Sidor: 1, 2
Rossi
CITAT (ciczi @ 31-03-2006, 12:40)
Rossi, folk som har problem med särskrivningar ser det inte för de blir så kallat hemmablinda på sina egna ord.

Det vet jag väl. Och aldrig skulle jag klanka på dem heller. Men då ska man kanske inte ha jobb som t.ex. copywriter heller på samma sätt som jag inte ska ha jobb som serietecknare eftersom jag tecknar som en kratta.

Men håll med om att det här med obefogade särskrivningar har ökat lavinartat. Och inte bara bland de yngre generationerna så att man skulle kunna skylla på någon skolplan utan även de som har gått i skolan samtidigt som jag t.ex. har börjat att särskriva efter att i många herrans år ha skrivit klanderfritt.
Pirum
Jag skyller på internet.

tongue.gif Ok, det kan tyckas stolligt, men tänk såhär : Innan internet så var nästan ALL text som jag läste antingen i böcker (skola, bibliotek, etc), och där särskrivs ju nästan aldrig. Eller så var det tidningstext, och där särskrevs sällan förr (korrekturläsare). Gissar att detta stämmer för flera av er andra också.

Men NU är mycket av den text jag läser skriven av "amatörer". På internetforum, hemsidor, email, man ser fler reklamannonser där särskrivningar regerar, man läser mer engelsk text där särskrivning är "regel". Osv.
Jag ser helt enkelt mycket fler stavfel och särskrivningar 2006 än 1986.
Inte konstigt att jag nog stavar sämre idag än 1986 smile.gif

Stör mig på att företag i produktnamn, etc, inte kan orka sätta ut ett ynka bindesstreck.

TOMAT
KETCHUP

Kunde de inte satt ut ett litet ynka "-" åtminstone.

TOMAT-
KETCHUP

Men, reklammakarna tycker det är mer ESTETISKT TILLTALANDE att särskriva wacko.gif

För övrigt har jag börjat skriva ägggula, men det är mestadels på pur jävelskap och för mitt eget höga nöjes skull. Trippelkonsonanter rulez.
Tesa
Ingen särskrivning tvärtom...men när jag var liten så brukade jag säga till mina kompisar att vi hade en "halvdö gris hemma i köket.."

Den var halv och dö och gris...och varje höst kom det en ny likadan..
Tapio
Halaj!

Följande är lite OT, men jag vill ändå göra ett inlägg nu när det dryftas språkliga lustigheter.

Jo, det pratas om poliser längre upp i tråden.

Var inne hos polisen i ett bot-ärende (torskade för plåtpolisen i Lundbytunneln) och kan bekräfta det de säger:
Vid ingången finns två dörrar (in och ut) och på den ena står det DRAG och på den andra SKJUT.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon