|
Litet tillägg, jag glömde mina fyra små stjärnfruktsplantor (carambola). Min plan är att åtminstone en skall växa upp till ett trevligt litet träd och pryda min arbetsplats ;) som nu är lite väl steril och tråkig.
Maackan
02-03-2010, 22:14
Hur går det för er alla i odlingarna?
Litet tagsen tråden var aktiv nu men men.....
Själv har jag Litchi Sötcitron Cherimoya Mango Rambutan(tror jag)
Hur gör man lättast för att gro upp mangostan samt Carambole?
emilsjogren
09-03-2010, 23:37
Har förnärvarande avokado, passionsfrukt och något som troligen är grenadilla.
DEssutom är mango och rambutan på väg(om de gror: ) )
Återställer odlingen efter en vistelse utomlands...
Hade Carambole tidigare, lätt skött gav bara lite vatten då och då, skör dock...
Avocado
08-04-2011, 01:08
En vän kom hem från srilanka igår och hade med sig kakaoböna till mig  . Han hade dock plockat den ca 1 vecka innan han kom hem. Har läst att dom är extremt känsliga för uttorkning och att de är kort grobarhet på dom. Satte den direkt i jord. Vad tror ni? Är det försent? Hur lång tid kan de tänkas ta innan den tittar upp, om den tar sig och inte är död?
Lady Hamilton
09-04-2011, 11:22
Jag köpte en kakaoplanta i fjol på mässan i Stockholm. Den var ca 1 dm hög då i dag är den en 36 cm hög stam med blad i toppen. Övervintringen var inte lätt men kanske ni har tips på hur jag kan klara den bättre? han som jag köpte den av har också haft problem med övervintringen av sina plantor och kunde inte ge mer än lite generella tips. I övrigt har jag en växt till som jag tror platsar i denn tråd, Kardemumma som växer som ogräs
Hej
Det är inte svårt på övervinter om man tänker var ifrån kommer dem, de kommer från medelhavet området där miljö på vinter sval med ljus, du kan lägga dem på samma miljö under vinter ljus + mellan +10 till +14 gradar + ger de lite vatten när de behöver. H: Bassam
Alexander-VG-zon3
09-04-2011, 18:27
kakao kommer från Sydamerika och kräver tropisktklimat åretrunt.
Janbanan
16-04-2011, 22:34
CITAT (MiKa @ 25-05-2005, 09:00)  Jag köpte en gul frukt (ca 5 cm i diameter) med taggar och ett kärn(frö?)rikt innanmäte (Kiwano?) på ICA, petade ner några av kärnorna i såjord i slutet av mars och idag täcker de (4 plantor) ett av mina söder fönster och fungerar som skugga åt bl.a physalis, passionsfrukt, melon och unga hibiskus & Torenia plantor. De är mycket kraftiga och snabbt växande plantor (rankorna var 1,5 m långa den 10 maj så jag toppade dem men det kommer bara nytt på sidan om) med stora hjärtformade blad, massor med med sidogrena med blomknoppar, verkar tåla att sitta bakom en glasruta i full sol från tidiga morgonen till sena eftermiddagen. Ska bli spännande att se om det bildas fruktämnen! Någon annan som har provat denna frukt? (Kiwano?) ~Mika~zon 4  Jag har också kiwano. 4 st rankor som växer fortare än någon annan växt jag har. Det är en subtropisk "gurka" men den odlas mycket på nya zeeland. temperaturen där är väl ungefär som i Sverige, bortsett från vintern. Tror aldrig att det blir minusgrader där. Ligger väl mellan 10-20 grader i genomsnitt skulle jag tro. Vet dock inte om det går att ha dom ute mer än under den frostfria perioden. Säkrast att inte riskera antar jag.  Riktigt god frukt i alla fall. smakar som banan fast med annan konsistens. Jag brukar strö lite socker över och äta med sked.
Avocado
27-04-2011, 21:33
Idag tittade den första (kanske den ända) papayan upp och fick se dagsljuset för första gången. Trodde inte det skulle ta sig. Satte dom 1 april. Satte ca 10 kärnor så vi får se...
CITAT (Mia S @ 24-05-2005, 20:24)  Här kommer min lista:
Ananasguava Apelsinträd Aprikosträd Avokado Bergamott Carambola Cedroträd Cherimoya Citronträd Custard apple Dvärg granatäpple Durian Feijoa (ananasguava) Fikon Fikonkaktus Granatäpple Grapefrukt Guanabanana Guava Jordgubbsguava Kakaoträd Kaki Kanel Kardemumma Kumquat Lagerträd Lime Limequat Litchi Mango Myrten Nektarinträd Olivträd Papaya Passionsfrukt Pepino Persikoträd Pitanga Pomelo Pomerans Rambutan Röd peppar Salak Sapodilla Tamarind Vanilj orkidée Vaniljäpple WOW! vilken lista! Jag har precis fångat upp intresset av exotiska frukter på den senaste tiden, har ännu endast två olika drakfrukter (som jag ännu ej har sått). Därefter expandera till en större samling då jag fått mer hum om hur jag ska göra Skulle verkligen uppskatta att få lite tips hur jag på bästa möjliga sätt ska hantera dessa för jag är väldigt ny inom området så att säga.  Vilken jord är bäst att använda? Perlit och liknande borde väl vara väldigt bra att blanda in i jorden? uppskattar hjälpen! /Sabi
Avocado
10-05-2011, 20:44
Idag såg jag att ytterligare 6 papaya frön grott och kommit upp.
HmLogic
06-08-2011, 21:59
Hej! Jag har satt stjärnfrukt från köpefrukt och dom gror fint.  Men jag kan ingenting om exotiska frukter. Så nu undrar jag, hur skall jag sköta den? Vilken jord skall den ha och vilken näring? Tacksam för svar och tipps. // Hannah
Hej
Vilka exotiska frukter har du
H: Bassam.
HmLogic
07-08-2011, 18:23
CITAT (Bassam @ 07-08-2011, 02:55)  Hej
Vilka exotiska frukter har du
H: Bassam. Hej Bassam! Menade du mig? Jag har carambola.
Hej
Carambola kan leva bra ute till -2,8 grdar, de tycker om rik lerajord , de be behöver bra dränering .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
07-08-2011, 20:55
Stjärnfrukt är en tropiskväxt vill ha varmt och ljust åretrunt dock trivs dom hyfsat bra ute under dom varmaste sommarmånaderna (avhärda först) ta in innan det blir för kallt, mina funkar bra i näringsrik men lucker jord. Låter dom torka upp lite innan jag vattnar igen.
Tåliga och vackra växter, som snabbt blir stora.
HmLogic
08-08-2011, 16:01
CITAT (flaxss @ 07-08-2011, 21:55)  Stjärnfrukt är en tropiskväxt vill ha varmt och ljust åretrunt dock trivs dom hyfsat bra ute under dom varmaste sommarmånaderna (avhärda först) ta in innan det blir för kallt, mina funkar bra i näringsrik men lucker jord. Låter dom torka upp lite innan jag vattnar igen.
Tåliga och vackra växter, som snabbt blir stora. Tack så mkt  Gillar din citrus sida.
HmLogic
08-08-2011, 16:08
CITAT (Bassam @ 07-08-2011, 19:46)  Hej
Carambola kan leva bra ute till -2,8 grdar, de tycker om rik lerajord , de be behöver bra dränering .
H:Bassam Tack så mkt! Det skall jag ordna
johanlotta
11-08-2011, 11:59
Fasiken vilken trevlig tråd! Efter att ha läst tråden inser jag att det tydligen är fler än jag som är intresserad av tropiska frukter och bär. Min samling är väl inte den största...
Kaffe Passionsfrukt (Edulis) Litchie Rambutan Cherimoya Japansk Mispel Garanatäpple Kardemumma
Jag har i flera år känt att det fattas en Kakao-planta i min samling, och har gjort diverse efterforskningar för att få tag på frön eller en hel planta, fast utan några bra resultat. Finns det någon här som kan hjälpa mig så skulle jag vara denne evigt tacksam! Har även i flera år försökt att få fram Passiflora Quadrangularis (jättebarbadin?) från Impectas frön, men det ha gått dåligt:( Finns det någon med en sådan stickling över vore jag själaglad!
Tack /Johan
HmLogic
12-08-2011, 09:57
CITAT (johanlotta @ 11-08-2011, 12:59)  Fasiken vilken trevlig tråd! Efter att ha läst tråden inser jag att det tydligen är fler än jag som är intresserad av tropiska frukter och bär. Min samling är väl inte den största...
Kaffe Passionsfrukt (Edulis) Litchie Rambutan Cherimoya Japansk Mispel Garanatäpple Kardemumma
Jag har i flera år känt att det fattas en Kakao-planta i min samling, och har gjort diverse efterforskningar för att få tag på frön eller en hel planta, fast utan några bra resultat. Finns det någon här som kan hjälpa mig så skulle jag vara denne evigt tacksam! Har även i flera år försökt att få fram Passiflora Quadrangularis (jättebarbadin?) från Impectas frön, men det ha gått dåligt:( Finns det någon med en sådan stickling över vore jag själaglad!
Tack /Johan Jag är också intresserad av en kakaoplanta, så jag hoppas att nån svarar snart
asarosen
17-10-2013, 21:46
Va glad jag blir att fler än jag är galen i exotiska fruktträd. jag sätter allt jag kommer över och har en stor samling. vi som är här i tråden.. man kan ju alltid byta något med varandra eller köpa?  Imorgon hämtar jag ett 3 meter högt cherimoya träd  lycklig! Såg att några av er också sökte ett kakaoträd. Ett tips är att skriva till närmaste botaniska trädgård och fråga om fröer. jag ska nämligen få fröer till våren
tobbedepro
07-11-2013, 18:38
Jag har just vid slutet av oktober köpt en vaniljorkidé på partilles blomsterlandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|