Full version: Zonterapi
Sidor: 1, 2
annama
Jag har råkat få zonterapibehandling ett par gånger senaste dagarna, tycker att det är jätteskönt för mina fötter och mina gamla ben. Finns det några här som har erfarenhet av denna urgamla behandlingsmetod och som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Magdis
hihi..vad menar du med "råkat få"? Jag har varit på zonterapi en gång. bl.a stimulerade hon punkten för sköldkörteln och det kändes mycket väl. Det strålade och värmde i sköldkörteln i flera dagar efteråt. Av tidsbrist så blev det inte av att jag gick på några fler behandlingar men jag tror att det är en metod som funkar på väldigt mycket.
labarradepan
Jag har provat zonterapi ( gjorde ungefär 8- 10 behandlingar ) För mina onda axlar samt bullrig mage. Mina axlar är bra o magen är bättre, bara man utersluter paprika, lök, kål o sånt.

Min sambo provade med gjorde fler behandlingar än mig pga av migrän som han har varje helg. Tyvärr bet inte zonterapin på detta, för hans värk kommer från han jobb. svets röken.

men jag tror starkt på denna metod.

Satans ont gör det i alla fall. laugh.gif
annama
Magdis, det låter konstigt, men det var så att en ny familjemedlem som studerat ämnet i sitt hemland frågade om hon fick "låna mina fötter" för att hålla sin utbildning vid liv. Dum vore jag väl annars, jag njuter av behandlingen i fulla drag, även om det som Labarradepan säger gör ont som satan ibland. Just sköldkörteln har jag haft och har problem med, ska bli intressant att se resultatet vid nästa test. Har gått på Levaxin i åratal.

Så nu ser jag fram emot ljusare tider, att gå ner i vikt, klara av att sluta röka och inte ha problem med mina gamla ben i fortsättningen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (annama @ 23-08-2005, 17:52)
Magdis, det låter konstigt, men det var så att en ny familjemedlem som studerat ämnet i sitt hemland frågade om hon fick "låna mina fötter" för att hålla sin utbildning vid liv. Dum vore jag väl annars, jag njuter av behandlingen i fulla drag, även om det som Labarradepan säger gör ont som satan ibland. Just sköldkörteln har jag haft och har problem med, ska bli intressant att se resultatet vid nästa test. Har gått på Levaxin i åratal.

Så nu ser jag fram emot ljusare tider, att gå ner i vikt, klara av att sluta röka och inte ha problem med mina gamla ben i fortsättningen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag äter också Levaxin sedan -97. Zonterapeuten påstod sig kunna bota mig från den åkomman men jag provade ju aldrig mer än en gång. Hoppas du kan bli hjälpt av behandlingarna.
gammelnalle
Jag gick faktiskt en sommarkurs i Z-T för ca 10 år sedan....

Mycket givande och kul... vi var två karlar och 13 fruntimmer...

Det lustiga med zonterapi är at man inte behöver tro på det för att det skall funka...

Sen skall man inte ha någon övertro på NÅGOT!!! Men att det händer saker i kroppen när man masserar motsvarande punkt på foten ... (Samma punkter finns i öronen och händerna med men det är lättare att hitta på foten... ja jag sa PÅ foten... inte BARA under som en del tycks tro utan även ovanpå och ända upp på hälen... Är det därför det heter HÄLSA?? smile.gif smile.gif )

När min dotter kommer hem , slänger hon ofta upp fötterna i mitt knä och vill att jag skall ge henne en omgång. (Men först måste hon tvätta fötterna!!! sleep.gif sleep.gif )

b
*Felix matte*
Vi hade Zoonterapibok med utförlig beskrivning av olika punkter... maken tillverkade en trämasserpinne med rund kula som han arbetade med... jättebra resultat blev det för mig vid ischiassmärtor och låsningar. Likaså vid svåra migränanfall, men bara om jag inte tagit smärtstillande innan
för då hade det ingen verkan... anfallen försvann inte helt men blev uthärdliga.

Jag har bara positiva erfarenheter av det vid olika smärttillstånd men att det skulle göra att man kan sluta med Levaxin ... det tror jag inte.
Maken har tagit Levaxin sedan -68 och får ta det livet ut. Det är ju ett hormon som kroppen behöver för att kunna fungera normalt.
Eller kanske beror det på av vilken orsak man tar Levaxin unsure.gif
gammelnalle
Man bör absolut inte sluta ta Levaxin utan att ha kontaktat läkare och tagit prov...

Men eftersom sköldkörteln (i detta fall) underproducerar kan jag mycket väl tänka mig att dosen levaxin skulle kunna minskas...
(omvänt gäller för struma)

MEN ALDRIG EXPERIMENTERA UTAN LÄKARES INRÅDAN
Magdis
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 19:57)
Eller kanske beror det på av vilken orsak man tar Levaxin unsure.gif

Ja det kan säkert bero lite på orsaken....i mitt fall är det en slumrande sköldkörtel som inte producerar hormon som är boven i dramat. I vissa fall beror det på ett fel i hypofysen som styr all hormonproduktion, bl.a sköldkörtelhormon. Det är säkert inte omöjligt att få igång hormonproduktionen i sköldkörteln igen men i så fall räcker det knappast med en enda behandling.
lotta_
Jag har tagit en zonterapibehandling i sommar, inte för att bota några besvär utan mest för att testa hur det är. Tyckte att det var härligt ont-skönt. Egentligen ska man ta flera behandlingar på raken, men det gjorde tyvärr inte jag, det får bli en annan gång.

Tror definitivt att zonterapi kan lindra besvär men är mer tvivlande till att det kan bota sjukdomar.

Det är i alla fall ett skönt sätt att bli ompysslad på och det behöver vi alla. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 23-08-2005, 20:05)
Man bör absolut inte sluta ta Levaxin utan att ha kontaktat läkare och tagit prov...

Men eftersom sköldkörteln (i detta fall) underproducerar kan jag mycket väl tänka mig att dosen levaxin skulle kunna minskas...
(omvänt gäller för struma)

MEN ALDRIG EXPERIMENTERA UTAN LÄKARES INRÅDAN

Ja så kan det vara... är inte så insatt i hur det är vid underproduktion. Maken hade fel dosering i flera år och fick äta en massa olika mediciner helt i onödan,... tills det uppdagades att han fick för låg dos av Levaxin.

Sköldkörtelproblem är nog alldeles för allvarliga för att man själv ska börja experimentera.
Ophelia
Jepp...det har jag testat.

Har föresten idag varit på ett möte och hört en del om basal kroppskännedom som sjukgymnastik. Mycket intressant. Synd att det är så ovanligt. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 23-08-2005, 20:20)

Har föresten idag varit på ett möte och hört en del om basal kroppskännedom som sjukgymnastik. Mycket intressant. Synd att det är så ovanligt. smile.gif

Min sjukgymnast och doktor rekommenderade alla oss (rehab grupp) att börja i Tai-chi om det startades här. Ska hålla utkik i höstens programutbud. smile.gif Låter väldigt intressant och det ska tydligen alla orka med... även otränade tanter laugh.gif
Ophelia
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 20:39)

Har föresten idag varit på ett möte och hört en del om basal kroppskännedom som sjukgymnastik. Mycket intressant. Synd att det är så ovanligt.  :)

Min sjukgymnast och doktor rekommenderade alla oss (rehab grupp) att börja i Tai-chi om det startades här. Ska hålla utkik i höstens programutbud. smile.gif Låter väldigt intressant och det ska tydligen alla orka med... även otränade tanter laugh.gif

Finns olika typer av Tai-Chi och likaså Qi-Gong. Sjukgymnasten som höll på med basal kroppskännedom berättade att den hade samma utgångspunkt som Tai-Chi och Qi-Gong. Mycket intressant. smile.gif

Har du chansen så testa. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 23-08-2005, 20:59)

Har föresten idag varit på ett möte och hört en del om basal kroppskännedom som sjukgymnastik. Mycket intressant. Synd att det är så ovanligt.  smile.gif

Finns olika typer av Tai-Chi och likaså Qi-Gong. Sjukgymnasten som höll på med basal kroppskännedom berättade att den hade samma utgångspunkt som Tai-Chi och Qi-Gong. Mycket intressant. smile.gif

Qi-Gong glömde jag... den rekommenderades också.
Absolut ska jag testa om det startar till hösten smile.gif

HÄR
hittade jag lite info. smile.gif
Bettson
intressant att ni nämner migrän och huvudvärksom kan få hjälp av zonterapi. Huvudvärk kan tydligen komma från många håll

Min yngsta son tvingade jag iväg till chiropraktorn nu när han blivit myndig.

Resultatet belv en helt ny kille som både är gladare och piggare och som framförallt går att få upp på morgonen.

Orsak ryggen var krogig på mer än fyra ställen. Nacken var stel. Bäckenet snett och benen olika långa.

Redan i bilen hem sa han att det var skönt att kunna sitta med ryggstöd, det har han aldrig kunnat gjort. Kan knappt tänka mig hur det har kännts.

Nu vet han också hur det är att vara utan eller bara ha lite huvudvärk. Han har alltså förmodligen haft migrän. Minst fem väckningar varje dag. Skolan har betraktat honom som slö och lat.

Dessutom är ungen fem cm längre än tidigare.

Och mamma är sååååååå glad rolleyes.gif
Ophelia
CITAT (Felix matte @ 23-08-2005, 21:03)
CITAT (Ophelia @ 23-08-2005, 20:59)

Har föresten idag varit på ett möte och hört en del om basal kroppskännedom som sjukgymnastik. Mycket intressant. Synd att det är så ovanligt.  smile.gif

Qi-Gong glömde jag... den rekommenderades också.
Absolut ska jag testa om det startar till hösten smile.gif

HÄR
hittade jag lite info. smile.gif

smile.gif smile.gif smile.gif

Visst låter det annorlunda sjukgymnastik!! Läkaren som var med han var eld och lågor. Han menade att det var nödvändigt för vården att även innefatta denna typ av sjukgymnastik. Mycket bra resultat smile.gif smile.gif
lotta_
Thai-Chi = Kalix-karate laugh.gif laugh.gif
(för er som förstår vitsen)
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 23-08-2005, 21:09)
intressant att ni nämner migrän och huvudvärksom kan få hjälp av zonterapi. Huvudvärk kan tydligen komma från många håll

Min yngsta son tvingade jag iväg till chiropraktorn nu när han blivit myndig.

Resultatet belv en helt ny kille som både är gladare och piggare och som framförallt går att få upp på morgonen.

Orsak ryggen var krogig på mer än fyra ställen. Nacken var stel. Bäckenet snett och benen olika långa.

Redan i bilen hem sa han att det var skönt att kunna sitta med ryggstöd, det har han aldrig kunnat gjort. Kan knappt tänka mig hur det har kännts.

Nu vet han också hur det är att vara utan eller bara ha lite huvudvärk. Han har alltså förmodligen haft migrän. Minst fem väckningar varje dag. Skolan har betraktat honom som slö och lat.

Dessutom är ungen fem cm längre än tidigare.

Och mamma är sååååååå glad  :rolleyes:

Förstår att du är glad och grabben också... finns väl inget (iaf nästan) värre än migrän.
Skolan borde skämmas att "stämpla" barn. Hoppas att sonen din slipper svår värk i framtiden.

Chiropraktor har jag besökt många, många ggr... har också skolios med tre krökar .. dock inga stor och whip lasch skada som blev mycket bättre efter behandlingar... snett bäcken som gjort att jag alltid fått fålla upp vänster byxben ett par-tre cm... på den tiden man använde långbyxor nu när jeans är vardags och helgplagg så märks inte skillnaden smile.gif

Jag blev 1,5 cm längre när jag började med långpromenader... musklerna byggdes upp och orkade hålla upp skelettet.. så fick jag det förklarat för mig tongue.gif
Elanah
Har migrän och har ofta funderat på att prova zonterapi. Ungefär hur mkt kostar en behandling?
*Felix matte*
CITAT (Elanah @ 23-08-2005, 22:54)
Har migrän och har ofta funderat på att prova zonterapi. Ungefär hur mkt kostar en behandling?

Du kan genom din egen husläkare få remiss till sjukgymnasten som också ger Zonterapi... då betalar du vanlig läkarvårdstaxa.

Råder dig att i första hand be om remiss för att slippa betala hela kostnaden själv.
gammelnalle

Inte för att jag vill "konkurera" med zon-teraupter (eller någon annan heller)
men jag tycker att du själv kan pröva !!!

Låna på bibblan en bok om zon-terapi , eller gör som jag gå en kurs (fast man blir så fasinerad att man KÖPER flera böcker i ämnet) och be din sambo/pojkvän/make/älskare/mamma/pappa att trycka... eller ännu hellre om du klarar att trycka själv.

Grundprincipen som vi fick lära oss var var att: OM det smärtar på en punkt är det bara att massera. Sen kan du kolla om den punkten motsvara din åkomma....
Man pratar om att "balansera" energiflöden..... bry dig inte om det om det verkar krångligt.... bara gnugga på : små cirkulerande rörelser tycker jag själv är bäst, kanske för att man då verkligen hittar även om man inte är exakt PÅ rätt punkt.

EN LITEN VARNING : ZT är ofarligt att hålla på med MEN Folk med Pacemakers bör undvika "hjärtzonenerna" och gravida skall vara försiktiga med livmoderzonerna.....

LYCKA TILL !!!

b
Berit

Jag betalar 350:00 för en timmes behandling och det är värt varenda öre.

smile.gif
Monica M zon 4
Har gått på zonterapi och massage i 10 år. (45 minuters behandling uppdelad i hälften zonterapi och hälften massage, kostar 420:- )

Har en medfödd skada i höften som orsakat mycket smärta och jag har ätit kilovis med värktabletter sen 20-årsåldern. Sedan jag började med zonterapi och massage har jag inte behövt äta en enda tablett! Zonterapeuten kan aldrig göra att jag blir helt bra i höften men han lyckas hålla det såpass i schack att jag slipper tabletterna. Å det är värt vartenda öre!
Lars-Olof Arvids
Zonterapi - är det något som växter behöver för att fungera i zoner där de inte skulle kunna växa annars? rolleyes.gif

Olle
mulle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-08-2005, 08:48)
Zonterapi - är det något som växter behöver för att fungera i zoner där de inte skulle kunna växa annars? rolleyes.gif

Olle

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fulla poäng för den!!!!
Mulle
Elanah
Argh! får inte till det där med citat.

Min läkare kunde remittera till ackupunktör (fungerar sådär) men inte till zonterapeut då det inte klassas som "beprövad" och godkänd behandling.

Har prövat att göra på mig själv och även min snälla pojkvän trycker ibland men det känns som att det inte riktigt räcker. (förstår mkt väl att det inte e så roligt att trycka på mina stackars fötter tongue.gif ) Har en liten bok och tycker det är svårt att hitta var min ömma punkt är på bilden. ser dock ofta att det inte alls tycks ha med huvudet att göra. Skulle därför vilja pröva hos en terapeut för att få någorlunda hum om vad det är som gör ont.
gammelnalle
CITAT (Elanah @ 24-08-2005, 12:17)
Argh! får inte till det där med citat.

Min läkare kunde remittera till ackupunktör (fungerar sådär) men inte till zonterapeut då det inte klassas som "beprövad" och godkänd behandling.

Har prövat att göra på mig själv och även min snälla pojkvän trycker ibland men det känns som att det inte riktigt räcker. (förstår mkt väl att det inte e så roligt att trycka på mina stackars fötter tongue.gif ) Har en liten bok och tycker det är svårt att hitta var min ömma punkt är på bilden. ser dock ofta att det inte alls tycks ha med huvudet att göra. Skulle därför vilja pröva hos en terapeut för att få någorlunda hum om vad det är som gör ont.

Har du KONSTATERAD migrän?? Huve'värk kan vara så mycket mer...

OCH huvudvärk är ingen "sjukdom"...!!! bara ett symptom på något som är galet.. Kan vara nacken, ryggen, synen, magen, hjärtat, immunförsvaret osv osv..

så ge inte upp.. låt din pojkvän massera dig.... (vanlig massage kan också ge lindring av huvudvärk-)

Huvudvärk brukar ömma runt stortån !!! Och jag erkänner att det KAN vara knepigt att behandla sig själv... man undviker gärna när det ömmar...

men när det börja ömma: lätta på trycket men fortsätt att massera den punkten, snart kan du öka trycket igen och förhoppningsvis är du normalöm efter 3-4 behandlingar.
Framför teven brukar det kunna gå få tid att sitta och massera sina fötter.

Återkom gärna och beskriv VAR det ömmar på foten... så kan vi nog hjälpas åt...

Om det INTE är migrän utan spänningshuvudvärk så finns det några enkla tryck man kan göra runt SKALLEN!!!

Lycka till

b
Elanah
Det är migrän jag har sad.gif
Jag har ofta ont om man utgår från hål foten och ut mot sidan av foten. Inte mitt på utan liite mot hälen wacko.gif
Sedan är jag oxå öm i handen, i tumvecket.
*Felix matte*
Förlåt! jag hade fel... man får inte remiss till Zonterapi... däremot som någon sa till Akupunktur.
gammelnalle
CITAT (Elanah @ 24-08-2005, 15:28)
Det är migrän jag har sad.gif
Jag har ofta ont om man utgår från hål foten och ut mot sidan av foten. Inte mitt på utan liite mot hälen wacko.gif
Sedan är jag oxå öm i handen, i tumvecket.

ursäkta om jag frågar...jag blir osäker här... menar du insidan av foten (Stortå) eller utsidan (lilltån) ???

Tumvecket kan du lungt massera varje dag... förmodligen så är det lymfkörtlarna som ömmar... de behöver "tömmas"

lycka till

b
Eva i Skåne
Jag har fått zonterapi för min huvudvärk, dels av en arbetskamrat som klämde i handen och dels av en god vän som klämde bakom öronen.
Det hjälpte smile.gif wub.gif

Jag har blivit så imponerad av jag funderar på en kurs någongång...
Till dess ska jag önska mig en bok om ämnet näsa gång jag fyller år.

Arbetskamraten påstod att huvudvärken berodde på gallan. Inte vet jag. Jag hade inte känt några sådana besvär, men då var det viktiga att huvudvärken försvann.
Det är inte lätt att klämma tillräckligt hårt på sig själv unsure.gif Men det är en skön-ond känsla när nån annan gör det. sleep.gif

arbetskamraten varnade för att man inte fick hålla på mer än tre minuter åt gången (eller var det fem?) för det kunde orsaka insulinchock... (tror åtminstone det var det han sa. unsure.gif )
Elanah
Det är insidan av foten. En vän som tydligen (?) skall vara insatt trodde det var området för blåsan men om man tittar i min lilla bok ser det ut som om "min" punkt sitter lite längre fram. Det är nästan på gränsen till att inte vara under foten utan upp mot sidan wacko.gif
gammelnalle
tyvärr är din beskrivning för vag för att dra några exakta slutsatser, men massera dina ömma punkter ... det gör nytta oavsett vad det är!!

OCH eftersom vi alla ser olika ut... så ligger inte alla organ EXAKT hos alla människor...

hur är ömheten runt stortån? och UNDER andra och tredje tån (i vecket)?

b
*Felix matte*
Du gammelnalle verkar vara väl insatt i Zonterapins område... har du hum om det kan göra verkan i blodcirkulationen... de små kärlen?

Nej nu får jag göra rundringning till barnen och höra vem av dem som fick boken Zonterapi av mig... får säkert tillbaka den... om det nu inte var så att det var nån granne som fick den... Minnet...bra men kort. tongue.gif laugh.gif
Elanah
Så svårt att beskriva tongue.gif
Men det är alltså fritt fram att massera/trycka? Ingen tidsbegränsning el ngt sånt? Ingenting om att inte trycka för hårt el så?

Tack ska du ha gammelnalle för hjälpen rolleyes.gif
Bettson
Vad säger zonterapin om att man håller på att förloa känseln i fötterna då? huh.gif
gammelnalle
samma sak där:

DET är ingen sjukdom, utan ett symptom på nåt...

Kan vara en nerv som sitter i klä, dålig blodcirkulation osv.

Men här funkar zonterapin dubbelt... dels så trycker du på triggerpunkter och får kroppen att jobba själv, men även den rent fysiska massagen gör att blodcirkulationen kommer igång bättre , som i sig är välgörande..

Så bara massera på!!

Låt med fördel någon annan göra det åt er.... Inte minst för att det är SÅÅÅÅÅ skönt att bli ompysslad.

(och här en parantes: Det finns de som rynkar på näsan åt alternativmedicinen och menar att det snarare beror på "terauptens" engagemang än på hans behandling......

DÅ undrar jag varför inte den traditionella vården tar efter..... TÄNK så många miljarder vi skulle kunna spara om det räcker med att läkarna skulle vara mer engagerade. --

OBS ingen känga mot läkarna... utan mot alternativmetodernaS fiender..)

b
annama
Så mycket kunskap som har visat sig på den här frågan, speciellt Gammelnalle wub.gif wub.gif wub.gif , ett stort och varmt tack till dig. Det sista du skrev (med gult) kan jag tyvärr inte läsa på min skärm, men jag utgår från att det som vanligt är kloka ord. Du är hela forumets mysfaktor, kan det mesta verkar det som.
Tack för att du finns här wub.gif
Biggan_
CITAT (annama @ 25-08-2005, 19:00)
Så mycket kunskap som har visat sig på den här frågan, speciellt Gammelnalle wub.gif wub.gif wub.gif , ett stort och varmt tack till dig. Det sista du skrev (med gult) kan jag tyvärr inte läsa på min skärm, men jag utgår från att det som vanligt är kloka ord. Du är hela forumets mysfaktor, kan det mesta verkar det som.
Tack för att du finns här wub.gif

markera det gula så kan du läsa det smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Felix matte @ 24-08-2005, 22:01)
Du gammelnalle verkar vara väl insatt i Zonterapins område... har du hum om det kan göra verkan i blodcirkulationen... de små kärlen?

frågar igen rolleyes.gif
Reserv
Zonterapi stimulerar nerverna via fötternas reflexpunkter och förbättrar dålig blodcirkulation. Nackdelen med zonterapi är att man får så förbannat ont efteråt, men det beror juh på att dom hittat "rätt" nerver, fast det går juh över efter ett par dar.
bikiv
Jag vet inte om detta är zonterapi?

Men ett kraftigt tryck med tumnageln i lillfingrets fingerblomma kväver nysning!

Jag brukar tillämpa detta i situationer då det är olämpligt att nysa! Det fungerar alltid!
annama
Tack Biggan, man lär så länge man lever biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (bikiv @ 25-08-2005, 22:15)

Men ett kraftigt tryck med tumnageln i lillfingrets fingerblomma kväver nysning!

Jag brukar tillämpa detta i situationer då det är olämpligt att nysa! Det fungerar alltid!

Är inte det akupressur? unsure.gif
bikiv
Jo, det kanske det är! Vad är det för skillnad egentligen?
Reserv
Näe, ursäkta mig nu, jag tänkte på zonterapin som enbart fötterna men det innefattar juh både händerna och fötterna, akupressur är som akupunktur fast utan nålarna då över hela kroppen. wub.gif
Anki på Öland
CITAT (bikiv @ 25-08-2005, 22:15)

Vad är fingerblomma?? Skulle vara en himla bra "kur" för mig - nyser 12 gånger varje "nysning" och det skulle vara skönt att kunna stoppa.
Anki
gammelnalle
Detta var nytt för mig.... kul att höra... skall jag pröva nästa gång en nysning är på väg..

Fingerblomman är "fingeravtrycket"....
annama
Jag har fått zonterapi några gånger nu och märker att egentligen gör det inte ont nånstans under eller på mina fötter. (Har jag hög smärttröskel eller är jag jättefrisk?) Däremot brukar jag känna ordentlig smärta när jag som avslutning på behandlingen får bindvävsmassage från vristen upp till knäet, det känns VERKLIGEN!!! Hualigen sad.gif sad.gif sad.gif Vad det än är så heter det väl att ont ska med ont fördrivas??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon