Sidor: 1, 2, 3, 4
pejori
härligt med en skuggig berså smile.gif smile.gif
där kan man sitta lääänge med en bra bok, eller bara njuta smile.gif
Ophelia
Klippt äppel- och päronträd, sått jättevallmo, grävt upp och ändrat lite i rabatterna hemma hos mina föräldrar. Ja nu är jag trött i kroppen smile.gif
mulle
Ingenting, absolut ingenting.
tongue.gif
Mulle
SannaLasso
Vad roligt att så många har skrivit i den här tråden!

Jag har lärt mig massor genom att få veta vad ni sysslar med just nu! Vissa arbeten trodde jag inte alls att man skulle göra så här års till exempel.

Själv är jag klar med grusuppfarten och de svarta vinbären är uppätna. Dvs alla utom de som ligger i en flaska vodka och i en flaska med rom och så småningom skall bli till svartvinbärslikör enligt recept från det här forumet!

Jag har plockat fläderblommor som jag fryst in enligt ett annat råd från forumet. Några klasar har jag torkat för att göra te av.

Idag har jag legat och solat och rensat i trädgårdlandet där det förutom tistlar och annat ogräs också växer rabarber, plocksallat, gräslök, pepparmynta, oregano, mangold med olikfärgade stjälkar, några hallonplantor, några jordgubbsplantor, en krusbärsbuske, en vinbärsbuske (köpt som vita men det var vanliga röda) + åtta squash/zucchiniplantor som producerar i raketfart. Allt utom ogräset och rabarberna har jag planterat själv. smile.gif

Vidare har jag vattnat i ovannämnda rensade land och vattnat min vindruvsplanta. Det finns 7-8 druvklasar men jag tror inte att druvorna kommer att hinna mogna innan det blir för kallt. De är nu i storlek som de små minidruvorna man kan köpa i affären ibland och hårda och matt gröna.

Imorgon står annat trädgårdsarbete på tur. Hoppas det är nåt intressant på fickradion då också - jag fortsätter att lyssna på P1 medan jag jobbar fast "Sommar" tagit slut. P1 är ju riktigt bra! ohmy.gif tongue.gif
dammkillen
har köpt en klätterbenved och en blåregn och korgar och jord att sätta dem i, och takplast till växthuset
Monarda
Ansat mina bångstyriga maximarosor och bankat ner kamjärn som stöd. Plåstrat om mina rivsår och belönat mig själv med en "draja" tongue.gif
stina
(Igår) planterade jag min nyinköpta Clematis Summer snow. Den ska få klättra i en stor, gles en.

Flyttade en tokigt planterad Rhododendron. Den fick åka upp i min vildare skogsavdelning. Början till en mer organiserad skogsmiljö kanske???

Planterade ut frösådda Digitalis. Hade tänkt ha dom i pallkragen över vintern, men dom var så stora och fina så dom fick flytta ut i rabatten istället.

Rev bort Jättebalsaminerna innan ALLA fröer flugit iväg över rabatterna (lär nog få rensa ändå i vår)

Rensade lite ogräs och klippte bort överblommade rosor.

Hängde upp mina nygjorda rosskyltar. Det blev riktigt fint rolleyes.gif

Förra helgen köpte jag långa spiralformade gröna blomstöd på Rusta för 9:- styck (150 cm långa). Dom blev perfekta till min Henry Kelsey rolleyes.gif

Förberedde planteringsställen för några av växterna som är på ingång från Hortogreen

/Stina
renate
I dag har jag inte jobbat i trädgården,men i går grävde jag upp 3 stora hostor,puh vilket slit.Nu ligger dom där mitt på gräsmattan,när jag väl hade upp dem började det regnar.Det är massor med Snödroppslökar i rotklumpen som jag ska pilla bort och plantera.Jag tycker inte om att plantera lökar.
ÅsaF
Klippt det förbaskade gräset som aldrig slutar växa. blink.gif
mulle
CITAT (ÅsaF @ 28-08-2005, 21:28)
Klippt det förbaskade gräset som aldrig slutar växa.  :blink:

Jag också - jag aldrig klippt så ofta som i år!
mad.gif mad.gif mad.gif
Och så har jag flyttat växter som hamnade fel...
Flyttat och flyttat...
laugh.gif
Mulle
Anki V
Surfat runt på internet och sökt rosor till "gropen".

Vad jobbigt jag har det laugh.gif
littlegem
Hittat en råttas bo, slagit ihjäl det mad.gif mad.gif mad.gif kräket och letat efter dess kompisar om det finns några. Nästa inköp blir en fälla.
dammkillen
jag planterade en del fetbladsväxter invid väggen. det var bland annat två jättekrukor, nu minns jag inte vad sorten heter, de kostade 79 kr styck. tre sorter fetblad alltsomallt. kinesisk kärleksört, en av dem. skruvat fast en del växthusplast också.
titti49zon6
gräver,gräver och svär åt alla stenar som jag hela tiden stöter på mad.gif mad.gif mad.gif
skall försöka få ned några clematisar som jag haft i mjölkpaket hela sommaren wub.gif
behöver bara komma ned 50-60 cm i bcke men det tar tid
skam den som ger sig, i morgon hoppas jag att det blir klart rolleyes.gif
annars hinner frosten i kapp mig
mulle
Jag har vandrat runt med kameran och kämpat hårt för att försöka fånga insekter på bild. Det tar inte lång stund att inse hur duktiga insektfotografer vi har här på forumet - det är svårt att få bra bilder!
Allt annat trädgårdsarbete sköt jag upp till i morgon...
Mulle
Lena
jag har planterat en tuja, vid entren, slängt en ful överblommad ampel, ansat andra amplar, planterat om och delat Astilbe, har jättemånga, slängt gurkplantorna, de har gjort sitt, dessutom har min man lagt marksten runt en nyplanterad Ullungrönn, det blev väldigt snyggt, undrar vilka marktäckare jag ska ha runt trädet? förslag, lanske bara sten, vet inte än, jag har ochså börjat samla frön så smått

Lena zon 4
Monarda
Idag har jag bara tittat på min trädgård, från hängmattan med filt och kudde. rolleyes.gif
renate
Inget trädgårsarbete på några dagar.Jag har målat,yttedörr på framsidan den tillhörande trappan,sopskåpsdörr,köksdörren,oljat in kökstrappan.Allt började med att jag hittade oljan till min trädgårssoffa som står ute,den blev jättebra.Jag har börjat med fönstren på utsidan,ett är ferdigt och färgen slut. Det är inte brottom med de igentligen men håller jag på kan de målas med. tongue.gif
Och så måste gräset klippas igen,blääääää. smile.gif
agneta c
Efter förmiddagskaffet på verandan så körde jag till Roskraft på Österlen. Jag hade bestämt mig för Warnerrosen Chew Creepy och Therese Bugnet. Alltså en några små och en stor...
Kom hem med en Therese Bugnet, fyra Chew Gracious(Creepy var slut, jag ska beställa till en slänt som ska planteras nästa år), en vit moschataros Reine Ch-någonting (lappen sitter kvar där ute i mörkret) och sist men inte minst en Warm Welcome. Grävde sen en massa hål i den stekande värmen och längtade efter min solhatt som jag glömt på ett ställe.
Så har jag funderat var jag ska sätta mina uppgrävda julrosbarn, gått runt och njutit, dragit upp lite maskrosor, fyllt på baljan under springbrunnen, gått runt och njutit, vattnat krukorna på krukterrassen, funderat på var jag ska placera de trevliga små buxbomsplantorna som jag fick häromdagen, gått runt och njutit, tittat på blåregnet som skjutit iväg jättelånga slanor hrm dem måste jag göra något åt i morgon...
agneta c
stina
Rensat ogräs, klippt bort överblommade rosblommor, flyttat en schersmin och en vildros. Grävt gropar till beställda rosor och SLAGITS MED MYGGEN - VI HAR MYGGINVASION!!!!!

/Stina
silos
Plockat krassefrön har jag smile.gif
stennie
Gjort en ny rabbat och skördat Ying&Yang bönor smile.gif

mulle
Jag har planterat och flyttat och putsat och njutit...
Mulle
silos
CITAT (stennie @ 04-09-2005, 18:10)
Gjort en ny rabbat och skördat Ying&Yang bönor smile.gif

WOW:vilka vackra frön wub.gif

Går det att köpa sådana i affärer?
stennie
Visst går dom att köpa, jag köpte mina här... smile.gif

www.froer.nu
silos
CITAT (stennie @ 04-09-2005, 20:00)
Visst går dom att köpa, jag köpte mina här... smile.gif

www.froer.nu

Tack;skall köpa sådana frön smile.gif
Lena
Inget trädgårdsarbete, har plockat svamp, finns massor

Lena zon 4
Anki V
Grävt och grävt och grävt i "rosgropen". Brytit sten i samma grop.

Fotograferat min Hansa (identifierad av Kertin).

Funderat över hur röda jättevalmo ska kunna "gifta sig" med en rosalila Hansa unsure.gif

/Anki
Gillan
Idag har jag klippt gräset, vilket tar ca tre timmar,och
är väldigt rogivande tycker jag.

Därpå fick växthuset(ja,ja, växterna) lite vatten.
Eller kanske jag skulle säga snårskogen.
Får ju skylla mig själveftersom jag planterade in två
pyttesmå gurkplantor,en kapkrusbär,tre gyllenbär,
några tomater och paprikor i mitten av juli. Allihop var
pyttesmå och jag kunde verkligen inte drömma om att det skulle
bli en djungel på så kort tid(växthuset är på 15kvadrat).

Därefter satt jag ute och tvingade i main coon-
kissen lite maskmedel.Han gillar inte mig just för
stunden ohmy.gif ohmy.gif
Javisst ja, jag grävde visst upp en ängel också wub.gif biggrin.gif wub.gif
pisanggoreng
Samlat ihop några Blomman för Dagen-fröer. Det var allt.

@ Stennie: är bönorna goda?
Annlo
Har rensat undan de flesta sommarblommorna som inte ser något vidare ut...
Planterat lite krokus lökar och tulpaner (nåt ska ju rådjuren äta också!) laugh.gif
bjären
Stennie ! Hur ,När, använder du dessa bönor är nyfiken i en strut.
ohmy.gif / Inger
stennie
Har inte provat dom än, men tänkte försöka.
Så här står det på froer.nu...

Beskrivning En låg buskböna som kan användas på olika sätt. Skörda några som brytbönor när de är mycket späda, och låt resten sitta kvar tills de mognat för att sedan sprita dem. Använd de vackra, svart-vita bönorna som dekoration i tex glasburkar. Man kan också torka bönorna. De håller sig några månader och blir en utmärkt smaksättare, tillsammans med bönrätter, stuvningar, chilirätter och grytor, om man låter dem koka med.

Så jag tänker använda lite när jag gör chili nästa gång....
Elihe
Har vattnat, o vattnat, o vattnat. Torrt här i Linköping. sen har jag grävt ner en liten Buskpion- ett litet impulsköp- o uttökat den rabatten m 2 m.
MVH
Elisabet
wub.gif smile.gif rolleyes.gif
AnnammA
Gårdagen:härligt väder och slutade rätt så tidigt:
Rensade en rabatt(vår nyaste) och planterade två rosor, som jag preparerat med Tabasco, så rådjuren får kryddad mat tongue.gif sleep.gif wink.gif . Jag har börjat tömma ur en del av utplanteringskrukorna, de som ser tråkiga ut sad.gif ,men jag har många så man får börja ngn gång...Gick en rejäl vattningsrunda, för det var faktiskt rätt så torrt! Det har ju varit några brittsommardagar nu wub.gif .
I dag ska jag nog gå en runda och samla in frön; blir nog inget större trädgårdsarb, för jag ska jobba kväll sen, men jag är ledig två dagar sedan innan helgens jobb...

Hälsn

AnnA
vilda-tomten
Gått en vända i trädgården och fantiserat. Grävt upp en gammal rabatt som det inte växt annat än kirskål i sedan vi flyttade in, sitter och funderar över vad jag ska ha för kant om och vilka växter jag ska flytta dit.
MB1965
... impulsköpt två glansrudbeckior, 2 meter höga plantor.

Mvh
mulle
Staplat ut till hönsen, gödslat gräsmattan på vägen med snor.
sad.gif
Mulle
Surikat
Grävt vidare i min blivande örtagård...många lass grästorv blir det. Men mindre att klippa!!
gammelnalle
MEST NJUTIT!!!

plockat nå'ra björnbär om mumsat i mig
Klippt lite gräs
Sovit en tupplur i hammocken ZZZZZZZZZZ
Bundit upp FLER tomatplantor

TÄNK om det blir FLER såna här underbara "latdagar" .......

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har diskat krukor och plockat fröer. biggrin.gif / Helen
AnnammA
Än så länge har jag bara gått en liten trädgårdsrunda och drömt lite...
I går var det en varm dag -det blev faktiskt ett dopp i havet(årets sista?)- så det blev en lång vattningsrunda... Plockade in en slanggurka från växthuset. Det är väl de sista nu som är på gång. Tomaterna har inte varit så bra i år, men där är en hel del på gång.
Tömde ännu en utplanteringskruka, och planterade lavendeln i en rabatt. Det är visserligen en sk fransk lavendel, inte helt härdig i Sverige, men jag lyckades övervintra en från förra sommaren, övertäckt med granruska i bra läge. Jag testar det i år med, för jag har prövat varianten övervintra i kallväxthus och det var mindre lyckat(med fransk lavendel - det finns andra växter som kan gå bättre: tex penstemoner, salvior mfl....)
Det blir härligt väder i dag med, är fri enl schema, jobbar helgen, så då blir det kanske inte så mycket gjort.

Hälsn
AnnA
fruberglund
Inget än men nu ska jag ut och klippa gräset...blåser halv storm här idag.

I veckan som gått så har jag gjort större rundlar kring mina rosor så det ska bli lättare att klippa gräset, det hade vuxit sig så nära.

Sen så har jag mest gått och slöat, plockat lite björnbär. Mest går jag nog och suckar över allt som skulle behöva göras och som min växande mage hindrar mig ifrån (orkar inte så mycket nu).

Min man har kapat upp ca 15 kubikmeter ved rolleyes.gif
yenny
Tja.... trädgårdsarbete har jag väl inte gjort så mycket... plockat in några tomater bara... fast jag har planterat hoya sticklingar som jag fått av Zarah p wub.gif
dammkillen
åh äntligen har jag arbetat i trädgården så att jag får möjlighet att skriva. smile.gif

jag har städat i en rabatt, rivit bort gräs och så har jag vattnat två rabatter och flyttat en växt från en korg ut till en övervintringsplats i rabatten och skyfflat dit jord runt om.

jag har också klippt gräs
mulle
mad.gif
Jag har arbetat i trädgården i tankarna hela dagen.
Förra veckan då jag var sjuk kom ett avi om mina lökar från Odla. Jag har längtat efter att få sätta dem.
Men då jag rusade in på posten här i hembyn en minut före stängningsdags visade det sig att jag hade läst slarvigt, paketet låg hos tullen. I stan. Grrrr.
Och när jag kom hem och kollade brevlådan så låg där ett avi om ett annat lökpaket (från Exotic Garden) och det låg på den postfilial som jag just hade varit på men som nu var stängd. GRRRRRR!
Underbar solig kväll - den hade varit perfekt för lökplantering. sad.gif

I stället är jag nu tvungen att logga in mig på forumet... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Mulle
MB1965
så var den klar... platsen för den nya soptunnan på hjul. Plattorna är på plats, den stora rosen flyttad, och det är även 50 kungsängslökar, 25 liljor, 50 tulpaner, marktäckaren, två daggkåpor... allt vattnat & klart

Det märkliga är att det blev en och en halv skottkärra jord över, hur det nu gick till...

Mvh
Milex
Börjat tömma krukor där växterna är slut..... sad.gif
Fortfarande riktiga varmt på eftermiddagarna men det känns att hösten är här.
Zanna
jag känner mig inte så kry så i dag vid 19-tiden när några grannar kom förbi för att titta på trädgården stod jag i morgonrock och tittade på - de vissnande - blommorna från furstutrappen. De fick med sig frön från min perenna rosenvial.

På gräsmattan står en cementblandare som jag hade tänkt att använda redan i går men jag orkade inte så den får väl stå där några dagar till.

Jag ska inte göra så mycket i trädgården, plantera en syrenhortensia och sedan kratta upp alla äpplen som konstant faller och så dela några perenner, sedan får det nog vara bra innan vintern kommer. Jo, några lökar ska i jorden också.
Anki på Öland
Mitt trädgårdsarbete sista dagarna har mest bestått i att titta på när snickaren håller på att göra en veranda med tak åt mig.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon