Sidor: 1, 2
tullmejs
"Enda skillnaden mellan mig och en galning är att jag inte är galen", sa Salvador Dali.
Andypandy
Sniglar blir sura när man grillar/kokar dem !

Jepp, så är det... skitsura blir dem... tongue.gif och med så surt slem som ligger och fräter på koppartråden i 1.5 dygn innan de blir mumier om det är en feting som fastnat.. så gillas det inte av tråden kan jag säga.

Ärgröna tak på en kyrka kan väl vara snyggt kanske... på ett snigelstängsel så är det INTE!

Tyvärr blev det tydligen 2 sniglar efter varandra på precis samma övergångsställe igår på dagen... och koppartråden ärgade helt sonika av... efter bara 1 veckas drift. sad.gif

Denna kan vi således kasta i högen över vunna erfarenheter.
Julas koppartråd

Ja hopp... Då är det bara att gå på nästa tråd då... ROSTFRITT måste det vara allt annat håller inte för den elaka fuktiga och sura miljön som verkar finnas bland sniglar där nere.
laugh.gif

Eftersom sniglarna nu visat tecken på bristande motstånd och en vilja att kasta in handduken. (man hittar inte direkt så många längre)
Så har ..
1. vi handlat nya blommor till rabatten för 2000:-
2. Inlett en ytterst stillsamm vendetta mot maskrosor i gräsmattan så länge.
:-)
BengHa
Efter att ha läst tråden så kommer jag med följande förslag. Jag har tänkt på det ett längre tag men inte kunnat prova då mina trädgårdar inte inehållit några snigel problem.

Öl lokar till sig sniglar. Sniglar i öl kan inte vara jätte trevligt. El avrättar dem. Varför inte ha en "platta" med trådar på och i mitten ha en öl för att locka dem dit?
Ophelia
*skickar Andypandy en skock med myskankor*

Blir lite orolig över dina experiment. Vad händer om du själv skulle steppa runt och råkar trampa på en elmojäng??

biggrin.gif
Andypandy
CITAT (BengHa @ 30-05-2005, 11:26)
Öl lokar till sig sniglar. Sniglar i öl kan inte vara jätte trevligt. El avrättar dem. Varför inte ha en "platta" med trådar på och i mitten ha en öl för att locka dem dit?

Funkar säkert.

Men alltså, grejen är inte att döda maximalt med sniglar här.
Sniglar rör sig inte särskilt långa sträckor, utan gräver helst ner sig i närheten av det de blivit mätta av.

Taktiken är att först "låsa" ett område... sedan använder man andra tekniker för att rensa ut innanför.
Man inväntar en regnig dag, sedan gör man en "tokplockning" innanför, kompletterar med massor av snigel fritt.. vaktar som en hök för att ta dem som kläcks av äggen som blivit kvarlämnade..
sedan levde jag lycklig i alla mina dar innanför biggrin.gif
Ett system som man inte ska behöva tänka på framöver helt enkelt.
Inget ölfyllande, inget plockande, inget medelspridande.. inget vittjande av fällor osv.
Får se om jag gör en "rostfri tråd konvertering" i helgen om jag får ngn timme över.

(fotnot 1: man kan trampa barfota på trådarna.. dock inte särskilt trvsamt att göra det när det är fuktigt ute så då står man ogärna kvar)

(Fotnot 2: Jaa... istället för att trampa på äckliga sniglar... så trampar man i fin härlig ankskit istället... nej, ankor går fetbort)

Trots en ganska noggrann syning ikväll efter en regnig dag, så hittades endast 20 exemplar i trädgården (varav endast 3 bröt på spanska när man tog i dem :-)
"-Det tar sig... sade mordbrännaren")
Ophelia
*undrar om Andypandy skulle kunna förära forumet ett foto för att verkligen visa hur effektivt hans "sngeldödarsystem" även piggar upp en barfotagående trädgårdsentusiast i fuktig väderlek*

smile.gif
jåj
I Danmark och Tyskland fungerar samma snigelgift som odlare använder i sverige, kostnad för att hålla en villtomt ren i 3 - 5 år ! där grannarna inte gör något ... är ca 730:- inklusive frakt och fakturerings avgifter om det köps från Danmark.

Men det är inte lagligt att använda MESUROL för hobby odlare i Sverige.

M.V.H.
JÅJ
mattyflash
Hej!

Mesurol?
Låter riktigt intressant!
Går det att beställa från danmark eller annat land tror du?

Mattias
lilla mamma
Andypandy

Tur att du inte bor i värmland, för här finns inte plats på psyk:

Skojar bara, du får låna min hund. Han jagar orm och sniglar speciellt svarta skogssniglar och Vinbergssnäckor. De är lite lättare att bita och kasta iväg unsure.gif
BengHa
Andypandy:

Min tanke var att innanför din avspärrning locka dem i elfällan med hjälp av öl, och därmed slippa plocka rent.
tinka
Helt underbart att höra fler som kan vara lika aggressivt mordiska när det gäller dessa slemvarelser!! Själv flyttade jag i vintras in i ett hus med en stor trädgård (1000m2) som ingen gjort ett enda handtag i på över två år... i våras insåg jag att sniglar fanns det ju.. lite senare insåg jag att dessa slemhögar äter allt i sin väg... jag har följt ditt krig med stor spänning men gick själv vägen via snigelfritt, den blåa pelletsen, och det verkar har funkat bra.. ett par sniglar lite då och då, men inte så det stör längre... får ju i och för sig strö ut pellets lite då och då, men det är då inte så betungande...

men jag följer ditt krig med stor förtjusning!
roax66
Är oxå mycket tacksam för ditt forskningararbete! Jag har stora grönsaksland och skall montera elskydd så småningom. Snigelfritt på kort sikt och el längre fram. Jag undrar oxå vilken transformator du använder (strömstyrka)? Keep it up Andy!
Clabbe
Bra jobbat!
Läser avundsjuk på dina bedrifer.
Jag brukar slänga in dem i en burk med havsalt (billigare kilovis), men det kommer fler hela tiden. Det får bli en el-stängsel a lá Andypandy biggrin.gif
Hoppas du blir av med ohyran för gott! smile.gif
hakelm
Du behöver nog bara en tråd, sniglarna är bara ute när det är fuktigt. Den andra polen kan du jorda. Försök med växelström, så korroderar inte tråden så fort. Om du bara vill hålla sniglarna borta är nog ett vanligt elstängsel 5 mm över marken enklast och inte så känsligt för nedfallna löv mm. Fast jag har ju känslan av att mina sniglar lever där de fötts dvs i min trädgård.
Andypandy
Hmm... sniglar säger ni... vad var det nu igen...?

Jo, ja, just det ja, det var de där slemmiga krypen jag höll på med förut
laugh.gif

Andys snigelalbum

Ja alltså... jag vill ju bara fixa nåt en gång.. och sedan så ska det sköta sig själv är det tänkt... och det ser bra ut... har inte letat sniglar på snart 2 veckor nu tror jag.

Regnade i em och nu i kväll, sprang ut och kollade nu bara för att jag såg denna tråden, resultatet efter 5 minuters letande på tomten i rgenet blev:
2 mördarslemmisar, och en vinbergssnäcka.. ALLES!
tongue.gif

Växterna ser bättre ut än någonsin på denna tomten.
(allt är relativt, men ändå :-) )

Vad är då receptet som verkar ha funkat för mig?!

1. Stäng av tomten / landet / området med elstängsel.
2. Invänta regn. I regnet, gör en vansinnesplockning överallt medelst krypning med knäskydd. (bäst att förvarna grannarna innan så de inte ringer så pojkarna med de långärmade tröjorna kommer *ler*)
3. Köp snigelfritt och sprid ut glest överallt i området. (jag spred 2/3 av förpackningen)

Om man är lat så kan man säkert hoppa över steg 2, bara att köpa ett par fler förpackningar snigelfritt och sprida ut tätare precis överallt.

Kom ihåg att gå efter med en andra vända snigelfritt senare då snigeläggen som fanns vid första vändan inne i området nu kläckts och blivit till sniglar. De måste det tas kål på innan de hinner lägga ägg i sin tur.

Nu ska du ha en i det närmaste snigelfri tomt lång tid framöver.

Snigelstängslet då?

Ja, jag kör med en trimmad variant på 40V så det går bort för de är svåra att hitta.
Men ngn som borde var lämplig är denna:
Transformator Clasohlson
36-1404 eller 36-1405 som är lite kraftigare kommer att funka fint.

Ska ni ta död på sniglarna = Dubbla paralella trådar med ca 7-10mm emellan.
Skrämma bort, (och kanske ta kål på högst ngn enstaka, för lågt volttal) = ena tråden ner i marken, den andra runt området.

1. Enklaste utan säkerhet då
2st små spikar, kopplingsplintar i plast som klipps 2 och 2 (sk. "sockerbitar"), rostfri tråd (tjock galvad järntråd kan funka också), nåt lämpligt att fästa tråden på.
I en sockerbit, sätt i spikarna på en sidan, låt de sticka ut ca 15mm koppla tråden på andra sidan. Se till att trådarna inte är ihop, stick i din nygjorda kontakt i transformatorn. på med strömen.. och jaga upp en raceare och se om de gillar din nya uppfinning.
smile.gif

2. Med säkerhet och kontrollampor utan lödning
Gå till en bil tillbehörsaffär med 24v lampor.
Försök hitta en 24v 5 - 15 watt lampa och ngn typ av passande sockel till den som du kan montera trådar på.
+ en 24v 1.2w lampa för inistrumentbelysning, (har 2 pyttesmå eltrådar som man kan vika ut och koppla tråd till.

Nu bryter du en tråd precis vid transformatorn, där kopplar du in din starkare 24v lampa, (nej inte emellan de 2 trådarna som går ut ur transformatorn, bara på den ena)
Din lilla 1.2w lampa sätter du längst bort i din anläggning, en på varsin tråd.

Vad har du nu?
Jo du har en stark drivlampa för annläggningen som kommer att lysa starkt om du råkar slå ihop ledningarna, transformatorn kommer aldrig att gå sönder. och du har en lite kontrollampa längst bort som kommer att lysa fint i mörkret som ett bevis på att anläggningen är igång och trådarna är hela.

3. Att köra anläggningen utan lampor men med lysdioder och motstånd istället...
Det tror jag vi struntar i.. de som sysslar med det kan det ändå
Nåt sånt här var det ändå R=(Uin-Uf)/A
Med ett 24v system och en normal ljusdiod borde det bli nåt sånt här då
(24-2,3)/0,03 = Alltså ett motstånd på runt 723 ohm borde var lagom till just den här dioden 36-1216 Röd 2,3V 30mA vid vårt volttal.

Ne.. nu ska jag sova.. Lycka till med snigeldödandet, jag ska lägga till lite mer bilder i mitt album sedan lägger jag detta bakom om mig och lever vidare bakom mit stängsel, helt ointresserad av sniglar i fortsättningen förhoppningsvis. Återkommer om inte förr så med en höstrapport.

EDIT: Lagt till lite fler bilder i Albumet nu.

-En enkel tråd 5 mm upp tror jag inte på... hindrar bara de största, alla små kommer undan. Jag har sett det mot min enkeltråd nämligen... och jag vill gärna fånga alla.
- växelström borde vara skonsammare mot trådarna, ja. Jag är dock så mordisk sinnad att jag inbillar mig att musklerna krampar/låser sig lättare ihop vid bara likström, svårare för sniglarna att släppa då.
(är i alla fall så med människor har jag för mig)
pejori
följer med spänning snigeljakten laugh.gif laugh.gif
lilla mamma
Själv har jag nu två jättestora igelkottar som äter alla sniglar.
Ikväll blir det fotosession.
Anita
lilla mamma
Jag fick med den största
lena:-)
Åh, jag har igelkottar med som lufsar runt på kvällen, men menar du att dom äter mördarsniglarna....?? blink.gif blink.gif
Har du "typ" sett det? wacko.gif wacko.gif
Trodde nämligen inte att dom gillade den spanska varianten, men dom kanske har fått smak på dem
wub.gif wub.gif
zaaritha
Kottarna äter sniglar, maskar, larver, o s v.
*Felix matte*
Har inte läst hela tråden men när jag råkade på denna artikel så vill jag att ni som har snigelproblem ska få del av den... Kaffesump dödar sniglar ohmy.gif

Snigelbekämpning
kristerh
Jag vet inte om jag tror på det där med kaffesump, jag lägger min sump i komposten och ibland när jag öppnar locket så sitter de i godan ro o mumsar på sumpen, då är det bara att lägga i snigelpellets SEDAN är de borta wink.gif
krister
Snöflinga
Kottar äter INTE mördarsniglar sad.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 27-06-2005, 21:17)
Jag vet inte om jag tror på det där med kaffesump, jag lägger min sump i komposten och ibland när jag öppnar locket så sitter de i godan ro o mumsar på sumpen, då är det bara att lägga i snigelpellets SEDAN är de borta wink.gif
krister

Vet inte om jag heller tror på det tipset... vi hade sump i rabatten och också Åkersnigel.
Gardenman
Har ej läst tråden men Myskankor ska ju tydligen hjälpa. Det skulle vart ganska kul och ha ankor i trädgården men då ska man nog bo på landet och ha vatten i närheten.

Om ni har enskilda växter som buskar eller mindre träd så trä koppartråd kring stammen ett par varv. Det ger lite electricitet, inte tillräckligt för att döda men det gör sånna stötar så att snigeln sticker därifrån, Hela snigeln är ju blöt rakt igenom så det krävs ganska lite ström för att det ska göra ont! smile.gif
Annkina
Har som jag skrivit innan en odlingslott på ca 10x10 m. Blir knasig på alla sniglar.
Men nu har jag också startat KRIG!

Klippt 50 st och lagt ut snigelfritt i både land och kompost och strött kalk runt hela landet och runt de plantor som de äter mest på.

Min kålrot har kommit jättefint i år, var stora och fina blad. Nu är det nästan bara bladnerverna kvar. Ikväll satt där 5 st uppkrupna på de blad som fanns kvar och mumsade. Men de lever INTE längre.Hehehehe
Annkina
En liten uppdatering av mitt jagande.

Klippte 70 st idag, men inte bara på min lilla lott utan runt om.
INGA sniglar på kålroten och inga synliga i komposten. Överhuvudtagen bara några stycken innanför "kalkavspärrningarna".
Andypandy
Ja... Nytt år... Nya sniglar förstås..

Tänkte komma med en liten uppdatering här då det var jag som startade tråden ursprungligen.

Samma transformator på 40V, inga mesiga 15v för bortskrämning här inte... DE SKA DÖ!

Kör numera med rostfri tråd från biltema avsed för migsvets... samma bräd bitar som förra året...
Och i morse så var det nytt natt rekord faktiskt... 40 stycken låg inne för grillning laugh.gif

Och rabatten ser riktigt bra ut faktiskt... inga skade angrepp än... såg dock att några små 5mm sniglar var inne så jag kompletterade med lite snigelfritt .. uti fall att.. wink.gif
torvan
Härlig läsning laugh.gif
Här kommer jag från min kolonilott och trodde jag var knäpp.... tongue.gif
Har grävt och fixat och gjort iordning en ny lott så hinner det inte börja
växa ogäs ens så finns dom små slemmen där mad.gif
Har krupit runt hela helgen och lyft på alla bräder och stenar jag rutat in lotten med.
Och där fanns dom i massor+alla äggklumpar som jag plockat...
Så nu blev det ett saltbad för dom äcklen, ja jag vet det är djurplågeri.
Men dom plågar ju mej så då får jag ge igen sleep.gif
Har ingen tillgång till el så jag får köra med snigelfritt eller smuggla in
Nemaslug. Men går det att använda snigelfritt i grönsakslandet? blink.gif
torvan
kristerh
Har inte sett en enda mördarsnigel iår, hittills ohmy.gif
hur är det med er andra? kan vintern ha tagit knäcken på dem?
jag krattade o städade trädgården i helgen o inte en enda av dem hittade jag, några sniglar med hus det var allt.
krister
Whiskuchi
Jag har sett två små, fast jag har inte letat - då hittar jag fler förmodar jag. Dags att strö SnigelEffekt minsann!! mad.gif
Biggan_
CITAT (Whiskuchi @ 02-05-2006, 15:11)
Jag har sett två små, fast jag har inte letat - då hittar jag fler förmodar jag. Dags att strö SnigelEffekt minsann!! mad.gif

Jag har också sett flera stycken sad.gif mad.gif , så nu är det dags att gå till attack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon