|
Eftersom det är mycket husdjurssnack här på forumet tänkte jag att det kunde vara intressant att se vilket husdjur som är populärast bland oss.
Ciczi
Öhh... Alltsåååå, hmm... Funderade ett tag och röstade sedan på katt eftersom det är dom det finns flest av här(4) och katt är för övrigt det djur jag inte skulle vilja leva utan... men vi har även en hund och undulater och brodern i rummet under har ödlor och en stor läskig spindel.
lisselbo
14-03-2005, 17:00
Jag röstade på katt, men har även marsvin, kaniner, tamråttor, hamster och fiskar. Ja just ja, en hel del dammråttor också.
lisselbo
14-03-2005, 17:10
Vill också ha dammormar som kan äta upp mina dammråttor så att de blir färre.
Saknar alternativet silverfisk- inte så mycket att gosa med direkt, men billiga i drift.
Gunilla
Man får ju inte ha mer än 10 alternativ och dessa är väl de vanligaste tror jag...
Ciczi
Brandklipparen
14-03-2005, 17:48
Dammråttor här, men skulle hemskt gärna vilja ha en liten katt. jag bor dock i studentrum...............
Häst...? Varför finns inte häst med?  Dom räknas väl till husdjuren?
Sulawesii
14-03-2005, 18:22
Katter. Så har jag husspindlar. Inhemska sorter som jag ser nån gång då och då (sällan)  . OBS! Ingen spindelväv nånstans.
Jag saknade kategorin: "Vill ha hund" Jag har ju inget djur just nu.  Det e jättejättetråkigt... Om jag hade haft djur så hade det varit hund.  Har inte ens dammråttor just nu, har dammsugit idag... grundligt!
Vilken kul omröstning! Till trådskaparen; Vet att det bara finns 10 alternativ och att du därför skrivit marsvin/hamster på samma alternativ. Ville bara reda ut missuppfattningar som många har, att dessa djur nästan är identiska. Många tror att jag har "hamstrar", eller "kaniner". Många verkar inte veta vad marsvin är! Kort jämförelse; Hamstrar är nattdjur, är ca 5-10 cm långa och väger runt 100-200 gram. De lever oftast ensamma, är allätare och har därför inte ett utvecklat "språk". De gillar att gräva, och samlar mat i sina kindpåsar. Medellivslängden är 1-2 år. Marsvin är dagdjur, är ca 25-30 cm långa och väger mellan 1-2 kg. De är flockdjur, och har ett utvecklat språk för att kunna kommunicera med varandra. De är strikta vegetarianer, och medellivslängden är 5-8 år. Obs! Detta inlägg är inte riktat mot trådskaparen, utan till alla missuppfattningar jag stött på hos många människor... Jag har själv haft hamster när jag var liten, men skaffade sen marsvin, vilket jag fortfarande har! Persoligen föredrar jag marsvin starkt. (Min uppfattning: )Hamstrar är små, sover hela dagarna, kan knappt sitta still i handen, springer i hjul på nätterna som gnisslar  . Marsvin är stora och mjuka, pratar och skriker, känner igen människor, är gosiga och sover i ens famn...
Inga från Närke
14-03-2005, 19:08
Röstade på "har inga husdjur" men jag har dammråttor lite varsans i huset fast inte så mycket nu efter helgen, vi har städat och de flesta är borta. Sedan har vi spindlar i källaren. Har haft katt och undulater och saknar ett djur att gosa med men eftersom vi jobbar heltid båda så är det inte plats för något just nu. Har några gosedjur räknas de  och så gubben förståss
Har både hund och katter och dammråttor ibland.
Katter, dammråttor och fiskar....
CITAT (humla @ 14-03-2005, 19:02) Vilken kul omröstning!
Till trådskaparen; Vet att det bara finns 10 alternativ och att du därför skrivit marsvin/hamster på samma alternativ.
Ville bara reda ut missuppfattningar som många har, att dessa djur nästan är identiska. Många tror att jag har "hamstrar", eller "kaniner". Många verkar inte veta vad marsvin är! Precis så tänkte jag... att eftersom alternativen inte räcker till så får jag slå ihop ett par. fast så här i efterhand kunde man ju tagit med spindlar på samma kategori som reptiler kanske... Och fiskar glömde jag totalt bort, både silver och akvarie... Häst valde jag att ta bort för den brukar man vanligtvis inte ha i sin bostad. Jag är dock en hästfantast av stora mått  och skulle gärna haft en kuse eller två... Appropå hamstrar som snackar... Träffade Noppe som snackade franska varje gång du öppnade kylskåpet. oui oui oui oui oui oui oui Ciczi
ähh jag röstade inte för jaghar ju både kattter o hund o dammråttor o en o annan spindel o de gick jubara att skriva ett alternativ
Dammråttor är vanligt förekommande hemma hos mig. Men eftersom jag också vill skryta med ett "riktigt" djur så får jag väl skriva här istället, eftersom mina husdjur inte fanns som alternativ... (Inte för att jag hade väntat mig det heller...) Jag har, inte bara en, utan rätt så många svartmyror som bor hos mig just nu. Inte frivillgt från min del, men de små jäv*arna vill ju aldrig dö, hur mycket gift jag än häller ut...
jag har två katter och lite dammråttor
Inga husdjur nu, men.. Till sommaren har jag en jycke!!
fruberglund
14-03-2005, 23:55
CITAT (amaira @ 14-03-2005, 19:09) Nu har jag det Är rätt imponerad av att dammråttorna ligger så pass bra till...kanske går om katterna snart
Jag har en urmysig kissekatt. Tidigare har jag haft undulater, katt, akvarium, marsvin, hund och guldhamster.
Roger_w
15-03-2005, 00:24
Hej hopp! Passa på som nybliven medlem att rösta lite  Tyvärr saknade jag ju alternativet fisk, så jag fick ta dammråttorna itsälle /Roger
Om inte min man hade varit allergisk och om vi inte båda hade jobbat heltid så hade vi nog haft hund!
CITAT (fruberglund @ 14-03-2005, 23:55) CITAT (amaira @ 14-03-2005, 19:09) Jasså! Fru Berglund har inte röstat än :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Nu har jag det Japp! Nu är det som det ska! *belåten* Jag har ju möss, men dammråttorna har fortfarande försprång. Hos sonen har de namn  ! Men jag har inte döpt mina  .
Jo, förståss!! *glömde*
VÄLKOMMEN Roger!!!!!
Jag har två katter, på somrarna också en tacka och två lamm, ett tiotal höns, en tupp och 6 ankor. Och en massa vilda fåglar på tomten, i år har 21 olika arter noterats på fågelbrädet! Igelkottar, harar, sorkar, möss, mårdhundar, hermelin, ödlor, grodor, paddor, någon orm ibland, rådjur (tyvärr) - och alla trevliga insekter! Mulle
gammelnalle
15-03-2005, 09:59
Välkommen Roger!!
Vi fick en bra utläggning (TACK FÖR DEN) om skillnaden på Marsvin/Hamster.
Men vad är då Gnagare??? (det fanns något fint ord för dem... men jag ser inte deti detta fönster...)
CITAT (Jejja @ 14-03-2005, 20:39) Dammråttor är vanligt förekommande hemma hos mig. Men eftersom jag också vill skryta med ett "riktigt" djur så får jag väl skriva här istället, eftersom mina husdjur inte fanns som alternativ... (Inte för att jag hade väntat mig det heller...) Jag har, inte bara en, utan rätt så många svartmyror som bor hos mig just nu. Inte frivillgt från min del, men de små jäv*arna vill ju aldrig dö, hur mycket gift jag än häller ut...  dom gillar inte att gå över salt så vet du vart dom kommer in kan du testa o strö salt där
CITAT (oldwolfie @ 15-03-2005, 10:06) dom gillar inte att gå över salt så vet du vart dom kommer in kan du testa o strö salt där  Tror du? (om svartmyrorna alltså) Mina gillar kryddor, som salt, vitpeppar och vitlökspulver. Dom e inte kloka, mina myror! Har dock inte provat kanel eller curry, men tänkte få behålla några kryddor för mig själv. De får finna annat att krydda sin mat med  .
CITAT (amaira @ 15-03-2005, 10:12) Mina gillar kryddor, som salt, vitpeppar och vitlökspulver. Dom e inte kloka, mina myror! Har dock inte provat kanel eller curry, men tänkte få behålla några kryddor för mig själv. De får finna annat att krydda sin mat med :angry: . Fast mina myror gillar inte kanel. Fast det bästa (djurplågeri?) är att hälla hett vatten över de rackarna. OM de befinner sig ute vill säga..
Airamya
15-03-2005, 10:28
I Indien använder man kanel och kryddnejlika mot myrorna... Vet inte om det bara funkar på de indiska myrorna... Jag hade massor med myror i en rabatt en gång, så jag hällde kaffesump över hela rabatten o sen fanns där aldrig en myra igen...
*Felix matte*
15-03-2005, 11:34
Felix  ...har tidigare haft katt, zebrafinkar, undulater, kanariefåglar och akvarium med olika fiskar.
fruberglund
15-03-2005, 12:00
fruberglund, jag måste bara fråga... Hur går minigris och trädgård ihop? Bökar den inte upp allting? Mulle
gammelnalle
15-03-2005, 12:44
CITAT (Airamya @ 15-03-2005, 10:28) I Indien använder man kanel och kryddnejlika mot myrorna... Vet inte om det bara funkar på de indiska myrorna... Jag hade massor med myror i en rabatt en gång, så jag hällde kaffesump över hela rabatten o sen fanns där aldrig en myra igen... Choklad PÅ myrorna... kittla dödballt i kistan....
Mikaela
15-03-2005, 13:18
Jag har hunden Atilla som bor med oss i huset, och 7 katter och 3 ankor som bor i trädgården. Mikaela
Har marsvin, gerbiler och katter och dammråttor och silverfiskar och spindlar!
Lars-Olof Arvids
15-03-2005, 15:18
Jag vägrar att rösta så länge akvariefiskar inte finns med som alternativ! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-03-2005, 15:18) Jag vägrar att rösta så länge akvariefiskar inte finns med som alternativ! Olle Jag håller med, det är bedrövligt. Det är ju underbara husdjur. Dessutom får man ju odla akvarieväxter samtidigt.
Blomstertanten
15-03-2005, 16:04
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-03-2005, 15:18) Jag vägrar att rösta så länge akvariefiskar inte finns med som alternativ! :angry:
Olle  Jag tänkte detsamma ! Men sen gjorde jag en liten inventering och kom fram till att just nu är dammråttorna fler än fiskarna så då var jag ju nästan tvungen att rösta
När jag räknar ihop rösterna, är det 90 STYCKEN som röstat!!! det går ju bara att rösta en gång, så "fusk" funkar inte. Alltså ... 90 besökare i denna tråd!  ? Ja, alltså, 91 med Olle. Och jag skulle ju förstås kryssat i "gnagare" *samvetet gnager mig  *, men jag har vant mig vid att "bara" ha haft dammråttor en tid nu. (Och sonens undulat som bor här, är handtam och flyger fritt i rummet med alltid öppen burdörr) Mössen (mina "gnagare" - som inte gnager på nåt samvete  ) har jag ju inte ens haft två veckor än. Men de är förskräckligt söta, goa och mysiga. "Möss, det stora djuret i det lilla formatet!" *reklam*
Sulawesii
15-03-2005, 18:27
Ina: är gerbiler samma sak som sandekorre, ökenråtta osv?
stennie
15-03-2005, 18:39
Jag röstade inte heller, jag har hund,katt,guldfiskar och sen dom andra ofrivilliga husdjuren som silverfiskar och spindlar, även en och annan dammråtta, även om min sambo är ganska flitig med dammsugaren
ninnisky
15-03-2005, 18:40
Gamla och nya dammråttor och många dessutom. Har inte kommit på hur dom förökar sig ... .  men fort går det!
Räknas tam koltrast?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|