|
netaave
16-01-2005, 20:37
Jag samlar på grisar. Här är några av mina favoriter.
kerstin z5-6
16-01-2005, 20:42
Rosor , de levande och annat , änglar och Masker var tidigare passioner -nu är allt överskuggat av växterna
Helen i Piteå Zon 5
16-01-2005, 20:50
Njaa, jag tror att jag bara samlar på frön numera, det känns då så. Förr samlade jag på "porslinskannor" och gamla burkar, men det har jag slutat med för länge sedan. /Helen
Det ser i alla fall ut som jag samlar på växter av alla de slag
netaave
16-01-2005, 20:58
Jag har några hundra grisar, måste snart fixa en "stia" av nåt slag.
Rosor, fuchsior medlem i fuchsiasällskapet, och pelargoner. Samlar frimäken medlem i Slaniasällskapet, vinterhobby.
Jag är ingen samlare,växter i så fall ,gammaldags Rosor har jag samlat på mig en del av, Pioner, Gentianor vill jag har fler.Gillar katter,men igentligen inga prynadssaker som samlar en massa damm.
Är ingen samlare, slänger istället saker jag sedan ångrar, det skulle i så fall vara perenner till mina rabatter, det enda som är intressant, jo jag är förtjust i 50 tals porslin oxå och brukar gå på aktioner ibland, och finns det nån karott, från Uppsala Ekeby eller Rörstrand t ex så kan jag inte låta bli att ropa in den
Lena zon 4
Snöflinga
16-01-2005, 21:58
Det skulle väl vara änglar då Köper inte så många själv, utom de som jag bara inte kan motstå! Fast eftersom jag har allt jag behöver, så är det bra present-tips till familjen och vänner. Har dem inte samlade utan de finns lite varstans i huset.
Är egentligen ingen prylmänniska, men.. Jag har en liten, men gedigen samling av askfat. Det är inte många som står framme, de flesta ligger i en kartong i källaren.
CITAT (cic @ 16-01-2005, 23:28) Är egentligen ingen prylmänniska, men.. det är jag.  Tycker främst om gamla saker, går ofta på loppmarknader och auktioner. Snart måste jag anordna en egen loppis för mina förråd är fyllda. Jag samlar inte på några speciella saker, det är allt möjligt som väcker mitt ha-begär.
Jag samlar på pelargoner men framförallt olika sorters oxalis (de med lökar/rhisomer). I övrigt går jag gärna på loppis i Umeå på söndagarna och "fyndar".
Jag samlar på positiva upplevelser.
Neej, inte samlar. Men sparar! Sparar på allt - slänger väl i princip bara trasiga sockar och hushållssopor.
Gringer
17-01-2005, 07:19
Upplevelser ja.... Min man och jag samlar på SOLNEDGÅNGAR, och kan åka miltals för att se solen gå ned i havet eller bakom ett berg. Vi tar inga bilder med kameran, utan tar en "skärmdump" med ögonen och bevarar bilden på våra mänskliga "hårddiskar". Speciellt vackert är det när himlen blir så där röd som den kan bli i på sydligare breddgrader. Annars samlar jag på gamla äggkoppar i blått och vitt.
Dammråttor....men sambon saboterar ibland med den där läskiga maskinen som låter så mycket.
Samlar/sparar på "brahagrejer". Allt från brädstumpar via dataprogram till ideér...
håhåjaja vi är nog lite ekorrar många av oss o är det inte så att just dendär saken man slängde behöver man en vecka senare jag samlar inte på en speciell sak utan jag samlar braohasaker o söta saker o gamla saker o spikar o sånt som kan komma till användning o stenar o pinnar jösses de e tur att jag inte har stora förråd där jag kan ha mina grejer så jag håller en viss diciplin tror jag ja så samlar jag ju på bilder av alla platser i naturen som jag fotar förstås jag har några gigabits me bilder av skiftande slag  oldwolfie ekorren
Blomstertanten
17-01-2005, 10:48
Den som spar han har ! Storsamlaren
CITAT (oldwolfie @ 17-01-2005, 10:31) jag samlar inte på en speciell sak utan jag samlar braohasaker o söta saker o gamla saker o spikar o sånt som kan komma till användning o stenar o pinnar ja så samlar jag ju på bilder av alla platser i naturen som jag fotar förstås  oldwolfie ekorren  Ja precis!!! Älskar dessutom sopor, särskilt andras Vad kan man inte finna där!!!???
Blomstertanten
17-01-2005, 10:55
Grovsopor och komposter ! Paradiset för en sakletare Storsamlaren
Jag samlar på blå glasgrejjer! Glas, skålar, ljuslyktor, vaser och sånt... Fröpåsar, trädgårdsböcker, nävor och aklejor,...
kristerh
17-01-2005, 11:36
Jag samlar på orkidéer, bonsaier förutom det så samlar jag på gamla ryska ikoner fast jag inte är religiös är dessutom pervers på antika speglar, och tobaksburkar av gjutjärn (gamla förståss) krister
Böker av alla slag, kan jag inte motstå.... (vilket inte var populärt bland vännerna när vi flyttade i somras  )
Hannele
17-01-2005, 11:41
 Jag är galen i min man och i blåklockor, i alla möjliga utföranden!
Yin o Yang
17-01-2005, 12:40
Jag samlar på snapsglas - alla modeller jag kan hitta på loppis och andrahands-butiker  . Inget organiserat samlande, men jag tycker det är kul att duka med olika glas när det är fest  . Vet inte hur många olika jag har  , så jag får kanske fotografera av och göra ett album
Jag samlar på tyg som jag tänker mig att jag ska sy en massa fina kläder av. Men strax har jag hittat ett nytt tyg som jag köper och planerar för, och då blir det gamla liggandes dammandes i en låda. Men det är bra isolering i källaren! Och mycket inspiration finns där i när man lyfter på locket. Tyvärr tar köksrenoveringen all kraft från syendet just nu.
zaaritha
17-01-2005, 18:42
Prydnadsfotogenlampor, gamla julsaker, enhörningar-i alla former. Halvädelstenar.
andersen
17-01-2005, 19:00
Radio apparater ca25st, satelitmotagare 10st, mobiltelefoner ca50st, datorer ett tiotal. Så visst samlar man, men det som är det konstiga det är att jag inte har tänkt på det själv för en jag läste den här tråden.
CITAT (lotta_ @ 16-01-2005, 23:33) Tycker främst om gamla saker, går ofta på loppmarknader och auktioner. Snart måste jag anordna en egen loppis för mina förråd är fyllda. Jag samlar inte på några speciella saker, det är allt möjligt som väcker mitt ha-begär.  Låter som jag... gillar gammalt porslin och glas, men även linnedukar. Men jag samlar nog mest på växter, ändå.
Inga från Närke
17-01-2005, 19:17
CITAT (rutis @ 17-01-2005, 14:53) Jag samlar på tyg som jag tänker mig att jag ska sy .... ....Men strax har jag hittat ett nytt tyg som jag köper och planerar för, och då blir det gamla liggandes dammandes i en låda. Gör precis lika dant men då gäller det gardintyger på rea. Kan vara bra att ha. För många år sedan samlade jag o min dotter när hon bodde hemma på nyckelringar men det gör vi inte längre. Men det finns nog mellan 100-200 st hemma hos henne som nu barnbarnen tagit över. Har även samlat på glasflaskor som varit roliga i modellen men av utrymmesbrist har jag slutat och kasserat de flesta. Sedan hjälper jag barnbarnet Sandra, hon samlar på servetter, så när jag hittar någon som jag vet att hon inte har (pärmen finns hos mig) så köper jag eller tigger av den jag besöker en oanvänd och sätter in i en plastficka i hennes pärm. När hon kommer på besök kollar hon alltid i pärmen om något nytt har dykt upp. Ser fram emot ett lass i brevlådan om ni har några över
fruberglund
17-01-2005, 23:37
Kossor
Jag samlar på allt, har ni något över?! Mvh Fenja
Blomstertanten
18-01-2005, 08:24
CITAT (Fenja @ 17-01-2005, 23:49) Jag samlar på allt, har ni något över?! :P Mvh Fenja  Nej, jag behöver mitt allt själv !
jessica zon6
18-01-2005, 09:05
Kan ni gissa vad jag samlar på? Och det här är en del av min lilla samling
nallebjornis
18-01-2005, 11:40
samlar på pelargoner och porslinsblommor...
MoniqueÖ
18-01-2005, 11:53
CITAT (jessica zon6 @ 18-01-2005, 09:05) Kan ni gissa vad jag samlar på? Och det här är en del av min lilla samling  Jessica! En kamrat till mig har ett krukmakeri i Stockholm och hon är oxå frälst grodsamlare  ! Se mer på Krukmakerin Lilla grodanNi är "några" stycken som samlar tror jag... /Monique
Sulawesii
18-01-2005, 11:53
Jag samlar inte på kossor eller änglar. Men, jag kan inte motstå att köpa om jag ser nån fin..... Samlar på Gesneriacéer. Och pennor!
*hehoc*
18-01-2005, 12:04
Jessica tycks samla på turkosa väggar!!?? Eller?(Fniss! Fniss! Hoppas att jag uppfattas som omåttligt rolig nu!)
Själv samlar jag efarenheter om hur man driver svåra fröer + häftiga fröfirmor + goda, GI- matrecept +knep i att hitta "långsamhetens lov"+ minnesknep för svåra latinska växtnamn + kraft att lotsas som om det inte regnade - ja, detta är bara början. Hur skall jag få plats med allt?
jessica zon6
18-01-2005, 13:12
Stämmer delvis hehoc,Har lite mani på just färgen turkos  har gjort det i säkert 15år Jag vet ju var jag ska gå då jag är i Stockholm nästa gång!!! Jag höll ju nästan på att glömma det viktigaste.....FRÖN
netaave
18-01-2005, 15:45
Har oxå en knökfull tyggarderob + några lådor. Tänkte inte på att det kunde räknas som samling.
CITAT (netaave @ 18-01-2005, 15:45) Har oxå en knökfull tyggarderob + några lådor. Tänkte inte på att det kunde räknas som samling.  Jag med! Syr en o annan lapptäcke emellanåt, men knöckfullt är det ändå!
Sulawesii
18-01-2005, 17:56
Oh! Lapptäcke! Det skulle jag vilja sy ett! Det är så vackert! Tyvärr är inte jag utrustad med så mycket tålamod.....
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 17:56) Oh! Lapptäcke! Det skulle jag vilja sy ett! Det är så vackert! Tyvärr är inte jag utrustad med så mycket tålamod.....  Men du kan ju sy något mindre att börja med, en kudde, en bordduk, en löpare... Små slummertäcken, sådana som jag syr, är inte heller så arbetskrävande. Tyvärr har jag inte plats att sy de riktigt stora alsren som kräver nästan en vadderingsställning!
Sulawesii
18-01-2005, 21:05
Sylvia, det har jag inte ens tänkt på! Tack för det!
*Felix matte*
18-01-2005, 21:23
Jag har samlat på Reklampennor (bläck)  Finns både inhemska och från andra länder. Nu ligger de i byrålåda (en och en halv) och jag har inte hjärta att göra annat än låta dem vara där de är. Har letat efter ev. barn el vuxna som samlar pennor och kunde få mina ca 650st olika men inte hittat någon. Tidigare hade jag dem listade efter namn och färg mm men efter hårddiskbyte så försvann listan och lusten att fixa ny har inte varit särskilt stor.  Om någon här känner till eller är en samlare så hör av er.... jag skickar gärna dem vidare. Numera njuter jag av dagen som den är och har inget behov att samla "i ladorna"
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 21:05) Sylvia, det har jag inte ens tänkt på! Tack för det! Ja, du kan börja med något litet och enkelt. Om du vill se några av mina kuddar så finns ett par st i mitt album (Folk o fä)...
Sulawesii
19-01-2005, 19:59
Vad fina, Sylvia! Muskudden gillade jag skarpt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|