|
Full version: Dagens dikt
evelina
14-03-2007, 15:47
Som våren Som Våren under is och snö framlockas utav sol och tö, slår ut i blom och fågelsång och drabbar oss ännu en gång Sådan är Kärleken.
Som ägget i ett fågelbo värms upp av fågelmammans ro Det spricker och blir nyfött liv bland åtta andra ungars kiv Sådan är Kärleken.
Rolf Bergling
anna_rispan
15-03-2007, 19:39
GRUBBEL
Det är så erbarmligt lite en människa kan förstå. Man skulle ej grubbla och tänka men tänker och grubblar ändå. Och dagarna fogas till veckor, veckorna fogas till år. Man skulle ej snärjas av grubbel så hastigt som livet går.
Nils Ferlin
anna_rispan
25-03-2007, 09:08
FF
Små vita ljus Bara stjärnor mellan träden Jag ser mörka hus och motorvägar räls En stadig puls Över broar genom städer Och för din skull så reser vi igen
Vi räknar dagar, räknar år En skymt av solen doft av vår Snart kommer regnet som en våg Och sköljer bort allt som inte är musiken...
Tellement loin de ce monde (övers: Så långt bort från den här världen) Tellement loin de ce monde Tellement loin de ce monde
Du somnar in Ditt huvud tätt mot rutan Och vid din kind fladdrar imman som en dröm Jag blinkar till Tårar kan jag vara utan Men för din skull så gör jag vad som helst
Vi räknar dagar, räknar år En skymt av solen doft av vår Snart kommer regnet som en våg Och sköljer bort Allt som inte är musiken...
Tellement loin de ce monde Tellement loin de ce monde Tellement loin de ce monde
Jai perdu mes repères (övers: Jag har förlorat mina orienteringspunkter) Je nage en eau trouble (övers: Jag simmar i grumligt vatten) Emmène-moi aussi loin que possible (övers: Ta mig med så långt bort som möjligt) Les paysages défilent et la brume se dissipe (övers: Landskapen glider förbi och dimman skingrar sig) Grâce à toi à nouveau je respire (övers: Tack vare dig andas jag på nytt)
Tellement loin de ce monde Tellement loin de ce monde Tellement loin de ce monde
Tellement loin de ce monde
Jocke Berg (KENT)
fugelpitch
27-05-2007, 09:34
Ja, detta var en rolig tråd som förtjänar ännu ett inlägg. Jag gillar Edgar Allan Poe's dikt 'The lake' väldigt mycket.
In spring of youth it was my lot To haunt of the wide world a spot The which I could not love the less- So lovely was the loneliness Of a wild lake, with black rock bound, And the tall pines that towered around.
But when the Night had thrown her pall Upon that spot, as upon all, And the mystic wind went by Murmuring in melody- Then- ah then I would awake To the terror of the lone lake.
Yet that terror was not fright, But a tremulous delight- A feeling not the jewelled mine Could teach or bribe me to define- Nor Love- although the Love were thine.
Death was in that poisonous wave, And in its gulf a fitting grave For him who thence could solace bring To his lone imagining- Whose solitary soul could make An Eden of that dim lake.
Glad sommar alla!
Björken
27-05-2007, 09:55
Nu när tråden har dykt upp igen så plockar jag fram ännu en dikt av min gamle far numera borta från livet här på jorden sedan några år tillbaka.
DU HAR LEVAT OCH DÖTT SOM EN KARL
En hårdvallsgubbe av äkta stam Franse på Målen har lagt sig för gott. Den utslitna gubben med längtan ser fram mot slutet, när vilan han nått.
Hans gladlynta gumma som följt honom åt höll troget hans kraftlösa hand, med ögon röda av vaka och gråt hon snyftar, nu slits alla band.
Och prästen som kommit med bröd och med vin blir avvisad vänligt och stilla. Vad jag gjort blir min sak, helt bestämd var hans min evad det var gott eller illa!
Några ryckningar riste hans plågade kropp sen stilla i bädden han var och gumman sa trovisst med stolthet och hopp: Du har levat och dött som en karl!
Men prästen han talte med domedagsröst: Jag bär ängslan för gamlingens själ han tog inte emot sakramentet till tröst det kan aldrig, kan aldrig gå väl!
Men gumman hon svarte på gudsmannens tal och blicken fick skärpa och glans. När det dukas till fest uti Abrahams sal finns det säkert en tallrik till Frans!
Den unge prelaten blev tankfull och teg han var Guds utsedde tolk. Ur hans hjärta en brinnande önskan det steg: Lär mig Herre att känna mitt folk!
13 april 1980
Hmmmm skrattar lite smått när jag går genom fars dikter och fann den här. Skriven på småländska
Morgonidyll
Åt gubben hon fräser ta in lite ve. Du går här ju bara å päser. orakad snusi och le.
Å gubben han snular mot dörren å gör på nacken en knöck Han släpper förresten en törr en å mullrar: Nu har hon ett röck.
Dä å bara Kajsa i Bråten som luftar sitt morronhumör Men gubben som vant sej vid låten går kring som han ingenting hör.
Han vet å han känner värdet att handla försiktigt å klokt Han knäar en sväng bortom gärdet å väntar till kaffet ä kokt.
När han kommer in har humöret skiftat nästan till dur. Nu ä hon så god som smöret. Kommer du! Din gamle filur!
Då säjer den retfulle kraken mä munnen försmädligt på sne. Ja tro sinnet har runnit i baken, har ni hört vicken gubbe så le!
Skriven av Ernst Häll
*Molly*
28-05-2007, 19:47
UNGDOMSKÄRLEK
Du sade Dig vara ingenting, men i Din blick såg jag stjärnhimlen.
Bo Setterlind. Ur Till en musiker, 1982
Helleborus
29-05-2007, 00:14
I SKOGEN Det bodde trenne älgar, en tjur, en ko, en kalv, där getporsdoften ångar inunder furors valv; de gått där hela sommarn vid tyst och fridfull myr, alltsedan kalven föddes en grann och lustig fyr. Så kom den stora jakten utefter myren fram, och ilskna kulor veno kring videsly och stam; båd kon och tjuren fälldes och stungos brått med kniv, blott kalven vild och vettskrämd hann rädda päls och liv. - Där stodo några herrar skroderande i flock med blod på sina händer på stövlar och på rock; de drucko sprit och skröto och talte högt och fort som om de något finfint och ädelmodigt gjort. - När allt blev tyst i skogen och kvällen skymde på, då syntes över myren en liten älgkalv gå; mot blodig mossa skälvde hans mule som i gråt, och nattens vindar tyngdes av sorg och klagolåt. PÄLLE NÄVER
Ok, här kommer en, som jag tycker, fin dikt. Den är nästan alltid sjungen, men, det gör den inte till mindre dikt för det, i mina öron. Mest känd är den kanske i Alicé Tegnérs arrangemang, men den skrevs ju långt tidigare.  (Bild Carl Larsson 1903; Text Samuel Hedborn 1813) Ute blåser sommarvind, göken gal i högan lind. Mor hon går på grönan äng, bäddar barnet blomstersäng, strör långa rader utav ros och blader. Ängen står så gul och grön, solen stänker guld i sjön, bäcken rinner tyst och sval mellan viden, asp och al. Bror bygger dammar åt sin såg och hammar. Syster sopar stugan ren, sätter löv i taket sen. Uppå golvet skall hon så liljor och konvaljer små, rosor så rara: där skall barnet vara. Skeppet gungar lätt på våg med sitt segel, mast och tåg, gångar sig åt främmand´ land hämtar barnet pärleband, kjortel av siden, skor med granna smiden. Lilla gula gåsen ung, len liksom en silkespung, ror med moder sin i säv, pillar vingen med sin näv. Vallherden vilar vid sitt horn och pilar. Lindorm solar sig på sten, som ett sammet vit och len vill i barnets vagga gå, men det skall han aldrig få han skall bli bunden, uti gröna lunden. Trollet sitter vid sin vägg, kammar ut sitt silverskägg, sjunger vid den gråa häll: "Liten kind, kom hit i kväll! Dig vill jag lova under guldås sova." Far han gjordar om sitt liv sitt bälte och sin blanka kniv, tar järnsporrar på sin sko, rider över berg och mo, trollet att förstöra, som vill barnet röra. Snart är liten kind en man; gångarn grå då sadlar han, tager brynja, svärd och spjut, och i kamp han rider ut, spänner sitt bälte, strider som en hjälte. För en flicka sjunges sista versen så: Liten fager jungfru opp växer fort som rosens knopp; virkar sen åt ungersven kappan blå och får igen fästring och spänne och guldspann på änne. Jag återkommer i tråden med ett par andra dikter sen, givetvis skrivna innan andra världskriget eftersom nästan inget bra skrivits sedan dess.
Om jag tar med dig på en resa
Om jag tar med dig på en resa om jag berättar en historia är det andra regler som gäller Inte självklart mål inte rakt utstakat spår inte logisk ordningsföljd så- är vi överens: lossa bältet från tanken särskilt vid start och landning om jag berättar en historia finns ingen grammatik att binda orden vid inget kronologiskt regelverk ändamålsenlighet eller tidtabell så- är vi överens: du får dra ned rutan Och luta dig gärna ut genom fönstret
Solja Krapu
Rapchic
16-08-2007, 20:03
känner mig kär just nu så jag sätter in en låt/dikt jag skrev för ca 2 år sen (obd 2:dra versen fattas vet ej var den är  ) Show me Oh babie show me your love And I’ll show you mine Show me Oh babie Show me you’re love From yore heart divine Laying in bed or drinkin’ a cup of tea, I’m watching you and you’re watching me. Looking in them eyes with the depth of the sea Watching the love that is in there. See, I’m in love with you and you with me I just never want to walk away Show me Oh babie show me you’re love And I’ll show you mine Show me Oh babie Show me you’re love From yore heart divine Show me Oh babie show me you’re love And I’ll show you mine Show me Oh babie Show me you’re love From yore heart divine
Slut på sommarlovet
Det var den tid, då våra fickor spändes av kantstött frukt med regnvåt lera på. Det var den tid, då trädgårdsstaken tändes och sken på kräftfat i en mörk berså. Det började bli nästan kallt att bada, och snåren sveptes in i spindelväv. När sista lasset kördes till sin lada, var rymden kyligt klar och blåsten sträv.
Det var de dagar, då man girigt vägde var timma, som fanns kvar till lovets slut. Det var den tid, då varje timma ägde en egen kraft, som måste vinnas ut. Och ändå hände det, man smög sig undan från leken till en backe, där man låg och såg med tioårig, svart begrundan på svalors flykt och vita skyars tåg.
Så reste man en kväll, då solen väckte en djupröd glöd ur alla timmerhus. Man höll den avskedsgåva, sommarn räckte, en påse astrakaner mot sin blus. I tårögd tystnad for man till stationen, och runt omkring en höjde syrsor gällt den sista glädjedruckna sommartonen från boskapstrampade och tomma fält.
Gunnar Mascoll Silfverstolpe
Hösten
Hösten tycker jag inte om. Den sveper in med sina iskalla vindar Dödar allt som är vackert Dödar det vi tycker om
Tar all värme ifrån oss Trädens löv buskar och blommor dödar den Inte ens en liten maskros lämnar den kvar åt oss
Mörkret har den med sig och släpper ner hos oss Hos oss som haft midnattssol
Hösten tycker jag inte om.
Krolliljan
24-08-2007, 20:14
VÄRLDENS GÅNG
Havet välte, stormen ven, vågorna rullade asklikt grå. ”En man är vräkt över bord, kapten!” Jaså.
”Ännu kan ni rädda hans liv, kapten!” Havet välte, stormen ven. ”Ännu kan en lina den arme nå!” Jaså.
Vågorna rullade asklikt grå. ”Nu sjönk han, nu syns han ej mer, kapten!” Jaså. Havet välte, stormen ven.
Gustaf Fröding
mamamaggan
24-08-2007, 20:45
FÅFÄNGLIGHET (ur En döddansares visor (1930)) Nils Ferlin
Jag har klättrat på önskningens stege, jag har klättrat så långt att jag vet att den stegen är hög som en himmel och djup som en evighet ...
Och mänskor ha gått på den stegen i tusen och tusen år - och ingen har visat dem vägen var stegen står ...
Men alla som tvinga dess pinnar de springa på glödande kol, och aldrig i levande livet de nå sitt mål ...
Jag har klättrat på önskningens stege, jag har gått ett par fjät - så jag vet att den stegen är hög som en himmel och allt är fåfänglighet.
Krolliljan
25-08-2007, 06:35
Så fin den var, mamamaggan !!
CITAT (dagliljan @ 25-08-2007, 07:35)  Så fin den var, mamamaggan !! Så fin.
zaaritha
25-08-2007, 22:20
Omkring tiggaren från Luossa
vindspel
03-09-2007, 19:21
STADSVAKA
När morgonsolen stiger över storstan, är luften så förunderligt ren och klar, jag sitter på en pollare på kajen medan larmet stiger till en arbetsdag. Själv har jag rullat hatt och spelat apa och sjungit mina visor på en krog, nu går jag och funderar på en drapa om storbolag och militär och knog.
Det är så mycket dom vill att jag ska köpa, kläder, försäkringar och bil och lägenhet, men jag vill ha tid att leva och att leka, så jag jobbar bara så jag har till käk. Det är så mycket som man borde göra om det ska va nå'n mening med det här, det är alltid lika festligt att få höra, man kan bli glad och pigg och kär och miljonär.
Mitt recept är inte särskilt vågat även om det skulle bli kalabalik, ta det lite lugnt och njut av livet, och överta patronernas fabrik.
"Bernt Staaf"
vindspel
08-09-2007, 18:19
UPPSTÅNDELSEN
Förflutet och förlegat är det liv som jag har levt, jag har chansat men förlorat allting som jag har sett. Men så har jag sett en ljusglimt med en gnutta utav hopp, jag har inget att förlora men allting att ge opp.
För solen steg bland bergen, naturens port gick opp, jag badade i färgen och flög från bergets topp in i ljuset.
"Bernt Saaf"
Krolliljan
08-09-2007, 19:11
Hon sprang vilse
Förd hit som Virvelvind Hon var min & din Ett ansikte som sökte sött Ett ansikte med lust Men avundsjukan den log Åt hennes hopp När marken som hon stod på Blev till guld Fick vi känna skuld
Hon sprang vilse i sig själv Men skatta glatt ändå Vi kunde aldrig ens förstå Så Hon sprang vilse i sig själv Men hon fanns där som få Ändå ändå Vad hjälper alla vackra ord nu
Bortförd som Farligt djur Det var deras tur Ett ansikte som sökte sött Ett ansikte med lust Som tvingades att bli blind Bakom nån dörr Då glädjen som hon flög i Blev en strid Dog hon utan frid
Hon sprang vilse i sig själv Men skatta glatt ändå Vi kunde aldrig ens förstå Så hon sprang vilse i sig själv Men hon fanns där som få Ändå ändå Vad hjälper alla vackra ord nu
Di Leva
Krolliljan
09-09-2007, 08:18
Maya
Bli inte rädd, de’e bara dom Känner du inte igen dom Bli inte rädd, de’e bara dom Känner du inte igen dom Även om dom kan verka farliga ibland är det ju bara som dom skryter för varann
Bli inte rädd, de’e bara han Känner du inte igen honom Bli inte rädd, de’e bara han Känner du inte igen honom Han har klätt ut sej för att kunna få va med Det här är ju bara nåt han låtsas att han är
Visst är det roligt att klä ut sej ibland Visst är det skoj att kunna va någon annan Men tänk, ifall alla tror att masken är du Tänk, om dom tror att det är så du ser ut
Bli inte rädd, de’e bara jag Känner du inte igen mej Bli inte rädd, de’e bara jag Känner du inte igen mej Känner du inte igen dej Känner du inte igen dej…
Mikael Wiehe
vindspel
10-09-2007, 17:57
Tusen Bitar / har tagit mig friheten att fetmarkera viss text
Det säjs att ovan molnen är himlen alltid blå, Men det kan va svårt att tro när man inte ser den. Och det säjs att efter regnet kommer solen fram igen, men det hjälper sällan dom som har blitt våta. För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon. Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner.
Allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar; Säjer du att du är min vän så är du kanske det. Allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar; Säjer du att du är min vän så är du kanske det.
Det säjs att det finns alltid nånting bra i det som sker, och tron är ofta den som ger oss styrka.
Ja, man säjer mycket, men man vet så lite om sej själv när ångesten och ensamheten kommer.
För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon.
Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner.
Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar. Säjer du att du är min vän så är du kanske det
vindspel
12-09-2007, 00:36
SOV PÅ MIN ARM (Nocturne)
(Evert Taube) Cark Gehrmans Musikförlag
Sov på min arm! Natten gömmer Under sin vinge din blossande kind Lycklig och varm snart du drömmer Flyr mig i drömmen som vår flyr vind
Fångas igen, flämtar, strider Vill inte, vill, och blir åter kysst Slumra min vän, natten skrider Kärleken vaktar dig ömt och tyst
Sov på min arm! Månens skära Lyftes ur lundarnas skugga skyggt Och på din barm, o, min kära Täljer dess återglans timmarnas flykt
Helig den frid hjärtat hyser Mitt i den virvlande blodstormens larm! Slut är din strid, månen lyser Vårnattsvind svalkar dig, sov på min arm
Krolliljan
15-09-2007, 06:16
Vem Tänder Stjärnorna
Det var evighetssekunder tre korta andetag hela livet vände vem valde inte jag jag hörde ord från mina läppar som aldrig vilat i min mun tankar aldrig tänkta som nya väggar i ett rum
Som om vi alltid älskat sen min dagboks första blad men att jag får skriva ditt liv bara tur det var inget val av alla dessa möten och allt som borde hänt hur sällan är jag orsak till att livet vänt
jag har ingen ödestro den tanken ger ingen ro men vem vänder vindarna vem får mej att gå dit jag aldrig gått vem tänder stjärnorna som bara jag ser i dina ögon vem vänder vindarna och för mej dit min tanke aldrig nått
Eva Dahlgren
zaaritha
15-09-2007, 19:15
"Omkring tiggaren från Luossa", Dan Andersson.
aanderss
15-09-2007, 19:34
den hör ni kl 12 i p 1 varje dag
zaaritha
15-09-2007, 19:35
Så det finns alltså kvar?
aanderss
15-09-2007, 19:35
CITAT (zaaritha @ 15-09-2007, 20:35)  Så det finns alltså kvar? ja den och 12 slaget
zaaritha
15-09-2007, 19:37
aanderss
15-09-2007, 19:38
CITAT (zaaritha @ 15-09-2007, 20:37)  de lär vara i från storkyrkan i sthlm
Krolliljan
30-09-2007, 07:56
Den lilla tiggarflickan
Den stackars Nelli satt och grät på moderns mull i graven. Tung var dess suck och tåren het, som vätte tiggarstaven.
Var en, som henne gick förbi, dess klagan kunde höra: "vad skall det av mig arma bli? Gud, vad skall Nelli göra?
Jag liten är och moderlös... stor är min nöd och smärta. Om jag till döds i kölden frös, rör det ej någons hjärta.
"Min mor, min mor," hon snyftade och tårar rösten dränkte, "min mor, min mor!" hon suckade och ned sitt huvud sänkte.
Gick så förbi en andlig man, såg hennes tårar trilla, sig av sitt kall befogad fann att hennes oro stilla.
"Din moder kommer ej igen," han sade, "fast du gråter; men du förtörnar himmelen om du så illa låter.
läs flitigt din katkes, mitt barn, och dina aftonböner, så undflyr du visst satans garn och himlens bistånd röner!"
Han gick, och handen höjande andäktigt över flickan meddelte rik välsignelse, men ingenting ur fickan.
Och stojande uti hans spår, kom nu en världslig sälle, som gav sin slant och grät sin tår på detta sorgsna ställe.
- En slant, o kristen, mättar mer än läxor ur katkesen. Märk det, I andans män! För er är denna parentesen. -
"Stor tack, min gode herre, tack!" framsuckade den lilla och slanten i sin kjolsäck stack och skalv av köld så illa.
Med utsträckt hand och sorgfullt bröst satt den förlåtna arma och bad med nödens kvävda röst var kristmild sig förbarma.
Och där en mängd med människor sågs fram och åter vandra. Hos en var rösten kall och torr, och snäsande hos andra.
Uti den rikes hårda blick hans hjärta var att skåda. Den girige så bråttom fick och såg sin fyrk i våda.
En man med stjärna på sin frack drog upp havannaprisen, svor några ord om "tiggarpack", om "lättjan" och "polisen".
"Nå, var man kommer." skrek en dam, "så hör man ungar tjuta!" och gick vid scenen av en dram att sina tårar gjuta ...
En dam, visst icke gjord av stål för denna mänskligheten, men som ej tiggarungar tål, blott för malpropreteten,
som, i sin vällust dagligt van att nödens offer snäsa, än aldrig nånsin en roman har torrögd kunnat läsa ...
Det mörknade och dagen skred ... Ren brann en dunkel lykta. Och mer och mer av ångest led den lilla djupt betryckta.
"Vem skall beskydda mig, o vem? Jag så för mörkret ryser! Och ingen mamma, intet hem ... jag hungrar och jag fryser."
Hon hemsk och rådvill såg sig om, av skuggan sig förskräckte, då dit en kristmild kvinna kom, som henne handen räckte.
"Kom," sade hon, "och med mig gå, där du ser lampan lysa! Jag fattig är, har många små, men skall dig gärna hysa."
Hon med den späda uslingen i varma kojan trädde och av den goda gärningen så innerligt sig glädde,
och moderligen lovade den moderlösa skydda och såg Guds änglar leende sig lägra kring dess hydda.
Och gjorde sen sin aftonbön till skyddaren för alla, förvissad att sin gärnings lön på sina barn se falla,
och somnade så ljuvt och gott: frid i dess hjärta rådde, en sällhet, som i gyllne slott än ingen mäktig nådde.
Du rike utan mänsklighet, du borde dig bedröva: du lycka har ... lycksalighet blott de, som godhet öva!
(1794) Anna Maria Lenngren
aanderss
30-09-2007, 15:10
du bara du jag bara jag vi bara vi kärlek är allt
(skriven av odlamedlem 1995)
lottapotta
30-09-2007, 15:36
Den här kärleksdikten tycker jag är vacker.
Jag fryser om dina händer när du ler blir jag varm av dig Du är glädjen som allting tänder och ångesten på min stig Så rik är jag vorden och väger en värld sen jag blivit din - så fattig att inte jag äger en droppe blod som är min
Bo Bergman
CITAT (aanderss @ 30-09-2007, 16:10)  du bara du jag bara jag vi bara vi kärlek är allt
(skriven av odlamedlem 1995) Den var fin....vem skrev den ?
Förälskelse- plötsligt och övergående Kärlek- värdigt och bestående Ilska- går över på en stund Åtrå- svårt att få en blund.
AnnammA
30-09-2007, 20:41
CITAT (vindspel @ 10-09-2007, 18:57)  Tusen Bitar / har tagit mig friheten att fetmarkera viss text Det säjs att ovan molnen är himlen alltid blå, Men det kan va svårt att tro när man inte ser den. Och det säjs att efter regnet kommer solen fram igen, men det hjälper sällan dom som har blitt våta. För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon. Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner.
Allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar; Säjer du att du är min vän så är du kanske det. Allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar; Säjer du att du är min vän så är du kanske det.
Det säjs att det finns alltid nånting bra i det som sker, och tron är ofta den som ger oss styrka.
Ja, man säjer mycket, men man vet så lite om sej själv när ångesten och ensamheten kommer.
För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon.
Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner.
Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar. Säjer du att du är min vän så är du kanske det Personligen kan jag nog tycka den är charmigare på danska: " Tusend stykker" med Anne Linnet, om ngn minns henne? Hälsn AnnA
Felicia
01-10-2007, 16:48
Tag den blomman utav ängen, den är plockad just för dig Njut dess doft tills du i sängen, somnat drömmande om mig
Det finns fler verser också men jag kommer bara ihåg denna som min sambo skrev på ett födelsedagskort till mig för flera år sedan.
aanderss
02-10-2007, 08:05
CITAT (Alba @ 30-09-2007, 21:16)  Den var fin....vem skrev den ? gissa 1 gång
krellus
02-10-2007, 08:44
Som militärhistoriker så får man väl bidra med denna då...
Författare: Magnus Stenbock
Marsch, bussar! gån på uti Herrans namn, Spännen hanen friskt upp, läggen sedan ivrigt an, Given fyr, bräcken av, tan pliten uti hand, Gån på! frukten ej varken mord eller brand. Gån på för vårt fädernesland! Att våga sitt liv för sin konung och släkt, Det är både Gudi och människom täckt, Därför ska vi käckt, I vår blå dräkt, Gå på, stå, dunka och slå, Ja, dem klå alla så, Att de, döda, ligga neder som strå.
Fast litet förskräcker oss fiendens hop, Skönt han skulle komma med mordiskt skri och rop, Med sina stolta bussar, till oändeligt tal, Till häst och till fot över berg och dal; Dock göra de oss intet kval. Ty himlen, som vet att vår sak han är god, Han giver oss styrka av krafternas flod Och styrker vårt blod Till ett oändeligt mod, Så att man kan spörja försann, Huru städer och land Bliva frälsta genom vår tappra hand.
Hallå! Mina bussar! hör trumman hon går, Valthornen de klinga, och marschen man nu slår. I Svea landsens hjältar! I ställen eder opp, Gån på! sluten väl uti fullan tropp, Gån på med friskt mod och hopp! Helt litet vi akta, att vi äro få, I Gudi så äro vi många ändå. Ja! låt oss gå på, Och redeliga stå, Så att vi måga si, Huru de skola fly liksom bi. Ännu står Gud Sveriges konung bi!
aanderss
02-10-2007, 08:54
CITAT (krellus @ 02-10-2007, 09:44)  Som militärhistoriker så får man väl bidra med denna då...
Författare: Magnus Stenbock
Marsch, bussar! gån på uti Herrans namn, Spännen hanen friskt upp, läggen sedan ivrigt an, Given fyr, bräcken av, tan pliten uti hand, Gån på! frukten ej varken mord eller brand. Gån på för vårt fädernesland! Att våga sitt liv för sin konung och släkt, Det är både Gudi och människom täckt, Därför ska vi käckt, I vår blå dräkt, Gå på, stå, dunka och slå, Ja, dem klå alla så, Att de, döda, ligga neder som strå.
Fast litet förskräcker oss fiendens hop, Skönt han skulle komma med mordiskt skri och rop, Med sina stolta bussar, till oändeligt tal, Till häst och till fot över berg och dal; Dock göra de oss intet kval. Ty himlen, som vet att vår sak han är god, Han giver oss styrka av krafternas flod Och styrker vårt blod Till ett oändeligt mod, Så att man kan spörja försann, Huru städer och land Bliva frälsta genom vår tappra hand.
Hallå! Mina bussar! hör trumman hon går, Valthornen de klinga, och marschen man nu slår. I Svea landsens hjältar! I ställen eder opp, Gån på! sluten väl uti fullan tropp, Gån på med friskt mod och hopp! Helt litet vi akta, att vi äro få, I Gudi så äro vi många ändå. Ja! låt oss gå på, Och redeliga stå, Så att vi måga si, Huru de skola fly liksom bi. Ännu står Gud Sveriges konung bi! han står staty i helsingborg
krellus
02-10-2007, 08:59
Ja, man kan väl säga att han räddade Sverige...
Han är för övrigt unik då han står staty och inte är kunglig. En av få som har blivit avbildad på detta sätt.
Här är en annan som är betydligt mera känd(kanske):
"Pompe, kungens trogne dräng sov var natt i Herrens säng, sen, av år och resor trötter led han av vid kungens fötter. Mången stolt och fager mö önskade som Pompe leva, tusen hjältar eftersträva att få så som Pompe dö."
aanderss
02-10-2007, 09:07
[quote name='krellus' date='02-10-2007, 09:59' post='676393'] Ja, man kan väl säga att han räddade Sverige...
Han är för övrigt unik då han står staty och inte är kunglig. En av få som har blivit avbildad på detta sätt.
mm de är han
CITAT (aanderss @ 02-10-2007, 09:05)  gissa 1 gång  Kan inte.....var det AAnderss
aanderss
02-10-2007, 09:27
CITAT (Alba @ 02-10-2007, 10:08)  Kan inte.....var det AAnderss helt rätt och den finns utgiven i boken utan fallskärm. förlag malmöhus läns landstings bokförlag. upplaga 100 ex utgivelse år 1995
CITAT (aanderss @ 02-10-2007, 10:27)  helt rätt och den finns utgiven i boken utan fallskärm. förlag malmöhus läns landstings bokförlag. upplaga 100 ex utgivelse år 1995 Men så spännande att du brukar skriva. Utgiven dessutom. Inte många som kan vara stolt över det.
aanderss
02-10-2007, 09:35
CITAT (Alba @ 02-10-2007, 10:32)  Men så spännande att du brukar skriva. Utgiven dessutom. Inte många som kan vara stolt över det. vi gjorde en diktbok på svenskan när jag gick gymnasiet. och vi råkade till och med få den tryckt. allvarligare är de inte  jag skrev bara ett par dikter
AnnammA
02-10-2007, 16:34
CITAT (aanderss @ 02-10-2007, 10:35)  vi gjorde en diktbok på svenskan när jag gick gymnasiet. och vi råkade till och med få den tryckt. allvarligare är de inte  jag skrev bara ett par dikter ...en Fridolf Rhudinkopia som skaldar i basker och damasker...
Krolliljan
06-10-2007, 06:30
I rörelse Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.
Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast.
På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång.
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.
Karin Boye
Tidsvinst
Bakom allt framåtskridande ligger idéer och tankar från mänskliga hjärnor. Den stora superdatorn kan på en sekund göra uträkningar, som det skulle ta en människa 30 år att genomföra. Tanken svindlar - ett halvt människoliv på en sekund. Vårt samhälle blir mer och mer datoriserat, vi sparar mer och mer tid, men blir vi lyckligare?
Per - Axel Bengtsson
Eva i Höga
04-12-2008, 10:02
För tillfället är min favoritdikt "När jag blir gumma" som har en egen tråd här. Jag tycker den är så härlig och bär med mig den överallt för att kunna läsa upp den för de som vill lyssna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|