Sidor: 1, 2
Virgo
CITAT (Dzad @ 18-02-2005, 10:09)
Javisst. Det tycker säkert alla. Det jag reagerade på var att istället för att vara missnöjd med att det inte finns något handikappanpassat fängelse eller att handikappade fångar kan behandlas billigare, hoppade ni på själva fången.

Nu ska Dzad inte dra alla över en kam här. Så här skrev jag:
Politikerna borde få en ordentlig spark i baken, även fruntimmrens gullegosse.

Men sedan förstår jag inte hur du kan försvara knarkare och knarklangare/smugglare. Det är hänsynslösa människor.
Vad skulle du tycka om dessa om din dotter luras av en knarklangare att ta den första drogen och sedan bli beroende av knark och hamna riktigt djupt i träsket med stölder och prostution som resultat?
Kathy
CITAT (Virgo @ 18-02-2005, 12:45)
CITAT (Dzad @ 18-02-2005, 10:09)

Javisst. Det tycker säkert alla. Det jag reagerade på var att istället för att vara missnöjd med att det inte finns något handikappanpassat fängelse eller att handikappade fångar kan behandlas billigare, hoppade ni på själva fången.

Nej, Dzad.
Om du läser mina inlägg lite nogrannare, så ser du att det inte stämmer.
Jag hoppade inte på fången.
Dzad
CITAT
Nu ska Dzad inte dra alla över en kam här. Så här skrev jag:
Politikerna borde få en ordentlig spark i baken, även fruntimmrens gullegosse.

Men sedan förstår jag inte hur du kan försvara knarkare och knarklangare/smugglare. Det är hänsynslösa människor.
Vad skulle du tycka om dessa om din dotter luras av en knarklangare att ta den första drogen och sedan bli beroende av knark och hamna riktigt djupt i träsket med stölder och prostution som resultat?

Uh, näää inte menar jag med "ni" alla ni. Jag menar dem som jag för argumentationen mot. Det är ni själv som bestämmer om ni hör till den gruppen eller ej. smile.gif

Tror nog jag skrivit det redan, men skriver igen då: Försvarar inte själva handlingen att smuggla knark ifall syftet är att lura andra människor att köpa det. Har inget som helst emot det om det smugglas för eget bruk eller annat som inte skadar andra. Med andra ord har jag inget emot knarkande heller (så länge det inte medför inbrott, våld, rån eller dylikt). Det bör noteras att anledningen till att knark är så dyrt är den att det är olagligt. Knarklangare skulle inte existera ifall det var lagligt. Skulle det vara lagligt skulle knarkare alltså tvingas bryta sig in och stjäla pengar.
Förstår att ni tycker illa om knarklangare, men om ni inte ser lagen som något gudomligt stiftat kan jag inte förstå hur ni kan ha något emot knarkare som inte skadar andra.

Om vi gör ett tankeexperiment: Person A sitter i sitt rum en månad och använder knark. Ibland går han ut för att ta lite luft. Har person A då gjort något som ni tycker är omoraliskt och varför?
Olagligt är ej alltid lika med omoraliskt, så säg inte att det är en elak handling för att det är olagligt. Ni måste gå djupare än så i resonemanget, tack! smile.gif
Airamya
CITAT (Dzad @ 18-02-2005, 16:47)
Person A sitter i sitt rum en månad och använder knark. Ibland går han ut för att ta lite luft. Har person A då gjort något som ni tycker är omoraliskt och varför?

Jaha ja, jo, nu är det ju så att ska man göra sådana här tankeexperiment så måste man väva in hela bilden.
Har person A ansvar gentemot någon annan levande varelse? Har person A barn, djur eller andra som kan ha behov av person A på något sätt?
Isåfall tycker jag det är ytterst oansvarigt att bara sitta på sitt rum o knarka sönder hjärnan.
Ifall person A är helt ensam, utan någon som bryr sig om Person A så tycker jag mycket synd om person A och antar att han/hon antingen knarkar pga sin misär eller alternativt har hamnat i den misären pga sitt knarkande. Oavsett vilket så tror jag att person A skulle må bättre om han/hon slutade knarka och istället försökte berika sitt liv. Men det är ju bara min åsikt.
Sedan tillkommer ju det faktum att det ena har en tendens att leda till det andra. Efter att person A suttit och knarkat en viss tid så har hjärnan tagit skada. Detta kan leda till personlighetsförändringar, psykos och andra mentala rubbningar, vilket i sin tur kan drabba omgivningen (för att inte tala om hur person A mår).

Omoraliskt? Ja, då hamnar vi i frågeställningen - vad är moral?
Men jag anser inte att det är bra. Jag anser att knark kan vara försvarligt i medicinskt syfte emellanåt, men som hobby enbart tragiskt.

Hoppsan... jag kastade mig in i diskussionen här, utan att ha varit med från början i den... Hoppas att jag inte trampar någon på tårna. unsure.gif
Heddas matte
CITAT (Caprice @ 16-02-2005, 12:55)
varit placerad på ett vårdhem i nordvästra Skåne. Den platsen har kostat staten 1435 kronor varje dygn.
 Men för det priset har vårdhemmet inte kunnat garantera att han blir kvar. Därför har ett privat vaktbolag hyrts in för att bevaka 29-åringen dygnet runt - till en dygnskostnad på ytterligare 8200 kronor.

Å andra sidan så har nog ganska många människor fått ta del av det som den här internen kostar. Vaktbolagets anställda får jobb och likaså vårdhemmets personal, de som lagar maten och sköter tvätten etc. Det är ju inte som att alla pengarna betalas ut till knarksmugglaren direkt.
Men visst skulle det behövas lite proportioner på vad olika saker får kosta. Jag har själv barn med funktionshinder och de kostar definitivt inte 1500 kronor om dygnet.
Airamya
Och, javisst ja, jag glömde en sak... unsure.gif Vad denne rullstolsbundne intern kostar samhället beror ju egentligen inte på honom utan det faktum att våra fängelser inte är handikappsanpassade (tydligen, det visste jag inte innan)... Och är inte det knasigt? Det borde väl rimligtvis finnas åtminstone ett fängelse i Sverige med möjligheter att ta emot en rullstolsbunden intern? Så förhoppningsvis leder detta till att det framledes kommer att finnas.
smile.gif
Virgo
@ Dzad

CITAT
Med andra ord har jag inget emot knarkande heller (så länge det inte medför inbrott, våld, rån eller dylikt).
Där ser man! Du kanske odlar själv?

CITAT

Du har glömt o svara på ovanstående fråga
Blomstertanten
CITAT (Dzad @ 17-02-2005, 22:22)
CITAT
Eftersom jag har har haft en taskig barndom (fick stryk med rottingen av min far)  och är en "fattig", ensamstående mamma som är arbetslös så vore det okej om jag  smugglade knark eller rånade en bank för att skaffa pengar.

Nej antagligen inte. Men om du hade en bra motivering till handlingen, så kanske inte skulle se allt för mycket ont i det. Säg att du tycker att det är fruktansvärt att vi här låter tusentals barn lida i Afrika och därför rånar du en bank för att hjälpa barnen. Då har du inte agreat lagenligt, men nog på sätt och vis av ett gott hjärta. Om du bott i ett annat land där, säg t.ex. Nordkorea, och du måste ha mat åt ditt barn, skulle jag förstå om du rånar banken. Samhällets ledare är självisk och bryr sig inte det minsta om människorna i landet. Skulle du lyda lagarna bara för att han sagt att de är lagar? För att ändra samhället MÅSTE du antagligen bryta mot lagar. Du skrev själv i början av denna tråd att det är elakt att bryta mot lagar, så med andra ord skulle du bara låta saker och ting gå. Är du i ett sådant läge beredd att ändra åsikt?

unsure.gif Och var i denna tråd har jag skrivit att det är elakt att bryta mot lagar ?????

Jag har nu läst igenom mina inlägg flera gånger och ingenstans kan jag se att jag skrivit att det är elakt !!!!!!

Jag är tacksam om du inte "lägger ord i min mun som jag inte sagt " !!!!! mad.gif
*Felix matte*
fel.
Annlo
CITAT (Airamya @ 18-02-2005, 17:30)
Och, javisst ja, jag glömde en sak...  :unsure:  (tydligen, det visste jag inte innan)... Och är inte det knasigt? Det borde väl rimligtvis finnas åtminstone ett fängelse i Sverige med möjligheter att ta emot en rullstolsbunden intern? Så förhoppningsvis leder detta till att det framledes kommer att finnas.
smile.gif

Jag tror nog att det handlar om att HÄKTET inte är handikappanpassat för jag vet att det finns fängelser som är det! (De flesta skulle jag tro) Jag har jobbat på ett som i alla fall var handikappanpassat!

Annlouice
Airamya
Aha! Då är det väl ett handikappanpassat häkte som behöver ordnas.
Dzad
Tycker inte att denna diskussion ger så mycket mera... Men har jag väl gett mig in i att försöka diskutera vetenskapligt på ett odlingsforum så måste jag slutföra också! unsure.gif

CITAT

Jaha ja, jo, nu är det ju så att ska man göra sådana här tankeexperiment så måste man väva in hela bilden.
Har person A ansvar gentemot någon annan levande varelse? Har person A barn, djur eller andra som kan ha behov av person A på något sätt?
Nej, i tankeexperimentet har han inte det. Hade han det hade jag nämnt det. Nu är det så att det finns personer some varken har djur, barn eller familj i den verkliga världen också.

CITAT
Ifall person A är helt ensam, utan någon som bryr sig om Person A så tycker jag mycket synd om person A och antar att han/hon antingen knarkar pga sin misär eller alternativt har hamnat i den misären pga sitt knarkande. Oavsett vilket så tror jag att person A skulle må bättre om han/hon slutade knarka och istället försökte berika sitt liv. Men det är ju bara min åsikt. ?
Sedan tillkommer ju det faktum att det ena har en tendens att leda till det andra. Efter att person A suttit och knarkat en viss tid så har hjärnan tagit skada. Detta kan leda till personlighetsförändringar, psykos och andra mentala rubbningar, vilket i sin tur kan drabba omgivningen (för att inte tala om hur person A mår).

Precis.
Bra att det finns de som är sympatiska här också och inte bara pekar finger och förbannar personer.

CITAT
Omoraliskt? Ja, då hamnar vi i frågeställningen - vad är moral?
Men jag anser inte att det är bra. Jag anser att knark kan vara försvarligt i medicinskt syfte emellanåt, men som hobby enbart tragiskt.
Javisst. Väldigt tragiskt. Betyder det att vi ska straffa dem med fängelsestraff också?

CITAT
Och, javisst ja, jag glömde en sak...  Vad denne rullstolsbundne intern kostar samhället beror ju egentligen inte på honom utan det faktum att våra fängelser inte är handikappsanpassade (tydligen, det visste jag inte innan)...

Det är just det jag poängterade då folk hoppade på själva internen!

CITAT
Där ser man! Du kanske odlar själv?
Nej, har inget behov. Och eftersom det ju efter allt finns lagar emot det så skulle jag tvingas tänka två gånger fastän jag hade ett behov.

CITAT

Nja, på sätt och vis kanske. Jag svarade i regel på vad jag tycker om sådana som lagar knark åt folk för egen vinnigs skulle utan tanke på andra (gå tillbaks och läs om du är intresserad). Tänker precis enligt samma principer oberoende vem som drabbas.

CITAT
Och vad spelar syftet för roll ????  
Det är olagligt att smuggla knark oavsett syftet !
Det var det där som jag tolkade som: "lagar finns till för att följa och de definiter gott&ont". Tolkade jag fel så tolkade jag fel.

CITAT
ett handikappanpassat häkte

Javisst, fast det behövs kanske flera. Inte kan man väl ta en person som häktats i Kiruna och köra ner honom till Malmö. Det skulle också kosta mycket.
Virgo
vilka nojiga svar!
men hade inte förväntat mig nåt annat heller. Du blir väl vuxen du med vad det lider.
Airamya
CITAT
Tycker inte att denna diskussion ger så mycket mera...

*nickar* det mesta har nog blivit sagt, ja smile.gif
Dzad
CITAT
vilka nojiga svar!
men hade inte förväntat mig nåt annat heller. Du blir väl vuxen du med vad det lider.

Tror inte sådana här diskussioner passar dig. Du har två gånger istället för att diskutera sakfrågan gått till mig som person. Såvida jag odlar själv som du tidigare frågade är av ingen egentligen betydelse med tanke på vad vi diskuterar.
Istället för det där sista kan du ju säga till vad du inte håller med om. Tack!
Du utstrålar mycket mer vishet på det sättet.

Peace out man! tongue.gif
Airamya
Peace and vegetable food!

tongue.gif

Jag vet inte om någon här minns det programmet...? laugh.gif Hette det Hemma värst? Om tre grabbar (jag tror de var 3?) som bodde i en lägenhet (engelsk serie tror jag det var?) varav den ena var en hippie med långt hår (jag glömmer aldrig när han hittade en cykel i badkaret!!! laugh.gif laugh.gif ), etc etc. Han brukade i alla fall säga "Peace and vegetable food" med jämna mellanrum tongue.gif

Ja... humpf... jo, lite off topic kanske... men ändå biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (Dzad @ 19-02-2005, 15:12)
Tycker inte att denna diskussion ger så mycket mera... Men har jag väl gett mig in i att försöka diskutera vetenskapligt på ett odlingsforum så måste jag slutföra också!  :unsure:

unsure.gif Vetenskapligt ???????
*solis*
CITAT (TeliaNet @ 16-02-2005, 16:48)
???
fångarna har den bästa maten, mobiltelefon, tv osv.
att sitta i fängelse är ju rena drömmen för uteliggare.

Jag undrar:har du själv varit uteliggare eller suttit i fängelse?
*solis*
CITAT (Virgo @ 19-02-2005, 15:46)
vilka nojiga svar!

Hur är man när man är vuxen då???

En vuxen som fördömer andra personer i samhället vill jag aldrig någonsin bli!
Dzad
Med vetenskapligt menade jag diskussion av samhälleliga frågor på det sätt och den nivå som den görs på universitet. T.ex. inom sociologin. Då förhåller man sig kritiskt till alla "gamla sanningar" och normer och försöker förstå och förklara samhället genom att försöka bortse från det som många människor är så vana vid att de tror är något evigt och oföränderligt (t.ex. regler och normer i samhället).
cic
CITAT (Airamya @ 19-02-2005, 18:50)

tongue.gif

Jag vet inte om någon här minns det programmet...?  :lol: Hette det Hemma värst? Om tre grabbar (jag tror de var 3?) som bodde i en lägenhet (engelsk serie tror jag det var?) varav den ena var en hippie med långt hår (jag glömmer aldrig när han hittade en cykel i badkaret!!! laugh.gif  :lol: ), etc etc. Han brukade i alla fall säga "Peace and vegetable food" med jämna mellanrum  :P

Ja... humpf... jo, lite off topic kanske... men ändå  :D

WAY OFF TOPIC... Hemma värst, eller "Young ones". Fyra grabbar i ett kollektiv i mitten av 80-talet. HUR kul som helst! laugh.gif

Kathy
CITAT (cic @ 20-02-2005, 14:47)
CITAT (Airamya @ 19-02-2005, 18:50)

tongue.gif

Jag vet inte om någon här minns det programmet...?  laugh.gif Hette det Hemma värst? Om tre grabbar (jag tror de var 3?) som bodde i en lägenhet (engelsk serie tror jag det var?) varav den ena var en hippie med långt hår (jag glömmer aldrig när han hittade en cykel i badkaret!!! laugh.gif  laugh.gif ), etc etc. Han brukade i alla fall säga "Peace and vegetable food" med jämna mellanrum  tongue.gif

Ja... humpf... jo, lite off topic kanske... men ändå  biggrin.gif

WAY OFF TOPIC... Hemma värst, eller "Young ones". Fyra grabbar i ett kollektiv i mitten av 80-talet. HUR kul som helst! laugh.gif

Jaaa....dem minns jag!! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon