|
Jag jobbar som svensklärare och är särskrivningspolis både på jobbet och på fritiden. Man kan nog säga att jag samlar på lustiga särskrivningar. Så, gott folk, dela med er av de bästa sär skrivningarna ni har sett och hört! Här är en början från mig:
Sett på en Kinarestaurang: Ät pinnar (hm.....jag äter hellre Fyra små rätter, med ätpinnar!)
/Helena
Ha, ha! Jag är allergisk mot särskrivningar. Kommenterade det en gång här på sidan för någon som gjorde en felaktig särskrivning men det var inte poppis. Sjuk vårdare Sjuk gymnast Rått kött Lång hårig sjuk sköterska Rök fritt Ett tips: http://www.skrivihop.nu/
jag skriver tyvärr ofta isär det bara flyger iväg ett finger då o då o klickar på den tangenten som gör särskrivningar så jag får nog ta åt mej en del fast jag kallar alla mina stavfel o särskrivningsfel för snavfel fingrarnas snubblande dans på tangenterna jag e glad att jag iallafall skriver
PRINS KORV TILL EXTRA PRIS
Sen klassikern, särskrivning är sär skrivning.
Herr Centrum
Finns Fru Centrum också?
Ciczi
Jag vet inte om det är sant men det sägs att Toys'r'Us i en platsannons sökte kassa medarbetare....
Jag såg en platsannons där man sökte Finsk talande person för ett telefonsupportjobb.
råse-marie
11-05-2005, 06:47
Visst finns det många roliga grodor som skrivits och sagts . Bara vi slipper POLISER här inne ......... Det finns ju faktiskt dom som har väldiga problem med stavning och annat och det kan vara väldigt jobbigt för dom . Inte vill man väl att såna som inte kan stava så bra ska sluta skriva? Dom flesta fattar ju ändå vad det står
Nej, inga poliser men en hjälp på traven i all välmening är väl ändå inte fel? Även om man är dålig på stavning så är man väl inte obildbar utan kan och vill bli bättre?
Ett till exempel som får lite annorlunda innebörd beroende på särskrivning eller inte:
"Han gav henne en tung kyss."
Nej, säger jag också, inga poliser. Och man skrattar ju inte för att den som skrivit "inte vet" eller "inte kan" utan för att innebörden i meningen blir en helt annan än det antagligen var tänkt.
Helt rätt Berith! Fast jag måste säga när det i officiell text som t.ex. platsannonser, reklam, tidningar, böcker etc. finns sådana här fel så får jag en negativ attityd gentemot vederbörande. Sådana här texter har ju gåtts igenom, korrekturlästs etc. och där förväntar jag mig ett proffsigare resultat.
råse-marie
11-05-2005, 07:17
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 07:51) Nej, inga poliser men en hjälp på traven i all välmening är väl ändå inte fel? Även om man är dålig på stavning så är man väl inte obildbar utan kan och vill bli bättre?
Ett till exempel som får lite annorlunda innebörd beroende på särskrivning eller inte:
"Han gav henne en tung kyss." hjälp på traven  ?? Jo men då kanske man väljer sin lärare själv .......  Har man väldiga problem med bokstäver och ord så tror jag faktiskt inte att din så kallade välmening hjälper utan stjälper Så hjälp dom som ber om din hjälp men låt andra slippa som inte ber om den själv
råse-marie
11-05-2005, 07:19
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 08:11) Helt rätt Berith! Fast jag måste säga när det i officiell text som t.ex. platsannonser, reklam, tidningar, böcker etc. finns sådana här fel så får jag en negativ attityd gentemot vederbörande. Sådana här texter har ju gåtts igenom, korrekturlästs etc. och där förväntar jag mig ett proffsigare resultat. Där kan jag hålla med
CITAT (råse-marie @ 11-05-2005, 08:17) CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 07:51) Nej, inga poliser men en hjälp på traven i all välmening är väl ändå inte fel? Även om man är dålig på stavning så är man väl inte obildbar utan kan och vill bli bättre?
"Han gav henne en tung kyss." hjälp på traven  ?? Jo men då kanske man väljer sin lärare själv .......  Har man väldiga problem med bokstäver och ord så tror jag faktiskt inte att din så kallade välmening hjälper utan stjälper Så hjälp dom som ber om din hjälp men låt andra slippa som inte ber om den själv  OK, råse-marie. Jag får försöka att följa ditt råd och vara lika ödmjuk ....  Inte för att jag tycker att jag brukar trampa folk på tårna vare sig här eller i verkliga livet.
Nåja, om man ska anmärka eller inte har jag inga synpunkter på men lite häpen blev jag när jag förra året på öland såg en skylt utanför in liten butik som sa "får snoppar". Gissa om vi gick in, bara kvinnor  Det var fårkorv kan jag tala om. /Åsa
råse-marie
11-05-2005, 07:25
Jag tror nog att du är en trevlig person jag vet bara att det finns folk som slutar skriva istället för att ta lärdom och det tycker jag är trist .... Men jag håller med ( som jag skrev tidigare ) att i sådant material som är korrekturläst borde det inte finnas med i och där tycker jag att man kan påpeka och få dom att ta lärdom men för oss vanliga här på odla vill jag att alla ska våga skriva utan att fundera på om det är rättstavat eller inte
pisanggoreng
11-05-2005, 07:38
många förpackningstexter är särskrivna: strö socker hallon sylt spolar vatten  se också Skriv ihop som i och för sig inte uppdateras längre, men som ändå bjuder på en hel del...
pisanggoreng
11-05-2005, 07:39
Hannele
11-05-2005, 07:41
CITAT (Rossi @ 10-05-2005, 22:32) Rått kött Hellre rått kött än råttkött!
Jag tycker också det blir roligt ibland, när ord som hör ihop, särskrivs. Men det bekommer mig inte. Och jag har definitivt inte svårt för att FÖRSTÅ! Och jag vet (sen tidigare diskussioner) att det finns de som tar illa upp här på forumet. Och JAG vill säga, att det allra allra viktigaste är att skriva !!! oavsett hur  . Om de som har svårt för stavning och skrivning tystnar, går forumet miste om mycket mycket mycket givande inlägg, som är givande på andra vis! Den som har svårt för att skriva, är också mycket sårbar för att skriva... Och ett forum lever på skriften. Det finns fortfarande ett talspråk och ett skriftspråk i Sverige, även om gränserna håller på att suddas ut. " Skriv som du talar" hette en kampanj för ett antal år sedan. Kanske dags för en ny sådan kampanj, i och med internets nya sociala roll, som bygger på det skrivna ordet.  till ALLA / amaira
niklaswik
11-05-2005, 09:16
I Söderhamn finns de här två godingarna, kolla om ni har vägarna förbi.  "Träd Gårds Grillen" Ovanför Shell-mackens biltvätt: "Bil Tvätt".  Jag tycker iaf att ett stort företag som Shell borde ha koll på om biltvätt är ett ord eller två... Extra kul när det är stor bokstav på alla ord.  Ang. sirap och strösocker så är det antagligen ett helt medvetet val att dela upp orden så att det ska gå att ha större text, så det tycker jag inte ska räknas som särskrivning...
gammelnalle
11-05-2005, 09:22
fanns en gång i tiden en länk... som funkar men ej skrivbar i...men inga POLISER TACK!! Men givetvis "grodor" som tex Tidningar och företag har gjort....
farbror B
11-05-2005, 09:40
Var vänlig hjälp vår kassa personal!
(felstavat också, sett i Uppsala utanför "italiensk restaurang"  Ung Stekt Pastor!
Vårservice! Vi byter tändstift och olja, samt spolar vätska på din bil
Färsk rökt sik
Halaj!
Läste någonstans (G-P?) en artikel som handlade om särskrivningar. I denna hade de ett ex. på ett SMS som någon hade skickat. Det löd: Jag älskar dig Bosse! Skit mycket!
//T
 Rätta mig om jag har fel, men jag har fått intrycket att svenska språket är lite smått ovanligt med detta att det finns väldigt många ihopskrivet sammansatta ord... och att det verkar vara fullt OK att ständigt skapa nya kombinationer?
pisanggoreng
11-05-2005, 12:13
du har nog alldeles rätt, posse.
När jag behöver muntras upp, brukar jag besöka den här sajten: Avigsidan
CITAT (Rossi @ 11-05-2005, 08:11) Helt rätt Berith! Fast jag måste säga när det i officiell text som t.ex. platsannonser, reklam, tidningar, böcker etc. finns sådana här fel så får jag en negativ attityd gentemot vederbörande. Sådana här texter har ju gåtts igenom, korrekturlästs etc. och där förväntar jag mig ett proffsigare resultat. Håller med helt!
AndreasBlomquist
30-05-2005, 03:42
Något av det absolut värsta man kan göra enligt min uppfattning är just särskrivning. Jag terroriserar dagligen min stackars sambo med påpekanden om att hon skrivit isär ord. Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den. När du ska betala står det skyltat "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys". På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten.
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-05-2005, 04:42) Vid mejerihyllorna står det stolt textat "Vi har sprätt ägg". "Jaså, har ni gjort det?" tänker du konfunderat och lägger ner en "Skum tomte", en "Rak apparat", en "Paj form" och en "Halv akustisk gitarr" i varukorgen. Ovanför kylen står det "Här har vi folk öl och läsk", och batterireklamen skryter om att de "räcker mycket längre än vanliga brunstens batterier". På väg mot kassorna funderar du på att köpa en "Fasad flagga" men avstår eftersom du inte vet varför folk avskyr den.
När du ska betala står det skyltat "Vi behöver femtio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys".
På bussen hem finns en liten skylt som säger "Vi tar inte emot tusen lappar". Du begrundar detta och kommer fram till att upp till 999 samer alltså går att klämma in i fordonet, även om några får trängas bakom något som presenteras som "Skum släckare". Du betalar din biljett och läser texten "Växel i retur skål". "Skål på er själva" säger du till busschauffören och varnar honom för att dricka i tjänsten. *härligt skrivet!!*
Har du skrivit det här själv Anders? Eller har du tagit det någonstans ifrån? *nyfiken*
AndreasBlomquist
30-05-2005, 05:27
Om det vore så väl att man kunde stoltsera med att man själv hade skrivit det. Kanske skulle lagt in det i första inlägget men jag har ingen direkt referens ändå. Har haft denna texten liggandes på min dator i ett par år, fick den från en kompis via mail!
gammelnalle
30-05-2005, 05:30
AndreasBlomquist
30-05-2005, 05:40
Fast här har vi otroligt stora kund korgar för att alla bönder här ute ska kunna lägga ner ko gödsel i kund korgen ock så.
gammelnalle
30-05-2005, 05:47
Underbart!!! Jag blir på så bra humör av att lära roliga särskrivningar.
Vill bara tillägga att jag aldrig någonsin lekt polis i detta (eller något annat) forum! :-) Som lärare träffar jag dagligen elever med läs- och skrivsvårigheter och naturligtvis klankar jag inte ner på dem när det blir fel i deras skrivna arbeten.
Det finns få saker man blir så trakasserad av från kollegorna som särskrivningar. Helst i rubrik. Det är skillnad på en bargäst och en bar gäst. McDonals gjorde bort sig för några år sedan när de satte upp skyltar i alla lokaler: "Rök fritt i hela McDonalds" Avigsidan presenterade följande guldkorn: "En brun hårig flicka stod vid en bar disk och pratade med en sjuk gymnast." Fast hopskrivningar kan bli minst lika underliga, och dem blir man lika retad för också  Minns ingen dråplig rakt av bara
netaave
30-03-2006, 16:33
Kul potatis, festligt att äta!
Kryddan03
30-03-2006, 21:56
CITAT (Rossi @ 10-05-2005, 21:32) Ha, ha! Jag är allergisk mot särskrivningar. Kommenterade det en gång här på sidan för någon som gjorde en felaktig särskrivning men det var inte poppis. Sjuk vårdare Sjuk gymnast Rått kött Lång hårig sjuk sköterska Rök fritt Ett tips: http://www.skrivihop.nu/Fast Rått kött är väl rätt och blir ju inte roligt förrän man skriver ihop det... (Råttkött)  Oops! Missade att det var hela tre sidor på den här tråden och det hade visst redan tagits upp.
råttkött,rått kött  mmm
Caprice
30-03-2006, 22:36
På badhotellet Gustavsberg i Uddevalla har man kombinerat en särskrivning med engelsk stavning av ordet hotell. Resultat: BAD HOTEL "Djupfryst kyckling lever". Vinn hund och kattmat (Vore det inte bättre att vinna en katt. Den hade nog uppskattat kattmaten bättre än hunden.) En naprapat skulle etablera sig i området varpå egenhändigt producerade reklamlappar delades ut till oss boende. Där kunde följande läsas: Ont i ryggen – besök en sjuk gymnast! -Nja, tror knappast det ...
Farbror Blå
31-03-2006, 11:26
Häst skjuts på Torget! ( barn halva priset)
CITAT (Farbror Blå @ 31-03-2006, 11:26)
Häst skjuts på Torget! ( barn halva priset)
En riktig höjdare! Jag var på kurs i förra veckan och kursledaren hade massor av felaktiga särskrivningar i sitt material. Till slut var det någon i gruppen som lite fint kommenterade detta men vederbörande såg helt oförstående ut ..... Så tack för alla tokiga exempel som ändå förhoppningsvis kan leda till eftertanke hos de som särskriver än här och än där (de är inte ens konsekventa) ....
Minns från marknadsföringskursen att något företag annonserat med: " Vi byter vindrutetorkare, spolar vatten och olja på din bil!" Något i den stilen...  Oj, fick se nu att farbror blå visst redan hade med den särskrivningen!
CITAT (Annlo @ 31-03-2006, 12:29) Minns från marknadsföringskursen att något företag annonserat med: " Vi byter vindrutetorkare, spolar vatten och olja på din bil!" Något i den stilen...  Oj, fick se nu att farbror blå visst redan hade med den särskrivningen! Ser inte människorna hur det ser ut när de skriver sånt?!
CITAT (Annlo @ 31-03-2006, 12:29) Minns från marknadsföringskursen att något företag annonserat med: " Vi byter vindrutetorkare, spolar vatten och olja på din bil!" Något i den stilen...  Var i affären och handlade och när jag kom ut var hela bilen full med julmust.... Gissa om Ciczi var vansinnig... Appropå att spola vatten och olja på bilen. Rossi, folk som har problem med särskrivningar ser det inte för de blir så kallat hemmablinda på sina egna ord. Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|