|
Full version: Viktminskning
Skulle gärna gå ner 10kg, men hur? Hur har ni gjort? Det finns så många olika sätt men finns det något varaktigt. Jo, jag vet ät mindre och motionera mer. Men något annat? De som är med i Viktväktarna brukar gå ner men sedan tycker jag att efter ett tag har de gått upp igen. Jag kan inte dra in på godis, kaffebröd, grädde mm för det äter jag inte. Men en god ost och kex är ju gott efter maten! Motionerar 5 gånger i veckan.
Det är inte så enkelt som att motionera mera och äta mindre. Det beror ju på VAD man äter och faktum är att de flesta går upp i vikt för att de äter för LITE. Man ska äta ofta och mycket så att förbränningen hålls hög hela tiden. Men givetvis ska du då äta rätt saker.
Jag kan rekommendera Fredrik Pauluns böcker om Allt om fettförbränning. Han gör en liknelse när det gäller att äta mycket kontra lite: Om du stoppar in ett vedträ i din öppna spis så brinner det inte speciellt mycket men om du stoppar in flera vedträn så höjs förbränningen avsevärt.
Det är ju jättebra att du motionerar fem gånger i veckan. Paulun ger också tips om NÄR man ska motionera. T.ex. är det bra att göra det på morgonen innan frukost. (Något som inte jag klarar av - jag bara måste ha frukost direkt när jag vaknar annars får jag huvudvärk.)
Jag har inte själv någon övervikt och är inte i behov av att gå ner i vikt men de här frågorna intresserar mig ändå eftersom jag vill äta riktigt inte för att gå ner i vikt men för att kroppen ska må bra.
Jag cyklar 1tim på helgmornarna före frukost.
Det låter ju väldigt flitigt! Det verkar som om du har goda förutsättningar för att gå ner i vikt men eftersom du inte gör det så måste det vara något med kosthållningen som inte stämmer. Som sagt, läs Fredrik Pauluns bok Allt om fettförbränning så kanske du får några tips.
Dum fråga kanske men är du säker på att du behöver gå ner 10 kg? Du kanske egentligen inte har så mycket övervikt och det är därför som du har svårt för att gå ner. Om du motionerar fem gånger i veckan och inte äter godis etc. som du beskriver så kan det ju verka lite underligt att ha 10 kilos övervikt.
Här på jobbet är det de som är smalast som ständigt bantar ..... Jag avskyr allt vad bantningskurer heter och räkna poäng och points hit och dit. Det är hela livsstilen som måste ändras.
Skulle också gärna gå ner 10 kg. Det har jag inte lyckats med ännu, men väl 6 kg. Jag känner mig superduktig. Jag kör med GI-metoden, dvs inga kolhydrater, nåja, nästan inga kolhydrater i mitt fall. Pasta äter jag aldrig, det är lika ohälsosamt som rent socker. En potatis i veckan, på sin höjd. Till fisk MÅSTE jag få en liten mandelpotatis!! Ris ska man helst också låta bli, men måste man så ska man ta råris. Friggs har en sort som är hyfsad. Jag äter inte ris alls. Svamp äter jag däremot, vet inte hur bra det är, men jag älskar svamp och skulle inte klara mig utan. Vitt bröd=Förbjudet! Och inte så särskilt gott heller. Det är bara luft egentligen. GRÖNSAKER!! GRÖNSAKER!! GRÖNSAKER!! I massor. Jag har inte varit särskilt förtjust i grönsaker, mest ätit det för att man SKA. Nu älskar jag det. Med GI-metoden behöver man inte avstå från såser, dressingar och sånt som är SÅÅÅ gott, så jag sätter alltid Aioli på salladen, jättegott. Dessutom så byter jag ut lunchen var 2:a, 3:e dag, mot naturdiet , färdig dryck som finns på hälsokosthyllan. Till den får man äta hur mycket sallad och frukt man vill. Vilket jag måste göra, håller mig inte mätt på bara drycken tills jag får äta mat igen (ingen dressing på salladen då!!). Viktnedgången är inte så drastisk, jag har hållit på i ca 2 månader nu. Faktum är att det gick att vänja sig vid att byta ut kolhydraterna mot grönt istället. Längtar inte efter pasta som jag var galen i tidigare. Grejen är ju att lägga om livsstilen helt, inte ramla tillbaka i samma bana igen. Den här metoden passar mig perfekt, jag mår bra, äter mig mätt med mindre portioner. Rör på mig varje dag också. Inget godis, för det gillar jag inte, men en liten kaka unnar jag mej till kaffet ibland. Utesluter man ALLT onyttigt så blir det tråkigt till slut, och då lägger jag ner hela idén, så därför så belönar jag mej med en kaka ibland. Så gör jag, och det funkar för mig.
Grattis Agger! Strongt jobbat!
Jag måste bara få påpeka att FULLKORNSpasta är nyttigt så man kan inte döma ut pasta i sin helhet. All mat som tar längre tid att laga är bättre än snabbvarianten eftersom snabbvarianten innehåller för mycket socker. Så snabbmakaroner är inte så bra ....
kristerh
18-03-2005, 09:23
Jag bantade ner mig 25 kilo med viktväktarna för många år sedan, det funkar man måste bara bestämma sig och inte ge efter för "suget" men när man väl börjat så kommer man in i ett visst tänkande. Den där GI metoden verkar intressant  kanske skulle testa. krister
Jo, tyvärr Rossi så är jag nog det BMI 26,8 mest på magen.
OK! Själv har jag BMI på 21 komma någonting så 26 är nog lite mycket. Då önskar jag dig all lycka till! Hoppas att du kan få råd och inspiration nu inför våren!
Bjäbban
18-03-2005, 10:10
Ja inte är det lätt inte…. Ett väldigt trevligt forum för oss som kämpar är: http://www.bendro.se/forum2/Finns redan ett par odla bekanta där!
CITAT (Rossi @ 18-03-2005, 09:05) Grattis Agger! Strongt jobbat!
Jag måste bara få påpeka att FULLKORNSpasta är nyttigt så man kan inte döma ut pasta i sin helhet. All mat som tar längre tid att laga är bättre än snabbvarianten eftersom snabbvarianten innehåller för mycket socker. Så snabbmakaroner är inte så bra ....  Tack!  Beröm är jätteviktigt. Det stärker en. Fullkornspasta HAR jag smakat, Jag tyckte INTE om det. Byter ut pasta mot ugnsstekta grönsaker. Det blir minst lika gott, och dubbelt så trevligt ser det ut på tallriken. Pasta är värst när man kokat dom "sladdriga", AlDente skall det vara. Då är det mindre illa. Men...jag avstår.
CITAT (Agger @ 18-03-2005, 11:05) [Fullkornspasta HAR jag smakat, Jag tyckte INTE om det. Byter ut pasta mot ugnsstekta grönsaker. Nej, smaken är ju som baken *ler* så man kan inte tycka om allt men jag ville bara påpeka att fullkornspasta ju är nyttigt i motsats till snabblagad pasta som innehåller för mycket socker. Det är ju toppen att du har hittat alternativ! Det är gott med ugnsstekta grönsaker!
Vilken diet och vilken motion du än väljer, glöm inte att FÖRESTÄLLA dig i dina tankar som 10 kilor lättare och tänka på fördelarna. Det hjälper dig att fokusera på uppgiften/målet. Lycka till! PS. Du är väl inte redan smal och vill gå ner i alla fall? Normalvikten varierar ju stort!!! Det gäller att kasta skönhetsidealen överbord och finna sin trivselvikt så att man kan leva utan att räkna kalorier eller titta på klockan hur länge man sprungit!!! Kram
Om du har ett BMI på över 26 och ändå motionerar så mycket som du gör kanske det vore en idé att skriva upp allt du äter. Nånstans måste det slinka ner lite extra. Om du sen tar bort det lilla extra och fortsätter motionera ska du se att det rasar. Och vilken bonus för dig att du redan är igång med träningen!
/Åsa
CITAT (kristerh @ 18-03-2005, 09:23) Den där GI metoden verkar intressant  kanske skulle testa. krister Ta en titt på Atkins hemsida. Dom förespråkar ett kontrollerat kolhydratintag. Atkins
Nickan68
18-03-2005, 13:25
Jag har precis gått med i Aftonbladets viktklubb och där lärde jag mig nå't som jag inte visste förut. Det var att för att gå ner i vikt måste man öka motionen ( fler gånger eller mer intensivt när men håller på) efterhand för kroppen vänjer sig vid den nivån man håller.
fruberglund
18-03-2005, 13:27
CITAT (Iza @ 18-03-2005, 08:15) Men en god ost och kex är ju gott efter maten! Ost och kex är ju inte direkt det nyttigaste heller  Jag gick ner 20 kilo med VV men anledningen till att jag gick upp igen var att jag vrålåt när vi var till Australien. Var ju bara tvungen att prova det och det och det och så gick det som det gick. Jag har ingen att skylla på än mig själv. Jag tyckte VV funkade skitbra för mig sålänge jag följde det. Och det är nog det som är problemet med de du har sett gått upp igen. Så fort man går tillbaka till sina gamla vanor igen så sitter kilona snart där igen. Det gäller att lägga om sin livsstil och hålla den. Att gå ner är ibland inte så svårt men att hålla vikten och karaktären sen är desto svårare. Är man dessutom en slö människa som MIG som dessutom älskar godis så måste man KÄMPA hårt! Och det är inte alltid lätt, ibland tycker man det är så jädra orättvist, varför ska vissa andra kunna vräka i sig en massa utan att det syns ett kvatt och så ska jag behöva kämpa hela tiden. Jag vill självklart gå ner för att se snyggare ut men det viktigaste för mig är HÄLSAN! Det är INTE hälsosamt att väga för mycket, som i mitt fall ursprungligen ca 40 kilos övervikt. Numera ca 25 kilo att bli av med. Ändå tycker jag inte att jag är så stor  Genom VV upptäckte jag också hur feta vissa saker egentligen är. T.ex. en bratwurst, en ynka liten korv är som en hel middag i fetthalt. En pizza är 1½ DAGS matkonsumtion. Ja, jag visste att det var fett men inte riktigt hur fett förrän jag började där. Nu tänker jag mycket mer på vad jag stoppar i mig, mitt största problem är GODIS som är som en drog för mig  VV funkade för mig och är väl värt ett försök. Lycka till vad du än gör, en viktnedgång (om man nu behöver den) är inte bara en boost för självförtroendet utan en jättebonus för hälsan. Ska sätta igång med VV igen när magen har växt klart
evelina
18-03-2005, 13:28
Jag tror inte det finns några genvägar utan att äta efter tallriksmodellen och framförallt röra på sig. Jag har ingen övervikt men när jag skaffade hund och mitt landställe rasade kilorna fast jag inte ville det, men där ser man vad motion gör, dessutom får man en massa frisk luft och fyller sina sinnen med natur och miljöer.
kristerh
18-03-2005, 13:30
CITAT (Agger @ 18-03-2005, 12:49) CITAT (kristerh @ 18-03-2005, 09:23) Den där GI metoden verkar intressant ;) kanske skulle testa. krister Ta en titt på Atkins hemsida. Dom förespråkar ett kontrollerat kolhydratintag. Atkins Tack, verkar intressant som sagt. krister
Oj, jag är visst inte färdig ännu...  Hoppas ni orkar med att läsa. Grön o rött te innehåller antioxidanter, det ökar förbränningen. Men för mycket te orsakar järnbrist, så man ska vara måttlig även med det. Kaffe ökar också förbränningen (antioxidanter även där) men det är ju inte heller nyttigt i för stora doser. All saft och läsk är "livsfarlig". Särskilt light. Sötningsmedlet där är ju som bekant ofta Aspartam, det användes åtminstonde förr till att avliva hästar med...låter ju inte särskilt nyttigt. Hittade följande text när jag googlade. Aspartam är en molekyl som består av två aminosyror samt metanol (träsprit). Metanol kan orsaka blindhet. I USA har Food & Drug Administration (motsvarar Livsmedelsverket) en lista på 92 olika symptom som alla förknippas med detta sötningsmedel. Huvudvärk, yrsel och illamående hör till de vanliga symptomen men även neurologiska problem som epilepsi, minnesstörningar och hyperaktivitet har rapporterats. Misstankar finns även att aspartam kan orsaka livshotande hjärntumörer. Aspartam kan minska halten av "lyckohormonet" serotonin och därmed orsaka depression. Det finns inga bevis för att aspartam fungerar som viktminskningsmedel. Tvärt om! Nu skriver jag själv igen... VATTEN heter drycken. Vatten hjälper till att öka förbränningen. Överdriv inte där heller, max 2 liter/dag. Särskilt viktigt vid viktminskning där man ofta förlorar vätska i första hand, innan man börjar bränna fett. Ät OFTA men lite, det ökar förbränningen: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, ta även nåt på kvällen, typ en fruktsallad eller något annat lättsamt. Man ska inte lägga sig hungrig. En naturdiet t ex. innehåller fibrer som stillar hungerkänslan, men innehåller noll fett. Ojojoj, det finns massor man ska/kan tänka på vid viktminskning. Det gäller att hitta ett sätt som passar en själv. Och som sagts tidigare, ändra livsföring, för gott. Det handlar ju inte BARA om viktminskning, utan helt enkelt om ett hälsosammare leverne. Tror att man bör tänka på detta även om man inte behöver gå ner i vikt.
lavendel2
18-03-2005, 14:59
Bara gå och gå...gå av bussen eller tunnelbanan några stationer tidigare...gå och handla...gå så mycket man kan....bara vanligt promenerande...behövs inga speciella skor eller gångstavar och sånt....det fungerar....fast det verkar väl för enkelt förstås! Lavendel
Helt rätt att det inte räcker med att bara motionera. Om ni bara visste hur mycket motion det krävs för minsta lilla kakbit eller chokladruta .... Det går helt enkelt inte att slarva med maten och tro att motionen ska uppväga det hela. På den här länken http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=977&a=4324så kan man räkna ut hur mycket godis i olika varianter man kan äta utan att gå upp i vikt efter en viss motion. Det lät krångligt men ni förstår om ni går in på sidan.
Dessutom - undvik alkoholhaltiga drycker! Levern är det inre organ som förbränner mest men så fort man får alkohol i kroppen slutar levern med all förbränning och ägnar sig åt alkoholen istället.
lavendel2
18-03-2005, 16:45
CITAT (oldwolfie @ 18-03-2005, 15:10) Jodå,Oldwolfie...tänk på att det som kommer in ska vara gott och njutbart..inte behäftat med några dåliga samveten!! Jag brukar lita på min kropp...har den fått för mycket pasta med gräddiga ostsåser så brukar den vilja ha grönsaker och fisk och råris! Och...det räcker med promenader...det är helt ovetenskapligt...men det funkar för mej och andra jag känner! Lavendel
CITAT (lavendel2 @ 18-03-2005, 16:45) CITAT (oldwolfie @ 18-03-2005, 15:10) promenera är ett mycket bra sätt aatt gå ner i vikt på alldeles sant men sen måste man tänka på va som kommer in imunnen också  :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: Jodå,Oldwolfie...tänk på att det som kommer in ska vara gott och njutbart..inte behäftat med några dåliga samveten!! Jag brukar lita på min kropp...har den fått för mycket pasta med gräddiga ostsåser så brukar den vilja ha grönsaker och fisk och råris! Och...det räcker med promenader...det är helt ovetenskapligt...men det funkar för mej och andra jag känner! Lavendel såklart de ska va gott o se gott ut på talriken o smaka gott o göra gott de gäller o gilla rätt grejer men om man nu inte gör de så kanman lära sejo gilla rätt grejer genom o ta bort sockret tillexempel tills man vant sej av vid de jaghade alltid tre sockerbitar i kaffet engångitiden slutade tvärt o nu kan jag inte dricka kaffe me socker de e äckligt så man kan vänja sej vid nya smaker fast d e fordras nog att man sätter sej in i vad maten ger så man får i sej de kroppen behöver för kroppen ser som du säger till att få de den behöver
Smekajsa
18-03-2005, 17:02
Smén och jag har kört Atkins Dieten i 2,5 månad nu jag har tappat 5 kilo och Smén 6 kg !!!!!
CITAT (Smekajsa @ 18-03-2005, 17:02) Smén och jag har kört Atkins Dieten i 2,5 månad nu jag har tappat 5 kilo och Smén 6 kg !!!!!  ni e duktiga ni grattis kajsa o smen jag kör med min personligetränare o har gått ner ett kilo på 10 dagar de ni  han e stenhård me motionspassen
ninnisky
18-03-2005, 17:56
CITAT (ninnisky @ 18-03-2005, 17:56) Usch ja, kollade på gymmet nu i eftermiddag för skojs skull hur många kalorier jag gör åt med om jag går - inte springer - 20 minuter på löpbandet med en hastighet av 5 km/h och måttligt backigt.......... hela 140 kalorier ..... och jag som vill ha bort 5-6 kg och redan äter hyffsat sunt. Inte för att jag vill göra dig besviken men man ska inte lita på kaloriförbrukningen på gymmens maskiner. De är ofta helt opålitliga och visar fel .... Och då visar de ofta att man gör av med mer än vad man faktiskt gör. Instruktörerna på gymmen brukar be användarna att ignorera kaloriförbrukningsmätaren. Då tror jag mer på länken till I forms hemsida som jag skrev om tidigare här i tråden. Det är inte lätt det där med vikten.... Vi har ett porslinspåskägg fyllt med mandelägg nere i vardagsrummet och det kliar i fingrarna på mig men jag ska försöka att hålla mig borta från dem ikväll. Just nu håller maken på att laga te och kaffe åt oss och skulle jag bli sugen ikväll så är det morötter som gäller! Inte för att jag är överviktig men ett par kilon kan gott försvinna så att det blir roligare att handla nya vårkläder!!!
ninnisky
18-03-2005, 18:45
CITAT (Rossi @ 18-03-2005, 18:34) Inte för att jag vill göra dig besviken men man ska inte lita på kaloriförbrukningen på gymmens maskiner. är inte ett dugg besviken..... och idag är första gången som jag överhuvudtaget kollar kalorier. Vi har fått nya supermoderna löpband som måste upp till bevis Här blir det pain riche med skaldjursallad (8% fett) och ett litet glas vitt
CITAT (ninnisky @ 18-03-2005, 18:45) Här blir det pain riche med skaldjursallad (8% fett) och ett litet glas vitt  Mmm, låter gott! Vi åt en tidig middag ikväll och det blev tortillas och ett litet glas rött!  Med betoning på LITET.... Vi hade råkat få hem en flaska vin gjord på Shiraz/Syrah-druvan. Surt, sa räven!
zaaritha
18-03-2005, 19:45
Ja--jag har ätit en massa! linser, kyckling, fisk, råris, fullkornsmakaroner.....
netaave
18-03-2005, 20:02
Jag har gått ner 57 kg nu, genom att motionera i lagom takt 3 ggr/vecka, jag simmar, promenerar med stavar och dansar. Jag bantar inte men har bytt ut vitt ris mot fullkornsris, vit pasta mot fullkornspasta, äter bara osötat fullkornsbröd med mjukost som enda pålägg, men bara ett bröd/dag. Äter inte heller tillagade rotfrukter mer än potatis två ggr/vecka annars intas dom råa. Men jag äter 6 mål/dag börjar med youghurt med färsk frukt kl 6.30 kaffe och macka kl 9, frukt kl 11 lunch kl 13 kaffe och en frukt kl 16 middag kl 18 och en frukt på kvällen nån gång, ibland direkt efter maten ibland senare. Jag dricker vatten både till måltidern och när jag äter frukt.
*Felix matte*
18-03-2005, 20:12
CITAT (netaave @ 18-03-2005, 20:02) Jag har gått ner 57 kg nu, genom att motionera i lagom takt 3 ggr/vecka, jag simmar, promenerar med stavar och dansar. Jag bantar inte men har bytt ut vitt ris mot fullkornsris, vit pasta mot fullkornspasta, äter bara osötat fullkornsbröd med mjukost som enda pålägg, men bara ett bröd/dag. Äter inte heller tillagade rotfrukter mer än potatis två ggr/vecka annars intas dom råa. Men jag äter 6 mål/dag börjar med youghurt med färsk frukt kl 6.30 kaffe och macka kl 9, frukt kl 11 lunch kl 13 kaffe och en frukt kl 16 middag kl 18 och en frukt på kvällen nån gång, ibland direkt efter maten ibland senare. Jag dricker vatten både till måltidern och när jag äter frukt.  57 kg!!!!...
zaaritha
18-03-2005, 20:21
Jisses!!!
bra jobbat
netaave
18-03-2005, 22:12
Det har tagit tid, men det har det fått gjort. Rom byggdes inte heller på 1 dag. Det viktiga är att bestämma sig, och att inte ge upp när det kommer bakslag, för dom kommer lika säkert som amen i kyrkan.
Jag gick upp i vikt när min flicka fick cancer, från att ha varit en aktiv tjej som cyklade vart jag än skulle satt jag nästan 1 år i en sjuksal med henne, det man gjorde när det skulle vara lite mysigt det var att gå till affären och köpa nåt gott eller gå och fika. Så ni förstår kanske att det gick käpprätt åt... Nu mår hon bra, och jag har gått ner det jag gick upp och lite till faktiskt. Är jag då en smalis idag, nej, men det var jag inte före heller. Få se hur mycket jag orkar ta bort mer, det jag går ner nu är ren bonus.
zaaritha
18-03-2005, 22:23
Heja dej!!
ninnisky
18-03-2005, 23:54
Beundrar dig verkligen sååå, netaave ! Huvudsaken är att ni båda mår bra nu. Några kilon mer eller mindre, vad gör det i sådana sammanhang??
CITAT (netaave @ 18-03-2005, 22:12) Det har tagit tid, men det har det fått gjort. Rom byggdes inte heller på 1 dag. Det viktiga är att bestämma sig, och att inte ge upp när det kommer bakslag, för dom kommer lika säkert som amen i kyrkan.
Jag gick upp i vikt när min flicka fick cancer, från att ha varit en aktiv tjej som cyklade vart jag än skulle satt jag nästan 1 år i en sjuksal med henne, det man gjorde när det skulle vara lite mysigt det var att gå till affären och köpa nåt gott eller gå och fika. Så ni förstår kanske att det gick käpprätt åt... Nu mår hon bra, och jag har gått ner det jag gick upp och lite till faktiskt. Är jag då en smalis idag, nej, men det var jag inte före heller. Få se hur mycket jag orkar ta bort mer, det jag går ner nu är ren bonus. Du har min beundran också  . Så fruktansvärt med din dotters cancer, och så väl att det är bra idag!
Eva i Skåne
19-03-2005, 10:43
Som så många redan skrivit så gäller det att lägga om sin livsstil. Det är många gånger svårare än att gå ner i vikt. Alla vi överviktiga vet var vi har våra svaga punkter (kakor  ), men när man hittar motivationen så kan kilona rasa ganska lätt. Vilken metod man följer må vara upp till var och en, men personligen är jag övertygad om att kolhydratmetoden är hälsofarlig. Själv har jag nyss börjat på viktväktarna och tycker det verkar bra. Det jag tänkte säga nu är något som ingen annan nämnt och som är viktigt!!! JOJO-BANTNING ÄR FARLIGT FÖR HÄLSAN. FARLIGARE ÄN ATT VARA ÖVERVIKTIG Kan t ex utlösa diabetes Jag har själv pendlat upp och ner många gånger, men det är inte hälsosamt
Har du hört talas om Mirakelsoppan, som innehåller fibrer och kraft från växtriket.
Mirakelsoppan (grundrecept)
400 g vitkål 250 g broccoli 250 g fänkål 250 g morötter 1 röd eller gul paprika (150g) 2 vitlöksklyftor 1 msk olja 1 lit. grönsaksbuljong
Rensa och skala fräs i olja, häll på buljong. Låt koka under lock 20-30 min. Receptet till soppan räcker i 2 dagar. Jag brukar göra för 7 dagar och frysa in
Kryddningsförslag: Dag 1 1 chilepeppar Dag 2 2 msk persilja och gräslök Dag 3 1 knivsudd kanel, gurkmeja och mald koriander Dag 4 Sojasås och kinakrydda Dag 5 1 tsk curry Dag 6 1 msk vinäger och lite sötningsmedel. Tillsätt dill Dag 7 1 tsk tomatpuré och 1/2 tsk oregano
Gott med soppa i kylan och ger garanterat resultat.
Lycka till
mvh Berit
jag stal receptet o la in de genast på receptbankensåna recept behöver vi fler av så vi får till oss till sommarens avslöjande kläder så knalla in på receptbanken o dela med er o ta del av det som finns där vettja fniss eller hur soppa e gott de gillar jag
Jag gick in på receptbanken och anmälde mig, blev tydligen den 800:ade medlemmen.
Bra bank.
mvh Berit
farbror B
21-03-2005, 10:57
Det där med viktminskning är naturligtvis personligt betingat, vad man vill och kan klara av. Läste att du motionerade fem gånger i veckan, det är bra gjort, men min fråga är då: (men svara inte mej, fundera bara på det) Hur mycket? För att man ska få bra kondition, krävs regelbunden träning. Detta kan vara promenader, joggning, cykling, simning, ja vad som helst.
För att få ÄNNU bättre kondition, måste man börja ÖKA! dvs, en joggare springer lite längre, lite fortare, eller lite oftare.. Lördagens cykeltur ökas till två timmar.
Se till att åtminstone ett av passen i veckan, kanske två, blir sådana där du blir ordentligt trött och svettig, så att det "tar" nåt viktigt är då att du tränar minst tre kvart, för att du ska hinna förbränna de snabba kolhydraterna och gå in på fettförbränning.
För övrigt vill jag poängtera att när man mår bra och har en bra kondis, så är några kilo för mycket kanske acceptabelt =)
CITAT (Berit @ 21-03-2005, 09:32) Jag gick in på receptbanken och anmälde mig, blev tydligen den 800:ade medlemmen.
Bra bank.
mvh Berit hej hopp berith nej du blev den 121 medlemmen men medlemmarna har lagt in 800 recept på ganska kort tid o DE e int e dumt du e välkommen o stoppa in lite smarriga saker också men vi strävar efter att bli den allra bästa receptbanken så jobba på tillsammans bygger vi den o får en massa smarriga recept på köpet o nyttiga me såklart
CITAT (oldwolfie @ 21-03-2005, 19:04) CITAT (Berit @ 21-03-2005, 09:32) Jag gick in på receptbanken och anmälde mig, blev tydligen den 800:ade medlemmen.
Bra bank.
mvh Berit hej hopp berith nej du blev den 121 medlemmen  nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron!
Gunvor Nilsson
22-03-2005, 08:14
Ja, håll rätt på Berit(h)arna! Jag har 'bantat' i omgångar tidigare med diverse kryptiska metoder, bl.a. lök- och kålmetoden, nån dansk sjukhusmetod, bananmetoden, Viktväktarmetoden och några till men inget med stadigvarande resultat. I januari i år anmälde jag mej till Aftonbladets ViktKlubb och det är den enda vettiga metod som fungerar! Man får själv sätta upp delmål. Mitt delmål är 6 kilo på tre månader och nu har jag en månad och 2 kilo kvar och jag äter mej mätt varje dag på tre huvudmål + mellanmål! Felet med tidigare metoder är att dom lovar 1 kilo i veckan och det är helt orealistiskt, man måste 'skynda långsamt' för att det skall bli stadigvarande annars går man upp lika fort som man går ner. Nästa månad skall jag sätta upp ett nytt delmål men då trappar jag ner till 4 kilo på tre månader sen tror jag att jag stoppar. Atkinsdieten dömer ViktKlubben ut helt! /Gunvor
netaave
22-03-2005, 10:48
Ja fast det som funkar för en del funkar inte för andra, det där är så individuellt, det gäller att hitta det som passar just dig. Jag är 53 år och har i princip kämpat med övervikt ända sen jag fick mitt första barn, jag har provat allt från svältkost till VV, inget av det funkade för mig. För mig var det inspirationen av att se andras goda resultat, goda råd av dom samt den enorma stöttning jag haft på bendro.se som till slut fick det att lossna. Jag har inte kört en renodlad Gi-kost utan en blandning som passat mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|