Sidor: 1, 2
bettan i piteå
åkerfräken
starlady
Eftersom jag alldeles NYSS blivit begåvad med karl med hus och STOR tomt som ingen har petat på på år och dar ( help.gif ) blev mitt val Kirskål, för den håller på att invadera i stort sett hela trädgården. Blir nog till att marktäcka och muttra i några år.. för inte blir man väl av med den på bara EN säsongs täckande? dunno.gif
kronan
Sorry Gittan i zon 5. Roundup fungerar INTE på åkerfräken. Inget, absolut INGET biter!!! (Jo förrsten, kanske om man lägger en "gummipresenning i botten).
JAG HATAR ÅKERFRÄKEN!
Lemonne

Åkerfräken är ett stort bekymmer i våra åkrar, och jagar ibland iväg oss från nyligen etablerade land där åkerfräken tagit över. Det enda som hjälper är djupplöjning, och det är ju inte så lätt att djupplöja en åker med jordgubbar - då ryker ju plantorna också! Den formligen kväver våra plantor och håller kvar fukten så vi får stora problem med mögel och svampsjukdomar. help.gif

Fast i trädgården är det kirskålen som kräver mest, den jagade bort med köksland som nu istället blev gräsmatta.
smuleborg
Plommonträdseländet och vildhalloneländet på tomtens utkanter (miljontals känns det som). Det är bara att gräva. Såpnejlikaeländet är historia, efter ett idogt grävande, puh.
Lottas
Det går inte att välja! Jag avskyr dem alla: åkerfräken, knölklockor, revsmörblommor, körsbärsrotskott, tistlar...
Kirskålen däremot gillar jag, den är utmärkt kaninmat och håller bara till bakom hasselbuskaget (än så länge). Bladen doftar gott och jag funderar på att börja äta den själv ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon