Full version: Mobbning i skolan
Sidor: 1, 2, 3
Skatmor
CITAT
Föräldrarna till en 13-årig pojke som tog sitt liv i april har anmält två skolor i en västsvensk kommun till Skolverket.
De anser att skolorna inte har agerat tillräckligt mot den mobbning som pojken utsatts för under flera år.

Man blir förskräckt när det uppenbaras att vissa skolor inte tar mobbning på allvar och att skolans ointresse för den mobbade 13-åringen fått till följd att han tog livet av sig.

http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=301688

Expressen mad.gif
kristerh
Ja det är fördjävligt att det inte tas på allvar mad.gif
sedan borde den mobbingen som elever utsätter lärare för oxså tas upp.
krister
farbror B
Sen måste jag få påpeka något!!

Det pratas alltid om mobbing och att det är skolans fel om det inte avbryts, skolans fel hit och skolans fel dit..

Skolpersonal gör säkert allt dom kan!
Ministrar och andra säjer att man måste ta krafttag mot dom skolor som inte klarar av problemen...

När ska man ta krafttag mot mobbarna????

Sluta dalta med mobbare, kasta ut dom ur skolan och låt fredliga elever vara just ifred!
Rossi
Håller med farbror B. Varför ska de som mobbas tvinga byta skola för att komma bort från sina marodörer?

Detta gäller oordningen överhuvudtaget i skolorna tycker jag. Man vet att lärare/vuxna/föräldrar inte får lov att handgripligen reagera. Jag är inte för aga - det är inte det - men när man vet att man kommer undan och hotar lärarna att ringa BRIS och anmäla så kommer man liksom ingen vart. Men att bli utkastad från skolan som farbror B påpekar låter som en god idé.
farbror B
Läste om en 15-årig flicka i en tidning!

Hon överfölls av fyra (4!!!) skol"kamrater", lades upp på ett pingisbord och där klädde de delvis av henne och slickade på hennes exponerade kropp.

(gråter fan av ilska när jag skriver detta..)

Hon anmälde dom och nästa dag i skolan mötte hon dom i korridoren, eftersom man enligt lag inte FÅR stänga av elever i grundskolan.
Hon är psykiskt knäckt och har slutat gå i skolan, killarna är kvar i all välmåga..

VAR F-N ÄR RÄTTVISAN I DET? mad.gif sad.gif
Posse
CITAT (Skatmor @ 17-06-2005, 10:13)
CITAT
Föräldrarna till en 13-årig pojke som tog sitt liv i april har anmält två skolor i en västsvensk kommun till Skolverket.
De anser att skolorna inte har agerat tillräckligt mot den mobbning som pojken utsatts för under flera år.

Man blir förskräckt när det uppenbaras att vissa skolor inte tar mobbning på allvar och att skolans ointresse för den mobbade 13-åringen fått till följd att han tog livet av sig.

http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=301688

Expressen mad.gif

Personligen anser jag nog att även webforuminnehavare borde kunna polisanmälas om de inte aktivt agerar mot ev mobbning på forumet.
birgitek
Nä Posse, nu har du spårat ur totalt! För min del anser jag att det är SJUKT att jämföra lite smågnabb mellan vuxna människor på ett internetforum med den oerhört tragiska händelse som denna tråd tar upp.
SKÄMS och SKÄRP till dej!
Birgit Ek

P.S På mej verkar det som att du vill att alla ämnen skall sluta med bråk.D.S
Pirum
CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:49)
Hon anmälde dom och nästa dag i skolan mötte hon dom i korridoren, eftersom man enligt lag inte FÅR stänga av elever i grundskolan.
Hon är psykiskt knäckt och har slutat gå i skolan, killarna är kvar i all välmåga..

Skandal, sådana där fähundar borde skickas hem eller på anstalt, har inte i skola att göra. Den typen av sexuella övergrepp vittnar om att något är allvarligt fel innanför skallbenet.

Skolan är tveklöst den farligaste arbetsplatsen vi har i Sverige. Studenter, ända från småttingar till universitetsstuderande, omfattas dessutom inte av samma regler, lagar och trygghetssystem som övriga i Sverige boende personer.

Det måste tas krafttag mot mobbningen. Men samtidigt är det ju ett jättesvårt problem. Många av de värsta mobbarna har det nog inte så lätt på hemmaplan, och (mer?) stryk, hot, utskällningar hjälper nog knappast. Det gapas i vårt samhälle så ofta på "hårdare tag", men det inses inte att det är just "hårda tag" som ofta medverkat till att driva fram en ohållbar situation.

Så, jag är kanske inkonsekvent då, vill inte ha "hårdare tag", men vill skicka hem mobbare eller skicka dem på anstalt? Jag ser inte detta som hårdare tag, jag ser det som ett agerande som inte är till för att straffa, utan hjälpa, både förövare och offer.

Har ni sett den där antimobbningsreklamen på TV? Där vuxna människor beter sig som barn? Spottar på varandra osv. Mycket bra tycker jag, för den visar på hur absurd skolan är som tillåter sånt.

Självklart finns även vuxenmobbning, men det är inte ALLS i samma omfattning eller på samma nivåer som i grundskolan. Dels därför att många mobbare helt enkelt blir mindre korkade när de blir äldre, dels därför att vuxna lättare kan flytta på sig. Nej, det är inte lätt att flytta från ett jobb, men det är lätt att flytta från ett forum. Och bådadera är mycket enklare än att flytta från en skola pga mobbning.

Mobbning av barn gör mig verkligen upprörd, det är i mina ögon tusen gånger värre än om en vuxen diskrimineras pga rasism eller liknande.
farbror B
CITAT (Pirum @ 17-06-2005, 13:34)
CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:49)

Skandal, sådana där fähundar borde skickas hem eller på anstalt, har inte i skola att göra. Den typen av sexuella övergrepp vittnar om att något är allvarligt fel innanför skallbenet.

Skolan är tveklöst den farligaste arbetsplatsen vi har i Sverige. Studenter, ända från småttingar till universitetsstuderande, omfattas dessutom inte av samma regler, lagar och trygghetssystem som övriga i Sverige boende personer.

Mmm håller fullständigt med!
Begår man sexövergrepp i 14-15årsåldern, behöver man vård!
Och de övriga eleverna behöver att dom kommer bort.

Angående reklamen!
Skolan tillåter inte att folk spottar på varann...!!
Polisanmäl allt som för vuxna skulle anses som brottsligt, så kanske nåt händer!!!

Om det jag berättade skulle hända en tjugoåring på stan en fredagkväll, skulle grabbarna kunna få två års fängelse!!!!
andersen
CITAT (birgitek @ 17-06-2005, 13:18)
Nä Posse, nu har du spårat ur totalt! För min del anser jag att det är SJUKT att jämföra lite smågnabb mellan vuxna människor på ett internetforum med den oerhört tragiska händelse som denna tråd tar upp.
Birgit Ek

Håller helt med Posse det är inte klokt att forumsinehavare inte agerar när det är mobbing vilket gör dom delvis till mobbare själva, på samma vis som dom som inte agerar på arbetsplatser när någon blir mobbad man skall agera då och det kan vara att säja till facket eller arbetsgivaren om man inte vågar att ingripa direkt.

Mvh andersen.
birgitek
Jag tycker man skall vara försiktig med ords värdeinnebörd, mobbing är något fruktansvärt. Det är inte mobbing att säga emot, att ha en avvikande åsikt. Att opponera sej mot dumheter är inte heller att mobba.

Vem är det som blir mobbad här och vilka är det som mobbar? Visst finns här ett par negativa gnällspikar, men mobbing i dess rätta innebörd har jag inte sett till. dessutom är det frivilligt att delta här till skillnad från skolan.
Birgit Ek
farbror B
Så här säjer professorn i mobbning, Dan Olweus,om vad det egentligen är.

Mobbning är när en, eller flera personer, under en längre tid
blir utsatta för negativa handlingar av en eller flera personer.

(skrev ur minnet, ifall det blev lite annorlunda)
pejori
håller med dej birgitek... en del gnäller enbart för att skapa bråk och irritation på forumet:( sad.gif
kollar man på deras inlägg, så är det bara negativa ochklart provokativa trådar dom deltar i
jag har ett par tre stycken som jag aldrig kommer att svara på i fortsättningen. tror att det bästa är att tiga ihjäl dom wub.gif wub.gif wub.gif
andersen
Håller helt med dej att mobbing är något fruktansvärt. Därför skall det inte tigas ihjäl utan tas upp som det problem som det är.

På frågan om det förekommer mobbing här på forumet, så är det på gränsen många gånger.Tycker dock att det var värre förut men det är väll ingen tröst och framför allt så beror det inte på webbansvarig dom lyser med sin frånvaro när det är tjafs och bråk här som kan uppfattas som mobbing.

Att man som du säjer inte tycker lika behöver inte betyda att man mobbar varandra för du Birgit och jag har tyckt olika många gånger utan att jag har tyckt mej blivit mobbad,hoppas att samma sak gäller dej.

Mvh andersen.
birgitek
Nej Andersen, jag har aldrig kännt mej mobbad av dej fast vi många gånger tycker olika, tvärtom känns det ganska stimulerande. det är bra att bli lite provocerad ibland, då tänker man till en extra gång.
När det gäller den här tråden så blev jag faktiskt riktigt arg och äcklad över Posses sätt att jämföra lite smågnabb med en händelse som drev ett barn att ta sitt liv.
Tycker att Posse bör tänka efter en och annan gång innan han/hon ger sej ut i debatten ( det är en åsikt jag står för, så kalla det inte mobbing)
Birgit Ek
Hannele
CITAT (kristerh @ 17-06-2005, 11:13)
Ja det är fördjävligt att det inte tas på allvar mad.gif
sedan borde den mobbingen som elever utsätter lärare för oxså tas upp.

Sedan borde den mobbingen som lärare utsätter elever för också tas upp.
Alltför vanligt.
Sulawesii
CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:35)
Skolpersonal gör säkert allt dom kan!

Håller inte med!

Gick själv i en skola där all mobbning togs upp och utreddes snabbt som bara sjutton, de superfå gånger det nu inträffade. Och inte var det många mobbare på den skolan, inte.
Så visst kan de göra något åt det!

Sen måste jag säga att det är alla vuxna människors ansvar att lägga sig i när de ser någon bli mobbad!
*Eko*
Det där med mobbning är jätte svårt!

Min son var mobbad i grundskolan. Som ni alla vet är risken väldigt stor om det kommer till mobbarnas kännedom att föräldrar har lagt sig i, samtidigt bemöter skolpersonalen en som en "krävande" förälder....
De gör vad de kan men vackert och anonymt tal räcker inte långt... kunskap går inte alltid fram.... och nu talar jag inte enbart om ungar....

Jag har en tes som jag alltid kör på mig själv vad jag än gör. Det gäller frågan: Hur skulle det kännas om jag...och den önskar jag alla lärde sina barn....
så enkelt att säga förstås! Eller hur...

Fromm har sagt: Det måste till en radikal förändring hos människohjärtat för att vi inte skall förinta oss själva.

Kramar till alla
Eko
Posse
CITAT (birgitek @ 17-06-2005, 13:18)
Birgit Ek

Jag har inte läst artikeln Skatmor länkat till men det är troligen samma fall jag hört om på radio. Och jag har med engagemang lyssnat och läst om bl.a. andra skolmobbningsfall, och visst även startat en tråd om ett en gång.

Mobbare är i mitt tycke även personer som t.ex. beskyller andra för att vara sjuka och urspårade, och som försöker mästra och sätta sig på andra människor genom att t.ex. skriva "SKÄMS och SKÄRP till dej". F.ö. formuleringar mycket liknande den typ som tidigare undertecknats med Fenja.

Jag tycker att mobbarna även här på forumet - och dess innehavare - borde betänka vad artikeln Skatmor länkat till tycks handla om... att mobbning mycket väl kan driva offren till självmord.
Reserv
Posse, du skämtar vá? blink.gif Att blanda in löjliga kommentarer i ett trädgårdsforum med mobbning som lett till självmord bland barn, hur patetiskt kan det bara bli? blink.gif wink.gif mad.gif Man häpnar över var toleransnivån ligger hos vissa individer, somliga har noll tolerans, vilket bara det kan verka stötande för omgivningen. Att ropa efter forumvärd så fort nån inte säger det som passar vederbörande är rena petitesserna, tråden handlar om ett mycket känsligt ämne, och du drar upp Tomas99! blink.gif Det finns ingen här på forat som mobbat den "herrn" (för gossen var väl inte passande det heller) Och om han skulle känna så, så tror jag inte att han har på ett fora att göra, han verkar i så fall vara aningen överkänslig för kritik. Vad är så speciellt med just Tomas99? Vad gör just honom till ett undantag, när han kritiserar allt och alla utan att du Posse säger ett knyst? Varför får han säga i princip samma ord till oss andra, men vi får inte ens svara på hans inlägg utan att klassas som mobbare. Är det här ett forum för vuxna människor eller för mentalt instabila personer? Ursäkta, men jag måste få fråga, jag har inte sagt att nån är det, men du framställer Tomas99 som en mycket skör person. Det här forat (och många, många fler) är kanske inte riktigt rätt plats att vara på om man är känslig som du tror/vet att Tomas99 är. sleep.gif

Och jag får väl på käften nu också för att jag tycker att dina kommentarer i den här tråden är löjliga i jämförelse med vad tråden egentligen vill beröra. sleep.gif Posse, det här är INTE mobbning av dig, det är mina åsikter, mina alldeles egna.
Eva i Skåne
Definition av mobbing är svårt, kanske speciellt i skolans värld där klimatet är tufft.
Om en person känner sig trakasserad är det ALLTID att betrakta som mobbing, tycker jag, oavsett att folk omkring menar att det bara var vanligt kiv.
Jag håller inte med om att skolpersonal gör allt de kan. Det finns eldsjälar på skolorna som verkligen tar tag i problemen, men det finns alltför många trötta lärare som slutat se.
Visst utsätts lärare för mobbing av elever och elever mobbas av vissa lärare. Tråkigt, tråkigt.

Tyckte jag hörde om ett nytt lagförslag idag, att det ska bli möjligt att flytta mobbarna, för visst är det dom som ska flyttas och dom behöver hjälp likaväl som de mobbade.

Det är fruktansvärt att barn/ungdomar mår så dåligt av mobbing att de väljer att ta sitt liv sad.gif sad.gif
Har själv upplevt det i min svågers familj, så jag vet vad det handlar om unsure.gif sad.gif
Snöflinga
Vi kanske skall ha i åtanke att det för 10 år sedan och mycket mer därtill, gjordes kraftiga besparingsbeting på skolorna sad.gif Vilket innebar större klasser, resurser för överaktiva barn barn drogs in, mindre personal överhuvudtaget, som nu oftast går in i väggen...........

Vad förväntade sig "de styrande?" För snöd vinnings skull och därtill kortsiktig wacko.gif

Barn är en produkt av samhället som det ser ut, det är inte deras fel, vare sig mobbare eller mobbad ..... Tror och vet att skolpersonal gör så gott de kan, men deras huvudsakliga uppgift är ju faktiskt lärandet unsure.gif

Det är hemskt att barn får magont och inte vill gå till skolan, det är ju deras arbetsplats, inte känna sig trygga sad.gif

En del av lösningen är nog att ge mer resurser till skolorna, med inriktning på mindre klasser och specialkompetnta resurser, för det man sparar idag, kommer att kosta så mycket mer i framtiden, både för samhället och trasiga ungar mad.gif
zaaritha
Jag ilsknar till; vet en del av ni som gör inlägg; vad mobbing ÄR????
Jag mobbades i 5 av 9 år i skolan, för att min far var alkoholist!
Varför mobbades jag för det? Det var väl --för fasen-- inte mitt fel??!!
Men, jag fick höra all möjlig skit!
pejori
ja saaritha det vet vi wub.gif wub.gif wub.gif
jag har också blivit mobbad i skolan, genom hela min skolgång både av lärare och elever sad.gif sad.gif
så jag vet vad mobbning ÄR wub.gif wub.gif
Reserv
Samma här, det är därför jag arbetat mycket med och för den frågan. wub.gif
Ralf
CITAT (birgitek @ 17-06-2005, 14:45)
Jag tycker man skall vara försiktig med ords värdeinnebörd, mobbing är något fruktansvärt. Det är inte mobbing att säga emot, att ha en avvikande åsikt. Att opponera sej mot dumheter är inte heller att mobba.

Vem är det som blir mobbad här och vilka är det som mobbar? Visst finns här ett par negativa gnällspikar, men mobbing i dess rätta innebörd har jag inte sett till. dessutom är det frivilligt att delta här till skillnad från skolan.
Birgit Ek

Näe men du har en förmåga att inte läsa och ta till dig rena fakta ens, bara för att det ej passar dina åsikter.
Många flera av mina Odla-vänner har mått dåligt av den stämning som varit här ibland. Dom har tagit konsekvenserna av det.
Reserv
Dålig stämmning och mobbning är väl ändå helt skilda saker? blink.gif Om man inte pallar med att folk har avvikande åsikter och mår taskigt för det så kan väl vissa inte gorma över att det skulle handla om mobbning. Vad det gäller att vara med i ett fora så "har man gett sig in i leken, får man leken tåla" och småprat är väl till just för att ventilera olika ämnen och åsikter, eller har jag alldeles fel där? Däremot ni som hojtar på administratören i tid och otid, er kan man se en tydlig tendens till att ni gärna vill hänga ett visst objekt (gärna en eller ett par åt gången) det däremot gränsar till mobbning. Återigen så säger jag bara, som man käner sig själv så känner man andra eller det krävs en för att känna igen en. sleep.gif
groowymama
Visst har även jag tyckt att det har använts många elaka ord här på småpratet och visst har jag blivit ordentligt ledsen men jag har även vuxit av allt som pågått!

Av någon förunderlig anledning har jag dragit till mig sådant på alla forum som jag har varit på; så klart är att även jag själv behöver se över mitt eget agerande och den biten är mycket intressant och väldigt bra för mig som person.
Och vissa saker i mitt sätt kan jag så att säga skala bort eftersom det har orsakat en hel del elände för mig själv.
pejori
CITAT (Reserv @ 18-06-2005, 11:11)
Däremot ni som hojtar på administratören i tid och otid,

det är väl också en form av mobbning, att hela tiden påstå att någon mobbar odlamedlemar, när det inte finns en tillstymmelse till mobbning. bara olika åsikter. smile.gif smile.gif
att folk har slutat här har jag också märkt, men jag tror inte att dom varit mobbade, utan tyckt att stämningen blivit tråkig. det är INTE samma sak som mobbning wub.gif wub.gif
Ralf
CITAT (pejori @ 18-06-2005, 14:19)
att folk har slutat här har jag också märkt, men jag tror inte att dom varit mobbade, utan tyckt att stämningen blivit tråkig. det är INTE samma sak som mobbning wub.gif wub.gif

Det har varit kraftig mobbing och mobbarna har förnekat att den har skett....
Reserv
CITAT (Ralf @ 18-06-2005, 18:42)
att folk har slutat här har jag också märkt, men jag tror inte att dom varit mobbade, utan tyckt att stämningen blivit tråkig. det är INTE samma sak som mobbning wub.gif  :wub:

Det är nog bara du och ett par till som kallar det för mobbning, resten av forumets medlemmar klassar sånt som meningsskiljaktigheter. sleep.gif
andersen
Nej reserv det är inte bara Ralf som uppfattar det så. Enligt mitt sätt att se på saken är det mycket kraftig mobbning som har varit på forumet.

Jag vill att det skall vara slut på det annars så slutar jag att vara på det här forumet.

Mvh andersen
zaaritha
Jag kan inte förstå att dessa diskussioner på "Odla", anses som mobbing?!
Reserv
CITAT (andersen @ 18-06-2005, 18:50)
Nej reserv det är inte bara Ralf som uppfattar det så. Enligt mitt sätt att se på saken är det mycket kraftig mobbning som har varit på forumet.

Jag vill att det skall vara slut på det annars så slutar jag att vara på det här forumet.

Mvh andersen

Om du läser innan du svarar så ser du att jag sa att det var Ralf och några fler (några är ett relativt osäkert antal) om du inte vill påstå att Ralf skriver med flera nicknames. wink.gif Det är fortfarande ingen mobbning på det här forat, jag har sett grova mobbningstendenser på andra fora, men här är det lugnt. Jag börjar nästan tro att trädgårdsforum drar till sig mycket känsliga personer. unsure.gif rolleyes.gif
groowymama

Mvh andersen

Stanna kvar är du snäll wub.gif wub.gif wub.gif
groowymama
Ask stupid questions...lay your own path.... smile at someone who insults you... listen to radio at night... change your e-mail header often... messy desks are time-capsules... never censor yourself... eat french silk pie... brag... talk to your computer.... collect fossiles.... buy a goathead when abroad... take and give care.... save a frog from drowning.... buy a machine and figure it out .... sleep whenever.... wear slippers.... have a night out in pyjamas.... read old encyclopaedias...let people talk.... say thank you.... .... let dead relatives be part of your every day life.... say "lizardfrock" and look like you mean it..... sing off key.... grow bird-whiskers.... wait and see what happens.... drink coffee in pouring rain... cut your own hair... animate some gifs... be proud of awards... admire someone professionally... pretend you have a dog named Murphy... be strategic... think about space.... click something....plonk someone...principles are breakable...say thank you again....be kind for no reason...be evil when you neevil....kill TV before it kills you....write a book...
~^^
© birth - death: Moxy.

UNDERBARA ORD wub.gif wub.gif wub.gif
*Felix matte*

Mvh andersen

Hade inte tänkt skriva en bokstav i denna tråd men nu tycker jag faktiskt att det börjar bli lite fjantigt...
Hota med att lämna forum bara för att inte alla har samma åsikt som en själv

Mobbing kallar inte jag det som skrivits här på forum... få på skallen definierar jag det som och sånt får väl alla tåla... eller?
Ta det för vad det är...en diskussion och vad är en sån om inte vågorna går höga tongue.gif
groowymama
HI HI ;jag har tålit biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Mobbing är helt annat o värre.......
Ralf
CITAT (Reserv @ 18-06-2005, 18:46)
CITAT (Ralf @ 18-06-2005, 18:42)
att folk har slutat här har jag också märkt, men jag tror inte att dom varit mobbade, utan tyckt att stämningen blivit tråkig. det är INTE samma sak som mobbning wub.gif  wub.gif

Det är nog bara du och ett par till som kallar det för mobbning, resten av forumets medlemmar klassar sånt som meningsskiljaktigheter. sleep.gif

Reserv du är ganska ny här, du har ej sett de värsta. En hel del trådar har ju tagits bort och många av mina odla-vänner håller sig undan pga av att dom mått dåligt av bråk här.
Reserv
Nu fattar jag inte riktigt vart du vill komma Ralf. wacko.gif Du snackar nu om mobbning som vart förut och som jag inte bevittnat, men vad vi pratar om nu så är det att Andersen, Posse och Tomas99 hojtar på administratören för att det är sån mobbning nu . Snackar ni om olika mobbningsfall och olika tillfällen? I så fall så kan ni väl specificera det liet bättre (tänk på att klockan börjar bli mycket och jag inte hänger med så bra på kvällskvisten) tongue.gif Om dina odlavänner mått dåligt så kan du väl bara säga till dom att komma tillbaks, här är i alla fall lugnare än dom flesta andra fora som jag besökt.

Det räcker med att man har en huskatt som man tar en kull på för att bli ordentligt tilltuffsad i kattforum tongue.gif
zaaritha
Säjer det igen--med risk att verka väldigt tjatig---men vad ÄR det för
mobbing ,det pratas om här????????????
Reserv
CITAT (zaaritha @ 18-06-2005, 23:35)
Säjer det igen--med risk att verka väldigt tjatig---men vad ÄR det för
mobbing ,det pratas om här????????????

Jaadu Zaaritha den som det visste unsure.gif Jag har då inte märkt av den..........nä just det ja, det var juh jag somvar mobbaren tongue.gif Näe, skämt åsido, jag tror helt enkelt att det är lite överkänsliga människor som inte förstått innebörden av orden som skrivs. sad.gif
Ralf
Reserv av oliak skäl tänker jag ej svara dig. Bland annat så känner jag dig ej. Men du verkar ej vara den ödmjuka eller lyhörda typen eller ens den försiktiga typen
Så jag sätter punkt här.
zaaritha
Mobbing; det är väl att vara utstött o ensam? Att bli psykad o retad?
Det tycker inte jag har förekommit på "odla"..??
Reserv
CITAT (Ralf @ 18-06-2005, 23:42)
Reserv av oliak skäl tänker jag ej svara dig. Bland annat så känner jag dig ej. Men du verkar ej vara den ödmjuka eller lyhörda typen eller ens den försiktiga typen
Så jag sätter punkt här.

Ursäkta om jag skämtade till det lite, inte vart du väl putt för det heller? unsure.gif Men så fort det skrikits om mobbning ända sen jag kom hit så är det mig dom vill hänga. Jag är faktiskt en mycket sympatisk människa och är mer lyhörd än dom flesta här. Vad det gäller den försiktiga biten wink.gif unsure.gif det förstår jag inte ens........ att jag säger vad jag tycker eller? Det är väl bättre det än att sitta och låtsas om att jag tycker som dom andra, jag har faktiskt en egen åsikt och en egen personlighet. Jag är inte bara en i mängden.
zaaritha
Du har absolut inte uttryckt nå´t "fel" reserv!
Jag fattar inte vad andra retar sej på...??
birgitek
Tänker avsluta denna diskussion nu, men vill be Posse att inte blanda in Fenja som svar på mina inlägg. Det är jag Birgit Ek, som tycker att du bör SKÄMMAS, ingen annan skall behöva stå till svars för mina åsikter. Dessutom tycker jag att du bör LÄSA vad vi skriver i våra inlägg och TÄNKA till en aning innan du ropar på moderator och cencur. Risken är stor att du tar död på ett levande debattforum annars.
Som jag sagt tidigare hittar jag ingenting här som ens kommer i närheten av mobbing, men du Posse är faktiskt en av de få som tenderar att dra åt det hållet.
Som sagt, jag heter Birgit Ek och inget annat.
Posse
CITAT (Reserv @ 17-06-2005, 19:56)
Posse, du skämtar vá? blink.gif Att blanda in löjliga kommentarer i ett trädgårdsforum med mobbning som lett till självmord bland barn, hur patetiskt kan det bara bli? blink.gif wink.gif mad.gif Man häpnar över var toleransnivån ligger hos vissa individer, somliga har noll tolerans, vilket bara det kan verka stötande för omgivningen. Att ropa efter forumvärd så fort nån inte säger det som passar vederbörande är rena petitesserna, tråden handlar om ett mycket känsligt ämne, och du drar upp Tomas99! blink.gif Det finns ingen här på forat som mobbat den "herrn" (för gossen var väl inte passande det heller) Och om han skulle känna så, så tror jag inte att han har på ett fora att göra, han verkar i så fall vara aningen överkänslig för kritik. Vad är så speciellt med just Tomas99? Vad gör just honom till ett undantag, när han kritiserar allt och alla utan att du Posse säger ett knyst? Varför får han säga i princip samma ord till oss andra, men vi får inte ens svara på hans inlägg utan att klassas som mobbare. Är det här ett forum för vuxna människor eller för mentalt instabila personer? Ursäkta, men jag måste få fråga, jag har inte sagt att nån är det, men du framställer Tomas99 som en mycket skör person. Det här forat (och många, många fler) är kanske inte riktigt rätt plats att vara på om man är känslig som du tror/vet att Tomas99 är. sleep.gif

Och jag får väl på käften nu också för att jag tycker att dina kommentarer i den här tråden är löjliga i jämförelse med vad tråden egentligen vill beröra. sleep.gif Posse, det här är INTE mobbning av dig, det är mina åsikter, mina alldeles egna.

Ett sådant inlägg som ditt här citerade borde man väl egentligen inte slösa tid på att kommentera - i mitt tycke berättar verkligen ditt inlägg på det mest tydliga och skrämmande sätt om vad för slags individ som ligger bakom.

En individ som envist förnekar sitt klart mobbande beteende. För alla utom dem som ev är lagda åt samma håll måste det framgå tydligt att du i mängder av inlägg uttryckt och uttrycker dig synnerligen nedlåtande, nedsättande och föraktfullt om andra forumanvändare och deras inlägg.

Ditt sätt att försöka bortförklara och bagatellisera det hela tycker jag påminner om Copycats.
Reserv
Konstigt! wink.gif Och Birgit Ek tycker du påminner om Fenja, är det fler som du vill para ihop, nu när du ändå 'r på G så att säga? sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon