Full version: var bor ni?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
netaave
Det var nog inte läraren utan läromedlet d.v.s. geografiboken som sa så.
Vi kollade just.
Anma
CITAT (netaave @ 14-05-2006, 18:39)
Vi kollade just.

Då var det nog fel i geografiboken. Och det lär inte vara första gången. Till och med i Norrtälje kommuns sida finns Vaxholm, Österåker, Östhammar och Öregrund med när det skrivs om Roslagen. Nog om detta från mig. Nu anser jag att jag bevisat att du/din lärobok har fel. smile.gif
netaave
CITAT (Anne R @ 14-05-2006, 18:00)
Vi kollade just.

Då var det nog fel i geografiboken. Och det lär inte vara första gången. Till och med i Norrtälje kommuns sida finns Vaxholm, Österåker, Östhammar och Öregrund med när det skrivs om Roslagen. Nog om detta från mig. Nu anser jag att jag bevisat att du/din lärobok har fel. smile.gif

Bevisat??? Med vad då?
Jag har också sett vad det står på hemsidorna men vem är det som säger att det står rätt där? tongue.gif
Påstår du att en hel generation har fått lärt sig fel i skolan får du nog ha mer på fötterna.
Ingis
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 11-05-2006, 21:51)
Jag finns i Vällingby ca 20 min från Stockholms city ...västerut.

Mina rötter är från Vingåker i Södermanland..men nu så finns det stuga i Brottby ( Vallentuna) och en liten en på Vårdö ( Åland).

Liselotte i zon 3

Här finns en Vällingbybo till, med stuga i Sörmland.
Anma
CITAT (netaave @ 14-05-2006, 20:46)
CITAT (Anne R @ 14-05-2006, 18:00)
Vi kollade just.

Bevisat??? Med vad då?
Jag har också sett vad det står på hemsidorna men vem är det som säger att det står rätt där? tongue.gif
Påstår du att en hel generation har fått lärt sig fel i skolan får du nog ha mer på fötterna.

Ja det är precis det jag påstår. Att säga att Östhammar inte tillhör roslagen är en förolämpning mot varje Östhammarsbo. Jag litar mer på den fria encyklopedin än din mossiga geografibok. Det påstås även i gamla skolböcker att det endast kretsar 9 planeter runt solen.... så atteeeee...
Gossen Ruda
Från Media Familjelexikon av 1981 om Roslagen: Gammal benämning på den del av östra Uppland som tidigare var indelad i skeppslag(jämte några angränsande härader), huvudsakligen från Värmdön i söder till Älvkarleby i norr. Numera avses mer R. de delar av Upplands kusttrakter med de utanför liggande öarna som tillhör Stockholms län. Huvudort är Norrtälje.
Klura
Jag bor i Skälby i Järfälla.
Men tillbringar ganska mycket tid i Karlstad och i övriga Värmland.
Så inom några år hoppas jag på att få ta mitt pick o pack och flytta. smile.gif
Nanna
Jönköping, men om ca två månder Borlänge.
Ingo
Det var väl det jag alltid tyckt, att det verkar vara många från göteborgstrakten och Skåne här...

Jag:
Föddes i Sundsvall
Var bebis i Härnösand
Var småbarn i Dalarna
Växte upp i Söderhamn (hej hälsingar, ni var ju faktiskt några stycken här! Jag bodde bara ett par stenkast från den ovannämnda Knektslätten.)

Bor nu i villa i Skarpnäck i södra delarna av Stockholms stad!
kristina_tj
CITAT (Ingo @ 15-05-2006, 16:01)
Det var väl det jag alltid tyckt, att det verkar vara många från göteborgstrakten och Skåne här...

Jag:
Föddes i Sundsvall
Var bebis i Härnösand
Var småbarn i Dalarna
Växte upp i Söderhamn (hej hälsingar, ni var ju faktiskt några stycken här! Jag bodde bara ett par stenkast från den ovannämnda Knektslätten.)

Jag är också född i Sundsvall och uppvuxen i Söderhamn (sen jag var fem). Fast nu bor jag i Uppsala, men är "hemma" i Söderhamn en hel del.
netaave
CITAT (Gossen Ruda @ 14-05-2006, 22:02)
Från Media Familjelexikon av 1981 om Roslagen: Gammal benämning på den del av östra Uppland som tidigare var indelad i skeppslag(jämte några angränsande härader), huvudsakligen från Värmdön i söder till Älvkarleby i norr. Numera avses mer R. de delar av Upplands kusttrakter med de utanför liggande öarna som tillhör Stockholms län. Huvudort är Norrtälje.

Och Östhammar ligger i Uppsala län.
Leia
Och jag bor i Rasbo öster om Uppsala.
Somrarna tillbringar jag i norra Roslagen ( tongue.gif retas lite med dig neta! laugh.gif ) mellan Östhammar och Öregrund.
Som barn hade vi stuga på Gräsö som enligt alla som bor där också tillhör norra Roslagen!
Ibland får man anse sig besegrad Neta! wub.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Anma
CITAT (Leia @ 16-05-2006, 09:16)
Somrarna tillbringar jag i norra Roslagen ( tongue.gif retas lite med dig neta! laugh.gif ) mellan Östhammar och Öregrund.
Som barn hade vi stuga på Gräsö som enligt alla som bor där också tillhör norra Roslagen!

Tack!! Äntligen någon som inser att jag inte är helt bakom flötet... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
CITAT (Anne R @ 16-05-2006, 08:19)
Tack!! Äntligen någon som inser att jag inte är helt bakom flötet... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nej inte ännu, men när du flyttar dit kommer du förmodligen [B]sitta en del bakom flötet! laugh.gif Det gör åtminstonne vi en del på somrarna! laugh.gif
Latmask
http://www.roslagen.se/stader.html

Åtminstone www.roslagen.se verkar tycka att Östhammar tillhör. smile.gif
netaave
CITAT (Leia @ 16-05-2006, 08:16)

Vi har också haft sommarställe mellan Östhammar och Öregrund, i Söderby-Karlsäng och min mormor bodde på Gräsö så där tillbringade jag mycket tid på somrarna.
Allvarligt talat så skiter väl jag i var roslagsgränserna går egentligen det var mest Anne R:s ton i inläggen jag retade mig på.
Lite kan man väl få ge tillbaks! tongue.gif
Anma
CITAT (netaave @ 16-05-2006, 09:44)
Allvarligt talat så skiter väl jag i var roslagsgränserna går egentligen det var mest Anne R:s ton i inläggen jag retade mig på.
Lite kan man väl få ge tillbaks!  :P

Du kanske ska gå tillbaka och läsa om dina och mina inlägg. Om det var någon som hade "ton" var det du! Jag svarade tillbaka med lite samma mynt men hade åtminstone lite smileysar efter för att visa att jag inte var såååå allvarlig. Åtminstone tills jag blev irriterad på riktigt... Var det inte "vansinne" att påstå det jag påstår, och allt vad det var?!?! blink.gif
Anma
CITAT (Leia @ 16-05-2006, 09:22)
CITAT (Anne R @ 16-05-2006, 08:19)
Tack!! Äntligen någon som inser att jag inte är helt bakom flötet... laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Nej inte ännu, men när du flyttar dit kommer du förmodligen [B]sitta en del bakom flötet! laugh.gif Det gör åtminstonne vi en del på somrarna! laugh.gif

Det gör jag redan varje gång vi är på stugan på den där lilla ön som ligger vid Östhammarsfjärden... wub.gif wub.gif wub.gif Fast nu ljuger ju jag, kastar nog mest med kastspö jag... som jag slänger till gubben så fort jag får napp, storfiskare som man är!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Edit:Kan visst inte stava idag...
Leia
CITAT (netaave @ 16-05-2006, 08:44)
Lite kan man väl få ge tillbaks! tongue.gif

Jag upplevde det nog så att det var du så "satte" tonen... rolleyes.gif smile.gif
Ingo
CITAT (kristina_tj @ 15-05-2006, 22:45)
CITAT (Ingo @ 15-05-2006, 16:01)

Jag:
Föddes i Sundsvall
Var bebis i Härnösand
Var småbarn i Dalarna

Jag är också född i Sundsvall och uppvuxen i Söderhamn (sen jag var fem). Fast nu bor jag i Uppsala, men är "hemma" i Söderhamn en hel del.

Jag pluggade också i Uppsala...
Carrocs
Syd om Göteborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon