Full version: Dagens fluga!
Sidor: 1, 2
amaira
Dagens fluga. Varför inte?

Först ut får Echinomyia grossa vara. Stor parasitfluga.
(Den fick vara med förra sommaren också)

Den är stor, tjock, svart, brummande, nästan som en liten humla, och fullständigt ofarlig för människor på alla vis. Dess larver parasiterar på larver av spinnarfjärilar, medan den vuxna flugan är blombesökare och lever av nektar och pollen.

Som flertalet parasitflugor har den styva hår på baken. Troligtvis gör de här "borsten" att de blir mer oaptitliga för fåglar.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg historien från förra sommaren, men det var nåt sånthär: I Danmark kallades den för "Harald", efter en museichef som liksom flugan var stor, kraftig och bullrande.

Ajöss!
Berith
laugh.gif Såklart att jag kommer ihåg Harald!

Tråden från förra sommaren....
amaira
En ny dag, en ny fluga rolleyes.gif .

Idag får det bli en närmare presentation av "Den Randige", han med den gula kritstreckskostymen.

Solblomfluga, Helophilus pendulus, en av de få flugor som har ett svenskt namn.

Har ni damm, har ni säkerligen också denna blomfluga solandes på ett näckrosblad, en sten, eller ätandes pollen på blommor i närheten. Kanske behöver ni inte ens ha en damm för att ha den vackra vanliga flugan, det räcker med att det finns vatten i närheten.
Hanen står ofta stilla i luften ovanför vattenytan.

Solblomflugan tillhör slamflugorna, vilket betyder att deras larver lever i "slammigt" och förorenat vatten.
Det kan vara avloppsvatten, gödselvatten vid ladugårdar, eller stillastående vatten fullt med organiska ämnen under nedbrytning, t.ex. vattenfyllda stubbar och liknande.

Larverna kallas också för "råttsvanslarver", för de har ett långt andningsrör som räcker från botten upp till ytan.
Larverna kan vara upp till 2 cm medan "svansen" kan vara ca decimetern lång! Här håller jag en i handen (+ lite vatten).

Luftröret är ganska kort på den här.

De vita strängarna utmed sidorna är trakeerna (de luftfyllda luftrören) och trådarna vid "svansens" bas är en grupp gälar.

P.g.a. den långa svansen kan de leva i extremt smutsigt och näringsrikt (och därmed syrefattingt) vatten. De är också oerhört motståndskraftiga vad gäller kemikalier, och kan klara sig oskadda genom en människas tarmkanal!! (Nån som vill prova? rolleyes.gif )
Lynn
WOW! Vad spännande! Lär mig mera!! Jag har tidigare klassat allt som är randigt till getingar..... wub.gif wub.gif Var får man reda på allt som du kan?
amaira
CITAT (Lynn @ 04-08-2005, 12:13)
WOW! Vad spännande! Lär mig mera!! Jag har tidigare klassat allt som är randigt till getingar..... wub.gif wub.gif Var får man reda på allt som du kan?

Vad roligt att du gillar det wub.gif

Var jag får reda på "allt"?
Letar aktivt efter all information jag kan få tag i, och slukar den. biggrin.gif
Om flugor finns det inte mycket. Letar i böcker och på nätet och "tittar efter" själv irl rolleyes.gif
De stora och vackert färgade blomflugorna finns det en hel del information om, liksom andra flugor osm "utmärker" sig på något vis. Annars är flugor ett ganska outforskat område, vilket man lätt kan förstå när man tänker att de flesta är mycket små och mycket lika.

Minerarflugorna till exempel, är inte större än att deras larver får plats inuti ett blad, och ett blad har ju som bekant inte särskilt stort "djup" laugh.gif
amaira
Hinner med en dagens fluga innan jag ger mig iväg på andra uppdrag rolleyes.gif .

Dagens Fluga får bli en Episyrphus balteatus.

Svenskt namn saknas, konstigt nog, eftersom det är en av de allra vanligaste blomflugorna som nog finns i de flestas trädgårdar. I England kallas den Marmelade Fly.
I storleken är den lite mindre än en "vanlig husfluga", fast lite spensligare. De flyger inte alls som "vanliga husflugor", utan mer "svävande" och står ofta stilla i luften innan de sätter sig.

Blomflugor har ju den egenheten att de kan flyga både fram, baklänges och sidledes, inklusive stå stilla i luften. Vilket inte de getingar, bin eller humlor kan, som de imiterar.
Ibland står de alldeles stilla i luften, som om de funderar. Och så "beslutar de sig", *swish* - borta, med blixtens fart.
Blomflugor är mycket duktiga flygare.

Episyrphus balteatus var det.
Dess larver är blaslusätare. En enda larv kan äta runt 100 bladlöss om dagen! Så det är en av trädgårdens vänner.

Den är en migrerande fluga. Precis som tistelfjärilar och amiraler - ja som flyttfåglar också för den delen - kommer de, ibland i stora mängder, över haven och in över Sverige.
Om de klarar att övervintra i Sverige, det vet jag inte.

Episyrphus balteatus är ganska lätt att känna igen om man bryr sig om att titta efter!

Särskilt de tunnare svarta linjerna som liksom delar sig i mitten och går som en svag båge, är ett bra igenkänningstecken.

Här en närmare studie i profil:
Gossen Ruda
Fyller på med en kompis som råkat illa ut, den skall nu bli mat åt en rovstekellarv. Rovsteklarna provianterar sina yngelceller med olika insekter, just den här använder blomflugor. Heter Ectemnius sexcinctus. Fotograferad vid ett torp min moster och hennes man ägde ute på skånska bonnvischan, i närheten av Vollsjö.

Steklarna bodde i söderväggen på torpet, den var lite halvrutten så det var lätt för dom att gräva. Det var fascinerande att se jakttekniken. Stekeln valde ut ett lämpligt byte på en blomma, hängde stilla i luften en knapp halvmeter därifrån. Svängde lite från sida till sida och sen pang på. Oftast fick den tag på sitt byte men ibland hann flugan undan.

Sen tumlade jägare och byte ner på marken och flugan sprattlade några sekunder men strax förlamades den av några gaddstick och transporterades in i boet.

amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2005, 21:26)
Stekeln valde ut ett lämpligt byte på en blomma, hängde stilla i luften en knapp halvmeter därifrån. Svängde lite från sida till sida och sen pang på.

Fascinerande.

"Hängde stilla i luften" - så vissa steklar kan det också? Inte bara blomflugor med andra ord.
Det finns visst många gemensamma nämnare mellan flugor och steklar biggrin.gif . Förutom att vissa steklar är beroende av vissa flugor (som jag just lärde mig nu), så är "trösteflugan" wub.gif jag fick på Småprat, en stekelfluga. En "Conops nånting", vad jag kan förstå.

Man kan inte vara för tvärsäker när det gäller flugor.
Gossen Ruda
Stilla och stilla, allt är relativt. rolleyes.gif Manövrera som en blomfluga klarar ingen stekel. Men det har sitt pris, tittar man på en blomfluga som just landat ser man hur den pumpar med bakkroppen för att få syre.

Tror att trösteflugan är en Conops quadrifasciata trots att den har 5 band på bakkroppen. Har en artbestämd bild på båda könen och det ser ut som om honan har 4 band.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2005, 09:20)
Tror att trösteflugan är en Conops quadrifasciata trots att den har 5 band på bakkroppen.

Jo de ser lika ut, om jag ser på bilder bara. De har exakt samma mönster av gult och svart på benen, t.ex.
Susanne i Linköping
Oj, vilka bilder! Inte kan jag tävla med era, men visa en bild får jag väl?
"Min" fluga har också råkat illa ut, den blev blomspindelmat:

Klicka för att se bilden i större format.

(redigerat för att bildlänken ändrades)
zaaritha
Har ingen bild--men säjer bara--älglus!!
Är det en fluga eller en lus??
Den bits rejält!!
Usch!!
humla
Åh, vilka fina bilder! Man upptäcker många nya saker när man får se dem på lite närmare håll.

Och vilken grym spindel- och flugbild, Susanne i Linköping!
amaira
Har inte sett din bild, Susanne huh.gif den är borta.

Om älglus är en fluga? Det vet jag inte, för jag vet inte vad du menar, har aldrig stött på en sån.
Men jag vet att det finns en fluga som heter älgfluga, eller hjortfluga, Lipoptena cervi.

De har vingar från början, men bryter av dem när de funnit en lämplig värd/ (värld rolleyes.gif ) att bosätta sig på.

Jag går vidare i min Dagens Fluga med ett litet stickspår utifrån Rudas bild
på rovstekeln som har fångat en blomfluga:

Världen är grym. Denna fångade fluga blir alltså mat åt rovstekelns barn.

Men det är inte stopp där! Jag fortsätter med denna oerhört vackra lilla eldguldstekel:

Hon som skimrar i vackraste grönblått och scharlakansrött, och lever på nektar - smyger sig in i rovstekelns grävda bo, lägger ägg, och försvinner igen. När äggen kläcks lever sedan dessa larver på rovstekelns larver...
amaira
Ja, jag tar en fluga också smile.gif .

Även denna gång med utgånspunkt från en bild av Ruda:

Bilden föreställer en tröstefluga - nej stekelfluga var det biggrin.gif , möljigtvis en Conops quadrifasciata.

Så då visar jag en stekellik blomfluga :

Att det är en fluga ser jag snabbt på de stora rundade ögonen (och bara två vingar såklart, och inte fyra som steklar har).
Att det är en blomfluga ser jag på vingribban som följer ytterkanten av vingen, som en s.k. "falsk vingkant". Ett bra kännetecken på just blomflugor (syrphidae).

De stekel-lika blomflugorna (liksom stekelflugorna) har till och med skaffat sig långa antenner som ser stekellika ut, samt vingar med lite mörkare fläck på, allt för att bli så lik som möjligt.

Det tjänar två syften som jag förstår det.
De blir ju inte gärna uppätna av fåglar, för fåglarna vill inte ha stick i munnen, som de brukar lära sig ganska snabbt att de får av steklar.
Sedan bor deras larver ofta i stekelbon, och då hjälper det om det vuxna djuret är så likt som möjligt, både när det lägger sina ägg och när det kläcks.
amaira
En ny dag, en ny fluga, är det inte så? biggrin.gif

Idag väljer jag en Scaeva pyrastri! (en blomfluga igen)

Den är en av de många blomflugor vars larver käkar mängder av bladlöss med god aptit. Kanske är denna som jag fotat, barn till just ovanstående?

Larverna är platta utan ben, ser kanske lite "snigellika" ut. Inte heller har de bitande käkar, men kan ändå gripa tag om bladlössen, punktera dem och suga ur dem.
amaira
Idag blir det en gose-fluga som jag inte alls känner till sorten på.
Här i sällskap med en rapsbagge.

Den är lite sammetsaktig i sin svarta färg, och särskilt i de två "strimmorna" mellan ögonen

Den har också vackra svarta fläckar på bakkroppen, men de skyms mestadels av vingarna.

*Felix matte*
Som vanligt.... Jättefina bilder wub.gif
Gossen Ruda
Om det önskas ett namn på skönheten så föreslår jag Graphomyia maculata.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2005, 17:43)

ohmy.gif HUR BÄR DU DIG ÅT!!!??? *stum av beundran!!*
(nä inte inte stum, jag skrek visst...)
Tack för namnet wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 24-08-2005, 19:25)
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2005, 17:43)

ohmy.gif HUR BÄR DU DIG ÅT!!!??? *stum av beundran!!*
(nä inte inte stum, jag skrek visst...)
Tack för namnet wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Kollar i mina böcker givetvis. tongue.gif I det här fallet Vad jag finner på åker och äng av Leif Lyneborg. Ingår i en serie som hette Färgserien från AWE/Gebers. Tror inte dom finns att köpa nu, mitt ex är 30 år. Ursprungligen från Danmark men omarbetad för svenska förhållanden.
amaira
Okej. Har bara "Vad jag finner i skogen". Ingår i Prismas Naturserien.
Var den enda som fanns att köpa.

Men tittar jag lite noggrannare i boken "Insekter i Eurpoa", så finns den med där sleep.gif , så nu vet jag lite mera om den. (lite)
(kollat på nätet också)

Tillhör släktet Musciade (husflugor) och larverna är rovdjur i fuktig lövförna eller slampölar. Medan den vuxna flugan suger nektar, gärna från flockblomstriga växter.

Mitt foto föreställer en hona (visste jag redan, den har långt mellan ögonen), hanen har gultonade vingar och även ibland vackrare orange fläckar på baken.
Nu är mina kunskaper ang. Graphomyia maculata uttömda rolleyes.gif
amaira
Idag blir det en vacker parasitfluga igen, Eriothrix rufomaculatus. Visst har den gulligt ansikte?

Parastiflugorna känns igen på de styva "borsten" på bakkroppen, jämför den första bilden i den här tråden.

Parasitflugor - låter det läbbigt?
Detär bara "läbbigt" om man är fjärilslarv eller annat småkryp, och det är flugornas larver som är parasiter på dem.
Just därför inför man en del av dem till vissa platser, eller växthus, som biologisk bekämpningsmetod.

Den här flugan lägger sina ägg på (troligtvis) spinnarlarver, när äggen kläckts äter de sig in genom huden och utvecklas inne i värddjurets kropp, som så småningom dör förstås.

De vuxna flugorna äter nektar och pollen, och gör inte en människa förnär.

Det finns ca 340 arter parasitflugor i Sverige.
mulle
Bättre en fluga i handen än tio på maten i köket!
wub.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 25-08-2005, 11:28)
wub.gif
Mulle

biggrin.gif Håller med dig!

Fast ... ingen av de flugor jag visat här, är det minsta intresserad av någon mat i något kök!!!

Det är spyflugorna och en del husflugor som har det dåliga bordsskicket smile.gif .
Ingen av de flugor jag visat här, sprider då heller bakterier eller smitta.

Men, "spyflugorna" kommer nog också här, rätt som det är. De glänser så vackert rolleyes.gif .
amaira
CITAT (mulle @ 25-08-2005, 11:28)
wub.gif
Mulle

Okej ... Det är inte "rätt" att visa bilder på flugor, utan att visa någon som också trivs på "dagens rätt", eller vad de nu hittar i köket.

Här är en som var i mitt kök igår.

ohmy.gif ohmy.gif Ojdå. När jag slår, så slår jag hårt sleep.gif .
Hon är ( nåja, i alla fall var) en "vanlig husfluga". Ettrigt obehagligt envis på mornarna om de finns i sovrummet. Äckliga i köket!! mad.gif

Har ingen bättre bild på den rolleyes.gif .

Men kan bidra med några andra sorters husflugor (fam. Muscidae, eller eventuellt guldflugor (Lucilia, vackert namn på en vacker fluga).
I köket spelar det mindre roll vilken av sorterna det är, de är lika obehagliga på maten allihopa.

Lucilia ceasar är en mycket vanlig grönglänsande spyfluga, som är svår att snabbt kunna urskilja från några likaledes grönglänsande husflugor.

Gulligt ansikte har hon i alla fall (den här med) vad hon nu än är för något.

Här är en "han" av samma eller annan art:

(ni som har läst på i min tråd - rolleyes.gif undrar om det är nån ... - vet numera att honflugor har långt mellan ögonen, medans hanflugornas ögon sitter tätt. biggrin.gif )
Berith
Har aldrig sett en fluga som stretchar förut... wink.gif en vinge fraaaamåt... och en vinge åt siiiidan...

CITAT (amaira @ 27-08-2005, 10:29)

Jag blir alldeles stum av beundran inför dina fantastiska bilder! wub.gif Men det hörs ju inte så jag säger det.... sleep.gif
amaira
Och du är rolig Berith!! wub.gif biggrin.gif wub.gif

Skrattar ofta och mycket åt dina tokroliga små kommentarer. Men det hörs ju inte, så nu säger jag det.
(och TACK förstås! wub.gif )
Berith
*äsch då...* sleep.gif wub.gif
amaira

Svävfluga av släktet Villa.

amaira
Vilka ögon va!

Det är en broms av något slag. Hane, som alltså inte sticks, utan enbart lever på pollen och nektar och sånt.

Det är ju hos hanarna som man finner de här stora ögonen, som de behöver för att spana in brudar med.
Man förstår lätt vad som är hans stora uppgift i livet biggrin.gif .

Men, är man man räcker det inte med att ha ögon att finna damerna med, man behöver också vara uttrustad med en blick som charmar.

Säg mig den tjej som kan motstå ett sådant vackert ögonkast!?? wub.gif

(jag kan det inte sleep.gif )
*Felix matte*
Fina bilder... som vanligt. wub.gif
amaira
Vi tar ett par ögon till. Denna gången är det en husfluga som står för blicken.

amaira
Godmorgon till en ny dag, säger den lite vackert guldglänsande stilettflugan Thereva handlirschi.

Stilettflugor är rovdjur, vilket bådar gott för vår trädgård om de håller till där. Även larven är rovdjur och lever i marken.

Och husflugan på bilden ovan, tillhör inte den sorten som man finner inomhus, vill jag lägga till. "Husflugor" tillhör familjen Muscidae, och är en stor grupp flugor som ser ungefär likadana ut för "vanligt folk", men det är bra några få av dem som söker sig inomhus och är besvärliga för oss

.
amaira
En blomfluga igen. (jag har visat den förut i andra trådar, så det blir lite "repris")

Volucella pellucens är en stor kraftig mörk fluga, lätt att känna igen med sitt iögonfallande pärlemorvita band över ryggen.

Larverna lever i stekelbon, främst getingbon, där de är "renhållningsarbetare" och äter avfall, döda larver osv. En och annan levande larv slinker nog också ned av bara farten sleep.gif .
amaira
Många av sorten Blomflugor härmar steklar av olika slag, getingar, bin och även humlor.

Dagens (som också är "repris") är en humleblomfluga, möjligtvis Volucella bombylans.

Volucella bombylans kan vara helt olikfärgad beroende på vilken humlesort den härmar. Sedan finns det dessutom fler blomflugor som härmar humlor.

Alla Volucellas larver (inlägget ovan förställer ju också en Volucella-art)lever i stekelbon, både av rester, döda larver och levande larver.

När flugan ska ta sig in i boet för att lägga sina ägg, händer det att hon blir anfallen och dödad. Det gör inget - för fortplantningens skull, för hon fortsätter att lägga äggen efter att hon är död!

mulle
Vem är det? Bilden är tagen för några dagar sen.

Mulle
amaira
Ser ut som en art av Eristalis, eller Bilik slamfluga som de heter på svenska. Det är en blomfluga, dessutom.

Det finns flera mycket lika Eristalis-arter som är svåra att skilja från varandra. De är i samma storlek som ett bi, ibland lite mindre, ibland lite större. Och så är de väldigt lika ett bi.
Då låter fåglarna bli dem, för de tror att de sticks.

Dess larver lever i slammigt vatten och ser ut som de larver jag fotat på första sidan, de som kallas "råttsvanslarver".

Såhär kan den se ut från ovansidan.

Eller så här.

De gula trianglarna på bakkroppen, alldeles vid vingarna, är typiska. Men på en del arter syns de knappast alls (den översta bilden), och på andra är de större och liksom dubbla.
*Felix matte*
Nu måste jag fråga dig amaira... är det sen du blev medlem på Odla.nu som intresset för "småkryp" vuxit unsure.gif
Nu låter du ju som en riktig expert. smile.gif

Glömde säga.. fina... som vanligt
och Mulle fin bild har du också lyckats ta wub.gif
Berith
fina säger jag också! wub.gif

sad.gif Inte roligt att slå ihjäl flugor nu när man vet att dom kan vara så vackra...
mulle
Jag måste berätta att sen den här tråden kom har mitt seende förändrats helt!
Jag har alltid gått en trädårdsrunda varje dag och njutit av växtlighet och dofter och små och stora förändringar.
Men jag har ALDRIG sett flugorna.
NU ser jag dem - och ser hur många olika det finns. En helt ny fascinerande värld!
En ny dimension, helt enkelt.
Och det är du, Amaira, som ska ha all ära för det!
wub.gif
Tack!
Mulle
PS. Jag är INTE speciellt förtjust i spindlar. Eller, rättare sagt, jag tycker spindlar är äckliga och obehagliga. Men börjar man studera dem så händer det märkliga saker i det egna psyket... DS
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 07-09-2005, 19:57)
fina säger jag också! wub.gif

sad.gif Inte roligt att slå ihjäl flugor nu när man vet att dom kan vara så vackra...

Jag kan numera inte slå ihjäl en fluga... det är maken som får sköta om "borttagandet"... oftast sker det med den elektriska "smällan"... jag har också testat den men... näää det sprakar till när den träffar flugan ohmy.gif sad.gif .. otäckt
*Felix matte*
CITAT (mulle @ 07-09-2005, 21:09)
Jag måste berätta att sen den här tråden kom har mitt seende förändrats helt!
Jag har alltid gått en trädårdsrunda varje dag och njutit av växtlighet och dofter och små och stora förändringar.
Men jag har ALDRIG sett flugorna.
NU ser jag dem - och ser hur många olika det finns. En helt ny fascinerande värld!
En ny dimension, helt enkelt.
Och det är du, Amaira, som ska ha all ära för det!
wub.gif
Tack!
Mulle
PS. Jag är INTE speciellt förtjust i spindlar. Eller, rättare sagt, jag tycker spindlar är äckliga och obehagliga. Men börjar man studera dem så händer det märkliga saker i det egna psyket... DS

Du är inte ensam om att få förändrad syn på "krypen" ... jag har inte ens kunnat se en spindel på bild innan jag blev med här... till o me så fick jag titta bort och ta tag med fingertopparna och vända sida där spindelbild fanns ohmy.gif laugh.gif
Numera hojtar jag efter kameran så fort jag ser ett "kryp" vad det än månde vara laugh.gif Tycker det är fascinerande att studera dem på nära håll... inte visste jag t.ex att spindlar var ludna och inte sjutton visste jag att flugorna hade såna ögon ohmy.gif smile.gif

Som sagt... man lär sig nytt varje dag biggrin.gif
amaira
Berith! Din läckra "nätstrumpsfluga" är borta ohmy.gif
(inte såg jag att jag hade vänt bilden fel sleep.gif ) biggrin.gif laugh.gif laugh.gif

Mulle, så roligt! Visst är det läckert med nya dimensioner i livet! Sånt som har funnits mitt framför näsan hela tiden, och så har man inte vetat av det.

Insekter är ett HÄRLIGT intresse, de tar liksom aldrig slut ... biggrin.gif rolleyes.gif unsure.gif blink.gif wub.gif wub.gif

Felix matte. Ja, faktiskt, mitt flugintresse har slagit ut i full blomning på detta trädgårdsforum laugh.gif Och den mesta specialiserade kunskapen om flugor har jag lärt mig det senaste året.

Men jag har ALLTID varit intresserad av djur och natur, och har en del kunskap i botten också.

Och så älskar jag att fota, och flugor är så tacksamma att fota (när man väl kommer så nära, det är en SPORT rolleyes.gif )

Jag skulle aldrig kunnat lära mig så mycket om flugorna om jag inte hade min kamera. Så jag i lugn och ro kan studera de olika detaljerna, förstorade, framför datorn. wub.gif

Så roligt att ni uppskattar min flugtråd. wub.gif
Jag lär mig av att skriva den, också.
Berith
Så jag ställer till det! sleep.gif *skäms*
amaira
*kramar om Berith* Det är inte lätt att försöka "vara andra till lags" på det här forumet.
Fortsätt du istället att "vara dig själv". I alla fall i MINA trådar, jag tycker du är ROLIG och LÄCKER! Så får andra tycka vad de vill. sleep.gif wub.gif

Ja, på tal om att uppskatta min flugkavalkad, eller inte - vad tycker flugorna?
"En miljon flugor kan ju inte ha fel", heter det ju biggrin.gif .

Jag gjorde en liten galuppundersökning bland flugorna själva, och här är resultatet:

(den sista sitter passande nog på soptunnan rolleyes.gif )

Jag frågade också vad de tyckte om Beriths tilltag att visa en nätstrumpsfluga, och då blev det såhär:

Ja, idel applåder, som ni ser wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif
amaira

Hoppas du ursäktar mig Mulle biggrin.gif biggrin.gif . Din bild på en SPION var så läcker, så jag snor den. rolleyes.gif

wub.gif wub.gif
cic
CITAT (amaira @ 09-09-2005, 09:22)

Hoppas du ursäktar mig Mulle biggrin.gif biggrin.gif . Din bild på en SPION var så läcker, så jag snor den. rolleyes.gif

wub.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
amaira
Det är en mode-fluga! I nätstrumpor laugh.gif .
silos
Jag säger bara:ÅÅÅÅÅÅ, vilka oerhört vackra flygor;de är som läckra smycken wub.gif

Och så mycket som du vet om flygorna Amaira är fantastiskt! Nu har även jag blivit "flygbiten" och spanar efter flygor då jag är ute med mina hundar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon