|
Full version: Dagens dikt
ICKEKÄRLEK
Som regnblåst slår du mot fönsterluckan och sjunger, svartvind: Du är ju min! Jag är ju kaos, din vän sen gammalt, din enda vän - låt mig komma in!
Jag håller fast och törs inte öppna, jag döljer rädslan och spjärnar mot. Och ömt jag värnar den sista strålen - min kärleks ljus - emot varje hot.
Men kaos skrattar och blint det ropar: Bryt sönder bojan som döden är! Du känner lyckan och du är ensam, var fri och lycklig - och ickekär.
Jag ryser sakta och ber till himlen, men kärleksbönen är altför svag.... Min hand blir kraftlös, jag slutar kämpa.... Min hand blir kraftlös....så öppnar jag!
Tillägg:Zinaida Hippius tolkning av Hans Björkegren)
anna_rispan
17-01-2007, 14:14
Roligt att den här tråden dök upp. Poesi är bra för själen...tror jag iallafall.
morellen
17-01-2007, 15:41
vilken rolig tråd, gillar själv Kilpi, Wine, Aspenström mfl. Råkade hitta en underbar engelsk Wendy Cope, underfundig, svåröversatt poesi om vardagen
Prelude
It wouldn't be a good idea to let him stay. When they know each other better - not today. But she put on her new black knickers Anyway.
Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske.
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 15:45) Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske. Ursäkta, dikten va´inte min, bör kanske redigera och skriva ursprunget
evelina
17-01-2007, 16:15
Den här är fin.  med tanke på min vimsiga lilla Mamma. En mor finns med från början som källan till ditt liv med kärleksfulla blickar hon följer varje kliv Sen livets första måltid har hon låtit dig att smaka hon ger dig av sin omsorg utan krav att få tillbaka. hon tas så lätt förgiven som lindring av besvär och sällan blir hon tackad och sedd för den hon är. i livets alla skeden förblir hon dock densamma din alldeles unika älskade och egna mamma
CITAT (Reserv @ 17-01-2007, 15:46) CITAT (Alba @ 17-01-2007, 15:45) Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske. Ursäkta, dikten va´inte min, bör kanske redigera och skriva ursprunget  Jag menade " Du lovade " - det var alltså inte dina tankar. Men fin är den.
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 16:24) CITAT (Reserv @ 17-01-2007, 15:46) CITAT (Alba @ 17-01-2007, 15:45) Vilken underbar tråd. Har inte sett den förut.
Reserv - jag saknar ord. Dina ord träffar !! Du borde ge ut dem - eller har du redan gjort det kanske. Ursäkta, dikten va´inte min, bör kanske redigera och skriva ursprunget  Jag menade " Du lovade " - det var alltså inte dina tankar. Men fin är den. Oj, ursäkta, trodde du menade dagens....joo, "du lovade" skrev jag efter att min sambo gick bort för drygt ett år sen. Hela dikten speglar våra liv i en snabbresumé
För allt du hatar hos dig själv – förlåt dig själv. För allt du älskar hos dig själv – förlåt dig själv. För allt du skäms över. För allt du är stolt över. För allt du vill dölja. För allt du vill visa upp. För allt som inte blev som det skulle. För allt du är. För allt du ville vara.
Förlåt dig själv.
/Jonas Gardell
Jag är en maskros
Jag är en maskros råkar jag bli avsparkad kryper jag ner ett tag gråter samlar mig och skjuter upp en ny sol skickar hundra fallskärmar med mig uti ett fröskal till dig Slösa inte säger du Slösa? Jag vet ju att nånstans - i min hjärnlösa envisa rot? har jag hundra nya fallskärmar och hundra och hundra igen att för ro skull blåsa över dig
av:Ingrid Sjöstrand
evelina
18-01-2007, 07:37
Vem känner varmast Vem älskar mest Vem tröstar ljuvast och hjälper bäst i hela världen? Jo - din fyrbenta vän.... HUNDEN SÅ KLART!
CITAT (Reserv @ 18-01-2007, 07:20) Jag är en maskros
Jag är en maskros råkar jag bli avsparkad kryper jag ner ett tag gråter samlar mig och skjuter upp en ny sol skickar hundra fallskärmar med mig uti ett fröskal till dig Slösa inte säger du Slösa? Jag vet ju att nånstans - i min hjärnlösa envisa rot? har jag hundra nya fallskärmar och hundra och hundra igen att för ro skull blåsa över dig
av:Ingrid Sjöstrand Ohh, den tyckte jag om!!!  Tack!
Om döden är mild
Kanske, om döden är mild, och om det finns återvändo, kommer vi en doftande natt tillbaka hit, och går dessa stigar till havet, och böjer oss och luktar på samma kaprifol, låg och vit.
Vi kommer ner om natten till dessa genljudande stränder. Till det låga milda dånet från havet lyssnar vi. Här, en enda timme, i det vida stjärnljuset, ska allting vara lycka, ty den döde är fri.
Av: Sara Tesdale
Det säjs att bara tiden går så ska den läka alla sår som sorgsna hjärtan gömmer. Visst är vårt minne ofta kort men att en när och kär gått bort är nåt man aldrig glömmer.
En tröst för den som lämnats kvar är hoppet som ens hjärta har trots tårarna man gråter. För himlens eget löfte är att älskar man varandra här så möts man en gång åter.
- Atle Burman
När du ser mig, när jag finns i dina ögon, när du ser att jag finns till. När du hör mig, när jag är i dina tankar, när jag kan vara den jag vill. Då flyger mitt hjärtas fågel, då stiger den upp mot skyn. Då svävar den över markerna och högt över skogens bryn.
När du blundar, när du stänger dina ögon, när jag inte kommer in. När du tystnar, när du vänder dig ifrån mig, när jag inte längre finns. Då kurar mitt hjärtas fågel, på tallens lägsta gren, med svarta, sorgsna ögon och själen tung som sten.
- Mikael Wiehe
Längtan
För att vara hos dig bure jag nöd och plåga, lämnade vän och hem och all jordens råga.
Jag törstar till dig som floden till stranden, och som svalan gör till de sydliga landen.
Som alpernas son, där han ensam sitter, till snöiga berg i måneglitter.
av:Ricarda Huch
lena:-)
20-01-2007, 18:34
Vänd dig inte om din väg går vidare nu Stjärnor ska famna dig vänd dig inte om
Titta inte hit där jag står mitt ansikte fyllt av tårar res fri titta inte hit
Men om du skulle tveka minns vår kärlek stark och röd kom i håg att aldrig ska vi skiljas genom död.
Vänd dig inte om titta inte hit fortsätt till stjärnorna och gatan vinter vit.
Nu är jag lite fundersam vart jag hittat denna dikten..är det här? ...Någon som läst den tidigare och vet vem som skrivit den?
evelina
20-01-2007, 18:52
Kärlekens dans: Du och jag älskar varandra du och jag ger varandra trohet Vi dansar ut i kärlekens dans Vår kärlek glöder och ger värme uti kärlekens dans Du lägger armarna kring min hals och viskar jag älskar dej vi tar en svängom i kärlekens dans du och jag du och jag vi älskar varandra och ger varandra trohet kärlek och glädje uti kärlekens dans /Bengt Persson
Ett möte
Var inte rädd, allt blir så lätt att du inte ens kommer att förstå förrän mycket senare. Du får vänta i början, och först när du börjar tro att du inte längre älskar, blir det svårt för dig. Men då ska jag få ett grässtrå att växa i ett hörn av trädgården, som sträcker sig fram och viskar: Var inte rädd, hon mår bra, och väntar på dig, invid dessa mina rötter
av:Ana Blandiana
Rapchic
21-01-2007, 12:32
kära gud
Kära gud Du säger att man ska förlåta men jag vet inte om jag kan Eller ska jag förlåta för att han är en man Ska jag förlåta för tår efter tår efter tår Ska jag förlåta en man som lämnat så många sår Ska jag förlåta för mitt förstörda liv Ska jag förlåta för att jag snart tar ett kliv Ska jag förlåta om jag gör det själv Med ett rakblad eller en älv Men man kan inte förlåta utan själ Som inte är här och inte är väl Så förlåta kan jag inte här Jag vet inte hur, inte när Men det är inte nu
Linnea
anna_rispan
21-01-2007, 15:08
En morgondröm
Jag sov och jag drömde Om Ariens land, där solguden tömde med givmild hand kring allt överallt i en lycklig ängd, som sedan vulkaniskt vart bränd och sprängd, sitt liv, sina håvors mängd
Jag drömde om aplar i mäktiga hag kring urskogens väldiga vattendrag om körsbärsdungar och vinbärssnår kring floden, som enslig i dälden går, om vete, som självsått ur jorden stiger i ödemarksdalen, där allting tiger, om humle, som klänger och slingrar sig fram i skogens tystnad från stam till stam.
Gustaf Fröding
(endast de två första styckena)
Aldrig kan själens längtan stillas.
Aldrig kan själens längtan stillas, icke jordens riken, brusande städer och havens glans förmå att lindra dess eviga oro. O, vem spelar dessa toner, denna svidande musik på mitt hjärtas strängar, spända alltid, alltid alltför hårt?
Vilhelm Ekelund.
evelina
22-01-2007, 08:32
Steget ut
Hon studerar sin son Så stor han har blivit Snart vuxen På vingliga ben ska han skapa ett eget liv Där ute finns inget skyddsnät Hon ska försöka finnas till hands om han faller Men han måste få begå misstag Hon känner stolthet i bröstet Vad fort det har gått ändå När blev han så stor att han ska ansvara för allt han gör? Hon som minns hans första andetag Nu ska han dela hennes värld Vuxenvärden Hon blir lite rädd Vad finns det för faror som lurar där ute? Klarar han det? Hon vet ju hur svårt det är Hur många misstag hon själv begått Nej, det kommer inte att bli lätt Men hon kommer alltid att vara stolt Han är hennes son, och hon älskar honom
Rapchic
22-01-2007, 13:02
lång dikt av linnea
Förlåt för att jag va mej Förlåt om jag sårade dej Förlåt för min dag Förlåt för ett rakblad Förlåt att du tog mitt liv Förlåt om jag har gett dig kiv Förlåt för att du gav mig sår Förlåt om du fällde en tår Fötlåt för alla dessa år Förlåt för sorg du av mig får Förlåt för mina sömnlösa nätter Förlåt om jag inte vid dej ja mej sätter Förlåt för mina tårar på skolan Förlåt att du inte för mig är polarn Förlåt för dina arga blickar Förlåt för att jag mina sår slickar Förlåt för att ajg var med er Förlåt att jag inte vill nå mer Förlåt förlåt att ni blir fler och fler Förlåt att du på mig ser ner Förlåt för de regniga dagar Förlåt att jag då klagar Förlåt att jag bär på sorg Förlåt att du var sorgens borg Förlåt för att jag längtar hem Förlåt för att jag sen vill bort igen Förlåt för att jag inget av dig får Förlåt för att jag inte bakom dig står Förlåt för att jag nu blöder Förlåt för att du är mina börder Förlåt för att jag på dig ropade Förlåt om jag er smärta inte botade Förlåt för att jag gav dig mitt hjärta Förlåt för om jag gav dig smärta Förlåt att vår vänskap gick av Förlåt för att du grävde min grav Förlåt för att jag inte går dit Förlåt att jag vänner får hit Förlåt att jag förlåter dej Förlåt för nåra gånger du sårade mej Men jag stannar inte kvar Nu kanske du har fått ditt svar
DISTIKON
Om döden vore döden och ingenting annat, då skulle tanken på den skänka mig ro. Men livets yttersta strand -och jordens - är bara havets begynnelse.
av:Margberita Guidacci
evelina
23-01-2007, 10:15
Tidens smed Att bli äldre är att mogna som en frukt på livets gren att ha vunnit över rädslan fått mer insikt – kommit hem
Visst blir skalet lite skrumpet men vem bryr sig väl om det när din insida kan synas allt om utsidan - du vet
Att bli äldre, är att lämna det som varit, bakom sig att förlåta dem som sårat en men allra mest - sig själv
Att bli trygg, få mera vishet att få tålamod, ha tid att ha kärlek över för varenda liten – individ!
Att bli gammal, är en upptäckt att det barn jag var en gång det finns kvar där, under ytan lika ung trots – tidens tvång att min själ har samma skepnad när min kropp har vissnat ned bara blivit smält och slipad som metall – av tidens smed!
Ulla-Maj Hoffmann Norgren
Du som älskade
Du som älskade mig falskt i sanning och i sanning falskt. Du som älskade mig. Här går gränsen! - Det går inte alls!
Du som älskade mig längre än all tid. - Lyft höger hand! - Jag är ej din kärlek längre: sex små ord som talar sant.....
av:Marina Tsvetajeva
Den här var kul och annorlunda.
Suck i Maj
Jag är trött. Jag är trött på människor som säger hur man är, som vet allt och kan allt.
Jag är trött på människor Som tycker något om allt.
Jag är trött på sanningar, Trött på djärva präster
Som sjunger ut i kvinnofrågan Trött på riksdagsmän Som säger ifrån.
Jag är trött på kloka råd, på humor och målande meningar.
Jag är trött på toppmöten, Räkningar och telefoner.
Jag är trött på mig själv.
Jag vill ha sommar Och ingenting att göra.
Jag vill ha fred, Jag vill vara i fred
Och ha så mycket Dåligt samvete jag vill
Av Beppe Wolgers
Hur kan en människa, hela livet bitter gå? Varför inte blicka framåt, se, titta då!
Tänk att aldrig kunna släppa det som va. Gå genom livet sur och arg varje da!
Finns det inget i livet som är mera värt, än att hålla fast vid det som varit...?
Odd Arverud
BLOMMOR FRÅN INGENSTANS
nollpunktsteologi, skriver han vi är alla på samma botten Gud möter oss från nollpunkten på trots i det som inte är
som magnolian? undrar jag
det finns träd som blommar innan bladen kommer blommor från ingenstans utan vidare förutsättningar ändå
som om allt växte inifrån
jag undrar om det är så att vi egentligen möts bäst i det avlövade kala grenar tydliga konturer nästan fula
då när vi närmar oss det som är ingenting tomheten smärtan över det som är och inte är
det finns träd som blommar innan bladen kommer blommor från ingenstans utan vidare förutsättningar ändå
som om allt växte inifrån
/Kerstin Dillmar
Hannele
28-01-2007, 14:51
CITAT (Tropeden @ 22-06-2005, 17:19) Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden Tropeden, vet inte, om det är en dikt eller gammal, men tänkvärt.
Roman i två delar
Sol gick i dimma, och svart är månens skiva. Ty min kärlek fick hon, men sin ville hon ej giva.
av: Dorothy Parker
CITAT (Evgeni @ 16-06-2006, 22:56) CITAT (Reserv @ 06-12-2005, 08:55) Du lovade
Redan i småbarnsår lekte vi med varann, bara du och jag. Vi började i skolan, vi gick i samma klass, vi satt bredvid varandra alla nio år. Du lovade mig evig vänskap, om jag bara följde dig.
Du ville börja på "Blåvingarna", men inte utan mig, så vad gjorde jag? jo, jag följde dig, och alla flickor fnissade när jag satt där, ensam grabb med en snusnäsduk om min hals.
Vi drog ner till huvudstaden, för du ville testa droger, några korta sommarveckor senare så konstaterade du att "det va´inte din grej", du lovade mig din kärlek, om jag bara följde dig.
Jag följde dig i vått och torrt, vi fanns bara för varann, ingen annan släpptes in i vår gemenskap, det va´bara du och jag. Vi startade familjen tidigt, för "barn ska ha unga föräldrar, inga stofiler" Det va´din vilja och jag följde den.
Vi har gjort allt tillsammans, nu känns det så ensamt. ligger vaken varje natt, lyssnar efter dina andetag. Gråten sitter som en stor klump i halsen, du lovade att jag skulle få gå först, och du skulle följa mig.
Nu sitter jag här, jag vill inget hellre än att följa dig, men jag är för feg. Du lovade.........du lovade att jag skulle få gå först. Om du bara hållt löftet så hade jag inte behövt sitta med alla om och varför. Du lovade, bara jag följde dig, jag följde dig alltid.
Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill inget hellre än att följa dig. Att återigen få känna dina armar, få krama dig till söms, höra dig andas bredvid mig. Lovar du att jag får göra det, om jag följer dig?
en alldeles egen dikt/fundering i mörkret//Reserv Får man lov att säga ; att det är en av de vackraste kärleksförklaringar jag någonsin läst Och att den, redan då du skickade den, gick rätt in i hjärta och själ  Du lovade... är en av de vackraste kärleksdikterna jag någonsin läst. Påminner om Peter LeMarcs bästa texter. Gita
CITAT (Gita @ 28-01-2007, 15:55) CITAT (Evgeni @ 16-06-2006, 22:56) CITAT (Reserv @ 06-12-2005, 08:55) Du lovade
Redan i småbarnsår lekte vi med varann, bara du och jag. Vi började i skolan, vi gick i samma klass, vi satt bredvid varandra alla nio år. Du lovade mig evig vänskap, om jag bara följde dig.
Du ville börja på "Blåvingarna", men inte utan mig, så vad gjorde jag? jo, jag följde dig, och alla flickor fnissade när jag satt där, ensam grabb med en snusnäsduk om min hals.
Vi drog ner till huvudstaden, för du ville testa droger, några korta sommarveckor senare så konstaterade du att "det va´inte din grej", du lovade mig din kärlek, om jag bara följde dig.
Jag följde dig i vått och torrt, vi fanns bara för varann, ingen annan släpptes in i vår gemenskap, det va´bara du och jag. Vi startade familjen tidigt, för "barn ska ha unga föräldrar, inga stofiler" Det va´din vilja och jag följde den.
Vi har gjort allt tillsammans, nu känns det så ensamt. ligger vaken varje natt, lyssnar efter dina andetag. Gråten sitter som en stor klump i halsen, du lovade att jag skulle få gå först, och du skulle följa mig.
Nu sitter jag här, jag vill inget hellre än att följa dig, men jag är för feg. Du lovade.........du lovade att jag skulle få gå först. Om du bara hållt löftet så hade jag inte behövt sitta med alla om och varför. Du lovade, bara jag följde dig, jag följde dig alltid.
Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill inget hellre än att följa dig. Att återigen få känna dina armar, få krama dig till söms, höra dig andas bredvid mig. Lovar du att jag får göra det, om jag följer dig?
en alldeles egen dikt/fundering i mörkret//Reserv Får man lov att säga ; att det är en av de vackraste kärleksförklaringar jag någonsin läst Och att den, redan då du skickade den, gick rätt in i hjärta och själ  Du lovade... är en av de vackraste kärleksdikterna jag någonsin läst. Påminner om Peter LeMarcs bästa texter. Gita Ja, den är verkligen jättefin
Hannele
29-01-2007, 10:30
Lycka är att kunna skriva i en gammal tråd utan att någon hoppar på en och klagar.
Naivt optimistisk.
Jag är väl naivt optimistisk i min prickiga blus
Det är knappt jag hör tidens taktfasta harklingar påminnande klapprande steg
Jag breder ut armarna för att hejda fallet hejdlöst entusiasiskt omfamnar jag nuet Dess odödlighets doft är- balsam
Jag inbillar mig en tidlöshet en tyngdlös trygghet
Jag är väl naivt optimistisk men jag har lärt mig att ta varje dag med en nypa socker. Solja Krapu
Eken
Det känns så konstigt att tänka att mitt liv en dag ska ta slut att den stund jag vandrar på jorden är en blink, högst en kort minut. De nätter jag gått med min undran och dansat den ängsliges vals betyder för universum förmodligen inget alls.
Det känns så konstigt att tänka att mitt liv en dag ska ta slut till den tysta majoriteten förpassas jag resolut Alltför kort är vår stund i livet men kära, vår kärlek består våra namn har jag ristat i eken den lever i minst tusen år.
Lasse Berghagen
KarinWikman
30-01-2007, 22:23
Min favorit poet är Dom Helder Camara, präst från Brasiliens fattigaste hörn, Nordeste. Han har skrivit många härliga dikter, här kommer en av mina favoriter. Herre förbarma dej och se med särskild ömhet till dessa personer som är så väldigt logiska, så väldigt praktiska, så väldigt realistiska att de blir irriterade över att man kan tro på en blå liten häst
Jag tar risken...
Jag drömde
Jag drömde jag var en liten kerub som gick därute i sommarskrud. Jag såg på var blomma vår Fader danat som om han ej nånsin gjort något annat. Jag kände en glädje så mäktig och stor Tänk, jag är en av dem som här på jorden bor. Vilken glädje, vilken fröjd . Jag kände mej så otroligt nöjd. Var finns väl en vackrare värld än den här en natur som jag håller så hjärtans kär. Tänk om vi alla kunde vakna utan att allt det materiella sakna. Vi vore nöjda med det vi har vi skulle ej ställa några stora krav. Min lycka det är att få vara en liten prick i Guds stora skara En prick som nöjder går på vår jord och inte vaktar på andras ord.
Agneta
Från ord till handling
När man sjunger tillsammans om fred på vår jord ja då finns inga gränser minsann och då känns det så stort det man vill och man kan när man hör såna toner och ord. Men tänk att jag knyter min näve ändå kanske sen när jag kör i min bil och vill krig mot min nästa som oförskämt nog är i vägen för mej i min fil.
När man sjunger så härligt med känsla och glöd om allt svårt som är fjärran från oss, ja då känner man varmt för de andra förstås så nu går man till storms mot all nöd. Men sen går jag där i mitt vanliga jag och mitt vanliga liv efteråt och jag ser eller hör inte närmaste grannens förtvivlan och ensamma gråt.
När man sjunger om rättvis fördelning och sånt och att alla ska ha samma chans ja då känns det hur hjärtat det sväller av kärlek till folk långt där borta nånstans. Men plötsligt så är dom så nära inpå och då kan det ju lätt sitta trångt att från ord till handling ta steget som ofta är både besvärligt och långt.
När man sjunger om fred på vår jord ja då finns inga gränser minsann och då känns det så stort det man vill och man kan när man hör såna toner och ord. Men drömmen om fredens och rättvisans värld får ej dö fast vår sång klingat ut, Gud give den fortsätter bo i vårt hjärta men också blir handling till slut.
Atle Burman - boken "Högt ovanför himmelens stjärnor" 2001
CITAT (amaira @ 17-01-2007, 12:30) Denna dikt fann jag på nätet idag. Den var "min" direkt.--- Jaa det finns många tänkvärda ord, både i den här tråden och i dikter öht. Kul att du fixade fram tråden igen. Gillar Bodil Malmsten - Bodils blogg. Att städa ett skåp ger bättre lycka än att åka till en paradisö. Och skulle man inte bli lycklig över att städa skåpet så har man i alla fall ett städat skåp.- på tal om diskussionerna i en annan tråd.
KarinWikman
31-01-2007, 15:15
Kärleksdikt. Må solguden göra ditt liv evigt. Jag skriver till dig emedan jag längtar till dig. Giv mig något medelande från dig. Jag är nu i Babel och är ledsen över att ej ha sett dig på länge. Gudarna beskydde dig! Detta är världens äldsta kända dikt. Skriven 2.200 år f. Kr. Den är skriven på en stentavla och avsänt från en man i Babel. Kärleken är evig, det är bara så.......
KarinWikman
31-01-2007, 19:12
JAG=diktfreak Hjalmar Gullberg är en av mina favoriter och denna dikt betyder mycket för mej. Vi böjer inte knä för någon präst. Vi avger inga trohetslöften just. Så lyder eden vid vår bröllopsfest, Jag älskar dej, så länge jag har lust.
Johan Ludvig Runeberg
Våren flyktar hastigt
Våren flyktar hastigt, hastigare sommarn, hösten dröjer länge, vintern ännu längre. Snart, i sköna kinder, skolen i förvissna och ej knoppas mera." Gossen svarte åter: "Än i höstens dagar gläda vårens minnen, än i vinterns dagar räcka sommarns skördar. Fritt må våren flygta, fritt må kinden vissna, låt oss nu blott älska, låt oss nu blott kyssas
Mera J L Runeberg.... Läsa dikterLyssna på dikter .... välj om du vill höra dem på Svenska el Finska. Att lyssna tycker jag är så rogivande.
Är det någon som känner till denna dikt och vem som skrivit den.
Ställ rosor på de käras bord medan de ser och känner, och säg ett glatt och vänligt ord till alla Dina vänner Lägg handen i Din käras hand be att han må förlåta, de bittra ord Du sa ibland som fick Din själ att gråta Räck armen till ett vänligt stöd när kroppens styrka dalar. En dag han kanske ligger död och inte mera talar Ej honom rosors doft kan nå ej mer han ser och känner Hur skönt är ej att tänka då att Ni var goda vänner.
morellen
05-02-2007, 16:23
CITAT (anna_rispan @ 21-01-2007, 15:08) En morgondröm
Jag sov och jag drömde Om Ariens land, där solguden tömde med givmild hand kring allt överallt i en lycklig ängd, som sedan vulkaniskt vart bränd och sprängd, sitt liv, sina håvors mängd
Jag drömde om aplar i mäktiga hag kring urskogens väldiga vattendrag om körsbärsdungar och vinbärssnår kring floden, som enslig i dälden går, om vete, som självsått ur jorden stiger i ödemarksdalen, där allting tiger, om humle, som klänger och slingrar sig fram i skogens tystnad från stam till stam.
Gustaf Fröding
(endast de två första styckena) kanske bäst att inte citera resten ja...
morellen
05-02-2007, 16:29
Den här läste jag på min mammas begravning
Oundvikligen, dag för dag närmar sig uppbrottet Jord skall vi alla bli. Ha det så bra du som gått före Hälsa världsaltet från oss. må vila och frid omsluta dig!
Eeva Kilpi
(skrev ur minnet så jag är osäker på om jag fått det helt rätt)
morellen
15-02-2007, 14:01
hittade min favorit av Wendy Cope...
Bloody men
Bloody men are like bloody buses You wait for about a year And as soon as one approaches your stop Two or three others appear. You look at them flashing their indicators, Offering you a ride. You're trying to read the destinations, You haven't much time to decide. If you make a mistake, there is no turning back. Jump off, and you'll stand there and gaze While the cars and the taxis and lorries go by And the minutes, the hours, the days.
anna_rispan
14-03-2007, 08:04
CITAT (morellen @ 05-02-2007, 16:23)  kanske bäst att inte citera resten ja... Nu har jag läst hela dikten igen. En morgondröm. Hela dikten är vacker. Kankse skulle fylla på iallafall. Om någon inte haft chansen att läsa hela??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|