Sidor: 1, 2
Keya
Själv är jag för tillfället mest irriterad på svalörten, en lömsk snygging.Annars är nog knölklockan nummer 1 på min lista , också den förrädiskt vacker om den får chansen att blomma....och invadera.. Eller förresten.... kirskålen gör mig galen när den nästlar in sig i mina perenner Eller......
pejori
fick ta annat ohmy.gif ohmy.gif
snårvinda var inte med som alternativ sleep.gif sleep.gif
hatar snårvinda!!!! mad.gif mad.gif
tullmejs
Revsmörblomman är ett helvete i landet, men jag kan inte låta bli att beundra dess löjliga överlevnadskapacitet. Maskrosor har jag plockat 10 hinkar ur gräsmattan tror jag. Åkerfräken är lömsk och svår att nå.

Men de förhållandvis få tistlarna gör att det inte går att gå barfota - det är oförlåtligt :-(
Susanna
Just nu hatar jag verkligen kvickroten. Den tar sig i in i alla odlingar. Kirskålen är snäll och håller sig på baksidan av huset....än så länge i alla fall.
noora
Det kan låta konstigt, men jag tycker att lupiner är jobbigast. Mitt gamla örtland ligger vid mina föräldrars stuga på landet, och där håller lupinerna på att ta över hela trädgården. De är jobbiga för att de har så attans djupa rötter!

Det kan hända att jag ändrar mig till kirskål snart, nu när jag har egen trädgård med massor av kirskål...
MB1965
kirskålen kommer marscherandes från häcken på långsidan... nästan en halvmeter in i gräsmattan nu....hjääälp!
Hasse_h
För närvarande är det kirskålen som är värst, den gör mina trädgårdsland helt obrukbara denna säsongen. Kommer ägna mig helt åt ogräsbekämpning denna vår o sommar.
violina
ÅKERFRÄKEN! I min gamla trädgård. Och den var outrotlig. Jag täckte den med markväv och den bara växte igenom överallt.wacko.gif Jag testade allt sedan flyttade jag. tongue.gif (okej, inte för åkerfräkens skull).
I min nya trädgård har jag upptäckt ett hav av åkertistlar i grässlänten som jag tänkte göra om till rabatt. mad.gif De har hemska rötter. sad.gif Tänker gräva till Kina för att få bort dem innan där blir några blommor.
Sommartorparn
CITAT (Keya @ 10-05-2005, 20:27)
Själv är jag för tillfället mest irriterad på svalörten, en lömsk snygging.Annars är nog knölklockan nummer 1 på min lista , också den förrädiskt vacker om den får chansen att blomma....och invadera.. Eller förresten.... kirskålen gör mig galen när den nästlar in sig i mina perenner Eller......

Ojdå, inte visste jag svalörten var så lömsk, jag som har stora planer på att gräva upp och plantera om så att den sedan växer på många fler ställen, i gräsmattan och i kanten under buskar. sad.gif

På vad sätt är den lömsk?
Blommar så vackert på våren och sedan på sommaren syns den ju inte ens....

Samma med revsmörblomma den har jag redan gjort samma procedur med så att den nu växer på många fler ställen i gräsmattan. Dumt gjort? sad.gif

Knölklockan är visserligen också vacker, men den har jag utnämnt till fiende eftersom den helt förkväver annat. Konstigt nog sprider den sig även i klippt gräsmatta.
Sulawesii
Vet inte vad mitt heter. Har kollat AOT´s ogräslista, men kan inte hitta den. Den är lite lik Snärjmåran. Kanske..... Jaja, jag valde "annat" iallafall.
pejori
jag tycker både knölklockan och svalörten är jättetrevliga att ha sad.gif sad.gif sad.gif
svalörten är en söt marktäckare ju smile.gif smile.gif
även knölklockan tycker jag gör sig bra i sommarrabatter med lite vildblommor i wub.gif wub.gif
Ina
Röstade på det "tomma" alternativet och döper helt självsvåldigt om det till "ALLT"... har alla sorterna och är lite trött på att aldrig kunna göra en vanlig rabatt eller ett grönsaksland utan att vara tvungen att föra krig som aldrig tar slut... När jag pratar med kompisar så säger dom "Det är väl inte så farligt, man behöver ju bara rensa fram till midsommar ungefär..." men dom har inte rotogräs och fattar inte vad det innebär. Den enda av dom uppräknade ogräsen som jag inte kräks på är svalörten för den håller sej vid dammen och där får den gärna vara...
fruberglund
Måste nog säga Maskros eftersom jag inte har så mycket annat ogräs (vad jag vet i alla fall) smile.gif

Dock så tycker jag Maskrosor är otroligt vackra och lyser upp så de brukar få stå kvar ändå. Är ändå helt omöjligt att bli av med eftersom vi har en hage brevid vår tomt som ser ut så här varje vår och DEN har jag ju ingen lust att rensa smile.gif

amaira
Hatar?

Nä, det går inte tongue.gif jag hatar INGA ogräs wub.gif , så jag har inte röstat sleep.gif .

Eftersom jag är "Kärringen mot Strömmen" är jag smått förtjust i ogräsen.
*ajaj, nu lynchas jag ut ur forumet rolleyes.gif *

Många "ogräs" har otroligt vackra blommor, (och/eller) är lättodlade, (och/eller) är goda och nyttiga, (och/eller) är älskade av bin, humlor och fjärilar, osv.

En del kan vara lite besvärliga att styra, så långt kan jag sträcka mig sleep.gif . Då får man (läs JAG) göra en "kompromiss".

Men jag är som sagt Kärringen mot Strömmen, och mina trädgårdsidéer är kanske rolleyes.gif en smula annorlunda. Men FINT är det, och JAG trivs med det.

Som ny här på forumet för ett år sedan, började jag med att skriva "ogräsens lov" - innan jag förstod att det var fel plats att prata alltför högt om det. Så jag kanske inte skulle ha svarat här heller ...

Kram alla! (Jag FÖRSTÅR faktiskt att ogräs är besvärliga, när man själv vill bestämma från början till slut hur ens ofta begränsade yta ska uppfylla ens drömmar!!!)
zaaritha
Klibbmåra!! mad.gif
Kattgräs
Kirskålen. Den växer ju där det inte går att komma åt! mad.gif

Och maskrosorna. När de är maskrosbollar i alla fall.
zaaritha
Fröbollarna är inte trevliga....
Men; blommorna lyser upp, tycker jag......... wub.gif
jåj
Oj äntligen changsen att hata växter .... men de är ju bara på den plats som jag inte vill jus nu och det gör att jag kan bli nästintill tokig och tillgripa alla tänkbara hämskheter här en lista.
- Hacka och spade ju mer man gräver ju argar blir man! wink.gif
- Stora kniven på skaft (Liemanen kommer ...)
- Långsam kvävning tills döden inträffar (markduk)
- Brännas till 3 graden med ånga så de luktar spenat
- Kremeras med gasol låga...
- Förgiftas med ättika
- Andra hemska gifter
Detta för små ogräs ....
De lite större kräv MOTORSÅGAR traktorer och grävmaskiner för att rå på laugh.gif

Men så fort vi vänder ryggen till så är gästerna på plats igen mad.gif

Tänkte att den nyaanlagda gräsmattan bara sulle ha de fina smalbladiga gräsarterna, men hur blir man av med de som har breda blad ?
unsure.gif

Hälsningar från en som har testat massor ..
JÅJ

P.S.
Har jag glömt någon supermetod ?
När kan man köpa dreserade/ genmanipulerade mördarsninglar som bara äter ogräset ?
zaaritha
Vilka "ogräs" vill du behandla så?? ohmy.gif
amaira
CITAT (jåj @ 15-05-2005, 00:39)
- Hacka och spade ju mer man gräver ju argar blir man! wink.gif
- Stora kniven på skaft (Liemanen kommer ...)
- Långsam kvävning tills döden inträffar (markduk)
- Brännas till 3 graden med ånga så de luktar spenat
- Kremeras med gasol låga...
- Förgiftas med ättika
- Andra hemska gifter
Detta för små ogräs ....
De lite större kräv MOTORSÅGAR traktorer och grävmaskiner för att rå på laugh.gif
Hälsningar från en som har testat massor ..

- - -

P.S.
Har jag glömt någon supermetod ?
När kan man köpa dreserade/ genmanipulerade mördarsninglar som bara äter ogräset ?

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Menar inte att "reta" dig nu, men du skriver och beskriver så härligt wub.gif
Airamya
Jag håller med Amaira, jag hatar inget ogräs jag heller. Utan ogräset skulle jag ju inte få rensa i rabatterna och det är min favoritmeditation smile.gif
Maskrosorna är så vackra och har sysselsatt mig halva dan idag (nu ligger de på jäsning, hehe).
Margaretha
Kirskål är värst, för vi kan inte göra mycket åt det och det förstör en rabatt. Häcken mot ena grannen och deras rabatt på motsatt sida är också full av eländet så man kan inte bekämpa det ensam.
En god vän föreslog pensling av plantorna med Round Up - även inne i häcken. Om man var försiktig och inte rörde vid häckplantorna skulle det gå.
Vad tror ni? Klarar häcken sig?
Att täcka rabatten med svart plast är ju inte meningsfullt när eländet växer högt några decimeter därifrån. mad.gif
Ophelia
CITAT (Margaretha @ 15-05-2005, 19:07)
Kirskål är värst, för vi kan inte göra mycket åt det och det förstör en rabatt. Häcken mot ena grannen och deras rabatt på motsatt sida är också full av eländet så man kan inte bekämpa det ensam.
En god vän föreslog pensling av plantorna med Round Up - även inne i häcken. Om man var försiktig och inte rörde vid häckplantorna skulle det gå.
Vad tror ni? Klarar häcken sig?
Att täcka rabatten med svart plast är ju inte meningsfullt när eländet växer högt några decimeter därifrån. mad.gif

Skulle inte en mindre atombomb utplåna kirskålen så skulle nog jag försöka med lite sånt. Förvisso är ju kirskålen ätbar men jag utgår från att varken du eller grannen är pigga på att beta av mängderna som kommer upp.
Tesa
HAAATAR revsmörblomma.....har kämpat mot den i min leråker till köksland i många år nu...och jag vinner aaaaldrig...som jag gjort mot kvickroten...(nästan iallafall)
Knölklockan har en egen liten zon här men nu ska den inte få blomma mer tror jag för den blir bara större och större den där zonen...
Natrium
Hur dödar man gräs?
Kan någon svara på den frågan? blink.gif
Anna i Mjölby
Jag saknade nässlorna i alternativen. Visst är rötterna rätt ytliga, men seeega och har de fastnat i en pion etc... Suck. Och så bränns de.

Fast jag låter dem gärna vara i utkanten av trädgården till fjärilarnas fromma, och nässelsoppa är ju gott.

Röstade på kirskålen ändå. Mest för att den kväver allt i sin väg. mad.gif
Aries
Just nu är det Tussilagon, hallonbuskar och ormbunkar som jag krigar mot. Blä!
mulle
Revsmörblomma och hundfloka avskyr jag.
Dessutom är lönnarna ogräs hos mig....
Mulle
mulle
Airamya - hur lagar du ditt maskrosvin?
Mulle
Airamya
Det är så enkelt så. Jag samlar massor med blommor o noppar av allt det gula. Inget grönt får vara med.
3 l avnoppade maskrosor
4 l kokande vatten
3 citroner (normalstora och saftiga)
1,7 kg strösocker

Det kokande vattnet slås över blombladen o får stå 12 timmar. Silas därefter genom en ren handduk. Sockret o de skivade citronerna tillsätts.
Låt stå i rumstemperatur i öppen kruka eller hink, med handduk över i drygt 2 1/2 vecka tills det slutat bubbla.
Minsta ansats till mögel måstebort direkt.
Citronerna tas bort efter en vecka.
Filtrera alltsammans genom ett pappersfilter (kaffefilter går bra). Gärna 2 ggr så blir bottensatsen mindre.
Sen har man ett simmigt starkvin som genast buteljeras på rena flaskor o korkas.
Vinet blir fylligare och mindre sött om det lagras några år.

Och glöm inte att man kan äta maskrosrötterna som rotfrukter... wink.gif
mulle
Tack! Nu ska här bryggas!
Mulle
horthensia
Parksalladen är vidrig!
Fan ta henne som planterade den i kanten till min trädgård...
bus
Jag har det värsta ogräset jag lovar. Vi flyttade till ett hus förra året där ingen hade krattat på säkert 5-6 år så jag fick börja med att kratta hela gården med en "handkratta"-ni vet en sån man har i rabatten som ser ut som en klo. Hur som helst hittade jag en liten söt "buske" under allt gräs. Den fick stå kvar och jag byggde min rabatt ca 1 m därifrån. Under sommaren hade den lilla söta busken förvndlats till en JÄTTEBUSKE på 1,5 meter och jag fick flytta efter alla blommorna eftersom den dessutom blev ca 3 meter bred, "bladen" blev säker 1,5 meter och dessutom växte det upp en jättelik stam i mitten på ca 2,5 meter som satte blommor.

Jag försökte gräva upp de anisluktande rötterna som var enormt djuptgående och döda hela busken. Problemet är bara att jag tydligen planterat JÄTTEBUSKAR i hela min rabatt+gräsmattan.

Jag tror att det kan vara en Strätta för den har ihålig blomstängel och förra sommaren såg jag en enorm fjäril som jag sen fick veta var Sveriges största dagfjäril och Strättan är tydligen uppväxtplats för dessa fjärilar som är enormt vackra faktiskt. http://www.myra.nu/makaonfjaril.html
SannaLasso
Tänk att knölklockan är så avskydd! Jag tycker att den är vacker och blev glad när jag såg att det växte några mellan pionerna i höstas när jag flyttade hit.

Idag är jag lite osäker - runt alla pionerna växer MASSOR av gröna blad som jag först trodde var ormöga men nu misstänker är knölklocka! Undrar varifrån de kommer i sådana massor - i höstas var det bara jord mellan pionerna och kanske fem-tio ganska små knölklockor men nu är det alldeles grönt av blad så man knappt ser jorden. Några stänglar sticker upp (misstänkt lika knölklocka) och häromdaden såg jag att ormöga blommar för fullt hos andra. Just wait and see vad det är för växt som täcker marken nu då...

unsure.gif
tinka
Ogräs... kirskål, nässlor, hallon, björnbär, kaprifol och kvickrot ligger alla på en delad första plats över saker jag för intensivt krig mot...

Har en väninna som envist hävdar att om man klipper ner kirskål och nässlor minst 7 gånger innan midsommar så ger den upp.. vet inte om det stämmer, men vi får väll se...

Hallon, björnbär och kaprifol är så otroligt envisa med att skicka iväg sina revor och sen bara dyka upp flera meter från ursprungsstället... snacka om envist tröttande att få bukt på!!!

Kan kanske tala om att jag är nyinflyttad till en fantastisk stor trädgård (1000m2) som ingen har rört ett blad i på två år...

Däremot gillar jag min åkerfräken... den har en fin upplysande liten skörhet som jag gillar.. men sen gillar jag förståss inte fina kantklippta gräsmattor utan något annat än gräs i.... lite vilt vill jag ha det.. men inte så villt som föregående 'trädgårdsmästare'..
magdalia
Det kan väl inte finnas något värre än åkerfräken? angry.gif
Jag har kämpat med detta elände i fem år nu och har verkligen tröttnat på kampen- den är inte direkt rättvis. sad.gif
catlady
För en månad sedan var det maskros, nu är det åkerfräken och tistel! Jag förstår inte alls er som tycker att t.ex. knölklockan toppar listan, de är ju vackra blommor!
Charlotta
I en engelsk trädgårdstidning hade de en liknande omröstning i våras, och vinnare där blev snårvindan...
Tosan
Inget av de du nämde är nåt problem, iaf inte här. Men brännässlor däremot, och aklejor... ranting.gif Kör NBC- krigsföring mot nässlorna för andra året i rad nu, och det börjar bli något bättre. Om de djävlarn iaf kunde låta bli gräsmattan!
MariaS
Åkerfräken verkar vara fullständigt hopplös att bli av med. INGET biter. Det bara flyttar på sig om man fått rent på ett ställe, till ett annat. Fick in Sk..n med det idiotiska rådet stenmjöl för stensättning. Har kämpat i 6 år nu, utan synbart resultat. Inte ens stenen som jag satte i stenmjölet, syns till. Fy för åkerfräken devil.gif
Alexander-VG-zon3
jag är befriad från dom hemska ogräsen och det frö ogräset som växer där tar jag lätt upp och maskrosorna i gräsmattan är fina bara klippa ner dom överblommade blommorna innan dom går i frö så är det löst . och bre nåt ut sig för mycket som det ogräs jag har planterat med vilje så är jag väldigt bra med saxen och fingrarna
Tesa
CITAT (bus @ 31-05-2005, 00:38) *
Jag har det värsta ogräset jag lovar. Vi flyttade till ett hus förra året där ingen hade krattat på säkert 5-6 år så jag fick börja med att kratta hela gården med en "handkratta"-ni vet en sån man har i rabatten som ser ut som en klo. Hur som helst hittade jag en liten söt "buske" under allt gräs. Den fick stå kvar och jag byggde min rabatt ca 1 m därifrån. Under sommaren hade den lilla söta busken förvndlats till en JÄTTEBUSKE på 1,5 meter och jag fick flytta efter alla blommorna eftersom den dessutom blev ca 3 meter bred, "bladen" blev säker 1,5 meter och dessutom växte det upp en jättelik stam i mitten på ca 2,5 meter som satte blommor.

Jag försökte gräva upp de anisluktande rötterna som var enormt djuptgående och döda hela busken. Problemet är bara att jag tydligen planterat JÄTTEBUSKAR i hela min rabatt+gräsmattan.

Jag tror att det kan vara en Strätta för den har ihålig blomstängel och förra sommaren såg jag en enorm fjäril som jag sen fick veta var Sveriges största dagfjäril och Strättan är tydligen uppväxtplats för dessa fjärilar som är enormt vackra faktiskt. http://www.myra.nu/makaonfjaril.html

Strätta tror inte jag på för den får inte såna stora blad...Men däremot låter det som en jättegunnera (vet iofs inte om den har ihålig stjälk)..som jag försökt så i åratal och plantor jag köpt dör under vintern..så inte är det nå ogräs inte..om det är den..Jag skulle vara jättelycklig!! tongue.gif
Floppy
CITAT (magdalia @ 21-06-2007, 11:07) *
Det kan väl inte finnas något värre än åkerfräken? angry.gif
Jag har kämpat med detta elände i fem år nu och har verkligen tröttnat på kampen- den är inte direkt rättvis. sad.gif

Håller med fullkomligt...jag är glad att jag 'bara' har en liten rabatt på 1x7 m men med min kropp och den takten som åkerfräken förökas så är det ett rent helsike att hålla den i styr... ranting.gif ...sen har jag lite problem med rabattkanten som inte existerar just nu...bostäder som jag hyr av ska lägga ny asfalt precis brevid min rabatt...och det läre bli efter sommaren...så nu dyker det upp allt möjligt i ogräsväg igenom gruset...det står och stampar och hotar med att ta över hela min rabatt snart...måste ut varannan dag och rensa men det hjälper inte...det har blivit en tjock kant av ogräs nu...hoppas att de kan komma snart och asfaltera...
Bee
Ogräs är för mig växter som befinner sig där jag inte vill ha dom. Sorterna kan variera. Våtarv i rabatten är tex ingen hit även om det är lätt att dra bort.

Men jag röstade ändå för maskrosor. Bladen breder ut sig i gräsmattan och kväver grässtråna. Det blir en tom "grop" efter att man dragit bort bladen. Blommorna är inga problem, dom kan man köra över med gräsklipparen.
Marcus Willgren
I mitt potatisland är set mäst nate som växer och det är ju bara att vända upp och ner på den lite då och då, de växt jag tycker minst om är det över meterhöga stora nässelsnåren med nässelsnärjor tistlar m.m. runt mälaren man blir galen av att gå i shorts där...
Björnlokan är ockås lite dryg hos oss sån tur är det inte jättebjörnlokan. eftersom att det är lermark så är revsmörblomman också ganska jobbig i landen men det är bara att hacka och gräva!
Gnuttis
Kirskål.

Men ett annat ogräs som jag verkligen tycker illa om är brännnässla. När de är små och späda ser de ganska så fina ut, doftar gott gör de ju ocskå. Men vad skenet bedrar. De växer fort och när jag ska rensa bort dem så lyckas jag alltid bränna mig. Attans vad ont det gör. ranting.gif
Immix
Tycker äntligen att jag börjar få kontroll över kirskålen i rabatterna (efter 3 år) men nu är gräsmattan hotad istället. Gräsklipparen står trasig igen för andra gången i år och jag ser hur kirskålen täcker allt större del av gräsmattan. angry.gif
buffy

I våras ägnade jag mig åt ogräsresning på en tomt som fått växa mer eller mindre ohämmat i 25 år. Där fanns alla hatogräsen och några till. Jag utsåg då ett favoritogräs, snärjmåra. Det sticks inte, bränns inte och lossnar lätt utan att gå itu eller skära in i händerna, man behöver inte använda sekatör eller tisteljärn (eller röjsåg och jordfräs), det har låg vikt och är inte skrymmande när det väl hamnar på ogräshögen...

Det var förstås bara en favorit i jämförelse med de andra ogrässorterna jag tampades med (i synnerhet extremt taggiga vildrosor men också mängder av nässlor, tistlar, smörblommor, snårvinda, blåhallon, maskrosor, små sykamorlönnar, etternässlor o en del annat som jag inte vet namnen på).
Gittan i Zon5
ÅKERFRÄKEN ranting.gif

Detta förbannade ogräs som kom in (tror jag) med ett par säckar VÄL brunnen hästgödsel har
vunnit kampen över grönsakslandet (tillfälligt hoppas jag). Tyvärr så finns det inget miljövänligt
sätt att bli av med eländet så i år ska jag mot min vilja ta fram Round Up-flaskan och göra ett
sista försök innan jag gör gräsmatta av alltihop.

Kirskål är hatobjekt nummer 2 men den håller sig i alla fall inom ett begränsat område vilket
inte Åkerfräken gör.
HelénE
Har bara 2 besvärande ogräs i min trädgård: Brännässlor och nån jäkla vildmorot, bägge i mitt jättehallonland ca 10x10m.

Brännässlorna har jag faktiskt nästan kommit till bukt med, men vildmoroten...den sitter som berg. har man tur kan man få upp hela roten med maskros-verktyget, men inte alltid. Hur jag än rensar så är där kvar, och deras blast fyller raderna på bra nån vecka. Nu inriktar jag mig på att se till att de inte kommer i blom och fröar än mer.

Tips mottages tacksamt. Täckning är inte aktuellt, är massvis av hallon i landen och jag har inte tänkt flytta dem.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon