Sidor: 1, 2, 3
birgitek
CITAT (Anne R @ 10-08-2005, 10:24)
CITAT (Hannele @ 10-08-2005, 09:52)

Här på Odla.nu förekommer nästan inga diskussioner, det var längesedan.

För länge sedan var jag inte med och kan inte uttala mig om det.
Håller inte med dig i att det inte förekommer diskussioner nu på odla.

Även om det finns ett fåtal åsiktspoliser här som vill stoppa all form av diskussion, så är det väl just det som förekommer . Vad ska man annars kalla det när olika åsikter bryts mot varandra? Mobbing?
Birgit Ek
Hannele
viktigt att vara intresserad av den andres synpunkter.
Två meningar hade jag i mitt inlägg, den viktigaste tog du bort i ditt citat, birgitek. wacko.gif

CITAT (birgitek @ 10-08-2005, 13:45)
Även om det finns ett fåtal åsiktspoliser här som vill stoppa all form av diskussion, så är det väl just det som förekommer . Vad ska man annars kalla det när olika åsikter bryts mot varandra? Mobbing?

Birgit, du får gärna ge ett exempel på en bra diskussion här,
det är ju lätt att man missar.
Reserv
CITAT (Hannele @ 10-08-2005, 14:17)

Vadå bra diskussion? wink.gif Är inte det en smaksak? Det du tycker är en "bra" diskusion kanske andra tycker är löjligt, och tvärtom. Diskussion blir det juh för att vi är olika, och det är väl tur det, att vi är olika. Hur skoj hade vi haft det annars, om alla tyckte och tänkte samma sak, om alla kunde samma saker? Näe, fram för mera olikheter. sleep.gif
birgitek
[

Tex. den här diskussionen om begreppet "diskussion" är ju ganska intressant. Överhuvudtaget intressant med olika tolkningar av begrepp och företeelser. Olika utgångspukter för saker och ting är också spännande.
Här har ju nyligen diskuterats radiopogram, "Sommartorpet", film m.m och
det är kul att få höra andras åsikter.
Men vad menar du Hannele med en intressant diskussion?
Birgit Ek
AnitaO

Nu heter jag ju inte Birgit iofs .... men ändå.
Småprat är väl ändå småprat, och vad som är intressant och inte är väl olika gissar jag.

Jag får uppfattningen om att du tycker att det här är ett jävla skitforum, så något förvånande är det ju att du är så pass aktiv då.
Bettson
viktigt att vara intresserad av den andres synpunkter.
Två meningar hade jag i mitt inlägg, den viktigaste tog du bort i ditt citat, birgitek. wacko.gif

CITAT (birgitek @ 10-08-2005, 13:45)

Konversation artigt samtal (utan djupare innehåll)

Diskussion samtal (om viss fråga) i vilken de deltagande argumenterar för sina respektive uppfattningaroch ev. kan påverka varandra; ofta i syfte att belysa frågan

Argument anförd omständighet som används för övertalning eller bevisning av viss ståndpunkt

Gräl retlig, högljudd, diskussion med mera invektiv e.d. än egentliga argument
invektiv = förolämpande ord, hatfulla utfall

Men Hannele då

Det är ju det som är poängen att alla är olika och uppfattar saker olika.

Du kan inte med absoluta mätmått bestämma vilken diskussion som är bra.Det finns ingen absolut sanning i den frågan. Smaken är som baken, delad. Jag menar temperaturen kan du mäta , men vad är en bra diskussion eller vad är bra konst.

Om det vore som du säger så är allt som du inte gillar antingen gräl eller konversation. Konversation är ju artigt samtal utan djupare innehåll.
Samma ämne kan vara av största vikt och intresse för en annan person,rent utav en livsfråga.

Så vem ska bedöma vad som är en "bra diskussion". Faktiskt varken du eller jag. Vi får bedöma varje "kommunikation" på forat enligt våra egna mallar. Delta om vi önskar eller låta andra som vill ha en viss kommunikation som vi inte är intresserade få ha den.

Ett argument är en omständighet som används för att få mortparten att byta åsikt. Men bara under den förutsättningen att båda parter respekterar varandras argument och är villiga att ta dom till sig. Använder man sig av ett argument i den meningen att jag har rätt till varje pris så är det inget argument utan en besserwisserreplik.

Så det finns faktiskt inget svar på din fråga
Flamingon - växtgalning
jag har varit med ett tag, inte så länge som andra men ändå, sedan läste jag lite innan jag väl blev medlem. men det jag har märkt är att det är precis samma person(er) som säger bu och bä, det är bara personerna som får bu och bä - et som ändras. frågan är då om det inte är dags för lite självransakning?

om någon enbart är negativ och aldrig bjuder på sig själv så tröttnar de flesta för ingen vill bara höra klagomål utan vill märka av att personerna runtomkring är mer mångsidiga än så. det är ju varjes handling som man bedömmer och på ett forum så är det vad man skriver, när man skriver och varför man skriver som bedöms och ger var och en en bild av den personen.
så har man varit med ett tag och skrivit många inlägg så kanske man ska gå tillbaka och se vad det är man själv har skrivit för sådant kan ju vara så lätt att glömma.

alla kan och förstår ju det här med orsak och verkan. vissa låter bara helt enkelt bli att tänka på det.

jag tillhör den gruppen som bara skriver lite grann då och då, här och där, men jag läser och följer med desto mer.

när jag precis blev medlem så va mitt intryck av er andra här, kanske inte det mest positiva, alla skulle hålla sig på sin kant och man skulle bete sig på ett visst sätt. men jag kan ju glatt säga att många av trådarna på sista tiden har visat mig att min bild av odlas forumsdeltagare va inte tillräckligt nyanserad. många av er har visat er vara väldigt roliga, kloka, öppna och ha självdistans, vilket bl a märks i "kalendertråden". wub.gif laugh.gif

och till dig reserv vill jag ju säga att mitt intryck av dig är att du är ärlig, ironisk (ironi är inget alla lär sig förstå vilket man får lära sig i grundkursen i psykologi), rak, humoristisk, självdistanserad och intelligent tänkare. kanske därför många märker av när du inte är aktiv på forumet eftersom du har visat flera sidor av dig själv och inte bara en. vad jag har fått intryck av så försöker du inte dömma någon för fort men du tolererar inte vad som helst utan sätter ner foten och drar din gräns.
så jag säger som så här om du inte redan har gjort det, sök och läs tidigare inlägg skrivna av den/de som inte kan släppa vissa saker utan måste älta om och om igen så kanske du kan se vad som händer med dig här på forumet med andra ögon.

kan ju säga som så här, hade jag inte tyckt att du bidragit med något till det här forumet och gillat vad du skriver (håller inte med om allt, och delar inte alla åsikter men det kan man ju inte göra med någon) smile.gif så hade jag inte tagit mig tiden att sitta och skriva ner allt detta, eller hur? rolleyes.gif biggrin.gif

så ruska av dig "regnet" och visa att "gnat" inte lönar sig. biggrin.gif
Flamingon - växtgalning
och det där är det längsta inlägg jag har skrivit på det här forumet. sleep.gif rolleyes.gif
pejori
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 10-08-2005, 14:46)
och det där är det längsta inlägg jag har skrivit på det här forumet. sleep.gif rolleyes.gif

bra...fortsätt och skriv smile.gif
det är alltid roligt att läsa hur andra uppfattar saker... wub.gif (obs uppfatta, inte hoppa på nån)
jag har också märkt att det alltid är samma personer som vill bestämma vad andra får tycka sad.gif sad.gif
jag har lärt mej att inte svara dessa, när dom blir grälsjuka rolleyes.gif det är lugnast så wub.gif wub.gif

håller med dej bettson, det finns inget svar där smile.gif smile.gif
jag tycker att denna tråden och den om förhållanden är bra, men det är vad JAG... tycker. unsure.gif unsure.gif
det finns säkert någon som säger...hur orkar ni sitta och tjafsa om relationer, men för den som startade tråden är det en viktig fråga, därför svarar jag på dom smile.gif
är det en fråga som är likgilltig för mej, svararjag INTE, men skulle heller inte säga att det är en skittråd för det smile.gif
för dom som deltar är den viktig, det räcker smile.gif
Posse
CITAT (amaira @ 10-08-2005, 08:58)
Kanske i antalet påpekanden? Att säga vad man tänker och tycker EN gång, javisst.
Att hela tiden framhäva det man tänker och tycker, envist, tills inget annat finns kvar av andras tänkande och tyckande, ja, då övergår det till "dominans".

I 'gammeldag's konversation var det viktigt att vara intresserad av den andres synpunkter.

Konversation artigt samtal (utan djupare innehåll)

Diskussion samtal (om viss fråga) i vilken de deltagande argumenterar för sina respektive uppfattningaroch ev. kan påverka varandra; ofta i syfte att belysa frågan

Argument anförd omständighet som används för övertalning eller bevisning av viss ståndpunkt

Gräl retlig, högljudd, diskussion med mera invektiv e.d. än egentliga argument
invektiv = förolämpande ord, hatfulla utfall

Bra "ordlista" och jag vill instämma i det du skriver, Hannele - här på Odla.nu förekommer nästan inga diskussioner, det var längesedan.

Visst finns det ett antal användare som för upp olika ämnen och verkar vilja diskutera dem på ett sansat och respektfullt sätt, som t.ex. tomas99, men de möts numer ofta av mer eller mindre förolämpande ord och hatfulla utfall.
T.ex. ett antal av de trådar tomas99 startade, raderades helt när bl.a. den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggressiv framtoning "diskuterat" ett tag. sad.gif
Reserv
Posse, du vet om att det finns andra trådar i Småprat va´? Eller att det finns andra avdelningar? Jag tänkte bara som en upplysning, så slipper du reta dig på just mig hela tiden. Du kan juh svara på några insektsfrågor för omväxlings skull, du skulle säkert trivas bra i den avdelningen, för det gör faktiskt jag. Lycka till i sökandet efter nåt intressantare än min ringa natur, för nåt annat måste det väl finnas. wink.gif
birgitek
CITAT (Posse @ 10-08-2005, 15:30)
Visst finns det ett antal användare som för upp olika ämnen och verkar vilja diskutera dem på ett sansat och respektfullt sätt, som t.ex. tomas99, men de möts numer ofta av mer eller mindre förolämpande ord och hatfulla utfall.
T.ex. ett antal av de trådar tomas99 startade, raderades helt när bl.a.den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggressiv framtoning "diskuterat" ett tag. sad.gif

"den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggresiv framtoning" Posse, du som hela tiden tjatar om mobbing och personangrepp, vad är detta? Visst är det väl personangrepp?
Birgit Ek
pejori
CITAT (birgitek @ 10-08-2005, 15:51)
Visst är det väl personangrepp?
Birgit Ek

japp. det är det. ohmy.gif
Björken
Hej!
Är väl egentligen inte den rätta att ha kommentarer till ditt inlägg eftersom jag är relativt ny här och inte följt med så mycket i vad som hänt och sagts. Men jag tycker mycket illa om när människor inte kan respektera andra människors åsikter utan ska ge sig på och hacka hela tiden.
Vad jag har förstått hittills av det jag sett är att du Reserv är en människa med mycket glädje och humor inom dig och det är sådana människor vi behöver mer av på vår jord, då skulle världen se bra mycket bättre ut än den gör idag. Det vore verkligen synd om det finns de som har svårt att ta till sig det positiva hos dig och istället vända allt till negativitet.
Det är väl här som med allt annat, att gillar man inte det som sägs kan man låta bli att lyssna. Jag i varje fall fortsätter inte att titta på ett TV-program eller lyssna på något på radion som jag inte gillar bara för att sedan kunna kritisera det jag sett/hört, det anser jag min tid vara alltför dyrbar för. Det finns så mycket bra att vara på här i livet i stället.
En varm kram sänder jag till dig från ett regnigt Småland
yla
T.ex. ett antal av de trådar tomas99 startade, raderades helt när bl.a. den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggressiv framtoning "diskuterat" ett tag. sad.gif

mm o var finns copycat idag henne saknar jag sad.gif
Posse

T.ex. ett antal av de trådar tomas99 startade, raderades helt när bl.a.den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggressiv framtoning "diskuterat" ett tag.   sad.gif

"den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggresiv framtoning" Posse, du som hela tiden tjatar om mobbing och personangrepp, vad är detta? Visst är det väl personangrepp?
Birgit Ek

Jo, visst är det förskräckligt när jag påpekar er aggressivitet.
Bettson
Uj, uj , uj.......

Jag har läst en del gamla trådar idag. Bland annat tomas99. vad jag förstår så har mobbing varit något som förstört hans barndom ganska rejält. Det har satt så djupa spår hos honom att han själv fortsätter att förstöra sitt vuxna liv.

Det är djupt tragiskt. Vi borde nog ha mera empati.

De som varit riktigt hårt mobbade drabbas just av den föreställlningen att alla i hela världen är emot dom. Därför går de gärna till attack för saker som varken är menade elakt och helt enkelt överragerar på en vanlig diskussion. Jag har läst tomas99 första tråd.

Vad som händer är att en mobbad person fortfarande upplever sig som offer och måste försvara sig till varje pris. Några sansade diskussioner är det knappast fråga om.Det omvärlden uppfattar är en person som angriper utan anledning och som dessutom kallar den de angriper för mobbare. En hårt mobbad person i barndomen tappar liksom distansen och har inte lärt sig att förhålla sig tillomvärlden på ett vettigt sätt.

Så får de ytterligare sura ingredienser att koka soppa på . Till slut blir kastrullen full. Då vet man aldrig vad som kan hända.

Samtidigt så upprör det känslorna hos andra som blivit mobbade i livet. Det berör så djupt att man fortsätter att dra lansen så fort ordet mobbing används.

Tidigare mobbade personer måste faktiskt ställa sig frågan om de vill vara mobboffer för resten av livet eller om de vill ha en annan roll.

Helt enkelt ställa sig frågan om plågoandrana som ville förstöra barndomen ska få fortsätta att regera ens vuxna liv. tycker man att de skall få göra det så fortsätter man i gamla spår. Attackerar andra därför att attack är bästa försvar. Så drar man på sig en massa obehagliga sociala kontakter, spydigheter eller skällsord. Försätter sig själv i situationer som bekräftar det man redan vet. Man är ett mobboffer.

Man kan också aktivt välja en annan väg. Säga att nu har barndomens mobbare inte något grepp om mig längre. Nu måste jag försöka börja tro gott om omvärlden. Hellre undertolka folks elakheter än övertolka.
Visserligen så kommer man att bli besviken ibland. Och de besvikelserna svider värre än hos andra eftersom bakgrunden är så smärtsam.

Jag önskar av hela mitt hjärta att tomas99 skulle välja den senare vägen för jag vet att han skulle må så mycket bättre då.

Och Posse, kanske har du samma bakgrund som tomas99 och mår dåligt. Men faktiskt så skulle du också må bättre av att gå vidare och inte hela tiden dra upp gamla oförätter och surdegar. OCh den kommentaren är inte illa menad på något sätt. Snarare tvärtom.

För att tomas99 och Posse skall förstå det, så kan jag tala om att jag var fruktansvärt mobbad i skolan. Men jag insåg att det var mitt eget ansvar att bryta och låta mitt liv få en annan inrikting. Så är det för er också och jag hoppas av hela mitt hjärta att ni gör det.

Ni har makt att förändra era liv. Gör det positivare

Kram

Bettson wub.gif
Flamingon - växtgalning
väldigt bra skrivet Bettson.

skrev nåt liknande om ej så omfattande till tomas i början av hans "jag-slutar-tråd".

se man på sig själv som ett offer så blir man ett offer. att det man tycker om sig själv kan göra att man dras till situationer där man får det man tycker/känner bekräftat
- där ser man, det va precis som jag trodde ang /vad det nu är/.
för man vill ju ha kommit fram till "rätt" saker och ha bevisat för sig att det man känner är "rätt".

det är mycket lättare för de flesta att fortsätta som man alltid gjort, tycka som man alltid gjort och reagera som man alltid gjort eftersom det tar så mycket av ens energi att helt byta uppfattning om sig själv och sitt beteende. sedan tror jag att många känner sig trygga av det invanda, sådant som är välbekant,det man känner igen och även om man vet att det kanske inte är så bra så kommer man inte för sig att förändra eftersom :
"man vet vad man har men inte vad man får" sleep.gif blink.gif

sedan kan det ju vara rätt skönt att kunna falla tillbaka om nåt händer eller om man säger något någon annan reagerar på, men jag har blivit mobbad (så då är det ok för mig att agera och reagera som jag gör).

sedan kan man kanske upptäcka saker med sig själv som kanske inte är så positivt och det gör väl att många drar sig från att arbeta med sig själva. för det finns ju inte många som vill erkänna att de har egenskaper som kanske inte är vad man skulle vilja ha. unsure.gif
vilket självklart är helt olika från individ till individ.

sedan är det att om man ständigt påpekar något så ger det intrycket att man vill bli särbehandlad p g a det, eller rättare sagt det ger mig intrycket att man vill bli särbehandlad.

var och en har ju rätt att bestämma över sina egna liv och hur man vill att det ska se ut och man har ju även rätt att känna och reagera som man själv vill, men då krävs det ju lite att man frågar sig själv varför reagerar jag så här? så att man utvecklas som person. och har man större förståelse över sina egna känslor och sitt beteende så känner man sig själv bäst och blir troligtvis inte lika starkt påverkad av andra människors insinuationer. eftersom man ju vet hur saker och ting är på riktigt och att insinuationerna m.m säger mer om den som uttalar/skriver dem än om en själv som person. det som däremot talar om hur man själv är, är ens reaktion och ens agerande efteråt. och det är lite det som andra människor tolkar och som de sedan agerar utifrån, så det blir som en spiral som går antingen upp eller ner.

kan ju även jag tillägga att jag blivit riktigt ordentligt mobbad när jag växte upp så jag vet vad det är jag skriver om och varför.
men det är viktigt att hålla isär vad som hände då med vad som händer nu och att människorna här är troligtvis (man vet aldrig vart folk tar vägen eller vilka intressen de får blink.gif) inte samma människor som plågade en som liten.
sleep.gif wink.gif sad.gif
Bettson
Men ska man ändra sitt liv så behöver man omgivningen stöd. Två är starkare än en.

Därför är det viktigt att stödja och framförallt hjälpa till med perspektivet.
Har man dåliga glasögon så ser välrden grumlig ut, svårare än så är det inte att förstå.

Och har man inte fått normal social träning i barndomen pga av mobbing så kan världsperspektivet var lika suddigt som när man använder dåliga glasögon. Man behöver lite ledhjälp till optikern bildiligt talat.
Ti bee
Kastar mig in i leken... tongue.gif
Nu dj...r anamma......
tongue.gif

Nädå.......har varit borta och missat "who did what to whom?". (dock inte överraskad över att folk får nosbrännor som vanligt).
Bara nyyyfiken....vadå kalendertråd? Var? biggrin.gif
Reserv
Farbror B's Sommartåd, hur har du kunnat missa den? Välkommen in där, det är bara att handlöst kasta sig in i dårskapens paradis tongue.gif
Flamingon - växtgalning
och då kan man undra om då ett helt forum ska vara (första) valet av stöd? eller om det är det bästa valet?

människor på ett forum vet endast det som man skriver och det man själv berättar. efter hand så lär man känna varandra och tilliten och förtroendet blir större allteftersom och man får bättre kontakt med vissa som man sedan får kontakt med på andra sätt och de kan då vara ett stöd.

men att ett helt forum ska stötta och hjälpa har ju visats prov på att det inte fungerar och det är kanske inte därför folk är på forumet, att hjälpa andra med problem när man kanske använder forumet som en "extralunga" för att komma ifrån sina egna problem och bekymmer?

vet inte vart jag fått det ifrån men finns det inte ett uttryck som går : för att förändra världen så måste man börja med sig själv? unsure.gif

säger inte heller att man inte ska ha empati och känna medkänsla (känna med, man är på en jämlik nivå och inte medlidande som är distanserande och tycka synd om). sleep.gif smile.gif

sedan finns ett annat bra uttryck som jag tycker stämmer i det mesta : man får vad man ger.
har man taggar utåt så får man taggar tillbaka. stämmer inte på alla och i alla situationer, de finns ju de som sticker oavsett hur man behandlar dem likaväl som det finns de som smeker oavsett hur mycket de blir stuckna men de sistnämnda finns det färre av än de förstnämnda.
Hannele
CITAT (Reserv @ 10-08-2005, 15:42)
Lycka till i sökandet efter nåt intressantare än min ringa natur, för nåt annat måste det väl finnas. wink.gif

Det kan man undra, när ett antal rubriker bara har handlat om en och samma person senaste tiden. wacko.gif
silos
CITAT (Hannele @ 10-08-2005, 19:25)
Lycka till i sökandet efter nåt intressantare än min ringa natur, för nåt  annat måste det väl finnas. wink.gif

Det kan man undra, när ett antal rubriker bara har handlat om en och samma person senaste tiden. wacko.gif

Och förrut var det Solis-Groowymama som tog plats tongue.gif
Bettson
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 10-08-2005, 19:21)
sedan finns ett annat bra uttryck som jag tycker stämmer i det mesta : man får vad man ger.
har man taggar utåt så får man taggar tillbaka. stämmer inte på alla och i alla situationer, de finns ju de som sticker oavsett hur man behandlar dem likaväl som det finns de som smeker oavsett hur mycket de blir stuckna men de sistnämnda finns det färre av än de förstnämnda.

Det där var så klokt så det skulle man nästan rama in.
silos
CITAT (Bettson @ 10-08-2005, 19:33)

Jag för min del smeker hellre än sticker wub.gif
Det gör nämligen ont när man sticker andra d.v.s även inom en själv.
pejori
CITAT (Bettson @ 10-08-2005, 19:33)

håller med biggrin.gif
Berith
CITAT (amaira @ 10-08-2005, 08:32)
Berith! Nu "pratar" jag med dig igen, men risk att du blir förbannad på mig igen och att jag får dina gliringar i mina inlägg igen.

Har aktat mig länge, för det är inte så roligt med dina "småhugg". Men, nu "pratar" jag igen. Gör ett nytt försök, därför att det finns en "tankeförmåga" hos dig  :wub: . Eller hur jag ska säga det.

Jag har ingen aning om, ifall du förstår hur sårande ett svar som ditt är??? Känslokallt och ifrågasättande.

Någon delar med sig av sina känslor och sitt innersta jag, och ditt svar blir ungefär  "Och?..."
Det är taskigt.

När man ger ut av sitt "jag", av sina innersta tankar och känslor, då är man sårbar.
Stark, modig - och sårbar. Och man har något att LÄRA av det!!! Alltid.
Både den som gör det, och de som finns omkring.

Du har lite svårt för mina kramar, kanske särskilt en sån här gång, men du får en i alla fall, och avsett vad du tror så tycker jag om dig, av tusen olika skäl!!  :wub:  :wub:
Jag skulle inte försöka prata med dig, om jag inte vet att du kommer att fundera över vad jag sagt.

amaira! wub.gif Inte sjutton blir jag arg på dej eller det du skrivit.

Gliringar jaa... är nog ganska "bra" på att stoppa in gliringar i mina inlägg när det gäller "svåra" ämnen. Vet inte varför egentligen... kanske för att jag avskyr orättvisor och lögner? unsure.gif Detsamma gäller nog "småhuggen". Visst kan jag förstå att mitt svar tidigare kan uppfattas som känslokallt och ifrågasättande. Precis som liknande svar från andra här när ett par medlemmar förklarat hur dåligt dom mår av vissa personers behandlingar. Vad jag inte förstår är skillnaden på Reservs inlägg här ovan och de andra personernas liknande inlägg.
CITAT
När man ger ut av sitt "jag", av sina innersta tankar och känslor, då är man sårbar.

Precis som flera andra gjort, och då som svar fått både spott och fräs och otrevligheter och blivit kallade både det ena och det andra.

Räknar sånt till orättvisorna. Och då "hugger" jag! Har så jäkla svårt att vara tyst ibland - har sagt det förut och säger det igen - om jag tiger när såna orättvisor dyker upp så känns det som om jag håller med den/dom som spottar och fräser!

Ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte upptäckt charmen med Reserv. Men det är ju roligt för honom att så många av er andra uppskattar honom som "person" och tycker att det han skriver är nåt att lägga märke till och ta tillvara på. Grattis Reserv! Många här är uppskattade, men de kommer inte ens i närheten av den beundran du får uppleva. Oavsett vad du skriver tydligen! Och jag tror nog att du klarar dej fint utan min beundran.

Och du amaira.... biggrin.gif Jag tycker om dej också och beundrar din enorma kunskap om både växter och djur. Ge hit en kram då! jag är inte så knusslig! tongue.gif wub.gif *skickar tillbaka en också*
Fialotta
CITAT (Berith @ 10-08-2005, 19:53)
Berith! Nu "pratar" jag med dig igen, men risk att du blir förbannad på mig igen och att jag får dina gliringar i mina inlägg igen.

Har aktat mig länge, för det är inte så roligt med dina "småhugg". Men, nu "pratar" jag igen. Gör ett nytt försök, därför att det finns en "tankeförmåga" hos dig  wub.gif . Eller hur jag ska säga det.

Jag har ingen aning om, ifall du förstår hur sårande ett svar som ditt är??? Känslokallt och ifrågasättande.

Någon delar med sig av sina känslor och sitt innersta jag, och ditt svar blir ungefär  "Och?..."
Det är taskigt.

Stark, modig - och sårbar. Och man har något att LÄRA av det!!! Alltid.
Både den som gör det, och de som finns omkring.

Du har lite svårt för mina kramar, kanske särskilt en sån här gång, men du får en i alla fall, och avsett vad du tror så tycker jag om dig, av tusen olika skäl!!  wub.gif  wub.gif
Jag skulle inte försöka prata med dig, om jag inte vet att du kommer att fundera över vad jag sagt.

amaira! wub.gif Inte sjutton blir jag arg på dej eller det du skrivit.

Gliringar jaa... är nog ganska "bra" på att stoppa in gliringar i mina inlägg när det gäller "svåra" ämnen. Vet inte varför egentligen... kanske för att jag avskyr orättvisor och lögner? unsure.gif Detsamma gäller nog "småhuggen". Visst kan jag förstå att mitt svar tidigare kan uppfattas som känslokallt och ifrågasättande. Precis som liknande svar från andra här när ett par medlemmar förklarat hur dåligt dom mår av vissa personers behandlingar. Vad jag inte förstår är skillnaden på Reservs inlägg här ovan och de andra personernas liknande inlägg.
CITAT

Precis som flera andra gjort, och då som svar fått både spott och fräs och otrevligheter och blivit kallade både det ena och det andra.

Räknar sånt till orättvisorna. Och då "hugger" jag! Har så jäkla svårt att vara tyst ibland - har sagt det förut och säger det igen - om jag tiger när såna orättvisor dyker upp så känns det som om jag håller med den/dom som spottar och fräser!

Ska jag vara riktigt ärlig så har jag inte upptäckt charmen med Reserv. Men det är ju roligt för honom att så många av er andra uppskattar honom som "person" och tycker att det han skriver är nåt att lägga märke till och ta tillvara på. Grattis Reserv! Många här är uppskattade, men de kommer inte ens i närheten av den beundran du får uppleva. Oavsett vad du skriver tydligen! Och jag tror nog att du klarar dej fint utan min beundran.

Och du amaira.... biggrin.gif Jag tycker om dej också och beundrar din enorma kunskap om både växter och djur. Ge hit en kram då! jag är inte så knusslig! tongue.gif wub.gif *skickar tillbaka en också*

wub.gif Den sidan gillar jag hos dig...nu sa du vad du tyckte wub.gif
yenny
CITAT (Hannele @ 10-08-2005, 19:25)
Lycka till i sökandet efter nåt intressantare än min ringa natur, för nåt  annat måste det väl finnas. wink.gif

Kan man inte starta en ny tråd då om något annat man vill diskutera?
Man måste ju inte läsa allt som skrivs...
så gör jag hela tiden vad det än är jag läser.. vare sej det är här eller i någon tidning... jag skummar igenom..ser om det finns något intresant och så läser jag det och struntar i resten.
pejori
... kanske för att jag avskyr orättvisor och lögner? unsure.gif Detsamma gäller nog "småhuggen". Visst kan jag förstå att mitt svar tidigare kan uppfattas som känslokallt och ifrågasättande.

där ser man hur olika man uppfattar andras inlägg när man inte känner folk. smile.gif smile.gif
vet att du berith sa i nått inlägg, "att du noterar att folk är "snälla i vissa inlägg och elaka i andra" huh.gif det gör jag också.
hur ska man då tolka dej, som också delar ut "småhugg"
till dom du inte tycker platsar här? sad.gif
alltså snäll ibland och lite småelak ibland huh.gif huh.gif
eller är det det som kallas mänskligt? wub.gif wub.gif
jag håller med dej om att orättvisor och lögner är dålig stil, men har ännu inte hittat någon som juger på andra medlemmar. smile.gif
liv
huh.gif Ja här har jag tydligen missat en del , men jag orkar inte läsa alla gamla inlägg .
En sak är ialla fall säkert Reserv att du är ju en lysande person här på forumet annars skulle inte folk engagera sig så i ditt varande eller inte .
Som jag uplever dig är du en lysande punkt här inne ,, med olika sidor som vi ju alla har .
Så fortsätt du som du gör.
Och inte skall du väl byta sign, fattar ej syftet med det???
Nej stå upp för den du är .

Och till alla er andra . Ni är då för söta, alla på sitt eget vis .

1000 kramar tongue.gif biggrin.gif alla sammans
Biggan_
CITAT (liv @ 10-08-2005, 23:44)
huh.gif Ja här har jag tydligen missat en del , men jag orkar inte läsa alla gamla inlägg .
En sak är ialla fall säkert Reserv att du är ju en lysande person här på forumet annars skulle inte folk engagera sig så i ditt varande eller inte .
Som jag uplever dig är du en lysande punkt här inne ,, med olika sidor som vi ju alla har .
Så fortsätt du som du gör.
Och inte skall du väl byta sign, fattar ej syftet med det???
Nej stå upp för den du är .

Och till alla er andra . Ni är då för söta, alla på sitt eget vis .

1000 kramar tongue.gif biggrin.gif alla sammans

1000 kramar bara ohmy.gif
det blir väl knappt vars en ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (maudan @ 10-08-2005, 20:09)
Berith!

amaira!

wub.gif Den sidan gillar jag hos dig...nu sa du vad du tyckte wub.gif

biggrin.gif Eftersom amaira väl alltid säger vad hon tycker antar jag att det där var till mej?

Tackar maudan! wub.gif
amaira
Ge hit en kram då! jag är inte så knusslig! tongue.gif wub.gif

biggrin.gif biggrin.gif Här kommer ett helt lass kramar, special- adresserade enbart till Berith!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Sedan skickar jag 6 313 kramar till wub.gif wub.gif wub.gif för alla er andra att ha huggsexa omkring biggrin.gif . Det ska räcka till en åt alla på forumet (borttaget mig, och Berith som redan har fått)
birgitek
CITAT (Posse @ 10-08-2005, 16:56)

T.ex. ett antal av de trådar tomas99 startade, raderades helt när bl.a.den mycket Reserv-påminnande Copycat och andra med aggressiv framtoning "diskuterat" ett tag.   sad.gif

Birgit Ek

För min del tycker jag att det är otroligt dålig stil att blanda in personer som överhuvudtaget inte deltagit i diskussionen i fråga ( i det här fallet Copycat). Har inte sett till Copycat på länge. Det kan väl aldrig bero på dej, Posse?
Birgit Ek
amaira
Kanske skulle det vara lättare för alla, om du var mer "saklig" Posse?

"den copycat-liknande reserv" ??? Vad är det om inte en "insinuation". ???

Vad är det du menar? Jag som läsare tyder det som att du ifrågasätter Reservs identitet. Och Copycats!

Vad VET du om det, egentligen? Inte så mycket, eller hur? Men du tar för givet?? Men eftersom du inte vet, men ändå vill skriva ut vad du tar för givet, så blir det såna här konstiga "insinuationer". Stämmer det inte? Eller tolkar jag det fullständigt galet???

Din tillit till människor är inte särskilt stor, har min uppfattning blivit - och nu blir du nog arg också, för att jag försöker mig på att "analysera" dig, men jag drar faktistk bara slutsatser. Vem gör inte det? Du drar ju också slutsatser, gör du inte?

Alltså, om jag inte misstar mig totalt så är din tillit till människor rejält kantstött - vilket betyder att du inte heller "tror" särskilt mycket på mig. Så om jag säger att jag VET att Copycat inte skriver här under någon annan signatur, så antar jag att det inte gör så stort intryck på dig.

På ett forum är man ju inte bara själv anonym - utan de ANDRA som finns på forumet är ju också anonyma. Vare sig de ger sig tillkänna med namn, bild och intressen, eller gör sig osynliga. Det blir lite ... vad ska jag säga, en sorts grogrund för ... "ens inre teater" att få fullt utlopp, eller hur jag ska säga, har jag just upptäckt ohmy.gif

Jag skrev igår, att jag vet minsann vilka människor som i mina ögon blir trovärdiga eller inte (osv) - men det vet jag ju inte!!! ohmy.gif

Jag har mina "bilder" inom mig, "stereotyp-bilder" och DE är fullständigt klara och tydliga! Jag vet vad jag tycker, om DET!
Men när jag försöker hitta namn, härifrån forumet, på vilka som jag "vet minsann" ... så kunde jag inte!

Det kan gunga fram och tillbaka, ibland passar en människa in, ibland inte alls, rätt som det är byter samma människa "form" inom mig och hamnar inom en annan av mina "färdiga mallar" - jag vet inte en enda människa här på forumet, som jag kan ha och behålla en streotyp bild av!!!

Och därmed inte heller en enda människa som jag kan tycka konstant illa om, även om jag ibland tycker mycket illa om en del skriverier och en del beteenden. Ibland beror dessa mina känslor dessutom enbart på mina egna fel slutsatser sleep.gif .

Säga vad man vill, men nog tusan är det lärorikt att vara med på ett forum på internet!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Här kommer några kramar till, och ett par extra reserverade till Posse wub.gif !!!
stennie
CITAT (amaira @ 11-08-2005, 08:45)
Kanske skulle det vara lättare för alla, om du var mer "saklig" Posse?

"den copycat-liknande reserv" ??? Vad är det om inte en "insinuation". ???

Vad är det du menar? Jag som läsare tyder det som att du ifrågasätter Reservs identitet. Och Copycats!

Vad VET du om det, egentligen? Inte så mycket, eller hur? Men du tar för givet?? Men eftersom du inte vet, men ändå vill skriva ut vad du tar för givet, så blir det såna här konstiga "insinuationer". Stämmer det inte? Eller tolkar jag det fullständigt galet???

Din tillit till människor är inte särskilt stor, har min uppfattning blivit - och nu blir du nog arg också, för att jag försöker mig på att "analysera" dig, men jag drar faktistk bara slutsatser. Vem gör inte det? Du drar ju också slutsatser, gör du inte?

Alltså, om jag inte misstar mig totalt så är din tillit till människor rejält kantstött - vilket betyder att du inte heller "tror" särskilt mycket på mig. Så om jag säger att jag VET att Copycat inte skriver här under någon annan signatur, så antar jag att det inte gör så stort intryck på dig.

På ett forum är man ju inte bara själv anonym - utan de ANDRA som finns på forumet är ju också anonyma. Vare sig de ger sig tillkänna med namn, bild och intressen, eller gör sig osynliga. Det blir lite ... vad ska jag säga, en sorts grogrund för ... "ens inre teater" att få fullt utlopp, eller hur jag ska säga, har jag just upptäckt ohmy.gif

Jag skrev igår, att jag vet minsann vilka människor som i mina ögon blir trovärdiga eller inte (osv) - men det vet jag ju inte!!! ohmy.gif

Jag har mina "bilder" inom mig, "stereotyp-bilder" och DE är fullständigt klara och tydliga! Jag vet vad jag tycker, om DET!
Men när jag försöker hitta namn, härifrån forumet, på vilka som jag "vet minsann" ... så kunde jag inte!

Det kan gunga fram och tillbaka, ibland passar en människa in, ibland inte alls, rätt som det är byter samma människa "form" inom mig och hamnar inom en annan av mina "färdiga mallar" - jag vet inte en enda människa här på forumet, som jag kan ha och behålla en streotyp bild av!!!

Och därmed inte heller en enda människa som jag kan tycka konstant illa om, även om jag ibland tycker mycket illa om en del skriverier och en del beteenden. Ibland beror dessa mina känslor dessutom enbart på mina egna fel slutsatser sleep.gif .

Säga vad man vill, men nog tusan är det lärorikt att vara med på ett forum på internet!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Här kommer några kramar till, och ett par extra reserverade till Posse wub.gif !!!

Vill bara säga...jag önskar att jag kunde uttrycka mig som amaira....

Kram på dig! wub.gif
amaira
Berith! *pratar biggrin.gif *
Jag undrar om inte du också skulle ha behållning av Byron Katies bok "Älska livet som det är"? Jag har den själv, den är en av mina "biblar" och den är så himla sanslöst BRA!

Här finns en liten recention, och här en annan.
Den "amerikanska stilen" som känns så överdriven för oss svenskar, och även "frälsar-stilen" bortser jag från. Kärnan i boken är GULD!

Du skriver:
CITAT
Vad jag inte förstår är skillnaden på Reservs inlägg här ovan och de andra personernas liknande inlägg.

Det gör inte jag heller, annat än att Reserv lyckats med att sätta bild-lika ord på det hela, så det "når fram".

Att "ifrågasätta det" därför att de andra inte lyckats med konststycket - alltså, att INTE ge Reserv kredit för något som du tycker alla borde få kredit för - gör inte det att du själv egentligen gör samma sak? Förstår du hur jag menar?

Man kan ju också se det som så, att det är en välsingnelse för oss alla, att "EN av dem" lyckas börja föra "allas" talan.

Det är ju någonting VIKTIGT som du reagerar på, och tar upp.

Liksom man inte kan bli omtyckt av alla, tycker man inte heller om alla, och behöver inte göra det heller. Vad ska man göra det för?

Man behöver ju inte tycka om någon, för att bete sig "med heder", så man kan vara stolt över sin egen heder. Den beror ju inte på andra, utan bor inom mig.

Om jag beter mig illa eller bra, ska väl inte bero på andra människor, utan på mig; vad vill jag vara för sorts människa, för att må bra med mig själv och vara stolt över mig själv. Det här sista är inte adresserat till dig Berith, utan är helt och hållet mina egna inneboende tankar, till och för mig själv.
Inte heller ska mitt beteende gentemot andra, vara beroende av mitt humör för stunden (vilket inte alltid är någon lätt sak för mig att hålla mig till sleep.gif , men försöka duger)
Gillan
Ja "känner" inte er som tjafsar här, men är det inte så här i livet
"Att man kan inte ÄLSKA all men, man ska och bör RESPEKTERA
för att själv bli RESPEKTERAD wink.gif rolleyes.gif

Ha det gott alla forumister wub.gif wub.gif rolleyes.gif
amaira
CITAT (stennie @ 11-08-2005, 09:22)
Vill bara säga...jag önskar att jag kunde uttrycka mig som amaira....

Tack *blir glad* wub.gif
Posse
CITAT (birgitek @ 11-08-2005, 08:17)
CITAT (Posse @ 10-08-2005, 16:56)

Birgit Ek

För min del tycker jag att det är otroligt dålig stil att blanda in personer som överhuvudtaget inte deltagit i diskussionen i fråga ( i det här fallet Copycat). Har inte sett till Copycat på länge. Det kan väl aldrig bero på dej, Posse?
Birgit Ek

Gäääsp.... sleep.gif , blir jag förvånad - nej, självklart inte, du brukar ju på ett mästrande sätt angripa och nervärdera praktiskt taget allt jag skriver, hävda att du är mer intelligent m.m..

Ang Copycat och Reserv finns det i mitt tycke otroligt många likheter, liksom i ditt sätt att agera när det angår de användarnamnen. Och hur vet du att personen bakom Copycat "överhuvudtaget inte deltagit i diskussionen i fråga"...
amaira
CITAT (Posse @ 11-08-2005, 09:56)
Gäääsp.... sleep.gif , blir jag förvånad - nej, självklart inte, du brukar ju på ett mästrande sätt angripa och nervärdera praktiskt taget allt jag skriver, hävda att du är mer intelligent m.m..

Ang Copycat och Reserv finns det i mitt tycke otroligt många likheter, liksom i ditt sätt att agera när det angår de användarnamnen. Och hur vet du att personen bakom Copycat "överhuvudtaget inte deltagit i diskussionen i fråga"...

Oj, du är inte särskilt respektfull Posse ohmy.gif Det behöver du väl inte heller, antar jag att du tycker. Och, jaja, vi har ju alla rätt att säga vad vi tycker biggrin.gif , var det inte så? Men förvänta dig inte att bli "trevligt bemött" efter det.

Vad gäller Copycat, så sa jag just att JAG vet!!! att personen bakom signaturen Copycat inte deltagit i diskussionen i fråga.

Hur jag vet det, "angår dig inte", och jag tänker inte tala om det heller. Antingen så tror du mig, eller så gör du det inte, och troligtvis gör du det inte - så det spelar ju ingen större roll.

Men du kan inte tänka dig Posse, att det är mycket som blir FEL, när du hävdar saker som inte stämmer i vekrligheten?
birgitek
CITAT (Posse @ 11-08-2005, 09:56)
[

QUOTE]

Birgit Ek

Du, det är en STOR skillnad mellan dej och mej.
Jag skriver svar( ofta kritiska, eftersom vi har helt olika värderingar)TILL dej i trådar du deltar i, aldrig OM dej i andra trådar.
För min del är det inte alls samma sak att kritiskt BEMÖTA ett inlägg och att skriva elakheter OM någon. Tycker att det senare helt enkelt är dålig stil och brist på relevanta argument.
Birgit Ek
yla
och jag saknar fortfarande Copycat wub.gif sad.gif
istället för
Helt klart är att reserv och copycat är samma personer och att dom kommer i från Sundsvall båda två.
Tropeden
Posse!

Bland annat denna copycat måste ha lämnat ett stort intryck på dig! Så länge jag läst på forumet har jag aldrig stött på ett inlägg från copycat och ändå tjatar du om denne användare titt som tätt! Med tanke på att det gått en tid sedan denne lämnade forumet drar jag slutsatsen att det beror på att det måste varit en människa du beundrar i hemlighet eller är avundsjuk på.

Nån dag när jag orkar ska jag smyga mig bakåt och leta trådar från copycat så att jag bättre förstår denna beundran.

Copycat is gone
Life goes on
Tropeden
Istället för måste ju bara var istället för Posse. laugh.gif
birgitek
CITAT (Tropeden @ 11-08-2005, 10:21)

Ja, troligen.!

Hoppas INGEN rösta i dennes omröstning.
För övrigt saknades alternativet NEJ. Undrar varför?
Birgit Ek
Fialotta
CITAT (birgitek @ 11-08-2005, 10:31)
CITAT (Tropeden @ 11-08-2005, 10:21)

Ja, troligen.!

Hoppas INGEN rösta i dennes omröstning.
För övrigt saknades alternativet NEJ. Undrar varför?
Birgit Ek

Undrar jag oxå...och vem är denne nya att göra en omröstning....mysko värre....nu räcker det väl med alla spekulationer tycker jag i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon