Sidor: 1, 2
*Felix matte*
Imorgon ska vi ha julbord...( vi två +barn m.fam =10 pers.) biggrin.gif skinkan kommer också nu att vara honungsgriljerad. tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 21:47)
Jösses flickor! Proppa inläggen fulla med kramar då om det ska vara så nödvändigt.  -_-

laugh.gif jag får väl helt enkelt sluta läsa om det blir för sötsliskigt!  :wub:

Nämen Berith... inte ska väl virtuella kramar vara varken störande eller stötande unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif

För mig representerar de en kram eller kanske bara en vänlig blick eller ett värmande ord IRL
Ibland behövs så lite för att pigga upp en själ som letar efter likasinnade eller bara lite tröst wub.gif
eller som så ofta här på Odla... vi ger en wub.gif när vi tycker att ett inlägg eller en bild är bra (tilltalande) wub.gif
Virgo
Härligt!
Testa att strö över farinsocker! Smarrigt värre!
*Felix matte*
CITAT (Virgo @ 21-01-2005, 22:07)
Härligt!

Får väl ta en tur till COOP då imorgon fm.... har inget farinsocker hemma tongue.gif
Tesa
..nu börjar det bli sötsliskigt.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

KRAAAAM
Berith
Härligt!

laugh.gif Trodde att det var en uppmaning till min kommentar om "sötsliskigt"!
netaave
För mig är kramar fullständigt naturligt, avslutar alltid brev m.m. med kram, kramas också jämt med kompisar när vi möts och skiljs, så har vi alltid gjort, till och med killarna gör det nu med varann. Inget konstigt alls.
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 22:17)
Härligt!

Du är rolig du Berith laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 21-01-2005, 22:11)
..nu börjar det bli sötsliskigt.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

KRAAAAM

Använder inte du Farinsocker????? tongue.gif laugh.gif
Berith
För mej är kramar också nåt helt naturligt. wink.gif

Svårt att förklara vad jag menar med min inställning till det här... men jag lovar att säga till när jag tycker att dom är felplacerade i nåt inlägg igen! rolleyes.gif wub.gif (använder också såna som synes...)
Berith
CITAT (Felix matte @ 21-01-2005, 22:23)
CITAT (Berith @ 21-01-2005, 22:17)
Härligt!

Du är rolig du Berith laugh.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif

Jaamen vad skulle jag tro då? ohmy.gif tongue.gif laugh.gif
Dzad
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg, meddelar bara att man inte behöver ansöka om nån slags upphovsrätt eller liknande för att äga rättigheterna till något man gjort.
T.ex. om jag gör en logga i ett grafikprogram så tillhör den mig... Fast i praktiken kan det vara svårt att få folk att inte använda den i eget syfte ändå. Och kan jag bevisa att det faktiskt är jag som gjort den och att inte nån annan oberoende av mig kommit på samma sak på egen hand?

Bara ett exempel ifall någon trodde på annat sätt.
nilla
CITAT
T.ex. om jag gör en logga i ett grafikprogram så tillhör den mig... Fast i praktiken kan det vara svårt att få folk att inte använda den i eget syfte ändå. Och kan jag bevisa att det faktiskt är jag som gjort den och att inte nån annan oberoende av mig kommit på samma sak på egen hand?

Vet att det i USA, där ju copyrightbrott kan bli betydligt mer kostsamt än här, är vanligt att man postar sina egna skisser eller original till sej själv. Då har man utgångsmaterialet i ett obrutet kuvert med postens datumstämpel på. Det här går ju alltid att fuska till på olika sätt men tydligen kan det vara till hjälp vid ev. rättegång.

Personligen bryr jag mej inte när folk använder mina bilder t.ex i diskussionsforum eller privat , när företag eller organisationer norpar mina alster för att sälja sina produkter eller ståndpunkter blir jag ilsken - för fullt så fri vill i alla fall inte min information vara.

Gunilla
amaira
KRAM alla goa! wub.gif
Kathy
CITAT (Annlo @ 20-01-2005, 21:50)
Scrollan får väl ta det som en komplimang rolleyes.gif
Det verkar ju ha blivit ett populärt recept... o gott såg det ut!

Annlouice

Hej och tack för komplimangen om receptet! smile.gif

Jag har inte hävdat copyright på receptet - i så fall hade jag inte delat med mig av det på ett annat forum.

Om man kikar på det andra forumet och gör en jämförelse, så kan man snabbt se att Neetave postat receptet här på odla strax efter det att jag postat receptet på det andra forumet.
Dessutom är recepten identiska med varandra.

Att vi sen skulle ha läst recepten i samma tidning, postat samma recept med viss tidsskillnad på olika forum oberoende av varandra, är ganska så osannolik.

Jag tycker bara det är trevligt att man talar om ursprungskällan till inspirationen.....
T.ex "det här receptet hittade jag på odla, och jag vill gärna dela med mig av det" biggrin.gif
netaave
Och om du läser i trådarna både här och på Bendro så ser du att det är exakt så jag brukar göra när det är så!
humla
CITAT (netaave @ 20-01-2005, 21:07)
Ett av de recept jag lagt ut här på Odla påstår Scrollan att det är hennes, jag undrar nu hur är det med saker man lägger ut, har man "rätt" till dom? Just det receptet har jag fått av min svärdotter som har hittat det i en tidning.

Jag har tagit idéer härifrån och lagt ut på andra forum precis som jag tagit saker därifrån  och lagt ut här.
Är detta fel?
Jag trodde att man fick ta den risken om man skriver ut saker på "allmänna" platser.

Vet att tråden utvecklats lite ifrån ämnet.

Men jag undrar vad du menar, netaave?

Du skriver ju både att du fått receptet av din svärdotter, och att du "tagit saker från andra forum och lagt ut här".

Kollade själv på Bendro, där receptet lades ut av Scrollan exakt samma dag som du lagt in det här på odla. Samma timma till och med. Och ordagrant citerat.

Menar du fortfarande att du fått det av din svärdotter, eller har du kopierat det? Vill ju inte tro att du talar osanning, men det verkar så osannolikt.

*Är inte ute efter att bråka*, Men skulle vilja ha det utrett.

Även hur copyrightlagen nu gäller, med källhänvisningar och liknande, tycker jag att du iallafall kan erkänna till Scrollan, att du kopierat receptet och visst kommer fortsätta med det (för det är inget fel med det), men kommer tänka lite nogrannare på att skriva var det kommer ifrån.

(Obs! Gjorde även en snabbsökning på nätet, och hittade inte receptet där. Så det verkar ju inte vara ett "allmänt", vanligt recept, som t.ex. tacopaj)

MVH/Humla
Bjäbban
Bendro???
Där bor ju jag unsure.gif
Och där finns ingen Scrollan...
Kathy
CITAT (Bjäbban @ 23-01-2005, 01:23)
Bendro???
Där bor ju jag unsure.gif
Och där finns ingen Scrollan...

Man behöver inte ha samma nick på alla forum. smile.gif
Jag är i alla fall medlem på Bendro.
Bjäbban
#skrattar# Det var ju inte så svårt, eftersom det har stått vilket recept det gällde!
Nyfiken som jag är så kollade jag!
Annars brukar jag aldrig läsa i recept trådarna, så har 0 koll på dom....

Vad roligt att du har börjat här också!
netaave
Humlan!
Jag har fått just det här receptet av min svärdotter!
Men jag har också lagt ut andra saker här, från andra forum, och härifrån, till andra forum.
Ordaccosieringsleken t.ex. är också Scrollans från början, på Bendro.
Min ambition är då att alltid hänvisa till källan, men kan naturligtvis ha missat det någon gång.
Att receptet lags ut nästan samtidigt här och på Bendro beror nog på tillfälligheter eftersom receptet samma vecka fanns i en veckotidning.
humla
OK, netaave!

Jag tar för givet att alla talar sanning här. Ni har då verkligen råkat ut för slumpen!

Tror att alla fått en tankeställare, när det gäller att källhänvisa.

Hoppas ingen tagit illa upp av det jag skrivit.

Forsatt trevlig kväll! smile.gif
birgitek
Nu är det väl så att matrecept lever sina egna liv, det är väl inget man har copyright på. Märkligt, men jag bjud på en nästan identisk maträtt i fredags. Hade inte läst denhär tråden, jag lagade min rätt efter ett recept publicerat i ICA-kurien nån gång på 70-talet .
Birgit Ek
P.s Det blev väldigt gott! D.s
Bjäbban
Tänkte just detsamma, Birgitek!
En gång för länge sedan, var jag med i viktväktarna tror det var just på 70 talet någongång och mins att just kyckling i folie var en av rätterna!
Kanske inte exakt men något åt detta hållet i vart fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon