|
andersen
22-04-2005, 14:26
Tror inte att det finns många män som skulle känna sig kränkt av att vakna på ett sådant sätt eller vad säjer ni män här på odlaforumet våldtagen?
farbror B
22-04-2005, 14:29
[B][COLOR=purple]Skulle absolut känna mej kränkt! När ska människor förstå att sex måste vara frivilligt för båda parter?
Om en kvinna blir tagen när hon sover, skulle hon inte känna sej kränkt?
Lena i Torslanda
22-04-2005, 14:33
Borde inte ens behöva diskuteras. Givetvis är det en kränkning oavsett om det gäller en man eller en kvinna. Håller med farbror B till fullo!!!
andersen
22-04-2005, 14:34
Men har det inte ett löjensteken över sig, dom begär 100 tusen i skadestånd och visst är det mycket mycket ovanligt att en man blir våldtagen av en kvinna finns det något sådan fall?
Klart att man hade blivit kränkt! Var går din gräns egentligen?
Och om man nu ska vara krass så kan faktiskt sjukdomar smitta även den vägen och man vill väl ändå själv välja med vem man vill ta den risken?
Låter som en riktig norgehistoria.
farbror B
22-04-2005, 14:37
Visst kan det verka rätt löjligt vid första anblicken, men viktigt som prejudicerande dom i framtiden (har aldrig sett nåt liknande nej)
Gäller att ta i beaktande att han inte kom till skada fysiskt.. gör sällan tjejer som tas mot sin vilja heller, de förstår oftast när det är dags att sluta kämpa emot.
Det viktiga är hur sårad och skadad man blir i själen efteråt, det är där hans självkänsla lider.
Sedan kan man ju argumentera att det var konstigt att han inte vaknade, att hon fanns hos honom osv, men det vet vi ju inget om
De var väl fulla ...... eller påverkade av annat.
Visst blir kvinnor ofta fysiskt skadade vid våldtäkt! Tänk efter själv....
Ps. Som jag sa kan man bli smittad av könssjukdomar på detta sätt så vi vet inte riktigt om han kom till fysisk skada.
Lena i Torslanda
22-04-2005, 14:40
Det är mycket som låter löjligt när man byter kvinnan mot en man. Hade det varit en kvinna i samma situation så hade du förhoppningsvis inte tyckt att det var löjligt. Om en man blir slagen av sin fru så låter det kanske också löjligt men det är ändå en verklighet för många. Läs Egalias döttrar - där ställs allt på sin spets när patriarkatet byts ut mot ett matriarkat. Skrattet fastnar jag lovar.
andersen
22-04-2005, 14:41
Kommer att tänka på Märta Tikkanen bok män kan inte våldtas. Hon hadde tydligen fel i hennes titel. och det hadde jag med att dömma av svaren här. Så ok jag ger mej, fast jag tror att många män skulle tycka att det är ett skönt sätt att vakna på
CITAT (andersen @ 22-04-2005, 15:41) Så ok jag ger mej, fast jag tror att många män skulle tycka att det är ett skönt sätt att vakna på  Oavsett VEM det är då eller? Låter inte som om du har så stora krav.
andersen
22-04-2005, 14:42
Själv klart Lena, då hadde det varit våldtäkt helt klart!
farbror B
22-04-2005, 14:46
Hur skulle mannen tycka det kändes om det var svärmor? Eller nån killkompis?
CITAT (farbror B @ 22-04-2005, 15:46) Hur skulle mannen tycka det kändes om det var svärmor? Eller nån killkompis? *fniss* Eller ett fruntimmer som ser ut som ett utegångsfår. Tror nog att andersen i sin dröm ser Pamela Anderson framför sig!
andersen
22-04-2005, 14:53
Nu var ju dom säkert inte nyktra.om alla killar som vaknat upp med nån tjej jämter sig i sängen som de aldrig i nyktert tillstånd önskat ha sex med, hojtat om våldtäkt. Då skulle nog rättsapparaten bli överbelastad.
Och hur känns det, att vara man en sådan gång - djupt kränkt, för det blir man när andra människor går innanför personliga gränser som om man var osynlig och totalt utan värde - och DESSUTOM passa sig noga för att säga något åt någon, för att människor skrattar en rakt upp i ansiktet! Särskilt andra män... En man ska ju vara MAN för Guds skull  , en man som får stryk eller våldtas av en kvinna, får inte mycket självkänsla kvar alls på slutet. Det får inte en kvinna heller, men en MAN ... som har sitt manliga anseende att leva upp till, dessutom... Han ska ju tycka om att bli våldtagen. Och gör han det inte så låter han ju bara bli... Obs, jag skriver med blandad cynism, och hur det alltför ofta låter. Det är INTE min åsikt. Självklart blir ALLA oavsett kön djupt kränka av övergrepp. Vad är definitionen på "övergrepp" ?? Är inte det frågan, egentligen.
Caprice
22-04-2005, 15:10
Vilken fråga, det är väl klart killen känner sig kränkt...? Han hade ju dessutom blivit fotad... Helt rätt, stäm henne..! Caprice
Om vi byter kön på dom inblandade då? Vi säger att det är en tjej som får oralsex av en kille vars flickvän tittar på. Om tjejen varit onykter så får hon skylla sig själv har man ju hört hur många gånger som helst, man får ju inga bestående skador av oralsex hade det hetat då. Kränkningen den här killen känner är nog att tjejens pojkvän tittade på, annars så tror jag inte han reagerat så häftigt.
Självklart känner han sig kränkt!
Han gavs ju aldrig chans att välja själv, vilket är en grundläggande mänsklig rättighet. Att ens ifrågasätta om han kan känna sig kränkt eller inte tycker jag är mycket märkligt...
Mannen i artikeln har ju blivit våldtagen, klart att han är kränkt!
VÅLDtagen kan han aldrig klassas som, möjligen sexuellt utnyttjad.
Men är det inte bland annat som skall ändras i den nya lagen? Skall det inte klassas som våldtäkt när man inte är i försvarbart tillstånd? Jag vet att det tidigare klassades som sexuellt utnyttjande, men jag trodde att det skulle ändras så att även det skall rubriceras som våldtäkt?
fruberglund
22-04-2005, 16:59
CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 16:43) Om vi byter kön på dom inblandade då? Vi säger att det är en tjej som får oralsex av en kille vars flickvän tittar på. Om tjejen varit onykter så får hon skylla sig själv har man ju hört hur många gånger som helst, man får ju inga bestående skador av oralsex hade det hetat då. Kränkningen den här killen känner är nog att tjejens pojkvän tittade på, annars så tror jag inte han reagerat så häftigt. Tror inte han reagerade så häftigt just för att hennes pojkvän tittade på utan för att han hade en tjej han älskade och som han skulle gifta sig med. Och vad var det för j-la pojkvän förresten. Jag skulle knappast vilja titta på när min tjej sög av en annan kille (om jag nu hade varit kille alltså). Även fast det inte var frivilligt från hans sida så tror jag säkert han känner skuld gentemot sin blivande fru på nåt sätt, även fast det inte var hans fel. Självklart är det en kränkning i stor grad och visst kan killar bli våldtagna, det har i alla fall jag hört talas om innan.
Min bror stoppade en gång en misshandel, det var en kille som dunkade en annan mans huvud i gatan. Det visade sig att den ena killen däckat utanför puben i Nora och vaknade av att en äldre man satt och "smaskade" på honom... Han blev rejält förbannad när han såg att det var en MAN som gjorde detta... (jag tror inte det hade gjort så mycket om det var en tjej som väckte honom på detta sätt...)
AvalonC
22-04-2005, 19:02
Först och främst, det var helt rätt att anmäla det hela.
Han hade blivit utnytjad och hade det varit en kvinna som vaknade upp med en man som låg och slickade henne så hade det inte varit någon fråga om saken...
Till er som tycker att det är konstigt att pojkvännen satt och tittade på: bli inte förskräckta, det finns MASSOR av konstiga typer, bara att den äldre generationen (inget illa menat) inte "leker" lika mycket som den yngre gör idag och kanske inte vågar förstå tankesättet... (Man kan tända på bli slagen, bränd, skor, läder, plast, högklackat, tjocka personer, smala personer, storrumpade personer, piskad, fastbunden, våldtagen, gamla personer, unga personer, dominans, pissad på, bajsad på mm...)
Men sedan håller jag med om att det är så att mannen ska visa sig tuff, slåss, och klara av allt själv. Och att göra en anmälan om våldtäckt är inte direkt manligt. Men å andra sidan är det MODIGT!!! Det finns säkert många män som råkat ut för samma sak, men inte vågar ta upp det för att de tror de ska bli/och kommer att bli kränkta...
(Sedan så är det väldigt få killar som jag träffat som säger nej till sex, förutom min pojkvän...)
zaaritha
22-04-2005, 19:03
I GT stod att mannen "var i ett hjälplöst tillstånd" o därför ska tjejen åtalas!!!!!! MEN: fulla o drogade tjejer, de "är alltså ej i hjälplöst tillstånd"?????? De får skylla sej själva...........? Fy fasen!
Mycket märklig tråd detta....skulle alla män vara såna att de tycker det är skönt att vakna av att en tjej "smaskar" på dom...vem det än är??? Nä...fy faan då....jag tror jag lägger om kursen.....i såfall.. ...sem kan man väl tycka att det är märkligt att detta skulle bedömas allvarligare än drogade småtjejer som blir våldtagna av flera män.. Men det är ju männens värld vi lever i...
zaaritha
22-04-2005, 20:13
Så rätt--tyvärr!
Klart som fan jag skulle bli kränkt om detta hände mig.. Särskilt om man snart ska gifta sig och dessutom få barn... Vilket de svinen dessutom visste om... Våltäkt max straff och inget annat... Anersen, du som startade denna tråd.. Man blir ju inte förvånad över din logga med blottaren :-D
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-04-2005, 15:33) Borde inte ens behöva diskuteras. Givetvis är det en kränkning oavsett om det gäller en man eller en kvinna. Instämmer! Ytterligare kommentarer överflödiga.
Sulawesii
22-04-2005, 21:37
CITAT (AvalonC @ 22-04-2005, 20:02) Till er som tycker att det är konstigt att pojkvännen satt och tittade på: bli inte förskräckta, det finns MASSOR av konstiga typer, bara att den äldre generationen (inget illa menat) inte "leker" lika mycket som den yngre gör idag och kanske inte vågar förstå tankesättet... (Man kan tända på bli slagen, bränd, skor, läder, plast, högklackat, tjocka personer, smala personer, storrumpade personer, piskad, fastbunden, våldtagen, gamla personer, unga personer, dominans, pissad på, bajsad på mm...)
M Det konstiga är väl inte att pojkvännen tittade på, utan att offret inte var tillfrågat!
zaaritha
22-04-2005, 21:44
Vilka våldtäktsoffer är "tillfrågade"??
Sulawesii
22-04-2005, 21:48
Mitt inlägg handlade bara om det AvalonC skrev om att man skulle tycka att det var konstigt att pojkvännen satt och kollade.
zaaritha
22-04-2005, 21:49
Ja--det var ju konstigt!!
Carina Josefsson
22-04-2005, 21:49
Vad jag tycker är konstigt är när tidningarna skriver om våldtäcktsmål: att det var en "fullbordad" våldtäkt, vad är då en "ofullbordad"???!! Vet ni vad skillnaden är?
Sulawesii
22-04-2005, 21:53
CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 22:49) Ja--det var ju konstigt!! Jaja.... orkar inte förklara mig.... det är för sent....
zaaritha
22-04-2005, 21:54
Tja--en ofullbordad --är väl när nå´n försöker att våldta nå´n o blir avbruten??
Christoffer
22-04-2005, 21:59
Jag tycker att det är bra att sådana fall tas upp, att det inte bara är tjejer som kan våldtas. Jag minns en artikel för längesedan om tre kvinnor som våldtog en man. Det är ju självklart kränkande, och det är en myt att killar KAN när som helst och med vem som helst. Och precis som med pedofili... det är inte bara män som är pedofiler.
Carina Josefsson
22-04-2005, 22:04
Men har inte offret blivit kränkt ändå?! Jag tycker att en våldtäkt är en våldtäkt. Sen kvittar det vilka omständigheter som ligger bakom. Ofta verkar det som att om en fru eller f.d. flickvän blivit våldtagen så får hon skylla sej lite själv som en gång har givit sej i lag med en sån galning! Man blir så ledsen när man läser om sånt här, håller ni inte med?
mamamaggan
22-04-2005, 22:10
Jo, det håller jag med om! Idag är det så att om någon ger sig i lag med en partner som hela tiden varit urtrevlig och som sedan visar sina hemska sidor så ska man skylla sig själv. Hörde en gång en våldtagen tjej berätta om vad hon blev utsatt för under rättegången. Hon hade blivit våldtagen av en manlig kompis som hon hade känt i åratal. Man ifrågasatte varför hon släppt i honom i sitt hem, man frågade om det inte var så att hon hade räknat med att de skulle ha sex ( fast de aldrig haft det förut) man ifrågasatte t o m varför hon hade haft " mjukisbrallor" på sig eftersom de var så lätta att dra av!
Carina Josefsson
22-04-2005, 23:15
Ja, tjejer ska tydligen ha overall med hänglås på för att de ska tro på dem! Hoppas det blir skärpning på lagen snart. Annars får vi gå tillbaka till kyskhetsbälten! Det vore väl nåt, inga taitrosor eller string eller boxer, bara rent stål!
mamamaggan
22-04-2005, 23:25
Har någon tänkt på hur kyskhetsbälten för män skulle se ut?
zaaritha
22-04-2005, 23:54
Tja--ganska intressant!!
mamamaggan
22-04-2005, 23:56
Man undrar ju hur de skulle vara konstruerade!
zaaritha
23-04-2005, 00:00
Så jäkligt plågsamma som möjligt!! Nej--det menar jag inte!!!!
farbror B
25-04-2005, 11:08
CITAT Har någon tänkt på hur kyskhetsbälten för män skulle se ut? hehe jaa, här är det några som tänker till.. återkom gärna om ni får bra idéeer ..hehe
kristerh
25-04-2005, 11:14
CITAT (AvalonC @ 22-04-2005, 20:02) (Sedan så är det väldigt få killar som jag träffat som säger nej till sex, förutom min pojkvän...) Du får väl droga ner honom krister
mamamaggan
25-04-2005, 12:15
farbror B
25-04-2005, 12:25
Ja, vill ni det så utveckla något bra då. Bara en fråga.... ska ni kvinnor då ha hand om nycklarna?
mamamaggan
25-04-2005, 12:55
farbror B
25-04-2005, 12:56
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|