|
Nu har också jag ätit hallon. Massor av hallon! Jag har flyttat perenner, flyttat perenner, flyttat perenner. Jag har planterat nyinköpt: en daggros, tre bolltistlar och två nävor. Jag har rensat bakgården från ogräs och konstaterat att jag har fått in fräken med gruslasset i våras... Men det bästa av allt - jag har haft besök av telefonbolaget och sitter nu för första gången vid MITT EGET BREDBAND!!!!!! Mulle
krellus
02-08-2005, 10:19
Frugan och jag fixade ny rabatt igår.
Sedan tidigare(fanns innan vi köpte..) fanns rosenhallon, kroll liljor, körsbärsträd och en bortglömd rosa pion men vi har lagt till Rose de rescht x 3 samt Abraham Darby x 2.
Caprice
02-08-2005, 21:58
Gjorde en stenmur idag.. Ska bli en liten uteplats med en soffa, modell rosspalje där..
Storåtjejen
03-08-2005, 06:03
Idag, (eller rättare sagt igår kväll) tog vi bort en stor plymspirea som satt där vi ska ha rosor. Verkade ha rötter ända till Kina Efter det plockade vi hallon o valde ut de största som jag styckfrös för att ha till tårtor m m. Idag är det gråväder IGEN!!!
Yin o Yang
03-08-2005, 06:58
I går när jag kom hem från jobbet och efter en god middag som min gubbe lagat, blev det full fart med den nya rabatten  . Jag hade gjort en "ritning", men den kunde jag inte följa  eftersom de växter jag flyttade tog mer plats än jag trodde  . Efter cirka 3 timmars slit, roligt sådant, stod rabatten klar  och jag är bara så jättenöjd med resultatet. Hoppas nu bara att allt jag flyttat rotar sig, särskilt min jättestora höstanemon som står i full blom  . Återkommer med bild, det var för mörkt i går kväll Överblivna växter är jordslagna i grönsakslandet, tömda rabatter ska planeras om osv. Det blir nog fler långa kvällar, om vädret tillåter
Fialotta
03-08-2005, 09:31
I går va det full fart i trädgården...gubben kunde äntligen klippa gräsmattan efter allt regn och jag körde trimmern på baksidan...sen blev det nytt grus i backen ner som regnar fåror i hela backen...ansade alla mina mårbacka som inte mått så bra av regnet heller. Kan passa på att hälsa till Anne att mårbacka jag fick av dig är kalasfina... hoppas allt är väl med dig
krellus
03-08-2005, 10:39
Glömde bort senaste projektet i mitt förra inlägg. vi har gjort vår uteplats dubbelt så stor genom att lägga ännu mera ölandssten. Blev riktigt bra. Foto kommer...
En pergola blir nog nästa projekt tror jag.
Caprice
03-08-2005, 19:37
Gjorde en egen design av oljelampa idag... Köpte en billig oljelampa, bröt av fotpinnen, köpte armeringsjärn som jag borrade ned i berget ca 10cm... Satte oljelampan i toppen längs med armeringsjärnet... Sedan klädde jag in den med ett gammalt rep jag hittade i boden...
Fialotta
03-08-2005, 20:13
Va fint det blev......blir snyggt mörka höstkvällar när du tänder den
Caprice
03-08-2005, 20:29
Tackar, Maudan!
Ett enkelt arrangemang, men tycker själv det blev bra...
Ska bli en bro med rep som räcke, där kommer repet igen...
Bygger om hela bakgården och bygger som bäst upphöjda blomrabatter av granitblock, men dagens arbete fick ett snöpligt slut när jag lyckades slå mig på tummen med en slägga. Frun fick sig i alla fall ett gott skratt när hon fick höra om incidenten, jag skulle nog själv skratta om det inte gjorde så förbaskat ont... Micke
CITAT (Inga från Närke @ 29-07-2005, 22:09) CITAT (Sollan @ 26-07-2005, 21:24) Har satt hallonlikör Hur gör du då???????????????? Recept. Jag fyller en burk med hallon och häller 40% vodka så att det täcker bären, detta får sedan stå i ett soligt fönster tills bären börjar bli blekvita. Då silar jag och tillsätter ungefär 1/3 vit sirap. Smaka av tills du är nöjd med sötman. Jag gör likadant med jordgubbar och smultron, men till de sistnämnda använder jag punch i stället för vodka. Smultronpunchen behöver oftast inte sötas ytterligare. Mvh Fenja
dammkillen
10-08-2005, 11:53
jag har grävt ett dike mellan gräsmattan och vägen =)
Anki på Öland
10-08-2005, 20:24
Jag har köpt en ny gräsklippare men den står fortfarande ouppackad ute i regnet...... Anki
solkatten
10-08-2005, 20:35
Jag har grävt upp en staketstolpe (har en kvar), fick upp den ur gropen genom att fylla igen den och vicka på stolpen med den gigantiska betongklumpen så nu står den i rabatten. Vet inte hur jag ska få den ur rabatten, ut ur trädgården till tippen. Det tunga aset...
Jag har sprungit omkring och fotograferat regndiamanterna i morgonsolen och försökt förtränga att allt ligger platt på marken efter nattens skyfall... Mulle
Äntligen en regnfri dag.Ut i trädgården,började i gårkväll att gräver bort all vinkatrassel och annat ihoptrasslat ogräs kring plommonträdet.Nepeta åkte väck med,alla lökar med,de ska planteras igen.I den nya fina jorden planterade jag en Azalea som jag fick. Jag håller på att göra i ordning min igenväxta woodland.Grävde upp den stora Riddasporren som var fullt av kirskålrötter,de två stora Kanelrosorna förpassades till roshimlen.Det blev tre fulla skottkärror med ogräs och rosskräp.
Grävt i "rosgropen" (se Rosenendrömmar) nästan 3/4 nere på "lerdjup". Behöver karva bort ytterligare någon dm.
Tömt blomlådorna på dränkt krasse.
Fortsatt jakten på Tvestjärtar, 5 döda idag! Fällorna med vellpapp fungerar inte. Dom samlas i stället under en kruka med Tagetes.
/Anki
Monarda
14-08-2005, 21:23
Har grävt upp en rosa rugosa buske så svetten lackade. Aldlrig mer ska jag plantera ett sådant elände. Den har spridit sig in i gräsmattan och i rabatterna. Sedan har jag också njutit av alla fjärilar och min nyplanterade buddleja.
Yin o Yang
15-08-2005, 08:23
Har inte gjort något idag måndag eftersom jag jobbar  , men igår avslutade jag och gubben alla sommarens projekt  . Ny plattgång klar, gräs isått där det blev luckor, gamla TV-antennen nerplockad, överblivna plantor jordslagna i grönsakslandet, löken upptagen och morötterna. Nu är det bara att njuta, kanske rensa lite ogräs, hoppas på värme så att druvorna mognar
dammkillen
15-08-2005, 15:53
jag har hållit på med några fönster som kanske ska bli ett växthus och grävt undan jord där det eventuellt ska stå
fruberglund
15-08-2005, 18:45
Idag har jag klippt bersån, det gjorde jag bara för att vi skulle kunna sitta där och grilla  Den har växt som tusan nu och grillvädret har inte varit något vidare så jag har inte orkat brytt mig. Dessutom brukar inte jag klippa den utan det brukar en god vän sköta om, är liksom hennes jobb men nu har hon inte varit här på ett tag så då fick jag plocka fram häcksaxen. Sen så har jag grävt lite vid min nya rabatt, måste plantera lite mer växter innan vintern. Imorgon ska jag och plocka blåbär (inte i min trädgård men ändå) och kanske klippa gräset om jag orkar.
Jag fortsatte med renoveringen av mitt Woodland.Klippte boken som står i hörnet,den fick en rolig klippning,kan inte lägger in bilder just nu.Sågade ner en häggmispel som stod i vägen.Alla Kanelrosor är borta nu,det var inte så jobbigt som jag trodde.Lite senare ska jag rensar upp bland vresrosorna på kommunens sida,de börjar blir lite för stora och för många.
dammkillen
16-08-2005, 17:24
fortsatt bygget av mitt växthus.
Ingenting mer än att vattna krukväxterna.
Skakat ut och dödat Tvestjärtarna som gömmer sig i Dahliorna. Fällorna som jag gjort av wellpapp och tidningspapper har dom inte förstånd att använda.
(Jag hatar Tvestjärtar)
/Anki
mayababy
17-08-2005, 20:39
plockat upp de sista potatisarna (underbara röda asterix) och haft grävhjälp av Buddha, min 10 v valp! Han levde loppan!! Flyttade min stora tuva romersk kamomill & hoppas den rotar sej innan vintern kommer!
rivit ett helt växthus, gjort en ny grund, släng jättemycket krukor och skräp, kört 5 st skottkärror med sand, snickrat bottenplatta till växthus, plockat ihop gammal blöt äcklig plast och fyllt en släpvagn med detta och satt upp det nya växthuset + en hel del annat...(trött)
Helen i Piteå Zon 5
17-08-2005, 21:07
Håller fortfarande på med mitt projekt, har börjat med planteringarna i de olika rabatterna. Har väl fått ner drygt 50plantor idag mellan regnskurarna. Sen så har jag plockat fram alla kvarvarande frösådder, för i morgon ska jag + 2 trädgårdskompisar ha växtförsäljning här. /Helen http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...php?userid=4053
inga maria
17-08-2005, 21:26
efter två veckor i ett varmare land  så kom man hem till sniglar,tvestjärtar.larver  och alla har gjort mer eller mindre snygga hål i hostor ,pelargoner och en del annat  det fanns även en del ogräs men inte så mycket ändå med tanke på att det har regnat en del när jag varit borta  så har jag putsat bort vissna blommor så det ser rätt så skapligt ut nu  men mina nysatta (i år)stockrosor har fått både det ena och det andra bladen är bruna, skrumpna har små prickar och en massa hål vad är det och vad gör man?
AnnicaB
17-08-2005, 23:53
Efter besök på Rångedala Plantskola har jag planterat, 7 rosor och 2 rosa ölandstokar. Rosorna var: Honorine de Brabant, Salet, Mme Pierre Oger, Mme Isaac Perier samt 3 st Katarina Zeimet. I morogn skall jag gräva planteringsgropar till Syrenbuddleja och rosen Astrid Lindgren. Och NU skall jag sova
Annica B
Är Rångedala plantskola bra finns det ovanliga växter där, bara undrar om det är värt en utflykt dit med goda vänner som man vill överraska. Har börjat rensa en rabatt måste ta bort en massa dagliljor,kungsljus riddarsporrar,rudbeckior,ska sätta dom i potatislandet tillsvidare.
Mvh /Inger
dammkillen
18-08-2005, 20:24
..fortsatte på växthuset, har idag satt in fönstren.
flyttade ut en del perenner från kruka/kärl till en väntebädd, där de kommer vara över vintern och fyllde ut med överbliven krukjord och kogödsel
AnnicaB
19-08-2005, 10:04
CITAT Är Rångedala plantskola bra finns det ovanliga växter där, bara undrar om det är värt en utflykt dit med goda vänner som man vill överraska. Jag gillar verkligen Rångedala Plantskola. Kolla själv sortimentet på: Rångedala Plantskola
dammkillen
19-08-2005, 16:08
takstolar till växthuset =) men det är kanske inget trädgårdsarbete? byggarbete i trädgården kanske
dammkillen
20-08-2005, 13:08
jag köpte två astrantia major som jag planterat
Tro det eller inte, men jag har vattnat, det är jättetorrt här trots flera veckors regn över 100 mm, det har inte regnat på 12 dar och vi har haft 25 grader flera dagar så tom en rodde hänger, jag har vattnat överallt
lena zon 4
pisanggoreng
20-08-2005, 15:33
Köpt och planterat en Clematis "Princess Diana" som ska växa tillsammans med en Jackmanii. Har också kopplat in vatten i växthuset. Nu ska vi grilla lammspett.
Inga från Närke
20-08-2005, 16:05
Har klippt lite buskar, rensat lite i en rabatt, planterat om några självsådda plantor, men det var bara en liten stund eftersom jag är sjukskriven. Gubben har ansat gräsmattkanterna, kört bort det jag klippt. Sedan har vi suttit på altanen med en kopp kaffe och njutit av solen. Har tagit några bilder till albumet se Trädgården Sommar/Höst 2005 nr 2.
Har klippt gräsmattan, skottat grus till Carporten och extravattnat blomstren. Solen har strålat från en klarblå himmel, 26 grader och luften har stått still, har nog gått ner några kilon idag
gammelnalle
20-08-2005, 18:15
som dammkillen skrevade... kanske inte direkt "trädgården" men byggt ett tak över trappen. (Takläggning i morrn)
Hämtat hästskit (han har varnat att ALLT skall bort snart-så det gäller att passa på) Vattnat och tjuvat tomatplantorna, Rensat runt en blomsterrabatt !!!!!!!
NJUTIT av det underbara vädret... sommarn är här!!
Ordnat en pallkrage.. inte klart, men 2höjder, fyllt med gräsklipp och häst-skit. (Lyckades få en en polare att titta efter pallkragar till ett "billigt pris" och han har hittat 3 -GRATIS.. och tror att det finns fler....
Tänk om alla trädgårdsdagar vore aså produktiva!!
b
Tömt en kompost, tjuvat i växthuset, ätit en grönsaksmiddag där det mesta var eget. Tänkt ut massa nya projekt, lyckats att inte göra något nytt! Dags att gå till DANSEN i stället och svinga de lurviga, imorgn skall jag bara ... och ... gräsmattan och ... vattna och NJUTA av det fina vädret JÅJ
kerstin z5-6
20-08-2005, 18:27
Tropeden
20-08-2005, 19:00
Hjälpt till och mekat med den förb****de trädgårdstraktorn tills det visade sig att vi fått hem fel reservdel hem...  Jädrans nötter som inte kan nåt...
Ophelia
20-08-2005, 19:19
Har inte lyft ett finger mer än vattnat mina blommor på balkongen
Monarda
20-08-2005, 21:04
En härlig dag idag! Samlat frön av grekisk vädd och riddarsporre och strosat runt och njutit.
Har försökt förtränga att jag har en kolonilott idag, och begav mig ut på sjön. Dunderförkyld, sista semesterdagarna... Men igår förvällde jag och frös in några kilo purpurbönor och några liter kantareller. Och imorgon måste nog hallonlandet få tillsyn igen. Älskar att gå där och äta direkt av buskarna. Sen anlade jag nytt jordgubbsland igår. Vet inte om det är värt besväret, men jag hade fått en yta fri och hade massor av avläggare.
AnnicaB
20-08-2005, 22:10
Precis hela dagen har jag varit på hundutställning och jobbat. Inte gjort ett dugg med trädgården förutom att jag tog ett varv bland rosorna och kollade knoppstatus på några nya som står i begrepp att slå ut när som helst. Inga utslagna ännu dock. Luktade på lite rosor och luktärter också.... I går däremot sågade jag ner gren från skadat plommonträd, gallrade nämnda träd. Klippte kanterna av gräsmattan efter det att maken klippt gräset. Dessutom rensade jag största två rabatterna (rosor mestadels) så nu är det fint och prydligt
Anki på Öland
21-08-2005, 08:49
Har bänt och grävt och slitit och hux flux - nu har jag en syrenberså! Har inte haft någon skuggig plats att sitta på ute, kan vara lite jobbigt ibland - men nu har jag!!  Anki ja, inte idag på morgonen alltså, utan igår....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|