Sidor: 1, 2
Heleri
Jag jobbar som svensklärare och är särskrivningspolis både på jobbet och på fritiden. Man kan nog säga att jag samlar på lustiga särskrivningar. Så, gott folk, dela med er av de bästa sär skrivningarna ni har sett och hört!
Här är en början från mig:

Sett på en Kinarestaurang: Ät pinnar (hm.....jag äter hellre Fyra små rätter, med ätpinnar!)

/Helena
Rossi
Ha, ha! Jag är allergisk mot särskrivningar. Kommenterade det en gång här på sidan för någon som gjorde en felaktig särskrivning men det var inte poppis.

Sjuk vårdare
Sjuk gymnast
Rått kött
Lång hårig sjuk sköterska
Rök fritt

Ett tips:

http://www.skrivihop.nu/
yla
jag skriver tyvärr ofta isär
det bara flyger iväg ett finger då o då o klickar
på den tangenten som gör särskrivningar
så jag får nog ta åt mej en del

fast jag kallar alla mina stavfel o särskrivningsfel för
snavfel
fingrarnas snubblande dans på tangenterna
jag e glad att jag iallafall skriver laugh.gif
Pirum
PRINS KORV TILL EXTRA PRIS

Sen klassikern, särskrivning är sär skrivning.
Ciczi
Herr Centrum

Finns Fru Centrum också?

Ciczi
Rossi
Jag vet inte om det är sant men det sägs att Toys'r'Us i en platsannons sökte kassa medarbetare....
nilla
Jag såg en platsannons där man sökte Finsk talande person för ett telefonsupportjobb. smile.gif
råse-marie
Visst finns det många roliga grodor som skrivits och sagts .
Bara vi slipper POLISER här inne .........
Det finns ju faktiskt dom som har väldiga problem med stavning och annat och det kan vara väldigt jobbigt för dom .
Inte vill man väl att såna som inte kan stava så bra ska sluta skriva?
Dom flesta fattar ju ändå vad det står smile.gif
Rossi
Nej, inga poliser men en hjälp på traven i all välmening är väl ändå inte fel? Även om man är dålig på stavning så är man väl inte obildbar utan kan och vill bli bättre?

Ett till exempel som får lite annorlunda innebörd beroende på särskrivning eller inte:

"Han gav henne en tung kyss."
Berith
Nej, säger jag också, inga poliser. Och man skrattar ju inte för att den som skrivit "inte vet" eller "inte kan" utan för att innebörden i meningen blir en helt annan än det antagligen var tänkt.
Rossi
Helt rätt Berith! Fast jag måste säga när det i officiell text som t.ex. platsannonser, reklam, tidningar, böcker etc. finns sådana här fel så får jag en negativ attityd gentemot vederbörande. Sådana här texter har ju gåtts igenom, korrekturlästs etc. och där förväntar jag mig ett proffsigare resultat.
råse-marie
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 07:51)
Nej, inga poliser men en hjälp på traven i all välmening är väl ändå inte fel? Även om man är dålig på stavning så är man väl inte obildbar utan kan och vill bli bättre?

Ett till exempel som får lite annorlunda innebörd beroende på särskrivning eller inte:

hjälp på traven unsure.gif ??
Jo men då kanske man väljer sin lärare själv ....... sleep.gif
Har man väldiga problem med bokstäver och ord så tror jag faktiskt inte att din så kallade välmening hjälper utan stjälper sad.gif

Så hjälp dom som ber om din hjälp men låt andra slippa som inte ber om den själv wub.gif
råse-marie
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 08:11)
Helt rätt Berith! Fast jag måste säga när det i officiell text som t.ex. platsannonser, reklam, tidningar, böcker etc. finns sådana här fel så får jag en negativ attityd gentemot vederbörande. Sådana här texter har ju gåtts igenom, korrekturlästs etc. och där förväntar jag mig ett proffsigare resultat.

Där kan jag hålla med wub.gif
Rossi
CITAT (råse-marie @ 11-05-2005, 08:17)
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 07:51)

hjälp på traven unsure.gif ??
Jo men då kanske man väljer sin lärare själv ....... sleep.gif
Har man väldiga problem med bokstäver och ord så tror jag faktiskt inte att din så kallade välmening hjälper utan stjälper sad.gif

Så hjälp dom som ber om din hjälp men låt andra slippa som inte ber om den själv wub.gif

OK, råse-marie. Jag får försöka att följa ditt råd och vara lika ödmjuk .... wub.gif Inte för att jag tycker att jag brukar trampa folk på tårna vare sig här eller i verkliga livet.
Gåsis
Nåja, om man ska anmärka eller inte har jag inga synpunkter på men lite häpen blev jag när jag förra året på öland såg en skylt utanför in liten butik som sa "får snoppar". Gissa om vi gick in, bara kvinnor laugh.gif Det var fårkorv kan jag tala om.

/Åsa
råse-marie
Jag tror nog att du är en trevlig person wub.gif

jag vet bara att det finns folk som slutar skriva istället för att ta lärdom
och det tycker jag är trist ....
Men jag håller med ( som jag skrev tidigare ) att i sådant material som är korrekturläst borde det inte finnas med i och där tycker jag att man kan påpeka och få dom att ta lärdom wink.gif biggrin.gif

men för oss vanliga här på odla vill jag att alla ska våga skriva utan att fundera på om det är rättstavat eller inte wub.gif
pisanggoreng
många förpackningstexter är särskrivna:

strö socker
hallon sylt
spolar vatten

se också Skriv ihop som i och för sig inte uppdateras längre, men som ändå bjuder på en hel del...
pisanggoreng
Hannele
CITAT (Rossi @ 10-05-2005, 22:32)
Rått kött

Hellre rått kött än råttkött! tongue.gif
amaira
Jag tycker också det blir roligt ibland, när ord som hör ihop, särskrivs. Men det bekommer mig inte.

Och jag har definitivt inte svårt för att FÖRSTÅ!

Och jag vet (sen tidigare diskussioner) att det finns de som tar illa upp här på forumet.

Och JAG vill säga, att det allra allra viktigaste är att skriva !!! oavsett hur wub.gif .

Om de som har svårt för stavning och skrivning tystnar, går forumet miste om mycket mycket mycket givande inlägg, som är givande på andra vis!

Den som har svårt för att skriva, är också mycket sårbar för att skriva... Och ett forum lever på skriften.

Det finns fortfarande ett talspråk och ett skriftspråk i Sverige, även om gränserna håller på att suddas ut.

"Skriv som du talar" hette en kampanj för ett antal år sedan. Kanske dags för en ny sådan kampanj, i och med internets nya sociala roll, som bygger på det skrivna ordet.

wub.gif wub.gif till ALLA / amaira
Heleri
Fryst kyckling lever!
niklaswik
I Söderhamn finns de här två godingarna, kolla om ni har vägarna förbi. smile.gif

"Träd Gårds Grillen"

Ovanför Shell-mackens biltvätt: "Bil Tvätt". biggrin.gif Jag tycker iaf att ett stort företag som Shell borde ha koll på om biltvätt är ett ord eller två... biggrin.gif
Extra kul när det är stor bokstav på alla ord. smile.gif

Ang. sirap och strösocker så är det antagligen ett helt medvetet val att dela upp orden så att det ska gå att ha större text, så det tycker jag inte ska räknas som särskrivning...
gammelnalle
fanns en gång i tiden en länk...

som funkar men ej skrivbar i...

men inga POLISER TACK!! Men givetvis "grodor" som tex Tidningar och företag har gjort....

smile.gif smile.gif
farbror B

Var vänlig hjälp vår kassa personal!

(felstavat också, sett i Uppsala utanför "italiensk restaurang" smile.gif
Ung Stekt Pastor!

Vårservice!
Vi byter tändstift och olja, samt spolar vätska på din bil

Färsk rökt sik
Tapio
Halaj!

Läste någonstans (G-P?) en artikel som handlade om särskrivningar. I denna hade de ett ex. på ett SMS som någon hade skickat. Det löd:
Jag älskar dig Bosse!
Skit mycket!

//T
Posse
smile.gif Rätta mig om jag har fel, men jag har fått intrycket att svenska språket är lite smått ovanligt med detta att det finns väldigt många ihopskrivet sammansatta ord... och att det verkar vara fullt OK att ständigt skapa nya kombinationer? unsure.gif
pisanggoreng
du har nog alldeles rätt, posse.
Sylvia
När jag behöver muntras upp, brukar jag besöka den här sajten:
Avigsidan
Berith
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 08:11)

Håller med helt! wink.gif
AndreasBlomquist
Något av det absolut värsta man kan göra enligt min uppfattning är just särskrivning. Jag terroriserar dagligen min stackars sambo med påpekanden om att hon skrivit isär ord. sleep.gif

Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.

När du ska betala står det skyltat "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys".

På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten.
amaira
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-05-2005, 04:42)
Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.

När du ska betala står det skyltat "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys".

På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*härligt skrivet!!* wub.gif
amaira
Har du skrivit det här själv Anders? Eller har du tagit det någonstans ifrån?
*nyfiken*
AndreasBlomquist
Om det vore så väl att man kunde stoltsera med att man själv hade skrivit det. Kanske skulle lagt in det i första inlägget men jag har ingen direkt referens ändå. Har haft denna texten liggandes på min dator i ett par år, fick den från en kompis via mail!
gammelnalle
biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

men hur i hela friden (Kil??) får du plats med en ½ aukstisk gitarr i en kundkorg?? du menar väl ändå en kund vagn??

gammal nalle smile.gif smile.gif
AndreasBlomquist
Fast här har vi otroligt stora kund korgar för att alla bönder här ute ska kunna lägga ner ko gödsel i kund korgen ock så. sleep.gif wink.gif
gammelnalle
OK jag för står !!!

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
Heleri
Underbart!!! Jag blir på så bra humör av att lära roliga särskrivningar.
Heleri
Vill bara tillägga att jag aldrig någonsin lekt polis i detta (eller något annat) forum! :-) Som lärare träffar jag dagligen elever med läs- och skrivsvårigheter och naturligtvis klankar jag inte ner på dem när det blir fel i deras skrivna arbeten. smile.gif
LadyG
Det finns få saker man blir så trakasserad av från kollegorna som särskrivningar. Helst i rubrik. Det är skillnad på en bargäst och en bar gäst.

McDonals gjorde bort sig för några år sedan när de satte upp skyltar i alla lokaler:

"Rök fritt i hela McDonalds"

Avigsidan presenterade följande guldkorn:

"En brun hårig flicka stod vid en bar disk och pratade med en sjuk gymnast."

Fast hopskrivningar kan bli minst lika underliga, och dem blir man lika retad för också smile.gif

Minns ingen dråplig rakt av bara tongue.gif
AnitaO
netaave
Kul potatis, festligt att äta!
Tesa
Under bart!
Kryddan03
CITAT (Rossi @ 10-05-2005, 21:32)
Ha, ha! Jag är allergisk mot särskrivningar. Kommenterade det en gång här på sidan för någon som gjorde en felaktig särskrivning men det var inte poppis.

Sjuk vårdare
Sjuk gymnast
Rått kött
Lång hårig sjuk sköterska
Rök fritt

Ett tips:

http://www.skrivihop.nu/

Fast Rått kött är väl rätt och blir ju inte roligt förrän man skriver ihop det... (Råttkött) wink.gif biggrin.gif

Oops! Missade att det var hela tre sidor på den här tråden och det hade visst redan tagits upp. wacko.gif
storm
råttkött,rått kött wink.gif wink.gif mmm
Caprice
På badhotellet Gustavsberg i Uddevalla har man kombinerat en
särskrivning med engelsk stavning av ordet hotell. Resultat:
BAD HOTEL

"Djupfryst kyckling lever".

Vinn hund och kattmat
(Vore det inte bättre att vinna en
katt. Den hade nog uppskattat kattmaten bättre än hunden.)

En naprapat skulle etablera sig i
området varpå egenhändigt producerade reklamlappar delades ut till oss
boende. Där kunde följande läsas:
Ont i ryggen – besök en sjuk gymnast!
-Nja, tror knappast det ...

biggrin.gif
Farbror Blå

Häst skjuts på Torget!

( barn halva priset)
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 31-03-2006, 11:26)

Häst skjuts på Torget!

( barn halva priset)

En riktig höjdare!

Jag var på kurs i förra veckan och kursledaren hade massor av felaktiga särskrivningar i sitt material. Till slut var det någon i gruppen som lite fint kommenterade detta men vederbörande såg helt oförstående ut .....

Så tack för alla tokiga exempel som ändå förhoppningsvis kan leda till eftertanke hos de som särskriver än här och än där (de är inte ens konsekventa) ....
Annlo
Minns från marknadsföringskursen att något företag annonserat med:

"Vi byter vindrutetorkare, spolar vatten och olja på din bil!"

Något i den stilen... sleep.gif

Oj, fick se nu att farbror blå visst redan hade med den särskrivningen!
Rossi
CITAT (Annlo @ 31-03-2006, 12:29)

Oj, fick se nu att farbror blå visst redan hade med den särskrivningen!

laugh.gif tongue.gif

Ser inte människorna hur det ser ut när de skriver sånt?!
Ciczi
CITAT (Annlo @ 31-03-2006, 12:29)

Var i affären och handlade och när jag kom ut var hela bilen full med julmust.... Gissa om Ciczi var vansinnig... mad.gif

Appropå att spola vatten och olja på bilen.

Rossi, folk som har problem med särskrivningar ser det inte för de blir så kallat hemmablinda på sina egna ord.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon