|
Diabolique
26-07-2005, 17:57
Barn i kundvagnar tycker jag inte alls är fel. Det är väl bättre att de sitter där än att de rusar runt i butiken. Många kundvagnar är ju konstruerade så att barnen ska kunna sitta där.
Vad gäller bakterier så är det väl värre med alla människor som kan ha petet sig i näsan eller glömt att tvätta händerna efter toalettbesöket och som går och plockar med varorna. De kommer ju faktiskt även åt de varor som du kanske plockar med dig hem. Jag tvättar alltid av det som ska ätas rått, den övriga maten tillalagas så det är nog ingen fara med om någon unge har haft sina skor i min kundvagn.
Frukter som har ramlat ner på golvet i lagerlokalen äter du väl utan problem, så länge du inte ser att de är skadade? Och vad jag har hört så hamnar all frukt tillbaka på hyllan om den bara är lite kantstött när den har hamnat på golvet i butiken. Det var de order som mina vänner fick när de sommarjobbade i en vanlig mataffär.
...sen måste vi ju diskutera detta med att folk har så bråttom fram att de står framför kortmaskinen när man skall dra sitt kort och knappa in sin kod och inte flyttar på sig så att man kommer åt ens...än mindre känner man att man får ha sin kod för sig själv ...det gör mig förbannad... ...och folk som ställer ifrån sig kundvagnen mitt i gångarna eller inte har vett på att flytta sig så att det går att komma förbi när de funderar på vilket pålägg de ska ha till vilket bröd...eller avhandlar helgens bjudning med grannen för den delen...
Snöflinga
26-07-2005, 21:19
Förlåt, ursäkta det är nog jag som är boven  Handlar en gång i veckan och oanandes om den frustration jag ger upphov till .... Jodå jag vänder streckoden rätt  och lägger en plockepinn framför på rullbandet, bara för att markera, men aldrig bakom Att det ger upphov till irritation och sömnlösa nätter hade jag inte en aaaaning om ..... Lovar att alltid tvätta händerna när jag kommit hem, vore ju hemskt om bacillerna från kundvagnen gjorde mig dödligt sjuk Tjära hälsningar Snöflinga
Diabolique
26-07-2005, 21:39
CITAT (Snöflinga @ 26-07-2005, 22:19) Jodå jag vänder streckoden rätt  och lägger en plockepinn framför på rullbandet, bara för att markera, men aldrig bakom  Jag brukar till och med lägga pinnen med ett litet mellanrum till mina varor innan jag har packat klart. På så sätt kan kunden efter börja packa upp sina varor när jag lägger dit mina sista saker.
Blomstertanten
26-07-2005, 21:44
Hädanefter ska jag lägga pinnar både här och där ! Verkar säkrast så !
Blomstertanten
26-07-2005, 22:24
 Oj, jag glömde pinnen ! (Lägger både före och efter för säkerhets skull )
Ang. bakterier kan man ju tänka såhär, att om vi skulle undvika dem till varje pris skulle vi bli oerhört känsliga och mottagliga. Lite skit rensar magen! Fast i måttliga mängder såklart.
HippieSpellan
27-07-2005, 07:35
För att fortsätta denna upplockade tråd, så måste jag säga att jag lägger efter, och blir så fruktansvärt sur om den framför inte lagt sin pinne efter sig, som om de inte bryr sig om de som är efter...jag lägger alltid en pinne efter för att hjälpa den som är bakom så den kan börja lasta på... den framför är ju redan på väg bort, den som är bakom har fortfarande en bit kvar... Nej, jag lägger bakom helst, men har inte "kärringdjvln framför"  lagt en pinne efter sig  så får jag väl ta och lägga en pinne där med där hon inte orkade(brukar bli en smäll och en sur blick) =)
Bettson
27-07-2005, 08:18
Det här var precis vad jag trodde. Ett vardagsetikettens omärkta fält. En del tycker det är artigt att lägga pinner före ( jag inkräktar inte på föregående kunds revir.) En del tycker det är oartigt att lägga pinnen efter- känner att man inte vill underförstått anklaga den bakomvarande för att obemärkt smita ner varor som jag betalar. Andra tycker det är oartigt att inte lägga pinnen efter. Man visar inte att man håller åt sig och ger plats för nästa. En del vill till och med uppfostra framförvarande kund till vad de anser är artighet dvs att lägga pinnen efter. Om inte så blandar de och åtminstone lägger sina varor väldigt nära för att uppfostra/lära framförvarande kund att lägga pinnen efter sig. Andra uppfostrar genom att kalla andra kunder för kärringdj*l osv. Andra gillar inte diskussionen eftersom de inte ens en gång funderat på om andra människor irriterar sig på hur de uppför sig i affären. Alltså är det inte konstigt om det många gånger uppstår en irriterad stämning i kassaköerna. Tyvärr är det säkert många gånger kassören som inte gjort något som får ta emot den. Fast egentligen......... är inte det här en fråga somi all sin enkelhet borde ge oss en tankeställare. Det jag anser vara artigt kan av någon annan anses som oartigt och tvärt om. Alltså så borde man mera tänka på att man inte alltid har rätt själv, att det finns flera sätt att se saken på och inte irritera sig i onödan.. Man borde tänka på att vara mera accepternade och inte irritera andra människor mera för att påpeka att man har rätt . För vad är egentligen att ha rätt, kan man vara säker på det? Verkligheten är ju inte varken svart eller vit den innehåller många grå nyanser. Man kan ju bara fasa för tanken om man överför dessa tankar till något mera viktigt än pinnar i kassan. Många tycker de har rätt men ingen är överenns om vad man har rätt i. Det är banne mig inte konstigt att det inte är fred i världen.
Sulawesii
27-07-2005, 08:57
Lägger alltid pinne efter mig, men, varför skulle jag bli irriterad om personen innan mig inte gjort det? Hm..... orkar jag lägga en bakom mina varor är det ju inte så jobbigt att lägga en framför. Om folk däremot inte kan respektera min privatsfär blir jag stressad och så småningom tjurig (fast det visar jag ju inte.....).
CITAT (Bettson @ 27-07-2005, 09:18) Det är banne mig inte konstigt att det inte är fred i världen.  Helt rätt Bettson!
Biggan_
27-07-2005, 10:46
Tänk att en liten pinne kan ha så stor betydelse! Jag är själv kassörska sedan många år tillbaka och har både sett och hört ett och annat Det finns alla varianter dvs: Några lägger pinnen efter, andra före, några både och, och ett fåtal ingen pinne alls! De som inte lägger någon pinne alls, tycks tro att kassörskan har koll på när föregående kund har lagt upp alla sina varor och när nästa kund börjar lägga upp sina, och de markerar bara med att ha ett symboliskt mellanrum mellan varorna. Detta mellanrum försvinner och varorna åker ihop när bandet går. Det logiska tycker nog jag det är att lägga pinnen efter sig, en klar och vänlig signal om att nu är jag färdig med mitt och det är din tur nu. Om kunden före "glömmer" att lägga pinnen efter sig så lägger man väl en pinne där, om inte annat för sin egen skull för att slippa strulet med blandade varor, och det kan man väl göra utan att "mästra" den som glömt! Jag har full förståelse för att det kan bli irriterat i köerna efter arbetstidens slut när många är trötta och kanske har hämtat på dagis eller försöker handla innan man hämtar på dagis, eller skall iväg på någonting på kvällen, men det hjälper ju inte att bli sur eller "mästra" någon, det blir det inte bättre av. Sen var det de här med sura kassörskor. Fy, vad dom måste ha tråkigt på jobbet  Det finns inget som är så smittosamt som ett leende, och det delar jag ut alldeles gratis till alla mina kunder och jag får hundrafallt igen! Ett vänligt ord och ett leende gör underverk, och kunderna kommer gärna tillbaka och man lär känna de flesta väldigt väl. Nu jobbar jag förstås i en större by, men jag kan tänka att det skulle vara detsamma i en kvartersbutik i stan. På en stormarknad blir det inte så personligt, men ett leende och vänlighet är smittsamt även där
Biggan_
27-07-2005, 10:51
Glömde säga hur otroligt tacksam man blir när streckkoden ligger rätt. Det sparar våra handleder, så tack alla ni som tänker på oss kassörskor, dessutom så går det snabbare i kassan, och det kommer ju alla till del
kristerh
27-07-2005, 10:53
CITAT (Birgitta P @ 27-07-2005, 11:46) Tänk att en liten pinne kan ha så stor betydelse!  och så säger de att storleken inte har någon betydelse  krister
Biggan_
27-07-2005, 10:58
CITAT (kristerh @ 27-07-2005, 11:53) CITAT (Birgitta P @ 27-07-2005, 11:46) Tänk att en liten pinne kan ha så stor betydelse! :rolleyes: och så säger de att storleken inte har någon betydelse  krister
Bettson
27-07-2005, 14:20
Det jag egentligen ville påpeka med frågan är att man alltid inte har rätt, myntet har två sidor. Det skapas många irritationer i onödan för något som inte är att irritera sig på. Jag har blivit kallad kärringdj*l för att jag inte lagt pinne efter mig. Jag har när jag lagt pinne framför fått arga ögonkast. Jag har inte visat vilja att lägga någon pinne alls och då har framförvarande tagit en pinne och dängt ner i bandet med en smäll och blängt som om blickar kunde döda. Och visst finns det bakomvarande som lika ilsket dänger pinnen i bandet med samma arga blick. Alla tror dom att dom har rätt. Fast om någon har rätt så måste ju någon annan ha fel. Glada kassörskor dom är guld värda. I den närbelägna affären så är kassörskorna så sura att man knappt törs handla mjölk av rädsla att det skall vara filmjölk när man kommer hem. Åker hellre 8 km till affären nästgårds där jag aldrig någonsin träffat en sur kassörska. ALltid vänliga och med ett leende. Hälsar och småpratar. Man känner sog som en guldkund fast de förmodligen egentligen inte tycker det. Men känslan är bra.
Fialotta
27-07-2005, 15:06
CITAT (Bettson @ 27-07-2005, 15:20) Det jag egentligen ville påpeka med frågan är att man alltid inte har rätt, myntet har två sidor. Det skapas många irritationer i onödan för något som inte är att irritera sig på. Jag har blivit kallad kärringdj*l för att jag inte lagt pinne efter mig. Jag har när jag lagt pinne framför fått arga ögonkast. Jag har inte visat vilja att lägga någon pinne alls och då har framförvarande tagit en pinne och dängt ner i bandet med en smäll och blängt som om blickar kunde döda. Och visst finns det bakomvarande som lika ilsket dänger pinnen i bandet med samma arga blick. Alla tror dom att dom har rätt. Fast om någon har rätt så måste ju någon annan ha fel. Glada kassörskor dom är guld värda. I den närbelägna affären så är kassörskorna så sura att man knappt törs handla mjölk av rädsla att det skall vara filmjölk när man kommer hem. Åker hellre 8 km till affären nästgårds där jag aldrig någonsin träffat en sur kassörska. ALltid vänliga och med ett leende. Hälsar och småpratar. Man känner sog som en guldkund fast de förmodligen egentligen inte tycker det. Men känslan är bra.  Om inte kassörskorna är trevliga i din butik...så får handlarn snart slå igen...kassörskorna är ansiktet utåt för honom/henne...i dag finns det så många butiker att kunden lätt väljer hur dom blir bemötta i kassan...så är det här i sthlm i alla fall
Ophelia
27-07-2005, 16:44
Träffade på en karl idag på jobbet som jag antar inte visste vad folkvett var. Han var dryg, jävlig och dum i huvudet!
Bettson
27-07-2005, 17:11
CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 17:44) Träffade på en karl idag på jobbet som jag antar inte visste vad folkvett var. Han var dryg, jävlig och dum i huvudet!  Hujedamej, den varianten är inte rolig. Mitt knep med sådana. Mörda dom med vänlighet. Att man är så in i norden vänlig så att de kommer till en punkt när de skäms. Brukar vara effektivt. Ibland tar det lite tid. Men det har ibland hänt att det stått ett litet förlåt på inbetalningskortet när det betalar sina räkningar. Hur klarar man sig själv då. Jag brukade gå ut på toaletten och mima en utskällning samt räcka ett fulfinger (något jag aldrig gör mot någon, men ibland så skulle man vilja) åt kunden som ju inte är där. Efter det så har jag släppt lite ånga så jag kan fortsätta att jobba normalt. Man behöver avreagera sig ibland för magsyrans skull.
Caprice
27-07-2005, 17:13
CITAT (Bettson @ 27-07-2005, 18:11) CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 17:44) Träffade på en karl idag på jobbet som jag antar inte visste vad folkvett var. Han var dryg, jävlig och dum i huvudet!  Hujedamej, den varianten är inte rolig. Mitt knep med sådana. Mörda dom med vänlighet. Att man är så in i norden vänlig så att de kommer till en punkt när de skäms. Brukar vara effektivt. Ibland tar det lite tid. Men det har ibland hänt att det stått ett litet förlåt på inbetalningskortet när det betalar sina räkningar. Hur klarar man sig själv då. Jag brukade gå ut på toaletten och mima en utskällning samt räcka ett fulfinger (något jag aldrig gör mot någon, men ibland så skulle man vilja) åt kunden som ju inte är där. Efter det så har jag släppt lite ånga så jag kan fortsätta att jobba normalt. Man behöver avreagera sig ibland för magsyrans skull.  Jag skulle vilja stå bakom den toaspegeln och titta...
Ophelia
27-07-2005, 19:18
CITAT (Bettson @ 27-07-2005, 18:11) CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 17:44) Träffade på en karl idag på jobbet som jag antar inte visste vad folkvett var. Han var dryg, jävlig och dum i huvudet!  Hujedamej, den varianten är inte rolig. Mitt knep med sådana. Mörda dom med vänlighet. Att man är så in i norden vänlig så att de kommer till en punkt när de skäms. Brukar vara effektivt. Ibland tar det lite tid. Men det har ibland hänt att det stått ett litet förlåt på inbetalningskortet när det betalar sina räkningar. Hur klarar man sig själv då. Jag brukade gå ut på toaletten och mima en utskällning samt räcka ett fulfinger (något jag aldrig gör mot någon, men ibland så skulle man vilja) åt kunden som ju inte är där. Efter det så har jag släppt lite ånga så jag kan fortsätta att jobba normalt. Man behöver avreagera sig ibland för magsyrans skull.  Visste inte om jag läste rätt med möta eller mörda!!!!!!!!!!!!!!
CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 17:44) Träffade på en karl idag på jobbet som jag antar inte visste vad folkvett var. Han var dryg, jävlig och dum i huvudet!  Ett bra sätt är att slå en telefonkatalog jäkligt hårt i hans panna, det lämnar nästan inga märken, eller hugga ett suddigum i ögat. Funkar inte det kan man ringa mej, så kommer jag omedelbums dit med ilska och förbannelse att sprida över honom. Ingen får va dum mot Ophelia, det förbjuder jag! Magnus
Ophelia
27-07-2005, 20:11
Vad du är gullig Nu är det nog så att varken dryga karlar, läkare eller chefer bossar runt med Ophelia Är en väldigt snäll människa men mycket bestämd
*Felix matte*
27-07-2005, 21:03
För att gå till ursprungsfrågan.. Vad är folkvett?... Vanligt bondförnuft vill jag påstå
CITAT (Felix matte @ 27-07-2005, 22:03) Vad är folkvett?... Vanligt bondförnuft vill jag påstå  Joop! så är det. ...och jag lägger dit pinnen efter mina varor och framför såklart om det inte redan ligger en där.Finns ju andra saker man också kan fundera över.... Varför en del står och väntar på grön gubbe utan att trycka på knappen? Eller går på "fel" sida på trottoaren? Dom flesta går på höger sida och så kommer det en som håller till vänster och knuffar ut mötande i gatan. Till exempel...
HippieSpellan
28-07-2005, 07:22
CITAT (Bettson @ 27-07-2005, 15:20) Hälsar och småpratar. Man känner sog som en guldkund fast de förmodligen egentligen inte tycker det. Men känslan är bra.  hehe samma här, det är flera gånger jag får bita mig i tungan för att inte bjuda över kassörskorna på fest eller så...speciellt en som alltid klantar till det, men det gör inget för hon är så glad och öppen. inte så ofta man tänker på pinnen, men är det en riktig dålig pmsdag och man vill bara få lägga upp sina fjorton chokladkakor och glassen som håller på att förfrysa armen och når inte pinnraden för att tanten framför som bara behöver sträcka sig 40 cm har en kundvagn i vägen, då vill man gärna säga kärringdjvl även om man aldrig gjort det i någons ansikte... På tal om "gå på fel sida om vägen" såg i metro för nått halvår sen en sthlmare(han hade skrivit under med stockholmaren) gnällde friskt över att bönder gick på vänster sida om vägen(den rätta) för att det orsakade så många krockar(??) och att sverige ska lära sig gå på rätt sida om vägen, alltså höger i hans tycke, att gå på vänster sida kunde man göra på landet... Hum... det kändes som en liten dumförklaring för hans del.
Bettson
28-07-2005, 08:09
CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 20:18) CITAT (Bettson @ 27-07-2005, 18:11) CITAT (Ophelia @ 27-07-2005, 17:44) Träffade på en karl idag på jobbet som jag antar inte visste vad folkvett var. Han var dryg, jävlig och dum i huvudet!  Hujedamej, den varianten är inte rolig. Mitt knep med sådana. Mörda dom med vänlighet. Att man är så in i norden vänlig så att de kommer till en punkt när de skäms. Brukar vara effektivt. Ibland tar det lite tid. Men det har ibland hänt att det stått ett litet förlåt på inbetalningskortet när det betalar sina räkningar. Hur klarar man sig själv då. Jag brukade gå ut på toaletten och mima en utskällning samt räcka ett fulfinger (något jag aldrig gör mot någon, men ibland så skulle man vilja) åt kunden som ju inte är där. Efter det så har jag släppt lite ånga så jag kan fortsätta att jobba normalt. Man behöver avreagera sig ibland för magsyrans skull.  Visste inte om jag läste rätt med möta eller mörda!!!!!!!!!!!!!! Du läste mörda, de elaka trollen som får folk att uppföra sig så här.
Bettson
28-07-2005, 08:29
CITAT (Caprice @ 27-07-2005, 18:13) Jag skulle vilja stå bakom den toaspegeln och titta...  Jo du, det fanns korta varanten också. På den tiden jag var anställd och man pratade med struliga kunder i telefon, ofta var orsaken till irritationen inte ens mitt fel. Det händer ibland att folk ringer och gapar så att inte bara luren blir glöödhet, sladden börjar också bli röd. Ett par av säljarna var inne och det var bara personal på kontoret. Alltså körde jag med vanliga taktiken, oerhört vänlig. Ju argare kunden blev desto vänligare blev jag. Till slut lugnar kunden ner sig ohc man får fixa till det som var fel. När jag lagt på luren så är jag så arg själv så jag kunde spricka. Hann därför inte ut på toaletten. Räckte tunga och gjorde fula miner åt telefonen, svor lite och sedan så var det bra. Satte mig vid fikabordet och fikade med jobbarkompisarna då var alltsom vanligt. Fast sedan fick jag smeknamnet sheakspeare. FÖr som jobbarkompisarna sa: Du var blåröd i ansiktet av ilska, nästan hjärtinfarktsvarning, Stadig på rösten och hur vänlig som helst och inte ett tonfall visade hur arg du egentligen var. Dramatenpretation enligt dom. Fast andra skulle kalla det konflikträdsla, vad vet jag. KOmiskt var det at se enligt andra i alla fall och ett gott skratt kan man bjuda på.
HippieSpellan
16-09-2005, 12:18
haha har tänkt på det där med pinnen nu ett tag, och försöker verkligen lägga ner pinnen så tyst som möjligt så det inte tas illa upp=)
för övrigt var det en jobbig kvinna framför mig i kassan för några dagar sen, det var något fel med terminalen så kassörskan stod och väntade på ett kontrollnr som någon skulle ringa in så kunden innan tanten kunde betala och gå, och tanten bara stod och tjafsade om att "om jag hade vetat skulle jag tagit en snabbare kassa" och sånt, och när det äntligen kom igång så smällde hon ner varorna på bandet som om det var kassörskans fel att det tog tid.. tror hon tyckte det var lite pinsamt att hon blev arg när det bildades kö bakom henne, och att jag sa till kassörskan att det är lugnt, det är inte hela världen att stå i kö och vänta för man såg hur jobbig hon tyckte tanten var... men när jag skulle betala skrattade vi bara åt tanten.. tyvärr åt och inte med.
vilda-tomten
17-09-2005, 15:50
Åh, så olika man kan se det Ny kassa, först till kvarn - oftast står de längre frm närmare så de kommer först. Enligt Murphys lag hamnar jag ändå alltid i fel kö och får vänta om jag så hamnar först Avgränsningspinnen tycker jag den som är först ska lägga ut efter sig. Jag tycker det känns som om jag måste klättra upp på bandet för att nå pinnen ibland och jag vill inte lägga upp mina saker innan pinnen är utlagd just för att den framför ska slippa betala mina saker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|