Full version: jag vill ha barn
Sidor: 1, 2, 3
labarradepan
Hej

Oj, så ni är rätt många som varit i min sits känns det som? Ni alla gick i från gubben eller? Och fick era barn med en barn kär man istället?
farbror B
CITAT
Undrar, vilken planet farbror B bor på, om han skrivit allt detta själv?

Hur menar du Hannele?

Vad är så orimligt?
Känner duinte flera män, vars hushållssyssla innebär bilen och villapannan.
Åk någon gång till en gör-det-självhall på en mack och försök tvätta bilen en helg, så kanske du förstår.
Många män tvättar sin bil minst en timme varje helg! Har du aldrig sett det?

Vad är det annat som är fel?
Påstå bara inte att jag inte skulle leva upp till det jag säjer, jag går på Diaboliques linje:

Det jag säjer skall vara helt naturligt, med delat ansvar mm.
Reserv
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 10:30)
CITAT
Undrar, vilken planet farbror B bor på, om han skrivit allt detta själv?

Hur menar du Hannele?

Vad är så orimligt?
Känner duinte flera män, vars hushållssyssla innebär bilen och villapannan.
Åk någon gång till en gör-det-självhall på en mack och försök tvätta bilen en helg, så kanske du förstår.
Många män tvättar sin bil minst en timme varje helg! Har du aldrig sett det?

Vad är det annat som är fel?
Påstå bara inte att jag inte skulle leva upp till det jag säjer, jag går på Diaboliques linje:

Det jag säjer skall vara helt naturligt, med delat ansvar mm.

Visst stämmer det Farbror B, alldeles för bra. tongue.gif Själv har jag aldrig tvättat bilen det får min man göra, både sin och min, det har han gjort dom senaste 25 åren. Det är jag som står för städning och matlagning, skjutsning till olika aktiviteter för barnen (träningar och matcher) visst skulle man vilja ha det lite mera delat på ansvaret, men som man bäddar får man ligga. Maken har blivit bortskämd, så han slipper det mesta, men inte klagar jag ändå. wub.gif
Diabolique
CITAT (Reserv @ 13-05-2005, 10:38)
Visst stämmer det Farbror B, alldeles för  bra. tongue.gif  Själv har jag aldrig tvättat bilen det får min man göra, både sin och min, det har han gjort dom senaste 25 åren. Det är jag som står för städning och matlagning, skjutsning till olika aktiviteter för barnen (träningar och matcher) visst skulle man vilja ha det lite mera delat på ansvaret, men som man bäddar får man ligga. Maken har blivit bortskämd, så han slipper det mesta, men inte klagar jag ändå. wub.gif

Jag håller inte med dig om att Farbror B är FÖR bra.
Han är bara som alla borde vara...
Bra...

Visst kan man dela upp det så att den ena sköter bilen och den andra gör något annat. Men de ska väl ändå stå i proportion till varandra...

Min kille lagar alltid maten, och jag diskar (med maskin). Ibland hjälper vi varandra också.

Jag kan inget om bilar (och vill inte lära mig), så om vi har haft bil så har han fått sköta den.
Han kan inget om växter, så jag sköter om dem.
Reserv
CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 10:56)
CITAT (Reserv @ 13-05-2005, 10:38)

Visst stämmer det Farbror B, alldeles för  bra. tongue.gif  Själv har jag aldrig tvättat bilen det får min man göra, både sin och min, det har han gjort dom senaste 25 åren. Det är jag som står för städning och matlagning, skjutsning till olika aktiviteter för barnen (träningar och matcher) visst skulle man vilja ha det lite mera delat på ansvaret, men som man bäddar får man ligga. Maken har blivit bortskämd, så han slipper det mesta, men inte klagar jag ändå. wub.gif

Jag håller inte med dig om att Farbror B är FÖR bra.
Han är bara som alla borde vara...
Bra...

Visst kan man dela upp det så att den ena sköter bilen och den andra gör något annat. Men de ska väl ändå stå i proportion till varandra...

Min kille lagar alltid maten, och jag diskar (med maskin). Ibland hjälper vi varandra också.

Jag kan inget om bilar (och vill inte lära mig), så om vi har haft bil så har han fått sköta den.
Han kan inget om växter, så jag sköter om dem.

Om lilla fröken lär sig att läsa innan hon svarar så hade hon sett att jag inte nånstans skrev att det var Farbror B som var för bra. sleep.gif Det var det han skrev om bilen som stämde bra, det andra med visserligen, men frågan nu gällde bilen. Då just den frågan ifrågasattes.
farbror B

Man bör ta med i beräkningen att jag är särbo och därför gör allt hemma för närvarande.
Annars har jag alltid haft regeln hemma:

Den som inte lagar maten diskar (ingen diskmaskin)!
Gäller även när kompisar kommer på besök och man hjälps åt.

Fattar inte vad ni menar med FÖR bra!! huh.gif huh.gif huh.gif

Antingen har ni bara träffat mansgrisar, eller så har ni (som somliga erkänner -skämt bort era män )
Självklart kommer vem som helst, kvinna eller man, att sluta vilja göra något om man hela tiden blir servad med mat, tvätt och allt.
Vill man ha det så, så varsågod, men jag skulle inte vilja leva på det viset.

Min tro är att alla män vill ha en hushållerska som sköter allt hemmajobb,
men bara mansgrisar vill att denna person ska vara frun.....

förstod ni mej nu?
Diabolique
CITAT (Reserv @ 13-05-2005, 11:01)
Om lilla fröken lär sig att läsa innan hon svarar så hade hon sett att jag inte nånstans skrev att det var Farbror B som var för bra. sleep.gif Det var det han skrev om bilen som stämde bra, det andra med visserligen, men frågan nu gällde bilen. Då just den frågan ifrågasattes.

Frölåt då lilla tanten.
Jag tyckte att det var lite otydligt skrivet, eller snarare tvetydigt.
Men tack så hemskt mycket för tillrättavisningen!
farbror B
CITAT
Om lilla fröken lär sig att läsa innan hon svarar så hade hon sett att jag inte nånstans skrev att det var Farbror B som var för bra.

Vill, å Diabiliques vägnar protestera mot den nedlåtande tonen i inlägget.
Att använda hennes ålder "lilla fröken" är väl bra fånigt?

Hur hade du själv tyckte om en man, tex jag hade använt den tonen mot dej? Då hade det kallats för chauvinism, eller könsförtryck, eller hur?
Trodde att vi ägnade oss åt att förhindra sånt, inte själva bygga på det.
Hade väl varit bättre att bara förklara hur du menade, jag var inte heller på det klara med vad du egentligen sa.

Att du sedan menade bilexemplet var en bra rättelse.

Hävdar bestämt att ni kvinnor aldrig ska acceptera mindre än det jag skrev i mitt inlägg från början. Vi måste en gång för alla ta itu med det här, så att våra barn kan bli jämställda i framtiden.
Reserv
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 11:12)
CITAT
Om lilla fröken lär sig att läsa innan hon svarar så hade hon sett att jag inte nånstans skrev att det var Farbror B som var för bra.

Vill, å Diabiliques vägnar protestera mot den nedlåtande tonen i inlägget.
Att använda hennes ålder "lilla fröken" är väl bra fånigt?

Hur hade du själv tyckte om en man, tex jag hade använt den tonen mot dej? Då hade det kallats för chauvinism, eller könsförtryck, eller hur?
Trodde att vi ägnade oss åt att förhindra sånt, inte själva bygga på det.
Hade väl varit bättre att bara förklara hur du menade, jag var inte heller på det klara med vad du egentligen sa.

Att du sedan menade bilexemplet var en bra rättelse.

Hävdar bestämt att ni kvinnor aldrig ska acceptera mindre än det jag skrev i mitt inlägg från början. Vi måste en gång för alla ta itu med det här, så att våra barn kan bli jämställda i framtiden.

Hallå där! Du skriver tydligen bättre än du läser du också. Om jag citerar till ett inlägg om biltvätt, och jag skriver om biltvätt, hur f*n ska man kunna feltolka det då wacko.gif blink.gif wink.gif unsure.gif
farbror B
CITAT
Visst stämmer det Farbror B, alldeles för bra

OM jag inte fattde,kan jag rå för att jag är dum då?
det är en medborgerlig rättighet att vara korkad, men inte att vara elak.
Diabolique
CITAT (Reserv @ 13-05-2005, 11:16)
Hallå där! Du skriver tydligen bättre än du läser du också. Om jag citerar till ett inlägg om biltvätt, och jag skriver om biltvätt, hur f*n ska man kunna feltolka det då wacko.gif  blink.gif  wink.gif  unsure.gif

Då försvara jag oss båda.

Jo, eftersom Farbror B menar att det är fel att männen ska åka iväg och tvätta bilden för att slippa hjälpa till hemma, och du då talar om att ni har det nästan så hemma och att du har accepterat det.
Då är det svårt att veta om du håller med honom eller om du tycker att det är rätt att det är så att männen inte ska behöva hjälpa till i hemmet.

Och jag förvånas över att det är du som ska skjutsa barnen till aktiviteterna också, om det nu är hans uppgift att handskas med bilen.
Annlo
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 11:20)
det är en medborgerlig rättighet att vara korkad, men inte att vara elak.[/color][/font][/b]

Amen! tongue.gif biggrin.gif
pejori
CITAT (labarradepan @ 13-05-2005, 06:20)
Hej

Oj, så ni är rätt många som varit i min sits känns det som? Ni alla gick i från gubben eller? Och fick era barn med en barn kär man istället?

för att återgå till kärnfrågan i tråden....
ja jag lämnade mitt livs stora kärlek av liknande orsaker, efter tio år. sad.gif sad.gif
jag tycker att har man inte samma mål i livet, så finns det ingen anledning att bråka vidare. wub.gif wub.gif
vem ska ge sig???...vem ska offra sig????...vem ska ha sin vilja igenom??? huh.gif huh.gif
att försöka övertala någon till en det ena eller andra är inte ett alternativ tycker jag. wub.gif wub.gif
yenny
CITAT (labarradepan @ 13-05-2005, 06:20)
Hej

Ja vi gick isär ganska så snart efter att han talat om vad han ville (eller inte ville)
Jag har träffat en ny man... men vi har inte varit tillsammans så länge ännu... men håller det ska det definitivt bli barn, det vill både han och jag!
Pirum
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 11:02)

Annars har jag alltid haft regeln hemma:

Den som inte lagar maten diskar (ingen diskmaskin)!
Gäller även när kompisar kommer på besök och man hjälps åt.

Detta är ju en god tanke...men i praktiken kan det bli ganska orättvist. Jag själv lagar exempelvis mesta maten i 1 kastrull, och lagar dessutom ganska "simpel" mat som är jättelätt att diska. Jag blir inte så glad åt att behöva diska 3-4 kastruller, ett otal fat, skålar, vispar, etc, bara för att någon lagar mer "avancerad" mat än jag.

Mycket bättre att man hjälps åt att laga mat och hjälps åt att diska, som du nämner när kompisar kommer på besök, exempelvis smile.gif Detta är ju inte praktiskt genomförbart alltid, såklart. Men jag tycker inte den som lagar maten ska få "frisedel" från diskningen...om det inte är någon extraordinär maträtt.
labarradepan
CITAT (pejori @ 13-05-2005, 16:34)
[för att återgå till kärnfrågan i tråden....
ja jag lämnade mitt livs stora kärlek av liknande orsaker, efter tio år. sad.gif sad.gif
jag tycker att har man inte samma mål i livet, så finns det ingen anledning att bråka vidare. wub.gif wub.gif
vem ska ge sig???...vem ska offra sig????...vem ska ha sin vilja igenom??? huh.gif huh.gif
att försöka övertala någon till en det ena eller andra är inte ett alternativ tycker jag. wub.gif wub.gif

Klart man inte ska övertala nån till barn utan att den inte alls vill vara delaktig i det hela. Då är det synd om barnet ju.

Idag har min sambo faktiskt varit med när jag var barnvakt, tror nästan han tyckte det var kul. Han busa med den minsta på 8 månader o visade ett gäng katter för 2 åringen som tyckte det var kul wub.gif då blir man glad när man ser sånt.
labarradepan
CITAT (Pirum @ 13-05-2005, 18:43)
Mycket bättre att man hjälps åt att laga mat och hjälps åt att diska, som du nämner när kompisar kommer på besök, exempelvis smile.gif Detta är ju inte praktiskt genomförbart alltid, såklart. Men jag tycker inte den som lagar maten ska få "frisedel" från diskningen...om det inte är någon extraordinär maträtt.

Här hemma är det oftast jag som lagar mat, men denna vecka har han fixat mat redan 3 ggr biggrin.gif och då diskar jag. Annars tvärtom, att han diskar. Klart man får "frisedel" när man lagat maten.. hihi. Fast här brukar "mellandiska" den som lagar mat. smile.gif Igår skrev jag en lapp till honom att han fick jag gärna dammsuga o vattna blommarna så jag skulle slippa det denna vecka. ( jag börjar alltid innan honom, därför skrev jag en lapp o komma hem sent ) wink.gif
labarradepan
och han dammsög o vattna blommorna.. kors i taket. smile.gif

Det förra inlägget var väldigt konstigt skrivet, men jag tror ni fattade ändå.. hihi.

Måste säga att i dag mår jag faktiskt bra smile.gif gör ni?
Tesa
Låter ju bra att du mår bra..och gubben verkar ju inte helt fel heller...
..och jag tycker fortfarande att du skall ge det lite tid...
Jag har själv 4 barn och de är mitt allt....lite bökigt att göra saker med alla fyra eftersom de kom ganska tätt men med ett eller två barn kan man göra det mesta..tom åka MC...det finns ju sidovagnar...grannen körde sina barn i sån..
Barn är inte mer hinder än man låter dem bli...fast man kanske får göra saker på ett lite annorlunda sätt...
Hoppas att du och din partner kommer fram till vad som skall gälla för er..
labarradepan
CITAT (Tesa @ 13-05-2005, 20:52)
Låter ju bra att du mår bra..och gubben verkar ju inte helt fel heller...
..och jag tycker fortfarande att du skall ge det lite tid...
Jag har själv 4 barn och de är mitt allt....lite bökigt att göra saker med alla fyra eftersom de kom ganska tätt men med ett eller två barn kan man göra det mesta..tom åka MC...det finns ju sidovagnar...grannen körde sina barn i sån..
Barn är inte mer hinder än man låter dem bli...fast man kanske får göra saker på ett lite annorlunda sätt...
Hoppas att du och din partner kommer fram till vad som skall gälla för er..

Ja, jag kommer ge honom tid ( inte mer än ett år ) låter hårt , men min tid är knapp känns det som.

Klart det går åka mc fast man har barn, det går ju fixa barnvakt med smile.gif jag har många fribarnpassningar att ta igen.. hihi..

Ha en skön pingst, själv ska jag på brölopp snart wub.gif
netaave
Det finns ju sidovagnar, och minimotorcyklar. Får framföras i inhägnat område.
pejori
CITAT (labarradepan @ 14-05-2005, 12:07)
Ja, jag kommer ge honom tid ( inte mer än ett år ) låter hårt , men min tid är knapp känns det som.

tycker att du gör rätt, som ställer lite krav på honom.
att få bära och föda ett barn tillhör livets underbara gåva, som alla som kan ska få göra.
tyvärr är det inte alla som får uppleva det, men det hör liksom till livet med barn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon