unsure.gif rolleyes.gif
kristerh
CITAT (zeppo @ 15-10-2004, 09:26)
Friskt gröna å härliga med lite ungelkänsla............

Den känslan har jag aldrig haft laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
krister
m-l södra halland
och jag som tycker mina begonior är så vackra. När solen lyser igenom bladen på Näckrosbegonian (Erythropylla)eller silverstänken på Sophie Cecilie. De stora klasarna med korallfärgade blommor på den stora änglavingen, det är sånt som gör mig GLAD!
Cassiopeia
Nä, ormbunkar ser bara ut som ogräs och så skräpar de.

En annan växt jag inte tål längre är ampellilja. Jag hade sådana som ynglade av sig som värsta guppisarna och så skräpar de också. Till slut fick min syster allihop och nu kommer det inte in fler sådana.
carol
Min ampellilja är min lilla älskling, men visst ynglar den av sig å det värsta. Jag har min på pedistal och låter en del av de där utväxta bäbisarna hänga kvar. Kanonfint! wub.gif

Fixar inte Begonior, förut gillade jag inte cyklamen heller, men jag börjar se det vackra i dem nu.

Allra fulast är vår dracena på jobbet. Imponerande dock vilken livskraft den har... ohmy.gif
Orchid
En annan växt jag INTE tycker om är Silverkalla, spelar ingen roll den växten tycker jag inte om. Värst är så som den växer.
GoSatta
Vill ju bara slå ett slag för ormbunkar, det är en världens största växtgrupper och inehåller så OTROOOOOLIGT mycket mer en dom "vanliga" nedskräpande sakerna vi oftast har i våra hem, så det så! tongue.gif
estet
Nu kom jag på nåt ruggigt i mina ögon sett: Kroton och Fjädersparris! smile.gif
stina
CITAT (La Strega @ 15-10-2004, 10:21)
Jag tror man kan finna nånting vacker i alla växter..bara man är objektiv.

anledning till att man inte tycker om vissa växter tror jag beror på vad man förknippar dem med...t.ex förknippar jag hibiskus med mormor, begonia med farmor, dracena med skolor och sjukhus mm mm och därför vill jag inte ha dessa växter själv....men tänker man objektivt så är de ju igentligen fina.
eller har jag helt fel?  :unsure:  :rolleyes:

Jag tycker om saker som jag förknippar med mormor och farmor (som är sedan länge avsomnade) wub.gif wub.gif wub.gif
zeppo
Ja, alla växter är vackra på sitt eget sätt, liksom alla djur...............
(utom fästing å asgam möjligen......... tongue.gif , men tittar man riktigt noga ser man det vackra även i dom...... smile.gif )
Sulawesii
CITAT (Orchid @ 14-10-2004, 17:26)
Tur att vi alla är överens om att PLASTBLOMMOR är det värsta =)

Japp. Håller med!
zaaritha
Plastblommor--fy fasen!!
Garderobsblomma!!

Isbegonia--men de kanske ej odlas som krukväxter?
Evin
Nu kom jag på nåt ruggigt i mina ögon sett: Kroton och Fjädersparris, var det nån som sa på forumet.

Jag som älskar fjädersparrisen.... haha

/E - ogillar att folk inte vet att det växer sparris i deras trädgård däremot...
ÅsaF
Hortensia med sina stora abnorma pastelliknande blommor samt Svärmors tunga.
Kattgräs
Jag avskyr pelargoner, men vet att många uppskattar dem. Varför jag inte gillar dem vet jag faktiskt inte, kanske för att jag inte gillar blommande inomhusväxter så mycket, och för att de inte är särskilt kul inomhus på vintern.
Orchid
Gillar inte heller pelargoner, men gillar däremot hortensia.. tycker de e jätte fina smile.gif Och garderobsblomma var det någon som inte gilla, hehe.. den gillar jag.
Vad roligt det är, hur olika man kan tycka =)
Kattgräs
CITAT (Orchid @ 16-10-2004, 22:35)
Vad roligt det är, hur olika man kan tycka =)

Ja, visst är det härligt! wub.gif Alla tycker olika, så när vi tröttnar på våra egna, finns det mängder av växter att välja på. För tänk vad tråkigt det skulle vara om alla hade samma växter i fönstret hemma. wink.gif
Annki
1. plastblommor
2. sidenblommor
3. hortensia. ser ut som 1 + 2
4. ampellilja, den är på väg ut
5. palettblad. hur kunde den plötsligt bli så "inne"? fult skräpmonster
Vitsippan
Min sambo skulle rösta på min skabbiga yuccapalm och för tillfället håller jag med honom.
torvan
Blå hortensia och palettblad för att dom ser så onaturliga ut. Torvan
eldhroka
Jag har svårt att komma på nån riktigt ful blomma.Skrangliga blommor som bara har blad överst är dock ingen favorit. Hade en våreld som jag sparade en gång. Den fick det utseendet och då åkte den i soptunnan.
råse-marie
sleep.gif Fula blommor skulle kunna säga en heldel som JAG inte skulle köpa förr i tiden ......... unsure.gif men nu när jag sätter mig ner och studerar så ser jag faktiskt hur otroliga växterna är smile.gif vilka färger, mönster eller växtsätt och inser HUR fantastiskt det är med växter wub.gif wub.gif wub.gif
Och vad kul det är att man tycker om olika blommor och växter.
Men I dags läget skulle jag inte kalla något för fult men jag ha r några som jag FÖREDRAR framför andra.... wink.gif
renate
Det finns inga fula blommor, bara sådana man själv inte tycker om.Då räknar jag inte plast eller sidenblommor för de är gräsliga säger jag som inte är allergiker.
För min del kan det vara periodvis,vad jag gillar och vad inte.
Krokon,Garderobsblomma,Svärmors tunga och Begonior gillar jag inte.Det finns fler men alla kan jag inte räknar upp här.Just nu är jag i en period då jag inte vill ha många krukväxter.Har bara några Orkideer,Hoyor,1 Hibiskus och kaktusar,ok lite fler har jag .
Pelargoner har jag enbart i uterummet på sommaren,nu står de i fd. pannrummet rolleyes.gif tongue.gif ohmy.gif
gammelnalle
TOTALT fel avdelning för mig...men tråden verkade intressant!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag ger bifall till de flesta här:

Det finns inga FULA blommor... (nja det skulle vara artificiella då...)

men JAG tycker inte om blommor överhududtaget...

"Det som inte går att äta, behöver inte odlas"

ser inte att de behöver vatten förrän det är försent, ser inte att man måste ta bort torra blad etc.

men för att det skall se ut som ett hem MÅSTE jag ju ha blommor inne...

vilket påminner mig om att jag kanske bör vattna mina idag... TACK!!!
*Laika*
Kanske eterneller skulle va nåt för dig, Gammelnalle tongue.gif
Mvh. Laika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon