|
Full version: var bor ni?
netaave
10-05-2006, 13:40
Tror faktiskt också jag brukar åka förbi eller genom Sågmyra ibland på mina dansturnéer på sommaren. (Om det är det jag tror så ligger det efter "genvägen" till Claes olsson  om man kommer härifrån.) Man kanske kan få lovtill en dans farbrorn? Hambo, bugg eller tryckare, välj själv. Lärbro känner jag också till köpte glass där så sent som förra året.
Och här var det Njurunda (1,5 mil s. Sundsvall)
Piccante
10-05-2006, 14:31
CITAT (inglan @ 05-04-2005, 11:10) Bor i Hyssna, 4.5 mil sydöst om Göteborg.  Kul, då är vi ännu fler marbór (Mark bor) på odla. Själv Är jag född i Kinna ( 6 mil till Gbg och 2 till Borås), men har även bott i metropoler som Seglora och Sätila men bor åter i Kinna. Har även bott ett år i Visby.
o kolla.. en till tråd som jag missat  Jag bor strax utanför stockholm.
caprifol
10-05-2006, 14:55
Haninge - söder om Stockholm
kamelian
10-05-2006, 14:58
Jag bor på Gotland
netaave
10-05-2006, 15:04
Vi i Björklinge har fått en egen hemsida http://www.bjorklinge.nu
Whiskuchi
10-05-2006, 15:15
CITAT (Leocarpus @ 10-05-2006, 15:31) CITAT (inglan @ 05-04-2005, 11:10) Bor i Hyssna, 4.5 mil sydöst om Göteborg.  Kul, då är vi ännu fler marbór (Mark bor) på odla. Själv Är jag född i Kinna ( 6 mil till Gbg och 2 till Borås), men har även bott i metropoler som Seglora och Sätila men bor åter i Kinna. Har även bott ett år i Visby. Ännu en markbo här!!
Jag har slagit ner bopålarna i Torslanda på vackra Hisingen i sydligaste Bohuslän (landskapsgränsen går nånstans vid Volvo).
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-05-2006, 15:58
Göteborg
Roligt att läsa hur många som bor här eller nära Gbg
Elisabeth
Hannele
10-05-2006, 16:10
Nära Göteborg på en vacker ö, nära havet, skog och åkrar.
ninnisky
10-05-2006, 19:33
Göteborg nordväst - också på en vacker ö
Göteborg och omnejd. Har ingen trädgård här men terrorodlar hos släktingar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-05-2006, 19:49
CITAT (ninnisky @ 10-05-2006, 20:33) Göteborg nordväst - också på en vacker ö  Vi är många som bor på den vackra ön ;-) Elisabeth
I södra Östergötlands eklandskap!
krellus
11-05-2006, 07:27
Hägersten i Stockholm men med fritidshus i Östhammarstrakten...
labarradepan
11-05-2006, 10:40
knivsta´n ( eskilstuna )
Skanör, bättre kan det aldrig bli!
Gossen Ruda
11-05-2006, 16:43
Behöver egentligen inte skriva nåt, dom flesta vet nog att Rudan simmar omkring på Hisingen.
Förresten anamma, du bor inte långt från byn där min mamma var född. Den fd järnvägsknuten som börjar på V men som förut började på H.
Hej Ruda, du menar säkert huvudkommunen, (H)vellinge...... Men idag har vi ingen järnväg här nere, men det kanske kommer igen.
mari_tres
11-05-2006, 20:26
Sundsvall, Njurunda.... och jag har sett två till (minst!) här inne som bor häromkring!!
Liselotte i zon 3
11-05-2006, 20:51
Jag finns i Vällingby ca 20 min från Stockholms city ...västerut.
Mina rötter är från Vingåker i Södermanland..men nu så finns det stuga i Brottby ( Vallentuna) och en liten en på Vårdö ( Åland).
Liselotte i zon 3
Ca 2 mil utanför Halmstad - Sveriges sommarstad! Och eftersom det är sommar nu (nästan) så borde alla utvandra till Halmstad.  Emma
mammafia
13-05-2006, 12:17
Jag bor i Botkyrka, mellan Stockholm och Södertälje. Som överallt i Sverige har vi underbar natur. Kan bland annat plocka sommarkantareller bakom mitt stora 9-våningshus. Första gången jag gjorde det blev det en rågad stor korg. Och då hade jag inte hittat alla ställen som jag känner till idag.  Hoppas inte grannarna hittar upp i "min backe"
Annika Ljunggren
13-05-2006, 17:22
CITAT (mari_tres @ 11-05-2006, 21:26) Sundsvall, Njurunda.... och jag har sett två till (minst!) här inne som bor häromkring!!  Bor oxå i Sundsvall, men inte i Njurunda utan lite längre norrut...
För närvarande Hebybo men i sommar ska min dröm bli sann och jag blir Östhammarsbo. Finns det bättre ställe att bo i än Roslagen?!
Latmask
13-05-2006, 19:06
CITAT (Anne R @ 13-05-2006, 19:49) Finns det bättre ställe att bo i än Roslagen?!  Nej. Roslagen här också... om ni nu inte förstod det.
mayababy
13-05-2006, 19:59
Alexander-VG-zon3
13-05-2006, 20:16
jag bor i broby utanför kristianstad nära till hässleholm,osby
Linda_A
13-05-2006, 20:42
CITAT (Anne R @ 13-05-2006, 19:49) För närvarande Hebybo men i sommar ska min dröm bli sann och jag blir Östhammarsbo. Finns det bättre ställe att bo i än Roslagen?!  Fast jag tycker inte att Heby och Salaområdet är så dåligt. Jag hade gärna flyttat dit, finns ju värre ställen att bo på som i nordöstra skåne, vid Kristianstad mot blekingegränsen.
netaave
13-05-2006, 21:59
Men inte räknas väl Östhammar till Roslagen? Det är ju lika vansinnigt som att påstå att Väddö och Gräsö ligger i Stockholms skärgård!!!!
Alexander-VG-zon3
13-05-2006, 22:02
CITAT (Linda_A @ 13-05-2006, 21:42) , finns ju värre ställen att bo på som i nordöstra skåne, vid Kristianstad mot blekingegränsen.  vad är det för fel på det om man får fråga kristianstad är en intressant stad jag hadde gärnat flyttat in till stan
Alexander-VG-zon3
13-05-2006, 22:03
raderat nätet krabbar
Inga från Närke
13-05-2006, 22:21
I min signatur står det vilket landskap jag bor, sedan ca 3 mil från Örebro.
*Stintan*
13-05-2006, 22:29
CITAT (netaave @ 13-05-2006, 22:59) Men inte räknas väl Östhammar till Roslagen? Det är ju lika vansinnigt som att påstå att Väddö och Gräsö ligger i Stockholms skärgård!!!! är det du som bestämmer var gränsen går då eller????
CITAT (netaave @ 13-05-2006, 23:59) Men inte räknas väl Östhammar till Roslagen? Det är ju lika vansinnigt som att påstå att Väddö och Gräsö ligger i Stockholms skärgård!!!! Enligt farmor och farfar som är födda och uppväxta i Östhammar så ligger det till som så att Östhammar tillhör Roslagen. Vad skulle det annars tillhöra? Stockholms skärgård?!  Kolla länken!! RoslagenKarta
CITAT (Linda_A @ 13-05-2006, 22:42) Fast jag tycker inte att Heby och Salaområdet är så dåligt. Jag hade gärna flyttat dit, finns ju värre ställen att bo på som i nordöstra skåne, vid Kristianstad mot blekingegränsen.  Nej, inte är det fel på Sala/Heby, förutom att sjöarna häromkring inte är större än små pölar. Jag vill bo vid vattnet, och det är det jag ska göra. Man ska följa sina drömmar!!
niklaswik
14-05-2006, 11:16
Alfta, mitt i sköna gröna Hälsingland..
netaave
14-05-2006, 11:33
CITAT (Anne R @ 14-05-2006, 07:56) CITAT (netaave @ 13-05-2006, 23:59) Men inte räknas väl Östhammar till Roslagen? Det är ju lika vansinnigt som att påstå att Väddö och Gräsö ligger i Stockholms skärgård!!!! Enligt farmor och farfar som är födda och uppväxta i Östhammar så ligger det till som så att Östhammar tillhör Roslagen. Vad skulle det annars tillhöra? Stockholms skärgård?!  Kolla länken!! RoslagenKarta Jaha där ser man, då är väl Uppsala snart en förort till Stockholm också då. När jag gick i skolan fick vi lära oss att Roslagen var Norrtälje kommun med inland och skärgård, och så får det nog bli för mig i fortsättningen också!
Linda_A
14-05-2006, 12:48
CITAT (flaxss @ 13-05-2006, 23:02) CITAT (Linda_A @ 13-05-2006, 21:42) , finns ju värre ställen att bo på som i nordöstra skåne, vid Kristianstad mot blekingegränsen.  vad är det för fel på det om man får fråga kristianstad är en intressant stad jag hadde gärnat flyttat in till stan Det är väl inget fel på Kristianstad eller dess områden men jag trivs bättre uppåt i landet. Plus jag skrev inte kristianstad utan vid kristianstad, jag bor inte i kristianstad som du vet. Men det är fritt för dig att flytta vart du vill, jag bryr mig inte det minsta om det.  Plus att man skulle läsa det med en glimt i ögat som jag skrev. Anne R Det förstår jag. Sala kommer väl alltid vara min lilla dröm. Vet tom exakt vart jag vill bo. Måste bara övertala personen som bor där nu att flytta ut.
Alexander-VG-zon3
14-05-2006, 13:44
oki alla tycker ju olika men jag tycker inte *där jag bor* är nåt fel på det för jag bor ju utanför
Linda_A
14-05-2006, 13:59
CITAT (flaxss @ 14-05-2006, 14:44) oki alla tycker ju olika men jag tycker inte *där jag bor* är nåt fel på det för jag bor ju utanför Men snälla flaxss vart jag har skrivit att det är hemskt att bo här. Jag förstår inte varför du tog så illa vid dig. Ja är inte skåning i grund och botten, är det så konstigt att jag tycker att tex sthlm och sala är "bättre" och "vackare" ställen att bo på?? Där jag har vuxit upp. Jag tvingar ingen att tycka att dessa områden är bra. Varför ska du ta så illa vid dig att jag tyckter att det finns bättre ställen på jorden att bo på än just Kristianstadområdet? Därmed inte sagt att Kristianstad områden är dåliga. Och vi bor inte ens i samma stad så jag pratade inte ens om din ort.
Jag bor i Östersund, plus några mil utanför Östersund, plus i Sundsvall, emellanåt. Bostaden i S-vall är tillfällig (min mamma bor där till i höst), och i lägenheten i Ösd där jag bott i över ett år tillsammans med en klasskompis blir jag bara kvar i ett par veckor till (dock bor jag i stort sett hos min pojkvän under skolveckorna). Till hösten hoppas jag på att ha hittat en egen lägenhet, letar för fullt!! Det är inte det lättaste må jag säga, om man inte stått i kö en längre tid. Jag tror det är lättast att satsa på sina kontakter, och söka efter privatannonsörer. Det gäller bara att veta var man ska leta... Det är ju tyvärr inte så att människor (vad jag varit med om) kommer fram självmant på stan, och säger "hej, du ser ut att vilja ha en lägenhet, jag har en till dig, här har du, varsågod" Men finns det möjligvis någon vänlig själ som rååkar ha en lägenhet i Östersund till övers, får denne gärna höra av sig
Alexander-VG-zon3
14-05-2006, 14:17
CITAT (Linda_A @ 14-05-2006, 14:59) CITAT (flaxss @ 14-05-2006, 14:44) oki alla tycker ju olika men jag tycker inte *där jag bor* är nåt fel på det för jag bor ju utanför Men snälla flaxss vart jag har skrivit att det är hemskt att bo här. Jag förstår inte varför du tog så illa vid dig. Ja är inte skåning i grund och botten, är det så konstigt att jag tycker att tex sthlm och sala är "bättre" och "vackare" ställen att bo på?? Där jag har vuxit upp. Jag tvingar ingen att tycka att dessa områden är bra. Varför ska du ta så illa vid dig att jag tyckter att det finns bättre ställen på jorden att bo på än just Kristianstadområdet? Därmed inte sagt att Kristianstad områden är dåliga. Och vi bor inte ens i samma stad så jag pratade inte ens om din ort. nej jag tog inte så jätte illa upp alla tycker ju olika men du kun de skrivet det lite anorlunda . men som sagt man tycker olika
Linda_A
14-05-2006, 14:20
Jag ska inte skriva något mera om detta men nej jag kunde inte skrivit det på något annat sätt för då hade jag ljugit.
Alexander-VG-zon3
14-05-2006, 14:24
CITAT (Linda_A @ 14-05-2006, 15:20) Jag ska inte skriva något mera om detta men nej jag kunde inte skrivit det på något annat sätt för då hade jag ljugit. jo du hadde kunnat skriva jag gillar bättre stockhol området än där jag bor nu eller nåt liknade inte att det finns värre områden som nordöstra skåne m.m men men  nu skiter vi i detta
kristina_tj
14-05-2006, 15:25
Är Hälsingetös (Söderhamn) egentligen, men bor just nu i Uppsala sedan snart 3 år för studier. Sommaren (den del jag är ledig) tillbringas dock i Hälsingland, norr om Söderhamn.
CITAT (netaave @ 14-05-2006, 13:33) Jaha där ser man, då är väl Uppsala snart en förort till Stockholm också då. När jag gick i skolan fick vi lära oss att Roslagen var Norrtälje kommun med inland och skärgård, och så får det nog bli för mig i fortsättningen också! Norrtälje tillhör mellersta roslagen. Vaxholm och Österåker södra roslagen. Östhammar och Öregrund ligger således i Norra roslagen. Man hittar mycket kul när man söker! Netaave, vet du att Det inte är så att Roslagen vuxit, snarare krympt. Din lärare visste nog inte vad han/hon pratade om... Klippt ur Wikipedia, den fria encyklopedin: "Roslagen är idag namnet på det geografiska område vilket bildas av Vaxholms kommun, Österåkers kommun, Norrtälje kommun och Östhammars kommun.
De största öarna i Roslagen är Gräsö, Singö och Väddö. Norrtälje brukar ibland kallas för Roslagens huvudstad.
Historik Roslagen är ett urgammalt begrepp, benämningen på kustlandskapens yttersta delar i Svitjod, såväl som strandlandskapet ända in i Mälaren, tidvis också kusten ända ner till Östergötland och vidare ner till S:t Annas skärgård.
Ortnamnet Roslagen har uppkommit genom en relativt sentida (1400-tal) sammanslagning av "Roden" och "skeppslag". Roden har med kustfolket att göra, de som ror, framför båtar med rodd. Roden var alltså det äldre namnet på Roslagen, som tidvis omfattat hela kuststräckan från Länna och Frötuna socknar i söder till Hamrånge socken i norr.
På Håkanstenen vid Hovgården på Adelsö nämns bryten Tolir nedan, som Bryte i Roden. I den medeltida Östgötalagen (ÖgL D XIV) nämns också jarls bryte i Rodens bo. I skriftliga källor nämns Roslagen för första gången år 1493.
Många historiker menar att Roslagen ska ha givit namn till de eventuellt svenska folket ruserna och även Kievriket, som på ryska heter Rus, numer Rassija det vill säga Ryssland. Jämför med att Sverige heter Ruotsi på finska och Rootsi på estniska."
Så att när jag flyttat till Östhammar kommer jag defenitivt att bo i Roslagen, oavsett vad någon mossig lärare (i Uppsala?) än har påstått...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|