Sidor: 1, 2
LenaTuring
Vart är vi på väg.......En massa skolor läggs ner för att kommunerna inte har råd att driva dem, åldringssvården haltar, biblioteken dras in. Bara stora enheter får finnas kvar (ibland inte ens det). Om jag inte kommer ihåg fel så läste jag någonstans att halva sveriges kommuner är ekonomiskt i obalans.
Eller är detta särskilt synligt i mellannorrland? sad.gif
Sulawesii
Innan dom börjar ta från våra barn och åldringar borde alla beslutsfattare inom stat och kommun gå ner i lön!
Fenja
Håller med du, Sulawesii!!
Mvh
Fenja
Tesa
....det som allt annat handlar väl om prioriteringr..och det är nåt som politiker verkar ha väldiga bekymmer med....
...och att den "lilla människan" kanske får sluta kräva fullservice så länge hon är frisk och kry....det är bättre att pengarna läggs där det behövs..blir lite förbannad när man bara skriker halsen av sig så fort en skolskjuts dras in eller man inte får ha ungarna på dagis även när man är ledig...
Rimlighet i alla läger......ALLTING kostar.....man kanske skulle ta och räkna på vad det kostar och känna efter hur mycket det smakar innan man gastar...
elleave
Jag tror att om alla pengar som idag går till miljardlöner och fallskärmar gick till skola, vård och omsorg så skulle det kunna fungera. Men enda chansen att få leva vettigt som äldre idag är att se till att få bli intagen på ett fängelse. Där får man både mat och fritidssysselsättning mm.
netaave
CITAT (elleave @ 02-11-2004, 23:02)
Jag tror att om alla pengar som idag går till miljardlöner och fallskärmar gick till skola, vård och omsorg så skulle det kunna fungera. Men enda chansen att få leva vettigt som äldre idag är att se till att få bli intagen på ett fängelse. Där får man både mat och fritidssysselsättning mm.

Har hon inte fått från sin mor! ohmy.gif
andreas i uppsala
Det är inte precis staten som ger ut dessa miljonlöner och annat, det är våra och andras företag. Jag tror snarare det ligger på alla sjukskrivningarna och annat, får man tillbaka de sjukskrivna till arbetslivet så betyder det mer pengar till skola, sjukhus och allt sånt smile.gif
GoSatta
Ja om man tittar på vad skola vård etc. kostar varje år så är dessa små löner och falskärmar absolut ingenting! Det är som att pissa i rymden.

Nej varför inte höjja deras löner istället och istället försöka få in folk SOM VET VAD DOM GÖR! inte folk som får sina fina jobb enbart för att dom kliade Görans rygg i ungdomsförbunden förr i tiden.
Gossen Ruda
Även om man skalade bort vissa höga löner och lägger detta på verksamheten blir det ingen skillnad, det är så lite i sammanhanget. Det bara sticker i ögonen hos folk. Vissa beslutfattare är dessutom duktiga och är värda sin höga lön dock inte alla.
kristerh
Sverige har väl en stadsskuld på 1200 000000000 ettusen tvåhundra miljarder! ca. Att bara betala räntan på dessa pengar förklarar varför sverige står på knäna och inte har råd med åldringsvård sjukvård mm.
Om man hade lite kompetent folk i ledningen för sverige och inte en massa yrkespolitiker som aldrig har sett ett vanligt arbete förutom i någon utredning så är jag säker på att det hade sett bätte ut för gamla svedala wink.gif
Ändå får man höra från Göran o co att det går bra för sverige!
det går såpass bra att man måste låna mer för att kunna betala räntor bidrag o dyl. mad.gif
krister
Malvia
Skrota sjuklöneförslaget. Det ska inte behöva var ett straff för företagen att anställa folk.
Blomstertanten
CITAT (LenaTuring @ 02-11-2004, 21:27)
Vart är vi på väg.......En massa skolor läggs ner för att kommunerna inte har råd att driva dem, åldringssvården haltar, biblioteken dras in. Bara stora enheter får finnas kvar (ibland inte ens det). Om jag inte kommer ihåg fel så läste jag någonstans att halva sveriges kommuner är ekonomiskt i obalans.
Eller är detta särskilt synligt i mellannorrland? sad.gif

Att skolor läggs ned kan även bero på minskat elevunderlag. Det är ganska dyrt att ha halvtomma skolor. Dom pengar som sparas kan då i stället läggas på att till exempel utöka inom barnomsorgen, där det nu kan vara långa köer till en plats.

Så har vi gjort i den skol & områdesnämnd jag sitter med i. När vi lade ner en liten byskola, som var dyr i drift, kunde vi istället använda lokal och pengar till att bygga ut förskolan i byn.

Även här i Örebro kommun är ekonomin i oballans , så tyvärr tvingas vi fritidspolitiker att försöka få budgeten i ballans. Vilket inte är varken lätt eller roligt ! Men så funkar det ju även med privatekonomin, har man begränsat med pengar så måste man ju prioritera.
LenaTuring
CITAT (kristerh @ 03-11-2004, 11:32)
Sverige har väl en stadsskuld på 1200 000000000 ettusen tvåhundra miljarder! ca. Att bara betala räntan på dessa pengar förklarar varför sverige står på knäna och inte har råd med åldringsvård sjukvård mm.
Om man hade lite kompetent folk i ledningen för sverige och inte en massa yrkespolitiker som aldrig har sett ett vanligt arbete förutom i någon utredning så är jag säker på att det hade sett bätte ut för gamla svedala wink.gif
det går såpass bra att man måste låna mer för att kunna betala räntor bidrag o dyl. mad.gif
krister

Jag måste hålla med i det kristerh säger och min teori är att den stadsskulden kommer vi aldrig att kunna komma ikapp med, med tanke på alla de miljarder vi tvingas pumpa in i "jättebygget" EU. Jag har alltid tyckt att det är åt skogen med jättestora enheter, multinationella storföretag, för att inte tala om detta med EU.

Möjligheten för den enskilda människan, i fallet med EU det enskilda landet att göra sin röst hörd, att kunna protestera när det inte fungera som vi vill blir förminskad till ett minimum. Att förflytta makten till ett stort antal människor som lever under helt olika villkor i de skilda länderna ser jag som ett vansinnigt projekt.
kristerh
CITAT (LenaTuring @ 03-11-2004, 16:14)
krister

Jag måste hålla med i det kristerh säger och min teori är att den stadsskulden kommer vi aldrig att kunna komma ikapp med, med tanke på alla de miljarder vi tvingas pumpa in i "jättebygget" EU. Jag har alltid tyckt att det är åt skogen med jättestora enheter, multinationella storföretag, för att inte tala om detta med EU.

Möjligheten för den enskilda människan, i fallet med EU det enskilda landet att göra sin röst hörd, att kunna protestera när det inte fungera som vi vill blir förminskad till ett minimum. Att förflytta makten till ett stort antal människor som lever under helt olika villkor i de skilda länderna ser jag som ett vansinnigt projekt.

Mitt inlägg var inte mot EU, utan det faktum att vi inte har några pengar i sverige fast våra politiker vill ge sken av det wink.gif vi får ju tillb en del pengar från eu oxså wink.gif
krister (som är för eu men mot byråkratin...)
LenaTuring
CITAT (kristerh @ 03-11-2004, 16:41)
Mitt inlägg var inte mot EU, utan det faktum att vi inte har några pengar i sverige fast våra politiker vill ge sken av det wink.gif vi får ju tillb en del pengar från eu oxså wink.gif
krister (som är för eu men mot byråkratin...)

Nej det har du ju inte skrivit heller.

Det är min åsikt att det är EU-inträdet som till stor del gör att vi har en sån stor stadsskuld. Det skottas in enorma summor till EU från Sverige och vi har inte möjlighet att få tillbaka mer än någon bråkdel av det. Därav kris inom vård, skola och omsorg som bara accelererar.
Det där med Perssons utspel att "det går bra för sverige" är bara för ironiskt!
andreas i uppsala
Nu tycker jag du är orättvis Lena, det är inte precis EU's fel att vi nu inte längre har lika mycket pengar. Det går inte att skylla ifrån sig när det kommer till vår urusla budget. Det är vårt eget fel, inte EUs

Sen får vi faktiskt tillbaka mycket av EU, i form av alla möjliga olika stöd, utan EU skulle vi ha det ännu sämre.

mvh
Andreas som tycker att EU är det bästa som någonsin hänt sverige biggrin.gif
andersen
CITAT (Malvia @ 03-11-2004, 12:22)
Skrota sjuklöneförslaget. Det ska inte behöva var ett straff för företagen att anställa folk.

Jag tror att du inte förstår förslaget,med förslaget så har företaget en möjlighet att sänka sjukfrånvaron och få en lägre sjuklönekostnad, hur då kan man fråga, jo med tex bättre arbetsmiljö så går det att få ner sjukskrivningarna, det är långtidssjukskrivningarna som ökar mest och det är där den stora möjligheten för företagaren att känna pengar finns,en arbetstagare som är långtidsjuk kostar mycket pengar det första året.

Sedan är det ju så att med den förändrade sjuklönen så kompenseras arbetsgivarna med sängt arbetsgivaravgift.

Mvh andersen
Ralf
CITAT (andreas i uppsala @ 03-11-2004, 19:07)
Sen får vi faktiskt tillbaka mycket av EU, i form av alla möjliga olika stöd, utan EU skulle vi ha det ännu sämre.

*kraftig hostattack*
Om inte jag missminner mig så har Sverige fått tillbaka i princip lika mkt pengar som vi har gett till EU. Till detta får man lägga kostande för vad det kostar att adminstrera vår egen andel av EU-tjänstemän och EU-politiker.
LenaTuring
Sen så är det på det viset att de EU-stöd/bidrag vi får tillbaka är riktade åt en massa håll, till t ex jordbruk eller viss infrastruktur alltså kanske inte precis åt det håll där behovet är som störst!
Finns någon som vet om man kan söka generella stöd till sjukvården som sverige sedan kan fördela dit det behövs??

Jag förstår att du Andreas i uppsala uppskattar EU, du som reser mycket och så. Jag tycker att det är den positiva sidan av det hela som kanske skulle ha gått att ordna utan ett medlemskap i en EU-union smile.gif
*Felix matte*
Efter att ha legat två vändor på sjukhus måste jag säga att jag den första vändan... då jag delade rum med annan patient... önskade att jag hade varit intagen på fängelse istället.
Den senaste (kom hem igår) hade jag pga (eller tack vare) infektion... eget rum.... vilket så klart borde gälla alla... oavsett sjukdom.
Maten...coock and chill (förlåt ev. felstavning)... får mig att tycka synd om långliggare... jag fick näring via dropp den mesta tiden men det jag smakade av maten fick mig att må illa.
Personalen är fantastisk men med alla neddragningar och besparingar...enl. min mening mycket pga EU avgifterna... så måste jag säga att vi har en sjukvård i förfall... åtminstone i Norrbotten.
Med de höga skatter vi betalar borde pengarna räcka till mer.
Bettson
Håller med dig om det där med eget rum.
I våras när jag låg inne så hamnade jag på ett tvåbäddrum. Till en början var jag ensam. Eftersom det skulle tas blodprov var fjärde timme och jag inte är snarstucken dvs svårstucken tog det tid varje gång

När de hållit på i värsta vampyrstilen halvtvå på natten i fyrtiofemminuter så försöker man ju i deperation skoja bort det mesta.

Så kläcker en i personalen ut sig: Vi har ont om plats, vi tänkte skicka in en karl att dela rum med dig.

Jag trodde naturligtvis att de skojade så jag svarade glatt: Javisst bara han är ung snygg och trevlig.

En halvtimme senare dras det ut en skärm och in rullas en ny patient.
Jag brydde mig inte så mycket mera. Försökte somna på söta örat.

Morgonen därpå så fick jag lov att äntligen gå ur sängen. Eftersom jag kommit in akut så hade jag ingen morgonrock med mig. Landstingets lilla nattskjorta slutar ju strax nedaför rumpan. Jag är inte van att bära kortkort. Men vad fasiken, inför damer var det väl inte hela världen.

Döm om min förvåning när jag trippar förbi skärmen på väg till toaletten och det ligger en karl där. Inte var han enligt min skojbeställning heller.

tongue.gif

Jag måste säga att jag tyckte det hela var liiiiite......pinsamt. jag har inte delat rum med någon annan karl än min lille gube på 24 år. Och hade man varit sjukare och inte kunnat hålla koll på rumskompisen så hade jag nog varit rädd. Jag hade ju faktiskt ingen aning om vilken karl jag helt plötsligt delade rum med.

Ni tar jag ju det mesta ungerför som , spik i foten jajamensan. Men det finns mycket vekare personer än jag själv. Jag kan tänka mig hur en äldre liten rar tant skulle må. Inget vidare.
LenaTuring
CITAT (Felix matte @ 04-11-2004, 05:53)
att jag den första vändan... då jag delade rum med annan patient... önskade att jag hade varit intagen på fängelse istället.

Urch, vad hemskt Agneta, att måsta önska något sånt ohmy.gif (förstår vad du menar)
Vilken tur att du mår bättre nu och fått komma hem smile.gif
andreas i uppsala
Återigen går det inte att skylla på EU och de andra europeiska länderna för att vår ekonomi bokstavligt talat är i botten. Lösningen på problemen är att få tillbaka de sjukskrivna på arbetsmarknaden. Varje år kostar nämligen sjukskrivningen Sverige 150 miljarder kronor!!!(150 000 000 000kr), varav staten varje år får betala 50 miljarder.
Jämför du det med det vi ger EU så är det som att kasta en sten i en sjö.
Sjukhusens årliga budget går långt under det där kan jag säga tongue.gif

Jag är förvånad att ni är så emot EU när det är dem som pumpar in pengar i norrlandsinland i form av alla möjliga olika bidrag. smile.gif

Kan någon säga mig hur mycket vi i Sverige ger till EU årligen?
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 10:50)
Kan någon säga mig hur mycket vi i Sverige ger till EU årligen?

År 2003 betalade Sverige 24 miljarder i EU-avgift.
I år antas den landa på drygt 24,5 miljarder kronor.

Finansminister Bosse Ringholm anser att EU-kommissionens förslag till långtidsbudget för åren 2007-2013 är helt orealistiskt. Genomförs förslaget skulle det höja Sveriges avgift med 9-14 miljarder kronor årligen. Den högre summan motsvarar två tredjedelar av den årliga kostnaden för barnbidraget.

(Piteåtidningen 25/10 -04)
Skatmor
krister

Med denna ofattbara miljardskuld på ettusentvåhundra miljarder kommer Sverige aldrig kunna komma ifatt och få ordning på våra finanser.
Sverige har genom sitt medlemskap i EU fått överlämna all makt förbehållningslöst till EU och de politiker som
förordar detta medlemskap kommer att ha som enda uppgift att i sitt politiska arbete godkänna och underteckna EU:s diktat. De kan som politiker på detta sätt frånsvära sig allt ansvar för det som beslutas i riksdag och regering och de fungerar som nickedockor till EU.
Inom ett så vitalt område som arbetsmarknadspolitiken så passar EU:s centralstyrning Sverige dåligt,
då en arbetsmarknad för 350 miljoner människor innebär en grotesk centralstyrning från Bryssel.
Redan nu har vi i Sverige en hårt mörkad massarbetslöshet som döljs av de ansvariga och göms under
beteckningen "arbetsmarknadspolitiska åtgärder", vilket innebär träldomslika villkor för de medborgare
som oförskyllt drabbas av arbetslöshet och får leva på knapphetens gräns ekonomiskt.
Lika illa är det inom socialpolitiken där ju Sverige från början har haft en väl fungerande socialpolitik
men - som under de sista åren alltmer börjat krakelera på grund av nedskärningar i den sociala välfärden
Än värre lär det bli när socialpolitiken skall centralstyras av EU då hela det svenska välfärdssystemet
kommer att monteras ned och där de första offren blir de arbetslösa och långtidssjuksskrivna som tvingas ut
i hemlöshet och misär under u-landsliknande förhållanden.
Sverige kommer troligtvis aldrig kunna få ordning igen på statsfinanserna genom bl.a skyhöga Eu-avgifter som vi är tvingade att bidra med.
Sverige är genom medlemskapet i EU, skyldigt att följa EU:s diktat till punkt och pricka. Som ett exempel, kan nämnas att Sverige har subventionerat delar av den engelska EU-avgiften under perioden 1999-2002 med fem miljarder sexhundraarton miljoner (5618000000) kronor!
Detta motsvarar mer än samtliga landstings nuvarande skulder på ca fyra miljarder kronor.
Detta tiger de EU-vänliga politikerna med, det skulle ju inte vara så populärt att behöva "erkänna" att man skänker bort surt förvärvade pengar till ett annat EU-land, när svenskarna upptäckt att vi fått det mycket sämre för gemene man/kvinna inom välfärdsområdet
kristerh
Personalen är fantastisk men med alla neddragningar och besparingar...enl. min mening mycket pga EU avgifterna... så måste jag säga att vi har en sjukvård i förfall... åtminstone i Norrbotten.

Landstingens ekonomi har inte med statens ekonomi att göra, det är ur stadskassan som vår eu kostnad tas, att landstingen har så dålig ekonomi beror till stor del på att det är sån enorm byråkrati, tror att det går 3 kontorsanställda på 2 sjukvårdsanställda wink.gif rätta mig om jag har fel, det är det jag hört wink.gif sedan är landstingen insyltade i allt möjligt som jag inte tycker att de skall hålla på med t ex kultur, trafik mm, skall landstingen vara kvar tycker jag de skall hålla sig till sjukvården inget annat!
krister
Milex
Hade man inte betalt EU-avgiften hade staten kanske gett bidrag till landstingen?

Hur är det egentligen i landstingen. Jag har oxå känslan av att det är för mycket byråkrati och för många olika uppgifter. Hur är det egentligen?
LenaTuring
Måste säga att man får skrämselhicka när man ser de siffror Skatmor och Betty presenterar. Vad är det våra barn i framtiden får ta över??

Hur kan det komma sig att alla andra länder i denna union ska subventionera Storbrittaniens avgift. Har man som land inte på några villkor råd att vara med ska man väl inte gå med i EU heller. Det måste väl ändå vara det mest logiska?
Att vi ska pumpa in över 5 miljarder under en 4 årsperiod därför att Storbrittanien inte klarar sin del är ju helt horribelt mad.gif .
andreas i uppsala
Återigen så är det inte EU som förstört för oss, det är vi själva Det började under 70-talet och sen har det gått utför, men sedan vi gick med i just EU har vår tillväxt ökat, vilket sammanträffande eller hur?

Så länge vi har alla sjukskrivna så kommer vi aldrig komma upp ur det här svarta hålet som vi grävt alldeles själva. 25 miljarder minus ca 10-15 miljarderär ingenting jämfört med 150 miljarder!!!!
Välfärdsystemet är dömt att misslyckas när inga nya barn föds!!

En sista fråga om EU är så hemskjt som ni säger varför finns det då, varför är vår elit inom näringslivet och politiken för det hela då??
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 13:17)
En sista fråga om EU är så hemskt som ni säger varför finns det då, varför är vår elit inom näringslivet och politiken för det hela då??

Ja inte tror jag att det är för "de stora massornas" väl, mer troligt för egen vinnings skull...
andreas i uppsala
Ja, men det som gynnar dem gynnar också Sverige. Så har det alltid varit
LenaTuring
En sista fråga om EU är så hemskjt som ni säger varför finns det då, varför är vår elit inom näringslivet och politiken för det hela då??

Masspsykos tongue.gif rolleyes.gif

kanske finns en odefinierbar rädsla för utanförskap.
andersen
CITAT (LenaTuring @ 04-11-2004, 15:58)

Masspsykos tongue.gif rolleyes.gif

kanske finns en odefinierbar rädsla för utanförskap.

Utanförskap är väll att vara med i EU, dom flesta länderna på vår jord är inte med i EU.
Ralf

Bäste Andreas
Beträffande utgifterna o inkomsterna så har jag svarat på din fråga.

Eliten inom näriglivet och politiken var inte alls bara för EU vilket du påstår. Ett exempel på elit är ju Mats Qviberg och Sven Hagström. Driver börsmäklarfimran Hagström och Qviberg. Dom gick ut i pressen i våras o stödde junilistan. Junlistan startades av Nils Lundgren, känd Sossedebattör och Bankchef.
andreas i uppsala
Bäste Ralf.
Visst är det så att det finns såna som inte tycker om EU men dem är väldigt få. En stor mariotet är FÖR EU det kan ingen av er förneka
andersen
CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 18:18)
Bäste Ralf.
Visst är det så att det finns såna som inte tycker om EU men dem är väldigt få. En stor mariotet är FÖR EU det kan ingen av er förneka

Andreas, jag vill tala om att jag är imot EU som dom allra flesta som jag känner, men jag har inte några från eliten av näringslivet som vänner.

För det är väll företagsledare först o främst som har något att vinna på EU knappast vanliga arbetare, dom blir bara konkurans utsata och hur kul är det?vi får väll se hur det går med SABB/GM det är det EU går ut på,pening rullning till företagen,arbetarna får stå med mössan i hand.
andreas i uppsala
Ja men om de tjänar på det så tjänar landet på det.... Går det bra för företagen & Co går det även bra för Sverige vilket alla mer eller mindre lär känna av
Ralf
CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 18:18)
Bäste Ralf.

En stor majoritet för EU?? Var hittade du den majoriteten?? Sorry att säga det men när Sven Hagströmmer bytte sida och man frågade många "högdjur" inom näringslivet i pressen så var nog bilden bland dem ungefär som i övriga samhället. Så jag förnekar det med all kraft. Har även kamrater som jobbar på Öhmans fondkommison och inom bankväsendet. De flesta är emot.
Tesa
..kan ju meddela från bondeleden att många som var för EU innan vi gick med har ångrat sig idag.....trots alla bidragen blink.gif
Själv har jag alltid varit och är fortfarande lika emot...visst samarbete är bra ...men att försöka få så många olika kulturer och sedvänjor att jämka ihop sig är ett vansinnesprojekt..enligt mig....
andreas i uppsala
Näringslivet var för EMU då kan man lätt räkna ut att de även var för EU. Alla jag vet och har pratat med är FÖR.

Det här trodde jag inte om svenskarna, ärligt jag har blivit rädd för det här antieuropa ropen sad.gif ohmy.gif Det känns hemskt, jag som faktiskt börjat tänka mig att bo kvar, nu känner jag mig verkligen inte motiverad att stanna i den här hålan sad.gif blink.gif (mår illa)
Fenja
Jag röstade nej både till EU och Emu! biggrin.gif. Av ungefär samma skäl som Tesa anger...
Mvh
Fenja
Ralf
CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 21:19)
Näringslivet var för EMU då kan man lätt räkna ut att de även var för EU. Alla jag vet och har pratat med är FÖR.

Det här trodde jag inte om svenskarna, ärligt jag har blivit rädd för det här antieuropa ropen sad.gif ohmy.gif Det känns hemskt, jag som faktiskt börjat tänka mig att bo kvar, nu känner jag mig verkligen inte motiverad att stanna i den här hålan sad.gif blink.gif (mår illa)

nu börjar du prata om lite olika saker, menar du arbetsgivareföreningen så var den för EMU i den senaste valet. Men personerna som arbetar inom ledningen för näringslivet var inte alla FÖR.

Men när det gäller handelsutbyte har Sverige väldigt stort andel utan för EMU.
exempel:
58 % av vår export gick till EU varav 40 % till EMU-länder.

Dessa siffror vet beslutsfattare om. En VD sade innan EMU-valet att han kunde åka upp till finansministern i lilla sverige o prata kronkurser. Han visste oxå att om han försökte prata med Bryssel så var chanserna små att kunna påverka.
Posse
huh.gif Det börjar märkas allt tydligare vad avsikten med EU egentligen är...
Häromveckan ringde det en upprörd man till radions debattprogram "RingP1" och hävdade att såväl ordföranden José Manuel Barroso som Rocco Buttiglione och visst även några fler till EU-kommisionen påtänkta är medlemmar i organisationen Opus Dei, som konsekvent stött fascistiska regimer, t.ex. general Francos och general Augusto Pinochets.

Hur det verkligen förhåller sig med den saken kan ju inte jag veta men jag föreslår läsning av debattinlägget Opus Dei stärker sin ställning i Sverige i Svenska Dagbladet 3 november.
kristerh
CITAT (Ralf @ 04-11-2004, 17:51)
Eliten inom näriglivet och politiken var inte alls bara för EU vilket du påstår. Ett exempel på elit är ju Mats Qviberg och Sven Hagström. Driver börsmäklarfimran Hagström och Qviberg. Dom gick ut i pressen i våras o stödde junilistan. Junlistan startades av Nils Lundgren, känd Sossedebattör och Bankchef.

En liten rättelse bara: Hagströmer heter han, och Nils Lundgren var chefsekonom på nordbanken/nordea inte bankchef wink.gif
Jag jobbar själv på bank och här hos mig var/är 90%för EU/EMU.
krister.
lavendel
CITAT (Posse @ 04-11-2004, 23:44)
huh.gif Det börjar märkas allt tydligare vad avsikten med EU egentligen är...
Häromveckan ringde det en upprörd man till radions debattprogram "RingP1" och hävdade att såväl ordföranden José Manuel Barroso som Rocco Buttiglione och visst även några fler till EU-kommisionen påtänkta är medlemmar i organisationen Opus Dei, som konsekvent stött fascistiska regimer, t.ex. general Francos och general Augusto Pinochets.

Hur det verkligen förhåller sig med den saken kan ju inte jag veta men jag föreslår läsning av debattinlägget Opus Dei stärker sin ställning i Sverige i Svenska Dagbladet 3 november.

Holy shit säger jag...Opus Dei får jag väldigt dåliga vibbar av..står inte dom för nån sorts "modern"inkvisition?
Kan ha missuppfattat förstås....men när jag tänker på dom som fick Bush tillbaka till makten..dom här "borne again christians"...så får jag äckliga vibrationer!
Kanske är det inte en islamsk terror vi behöver frukta utan en kristen!!!
Lavendel
birgitek
Junilistan var/är väl inte emot EU, det var väl Emu och gemsam valuta som dom var motståndare till. Tyvärr tror jag att Sveriges inflytande och möjligheter i EU minskade radikalt med vårt olyckliga nej till Emu.

Betr. SAAB så tror jag att deras framtidsutsikter hade varit ännu sämre om vi varit utanför EU. För tillverkningsföretag är nog det viktigaste att finnas där kunderna finns och Sverige är ju en väldigt liten marknad
fruberglund

Det håller jag fullständigt med om, vi är väl i toppen på listan över höga skatter.

Men nu måste jag ändå vara motvalskärring (idag får jag vara liiiiite troll) lite också och jag tänker faktiskt inte ge mig in i debatten om EU:s vara eller inte smile.gif

Tänker istället vara en positiv människa, jag som för det mesta är negativ i det mesta, och säga att jag tycker vi har det väldigt bra i Sverige.

Som vanligt beror det ju vad man jämför med och jag jämför med att t.ex. vara ett utmärglat barn i afrika utan varken mat eller husrum, undergiven kvinna i de länder där kvinnor inte har någon (eller rättare sagt inte är tillåten att ha) egen vilja.

Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Vi har i alla fall en sjukvård! Vi har i alla fall en äldrevård! Vi har i alla fall barnomsorg! Och i de flesta fall fungerar den bra!

P.S. Jag tål fortfarande kritik D.S. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu ska jag gå och se på TV, som jag faktiskt också har nöjet att ha laugh.gif

Gonatt och kram på er för idag.
LenaTuring
CITAT (fruberglund @ 11-11-2004, 01:26)
Som vanligt beror det ju vad man jämför med och jag jämför med att t.ex. vara ett utmärglat barn i afrika utan varken mat eller husrum, undergiven kvinna i de länder där kvinnor inte har någon (eller rättare sagt inte är tillåten att ha) egen vilja.

Där har du helt rätt!!
LenaTuring
Vi har i alla fall en sjukvård! Vi har i alla fall en äldrevård! Vi har i alla fall barnomsorg! Och i de flesta fall fungerar den bra!

Problemet är att det är en välfärd i nedgång tyvärr. Människorna som arbetar i dessa arbetsgrupper håller på att slita ihjäl sig p g a personalindragningar. De arbetar så mycket att de till slut blir sjuka och vi får ännu mindre kapacitet i samhället.

En man jag känner fick vänta i sex månader på en operation, när han får kommer till sjukhuset så småningom kan de inte operera då det har gått för lång tid med hans skada.
fruberglund
CITAT (LenaTuring @ 11-11-2004, 07:50)

Problemet är att det är en välfärd i nedgång tyvärr. Människorna som arbetar i dessa arbetsgrupper håller på att slita ihjäl sig p g a personalindragningar. De arbetar så mycket att de till slut blir sjuka och vi får ännu mindre kapacitet i samhället.

En man jag känner fick vänta i sex månader på en operation, när han får kommer till sjukhuset så småningom kan de inte operera då det har gått för lång tid med hans skada.

Nej, det är ju självklart inte bra och jag säger inte att det är perfekt, men vi har det ändå bra jämfört med många andra och jag är i alla fall glad att vi har så pass bra standard och duktiga läkare (när de väl har tid att göra nåt).

Förstår också hur ni känner men menar bara att man ska stanna upp och lukta på rosorna ibland och inse att man faktiskt är lyckligt lottad ändå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon