Full version: Min mammas Clivior...
Sidor: 1, 2, 3
Kjammi
Hej! Jag är nyreggad, har ett par frågor ang. Clivior.

Min mamma har ett par Clivior hemma, de är ca 20 år gamla.

Igår talade hon om för mig att de heter Mönjelilja. Idag har jag upptäckt att Clivia och Mönjelilja är samma växt (?)

Jag blev intresserad av dem, nu är det så att mammas Clivior inte har blommat på 15 år eller mer. Är det något fel eller är de en icke-blommande art? Den ena har långa, smala blad, den andra är "stabbigare".
Rossi
Hej och välkkommen hit!

Visst är Clivia och Mönjelilja samma växt. Clivia är det latinska namnet.

Om Clivian trivs så blommar den snällt varje år. Ibland t.o.m. två gånger om året. Cliviorna brukar kunna trivas året om i normal rumstemperatur och ändå blomma men egentligen vill de ha en svalare period under vintern (under ca. 12 veckor). Det stimulerar knoppbildningen.

Jag har mina Clivior i 8-11 grader från oktober till januari och sen blommar de fint.

Lycka till!
Annelie32
Har hört att man kan prova blanda ned benmjöl i jorden så blir dom lite mer blomvilliga
zaaritha
Nu är jag jävligt trött på att hamna på"Clivia", vad jag än försöker hitta!!!!
Ti bee
Ja, sanna dina ord! Jag med! huh.gif
zaaritha
Suck!!
zaaritha
Detta är ju sanslöst!!!!!!!!!!
Rossi
Och jag förstår inte ert problem överhuvudtaget ..... Jag hamnar inte på Clivior ......
Sommartorparn
CITAT (Rossi @ 28-08-2005, 08:55)
Och jag förstår inte ert problem överhuvudtaget ..... Jag hamnar inte på Clivior ......

Hur kunde du skriva här då? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Reserv

Det gör du väl? Om du trycker på senaste aktivitet sist på raden i krukväxter, vad händer då? Om du inte hamnar på "mammas Clivior" så är du ganska ensam om det rolleyes.gif
Castea
Jag stod på "Index-sidan" där alla forumkategorier syns, och där tryckte jag på länken "Morotskaka" som syntes på Index-sidan eftersom det var senaste inlägget i kategorin "Recept".

Men hamnade istället här på Clivior.

Men om jag går in i kategorin "Recept" och först där trycker på "Morotskaka" så kommer jag till morotskakan.

wacko.gif

Någon/något vet att jag bantar och bör äta blommor istället för kakor. laugh.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 28-08-2005, 11:57)

Det gör du väl? Om du trycker på senaste aktivitet sist på raden i krukväxter, vad händer då? Om du inte hamnar på "mammas Clivior" så är du ganska ensam om det rolleyes.gif

Där är jag aldrig inne och trycker. Menar du "senaste inlägg" där jag kan välja idag, från starten etc.? När jag tryckte där hamnade jag bara på index och inte på något inlägg alls.
pisanggoreng
CITAT (zaaritha @ 27-08-2005, 22:58)

Om det nu är så jobbigt så kanske det kan vara en idé att höra av sig till någon forumvärd/webansvarig..?
Ingemar
Vi är medvetna om problemet och försöker lösa det. Tyvärr verkar det vara en bugg i forumet som inte har visat sig förrän nu, förmodligen pga av för hög belastning. Problemet är att lösa det utan att behöva stänga ner forumet.
Rossi
CITAT (Sommartorparn @ 28-08-2005, 11:52)

Hur kunde du skriva här då? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag gick aktivt och helt frivilligt in i tråden eftersom jag är intresserad av Clivior.

Jag förstår nu problemet men har inte drabbats av det själv eftersom jag alltid går in i varje kategori och trycker fram tråden. Jag står aldrig i Index och trycker fram en enskild tråd.
Hannele

Så farligt är det väl inte, om man trycker på Index eller på underrubrikerna,
hamnar man rätt.
Sommartorparn
CITAT (Hannele @ 30-08-2005, 15:13)

Så farligt är det väl inte, om man trycker på Index eller på underrubrikerna,
hamnar man rätt.

Tänk på hur vi försliter våra fingerleder när vi behöver trycka dubbelt så många tryck. rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 31-08-2005, 11:13)
Tänk på hur vi försliter våra fingerleder när vi behöver trycka dubbelt så många tryck. rolleyes.gif

Bra träning inför höststädning i trädgården - och inne. laugh.gif
zaaritha
Isch!!
zaaritha
Nej--nu ger jag upp! Vad jag än svarar på--så hamnar jag på "krukväxter"!
Vad ska jag göra??
wolkenkrabber
MEN SNÄLLA MÄNNISKA GE UPP ATT SNABBTRYCKA I INTEXFUNKTIONEN DÅ

ditt eviga tjat på att det inte funkar irrterar mig till medvetslöshet! gå in på sektionerna för att kolla inläggen!!!!!!!

jag är dig evigt tacksam om du lägger ner med gnatet
zaaritha
Ge dej!! Jag kollar ju bara på alla inlägg!
zaaritha
Vaddå mormor??
Blomstertanten
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 22:22)
Vaddå mormor??

Kan man verkligen undra tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Blomstertanten @ 03-09-2005, 23:26)
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 22:22)
Vaddå mormor??

Kan man verkligen undra tongue.gif

sad.gif
AnitaO
--
Skulle också svara på småprat och hamnade på krukväxter.
Tog bort mitt inlägg.
Sommartorparn
CITAT (wolkenkrabber @ 03-09-2005, 22:18)
jag är dig evigt tacksam om du lägger ner med gnatet

jag tycker vi ska fortsätta gnatet ända till dess Ingemar fixar detta irriterande problem. tongue.gif
zaaritha
Men--om ni "gnatar" nu--varför blev ni så arga på mej, när jag gnatade??
cic
Vilken konstig tråd! laugh.gif laugh.gif
zaaritha
cic: vadå "konstig tråd"??
cic
CITAT (zaaritha @ 16-09-2005, 23:22)
cic: vadå "konstig tråd"??

Det är väl uppenbart! rolleyes.gif Massa inlägg som INTE handlar om krukväxter utan om huruvida någon gnatar eller inte.. rolleyes.gif
zaaritha
Ja--jag vet--men det ska väl ordna sej!!
yla
opps nu hamnade jag här också hihi haar undrat hela tiden hur ni göt för o komma hit men nu vet jag
ha en bra dag vettja tongue.gif laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
Ti bee
laugh.gif Ja, jisses, vilken välbesökt tråd det här är! laugh.gif laugh.gif
Det är en väldigt ambitiös 'bugg' som Odla har hittat! laugh.gif
karjo
Nu fattar jag oxå!!! Innan har jag inte begripit vad alla har menat! laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Brukar gå via "aktuella inlägg idag"! smile.gif
Lady Hamilton
smile.gif Ja det är väl lika bra att skriva något när man ändå "tittar in" (ofrivillgt) laugh.gif
pialotta
denna knäppa tråd... jag trodde det handlade om änglatrumpeter nu, igår hamnade jag här oxå, det är lite kul att bli överraskad!
Airamya
ååååhhh, dessa clivior! Ska den här buggen aldrig försvinna? rolleyes.gif
Ti bee
*skrattar* Ibland är det faktiskt kul också...fast oftast inte....
yla
åååhh nej mad.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Favorit i "repris"!
yla
thihi bugg i ordets rätta bemärkelse passar ju på odla bara den håller sej till cliviorna o inte förökar sej hihi laugh.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
Nu vart det fel igen..................... wacko.gif
lena:-)
fel....fast jag har lärt om ju laugh.gif
Maria i Helsingborg
Vad "kul" nu hamnade jag också bland mammas blommor wink.gif
Malvia
Jag med!
och det var inte första gången!
sanna
Mammas Clivior går inte av för hackor!
Reserv
När man ändå hamnat här......vilken färg är vanligast på Clivian? Har fått överta två sidoskott av en blå variant som betalning för hjälp med lite omplanteringar. Det lönar sig att va´snäll ibland wub.gif rolleyes.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 01-11-2005, 22:22)
När man ändå hamnat här......vilken färg är vanligast på Clivian? Har fått överta två sidoskott av en blå variant som betalning för hjälp med lite omplanteringar. Det lönar sig att va´snäll ibland wub.gif rolleyes.gif

apelsinfärgad tror jag är vanligast smile.gif smile.gif
HÅLL I DEN BLÅ!!!!!!! smile.gif laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 01-11-2005, 22:26)
CITAT (Reserv @ 01-11-2005, 22:22)
När man ändå hamnat här......vilken färg är vanligast på Clivian? Har fått överta två sidoskott av en blå variant som betalning för hjälp med lite omplanteringar. Det lönar sig att va´snäll ibland wub.gif  :rolleyes:

apelsinfärgad tror jag är vanligast smile.gif smile.gif
HÅLL I DEN BLÅ!!!!!!! smile.gif laugh.gif laugh.gif

Näe, faen heller, jag tänker plantera dom laugh.gif laugh.gif Jag tänkte att dom skulle få fula sig lite så det vart lite fler av dom tongue.gif Men det tar nog ett tag för den ena är nog bara "tonåring" ännu rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon