Hmm... sniglar säger ni... vad var det nu igen...? Jo, ja, just det ja, det var de där slemmiga krypen jag höll på med förut
Andys snigelalbumJa alltså... jag vill ju bara fixa nåt en gång.. och sedan så ska det sköta sig själv är det tänkt... och det ser bra ut... har inte letat sniglar på snart 2 veckor nu tror jag.
Regnade i em och nu i kväll, sprang ut och kollade nu bara för att jag såg denna tråden, resultatet efter 5 minuters letande på tomten i rgenet blev:
2 mördarslemmisar, och en vinbergssnäcka.. ALLES!
Växterna ser bättre ut än någonsin på denna tomten.
(allt är relativt, men ändå :-) )
Vad är då receptet som verkar ha funkat för mig?!1. Stäng av tomten / landet / området med elstängsel.
2. Invänta regn. I regnet, gör en vansinnesplockning överallt medelst krypning med knäskydd. (bäst att förvarna grannarna innan så de inte ringer så pojkarna med de långärmade tröjorna kommer *ler*)
3. Köp snigelfritt och sprid ut glest överallt i området. (jag spred 2/3 av förpackningen)
Om man är lat så kan man säkert hoppa över steg 2, bara att köpa ett par fler förpackningar snigelfritt och sprida ut tätare precis överallt.
Kom ihåg att gå efter med en andra vända snigelfritt senare då snigeläggen som fanns vid första vändan inne i området nu kläckts och blivit till sniglar. De måste det tas kål på innan de hinner lägga ägg i sin tur.
Nu ska du ha en i det närmaste snigelfri tomt lång tid framöver.
Snigelstängslet då?Ja, jag kör med en trimmad variant på 40V så det går bort för de är svåra att hitta.
Men ngn som borde var lämplig är denna:
Transformator Clasohlson36-1404 eller 36-1405 som är lite kraftigare kommer att funka fint.
Ska ni ta död på sniglarna = Dubbla paralella trådar med ca 7-10mm emellan.
Skrämma bort, (och kanske ta kål på högst ngn enstaka, för lågt volttal) = ena tråden ner i marken, den andra runt området.
1. Enklaste utan säkerhet då 2st små spikar, kopplingsplintar i plast som klipps 2 och 2 (sk. "sockerbitar"), rostfri tråd (tjock galvad järntråd kan funka också), nåt lämpligt att fästa tråden på.
I en sockerbit, sätt i spikarna på en sidan, låt de sticka ut ca 15mm koppla tråden på andra sidan. Se till att trådarna inte är ihop, stick i din nygjorda kontakt i transformatorn. på med strömen.. och jaga upp en raceare och se om de gillar din nya uppfinning.
2. Med säkerhet och kontrollampor utan lödningGå till en bil tillbehörsaffär med 24v lampor.
Försök hitta en 24v 5 - 15 watt lampa och ngn typ av passande sockel till den som du kan montera trådar på.
+ en 24v 1.2w lampa för inistrumentbelysning, (har 2 pyttesmå eltrådar som man kan vika ut och koppla tråd till.
Nu bryter du en tråd precis vid transformatorn, där kopplar du in din starkare 24v lampa, (nej inte emellan de 2 trådarna som går ut ur transformatorn, bara på den ena)
Din lilla 1.2w lampa sätter du längst bort i din anläggning, en på varsin tråd.
Vad har du nu?
Jo du har en stark drivlampa för annläggningen som kommer att lysa starkt om du råkar slå ihop ledningarna, transformatorn kommer aldrig att gå sönder. och du har en lite kontrollampa längst bort som kommer att lysa fint i mörkret som ett bevis på att anläggningen är igång och trådarna är hela.
3. Att köra anläggningen utan lampor men med lysdioder och motstånd istället...
Det tror jag vi struntar i.. de som sysslar med det kan det ändå
Nåt sånt här var det ändå R=(Uin-Uf)/A
Med ett 24v system och en normal ljusdiod borde det bli nåt sånt här då
(24-2,3)/0,03 = Alltså ett motstånd på runt 723 ohm borde var lagom till just den här dioden 36-1216 Röd 2,3V 30mA vid vårt volttal.
Ne.. nu ska jag sova.. Lycka till med snigeldödandet, jag ska lägga till lite mer bilder i mitt album sedan lägger jag detta bakom om mig och lever vidare bakom mit stängsel, helt ointresserad av sniglar i fortsättningen förhoppningsvis. Återkommer om inte förr så med en höstrapport.
EDIT: Lagt till lite fler bilder i
Albumet nu.
-En enkel tråd 5 mm upp tror jag inte på... hindrar bara de största, alla små kommer undan. Jag har sett det mot min enkeltråd nämligen... och jag vill gärna fånga alla.
- växelström borde vara skonsammare mot trådarna, ja. Jag är dock så mordisk sinnad att jag inbillar mig att musklerna krampar/låser sig lättare ihop vid bara likström, svårare för sniglarna att släppa då.
(är i alla fall så med människor har jag för mig)