Full version: Mobbning i skolan
Sidor: 1, 2, 3
Posse
CITAT (birgitek @ 20-06-2005, 08:34)
Tänker avsluta denna diskussion nu, men vill be Posse att inte blanda in Fenja som svar på mina inlägg. Det är jag Birgit Ek, som tycker att du bör SKÄMMAS, ingen annan skall behöva stå till svars för mina åsikter. Dessutom tycker jag att du bör LÄSA vad vi skriver i våra inlägg och TÄNKA till en aning innan du ropar på moderator och cencur. Risken är stor att du tar död på ett levande debattforum annars.
Som jag sagt tidigare hittar jag ingenting här som ens kommer i närheten av mobbing, men du Posse är faktiskt en av de få som tenderar att dra åt det hållet.
Som sagt, jag heter Birgit Ek och inget annat.

Av någon lustig anledning verkar du mycket angelägen om att inte bli förknippad med användarnamnet Fenja... trots att du agerar mycket likt det, och att användarnamnet ett antal gånger fungerat som uppbackning till det. Liksom Copycat, Lajka m.fl..

Du tycks ha en mycket stark drift att försöka sätta dig på och dominera andra människor - hur ska jag annars uppfatta din närmast tragikomiska skriverier om att jag borde skämmas m.m.
Reserv
Posse, jag måste få fråga. Har du nån allvarlig störning nånstans? wacko.gif blink.gif Om du inte har det så måste jag bara få säga det att du måtte va´Sveriges största skitstövel, eller åtminstånne det här forumets. Var får du allt ifrån? Lider du av förföljelsemani också? Det finns säkert Forum för såna också, du kanske t.o.m. kan få hjälp, om det inte gått så långt så det blitt obotligt. mad.gif
Reserv
Och du Posse, glöm för faen inte att skrika efter administratören nu också. Det här var mitt första påhopp, men knappast att klassa som mobbning. sleep.gif
pejori
hm....konstigt att du drar upp copycat och laika, som båda har lämnat forumet efter dina påhopp posse. huh.gif
fenja skriver inte här längre i någon större utsträckning liksom smekajsa sleep.gif sleep.gif
börjar på allvar tro att du är den största mobbaren av alla här posse sad.gif
det hjälper inte att du gömmer dig bakom massa citat ur nerlagda trådar, så börja med att skaffa dej ett liv, istället för att spy din galla över dom på forumet som du av någon anledning inte skrämt bort ännu huh.gif huh.gif rolleyes.gif
pejori
och nej... jag och fenja, laika och copycat är inte samma person som du tidigare anspelat på mad.gif mad.gif
*Felix matte*

att Posse letar efter gamla "bråktrådar" det vi väl alla... varför då svara på dessa inlägg?
I have a dream... wub.gif
Ophelia
Jag måste säga att det är ganska oförskämt att antyda att vissa personer är en och samma person. Om det nu skulle vara så, är det väl den personens ensak. Vet man inte säkert hur läget är, bör man visa den goda tonen att vara tyst.
Snöflinga
Trodde den här tråden skulle handla om mobbing i skolan blink.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 20-06-2005, 23:10)

att Posse letar efter gamla "bråktrådar" det vi väl alla... varför då svara på dessa inlägg?
I have a dream... wub.gif

du har så rätt agneta wub.gif wub.gif
varför slösa tid och energi på att svara? unsure.gif unsure.gif
ska tänka på det. tack för duvan smile.gif
Anma
"Det är synd om människorna" sade Strindberg. Jag börjar mer och mer förstå vad han menade... wacko.gif
birgitek
Posses helt sanslösa uridiotiska inlägg tänker jag inte ens försöka bemöta, det är helt meningslöst att debattera med någon "som inte har alla hästar hemma". MEN till alla andra här på forumet vill jag tala om att JAG HETER Birgit Ek, STÅR för mina inlägg och har inte en enda gång användt mej av något "nick" utan alltid undertecknat med mitt namn.
Birgit Ek
Ralf
CITAT (birgitek @ 21-06-2005, 10:28)
Posses helt sanslösa uridiotiska inlägg tänker jag inte ens försöka bemöta, det är helt meningslöst att debattera med någon "som inte har alla hästar hemma". MEN till alla andra här på forumet vill jag tala om att JAG HETER Birgit Ek, STÅR för mina inlägg och har inte en enda gång användt mej av något "nick" utan alltid undertecknat med mitt namn.
Birgit Ek

1
Att skriva "inte har alla hästar hemma" om en forumdeltagare kallar jag för ren o skär mobbing. Men det är varken första eller sista gången denna forumdeltagare gör sådana här övertramp.

2
Att heta Brigit Ek o säga att man inte är anonym är på gränsen till lögn. Om man kikar i SCBs databas så kan man med enkel matematik räkna ut att det finns ca 30 st personer som heter "Birgit Ek" i Sverige. Man kan undra vilken av alla dessa "Birgit Ek" som skriver här på Odla?
Reserv
birgitek bara förekom mig, jag skulle just till att skriva att det faktiskt finns en egen tråd med "uttryck" för såna som Posse, fast du kan få va´med på ett hörn där du också, så slipper du känna dig utanför. Tråden heter; Efterlysning:uttryck,"ordspråk". sleep.gif
groowymama
sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
lavendel2
Hej!
Visst kan man ha en tuff debatt ton...men om nån känner sej kränkt av vissa uttalanden...och påtalar det...men inte får nån förståelse utan bara kommentarer i stil med"det får man faktiskt tåla"...då är det definitionsmässigt mobbning!
Det är den som känner sej kränkt som har tolkningsföreträde!

Lavendel
farbror B

Nu räcker det!!

Fatta att om ni är förbannade på varann ocg vill gräla, så kan ni göra det på personliga meddelanden!!
sluta förpesta för oss andra!!
lavendel2
CITAT (Hannele @ 17-06-2005, 15:49)
Sedan borde den mobbingen som lärare utsätter elever för också tas upp.
Alltför vanligt.

Hoppas verkligen att det inte är lika vanligt nu som när jag gick i skolan...jag klarade mej ..var ju så söt och duktig...men andra stackars krakar..när lärarna ledde mobbningsligan...vilket helvete dom måste haft!
Även om vi var några som inte mobbade..så kunde vi inte göra så mycket för att hjälpa dom...jag blir fortfarande gråtfärdig när jag tänker på hur en del barn blev plågade!!!
Lavendel ;
Ophelia
Jag klarade mig inte från jävelskapen. Vad blev resultatet? Jo jag med allt vad det innebär och har inneburit.
lavendel2
CITAT (Ophelia @ 21-06-2005, 16:53)
Jag klarade mig inte från jävelskapen. Vad blev resultatet? Jo jag med allt vad det innebär och har inneburit.

Ophelia!
Hoppas verkligen du kommer till rätta med det som hänt dej!
Det måste ha varit hemskt för ett barn!!!!!
Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag inte kunde "rädda" mina mobbade klasskamrater....vi var flera som försökte göra det vi kunde men vi hade sån liten makt!
Lavendel
lilla mamma
I min skola blev skolpsykologen inkallad. Varpå han bestämt menade att det var MITT och en killes fel att vi blev mobbade.
Tack, tack.

Jag var aldrig annorlunda mer än att jag vägrade vara flicka, pojkflicka var inte poppis.

Jag tycker inte att forumets gräl överhuvudtaget hör hemma här.
HALLÅ, det är en 13-åring som begått självmord. sad.gif sad.gif

Anita
lilla mamma
Jo, här var det inte längesedan en 14-åring gjorde samma sak.
Ophelia
CITAT (lavendel2 @ 21-06-2005, 17:12)
CITAT (Ophelia @ 21-06-2005, 16:53)

Ophelia!
Hoppas verkligen du kommer till rätta med det som hänt dej!
Det måste ha varit hemskt för ett barn!!!!!
Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag inte kunde "rädda" mina mobbade klasskamrater....vi var flera som försökte göra det vi kunde men vi hade sån liten makt!
Lavendel

Jag kommer aldrig att komma tillrätta med saker och ting varjefall inte om du menar att acceptans av vad som hänt. Jag är ganska rak på sak och fullkomligt skiter i att följa andra i vad de tycker och tänker. Har alltid varit så och detta tror jag kan ha blivit mer framträdande då jag aldrig fick vara med i "gruppen". Vi hade ett jubileum i skolan som jag inte gick på. Gamla klasskamrater har frågat och jag har då sagt rakt på sak att jag ansett att för min del inte finns en anledning att vara med förutom för att få träffa en person i klassen. Ingen av dem som frågat har ifrågasatt mig och mitt val.

Har kommit på att varje gång jag tänkt på detta har jag haft en känsla av skam. Har även kommit på att jag känner skuld. jag skäms för detta och jag känner skuld för att jag måste ha gjort något som fått dem att jävlas.

I dagsläget har jag med mig en del misslyckade relationer i bagaget, en vetskap att jag fått fixa mitt liv själv utan stöd från närstående. Förlorade mitt livs kärlek för ca. 8 månader sedan samt ett mycket svår arbetssituation som ledde till att jag fått samytalshjälp som är jättebra. Har inte riktigt kommit hit än då känslan av skam och skuld är så framträdande att det gör det svårt att tänka och ännu svårare att säga det.

Ingen skulle märka att jag har med mig ett sådant bagage. Jag är inte rädd för fan själv, backar inte om någon tjafsar eller är inte rädd att gå i klinch med någon. Folk öppnar sig gärna för mig coh jag försöker hjälpa till. Skulle tro att jag räknas som ganska tuff. biggrin.gif biggrin.gif

Anledningen att jag kan skriva det här är att jag står för det som hänt mig. Jag börjar på bli ganska trött på att gå omkring och skämmas för att jag är konstig. Är ganska trött på att känna skuld för att jag inte varit som alla andra. Jag är den jag är och i dagsläget är jag inte lika svag och lätt att trycka ner som jag var som barn.
Zaz
...har inte nästan alla drabbats av illvilliga påhopp någongång, må det sen vara i skolan, av andra barn eller lärare, på arbetsplatsen, av "vänner"...?

Men här måste jag säga att jag alltid mötts med värme, av vänliga och rara människor. Har aldrig stött på några mobbningstendenser! Klart man kan välja att ta illa vid sig om man får ett bitskt svar, men då är det ett personligt val om man vill låta det förpesta ens tillvaro.

...och man BEHÖVER ju faktiskt inte läsa eller kommentera en tråd om man känner sig tilltryckt/ mobbad(?) av de som skriver...? blink.gif

Stor KRAM till alla som mått/mår dåligt pga mobbingidioter!! wub.gif wub.gif
lavendel2
Förlåt för mitt töntiga inlägg Ophelia...det kändes antagligen som en nedlåtande klapp på huvudet!!!!!
Och du vet ju själv att du inte har nån anledning att känna vare sej skam eller skuld över det som hänt!!!!
Ophelia
CITAT (lavendel2 @ 21-06-2005, 20:58)
Förlåt för mitt töntiga inlägg Ophelia...det kändes antagligen som en nedlåtande klapp på huvudet!!!!!
Och du vet ju själv att du inte har nån anledning att känna vare sej skam eller skuld över det som hänt!!!!

Tog inte alls ditt inlägg som töntigt eller som en klapp på huvudet biggrin.gif biggrin.gif

Skam och skuldkänslorna är tyvärr inte logiska. Jag vet att jag inte alls har någon anledning att känna så. Vad är det jag egentligen kunnat göra.

Har ett bra liv idag, eller så bra det kan bli efter vad som har hänt de senaste månaderna.

Att vara rak och stå för det man varit med om gör ju att jag blir starkare.

biggrin.gif
tomas99
Birgit Ek

Varför slängs inte mobbarna ut?hadde någon skrivit något liknande på något annat forum så hadde deras konto blivit indraget.
birgitek
Jag tycker faktiskt att det är uridiotiskt och minst sagt märkligt att dra in skribenter som överhuvudtaget inte uttalat sej i denna tråd som svar till Reserv och mej. Det är oförskämt inte bara mot oss utan i ännu högre grad mot Fenja, Copycat, Laika m.fl., Varför i all världen skall de behöva "klä skott" för andras åsikter? Kan inte kalla det mobbing, men det är det närmaste sådan jag sett i det här forumet.
Somliga slår vilt och urskillningslöst när argumenten tar slut.

Och Thomas, jag tänker inte sluta delta i olika debatter för att du tycker så.
Birgit Ek
groowymama
Sudda sudda sudda sudda bort din sura min;munnen skall skratta och vara glad....... smile.gif biggrin.gif wub.gif
Ophelia
CITAT (groowymama @ 22-06-2005, 09:19)
Sudda sudda sudda sudda bort din sura min;munnen skall skratta och vara glad....... smile.gif biggrin.gif wub.gif

Hos vem ska minen suddas bort? Mobbarna eller den mobbade?
groowymama
CITAT (Ophelia @ 22-06-2005, 09:59)
Sudda sudda sudda sudda bort din sura min;munnen skall skratta och vara glad....... smile.gif  :D  :wub:

ALLIHOPPAS så klart wub.gif wub.gif wub.gif

Livet är alldeles för kort för sura och ledsna miner,elakheter,spydigheter,för att ge igen,för att alltid ha rätt......
Ophelia
CITAT (groowymama @ 22-06-2005, 10:20)
Sudda sudda sudda sudda bort din sura min;munnen skall skratta och vara glad....... smile.gif  biggrin.gif  wub.gif

Livet är alldeles för kort för sura och ledsna miner,elakheter,spydigheter,för att ge igen,för att alltid ha rätt......

Jag måste bara säga en sak. I och med att jag har själv blivit utsatt så berör ditt uttalande mig väldigt illa. Jag börjar förstå kritiken emot dig.
groowymama
CITAT (Ophelia @ 22-06-2005, 10:33)
Sudda sudda sudda sudda bort din sura min;munnen skall skratta och vara glad....... smile.gif  biggrin.gif  wub.gif

Jag måste bara säga en sak. I och med att jag har själv blivit utsatt så berör ditt uttalande mig väldigt illa. Jag börjar förstå kritiken emot dig.

Ophelia,även jag har blivit mobbad under hela mitt liv.
Med mina ord menar jag endast att önskar att människor skall må bra wub.gif

Kan du förklara vad du menar med att mina ord berör dig illa och att du börjar förstår kritiken emot mig?
Ophelia
CITAT (groowymama @ 22-06-2005, 10:42)

Kan du förklara vad du menar med att mina ord berör dig illa och att du börjar förstår kritiken emot mig?

Det är väldigt tråkigt att du har blivit mobbad. Desto mindre förstår jag ditt uttalande. Det är väldigt rart av dig att vilja att människor ska må bra men du bör också förstå att ibland kan det vara olämpligt (människor tar illa upp) av ditt "kvitter" och optimistiska prat (som jag gjorde). Du har all rätt att skriva vad du vill men ibland kan det ju vara mer respektfullt att prata om det och inte gömma jobbiga saker bland en massa oprimistiska små ord. För min del kändes dina ord som ett slag i ansiktet och jag kan inte för mtt liv förstå varför du skrev så.

Jo jag börjar förstå kriiken emot dig. Det som uttalats här i småprat. Jag menar inte att jag håller med i allt men jag börjar förstå varför människor kritiserar dig.
farbror B
CITAT (Ophelia @ 22-06-2005, 10:48)
Jo jag börjar förstå kritiken emot dig. Det som uttalats här i småprat. Jag menar inte att jag håller med i allt men jag börjar förstå varför människor kritiserar dig.

[B]
Vill komma in med en apropå!
(har jobbat just med mobbingfrågor i mer än tio år och även utbildat andra vuxna i metodiken)

Minns att kritiken här i inläggen inte är kritik mot någon person utan mot det som personen skriver.

detta är oerhört viktigt, särskilt i dessa frågor. Detta försöker man lära även små barn:
"Det olle säjer kanske är dumt, men det betyder inte att Olle är dum"

Sammanfattningsvis kan man kanske tillägga att vi alla bör försöka hålla tonen sån att om vi är oense, så blir vi inte förbannade på varandra.
Olika åsikter måste man får ha, men också då vara beredda på att andra kritiserar denna åsikt, utan att för den skull kritisera oss och vårt innersta.

PEACE!
groowymama

Det är väldigt tråkigt att du har blivit mobbad. Desto mindre förstår jag ditt uttalande. Det är väldigt rart av dig att vilja att människor ska må bra men du bör också förstå att ibland kan det vara olämpligt (människor tar illa upp) av ditt "kvitter" och optimistiska prat (som jag gjorde). Du har all rätt att skriva vad du vill men ibland kan det ju vara mer respektfullt att prata om det och inte gömma jobbiga saker bland en massa oprimistiska små ord. För min del kändes dina ord som ett slag i ansiktet och jag kan inte för mtt liv förstå varför du skrev så.

Jo jag börjar förstå kriiken emot dig. Det som uttalats här i småprat. Jag menar inte att jag håller med i allt men jag börjar förstå varför människor kritiserar dig.

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall säga men jag skall försöka.
Det är så att jag blir ledsen av att se hur människorna här på småprat använder väldigt elaka och hårda ord mot varandra och samtidigt skriver några att det inte har förekommit nån mobbning alls;endast olika åsikter om saker och ting ohmy.gif

Till ex. om mitt sätt har det skrivits en hel del och visst har jag varit väldigt ledsen men jag väljer att inte gå i motangrepp:
jag väljer godhet wub.gif
Att jag väljer detta är absolut inte för att jag skulle vilja förminska någon annans smärta!

Och så gillar jag den sången om att sudda sudda bort..... för den säger så mycket till mig i alla fall wub.gif
Det var anledning varför jag skrev som jag skrev wub.gif wub.gif

Jag fattar inte hur du börjar förstå kritiken:är det för att jag väljer kärleken och godheten,eller för att jag skriver så mycket,eller vad menar du?
birgitek
Jag har själv aldrig blivit mobbad, men har på nära håll sett de konskvenser det kan få att bli utsatt. Därför blir jag så upprörd när somliga liknar de meningsmotsättningar och gnabb som förekommer här för mobbing. Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är dumt och aningslöst.
Birgit Ek
Ophelia
CITAT (groowymama @ 22-06-2005, 11:03)

Nu vet jag inte riktigt vad jag skall säga men jag skall försöka.
Det är så att jag blir ledsen av att se hur människorna här på småprat använder väldigt elaka och hårda ord mot varandra och samtidigt skriver några att det inte har förekommit nån mobbning alls;endast olika åsikter om saker och ting ohmy.gif

Till ex. om mitt sätt har det skrivits en hel del och visst har jag varit väldigt ledsen men jag väljer att inte gå i motangrepp:
jag väljer godhet wub.gif
Att jag väljer detta är absolut inte för att jag skulle vilja förminska någon annans smärta!

Och så gillar jag den sången om att sudda sudda bort..... för den säger så mycket till mig i alla fall wub.gif
Det var anledning varför jag skrev som jag skrev wub.gif wub.gif

Jag fattar inte hur du börjar förstå kritiken:är det för att jag väljer kärleken och godheten,eller för att jag skriver så mycket,eller vad menar du?

Du har rätt att skriva vad du vill här. Du har även rätt att välja vad du vill gällande angrepsssätt. Men för min del tycker jag inte ditt uttalande av av godhet. Jag väljer att se det som om det du skrev helt enkel var av aningslöshet.
carol
Jag håller faktiskt med Groowymama för en gång skull och tyckte att hennes optimism kom i rättan tid! Tjänar inget till att vara sur på ett forum. Lägg ner tjafset eller "gå ut och gör upp om det" men ta inte allt så personligt. Den här tråden handlade om ETT BARN SOM TAGIT SITT LIV.
Det må slita upp mångas sår när man startar en debatt om mobbning, men vi känner inte varann tillräckligt väl här för att förvänta sig att få andras sympati. Det handlar om en fruktansvärd tragedi och att kalla tjafset här för mobbning känns som en löjlig jämförelse. Det är snarare en rad missförstånd och en "höna av en fjäder". Om ni träffats i verkligheten skulle ni säkert ha betett er helt annorlunda och haft helt andra relationer till varandra.

Ett barn som blir mobbat i skolan kan inte välja att sluta gå i skolan eller komma undan sitt problem, barn som tar sitt liv pga en ohållbar situation i skolan och för att det inte mår bra är ett tecken på att det finns problem i vårt samhälle som är mycket allvarliga och behöver göras något åt. DET ska väl den här tråden handla om! Det här forumet är frivilligt, att bråka med någon som man inte sett, inte träffat och absolut inte känner tycker inte jag att man kan jämföra med den mobbning som sker i skolan och för övrigt i verkligheten.
Posse
Birgit Ek

Som sagt tycks du vara avsevärt angelägen om att inte förknippas med de andra användarnamnen som i stort beter sig lika mästrande, aggressivt och mobbande.

Även om jag förstås inte är lika smart och fullkomlig som du, så hade jag faktiskt inte väntat mig att sambandet mellan användarnamnen Fenja, Copycat, Lajka, birgitek, Reserv m.fl., m.fl. skulle bekräftas öppet.

I skrivande stund finns det för övrigt inte det allra minsta angivet utöver standard i profilen för birgitek.
*Eko*
CITAT (carol @ 22-06-2005, 11:14)
Den här tråden handlade om ETT BARN SOM TAGIT SITT LIV.

Viktigt!
tack!
Hemstk!
Förlåt!
Men barn far illa!
Närmare än man tror
det är fruktansvärt

Vi vuxna måste
lägga oss i.
unsure.gif
Reserv
CITAT (Posse @ 24-06-2005, 08:11)
Birgit Ek

Som sagt tycks du vara avsevärt angelägen om att inte förknippas med de andra användarnamnen som i stort beter sig lika mästrande, aggressivt och mobbande.

Även om jag förstås inte är lika smart och fullkomlig som du, så hade jag faktiskt inte väntat mig att sambandet mellan användarnamnen Fenja, Copycat, Lajka, birgitek, Reserv m.fl., m.fl. skulle bekräftas öppet.

I skrivande stund finns det för övrigt inte det allra minsta angivet utöver standard i profilen för birgitek.

Och vad står det i din egen profil? sleep.gif Vad är det som säger att inte du är Tomas99, Copycat 3, och vete fagerlund alla som tycker och tänker som du? wink.gif rolleyes.gif Jag tycker att Birgit verkar vara en reko kvinna som är ärlig och står för sina åsikter, utan att va´kuvad av dig och Tomas99 som skriker efter administratören så fort nån inte har samma åsikt som ni. Ni måste helt klart lida av stark förföljesemani båda två och starka vanföreställningar då ni tror att alla som inte håller med er är mobbare och troligtvis samma person. För att flera skulle tycka annorlunda än er , det måste juh va´en omöjlighet. jag säger bara det.......jisses huh.gif Att ni bara orkar sleep.gif
groowymama

Tänk kära vänner att livet går inte i repris wub.gif wub.gif wub.gif
Reserv
Näe, men tänk kära Solis, det gör din omtanke rolleyes.gif
Ani
Håller också med farbror B.....
zaaritha
Mobbing, ja--det är något vidrigt o avskyvärt!
Så fegt!!
birgitek
Posse, jag vet inget som helst om dej, inte ens om du är man eller kvinna.
Inte heller hur du är som person, men JAG tycker att dina inlägg oftast är både ointelligenta, intoleranta och oförskämda.
Har tanken aldrig slagit dej att det är obehagligt för Fenja, Copycat m. fl att behöva stå för mina åsikter, den rätten vill jag gärna behålla själv.
Birgit Ek
Posse
CITAT (Reserv @ 25-06-2005, 01:00)
Birgit Ek

Och vad står det i din egen profil? sleep.gif Vad är det som säger att inte du är Tomas99, Copycat 3, och vete fagerlund alla som tycker och tänker som du? wink.gif rolleyes.gif Jag tycker att Birgit verkar vara en reko kvinna som är ärlig och står för sina åsikter, utan att va´kuvad av dig och Tomas99 som skriker efter administratören så fort nån inte har samma åsikt som ni. Ni måste helt klart lida av stark förföljesemani båda två och starka vanföreställningar då ni tror att alla som inte håller med er är mobbare och troligtvis samma person. För att flera skulle tycka annorlunda än er , det måste juh va´en omöjlighet. jag säger bara det.......jisses huh.gif Att ni bara orkar sleep.gif

Mycket riktigt står det inte något speciellt i min profil... men jag påstår inte heller att jag HETER Birgit Ek. rolleyes.gif

Alla de användarnamn som uttrycker sig mobbande och mästrande sig här, tycks också ha det gemensamt att de helst kallar sina otrevligheter, förolämpningar och elakheter för "åsikter". huh.gif
groowymama
CITAT (Posse @ 29-06-2005, 14:50)
CITAT (Reserv @ 25-06-2005, 01:00)
Birgit Ek

Mycket riktigt står det inte något speciellt i min profil... men jag påstår inte heller att jag HETER Birgit Ek. rolleyes.gif

Alla de användarnamn som uttrycker sig mobbande och mästrande sig här, tycks också ha det gemensamt att de helst kallar sina otrevligheter, förolämpningar och elakheter för "åsikter". huh.gif

Jag undrar ändå om det ändå inte är bättre att vara ärlig i sina åsikter ;för då vågar dessa personer visar sig som de är, men samtidigt är de mer än bara dessa åsikter det får man inte glömma!
Skatmor
CITAT (Skatmor @ 17-06-2005, 10:13)
CITAT
Föräldrarna till en 13-årig pojke som tog sitt liv i april har anmält två skolor i en västsvensk kommun till Skolverket.
De anser att skolorna inte har agerat tillräckligt mot den mobbning som pojken utsatts för under flera år.

Man blir förskräckt när det uppenbaras att vissa skolor inte tar mobbning på allvar och att skolans ointresse för den mobbade 13-åringen fått till följd att han tog livet av sig.

http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=301688

Expressen mad.gif

CITAT
Mobbad Katrineholmsflicka försökte att begå självmord
- nu riktar Skolverket kritik mot Katrineholms kommun

Den unga flickan var utfryst i sin klass på en skola i Katrineholms kommun. Situationen blev så allvarlig att hon till slut försökte ta sitt liv. Nu riktar Skolverket kritik mot kommunen för att inte ha hjälpt flickan.
Självmordsförsöket inträffade i början av året. Dagen efter ringde flickans föräldrar till skolsköterskan och kuratorn på skolan för att berätta vad som hade hänt.
Redan då uppger flickans mamma att hon berättat för kuratorn att självmordsförsöket hade att göra med flickans situation i klassen. Kuratorn anser sig inte ha fått den informationen förrän två veckor senare.
Rutinerna följdes inte
Men inte ens då gjorde skolan "någon utredning för att försöka ta reda på hur skolsituationen varit" för den unga flickan och om hon utsatts för någon kränkande behandling, enligt Skolverket.
Fyra veckor efter självmordsförsöket kom flickan tillbaka till skolan. Hon gick hem igen efter första rasten.
Sammanlagt var hon borta från skolan i nio veckor efter händelsen. Något åtgärdsprogram för att underlätta hennes återgång till skolan utarbetades inte. Skolverket understryker i sin kritik att "åtgärdsprogram inte enbart ska upprättas för elever som har studiesvårigheter utan även för elever som har svårigheter i sitt skolarbete av andra anledningar."
Katrineholms kommun har ett handlingsprogram mot kränkande behandling. I det här fallet var det inte värt vatten. "De rutiner som finns beskrivna i skolans handlingsprogram mot kränkande behandling följdes inte," konstaterar Skolverket.
Några egentliga åtgärder förutom samtal genomfördes först sex veckor efter självmordsförsöket.
"Man kanske inte kopplade"
Skolchefen Ingrid Nandrup tror att den misskötta situationen beror på missförstånd.
- Någonstans på vägen missförstod man nog den informationen man fick. Man kanske inte kopplade det som hade hänt till skolsituationen, säger hon.
Sett utifrån så känns den kopplingen, till skolsituationen, som den mest naturliga att göra.
- Ja, jag har ingen avvikande uppfattning där, säger Ingrid Nandrup.
Gör en ny genomgång
Självmordsförsöket kom överraskande för de flesta, menar Ingrid Nandrup. Ingen på skolan hade sett några tecken innan det hände.
- Det är nog dels för att det inte är så vanligt, att det är svårt att se tecknen, och dels för att en individ kanske inte följer mönstret. Men det är väl det vi måste titta på, om det finns ett mönster som vi kan lära oss att känna igen.
Nu ska skolan tillsammans med förvaltningen göra en ny granskning av de inblandades agerande.
- Jag ska ha en sittning med rektorn och chefen för elevhälsan. Då ska vi gå igenom Skolverkets kritik och syna vad vi kunde ha gjort istället, säger Ingrid Nandrup.
Samtidigt anser hon att skolans kurator haft täta kontakter med flickan och hennes föräldrar efter självmordsförsöket, och att de brister i åtgärder som funnits främst rört sig om dokumentation av åtgärderna.
Den unga flickan är nu tillbaka i skolan sedan i våras.

Om man jämför dessa två fall av svårt mobbade barn som Måns och den mobbade Katrineholmsflickan och hur dom blivit behandlade av skolledningarna så framkommer med tydlighet den totala inkompetensen hos skolledningarna i de båda skolorna att hjälpa mobboffren och att det är livsviktigt att de ansvariga tillämpar ett "handlingsprogram mot kränkande behandling".

http://www.kkuriren.se/kkuriren/index.php?...ikelmallstd.inc
KK
pia i sundsvall
CITAT (Posse @ 17-06-2005, 11:16) *
Man blir förskräckt när det uppenbaras att vissa skolor inte tar mobbning på allvar och att skolans ointresse för den mobbade 13-åringen fått till följd att han tog livet av sig.
http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=301688
Expressen mad.gif
Personligen anser jag nog att även webforuminnehavare borde kunna polisanmälas om de inte aktivt agerar mot ev mobbning på forumet.

Finns du kvar på forumet?och vilket nick då? om du vill så skicka ett PM till mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon