|
Åsa, mälardalen zon 2
20-11-2004, 10:32
Kan avslöja att jag fortfarande har ett par påskdekorationer kvar. Jag har såna där dekorationer man sätter fast på fönster som jag klistrat fast på kylskåpet och de där kycklingarna sitter fortfarande kvar på kylskåpet men nu åker de bort i veckan jag var på Lidl i morse och laddade upp med div. fönsterdekorationer med julmotiv som jag ska klistra fast på kylskåpet + på något fönster.
Hannele
21-11-2004, 23:45
Lite änglar och reflexer i körsbärsträdet! 
lisselbo
22-11-2004, 08:34
Glömde faktiskt en sak som har fått suttit uppe året om. Ljusslingan ute på trappan, är alldeles för jobbigt att ta ner den. Fast vi tänder den bara nu på vintern. mvh Marie
Hannele
22-11-2004, 09:03
 Nu måste man tända granen, innan det regnar igen!   Reflexer behöver man inte tända.
Blomstertanten
22-11-2004, 15:16
Har kommit fram till att jag struntar i adventsljusstakar i fönstrena ! Det blir inga hängande adventsstjärnor heller, för där hänger ju fullt med blommor som jag inte vill flytta på !:P Julgardiner har jag inte haft på säkert 10 år ! Vill inte ta ner mina fina gardiner ! Jag struntar nog i att julstäda också !  Om jag inte helt oväntat skulle få en oemotståndlig lust att göra det ! Det blir både advent och jul ändå ! Och jag vill ju inte säcka ihop på julafton, utan njuta av friden och umgänget med familjen ! För mej finns inga måsten !
Sulawesii
22-11-2004, 15:18
Jag tycker som dig, Blomstertanten. Jag vet inte om jag någonsin JULstädat. Jag städar på som vanligt. Så kul är det inte!
lisselbo
22-11-2004, 15:24
Håller med både Blomstertanten och Sulawesii, städar som vanligt, julen kommer ju ändå som sagt var. Julgardiner kommer upp iallafall, det är ju kul att byta gardiner ett par gånger om året. mvh Marie
Jobbar i helgen så det får räcka med ljusstakarna, röda gardiner kan jag ta senare när jag är ledig. Har så trångt i alla fönster med blommor att knappt adventstakarna får plats, tar lugnt på julhysterin, barnen är stora nu. Mycket i jullådan kommer aldrig fram längre, och skönt är det.
Här är det likadant som hos Kajsa, det får räcka med ljusstakarna. Gardinerna hinner vi inte heller sätta upp, ska vara på Lions julmarknad o sälja under helgen. Har också trångt i alla fönster så jag får inte heller plats med adventstakarna och samma sak gäller även jullådan nu när vi inte har "småfolk" hemma längre!!
netaave
22-11-2004, 16:24
Jag vänder inte heller upp och ner på huset för att det är jul, men jag torkar köksgolvet och luckorna med såpa för då luktar det som om jag storstädat.  Fusk, nja det beror väl på vad man har för referenser, eller? Idag har jag varit och köpt 6 hyacinter blå, rosa och vita, 2 röda julstjärnor, 1 vit do, 2 röda amaryllis och så en växt med röda bär, liknar lite lingon fast större och något ljusare, julig var den iaf. 1 knippa tallris blev det också. Blommorna står nu nyvattnade i tvättstugan i väntan på advent.
CITAT (netaave @ 22-11-2004, 16:24) så en växt med röda bär, liknar lite lingon fast större och något ljusare, julig var den iaf. 1 knippa tallris blev det också. Ardisia? Blir större för varje år och blommar under somamren ute, sätter därefter nya bär till nästa jul igen...
netaave
22-11-2004, 17:16
CITAT (Sylvia @ 22-11-2004, 16:54) CITAT (netaave @ 22-11-2004, 16:24) så en växt med röda bär, liknar lite lingon fast större och något ljusare, julig var den iaf. 1 knippa tallris blev det också. Ardisia? Blir större för varje år och blommar under somamren ute, sätter därefter nya bär till nästa jul igen... Ursäkta mitt teflonminne men jag minns inte alls vad den hette. Stod bara ett svenskklingande namn
*Felix matte*
22-11-2004, 18:38
När jag tittar ut ser jag en vacker "stjärnhimmel"  (ljusnät med 180 lampor)...har tjyvstartat med att tända alla uteslingor
Inga från Närke
22-11-2004, 19:27
Nu har jag satt upp adventsljusen och julgardinerna i köket och i ett av rummen även i groventrén. I vardagsrummet har vi fått upp nya ljusnätet men inga gardiner ännu för jag ska sy nya. Sovrum har jag inte gjort klart heller bara adventsstaken har kommit på plats för även dit skall jag fixa nya gardiner. Sedan är det TV-rummet kvar men jag hinner ännu. Jag brukar faktiskt byta till julgardiner sedan får de sitta rätt så länge och byter till mera påsklikt. därefter byter jag någon mera gång under sommaren, tycker det är roligt att byta och eftersom jag syr själv så blir det inte så höga kostnader heller även om det är många fönster. Julpyntet brukar jag ta bort runt 13-14 januari, liksom lite tradition eftersom min mor fyller 20-onda Knut och hon brukade städa för att ha fint till det datumet utifall någon skulle komma och då togs julpyntet bort och det har hängt i hos mig också. /Inga
Hannele
23-11-2004, 13:15
CITAT (Inga från Närke @ 22-11-2004, 19:27) Julpyntet brukar jag ta bort runt 13-14 januari, liksom lite tradition eftersom min mor fyller 20-onda Knut och hon brukade städa för att ha fint till det datumet utifall någon skulle komma och då togs julpyntet bort och det har hängt i hos mig också. /Inga Ja, vi har också födelsedag i januari, därför åker allt bort i tid.
en liten undran bara. vart gör ni av alla krukväxter i fönstren för att få plats med ljusstakar och stjärnor. jag får panik varje år. det blir ett himla plockande fram och tillbaka innan det är klart. jag har nog ca 100 krukväxter men alldeles för lite fönster (tycker jag). mvh
netaave
23-11-2004, 14:29
Jag passar på att rensa ur, klippa ner och flytta lite växter ner i tvättstugan för att få plats med julblommor och ljusstakar.
Sulawesii
23-11-2004, 16:31
CITAT (igl @ 23-11-2004, 14:02) en liten undran bara. vart gör ni av alla krukväxter i fönstren för att få plats med ljusstakar och stjärnor. jag får panik varje år. det blir ett himla plockande fram och tillbaka innan det är klart. jag har nog ca 100 krukväxter men alldeles för lite fönster (tycker jag). mvh Kanske man struntar i dom? Eller köper en hög en som växterna får plats under? Har själv varit utan i flera år, men, är nu såååå sugen på en sån där med massor av små ljus på! Funderar på lite alternativa ställen att ha den på, om jag nu köper en. Måste dom verkligen stå i fönstret? Ja, jag vet, det är ju finast..... suck.... svårt det där.....
lisselbo
23-11-2004, 18:20
Har haft en tanke på att hänga upp en ljusslinga istället för att ha adventsljusstake. Inte i alla fönster men kanske i några. Då får man ju samtidigt plats med blommorna. mvh Marie
Inga från Närke
23-11-2004, 18:40
CITAT (pejori @ 23-11-2004, 14:23) du ska vila dej!!! :D :D :lol: :lol: Jo jag vilar mig. Detta har jag gjort sedan i fredags till igår tillsammans med min sambo. Däremellan så har jag sovit middag varje dag. Jag skulle ha börjat jobba i måndags med ringde till vårdcentralen i torsdags och fick förlängt till imorgon onsdag, ska till läkaren då så får vi höra, annars börjar jag jobba heltid igen på torsdag. Men jag ska försöka att få hela veckan ut sedan halvtid. Chefen ringde idag och undrade när jag kommmer för det är kaos tyvärr så det känns inte roligt att börja jobbet med stress igen. Ska prata med doktorn om detta. Tack för att du bryr dig ha en trevlig kväll /Inga
inte bra att komma tillbaka till den stressen. ta ett snack med läkaren och få ev. halvtid i två veckor. var rädd om dej inga. ha det gott
netaave
24-11-2004, 13:24
CITAT (Sylvia @ 22-11-2004, 16:54) CITAT (netaave @ 22-11-2004, 16:24) så en växt med röda bär, liknar lite lingon fast större och något ljusare, julig var den iaf. 1 knippa tallris blev det också. Ardisia? Blir större för varje år och blommar under somamren ute, sätter därefter nya bär till nästa jul igen... Fanns en bild på Ardisia i reklamen för en blomaffär idag, min växt är mer som en tuva, Ardisian på bilden är ganska hög. Bären i min tuva är också betydligt ljusare. Attans att man inte har nån kamera!
Sommartorparn
24-11-2004, 14:00
CITAT (lotta_ @ 19-11-2004, 23:37) Jag tycker det är skönt att få bort julsakerna ganska fort efter nyårshelgen, då känns det som att våren är nära. Min princip vad gäller julpynt är: inte ett pynt förrän på julaftonen och allt ska vara kvar till 20:dag Knut. OK.... adventsstjärnan i fönstret kommer upp första advent, och vissa år har den fått hänga till påsk för den ger så trevligt ljus. Men för övrigt är jag traditionalist. Inget julfirande innan jul och inga semlor innan fastan! Minsta möjliga städning så här års. Syns ingen skillnad i detta mörker.
Bettson
24-11-2004, 14:09
Är det advent? Hur sjutton har det snart blivit det. Jag vet inte hur fort klockan går nuförtiden. Det blir väl till att börja leta och se om vi har några adventljusstakar kvar. Jag tror vi har två i alla fall. Vet bara inte i vilken kartong. Det är inge orning på mig nuförtiden. Förr hade man alla kakor bakta till första advent och det var provsmakning när man tände första ljuset. Sedan var det ingen mera av den varan förrän till lucia. Granen har vi alltid färskhuggen till jul. Ingen har ens kommit på tanken att föreslå en plastgran. Vi brukar alltid säga att det skall "stinka jul " i hela huset. Gran, pepparkakaor, glögg, kaffe, kakor, Irish coffe, vaxfigurer som doftat houng i granen osv, Glömde apelsinerna med nejlikor i. Det blir mindre och mindra för varje år. När jag var liten så firade alla jul med familjen. Annandag jul satte kafferepen igång. Dessa skulle vara med sju sorters kakor osv. Alla husmödrar hade lite egna hemliga recept som bevakades noggrannt. Så höll kafferepen på fram till trettondagen. Sedan var den vinterns umgänge förbi. Julgransplundring hölls när granen började barra. För som liga var det tjugondag knut för andra innan påsk. Det var liksom lite tävling om vem som kunde hålla granen vid liv utan att den barrade. Om man lyckades med att få granelendet att slå skott så var det nästan folkvandring för att se om det var sant. Någån gång i februari såg mamma till att misshandla granen lite så det blev plundring för hon var trått på den. Jag tror hon hällde något i vattnet för granen dog alltid plötsligt. Fortfarande vill jag sköta om granen så den håller länge men där jag bor nu så är snarare åsikten att man som dålig husmor städar för lite om granen inte är utslängs tjugondag knut. Fast varför skall man låta andra bestämma
*Felix matte*
24-11-2004, 23:00
Hannele
25-11-2004, 13:32
 Bytt köksgardiner i dag och släckt utegranen (för det regnar).
lisselbo
25-11-2004, 16:21
Har bytt köksgardiner, köpt nya. Testade också att sätta upp en ljusslinga i vardagsrummet, ganska läckert tycker jag 
evelina
25-11-2004, 16:21
Hängt upp julgardiner idag,hängt upp adventstjärnor, satt adventstakar i fönsterna,gjort iordning adventstakar med mossa och svampar. Gjort tre stycken julgrupper och nu ska jag klä granen till balkongen. Kunde inte låta bli att sätta upp ett par tomtar när jag ändå höll på!  Köpt glögg, bakat saffranskaka.Sedan är det bara och tända allt på söndag och NJUTA!!! Tycker om julen det ger lite omväxling i mörkret.
*Felix matte*
25-11-2004, 21:24
Nu är julgardinen struken och stjärnorna sprider sitt varma sken... allt fixat av min äkta hälft
Lyckliga dig som har pyntat så fint, det blir så mysigt. Här kommer det att julpyntas på lördag.
CITAT (Felix matte @ 25-11-2004, 21:24) Nu är julgardinen struken och stjärnorna sprider sitt varma sken... allt fixat av min äkta hälft  Vackert Agneta! Ser att du har ett par amaryllisar på G, är de nya för i år eller är det nygamla från i fjol?
*Felix matte*
25-11-2004, 22:35
CITAT (Betty @ 25-11-2004, 21:34) CITAT (Felix matte @ 25-11-2004, 21:24) Nu är julgardinen struken och stjärnorna sprider sitt varma sken... allt fixat av min äkta hälft  Vackert Agneta! Ser att du har ett par amaryllisar på G, är de nya för i år eller är det nygamla från i fjol?  De är nya exemplar... fick dem av syrrorna häromdagen De gamla (4 st) är planterade i stort "fat". Två av dem har fått långa blad... de andra två tycks sova än så länge.
Jag har också två nya. En av mina gamla har knopp de andra sover ännu ett tag.
Hannele
27-11-2004, 11:21
CITAT (Blomstertanten @ 18-11-2004, 07:47)  Hur sjutton ska jag få plats med några adventsljusstakar i mina fönster ???? Vi har en genomskinlig diskret stjärna i altan dörren, funkar bra.   Nu har vi bytt från blått före till rött efter.  Redan i går såg vi tända ljus nästan i de flesta fönster!
VIlka fina bilder ni tagit!  Ska ta bilder själv ikväll och lägga ut dem här också.
zaaritha
27-11-2004, 21:23
"jättefin "isboll" av krackelerat, frostigt glas "
Har du möjlighet att ta foto? Låter vackert, tycker jag! Var köpte du den?
Här kommer mitt "bidrag" till samlingen:
netaave
28-11-2004, 21:43
Nu sitter tomten i släden och kör med renen på min baksida. På framsidan sitter ljusslang på den halvfärdiga altanen och en snöstjärna hänger från den. Nedanför ligger en tomte lite lojt på sidan med hakan i handen, han kollar lite pillemariskt på snögubben på bron. Ljusnätet på insidan av insynsskyddet är stämningsfullt, så också slingan i busken och ljusbågen på altan. Mina röda hjärtan har inte kommit upp än, men jag hoppas vi kan fixa det i morgon. Barnbarnen har redan provsuttit släden och kramat snögubben.
Var ute på kvällspromenad nyss med vovven. Sååå vackert det är! I vart och vartannat fönster lyser adventsstjärnor och adventsljusstakar, den vita snön hjälper till att lysa upp så gott den kan. Egentligen är det väl slöseri med våra energiresurser, men.. jag tror vi alla behöver det här "ljuset i mörkret". Vi har en bra bit kvar till vårdagjämningen.
birgitek
28-11-2004, 21:59
Pyntar inte särskilt mycket, däremot massor med ljus. Hade lyckan att hitta två jättefina elljusstakar från 50-talet på loppis i helgen. Gardiner byter jag däremot aldrig, har hellånga vita linnegardiner i samtliga fönster, som tas ner för tvätt varje år till första maj. Förutom ljus så har jag i år två stora vita papperstjärnor samt mängder med vita hyacinter i vita krukor, samt tallris också det i vita krukor. Tycker att den avskalade stilen är vilsam och till jul reser vi bort så det får räcka såhär. Birgit Ek P.s Har också antika silverkulor i tallriset samt vita papperstjärnor. D.s
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|