Full version: Samlar du på något?
Sidor: 1, 2
netaave
Jag samlar på grisar. Här är några av mina favoriter.
wub.gif
kerstin z5-6
Rosor , de levande och annat , änglar och Masker var tidigare passioner -nu är allt överskuggat av växterna
Helen i Piteå Zon 5
Njaa, jag tror att jag bara samlar på frön numera, det känns då så. Förr samlade jag på "porslinskannor" och gamla burkar, men det har jag slutat med för länge sedan. /Helen
Eva St
Det ser i alla fall ut som jag samlar på växter av alla de slag
netaave
Jag har några hundra grisar, måste snart fixa en "stia" av nåt slag. tongue.gif
Kajsa
Rosor, fuchsior medlem i fuchsiasällskapet, och pelargoner.
Samlar frimäken medlem i Slaniasällskapet, vinterhobby.
renate
Jag är ingen samlare,växter i så fall ,gammaldags Rosor har jag samlat på mig en del av, Pioner, Gentianor vill jag har fler.Gillar katter,men igentligen inga prynadssaker som samlar en massa damm.
Lena
Är ingen samlare, slänger istället saker jag sedan ångrar, det skulle i så fall vara perenner till mina rabatter, det enda som är intressant, jo jag är förtjust i 50 tals porslin oxå och brukar gå på aktioner ibland, och finns det nån karott, från Uppsala Ekeby eller Rörstrand t ex så kan jag inte låta bli att ropa in den

Lena zon 4
Snöflinga
Det skulle väl vara änglar då rolleyes.gif

Köper inte så många själv, utom de som jag bara inte kan motstå! Fast
eftersom jag har allt jag behöver, så är det bra present-tips till familjen
och vänner. Har dem inte samlade utan de finns lite varstans i huset.
cic
Är egentligen ingen prylmänniska, men.. Jag har en liten, men gedigen samling av askfat. Det är inte många som står framme, de flesta ligger i en kartong i källaren.
lotta_
CITAT (cic @ 16-01-2005, 23:28)
Är egentligen ingen prylmänniska, men..

det är jag. laugh.gif Tycker främst om gamla saker, går ofta på loppmarknader och auktioner. Snart måste jag anordna en egen loppis för mina förråd är fyllda. Jag samlar inte på några speciella saker, det är allt möjligt som väcker mitt ha-begär. wub.gif
lolo
Jag samlar på pelargoner men framförallt olika sorters oxalis (de med lökar/rhisomer). I övrigt går jag gärna på loppis i Umeå på söndagarna och "fyndar". smile.gif
Kathy
Jag samlar på positiva upplevelser. wub.gif
Berith
Neej, inte samlar. Men sparar! Sparar på allt - slänger väl i princip bara trasiga sockar och hushållssopor. blink.gif
Gringer
Upplevelser ja....

Min man och jag samlar på SOLNEDGÅNGAR, och kan åka miltals för att se solen gå ned i havet eller bakom ett berg. Vi tar inga bilder med kameran, utan tar en "skärmdump" med ögonen och bevarar bilden på våra mänskliga "hårddiskar". Speciellt vackert är det när himlen blir så där röd som den kan bli i på sydligare breddgrader. wub.gif

Annars samlar jag på gamla äggkoppar i blått och vitt. rolleyes.gif
Boxer
Dammråttor....men sambon saboterar ibland med den där läskiga maskinen som låter så mycket. wacko.gif
Sollan
Samlar/sparar på "brahagrejer". Allt från brädstumpar via dataprogram till ideér...
mulle
Skrot!
Mulle
yla
håhåjaja vi är nog lite ekorrar många av oss
o är det inte så att just dendär saken man slängde
behöver man en vecka senare wub.gif
jag samlar inte på en speciell sak utan jag samlar braohasaker
o söta saker
o gamla saker
o spikar o sånt som kan komma till användning
o stenar o pinnar
jösses de e tur att jag inte har stora förråd där jag kan ha mina grejer
så jag håller en viss diciplin

tror jag wub.gif

ja så samlar jag ju på bilder av alla platser i naturen som jag fotar förstås jag har några gigabits me bilder av skiftande slag

smile.gif oldwolfie ekorren smile.gif
Blomstertanten
Den som spar han har !
sleep.gif

Storsamlaren
amaira
CITAT (oldwolfie @ 17-01-2005, 10:31)
jag samlar inte på en speciell sak utan jag samlar braohasaker
o söta saker
o gamla saker
o spikar o sånt som kan komma till användning
o stenar o pinnar

ja så samlar jag ju på bilder av alla platser i naturen som jag fotar förstås

smile.gif oldwolfie ekorren smile.gif

Ja precis!!! laugh.gif

Älskar dessutom sopor, särskilt andras rolleyes.gif
Vad kan man inte finna där!!!???
Blomstertanten
Grovsopor och komposter ! wub.gif

Paradiset för en sakletare tongue.gif

Storsamlaren
Betty
Jag samlar på blå glasgrejjer! Glas, skålar, ljuslyktor, vaser och sånt...
Fröpåsar, trädgårdsböcker, nävor och aklejor,...
kristerh
Jag samlar på orkidéer, bonsaier wub.gif
förutom det så samlar jag på gamla ryska ikoner fast jag inte är religiös wink.gif
är dessutom pervers på antika speglar, och tobaksburkar av gjutjärn (gamla förståss) wink.gif
krister
jendah
Böker av alla slag, kan jag inte motstå.... wacko.gif
(vilket inte var populärt bland vännerna när vi flyttade i somras unsure.gif )
Hannele
wub.gif Jag är galen i min man och i blåklockor, i alla möjliga utföranden!

Yin o Yang
Jag samlar på snapsglas - alla modeller jag kan hitta på loppis och andrahands-butiker tongue.gif . Inget organiserat samlande, men jag tycker det är kul att duka med olika glas när det är fest biggrin.gif . Vet inte hur många olika jag har wink.gif , så jag får kanske fotografera av och göra ett album sleep.gif
rutis
Jag samlar på tyg som jag tänker mig att jag ska sy en massa fina kläder av. Men strax har jag hittat ett nytt tyg som jag köper och planerar för, och då blir det gamla liggandes dammandes i en låda. Men det är bra isolering i källaren! Och mycket inspiration finns där i när man lyfter på locket. Tyvärr tar köksrenoveringen all kraft från syendet just nu. sad.gif
zaaritha
Prydnadsfotogenlampor, gamla julsaker, enhörningar-i alla former.
Halvädelstenar.
andersen
Radio apparater ca25st, satelitmotagare 10st, mobiltelefoner ca50st, datorer ett tiotal. Så visst samlar man, men det som är det konstiga det är att jag inte har tänkt på det själv för en jag läste den här tråden.
Sylvia
CITAT (lotta_ @ 16-01-2005, 23:33)
Tycker främst om gamla saker, går ofta på loppmarknader och auktioner. Snart måste jag anordna en egen loppis för mina förråd är fyllda. Jag samlar inte på några speciella saker, det är allt möjligt som väcker mitt ha-begär. wub.gif

Låter som jag... gillar gammalt porslin och glas, men även linnedukar. Men jag samlar nog mest på växter, ändå.
Inga från Närke
CITAT (rutis @ 17-01-2005, 14:53)
Jag samlar på tyg som jag tänker mig att jag ska sy .... ....Men strax har jag hittat ett nytt tyg som jag köper och planerar för, och då blir det gamla liggandes dammandes i en låda.

Gör precis lika dant men då gäller det gardintyger på rea. Kan vara bra att ha.

För många år sedan samlade jag o min dotter när hon bodde hemma på nyckelringar men det gör vi inte längre. Men det finns nog mellan 100-200 st hemma hos henne som nu barnbarnen tagit över.
Har även samlat på glasflaskor som varit roliga i modellen men av utrymmesbrist har jag slutat och kasserat de flesta.

Sedan hjälper jag barnbarnet Sandra, hon samlar på servetter, så när jag hittar någon som jag vet att hon inte har (pärmen finns hos mig) så köper jag eller tigger av den jag besöker en oanvänd och sätter in i en plastficka i hennes pärm. När hon kommer på besök kollar hon alltid i pärmen om något nytt har dykt upp.
Ser fram emot ett lass i brevlådan om ni har några över biggrin.gif biggrin.gif
fruberglund
Kossor smile.gif
Fenja
Jag samlar på allt, har ni något över?! tongue.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 17-01-2005, 23:49)
Jag samlar på allt, har ni något över?!  :P
Mvh
Fenja

sleep.gif Nej, jag behöver mitt allt själv ! tongue.gif
jessica zon6
Kan ni gissa vad jag samlar på?
Och det här är en del av min lilla samling smile.gif
nallebjornis
samlar på pelargoner och porslinsblommor... rolleyes.gif
MoniqueÖ
CITAT (jessica zon6 @ 18-01-2005, 09:05)
Kan ni gissa vad jag samlar på?
Och det här är en del av min lilla samling smile.gif

Jessica! En kamrat till mig har ett krukmakeri i Stockholm och hon är oxå frälst grodsamlare wub.gif ! Se mer på Krukmakerin Lilla grodan

Ni är "några" stycken som samlar tror jag...smile.gif

/Monique
Sulawesii
Jag samlar inte på kossor eller änglar. Men, jag kan inte motstå att köpa om jag ser nån fin.....smile.gif
Samlar på Gesneriacéer. Och pennor!
*hehoc*
Jessica tycks samla på turkosa väggar!!?? Eller?(Fniss! Fniss! Hoppas att jag uppfattas som omåttligt rolig nu!)

Själv samlar jag efarenheter om hur man driver svåra fröer + häftiga fröfirmor + goda, GI- matrecept +knep i att hitta "långsamhetens lov"+ minnesknep för svåra latinska växtnamn + kraft att lotsas som om det inte regnade - ja, detta är bara början. Hur skall jag få plats med allt?
jessica zon6
Stämmer delvis hehoc,Har lite mani på just färgen turkos wub.gif har gjort det i säkert 15år biggrin.gif
Jag vet ju var jag ska gå då jag är i Stockholm nästa gång!!!
Jag höll ju nästan på att glömma det viktigaste.....FRÖN
netaave
Har oxå en knökfull tyggarderob + några lådor. tongue.gif
Tänkte inte på att det kunde räknas som samling. laugh.gif
pejori
jag samlar på grisar och "bra att ha tyger" smile.gif smile.gif
har ett par hundra grisar nu wub.gif wub.gif
bra att ha tyger kommer alltid till användning här... wub.gif
Sylvia
CITAT (netaave @ 18-01-2005, 15:45)
Har oxå en knökfull tyggarderob + några lådor. tongue.gif
Tänkte inte på att det kunde räknas som samling. laugh.gif

Jag med! Syr en o annan lapptäcke emellanåt, men knöckfullt är det ändå!
Sulawesii
Oh! Lapptäcke! Det skulle jag vilja sy ett! Det är så vackert!
Tyvärr är inte jag utrustad med så mycket tålamod..... huh.gif
Sylvia
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 17:56)
Oh! Lapptäcke! Det skulle jag vilja sy ett! Det är så vackert!
Tyvärr är inte jag utrustad med så mycket tålamod..... huh.gif

Men du kan ju sy något mindre att börja med, en kudde, en bordduk, en löpare... Små slummertäcken, sådana som jag syr, är inte heller så arbetskrävande. Tyvärr har jag inte plats att sy de riktigt stora alsren som kräver nästan en vadderingsställning!
Sulawesii
Sylvia, det har jag inte ens tänkt på! Tack för det!
*Felix matte*
Jag har samlat på Reklampennor (bläck) biggrin.gif Finns både inhemska och från andra länder.
Nu ligger de i byrålåda (en och en halv) och jag har inte hjärta att göra annat än låta dem vara där de är.
Har letat efter ev. barn el vuxna som samlar pennor och kunde få mina ca 650st olika men inte hittat någon.
Tidigare hade jag dem listade efter namn och färg mm men efter hårddiskbyte så försvann listan och lusten att fixa ny har inte varit särskilt stor.tongue.gif blink.gif
Om någon här känner till eller är en samlare så hör av er.... jag skickar gärna dem vidare. biggrin.gif

Numera njuter jag av dagen som den är och har inget behov att samla "i ladorna" tongue.gif
Sylvia
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 21:05)
Sylvia, det har jag inte ens tänkt på! Tack för det!

Ja, du kan börja med något litet och enkelt.
Om du vill se några av mina kuddar så finns ett par st i mitt album (Folk o fä)...
Sulawesii
Vad fina, Sylvia! Muskudden gillade jag skarpt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon