Sidor: 1, 2
*Felix matte*
CITAT (niklaswik @ 08-03-2005, 08:42)
Frågan kvarstår iofs, vad fanns från början och hur kom det dit?

Hönan eller ägget tongue.gif

finns ingen som kan ge svar
Sulawesii
Tänk på att det lika gärna kan vara så att det vi kallar universum skulle egentligen bara kunna vara en liten atomkärna i något myyyycket större... Möjligen att varje solsystem är en liten atom med solen som kärna och planeterna som elektroner. Det finns stora likheter och ingen möjlighet att bevisa varken att så är fallet eller att det inte är så. Vem vet, kanske bor miljarder små "människor" i atomerna som vi är uppbyggda av.

Precis så där brukar jag tänka. Fast mest att vi är en cancercell i nåt större, så som vi förstör..... sad.gif
Posse
CITAT (Sulawesii @ 08-03-2005, 10:52)
Tänk på att det lika gärna kan vara så att det vi kallar universum skulle egentligen bara kunna vara en liten atomkärna i något myyyycket större... Möjligen att varje solsystem är en liten atom med solen som kärna och planeterna som elektroner. Det finns stora likheter och ingen möjlighet att bevisa varken att så är fallet eller att det inte är så. Vem vet, kanske bor miljarder små "människor" i atomerna som vi är uppbyggda av.

Precis så där brukar jag tänka. - - -

Jag har fantiserat en hel del i de där banorna också. rolleyes.gif

Men inte känns det som om det gör det lättare att förstå det o-ä-n-d-l-i-g-a mysteriet. wacko.gif
Blomstertanten
CITAT (Sulawesii @ 07-03-2005, 22:04)
Om man ser till att Gud skapat allt, så är vi ju alla Guds söner. Den biten tycker inte jag är så konstig.

ohmy.gif blink.gif
JAG är definitivt INTE en av guds söner ! tongue.gif
Sulawesii
Enligt mitt sätt att se det slipper du inte undan, Blomstertanten tongue.gif !

Men, tack och lov behöver du ju inte tro som jag!

Hm.... jag tror att jag låter som värsta kristna människan i såna här trådar........ tongue.gif
Dzad
CITAT

Äldre (och även kanske några modernare) filosofer frågade sig den där frågan också.
Ett argument för religiösa teorier är just den att eftersom "vi existerar så måste någon ha skapat oss". Ett hus byggs inte av sig själv, det är människan som bygger det och på samma sätt måste någon ha skapat världen. "Den första röraren", eller vad är det de kallade det? Världen kan inte existera av sig själv utan någon måste ha skapat den, alltså gud.

Men då kan man fortsätta med att argumentera att om allt som händer måste ha en skapare måste ju även gud ha en skapare. Det kanske låter absurt, men om man utgår från en sådan logik att "allt som finns har skapats av något" så måste ju även den som skapade jorden och/eller universum ha en skapare och han efter sig även ha en. Man kommer alltså till en evig kedja av skapare av skapare. Att säga att gud inte skapats av något är att frångå själva logiken och det vetenskapliga sättet att bevisa på.

Argumenterar jag i religiösa frågor är det relativt ointressant att ta en viss religion som exempel, med tanke på att det finns så många och med tanke på att de alla strukturellt liknar varandra.

Tankar från andra filosofer som tangerar diskussionen är t.ex. dem av mer moderna filosofer. Marx berömda mening "religion är opium för folket" och Sartres ställningstagande att "gud är död". Sartre utgår precis som Marx från att människan skapar religionen för att slippa plågas av sanningen att tillvaron saknar betydelse (att det inte finns någon mening med livet).

Som ni vet så har filosofer och vetenskapsmän inte direkt haft möjlighet att kritisera religioner fastän de möjligen varit kritiska mot dem, men speciellt efter upplysningstiden är det vanligt, och numera, nästan garanterat att filosofin ställer sig mycket kritisk till religion.

Filsofiska och vetenskapliga resonemang är ju givetvis inte aktuella för personer som inte kan bevisa det men som själv är 100% säker på att det finns en gud. Har själv respekt för det precis som jag hoppas att det finns en respekt i samhället för alla olika sorters religioner och åsikter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon