|
La Strega
07-11-2004, 13:14
Laika: Läs mitt första inlägg i denna tråden.
Virgo: Fick jag svar på min fråga i bjäbbans inlägg? nej
Jag har konfronterat massa "kunniga" människor men alla ger olika svar, precis som här. Det är därför jag vill att nån ska peka ut åt mig exakt VAD det är som finns i kött som hunden inte kan få från animalier.
Vad har eventuella pojkvänner med detta att göra? =P
andersen
07-11-2004, 13:24
Kan ni inte vara lite trevliga mot varandra,hur många tarvliga trådar ska det finnas på det här forumet?
vad menar du med att du får olika svar av alla? svaren är ju entydiga. hundar ska ha kött!!! vad är ditt problem? är det möjligen så, att du läser svaren som fan tolkar bibeln? du envisas med att plocka ut vissa meningar ur sitt sammanhang hela tiden. ja. hundar mår bra av alger. nej. dom kryper inte ner i havet efter det. dom fångar fisk och krabbdjur, så får dom i sig det. det finns saker som vi av olika anledningar inte ger våra hundar, därför tillsätter vi mineraler och annat på konstgjord väg, på samma sätt som du gör det till dej själv. vilda hundar och vargar äter allt. inklusive lavar, mossor, rötter m.m. det gör att dom får i sig spårämnen och vitaminer vi mäniskor inte känner till. tål dom det inte så dör dom. det är naturens sätt att ta bort dåliga individer, medans vi mäniskor låter våra djur byta kost och få mediciner så dom klarar sig. en vild hund äter även nötter och frukt, samt får i sig mycket spannmål från bytesdjur. som höns, råttor, katter, får, råddjur m.m. dom är vana från födseln och därför tål dom sådant som tamhundar inte klarar. tex ko mjölk. dom tar kalvar och så får dom i sig mjölk. att tro att dom mjölkar själva, är att göra dej dummare än nödvändigt. på samma sätt lever kräldjur och olika ödlor ett vidrigt liv i fångenskap, med hög dödlighet då det bara är riktiga proffs som kan hålla dessa djur, som måste ha rätt ljus, rätt värme rätt mat och en massa annat för att inte drabbas av bristsjukdomar, eller försvagat skelett. samma med våra tamhundar. vilt äter dom ruttet kött, som med all säkerhet innehåller något som är viktigt för om , som vi inte känner till. men vad är du hjälpt av att någon sitter och rabblar upp kemiska beteckningar på ämnen du inte känner till? det hjälper inte dej om du inte vill se det, eller inte känner till det. men visst. vill du inte lyssna på andra än ditt eget resonemang så förstår jag inte vad som är ditt problem. skaffa en hund och gör den till vegetarian, den blir ialla fall inte så gammal. du kan ju börja med den du redan har. eller?
Oj, vilken snurrig tråd! CITAT Och har fortfarande inte fått svar på min fråga...upprepar: VAD är det i köttet som hunden inte kan få i sig på vegetabilisk väg? Jag är inte alls insatt i det här, men kanske ni kan komma vidare om du, La Strega, omformulerar frågan till : Vad är det i hundens tarmsystem som gör att den har svårt att ta upp protein från grönsaker? Att människans tarmsystem klarar det är ju helt klart men hundar har ju en annan fysiologi... kanske ligger knuten i den som äter mer än i födan själv? Den frågan borde ju en veterinär kunna svara på ganska enkelt, tycker jag. Gunilla
Ja, nu tycker jag att du går för långt, är du, eller gör du dig bara dummare än en gråsten?!! Jag har skrivit till lite olika instanser (veterinär och biolog)och ställt din fråga, jag hoppas på svar nu efter helgen. Men med den varsebilvningsgrad du uppvisar i dina sista inlägg så är väl det fullkomligt bortkastat det också... Ta till dig de upplysningar och den information du får och sitt inte bara och käfta för käftandet skull. Skaffa dig ett liv!!! Mvh Fenja
CITAT Vad har eventuella pojkvänner med detta att göra? =P
han kan kanske övertyga dig om han orkar! CITAT Virgo: Fick jag svar på min fråga i bjäbbans inlägg? nej läs o förstå! Nu tänker jag inte tjafsa mer med dig nu tror jag.
Bästa LaStrega Det finns massor med olika ämnen som köttätande djur inte kan få från enbart växtriket. Det mest intressant är dock att köttätande djur även behöver mat från växtriket och då skaffar sig det! ”Surt sade räven om rönnbären” men ändå äter räven rönnbär sade en dansk veterinär för några år sedan när han kommenterade djurs kosthållning. Djuren behöver allsidig kost. Det mest intressant är dock att man ibland hittade delar av döda fåglar på ställen där det fanns betesdjur. Vem har dödad dessa fåglar frågade man sig. Efter ett tag kom man underfund med att det var betsdjur som slagit ihjäl fåglarna och ätit upp deras skelett. Det visade sig att betsdjuren saknade vissa spårämnen i sin kropp och att dessa fanns i skelettet hos fåglarna! Vad man däremot inte kom på var betesdjuren visste om att de saknade ämnen i sin kropp och var dom skulle hitta det saknade. Samma fenomen har man hittat på många olika ställen på jorden. Det mest skrämmande med veganernas livsfilosofi skedde för några år sedan när en nybliven mor bestämde sig för att sluta amma sitt spädbarn. Hon gav barnet enbart olika sorters puréer att växa upp på. Att modersmjölken i början av amningen innehåller över 50 % fett bortsåg hon från. När de hemska myndigheterna fick fatt på familjen så befarande man att barnet har fått permanenta hjärnskador. Det finns även forum på andra håll på nätet för dess frågor. Varför söker du dig inte dit? Vill du ha vetenskapliga svar med kemiska beteckningar och referenser så får du söka dig till ett universitet. Nu skall jag ut o pyssla med min belysning!
CITAT (nilla @ 07-11-2004, 13:35) Oj, vilken snurrig tråd! CITAT Och har fortfarande inte fått svar på min fråga...upprepar: VAD är det i köttet som hunden inte kan få i sig på vegetabilisk väg? Jag är inte alls insatt i det här, men kanske ni kan komma vidare om du, La Strega, omformulerar frågan till : Vad är det i hundens tarmsystem som gör att den har svårt att ta upp protein från grönsaker? Att människans tarmsystem klarar det är ju helt klart men hundar har ju en annan fysiologi... kanske ligger knuten i den som äter mer än i födan själv? Den frågan borde ju en veterinär kunna svara på ganska enkelt, tycker jag. Gunilla Klokt sagt Nilla! Det är riktigare att se det ur den vinkeln tror jag. Hundar är gjorda för att äta kött och det är vi människor också. Människor kan själva göra valet att mixtra med sina kroppar men jag tycker inte det är nåt man bör överföra på en hund. Då blir det ju djurplågeri, vilket ju de flesta veganer inte är för.
La Strega
07-11-2004, 14:55
Bjäbban skrev: CITAT De är så nära släkt med vargen, att om de paras blir det valpar! Det borde vara svar nog! Hur många vargar lever på veg. mat???? Nää, just det! Alltså ska inte en hund göra det heller om man vill att den ska må bra! Men, och det är ett viktigt men i samanhanget, hund liksom varg och räv är lite av allätare, de kan "överleva" på annan mat också! Men i längden är det inte bra! Detta tolkar jag som att hunden kan Överleva på vegetabilisk mat men man ska inte ge den det? Sen skriver hon detta i ett annat inlägg: CITAT Blandningen måste kompletteras med ett väl sammansatt vitamin- och mineralpreparat, t ex Hyper Mix Valp. (Preparatet heter inte Valp p g a att det endast ska ges till valpar utan det fungerar mycket bra till vuxna hundar också) Dessutom är det bra om man kan ge hunden ett bra algpreparat, t ex Crest. Dosen för vitaminerna och algerna finns på förpackningen och det är viktigt att tänka på att läsa igenom doseringsanvisningarna ordentligt eftersom växande valpar ska ha mer än vuxna hundar.
När man kokar ris, makaroner eller dylikt till hunden uppstår ett fosforöverskott eftersom alla dessa födoämnen är kalkfattiga. Detta avhjälper man lätt genom att tillsätta 1 struken tesked mjölksyrad kalk till 10 dl av ovanstående blandning.
Även om hunden hör till rovdjurssläktet kan det vara lämpligt att den utfordras med ganska stor mängd kolhydrater, som dels ger hunden energi och växtfibrer, dels bukfylla och mättnadskänsla. De kolhydrater som vi utfordrar våra hundar med består vanligtvis av spannmål. På grund av att hunden har kort tarmkanal och dessutom inte direkt tuggar sin mat, måste alla vegetabilier vara väl förberedda. Det innebär att spannmålsprodukter måste vara antingen väl kokta eller bakade. Väl kokt innebär kokning med betydligt mer vatten och under dubbelt så lång tid som de koktider vi använder oss av.
Vete, majs, ris, och korn är det som passar hundar bäst. Havre används väldigt sällan till hund. Råg anses som direkt olämpligt på grund av att det kan ge en del hud- och pälsproblem samt även tarmstörningar. Grönsaker och rotfrukter har hunden inget direkt behov av. Om de ändå ingår i foderstaten bör de också vara väl kokta och dessutom mosade för att hunden skall kunna tillgodogöra sig dem. Detta hindrar emellertid inte att man kan ge t ex råa morötter eller eventuellt rå vitkål fint rivna, då naturligtvis vissa näringsämnen i dessa födoämnen kommer hunden tillgodo. Om hunden får en rå morot att gnaga på, går alla de bitar som sväljs hela ut med avföringen osmälta.
Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls. Detta inlägg tolkar jag som att de ska äta mestadels vegetabilier, men det ska vara Vete, majs, ris, och korn för det passar hunden bäst, och det ska ges kokt eller bakat. Inte sant? Hunden ska även ha Solrosolja, vitaminpreparat och alger, och sen en liten mängd kött. Hunden mår alltså inte bra av för mycket vegetabilier men man ska ändå ge den det? Det jag reagerar mest på är att man hela tiden jämför hunden med vargen och säger att hunden ska ha kött för att vargen är ett rovdjur, sen så utfodrar man hunden på ett helt annat sätt än det vargar äter. (som jag sa, jag tror inte vargar äter kokt mat). Bjäbban skrev även: CITAT Frukt är heller ingenting som hunden behöver. Det kan till och med vara mindre klokt att vänja hunden vid frukt av olika slag. Citrusfrukter kan störa magsaftsproduktionen och leda till att hunden kräks galla. Äpplen, särskilt då fallfrukt, kan ge problem med hud och päls. Sen skrev Pejori: CITAT vild hund äter även nötter och frukt Ett till citat av Bjäbban: CITAT Hunden är inte fiskätare av naturen, varför det är mindre passande att det animaliska proteintillskottet i hundens foderstat helt och hållet eller till stor del består av fisk. Och Pejori: CITAT ja. hundar mår bra av alger. nej. dom kryper inte ner i havet efter det. dom fångar fisk och krabbdjur, så får dom i sig det. Så hundar är inte fiskätare av naturen, ändå fångar dom fisk och äter? Detta var några exempel på varför jag upplever att ni ger mig olika svar. Ralf: Ang: CITAT Det mest skrämmande med veganernas livsfilosofi skedde för några år sedan när en nybliven mor bestämde sig för att sluta amma sitt spädbarn. Hon gav barnet enbart olika sorters puréer att växa upp på. Att modersmjölken i början av amningen innehåller över 50 % fett bortsåg hon från. När de hemska myndigheterna fick fatt på familjen så befarande man att barnet har fått permanenta hjärnskador. Detta tycker jag låter helt idiotiskt och det är inga åsikter jag står för, och jag tror de flesta veganer håller med mig, vad den här mamman fått den idén från vet jag inte men det är ingen ”allmän” åsikt inom veganismen att barn inte ska ha modersmjölk..det är ju för barnet den finns till! Norrbottens-Magdis: Detta är oxå en sak jag funderat över, många av er hävdar att vegankost inte är hälsosamt för människor heller, och att vi inte kan få i oss allt, vilket är helt fel. Så eftersom ni har fel där borde ni kunna ha fel ang. att hunden inte skulle må bra av vegankost? (jag har källor att hänvisa till att människor kan må väl av vegankost.) Och jag har inte tänkt "mixtra", det är ju därför jag startade denna diskutionen! just därför att jag inte vill göra nåt ogenomtänkt som kan skada hunden.
Bjäbban
07-11-2004, 15:12
La Strega! Förlåt, har tydligen uttryckt mig otydligt… Det är inte mina kommentarer under Hammarlunds blandning. Det enda jag hade lagt till var meningen längst ner om att detta gav svar på de flesta frågorna. Allt annat är skrivet av Ann-Margret Hammarlund som även har gjort ”blandningen” Ann-Margret Hammarlund, är en erkänd expert på hundmat! Hemes adress hittar du om du går in på: http://www.shf-se.com/default.asp?id=13&mnu=13under styrelsen ( hon är ordförande) Ta kontakt med henne om du har frågor om det hon säger! Hon kan säkert ge dig alla tabbeler och kemiska förteckningar du vill ha, hon är som sagt ett proffs på detta med hundars mat!
Christer i Falköping
07-11-2004, 15:33
Det är vissa B-vitaminer som finns i kött som behövs. Christer.
Anki på Öland
07-11-2004, 15:59
CITAT Ann-Margret Hammarlund en petitess i sammanhanget men hon heter Ann-Marie Hammarlund och som redan sagts, hon är nog den mest kunniga du kan vända dig till för att få alla dina "varför" besvarade. Anki
Bjäbban
07-11-2004, 16:09
Ja självklart heter hon Ann-Marie! Har en kompis som heter Ann-Margret så det slank på tangeterna....
Hannele
07-11-2004, 16:20
CITAT (Ralf @ 07-11-2004, 13:54) Det finns även forum på andra håll på nätet för dess frågor. Ja, det finns mer kunskap på speciella sajter för detta. För ungdomar är brist på B12-vitamin mycket allvarligt, även selen och vitamin D. Protein ingår i kroppens vävnadsceller. Även hormoner, enzymer och delar av immunförsvaret består av protein. Protein byggs upp av ett 20-tal aminosyror och en del av dem kan kroppen inte själv framställa, utan de måste tillföras via maten. Växande ungdomar ska äta allsidigt, fisk och kött. Många unga vegetarianer lever bara på pasta och lite grönsaker. Djur är absolut inte anpassade för vegetarisk kost. Dessutom att inneha husdjur är väl mot ideologin? Hålla sej med djur? Ofria djur?Men du har bestämt dej. Inga svar här duger.
Jo jag har hört att människor kan klara sig på vegankost, MEN då krävs det oerhört stora kunskaper om hur man ska ersätta proteinet. B12 och järn kan inte heller vara så lätt att få i sig.
Det jag mest undrar över är VARFÖR du prompt vill ge vegankost till din hund? Jag tror inte att hunden har några politiska/moraliska åsikter mot att äta kött.
Smekajsa
07-11-2004, 16:59
Varför inte skaffa en kanin istället .................................
Gossen Ruda
07-11-2004, 17:04
CITAT Varför inte skaffa en kanin istället Förmodligen för att kaniner är veganer av naturen och då är det inte så kul att sätta dom på vegankost. Martina vill visa för världen att hundar egentligen är veganer, det är vi människor som tvingar dom att äta kött. Allt enligt veganernas handbok. Om hunden lider av vegankost, hur skall matte kunna få reda på detta? Voff, voff, voff!!!?
Smekajsa
07-11-2004, 17:11
Voff voff voff
Dum fråga får dumt svar.....
VOFF!!!!
La Strega
07-11-2004, 17:22
Bjäbban och Anki; Jag ska kontakta henne. tack för det tipset. Hannele: Detta har gonos gett ett bra svar på i en annan tråd, kopierar in det: CITAT D vitaminer Tillverkas av solljus. även många vegetabiliska produkter är berikade med denna vitamin, t.ex. mjölkfritt margarin, solhavremjölk. I sverige har vi rekomenderat dagligt intag på 5 mikrogram vitamin D. Det aldrig eller mycket sällan nödvändigt att få i oss detta genom kostan, under förutsättning av vi vistas ute en stund varje dag under sommarhalvåret. oavsett vilken kost man väljer att äta står just solen för 80% av kroppens källa för d vitaminet
Protein rekomenderat dagligt intag för veganer är 45-60g per dag (beroende på kön och ålder).. Protein finns i all från mjuktbröd till grönsaker, tofu, sojamjölk, pasta,potatis m.m.
järn Järn finns precis som protein i det jag gav som exempel där. rekomenderat dagligt intag är 10-18mg (beroende på ålder och kön). För att ta några exempel så innehåller 2 knäckebrödsskivor ca 1,2 mg järn, broccoli 0,7mg (a 100g), kikärter 2,9mg (av 100 gram).
b12 Det enda som kan vara problem är just B12, men där ändrar sig forskningen ofta. Men vill man vara säker kan man äta b12 berikad mat. apelsinjuice, havremjölk finns berikade med just b12. Min erfarenhet är att de flesta vegetarianer/veganer är väldigt kostmedvetna och noga med att få i sig allt, men visst finns de dom som fuskar med maten, med det är ju inte unikt för veganer direkt... En kanin har behov som jag inte kan tillgodose i en lägenhet, därför vill jag inte skaffa en kanin. Jag älskar hundar och har svårt att se ett liv utan en hund...och nu har jag ju flyttat ifrån min gamla tös...därför funderar jag nu på att skaffa en...men jag tänker främst vända mig till djurhem för att ta hand om en hemlös hund, det tycker inte jag strider imot veganismen? Att ta hand om ett djur som redan finns och ge det ett så bra liv som möjligt. Anledningen till att jag skulle vilja ge hunden vegankost är för att jag tycker att det är vidrigt att handskas med kött. Men är kött ett krav för att hunden ska må bra kommer jag givetvis köpa det.
La Strega
07-11-2004, 17:37
Renate: Har du läst hela tråden? Om inte, gör det innan du uttalar dig är du snäll.
CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 17:37) Renate: Har du läst hela tråden? Om inte, gör det innan du uttalar dig är du snäll. Ja det har jag.
La Strega
07-11-2004, 18:23
Varför frågar du om sånt jag redan gett svar på då? orkar inte dra samma saker om och om igen
*Laika*
07-11-2004, 18:45
Det enda inlägg i dom båda trådarna som du över huvud taget har tagit till dig, är från Gonos. Kan det bero på att han/hon delar dina åsikter?  Komma o hoppa på Renate för att hon har en åsikt. JA, vi har alla läst den här o den andra tråden (dom flesta av oss), o det låter likadant hela tiden. Om alla andra tycker annorlunda än dig, så har vi fel hela bunten. men om nån har samma livsåskådning, ja DÅ är det minsann det rätta. Oj, oj, oj, jisses, att du bara orkar fortsätta käfta Martina.
La Strega
07-11-2004, 19:06
Har jag påstått att han är den enda jag lyssnar på? Jag lånade bara hans ord då han redan besvarat frågan om protein, järn och b12.
Jag har en bok som heter "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" av Björn Petterson, läs den ni som tvivlar på att man kan få i sig allt!
Jag har inte hoppat på renate? jag skrev "Renate: Har du läst hela tråden? Om inte, gör det innan du uttalar dig är du snäll." och "Varför frågar du om sånt jag redan gett svar på då? orkar inte dra samma saker om och om igen ". är DET att hoppa på någon? Det var ialf inte min mening.
Jag har inte sagt att ni har fel, men jag har väl rätt att ifrågasätta? precis på samma sätt som ni har rätt att ifrågasätta mig. Men jag tar inte argument på allvar om det inte finns fakta som kan backa upp dem. Man kan inte lita blint på det alla säger utan att verkligen kolla om det stämmer, eller hur?
CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 19:06) Men jag tar inte argument på allvar om det inte finns fakta som kan backa upp dem. Man kan inte lita blint på det alla säger utan att verkligen kolla om det stämmer, eller hur? ja du La Strega, jag börjar tro att du är en internet-fiskare...
CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 18:23) Varför frågar du om sånt jag redan gett svar på då? orkar inte dra samma saker om och om igen
martina. du säger att du inte orkar dra samma sak om igen flera gånger. du har fått samma svar om och om igen, utan att ta till dej svaren. du fortsätter att plocka ut enskilda ord ur sitt samanhang. varför tror du då att vi andra ska orka med det? hur många och hur många gånger ska vi säga samma sak? du HAR fått svar... hunden är allätare och den behöver köttproteiner. så enkelt är det. du säger att du inte kan lita blint utan bevis? men du litar tydligen blint på veganer utan bevis. du har EN bok säger du. vågar du lita på att det stämmer?
*Laika*
07-11-2004, 19:26
Klart att hon vågar lita på det som står i boken, den är väl skriven av en vegan. Mvh. Laika
La Strega
07-11-2004, 19:49
Grejen är att ni påstår samma sak om människor, men människor kan ju leva som veganer så då finns det ju en chans att hundar oxå kan, eller hur?
Jag kan ge källhänvisning på mina argument, men det verkar inte ni kunna då jag inte fått några. (?)
Jag litar inte blint på veganer, jag ifrågasätter dem oxå.
Föresten, med tanke på min sjukdomshistorik, borde inte min läkare och dietist avrådit mig ifrån vegankost om det nu är så olämligt? Min dietist har tvärtom varit väldigt hjälpsam och hjälpt mig hitta veganska medicinska preparat osv.
wolkenkrabber
07-11-2004, 19:52
CITAT (La Strega @ 07-11-2004, 19:49) Grejen är att ni påstår samma sak om människor, men människor kan ju leva som veganer så då finns det ju en chans att hundar oxå kan, eller hur?
Jag kan ge källhänvisning på mina argument, men det verkar inte ni kunna då jag inte fått några. (?)
Jag litar inte blint på veganer, jag ifrågasätter dem oxå.
Föresten, med tanke på min sjukdomshistorik, borde inte min läkare och dietist avrådit mig ifrån vegankost om det nu är så olämligt? Min dietist har tvärtom varit väldigt hjälpsam och hjälpt mig hitta veganska medicinska preparat osv. la strega... vi är släkt med APAN inte med hunden... jag torr nog att hundar o mäniskaor e rjält olika innuti... om du nu gillar hundar så mycket men inte vill att din hund ska käka kött.. kan du inte rasta andra hundar då så slipper du matnings biten typ?
La Strega
07-11-2004, 19:55
som jag sa förut, de här som påstår att hunden måste ha kött säger ju samma sak om människor. det var det jag menade, jag vet att vi är släkt med apan ; )
Och jag tänker ge hunden kött om det är nödvändigt men jag vill ta reda på vilka val som finns först.
andreas i uppsala
07-11-2004, 20:02
Copycat
07-11-2004, 20:18
..
Bjäbban
07-11-2004, 20:27
Det här är en otroligt debatt om något som inte borde vara en debatt... Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
La Strega
07-11-2004, 21:00
jag tänker INTE riskera hundens hälsa, och jag tänker INTE "laborera". Det är ju just därför jag tagit upp detta!
fåglar ska flyga, inte sitta i bur.
Och hundar ska inte bo hos veganer!
(mit absolut sista inlägg i denna debatt, hoppas jag)
La Strega
07-11-2004, 21:07
Virgo: Varför inte? och vadå "hos veganer"? det är mej vi pratar om, jag är inte alla veganer. alla som är veganer tänker inte likadant bara för att de äter samma sorts mat. är alla köttätare likadana? nej det är de inte. och inte alla veganer heller. Är det mej du har nåt imot så visst ha det då, men du kan inte va anti mot alla veganer bara för det.
Okey då
Hundar ska inte bo hos veganer som vill tvinga sina hundar eller katter att bli veganer.
punkt o slut!
La Strega
07-11-2004, 21:14
även om hunden skulle må väl av det?
Hundar mår inte väl av att bo hos veganer och äta deras veganmat
Att hunden skulle må bra av vegankost är väl lika troligt som att mina kaniner skulle må bra att att börja äta kött.... Mvh Fenja
*Laika*
07-11-2004, 21:22
har du fått några indikationer på att hunden skulle "må väl" av det? Vill du försöka att idiotförklara majoriteten av alla som skrivit i dom här två trådarna? Om du vill ha andra svar än dom du redan fått, så tycker jag att du ska ta kontakt med veganforum som finns. Dom kommer nog att tycka att det är OK att frälsa hunden från köttbegäret. vad är det egentligen du är ute efter? Du har fått massor med svar, men du är inte nöjd ändå. Det är helt fel forum du lagt din fråga i, veganforum borde vart ditt förstahandsval att lägga frågan hos. Eller har du redan gjort det? Du kanske t.o.m. fick liknande svar där? Mvh. Laika
La Strega
07-11-2004, 21:43
Laika; det finns ett flertal foderföretag som har vegetabiliskt hundfoder, vilket visar på att det finns folk som har "veganhundar". men jag vill inte lita till vad de som tillverkar fodret säger. har en bok där det står: "Hundar kan med fördel äta vegansk hundmat. Faktum är att de flesta hundar världen över i alla tider följt den mathållning som vi människor haft -och levt bra på de rester de fått. I indien t.ex har det i huvudsak varit linsgrytor, på Irland gröt och potatis."
Men jag vill ha fakta, inte folks påståenden. T.ex så är det ju känt att katter kan då ögonproblem om de inte får kött då de måste ha taurin. (vilket för övrigt går att framställa syntetiskt nu har jag hört =) Men jag har aldrig hört nåt sånt om hunden, att det är nåt speciellt i köttet den måste ha för annars händer det eller det liksom...
Detta har tagits upp på ett veganforum jag brukar vara på, men grejjen är ju att jag vill hellre fråga nån som inte sysslar med djurrätt då jag antog att ni skulle vara med objektiva men jag hade visst fel. (För att förtydliga: Jag trodde att om jag frågar massa veganer och djurrättare så kanske de ser mer till alla djurs hälsa och inte bara hundens bästa, och att det då inte blir så faktabaserade argument, men det blev det ju inte här heller så..)
Copycat
07-11-2004, 21:48
..
Jag tror inte att något konstruktivt kommer att komma ur den här debatten. Klyftan mellan deltagarna i denna fråga lär aldrig överbryggas. Så varför fortsätta? Drevet går igen...kan ni inte bara lägga av? Martina, du lär inte få den diskussion du ville ha. Prata med någon kunnig på området istället, med någon som har en god utbildning i ämnet. Martina säger "Tänk OM det går", ni andra säger "det GÅR inte", längre än så verkar ni inte komma, hur många turer ni än tar. Själv så avstår jag helt från att uttala mig i frågan, konstaterar att tanduppsättningen tyder på blandkost, men vet inte om det behöver betyda att hunden skulle lida utan köttkonsumtion. Vet helt enkelt inte tillräckligt mycket i frågan. Ni kommer inte att övertala varandra, så lägg ner!
Smekajsa
07-11-2004, 21:53
anncharlotte
07-11-2004, 21:54
Helt sanslös tråd det här, att kunna tjaffsa så länge om samma sak ! Vill bara tillföra en sak, inte ens hundarna i Indien är veganer, visst blir det en hel del grönsaker men dom äter också rens från kyckling, lamm och kött från döda djur överhuvudtaget. Naturligtvis en och annan råtta och fågel ibland, så att anse dom vara veganer är ju fel. Sen vill jag inte påstå att alla Indiska hundar lider, en hel del ser faktiskt ganska välmående ut men att ta dom som referens för hur en hund ska leva för att må bra ????????
La Strega
07-11-2004, 21:57
Copycat: ni vill ju oxå ge hunden tillskott =P
å det är ni(ni vet vilka ni är) som tjatar om att allt ska va naturligt. inte jag.
jop, tanken har slagit mig, måste hunden ha kött funderar jag på om inte en bra lösning vore att endå ge den det vegetabilska fodret men komplettera med kött? det är ju protein i det vegetabiliska fodret men om det nu finns vissa ämnen den måste ha från köttet så kanske det kunde räcka med typ att den får kötttuggben å sånt? eller att jag ger den vegetabiliskt foder blandat med kravkött eller nåt...får fundera på det i såna fall. men först vill jag reda ut det här om den kan må väl av vegankost eller inte.
Nä, Smekajsa! Visar bara att jag är galen som en dassråtta! Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|