|
Annelie32
02-11-2005, 00:55
Finns det blå clivia ??
där jag köper mina fröer finns de INTE blå clivia , tror det närmaste blå man kommer är peach färgen ?
CITAT (Annelie32 @ 02-11-2005, 01:55) Finns det blå clivia ??
där jag köper mina fröer finns de INTE blå clivia , tror det närmaste blå man kommer är peach färgen ? Här är en blå, men den jag har är en anings stabilare i blommningen som den här ser ut i alla fall Blå Clivia
CITAT (Reserv @ 02-11-2005, 12:26) CITAT (Annelie32 @ 02-11-2005, 01:55) Finns det blå clivia ??
där jag köper mina fröer finns de INTE blå clivia , tror det närmaste blå man kommer är peach färgen ? Här är en blå, men den jag har är en anings stabilare i blommningen som den här ser ut i alla fall Blå Clivia det där är inte en blå clivia, det är en afrikas blå lilja, agapanthus men den är snygg den med. mvh zazu
Ja, Agapanthus eller Afrikas Blå Lilja eller Kärlekslilja är fin. Vi har en sådan i trädgården och den blommade med 13 stänglar i år! Nej, några blåa Clivior finns inte. Peach-färgade är mer aprikosa har jag för mig. Här är en bild på vår Agapanthus för övrigt:
Jaha, inte undra på att blommorna inte stämde överens då  Jag hitta den när jag sökte på Clivia
Det är ingen Afrikas blå lilja jag har fått, men ägarinnan till moderplantan hävdar envist att den är blålila i sina blommor (käringen kanske har blitt senil) är det alltså stört omöjligt att hon har rätt? Det är heller ingen uteväxt, det är en krukväxt, men typiska Cliviablad.
det är absolut ingen clivia, såvitt jag vet finns det bara fyra arter och alla är orangeröda, möjligen lite grönt, och hybriderna har rödgulaktiga färger, så det är nog en släkting isåfall
mvh zazu
Ska bli bra intressant att se vad det är för färg när den blommar, jag sa till henne att den inte kan va´blå men hon stod på sig ändå, tjurskalliga damer
maimiti
06-11-2005, 16:46
Det finns en blå ammaryllisväxt, Worsleya procera. Blommorna påminner om små amaryllisblommor i klunga, eller stora cliviablommor, vilket man nu föredrar eftersom blommorna är ganska lika. Jag har dock lite svårt att tänka mig att det är en Worsleya Reserv har fått eftersom den är väldigt ovanlig och fridlyst enligt CITES. Jag läste någonstans att det är mycket dryga böter om man blir påkommen i tullen med en sådan i väskan.
maimiti
06-11-2005, 19:42
Oops! hittade en annan sida där det tom såldes Worsleya, så handelsförbudet kanske har hävts? Dessutom var blommorna mycket större än jag fått för mig
jag tror inte det är en worsleya, den måste tydligen odlas i lavagrus. jag är själv på jakt efter frön av den...
mvh zazu
Ingrid på Västkusten
15-12-2005, 11:32
Med tanke på att den antagligen frösåtts så kan jag knappt tänka mig var priset är - och så tillkommer dte phyto sedanundrar jag om vi ens får ta in den - är den CITES 2? Chansen att nån har den hemma av misstag är astronimiskt liten.
Det finns plantor inom EU vet jag - legitima men de är snuskigt långsamma och det är visst trassel med odling med lavagrus etc. Jag väntar tills nån gjort några häftiga korsningar med den så den blir mer lättodlad :-))
Hälsar Ingrid
 *fniss* Så gjorde man bort sig igen och hamnade här igen! Kunde inte låta bli att fnissa åt mig själv och samtidigt göra detta högst onödiga inlägg!...
anna_rispan
08-02-2006, 20:01
ja med. har det inte varit så länge?? jag vågar inte felanmäla för det är säkert hundra andra som redan gjort det *osäkert flin* ojdå förlåt. jag hade visst redan varit här. kikade på första sidan o kände igen mig. nåväl. det var visst redan upptäkt!!
Hannele
15-03-2006, 20:02
CITAT (conda @ 15-03-2006, 13:48) --fel avdelning-- Tävlar du med dej själv med att gå i vilse i pannkakan här? Ett inlägg, som är en hel mening, är du troll??
Maria i Helsingborg
22-03-2006, 09:52
suck.....
Så här sent på natten och efter att ha varit frånvarande på forumet så länge och att upptäcka att samma lilla (?) clivia-bugg härjar - det är faktiskt liiiite kul!  Men då är jag lättroad. "Min mammas clivior...", jag tror jag dånar...har ingen rättat till den här buggen än?
Fialotta
04-04-2006, 16:22
e det ingen som kan ta bort denna tråden...
Ciczi
fniss jag blir så full i skratt fattade inget då jag hamnade här IGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men jag minns ju nu fniss
Diabolique
10-06-2006, 00:44
Haha...  En bugg! Ja, det förklarar ju saken! Jag har hamnat här en massa gånger utan att jag velat...  Nu ska jag sova med ett stort leende på läpparna och drömma om Min mammas gamla Clivior...
Maria i Helsingborg
15-06-2006, 19:43
mitt i VM!
aurinko
29-07-2006, 16:02
Varför hamnade jag här  jag tryckte på något helt annat!!
Alexander-VG-zon3
29-07-2006, 16:49
trycker du på rubriken direkt igenom här Information om senaste inlägget så kommer man här läser du sidorna under dig förstår du har själv kommit här inann men inte skrivit nåt
Alexander-VG-zon3
29-07-2006, 16:50
CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 01:44) Nu ska jag sova med ett stort leende på läpparna och drömma om Min mammas gamla Clivior...  hahahaha jag fattade haha nu ska jag gå hela dan med ett leende det tog tid att fatta det vad pinsamnt
Alexander-VG-zon3
29-07-2006, 16:53
Alexander-VG-zon3
29-07-2006, 16:56
CITAT (Ti bee @ 04-10-2005, 10:24) hahahah alla bitarna fallaeer på plats herre gud får snart gå in å skrika på toan
CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 17:56) hahahah alla bitarna fallaeer på plats herre gud får snart gå in å skrika på toan
aurinko
30-07-2006, 16:11
Som vanligt hänger jag inte med  !
Det var länge sen jag startade den här tråden Med en enkel fråga om Clivia
Ja, du store trädgårdsgud, här är man borta 4 månader och här har inget förändrats. ...min mammas clivior....jag tror jag dånar - återigen!
Maria i Helsingborg
15-09-2006, 13:03
meeh
Maria i Helsingborg
30-09-2006, 22:11
andra gången idag!
anna_rispan
15-10-2006, 19:16
hepp, nu halkade jag in här..... från småprat....
Alexander-VG-zon3
15-10-2006, 19:19
har en clivia fråga kan amn låna trådne för det
min clivia har frukter å närr vet man när dom är mogna ? finns där fröer i dom
det finns fröer i dom har för mej att mina blev lätt röda när dom var mogna...men det tar tid...så ha tålamod sådde dom och fick små cliviaplantor
Alexander-VG-zon3
15-10-2006, 22:24
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 22:11) det finns fröer i dom har för mej att mina blev lätt röda när dom var mogna...men det tar tid...så ha tålamod sådde dom och fick små cliviaplantor  oj lätt röa säger du jag har en grön å en lätt lila/röe . bären elelr furkterna *bären kannske* är från i våras så det har ju tat ne tid . ska prova å öppna den en å sen så fröna . tak för infon hur vet man vad som är fröer?? elelr det ser man kanske ändå
Det kan ta 11-12 månader innan fröerna är mogna så ha tålamod. Tänk också på att det tar kraft från mamman att låta fröställningen vara kvar. Så om du inte är väldigt intresserad av fröerna så klipp av fröställningen istället.
Alexander-VG-zon3
16-10-2006, 09:24
CITAT (Rossi @ 16-10-2006, 08:32) Det kan ta 11-12 månader innan fröerna är mogna så ha tålamod. Tänk också på att det tar kraft från mamman att låta fröställningen vara kvar. Så om du inte är väldigt intresserad av fröerna så klipp av fröställningen istället. det va längge . jo jag vill ha fröna får kankse vänta lite lämgre dom ska ju snart in i vintervila då tar dte ännu längre tid kanske i +10c
CITAT (flaxss @ 15-10-2006, 23:24) CITAT (pejori @ 15-10-2006, 22:11) det finns fröer i dom  :) har för mej att mina blev lätt röda när dom var mogna...men det tar tid...så ha tålamod sådde dom och fick små cliviaplantor  oj lätt röa säger du jag har en grön å en lätt lila/röe . bären elelr furkterna *bären kannske* är från i våras så det har ju tat ne tid . ska prova å öppna den en å sen så fröna . tak för infon hur vet man vad som är fröer?? elelr det ser man kanske ändå du ser det tydligt... det är jättestora frön i dom
rosebudd
24-10-2006, 10:23
CITAT (Kjammi @ 15-08-2005, 10:48) Hej! Jag är nyreggad, har ett par frågor ang. Clivior.
Min mamma har ett par Clivior hemma, de är ca 20 år gamla.
Igår talade hon om för mig att de heter Mönjelilja. Idag har jag upptäckt att Clivia och Mönjelilja är samma växt (?)
Jag blev intresserad av dem, nu är det så att mammas Clivior inte har blommat på 15 år eller mer. Är det något fel eller är de en icke-blommande art? Den ena har långa, smala blad, den andra är "stabbigare". Hej! åxå nyreggad. Jag har två Mönjeliljor och har haft dem i minst fem år - inga blommor. Nu läste jag att man ska vara lite stygg mot dem , vilket betyder, inget vatten på en hel månad.  . nu går jag och hoppas på ett mirakel till våren. Jag ska lyckas!! Lycka till!!
Alexander-VG-zon3
24-10-2006, 10:38
både svalt å utan vatten för bästa resultat
CITAT (rosebudd @ 24-10-2006, 11:23) CITAT (Kjammi @ 15-08-2005, 10:48) Hej! Jag är nyreggad, har ett par frågor ang. Clivior.
Min mamma har ett par Clivior hemma, de är ca 20 år gamla.
Igår talade hon om för mig att de heter Mönjelilja. Idag har jag upptäckt att Clivia och Mönjelilja är samma växt (?)
Jag blev intresserad av dem, nu är det så att mammas Clivior inte har blommat på 15 år eller mer. Är det något fel eller är de en icke-blommande art? Den ena har långa, smala blad, den andra är "stabbigare". Hej! åxå nyreggad. Jag har två Mönjeliljor och har haft dem i minst fem år - inga blommor. Nu läste jag att man ska vara lite stygg mot dem , vilket betyder, inget vatten på en hel månad.  . nu går jag och hoppas på ett mirakel till våren. Jag ska lyckas!! Lycka till!! hej och välkommen hit... ställer du den lite svalare nu, behöver den en kaffekopp vatten i mån. nu...fram till i mars. sen vattnar du den som vanliga växter, så blommar den för dej. får den förmycket vatten nu, blommar den inte för dej till våren
Lilla Fiskaregatan / NävorHär en massa nävor, postorderföretag i Lund om du nu inte hittar frö.
Eva i Västerås
08-01-2007, 14:05
Mina clivior blommar ungefär 1 - 2 månader efter omplantering oavsett när på året jag gör det. Jag har haft blommande clivia till jul när krukan gick i golvet i oktober... När jag planterar om är jag ganska hård på rötterna, det kanske bidrar. Har 20-23 cm krukor i lera. Det verkar dom trivas bäst med. Clivia är en perfekt blomma för mig. De får vatten en gång i veckan året om. Alltid gröna och vackra. Sätter jag inte om dom så blommar dom inte. Delar jag isär dom så blommar sidoskotten när jag satt om dom ett par gånger.
Samsara
13-01-2007, 16:56
varför hamnar man alltid på detta inlägget när man trycker på ett annat????? jobbigt!!!!!!!!
CITAT (Samsara @ 13-01-2007, 16:56) varför hamnar man alltid på detta inlägget när man trycker på ett annat????? jobbigt!!!!!!!! Samma här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|