|
Full version: hoyagalningar
norpydorp
25-09-2005, 15:56
Hej alla hoyagalningar!! Hur många är vi egentligen?? Och hur många har ni?? Det tycks sprida sig med en vild framfart kul..kul!! Norpis
norpydorp
25-09-2005, 16:08
jag har ca 99...väntar med spänning vad min 100 ska bli!!!
Sulawesii
25-09-2005, 16:20
Jag är absolut ingen Hoyagalning, ändå har jag femtio stycken här hemma och kommer att ha närmare sextio till nästa helg. ????
Jag tycker att dom är väldigt vackra... fast jag tror inte jag kan sälla mej till galningarna riktigt ännu... har bara 6 st. Har insett att jag faktiskt inte har platts för så många... så jag sätter mej på händerna när bytestrådar med en massa hoya dyker upp
CITAT (Sulawesii @ 25-09-2005, 17:20) Jag är absolut ingen Hoyagalning, ändå har jag femtio stycken här hemma och kommer att ha närmare sextio till nästa helg. ???? ha...med det användarnamnet och det antalet, så är det bara att erkänna....EN HOYAGALNING!!!!
CITAT (yenny @ 25-09-2005, 17:26) Jag tycker att dom är väldigt vackra... fast jag tror inte jag kan sälla mej till galningarna riktigt ännu... har bara 6 st. Har insett att jag faktiskt inte har platts för så många... så jag sätter mej på händerna när bytestrådar med en massa hoya dyker upp  har städat bort allt som inte är orkidee, epiphyllum (bladkaktusar) och hoyor fick plats med mera hoyor då
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 17:28) CITAT (yenny @ 25-09-2005, 17:26) Jag tycker att dom är väldigt vackra... fast jag tror inte jag kan sälla mej till galningarna riktigt ännu... har bara 6 st. Har insett att jag faktiskt inte har platts för så många... så jag sätter mej på händerna när bytestrådar med en massa hoya dyker upp :D har städat bort allt som inte är orkidee, epiphyllum (bladkaktusar) och hoyor fick plats med mera hoyor då  Ja jag har redan rensat från en del blommor för att få platts med de 6st... i värsta fall kanske något annan växt får samma öde (hoppsan den dog, glömde visst att vattna  )
Lillies of the Valley
25-09-2005, 16:32
Sulawesii
25-09-2005, 16:35
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 17:27) CITAT (Sulawesii @ 25-09-2005, 17:20) Jag är absolut ingen Hoyagalning, ändå har jag femtio stycken här hemma och kommer att ha närmare sextio till nästa helg. ???? ha...med det användarnamnet och det antalet, så är det bara att erkänna....EN HOYAGALNING!!!!  .... äh.... det är nog mer det att jag är en krukväxtgalning  . Jag tycker att det borde finnas speciella bidrag för oss. Så att vi kunde skaffa stora bostäder med många och stora fönster, växthus, obegränsat antal lysrörshyllor osv. Kanske skulle jag ställa upp i valet och framföra vår sak? **Rättat slarvfel.
CITAT (Sulawesii @ 25-09-2005, 17:35) CITAT (pejori @ 25-09-2005, 17:27) CITAT (Sulawesii @ 25-09-2005, 17:20) Jag är absolut ingen Hoyagalning, ändå har jag femtio stycken här hemma och kommer att ha närmare sextio till nästa helg. ???? ha...med det användarnamnet och det antalet, så är det bara att erkänna....EN HOYAGALNING!!!!  .... äh.... det är nog mer det att jag är en krukväxtgalning  . Jag tycker att det borde finnas speciella bidrag för oss. Så att vi kunde skaffa stora bostäder med många och stora fönster, växthus, obegränsat antal lysrörshyllor osv. Kanske skulle jag ställa upp i valet och framföra vår sak? **Rättat slarvfel. Ställ upp, Sulawesii. Jag röstar på dig, även om jag bara har 13 st Hoyor. Men de andra krukväxterna är så många fler. Har köpt på mig så jag har nästan 80 Pelargoner.
norpydorp
25-09-2005, 17:13
har oxå rensat bort nästan allt som inte hoya....dom har råkat hamna på sidan om hum.....men mer plats blev det!!
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 17:40
Jag har bara 13 varav 12 är sticklingar men akta dig var hooked jag är Jag är mäkta imponerad över era mängder.......så många kommer jag aldrig att få plats med, så jag får väl inrikta mig på favoriter sedan.
norpydorp
25-09-2005, 17:43
vad betyder IML egentligen? Har en Imperialis IML 222....nån som begriper? Norpis
Therese.3z
25-09-2005, 17:54
Jag har ca 200 olika hoya-sorter för tillfället. (Har för tillfället ca 340 blomkrukor i min lilla lägenhet på 55 kvm.. vet dock inte hur många krukor det är med hoyor, men "icke-hoyorna" minskar i rask takt..)
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 17:54
CITAT vad betyder IML egentligen? Har en Imperialis IML 222....nån som begriper?
Fråga en hoyanörd  CITAT Jag har ca 200 olika hoya-sorter för tillfället.
(Har för tillfället ca 340 blomkrukor i min lilla lägenhet på 55 kvm.. vet dock inte hur många krukor det är med hoyor, men "icke-hoyorna" minskar i rask takt..) Vad glad jag blir - eftersom att vi lever på dubbelt så stor yta som du betyder det att jag kan ha 680 krukor (sorter)!
LadyAdina
25-09-2005, 18:09
Jag har väl just blivit galning jag också, men har inte hunnit skaffa så många ännu. Har bara 7-8 olika (beroende på om ett par carnosor är samma sort eller ej, har inte hunnit söka reda på korrekt info än) varav de flesta sticklingar. Räknar med att få betydligt fler till våren, när det går att skicka sticklingar med posten igen och när jag dessutom har fått fönsterbrädor i köket och sovrummet. Kan ni faktiskt tänka er det; jag HAR inga fönsterbrädor alls där. Har bara i vardagsrummet och datarummet än. Men jag har ju vintern på mig att rätta till det missförhållandet.  Dock så har jag mycket begränsad plats, för det är inte bara jag som gillar inredning i vår familj - även min man gör det. Och han har - inte ännu iaf - fattat vitsen med att t.ex. ha flera fönsterbrädor ovanför varanndra. Så jag misstänker att min samling kommer få inskränka sig till sorter som jag verkligen vill ha - inte alla som jag skulle kunna tänka mig att ha, för då är vi raskt uppe i några hundra...
87 stycken har jag. Jag erkänner, jag har torskat!
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 18:35
CITAT Räknar med att få betydligt fler till våren, när det går att skicka sticklingar med posten igen och när jag dessutom har fått fönsterbrädor i köket och sovrummet. TIPS: Gör dem BREDA!
Sulawesii
25-09-2005, 18:38
CITAT (Gertie @ 25-09-2005, 17:59) Ställ upp, Sulawesii. Jag röstar på dig, även om jag bara har 13 st Hoyor. Men de andra krukväxterna är så många fler. Har köpt på mig så jag har nästan 80 Pelargoner. Wow, jag har en röst! Tack Gertie!!!
jag har väl en 60-70
wolkenkrabber
25-09-2005, 19:02
man blir ju mörkrädd när man hör era antal hoyor, jag har bara 7 hoyor. men skulle jag räkna alla krukväxter jag hade skulle jag nog få ångest
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 18:40) Jag har bara 13 varav 12 är sticklingar men akta dig var hooked jag är Jag är mäkta imponerad över era mängder.......så många kommer jag aldrig att få plats med, så jag får väl inrikta mig på favoriter sedan. så sa jag med för ett år sedan. då hade jag femton
Jag är också en nybliven Hoyasamlare. Har bara 7 (i veckan kommer den åttonde) varav 6 är sticklingar. Men alltid en början
LadyAdina
25-09-2005, 19:23
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 20:35) CITAT Räknar med att få betydligt fler till våren, när det går att skicka sticklingar med posten igen och när jag dessutom har fått fönsterbrädor i köket och sovrummet. TIPS: Gör dem BREDA!  Hi hi, jodå, åtminstone en blir extra bred! Har nämligen en gammal lång hylla som egentligen ska sitta på väggen och härbärgera massa prydnadssaker el.dyl. men jag har givetvis kommit på den eminenta idén att använda den till fönsterbräda istället... Måste bara få fatt i några rejäla skruvar först. Vill ju inte att hela baletten ska rasa i golvet när jag fått dit en massa älsklingar på den!
Linda_A
25-09-2005, 19:40
Hej! Jag får väl ställa mig till hoya galningar med. Även om jag bara har en 30 stycken och det ökar hela tiden på något konstigt sätt. Varit i sthlm och fick med mig hem två stora plantor av carnosa tricolor och wayetti med en hel del blomknoppar/sporrar på. Plus att jag ska på hoya träff om några veckor.
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 19:44
CITAT Plus att jag ska på hoya träff om några veckor. Lyckost!
Linda_A
25-09-2005, 19:47
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 21:44) CITAT Plus att jag ska på hoya träff om några veckor. Lyckost!  Inte så långt ifrån dig ju. Och sen är det ju hoya utställning i hässleholm i nov. Så det är ju en hel del på gång här i skåne.
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 19:54
Är du med i sydsvenska hoyasällskapet, Linda_A, eller?
När i Hässleholm?
Linda_A
25-09-2005, 20:04
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 21:54) Är du med i sydsvenska hoyasällskapet, Linda_A, eller?
När i Hässleholm? Nej det är jag inte ännu. =) Utan detta som jag ska på är hos en privat person som bor i halland. (rätt nära skånegränsen). Och det i hässleholm är 3/11 - 6/11 på Blomsterlandet i Hässleholm. Mera fakta om utställningen finns här http://www.stenasa.se/
Lotta150
25-09-2005, 21:28
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 18:40) Jag har bara 13 varav 12 är sticklingar men akta dig var hooked jag är Jag är mäkta imponerad över era mängder.......så många kommer jag aldrig att få plats med, så jag får väl inrikta mig på favoriter sedan. Du anar inte vad många fler man får rum med än man trodde från början... Jag har ca 120 och nu börjar det faktiskt bli aaaaningen trångt
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 22:21
CITAT Och det i hässleholm är 3/11 - 6/11 på Blomsterlandet i Hässleholm. Mera fakta om utställningen finns här http://www.stenasa.se/ KLART intressant - och ett stenkast från stationen - suveränt! Tack för tipset.
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 18:40) Jag har bara 13 varav 12 är sticklingar men akta dig var hooked jag är  du ska bara veta vilka jag planerar att skicka till dig
Maria i Helsingborg
25-09-2005, 22:40
CITAT du ska bara veta vilka jag planerar att skicka till dig Åh, du skriver så spännande saker.......  Du e en redi kompis du  Jag hoppas att jag hittar något riktigt spännande som jag kan återgälda dig med!
Linda_A
26-09-2005, 05:26
CITAT (Maria i Helsingborg @ 26-09-2005, 00:21) CITAT Och det i hässleholm är 3/11 - 6/11 på Blomsterlandet i Hässleholm. Mera fakta om utställningen finns här http://www.stenasa.se/KLART intressant - och ett stenkast från stationen - suveränt! Tack för tipset. Så lite så. Får man väl ser om man ser någon maria ifrån hgb där. *s*
Therese.3z
26-09-2005, 06:41
CITAT (Maria i Helsingborg @ 25-09-2005, 18:54) CITAT vad betyder IML egentligen? Har en Imperialis IML 222....nån som begriper? Fråga en hoyanörd  CITAT Jag har ca 200 olika hoya-sorter för tillfället.
(Har för tillfället ca 340 blomkrukor i min lilla lägenhet på 55 kvm.. vet dock inte hur många krukor det är med hoyor, men "icke-hoyorna" minskar i rask takt..) Vad glad jag blir - eftersom att vi lever på dubbelt så stor yta som du betyder det att jag kan ha 680 krukor (sorter)!  Fusk! Jag vill också bo större..   Men du ska inte tro att jag har slut på plats än inte. Visst, 340 krukor är många krukor, men jag har massor (faktiskt!) med plats över än! Jag kan utan att leta plats eller ändra något alls placera ut över 70 krukor till!
maimiti
26-09-2005, 07:46
Jag har väl någonstans mellan 130 och 150... har inte räknat på ett tag  Så, jag får väl räkna mig som nörd IML står för övrigt för Iris May Liddle. Hon är fru till David Liddle, en australisk forskare/författare/samlare/odlare/?. Han har nog en av världens största hoyasamlingar och har beskrivit ett flertal av dem också.
norpydorp
26-09-2005, 08:04
jag önskar att det fanns utställningar o träffar här uppe oxå!! då blev jag lite klokare på IML tackar ska ni ha! Jag drömmor om hoyor nu oxå...här har det snurrat om aldeles /Norpis
Jag har också åkit dit.. Dom är ju helt fanstastiska!! Än är mina skyddslingar bara 22 st , ska inte köpa fler just nu, men kan inte låta bli att nypa lite hos vänner och bekanta när tillfälle ges....
Lotta150
26-09-2005, 21:13
CITAT (kottan @ 26-09-2005, 20:41) Jag har också åkit dit.. Dom är ju helt fanstastiska!! Än är mina skyddslingar bara 22 st , ska inte köpa fler just nu, men kan inte låta bli att nypa lite hos vänner och bekanta när tillfälle ges....  Haha, "ska inte köpa fler just nu..." Det har nog varenda hoyagalning sagt många, många gånger ...och köpt mååååga fler
stennie
26-09-2005, 21:32
Här är en till galning, 52 har det blivit än så länge...väntar 4 st som kommer på posten vilken dag som helst..... Snart så har jag 6 m fönsterkarm till som jag kan fylla
Linda_A
27-09-2005, 06:46
CITAT (kottan @ 26-09-2005, 21:41) Jag har också åkit dit.. Dom är ju helt fanstastiska!! Än är mina skyddslingar bara 22 st , ska inte köpa fler just nu, men kan inte låta bli att nypa lite hos vänner och bekanta när tillfälle ges....  Hehe samma här. Fast jag har inga vänner att nypa hos. =( Bara jag som får ge till familj och vänner.
Zarah P
27-09-2005, 08:47
Jag hade 107 i senaste räkningen (MEN då är det ett gäng dubletter bland dem, och alltså inte 107 olika sorter - dessvärre...) - men den räkningen stämmer inte, och dessutom kommer det ett paket idag med de sista hoyorna för säsongen, så... Ja, och sen ska jag ju såklart på Stenåsas utställning - och då köper jag nog de absolut sista för säsongen... Märks det att jag redan sagt så ett par gånger sen i somras...? Men allvarligt talat så får jag nog ta och decimera min samling - och hålla mig till de speciella, för de är överallt, nu.
mammafia
27-09-2005, 09:14
jag har räknat mina igår och fick fram att jag hade 60 olika men några är så klart sticklingar...Nojan har satt sina klor i mej
CITAT (Zarah P @ 27-09-2005, 09:47) Men allvarligt talat så får jag nog ta och decimera min samling - och hålla mig till de speciella, för de är överallt, nu.  jag har rensat bort alla dubletter redan uton lacunosan som jag har tre av och pink silver som jag numera också har tre av, på grund av felklipp men åttiofem sorter bidde det igår
morellen
27-09-2005, 14:47
undra varför det bara råkar dimpa ner en hoyastickling till i brevlådan? Jag har ju slutat köpa för säsongen...? *s*
Sulawesii
27-09-2005, 16:36
Här damp det ner nio stycken idag......?
Maria i Helsingborg
27-09-2005, 16:53
CITAT undra varför det bara råkar dimpa ner en hoyastickling till i brevlådan? Jag har ju slutat köpa för säsongen...? *s* CITAT Här damp det ner nio stycken idag......? Ni har alltså INGEN aning?  Kommer ni på det så tipsa mig - det låter trevligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|