|
Full version: Rosendrömmar
kerstin z5-6
28-08-2005, 21:11
Jag är helt övertygad om att den går hos dej - Hybridan har växt 2 m i år .. ser bra ut
Hoppasan, nu dök det upp en gul snygging till. Tur att jag har ända in i januari på mig att "vela"./Anki
kerstin z5-6
28-08-2005, 21:22
Vågar jag det??? Jag är rädd att det kan bli jättedyrt  för mig om jag får titta på din lista. Just nu samlar jag alla "småpengar" i en burk för att delvis finansiera rosköpen. Det har gått så långt att jag ofta ber om att få växeln i mynt så jag får anledning stoppa dom i burken.
Här kommer ett litet ekonomiskt tips: Nästa gång du vill köpa en vinterkappa, eller en hushållsapparat, eller en soffa... eller... nästa gång ni köper ny bil eller reser till södern... Räkna då snabbt i huvudet hur många rosor du skulle ha fått för motsvarande summa och VIPS så är rosorna jättebilliga! Mulle
Det har hänt en del i "gropen" under helgen.
Jag har grävt ut allt som går! Jag är nere på ren "blålera" och gräver jag djupare så får jag ingen riktigt bra fungerande dränering. Jag har lyckats gräva mig mellan 50-60 cm ner det innebär att jag måste höja upp rabatterna ganska mycket för att få ett odlingsdjup på 100 cm.
Hur kinkigt är det egentligen med djupet? Jag har hört sägas att 60 cm är nog för rosor.
Naturligtvis förstår jag att det måste vara bättre med 100 än 60 men om jag har att välja på dålig dränering eller optimalt odlingsdjup så säger mitt förnuft att en bra dränering är att föredra, eller(?).
Jag har lagt in några nya bilder på "gropen" och stenhögarna (inte mycket att se).
Jag hade hoppats att jag skulle hinna få ner dräneringsslangen också men jag får väl glädja mig åt att jag hittat "bra" gratis dräneringsgrus i en bäck straxt utanför tomten, men ändå på vår mark (skogsbruksfastighet).
/Anki
kerstin z5-6
05-09-2005, 07:00
Huvva -nog räcker 60 -bra drän o bra jord lika viktigt som djupet - Kör på det du  har en liten lista på oumbärligt redan Souvenir d'Alphonse Lavallée" Conrad Ferdinand Mayer Empereur du Maroc" Madame Sancy de Parabere Leander James Galway Kajsas fel Rosa helenae "Starkodder" "Trappendalrosen" Rosa foetida bicolor Rosa moyesii "Geranium" Rosa omeiensis var. Pteracantha -för taggarnas skull -jag vet -jag saknar vett Isabel Renaissance" varav en del ska sitta i min väldigt skyddade rabatt -andra är mkt hårdföra
Tack för beskedet om att 60 cm räcker i min grop (skönt). Jag tror att lägsta djupet kommer att bli ca 70 cm och högsta 95-100. Vi får se när "instrummentet" kommer fram. Hur ska det här gå???  Med en del av rosorna menar jag. Ska "sörlänningarna" klara vintern hos dig? Hur tänker du göra med klätterrosorna? Ska du montera ner och täcka, eller räknar du med att dom ska fixa vintern ändå? Blommar dom på årets ved? Jag presentade min mor för några år sedan en Flammentanz som fryser ner varje år i z 5, vi har bara fått se någon enstaka blomma på den. Hur ska det då gå med z 3 klättrare? /Anki
agneta c
05-09-2005, 21:14
Har följt anläggningsfunderingar och roslistor...det är så kul att höra funderingar och följa händelseförloppet! Hela jag blir engagerad. Känner igen det där att ha en dröm och sen få jobba som bara den för att få den förverkligad. Själv planterade jag rosor så sent som i går. På semestern gjorde vi i ordning en innergård med en krukterrass och grusgångar runt en springbrunn. Jag har fina bilder men ännu inte fattat hur jag får in dem... Jag har prövat flera varianter men det s-k-i-t-e-r sig! Jag får nog be min mer tekniska hälft om hjälp. Jag återkommer! Fortsätt berätta hur det går med gropen och du Kerstin har otroligt mycket att delge. Jag blir glad varje gång jag ser din "logga". agneta c
Vad roligt att du uppskattar att läsa om mins "vedermödor" och funderingar runt "gropen". Eftersom jag är väldigt mycket nybörjare behöver jag så enormt mycket hjälp och utan odla.nu och forumet skulle jag aldrig våga mig på ett dyligt projekt. Det är ju trots allt inte gratis vare sig i pengar eller arbetsinsats. Men det jag saknar i kunskap hoppas jag uppvägs av entusiasm och villighet att prova och lära om något nytt I kväll t.ex har jag försökt att hitta information på nätet om alla dessa rosgrupper som håller på att göra mig snurrig. Jag kommer att behöva goda råd om "studnentlitteratur" i roskunskap. Den här tråden är för mig inte bara en "frågelåda" den fungerar också som dokumentation över hur arbetet med gropen fortskrider. Kan någon annan än jag ha nöje av att läsa om mitt projekt så är det en extra bonus./Anki
kerstin z5-6
05-09-2005, 21:42
 Visst är det spännande med Ankis projekt  Klättrarna : Flammentanz.. jag kan skriva två kapitel om varför den rosen INTE ska rek i kallt klimat -men jag nöjer mig med -blommar på fjolårsved=helt absurt att den ska vara en så rek "norrlandsros"Mot husvägg ja kan gå Baffin Quadra o komp -de får bara vår- solsskydd o kanske kupar jag de nedre delarna med befintlig jord nu i höst -inte mer , normala år klara de sig bra , svåra vintrar fryser de nog till snögräns men en nylonskjorta o en dunjacka är lika kalla om du hänger ut den i -30  så visst -Jag har övervägt att lägga mig över de rosor som jag älskar mest o värma dem .. men det är nog inget bra sätt heller  z3 klättrare -blir nog lägre buskar ett tag -tills de vant sig -haha man får vara optimist  Jag vet inte om du såg min rabatt i blivande , men de där ännu rätt fula stöden -där ska rosorna vara -på stöden kommer jag att hänga säckvävsgardiner o jorden kommer nog inte att vara tjälad så länge där -hoppas jag Men naturen råder -vi får se hur det går Hoppas på djup snö efter det att marken tjälat ingen sork tack snabbtinad vår kan man få det tro Förresten -har jag sagt nåt om tidig vattning -jag vattnar med ljummet vatten på kinkeputtarna tidigt i mars april -så tjälen lossar .. Upprepar mantrat "Fler rosor torkar ihjäl än fryser ihjäl ...hm .. Stående granruskor i snön mot solen är bra -o tur! De där stöden o blivande rabatten  Ang bilder Agneta ! -jag tror du fixar det -Nu MÅSTE jag få se dina springbrunnar O vilka rosor har du planterat ??? Gå till testavd -kanske kan jag hjälpa till ?med bilderna alltså K
När det gäller Flammentanz gick det upp ett ljus redan vid första gången Kerstin nämde den. Jag får väl be mamma om ursäkt för att jag i okunskap gav henne en så "kinkig" blomma.
Va då "rätt fula stöd"? Vänta till du får se mina kanter till "gropen" byggda av "skräpvirke" och timmer som är för krokigt att såga plank av (lågbuget,var det enl.avtalet). Räddningen kan bli den röda Nordinggrågraniten att pryda det hela med och för att gömma de största skavankerna
Vattna tidigt har jag praktiserat på en "Rodde" med gott resultat. Så pass bra att det förväntas underverk med den fådda Rodden som står i intensivvårdsavdelningen (se album).
Jag hoppas att vi får ta del av resultater av "klenisarna" och ta med oss dina erarenheter./Anki
kerstin z5-6
05-09-2005, 22:06
Sure -och jag vill veta allt om era
Det är dålig aktivitet här i kväll! Alla följer väl "drama/dramor" (böjer man ordet så?) i småprat.
I brist på annat lägger jag ut dagens lista över tänkbara favoriter till "gropen". Jag är mycket tacksam för alla synpunkter. Tycker ni att höjd och doft stämmer med Rosenpostens bedömningar?
Gula favorite kvadrat 1:Höjd Doft Helenae hybrida >300 ***** Aicha 120-150 ***** Foetida Persiania (Yellow Persian) 120-150 ** Chinatown 120-150 ***** Morden Sunrice x 2 50 ?
Röda favoriter, kvadrat 3 (just nu): Henry Kelsey 200-300 ** Champlain x 2 100-120 *** Adelaide Hoodless x 2 90-120 ***** Cuthbert Grant 150-200 **
Rosa favoriter till kvadrat 2 New Down 200-300 ***** Mme Boll 120-150 ***** Morden Bluch x 2 100 ? Martin Froebisher 90-120 *****
Rosa favoriter till kvadrat 4 Mozart 90-120 Doftlös Rosa Mundi 50-90 ***** Bonica x 2 90-120 *** John Davis. 120-150 ***
/Anki
Hoppsan, "inlägget" gick iväg innan jag hunnit fixa till det.
kerstin z5-6
06-09-2005, 21:25
Chinatown 120-150 ***** betrakta denna som en stadig lägre ros -bra somrar pinnar den upp till en bred o fin buske , 120 men kan frysa ner ibland -inget brett växtsätt som stör direkt på ett par år .. Morden Sunrice x 2-yep 50 -70 cm Henry Kelsey 200-300 **mmm men tar ett tag .. Champlain x 2 100-120 ***yep Adelaide Hoodless x 2 90-120 *****yep Cuthbert Grant 150-200 **150 New Down 200-300 *****-har ej Mme Boll 120-150 ***** har haft-var nog felplacerad frös mkt här Morden Bluch x 2 100 ? -70 Martin Froebisher 90-120 ***** starkväxande 140 cm nu, o lär vara högre nästa år , två vintrar gammal Mozart 90-120 Doftlös- Rosa Mundi 50-90 *****90 Bonica x 2 90-120 ***- John Davis. 120-150 ***120 Får väl försöka sticka/rota en ,av denna till din gula rabatt nästa år - om den inte hunnit hit till handeln o den överlever svenska vintrar Golden unicorn Rosdrama är väl nog så rafflande  Agnes -sa jag nåt om Agnes ? Gul rugosa.. jo antagligen ..  zon 6 -2 flor
Agnes har funnits på lista men om hon blir så pass stor som Rosenposten aviserar har hon fått givit plats till förmån för Aicha. Båda verkar var sommarblommande och doftande men Aichan tar mindre plats (möjliggör plats för fler) Jag är ingen avig dj...el så jag byter gärna tillbaka om Agnes är att föredra  Jag (vi) behöver inte bestämma mig def. förän i januari. Cuthbert Grant är också en tveksamhet som jag tycker blir lite stor. Golden unicorn, vilken skönhet!! Hur är härdigheten? Redigerar igen: Om rosorna blir för stora kan man inte "tukta" dom med sekatören? /Anki
kerstin z5-6
06-09-2005, 21:47
Förutom vildrosorna och hansa " har jag aldrig haft problem med för Stora rosor  Aicha är en pärla -Agnes har fulare blad -börja med Aicha du Cutbert ... lelle vännen är 70 cm hög o 40 bred efter 2 år .. men jag har nog en måndagsCutbert  Golden Unicorn är en Buckros fr Usa z -jag har beslutat att den är västerbottning ... Buckrosrna är hybridiserade för kallt klimat återkommer med rapport man kan alltid forma rosorna som man vill ha dem -om man inte skär ner veden för mkt, på fjolårsvedblommare förstås
Skönt att höra om Cuthbert, jag har nämligen blivit förälskad i honom. Titta på kanadensikska rossällskapet hemsida under härdiga rosor. Vilken färg!!och vilka blommor!! Gott att höra att jag har ditt stöd när det gäller Aicha. Egentligen så är det enda man riskerar en felplacerad eller "avliden" ros. Det går att plantera om eller komplettera  avvaktar rapport ang. Golden Unicorn
agneta c
06-09-2005, 22:14
Nu har ni haft trevligt och pratat rosor medan jag har svettats (behov av dusch nu) och KÄMPAT för att förstå mig på hur man gör album. Jag förstod att man lägger in bilder i texterna från albumet...men sen...inte ens min snälle mer tekniske hälft redde ut det hela. Vi klistrade albumadressen och flärpade och tryckte och blippade...inget hjälpte! Snälla, Kerstin, eller någon annan av er som ofta har med bilder´HUR LYCKAS MAN??? agneta c
Agneta! Gå in i Support avdelningen så får du jättemycket hjälp. Jag höll på en hel kväll för mågra veckor sedan och utan hjälp från inläggen i"Support" hade jag aldrig klart det
Hjälper inte det så får du höra av dig igen så gör vi en gemensam ansträngning.
Mvh/Anki
agneta c
06-09-2005, 22:31
Hej tillbaks! Jag lyckades med något konstigt! Det var det där med trial and error. Titta under ett nytt inlägg som heter rosdrömmar. Om man klickar där så kommer en av mina favoriter upp! Jag får ta till supporten en annan kväll, kudden väntar! agneta c
agneta c
06-09-2005, 22:45
Nu går det kanske. Min gube gav sig inte. Vilken bökig väg för att få in bilderna! Bra för hjärnkontoret att komma ihåg allting! Jag återkommer med bilder på springbrunnen och fler rosor.  agneta c
kerstin z5-6
07-09-2005, 09:31
Grattis Agneta !!! men   Om du aktiverar ditt album -kan vi nyfikna kolla i ditt -o du kan hänvisa dit med länk Om du tittar lägst ner i mitt inlägg ser du -album ikon Det saknar du ännu - >Som du vet kan du klicka på mitt album o titta Jag vill titta i ditt   Gör såhär Du måste aktivera ditt album kolla här o kolla din mail skapa album   Crokus rose var fantastiskt snygg -nu vill jag se springbrunnen  Cutbert x 2 det senare floret har en djupröd vinnyans -och mycket stora blommor -den sista bilden är usel , men jag hade ingen bättre
Suck!! Cuthbert verkar vara en riktig "hunk":wub:.
Han är lika snygg hos Kerstin som i Canada. Låter han inte "musklerna" spela allt för mycket i z 5 så finns det helt klart plats för honom i "(orm)gropen"
/Anki
Förra helgen hände det inget i gropen pga. sportsevenemang. Den här helgen har jag jobbat desto hårdare. Jag har slitit med skottkärran över stock och sten för att komma åt dräneringsgruset i bäcken. Det blev åtskilliga vändor jag fick gå och till sist så fick jag krypa till korset och be ”gubben” om hjälp. Jag orkade helt enkelt inte mer! I alla fall så är 5-10 cm grus på plats, dräneringsslangen nerlagd och diket igenskottat. I diket lade jag tidningspapper över slangen som skydd. I själva gropen ska jag ”lyxa” till det med markduk. Den ska inhandlas denna vecka, 339:- på ByggMax kostar den. Precis när jag hade fått dit allt grus och dräneringsslangen så kom det en störtskur, som på beställning. Jag tycker nog att det verka fungera bra med avrinningen. Genast efter skuren var det ordentliga pölar men bara någon timme senare så fanns det inget synligt vatten. I dag har ”gubben” hjälpt mig att spika ihop ”innerlådor” av spill som blivit kvar när han sågat bräder (gratis material). Innerlådornas funktion är att hålla jorden på plats. Där gångarna ska vara har jag fyllt med stenar och så fort jag fått matjorden på plats så ska jag fylla ut i gångarna med sand. All den här hjälpen jag fått denna helg har naturligtvis sitt pris! Jag har fått stå på en ranglig byggställning och hålla vindskivor högt upp under takåsarna när ”gubben” spikade. Där det är som högst är det närnare 5 meter upp. Jisses, vad höjdrädd jag är!!!!! Nästa helg ska kanterna runt gropen börja färdigställas. Det har bestämts att det ska timras upp kanter av stockar som är ca 15-20 cm i diameter. Dom är för tunna att göra bräder av så dom kan jag få. Förmodligen blir det två eller tre varv timmer beroende på dimmensionen. Visst ja, jag har ju barkat timmerstockarna också.  Det ligger några nya bilder i ”gropenalbumet”.  /Anki
Vad imponerad jag blir av vad du åstakommit!
Själv behöver jag ingen dränering har sandjord under så här är det lättgrävt, men som tur är så ligger det matjord över.
Nu är det bara att få i jorden.............
och sen kommer det roliga alla rosor......själv håller jag på att sortera vilka jag ska köpa, vill ha allt, vill du se vilka jag väljer bland så kika under "Prynadsväxter"
Jag har just suttit och slagit upp "dina" rosor på RosenPosten. Det måste vara ännu svårare för dig att komma till beslut. Ditt urval är ju mycket större än mitt.
Eftersom jag i stort sett inte vet nått om rosor så har jag bara tittat på utseendet.
Av de första tycker jag att Eglantyne var vackrast och bland de röda L.D. Braithwaite men den kanske är lite för hög om man tittar dina alternativ.
/Anki
Jag har just fått besked om att "matjorden" jag ska fylla igen min "grop" med förmodligen kommer till helgen eller senast nästa helg. Jorden är "åkermark" och förmodligen full av div. oönskade rötter och frön.
Kan jag till våren plantera rosorna och sedan täcka jorden med tidningar/markduk (beroende på ekonomi) och ex. halm eller sand ovanpå för att kväva det oönskade? Det känns inte genomförbart att sålla 10-12 kubik och fröna blir ju ändå kvar.
Jag vill ju också ha en del perenner t.ex. Ulleterneller till de röda rosorna och Salvia till de rosa. Lavendel kommer också att få sin givna plats. Hur kommer det att gå om jag också täcker med tidningar/markduk?
Tanken är att det så småningom ska planteras marktäckare som skydd men jag är rädd att ogräset kommer att vinna om jag inte "stämmer i bäcken".
/Anki
Det beror nog på ogrässort, tror inte det hjälper att täcka om du får med hopplös rotogräs som kirskål eller snårvinda. Du måste ju ha öppningar för växterna även om du täcker med tät geoduk.
Har tyvärr inget bättre förslag.
Gräsklipp är annars bra täckmaterial för att slippa fröogräs, men maskrosor och lite annat kikar upp ändå, och så ger det ju "gratis" gösdling till rosorna.
Jag har planterat i åkerjord och alltså full av oönskade rötter. Vad jag gjort är att jag när jag lastade på skottkärran så tog jag bort alla synliga större rötter manuellt. Sedan har jag under ett par säsonger rensat varje vecka från ogräs som kommit upp och nu verkar det som om jag har vunnit kampen. Visst kommer det ogräs fortfarande, men det är inte alls oöverstigligt... Och jag har gjort så med 2 lastbilslass, alltså ungefär dubbelt så mycket jord.
/Stina
kerstin z5-6
22-09-2005, 09:17
Nja .. i åkermarksjord finns fa revsmörblomma och äxing -snårvindan är mer ovanlig -Du får ta en gaffel o peta ...  Som tur är brukar de uslingarna visa sig tidigt på våren -gör en rejäl grundrensning INNan du planterar rosorna -annars får du spader ... när allt är planterat även sällskapsperennerna ,kan du täcka tidning+barkduk-eller annat men fram till dess gäller det att jaga dem
Revsmörblomma, hatobjekt nr.1 har jag redan i massor. Den kryper iväg med sådan hastighet att det nästan syns. Har det gått 14 dagar mellan besöken i stugan så får verkligen slita med den. Fast under Tokarna har jag överlistat den med tidningar och täckbark. Jag tänkte att jag kanske skulle kunna använda samma strategi under rosorna, men använda halm i stället för bark.
För att minska invasionen utifrån så har jag "fodrat" yttersidorna på gropen med överbliven takplåt.
Jag slog upp (hund)äxingen och den kände jag också igen, tyvärr.
Ja, ja det blir väl att sålla då så gott det går. Tyvärr så har jag ju bara några helger till på mig, sen är det vinter.
Kirskål har jag tack och lov varit förskonad ifrån och jag vet inte ens om den är så vanlig i åkerjorden här uppe.
Kerstin, är det så klokt att lägga bark bland rosorna? Jag har läst här på Odla att barken dränerar jorden på kväve när den bryts ner. Behöver inte rosorna kvävet själva?
Tack för att ni tog er tid att svara på mina frågor.
Nu ligger hjärtevännen verkligen på +++++. Både lördag och söndag har han hjälpt mig att ”fusktimra” ytterkanterna i min rosgrop  . Mittengången är igenskottad och man börjar få en aning om hur det hela ska se ut. För första gången har en besökare gissat rätt vid första försöket. Tidigare har vanligaste gissningen varit skyttevärn. Tyvärr så har jag inte sett röken av någon matjord. Jag hoppas fortfarande på nästa helg. Får jag inte jorden då så spricker hela tidsplanen eftersom jag reser ”utrikes” i mitten av oktober och blir borta tre veckor. När jag kommer hem är det stor risk att det kommit snö och då måste projektet ligga vilande till våren I morse frasade det av frost i gräset när jag gick till "hemlighuset"  Det finns några nya bilder i albumet. Anki
Jaha, då har jorden till gropen levererats. Gud vet vad jag fick! Det verkar vara en allsköns blandning av det mesta som finns i naturen. Det var: halvförmultnade grenar lera grus svart jord brun jord brunnen gödsel färsk gödsel (får) kompost benrester något litet träd hade också följt med. Det enda som saknades är sten (tack och lov). Jorden kommer från en åker som legat i träda under 10 år och nu ska det byggas väg där. Var enda spadtag måste sållas!  Jag tror att det här kan bli ganska bra eftersom det verkar finnas det mesta i den här röran och en allsidig "kost" kan väl aldrig vara fel Jag sållar igenom en ganska så grov såll (se album) och jag tror jag får bort det värsta, endast rotbitar av en sytråds tjocklek (nå ja) slinker igenom och allt som ser vitt och ljusgrönt ut plockas bort, jag smular också sönder alla jord/lerklumpar över någon cm storlek. Det vore väl sjutton om det inte skulle fungera. Jag blev erbjuden att låna en jordfräs men jag är rädd att jag med den bara tillverkar ännu mer rotogräs. Var jag dum när jag tackade nej? Till våren får jag ösa på med kogödsel. Vad tror ni borde jag kalka lite också? Föresten är kanterna på gropen klara. Nu ska jag "bara" fyll i jorden. Till våren ska jag lägga grus på gångarna och snygga till på yttersidorna. /Anki
Puh, jag blir svett bara av att titta på din "jordhög".  Men slutresultatet kommer att bli kanon. Nej, tror definitivt inte du gjorde fel som tackade nej till jordfräs! Du behöver väl inte fler rotogräs??
kerstin z5-6
04-10-2005, 08:00
Jisses kalk -nja .. onödigt Kväve och bark .. lägg på rejält med kodynga från påse -? i så fall medtillägg av blåkorn -under täckbarken i vår -så blir kväveförlusten mindre Kommer att bli bra -men du får vekligen slita för dina rosor-du kommer att njuta av dem desto mer ! Hälsar K Som just grubblar över var ev nya rosområden ska placeras hemma
Ja, jag jobbar hårt med gropen men ser ”slitet” med min rosgrop som rolig friskvård och inte som ett arbete som måste utföras. Hur trist är det inte att träna på gym eller kuta längs vältrafikerade, asfalterade vägar (personlig åsikt). Det är mycket roligare att springa om man har skottkärran som sällskap och att gräva och lyfta upp stora stenar känns meningsfullare än att lyfta skivstång. När det gäller gropen så ser jag ju hela tiden resultat av det arbete som jag lägger ner. Ska man vänta på att kilon rasar eller mäta konditionen så tar det ju så lång tid innan det märks.  Allt sker ju på frivillig basis och jag kan när som helst lägga ner projektet om det blir för jobbigt men jag är tyvärr eller tack och lov en ”tjurig d.....l” som inte gärna ger upp. Har man tagit fan i båten ….osv. I helgen (sista helgen) fortsatte jag att sålla jord och kärra. Tyvärr så ”nådde jag inte ända fram. Ungefär halva groparna är fyllda och till våren när vi öppnar stugan igen så misstänker jag att det faktiskt bara är en tredjedel som är fylld. Det var mycket mer ”skräp” i jorden än jag kunde föreställa mig men för varje rotbit jag lyckas ta bort så blir det förhoppningsvis en Revsmörblomma mindre. Nu ska jag resa bort under tre veckor och när jag kommer hem igen så är det ”vinter” med andra ord har jag jobbat färdigt med ”gropen” för den här säsongen. Nu börjar jag oroa mig för våren. Man vet ju aldrig hur det blir och det kan lika gärna bli slutet av maj som början av maj innan jag kan börja jobba igen. När tjälen går ur så kommer det att gå åt några semesterdagar för att få färdigt. Jag hade tänkt att rosorna skulle levererad i mitten av maj och om jag då inte hunnit bli färdig funderar jag på om jag kanske skulle kunna plantera rosorna tillfälligt i papperssäckar och sedan gräva ner hela säckarna i rabatten. Jag tror att jag läste det i någon gammal tråd här på odla. Skulle det kunna vara ett möjligt alternativ? Annars måste jag nog be att få leveransen i slutet av maj/ början av juni. Jag måste ju också berätta att i den där hopplösa jorden finns en det som är den ljuvligaste kompost man kan önska sig. Halvgrov och lucker, jag kan lätt köra ner hela armen till armbågen. Undra hur mycket oönskade frön det finns där? Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|