|
Finns det någon fler än jag som är intresserade av exotiska frukter. Det skulle vara kul att utbyta lite erfarenheter och även plantor kanske. Jag vill gärna komma i kontakt med fler som har samma intresse runt om i landet. Jag letar ibland både plantor och frön men har svårt att hitta och då skulle det vara kul att ha någon att fråga om råd.
jag äääälskar exotiska frukter, men mina plantor envisas med att dö, de enda av alla jag sått som ännu lever är litchie och cherimoya, och drakfrukten.
Vad tråkigt att dom dör för dig. Hur stora är din drakfrukt och litchi? Jag har också en litchi men den är bara 10 cm hög och 2 år gammal. Hur har du din litchi, vilken jord använder du och vad för vatten? Jag har en lista på frukter som jag har om du är intresserad. Mia
wolkenkrabber
23-05-2005, 12:05
om man går på frukter har jag bara cherimoya, tamarind och äkta fikon förtillfället, sen har jag lite tropiska växter jag fått upp från frön från taiwan
CITAT (Mia S @ 23-05-2005, 12:10) Vad tråkigt att dom dör för dig. Hur stora är din drakfrukt och litchi? Jag har också en litchi men den är bara 10 cm hög och 2 år gammal. Hur har du din litchi, vilken jord använder du och vad för vatten? Jag har en lista på frukter som jag har om du är intresserad. Mia drakfrukten är bara hjärtblad ännu, litchien, den högsta är väl en 10-15 cm, är ett par månader, sitter i Nettojord och får vanligt kranvatten vill gärna ha en lista på frukter du har;) mvh zazu(också uppsalabo)
Pia mitt i Skåne
23-05-2005, 15:08
Jag är också intresserad av exotiska frukter och blommor. Det händer ganska ofta att jag pillar ner några frön från någon rolig frukt som jag har köpt i en kruka. Just nu är intresset passifloror, jag har nyss sått 5 olika, däribland "vanlig" passionsfrukt. Jag skulle också tycka det var skoj att se din lista... Pia
wolkenkrabber
23-05-2005, 15:52
just har vanlig passionsfrukt med den e 3 - 4 meter kång
jag bor också i uppsala och odlar gärna exotiska frukter. Har inte så många längre, men granatäpple, langen(syskon med lichi), banan, kaffe, dadel, mispel och avokado mår bra. mangon är på väg upp tror jag och papayan vägrar gro. Är på jakt efter papaya, tebuske och fikon. jag byter gärna små plantor frön, tips och ideer.
aifoSSofia
23-05-2005, 19:24
Jag är också en sån som petar ner alla fröer jag hittar.. Har just fått upp några små plantor av passionsfrukt och papaya. Förra våren grodde några kiwi fröer, jag har plantor kvar av dessa som har överlevt vintern utomhus i kruka... trodde inte att det var sant när jag såg det! Någon som har tips på hur dessa ska skötas i fortsättningen?
hej.. håller på att göra en hemsida bara med exotiska frukter och odlingsråd.. hoppas den blir färdig snart så alla kan ta del av mina tips (som är ca 10 år totalt samlade med möda och många misslyckade planteringar) återkommer när den är klar! jag odlar, ananas, litchi, pepino, kiwi, röd och gul drakfrukt, kaktusfikon,cherimoya,physalis,piripiri,vaniljorkidé, elefantöra, blå lotusblomma.. alla från frö/knölar. Har massa mer men orkar inte skriva..  lurvig
Sulawesii
24-05-2005, 10:05
Det låter som en jättekul sida, lurvig! Se till att få den klart snart!!  *otålig*
Pia mitt i Skåne
24-05-2005, 11:52
CITAT (lurvig @ 24-05-2005, 11:00) hej.. håller på att göra en hemsida bara med exotiska frukter och odlingsråd.. hoppas den blir färdig snart så alla kan ta del av mina tips (som är ca 10 år totalt samlade med möda och många misslyckade planteringar) återkommer när den är klar! jag odlar, ananas, litchi, pepino, kiwi, röd och gul drakfrukt, kaktusfikon,cherimoya,physalis,piripiri,vaniljorkidé, elefantöra, blå lotusblomma.. alla från frö/knölar. Har massa mer men orkar inte skriva..  lurvig Låter som om den har en given plats bland favoritsidorna...
Kul att det är fler som tänker på hemsida. Själv håller jag också på med att sammanställa en sådan. Det tar mycket tid har jag märkt så det dröjer nog innan den kommer upp men någon gång...
Här kommer min lista:
Ananasguava Apelsinträd Aprikosträd Avokado Bergamott Carambola Cedroträd Cherimoya Citronträd Custard apple Dvärg granatäpple Durian Feijoa (ananasguava) Fikon Fikonkaktus Granatäpple Grapefrukt Guanabanana Guava Jordgubbsguava Kakaoträd Kaki Kanel Kardemumma Kumquat Lagerträd Lime Limequat Litchi Mango Myrten Nektarinträd Olivträd Papaya Passionsfrukt Pepino Persikoträd Pitanga Pomelo Pomerans Rambutan Röd peppar Salak Sapodilla Tamarind Vanilj orkidée Vaniljäpple
det var mycket frukter av de du har är jag intresserad av: Bergamott Cedroträd Custard apple Durian Feijoa (ananasguava) Guava Jordgubbsguava Kakaoträd Kanel Kardemumma Myrten Salak Sapodilla Tamarind Vanilj orkidée Vaniljäpple
Jag skulle inte säga nej till nån stickling eller frö av av: fikon fikonkaktus kakao pomerans guava papaya söker ihärdigt efter tebuske också
Kan erbjuda i utbyte av: mispel (plantor 5cm höga nu)(har frön över också) longan (släkt med litchi, men slätare, brunare, mindre frukter)(10cm höga plantor, om det går att separera krukkamraterna) physalis (stickling från stor planta) Har även sticklingar från icke fruktväxter rotade och färdiga: paradisträd, ampelliljor(gröna och grönvita), en växt som sägs vara gummiträd och en afrikansk växt som det växer nya plantor ur bladen på om man lägger dem på jorden
AndreasBlomquist
25-05-2005, 05:52
CITAT (Mia S @ 24-05-2005, 20:24) Här kommer min lista:
Ananasguava Apelsinträd Aprikosträd Avokado Bergamott Carambola Cedroträd Cherimoya Citronträd Custard apple Dvärg granatäpple Durian Feijoa (ananasguava) Fikon Fikonkaktus Granatäpple Grapefrukt Guanabanana Guava Jordgubbsguava Kakaoträd Kaki Kanel Kardemumma Kumquat Lagerträd Lime Limequat Litchi Mango Myrten Nektarinträd Olivträd Papaya Passionsfrukt Pepino Persikoträd Pitanga Pomelo Pomerans Rambutan Röd peppar Salak Sapodilla Tamarind Vanilj orkidée Vaniljäpple Det var en väldans massa fruktträd. Hur många av dessa har du lyckats få någon frukt på?
Jag köpte en gul frukt (ca 5 cm i diameter) med taggar och ett kärn(frö?)rikt innanmäte (Kiwano?) på ICA, petade ner några av kärnorna i såjord i slutet av mars och idag täcker de (4 plantor) ett av mina söder fönster och fungerar som skugga åt bl.a physalis, passionsfrukt, melon och unga hibiskus & Torenia plantor. De är mycket kraftiga och snabbt växande plantor (rankorna var 1,5 m långa den 10 maj så jag toppade dem men det kommer bara nytt på sidan om) med stora hjärtformade blad, massor med med sidogrena med blomknoppar, verkar tåla att sitta bakom en glasruta i full sol från tidiga morgonen till sena eftermiddagen. Ska bli spännande att se om det bildas fruktämnen! Någon annan som har provat denna frukt? (Kiwano?) ~Mika~zon 4
Tsambiko
25-05-2005, 17:43
Hejsan, jag är också galen i att plantera exotiska frukter. Just nu har jag: citrus kaffe ananas cherimoya tamarind ( de ser verkligen ut som rymdvarelser ) jordnöt litchie dadel avocado passionsfrukt feijoa sötpotatis ( kanske inte räknas) pitahaya carambole Har på gång. kardemumma - vill inte gro kaktusfikon - vill inte gro papaya - vill inte gro fikon - vill inte gro mango - för tidigt att säga taro - tidigt stadium Jag byter gärna också i den mån jag har att avvara.
Söker själv fikon och kaktusfikon opuntia.
Mvh Lena
wolkenkrabber
25-05-2005, 19:39
CITAT (Scout @ 25-05-2005, 00:01) Jag skulle inte säga nej till nån stickling eller frö av av: fikon fikonkaktus kakao pomerans guava papaya söker ihärdigt efter tebuske också
Kan erbjuda i utbyte av: mispel (plantor 5cm höga nu)(har frön över också) longan (släkt med litchi, men slätare, brunare, mindre frukter)(10cm höga plantor, om det går att separera krukkamraterna) physalis (stickling från stor planta) Har även sticklingar från icke fruktväxter rotade och färdiga: paradisträd, ampelliljor(gröna och grönvita), en växt som sägs vara gummiträd och en afrikansk växt som det växer nya plantor ur bladen på om man lägger dem på jorden fikon har jag, men det är inte tid att ta sticklnigar än, men jag kommer måste besöära det, jag kan ta en stickling år tid i sommar när jag ställt ut busken, den är ca 150cm hög o nästan lika bred, o full i kart  själv skulle jag vara intresserad av longan
Apelsin, aprikos, cedro, citron, fikon, jordgubbsguavan, kumquat, nektarin, oliv, persika, pepino, passionsfrukt har jag fått frukt av. Jag vet inte hur mycket man får skriva om att man har plantor/sticklingar till salu/bytes i detta forum men den som är intresserad kan maila mig efter lista som jag har. Jag skulle vilja veta hur ni sköter er Litchi. Jag tycker att den är svår. Jag är mycket intresserad av Longan. Det låter som en spännande frukt.
Angående Lichie, så har jag några plantor som väl är ca 1,5 år. En är ca 30 cm lång, rel mycket blad. "Fuskar" lite med denna och har den större tiden i ett litet miniväxthus. De övriga är endast ca 10 cm långa och växer långsamt. Apropå det. Mia, är det du som säljer Rambutan här på köpes/säljes? Den har jag aldrig lyckats få att gro. Hur gör du (om det nu är du)?
morellen
26-05-2005, 09:26
Visst är det kul att plantera alla fröer man får tag i? Fast sambon verkar tycka att det är på gränsen till tvångströja snart *S* just nu har jag fått upp frön från pithaya, papaya, citron, grapefrukt och granatäpple. Sedan har jag ett gäng tjuriga krukor med frön (som vägrar gro) av bland annat tebuske, kaffe, rambutan och lagerträd. Har även fått tag i en liten planta av kardemumma. Ni som fått tag i kakao - HUR sjutton lyckades ni? Det är något jag gärna skulle vilja odla. bergamott, kanel och äkta fikon skulle också vara roligt att få tag i.
CITAT (jegi @ 25-05-2005, 23:18) Angående Lichie, så har jag några plantor som väl är ca 1,5 år. En är ca 30 cm lång, rel mycket blad. "Fuskar" lite med denna och har den större tiden i ett litet miniväxthus. De övriga är endast ca 10 cm långa och växer långsamt. Apropå det. Mia, är det du som säljer Rambutan här på köpes/säljes? Den har jag aldrig lyckats få att gro. Hur gör du (om det nu är du)? Ja, det är jag som säljer Rambutan. Den gror inte om det inte är helt färska frön. Jag var på Bali i februari och tog med mig massor av frön och alla grodde. Då var det inte svårt alls, det tog ca 6 dagar innan alla frön hade grott. Det handlar bara om färska frön.
CITAT (morellen @ 26-05-2005, 10:26) Visst är det kul att plantera alla fröer man får tag i? Fast sambon verkar tycka att det är på gränsen till tvångströja snart *S* just nu har jag fått upp frön från pithaya, papaya, citron, grapefrukt och granatäpple. Sedan har jag ett gäng tjuriga krukor med frön (som vägrar gro) av bland annat tebuske, kaffe, rambutan och lagerträd. Har även fått tag i en liten planta av kardemumma. Ni som fått tag i kakao - HUR sjutton lyckades ni? Det är något jag gärna skulle vilja odla. bergamott, kanel och äkta fikon skulle också vara roligt att få tag i. När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv. Kanel har jag också köpt från Tyskland. Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt. Jag vet inte vad du menar med äkta fikon men om det är den som växer vid medelhavet så är den inget rolig eftersom det inte blir några frukter på den eftersom de behöver den speciella stekeln för befruktning. Fikon som finns i Sverige är självfertila och blir ofta frukt på och lätt att få tag på i olika affärer speciellt denna tid på året.
hej.. ni som odlar drakfrukt.. tänk på att för att få frukt måste du ha oslat upp planror från RÖD och GUL drakfrukt.. få dom att blomma samtidigt (blomman öppnas på natten och håller bara ett par timmar, likt "nattens drottning). De ska pollineras med varandra. annars blir det inte frukt. dvs.. pollinerar du en blomma med en från samma sort (röd-röd eller gul-gul) så blir det inget!! som min kamrat sa.. "ända mot ända, kan ingenting hända"!!
morellen
28-05-2005, 08:55
CITAT (Mia S @ 26-05-2005, 12:33) När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv. Kanel har jag också köpt från Tyskland. Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt. Dum fråga kanske men hur har du köpt den från tyskland? mailorder? Vore tacksam för lite tips var man kan leta. finns det några bra ställen man skall ha koll på? Eller är det en tysklandsresa som gäller? Mia S; Bergamott hade varit väldigt intressant - försökte skicka ett meddelande privat till dig men vet inte om jag lyckades...
CITAT (morellen @ 28-05-2005, 09:55) CITAT (Mia S @ 26-05-2005, 12:33) När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv. Kanel har jag också köpt från Tyskland. Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt. Dum fråga kanske men hur har du köpt den från tyskland? mailorder? Vore tacksam för lite tips var man kan leta. finns det några bra ställen man skall ha koll på? Eller är det en tysklandsresa som gäller? Mia S; Bergamott hade varit väldigt intressant - försökte skicka ett meddelande privat till dig men vet inte om jag lyckades... Jag köper från Ebay i Tyskland. Det är ungefär som Tradera som finns här i Sverige men mycket större. Däremot måste man kunna lite tyska för att klara det. Jag handlar dessutom en del när jag åker till både Tyskland och Italien. Det finns en Bernard Voss i närheten av Hamburg som har mycket och bra plantor. Han har även skrivit en bra bok om citrus på tyska förstås. I Italien så kostar träden erhört mycket mindre än vad man kan föreställa sig. De är dessutom ganska stora ca 60-80 cm höga och bär frukt redan. Jag har inte fått ditt mail om Bergamott. Jag har en planta tror jag som jag hade tänkt sälja eftersom jag ska flytta snart. Den är ca 35 cm hög. Maila om du är intresserad. mia.landstrom@telia.com
Här är tydligen många som har Passiflora. Någon som har frön av P. caerulea och P. ligularis? Jag skulle bli jätteglad om jag fick köpa eller byta till mig några.
"Rara växter" hade vad jag sökte. Köpte samtidigt P. edulis. Någon som vet om det är skillnad på de frön man själv petar ur en passionsfrukt och "köpefrö"?
wolkenkrabber
31-05-2005, 15:59
CITAT (Gertie @ 31-05-2005, 16:51) "Rara växter" hade vad jag sökte. Köpte samtidigt P. edulis. Någon som vet om det är skillnad på de frön man själv petar ur en passionsfrukt och "köpefrö"? vet inte riktigt, med köpefrön finns ju risken att gröna har legat länge och förlorat sin grobarhet, ifrån köpefrukt gror nästan 100% av fröna,
Ophelia
04-06-2005, 16:58
Jag är jätteintresserad men har ingen exotisk frukväxt alls. Slickade mig kring munnen när jag läste listorna
Jag hänger på med en fråga till er som har erfarenhet: Jag har just fått upp en mango, hur ger jag den bäst förutsättningar att leva och bli stor?
Mia S om du får plantor av kanel och bergamott är jag vansinnigt intresserad, hör gärna av dig i så fall!
Mvh Fenja
Jag har nog provat på det mesta... Papya, Passion, stjärnfrukt, drakfrukt, citrus, kiwi, banan, dadel, kokos, avokado, mango, kaffe, fikon, kaktus fikon...de flesta är väl rättså lättodlade!
Men som de flesta så kastar jag dem efter att jag har haft dem ett tag! De ända jag har kvar nu är Stjärnfrukten, Passion och Opuntian!
CITAT (Emser @ 06-07-2005, 17:43) Men som de flesta så kastar jag dem efter att jag har haft dem ett tag! Så kan du väl inte göra! tröttnar du på dem eller? mvh zazu
CITAT (Fenja @ 06-07-2005, 17:26) Jag hänger på med en fråga till er som har erfarenhet: Jag har just fått upp en mango, hur ger jag den bäst förutsättningar att leva och bli stor?
Mia S om du får plantor av kanel och bergamott är jag vansinnigt intresserad, hör gärna av dig i så fall!
Mvh Fenja Såhär står det i "Sätt kärnor, frön och knölar" av Eva Rönnblom...ang. mango!
"/.../Mangogroden brukar titta upp efter 4-10 veckor. Det kan komma flera skott ur samma kärna. De första bladen som kommer är rödaktiga och ser lite hängiga ut, men det är som det ska vara - bladen rätar snart upp sig och antar en intensiv grön färg. Så småningom bör plantan bör plantan skolas om till en större kruka med gödslad krukväxtjord, blandad med med lecakulor, kross eller grovt grus. På förnsterbrädan vill mangon stå fritt, luftigt och ljust. Spraya bladverket med vatten då och då. När mangoträder blivit några år kan det komma nya skott ifrån roten. Den trivs ypperligt i ett kallväxthus under sommarmånaderna, men trädet tål inte kyla. Det tar 6-10 år innan en frösådd mango blommar, men det är mycket ovanligt att hemmaodlad mango ger frukt."Zazu>> Helt ärligt så ja - jag tröttnar på dem efter ett par år. Det finns så mycket som mitt nyckfulla sinne vill prova på! Eftersom jag bor i en lägenhet så är min fönsteryta minst sagt begränsad! Men för mig så är det roligare att prova på och se hur länge jag kan ha den levande än att se om jag kan få den att sätta knopp eller frukt. Köper jag en blomma vill jag oftast se hur länge jag kan få den att överleva eftersom jag bor högst upp och har därmed en ganska varm lgh! Får jag den att blomma är det en bonus och betyder oftast att jag behåller den...
Tack Emser!  Precis vad jag behövde veta. Mvh Fenja
Fenja>> Å vad ska det där uttalandet betyda då?
Lurvig,
Jag tittade på vaniljorkidé i butik, men de ville ha 500 för en planta, vilket är lite mycket om man är nybörjare. Går det att ta sticklingar?
Jag odlar inget exotiskt, men har dille på att göra glass av säsongens frukt. Mango är en storfavorit, har gjort kiwi, äpple, rabarber och givetvis en massa vanilj.
morellen
07-07-2005, 20:11
Visst går det att ta sticklingar på vaniljen, jag köpte en för ett tag sedan som jag håller på att rota... (hoppas nu bara att den tar sig) Säsongens glass låter spännande! Kör du med glassmaskin då eller har du nått annat knep?
Börjar få vansinnigt trångt i fönstren men skulle gärna vilja ha en kakaoplanta. Har försökt kika på tyska sidor men hittar inget - kanske beroende på att min tyska är både knapphändig och rostig. Är det någon som har tips på var man får tag i en sån?
morellen>> Hur lätt är det att rota vaniljorchiden? Pesco>> Jag har för mig att vaniljorchiden är en av de mer kinkiga typer man kan syssla med. tror den kräven en hel del fuktighet för att trivas. Oftast har mna ju den i terarium där man kan fukta luften mer än man kan i vanlig rumsmiljö. Vanilj orchideNyttokunskap om vanilj orchiden!
Lötchey
13-07-2005, 14:22
Här är min lista för tillfället, har inte tid med mer växter typ  Kakao Kaffe Vaniljorkidé Bananpalm Mango Cherimoya Guava Honduras Mahogany Trädtomat Röd Pithaya-kaktus Litchi Ananas Dadelpalm Carambole Granatäpple Olika citrusväxter Olivträd Fikon
Lötchey>> Det var mig en gedigen lista! **Impad!**
Lötchey
13-07-2005, 20:39
Yep, här kommer en nytagen bild på en utav Kakaoplantorna, tog ut den för att plantera om i en större kruka. Kakaooo
Ellu. jag har också sått några av dom där, funderade lite på om man kan få frukter. En mango har jag fått upp, kan man få frukt på den??finns ju nån dvärg-sort som ska passa bättre för att få frukt men såna kärnor går väl knappast att köpa. Lichie, kan man få frukt på den?? I sånafall skulle jag tippa på om 200 år för den verkar ha stannat upp att växa.
Lötchey
13-07-2005, 22:54
Min Litchie har också stannat upp i växten  Rätt svår planta.. Vet inte ifall det är så lätt att få frukt, men jag ställde ut min mango på vår uteplats, nu när vädret är så gött så trivs den hur bra som helst.
wow, litchien har nu börjat utveckla sitt 3e bladpar, det måste firas med en kaffe.
Hej!
Det har varit kul att läsa er tråd om exotiska växter, eftersom jag själv gillar att stoppa frön från framförallt frukter i krukor och se om de gror.
Just nu har jag kiwano (som tyvärr har ohyra, får se hur länge den får vara kvar) mango (riktigt fin, men de nya bladen torkar in) batat (växer så det knakar, hoppas på blommor, den är ju nära släkt med Blomman för dagen) små grapefruktträn bananpassion (curuba), flera plantor pithayakaktus (två pyttesmå ena) tamarillo (som tycks ha stannat i växten)
Och så lite annat som inte har grott eller sånt som inte överlevt barndomen.
Hur har det gått med era hemsideplaner, skulle vara kul att läsa mer om andras försök?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|