Full version: Min mammas Clivior...
Sidor: 1, 2, 3
Annelie32
Finns det blå clivia ??

där jag köper mina fröer finns de INTE blå clivia , tror det närmaste blå man kommer är peach färgen ?
Reserv
CITAT (Annelie32 @ 02-11-2005, 01:55)
Finns det blå clivia ??

där jag köper mina fröer finns de INTE blå clivia , tror det närmaste blå man kommer är peach färgen ?

Här är en blå, men den jag har är en anings stabilare i blommningen som den här ser ut i alla fall

Blå Clivia
Zazu
CITAT (Reserv @ 02-11-2005, 12:26)
CITAT (Annelie32 @ 02-11-2005, 01:55)
Finns det blå clivia ??

Här är en blå, men den jag har är en anings stabilare i blommningen som den här ser ut i alla fall

Blå Clivia

det där är inte en blå clivia, det är en afrikas blå lilja, agapanthus
men den är snygg den med.

mvh zazu
Rossi
Ja, Agapanthus eller Afrikas Blå Lilja eller Kärlekslilja är fin. Vi har en sådan i trädgården och den blommade med 13 stänglar i år!

Nej, några blåa Clivior finns inte. Peach-färgade är mer aprikosa har jag för mig.

Här är en bild på vår Agapanthus för övrigt:

Reserv
Jaha, inte undra på att blommorna inte stämde överens då laugh.gif laugh.gif Jag hitta den när jag sökte på Clivia rolleyes.gif
Reserv
Det är ingen Afrikas blå lilja jag har fått, men ägarinnan till moderplantan hävdar envist att den är blålila i sina blommor (käringen kanske har blitt senil) är det alltså stört omöjligt att hon har rätt? Det är heller ingen uteväxt, det är en krukväxt, men typiska Cliviablad. huh.gif
Zazu
det är absolut ingen clivia, såvitt jag vet finns det bara fyra arter och alla är orangeröda, möjligen lite grönt, och hybriderna har rödgulaktiga färger, så det är nog en släkting isåfall

mvh zazu
Reserv
Ska bli bra intressant att se vad det är för färg när den blommar, jag sa till henne att den inte kan va´blå men hon stod på sig ändå, tjurskalliga damer rolleyes.gif
maimiti
Det finns en blå ammaryllisväxt, Worsleya procera. Blommorna påminner om små amaryllisblommor i klunga, eller stora cliviablommor, vilket man nu föredrar eftersom blommorna är ganska lika. Jag har dock lite svårt att tänka mig att det är en Worsleya Reserv har fått eftersom den är väldigt ovanlig och fridlyst enligt CITES. Jag läste någonstans att det är mycket dryga böter om man blir påkommen i tullen med en sådan i väskan.
maimiti
Oops! hittade en annan sida där det tom såldes Worsleya, så handelsförbudet kanske har hävts? Dessutom var blommorna mycket större än jag fått för mig wacko.gif
Zazu
jag tror inte det är en worsleya, den måste tydligen odlas i lavagrus.
jag är själv på jakt efter frön av den...

mvh zazu
Ingrid på Västkusten
Med tanke på att den antagligen frösåtts så kan jag knappt tänka mig var priset är - och så tillkommer dte phyto sedanundrar jag om vi ens får ta in den - är den CITES 2?
Chansen att nån har den hemma av misstag är astronimiskt liten.

Det finns plantor inom EU vet jag - legitima men de är snuskigt långsamma och det är visst trassel med odling med lavagrus etc. Jag väntar tills nån gjort några häftiga korsningar med den så den blir mer lättodlad :-))

Hälsar Ingrid
karjo
laugh.gif *fniss* Så gjorde man bort sig igen och hamnade här igen! Kunde inte låta bli att fnissa åt mig själv och samtidigt göra detta högst onödiga inlägg!... tongue.gif
anna_rispan
ja med. har det inte varit så länge?? jag vågar inte felanmäla för det är säkert hundra andra som redan gjort det *osäkert flin* ojdå förlåt. jag hade visst redan varit här. kikade på första sidan o kände igen mig. nåväl. det var visst redan upptäkt!!
conda
dd
conda
--fel avdelning--
Hannele
CITAT (conda @ 15-03-2006, 13:48)
--fel avdelning--

Tävlar du med dej själv med att gå i vilse i pannkakan här?
Ett inlägg, som är en hel mening, är du troll?? ohmy.gif unsure.gif
sanna
Maria i Helsingborg
suck.....
Ti bee
Så här sent på natten och efter att ha varit frånvarande på forumet så länge och att upptäcka att samma lilla (?) clivia-bugg härjar - det är faktiskt liiiite kul! laugh.gif Men då är jag lättroad. biggrin.gif
"Min mammas clivior...", jag tror jag dånar...har ingen rättat till den här buggen än? laugh.gif
Fialotta
smile.gif smile.gif smile.gif fel avd.
Ciczi
e det ingen som kan ta bort denna tråden...

Ciczi
yla
fniss jag blir så full i skratt fattade inget då jag hamnade här IGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
men jag minns ju nu fniss
Diabolique
Haha... biggrin.gif
En bugg!
Ja, det förklarar ju saken!
Jag har hamnat här en massa gånger utan att jag velat... biggrin.gif

Nu ska jag sova med ett stort leende på läpparna och drömma om Min mammas gamla Clivior... tongue.gif
Maria i Helsingborg
mitt i VM!
aurinko
Varför hamnade jag här ohmy.gif jag tryckte på något helt annat!!
Alexander-VG-zon3
trycker du på rubriken direkt igenom här
Information om senaste inlägget
så kommer man här läser du sidorna under dig förstår du har själv kommit här inann men inte skrivit nåt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Diabolique @ 10-06-2006, 01:44)
Nu ska jag sova med ett stort leende på läpparna och drömma om Min mammas gamla Clivior... tongue.gif

hahahaha jag fattade
haha laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
nu ska jag gå hela dan med ett leende

det tog tid att fatta det laugh.gif biggrin.gif
vad pinsamnt
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sommartorparn @ 28-08-2005, 11:52)
CITAT (Rossi @ 28-08-2005, 08:55)
Och jag förstår inte ert problem överhuvudtaget ..... Jag hamnar inte på Clivior ......

Hur kunde du skriva här då? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

hahahahaha jag gör genombrott nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ti bee @ 04-10-2005, 10:24)
laugh.gif Ja, jisses, vilken välbesökt tråd det här är! laugh.gif laugh.gif
Det är en väldigt ambitiös 'bugg' som Odla har hittat! laugh.gif

hahahah alla bitarna fallaeer på plats herre gud får snart gå in å skrika på toan
Betty
CITAT (flaxss @ 29-07-2006, 17:56)
hahahah alla bitarna fallaeer på plats herre gud får snart gå in å skrika på toan

laugh.gif
aurinko
Som vanligt hänger jag inte med wacko.gif !
Kjammi
Det var länge sen jag startade den här tråden tongue.gif
Med en enkel fråga om Clivia laugh.gif
Ti bee
Ja, du store trädgårdsgud, här är man borta 4 månader och här har inget förändrats. laugh.gif laugh.gif

...min mammas clivior....jag tror jag dånar - återigen! smile.gif
Maria i Helsingborg
meeh huh.gif
Maria i Helsingborg
andra gången idag!
anna_rispan
hepp, nu halkade jag in här..... från småprat....
Alexander-VG-zon3
har en clivia fråga kan amn låna trådne för det

min clivia har frukter å närr vet man när dom är mogna ?
finns där fröer i dom
pejori
det finns fröer i dom smile.gif smile.gif
har för mej att mina blev lätt röda när dom var mogna...men det tar tid...så ha tålamod smile.gif
sådde dom och fick små cliviaplantor wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 22:11)
det finns fröer i dom smile.gif smile.gif
har för mej att mina blev lätt röda när dom var mogna...men det tar tid...så ha tålamod smile.gif

oj lätt röa säger du jag har en grön å en lätt lila/röe .
bären elelr furkterna *bären kannske* är från i våras så det har ju tat ne tid .

ska prova å öppna den en å sen så fröna .

tak för infon
hur vet man vad som är fröer??
elelr det ser man kanske ändå
Rossi
Det kan ta 11-12 månader innan fröerna är mogna så ha tålamod. Tänk också på att det tar kraft från mamman att låta fröställningen vara kvar. Så om du inte är väldigt intresserad av fröerna så klipp av fröställningen istället.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 16-10-2006, 08:32)
Det kan ta 11-12 månader innan fröerna är mogna så ha tålamod. Tänk också på att det tar kraft från mamman att låta fröställningen vara kvar. Så om du inte är väldigt intresserad av fröerna så klipp av fröställningen istället.

det va längge . jo jag vill ha fröna får kankse vänta lite lämgre dom ska ju snart in i vintervila då tar dte ännu längre tid kanske i +10c
pejori
CITAT (flaxss @ 15-10-2006, 23:24)
CITAT (pejori @ 15-10-2006, 22:11)
det finns fröer i dom smile.gif  :)

oj lätt röa säger du jag har en grön å en lätt lila/röe .
bären elelr furkterna *bären kannske* är från i våras så det har ju tat ne tid .

ska prova å öppna den en å sen så fröna .

tak för infon
hur vet man vad som är fröer??
elelr det ser man kanske ändå

du ser det tydligt... smile.gif
det är jättestora frön i dom smile.gif smile.gif
rosebudd
CITAT (Kjammi @ 15-08-2005, 10:48)
Hej! Jag är nyreggad, har ett par frågor ang. Clivior.

Min mamma har ett par Clivior hemma, de är ca 20 år gamla.

Igår talade hon om för mig att de heter Mönjelilja. Idag har jag upptäckt att Clivia och Mönjelilja är samma växt (?)

Jag blev intresserad av dem, nu är det så att mammas Clivior inte har blommat på 15 år eller mer. Är det något fel eller är de en icke-blommande art? Den ena har långa, smala blad, den andra är "stabbigare".

Hej!
åxå nyreggad. Jag har två Mönjeliljor och har haft dem i minst fem år - inga blommor. Nu läste jag att man ska vara lite stygg mot dem , vilket betyder, inget vatten på en hel månad. unsure.gif . nu går jag och hoppas på ett mirakel till våren. Jag ska lyckas!! huh.gif
Lycka till!!
Alexander-VG-zon3
både svalt å utan vatten för bästa resultat
pejori
CITAT (rosebudd @ 24-10-2006, 11:23)
CITAT (Kjammi @ 15-08-2005, 10:48)
Hej! Jag är nyreggad, har ett par frågor ang. Clivior.

Min mamma har ett par Clivior hemma, de är ca 20 år gamla.

Igår talade hon om för mig att de heter Mönjelilja. Idag har jag upptäckt att Clivia och Mönjelilja är samma växt (?)

Jag blev intresserad av dem, nu är det så att mammas Clivior inte har blommat på 15 år eller mer. Är det något fel eller är de en icke-blommande art? Den ena har långa, smala blad, den andra är "stabbigare".

Hej!
åxå nyreggad. Jag har två Mönjeliljor och har haft dem i minst fem år - inga blommor. Nu läste jag att man ska vara lite stygg mot dem , vilket betyder, inget vatten på en hel månad. unsure.gif . nu går jag och hoppas på ett mirakel till våren. Jag ska lyckas!! huh.gif
Lycka till!!

hej och välkommen hit... smile.gif
ställer du den lite svalare nu, behöver den en kaffekopp vatten i mån. nu...fram till i mars. sen vattnar du den som vanliga växter, så blommar den för dej. wub.gif wub.gif
får den förmycket vatten nu, blommar den inte för dej till våren wub.gif
Kajsa
Lilla Fiskaregatan / Nävor
Här en massa nävor, postorderföretag i Lund
om du nu inte hittar frö.
Eva i Västerås
Mina clivior blommar ungefär 1 - 2 månader efter omplantering oavsett när på året jag gör det. Jag har haft blommande clivia till jul när krukan gick i golvet i oktober... När jag planterar om är jag ganska hård på rötterna, det kanske bidrar. Har 20-23 cm krukor i lera. Det verkar dom trivas bäst med.
Clivia är en perfekt blomma för mig. De får vatten en gång i veckan året om.
Alltid gröna och vackra. Sätter jag inte om dom så blommar dom inte. Delar jag isär dom så blommar sidoskotten när jag satt om dom ett par gånger.
Samsara
varför hamnar man alltid på detta inlägget när man trycker på ett annat????? jobbigt!!!!!!!!
aldo
CITAT (Samsara @ 13-01-2007, 16:56)
varför hamnar man alltid på detta inlägget när man trycker på ett annat????? jobbigt!!!!!!!!

Samma här wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon