|
Full version: Favoritrecept!
Jag ligger lite efter i inläggen, men det är klart att man kan torka både älg- och nötkött i ugnen. Saltat och torkat renkött kostar 600:-/kg, det här blir nästan lika gott fast orökt. Ju lägre temperatur desto längre torktid. Och godare.... /Åsa
*Felix matte*
28-09-2005, 21:11
CITAT (Evgeni @ 28-09-2005, 22:08) CITAT (Felix matte @ 28-09-2005, 22:03)
PS. Ångkokningstillsats finns att köpa på bl.a COOP för några tior.
Där garderade du dig bra.Du visste med säkerhet att det skulle komma frågor  Japp!
Torka renkött i ugnen själv, det är ju ett bra tips om man skulle råka köra på en ren! Det är ju alltid stora flockar med renar på vägen varje gång man kör mellan Piteå och Luleå!
*Felix matte*
28-09-2005, 21:16
CITAT (Gåsis @ 28-09-2005, 22:11) Jag ligger lite efter i inläggen, men det är klart att man kan torka både älg- och nötkött i ugnen. Saltat och torkat renkött kostar 600:-/kg, det här blir nästan lika gott fast orökt. Ju lägre temperatur desto längre torktid. Och godare.... /Åsa Hoppsan! det var dyrt.... här betalar vi inte såna fantasisummor... maken konsumerar torkat renkött.. jag nötkött Här kan du se priserna i våran butik.
Jamen, tjohopp. Jag som tyckter jag hittat ett ställe som säljer billigt.... Man skulle ha varit ute med bössan i somras när vi hade 5 strörenar på vår ö... /Åsa
*Felix matte*
28-09-2005, 21:24
CITAT (Gåsis @ 28-09-2005, 22:19) Jamen, tjohopp. Jag som tyckter jag hittat ett ställe som säljer billigt.... Man skulle ha varit ute med bössan i somras när vi hade 5 strörenar på vår ö... /Åsa
Det här lagade jag förra julen och det blev det godaste på hela julbordet.
Marinerade revbensspjäll
Det här behövs för 4-6 port: 1-1,2 kg revbensspjäll Marinad: rivet skal och saft av 1 lime 1 1/2 msk flytande honung 1 msk äkta soja 1 1/2 msk matolja 1 1/2 tsk salt 2 krm grovmalen svartpeppar 1 1/2 tsk malen ingefära Gör så här: Skär köttet i portionsbitar och lägg dem i en tjock plastpåse. Rör samman alla ingredienserna till marinaden. Häll den över köttet. Lägg påsen i kylen ca 2 timmar. Lägg över kött och marinad i en eldfast form. Sätt in köttfatet mitt i ugnen, 200°, och stek ca 20¬25 minuter. Vänd köttet och stek ytterligare ca 20¬25 minuter. Tips! Önskas en knaprigare yta, kan värmen höjas till 250° när det är 5 minuter kvar av stektiden.
Ska det vara tjocka spjäll undrar en spis-novis???
CITAT (stina @ 29-09-2005, 14:58) Ska det vara tjocka spjäll undrar en spis-novis??? Jag hade ganska tjocka spjäll iallafall.
Björken
29-09-2005, 18:19
Något enkelt och gott till kvällen fick det för många år sedan av min bilskollärare
Namn ja det kan man hitta på själv
Hårdkoka 3-4 ägg skiva dem och lägg i en ugnseldfast form Gör en stuvning på en burk tonfisk använd gärna dill i stuvningen häll över äggen ta några skivor formfranska, ta bort kanterna och skär brödet i tärningar och lägg över tonfiskstuvningen in i ugnen i 200 grader tills brödet börjar få färg
Ät det med en härlig valfri sallad till
evarina
29-09-2005, 19:48
Här kommer en av mina favoriter (så här i hösttider): Renskavsgryta: 2 port (drygt) 1 pkt renskav 1 gul lök 2 dl creme fraiche 1 msk senap 1 msk tomatpuré 4-5 krossade enbär ½ tsk salt ½ krm svartpeppar lite smör att steka i.
Tina renskaven. Hacka löken. Bryn kött och lök. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka ca 5 min.
Servera hasselbackspotatis eller ris till. (Jag föredrar potatisen).
Dessert: Lingonglass med kolasås
Ingredienser4 port
4 äggulor 1 dl florsocker 1 1/2 dl rårörda lingon ev 1 msk gin 4 dl vispgrädde
Kolasås: 2 dl vispgrädde 1 dl mjölk 1 dl strösocker 1 dl ljus sirap
Gör så här
Vispa ihop äggulor, florsocker, lingon och gin. Vispa grädden och blanda med lingonsmeten. Häll smeten i en rund form. Frys glassen i 4-5 tim. Vispa ihop grädde, mjölk, socker och sirap i en kastrull. Låt såsen koka kraftigt utan lock tills den tjocknar, 10-15 min. Doppa formen hastigt i varmt vatten och stjälp upp glassen på ett fat. Låt stå i kylen ca 30 min. Ringla över lite kolasås och servera resten till. Garnera gärna med hela lingon.
gammelnalle
29-09-2005, 21:07
stek fiskpinnar köp pommes frittes i korvkiosken häll på ketchup servera med ett årsgångsvin 2001 vitt bourgonne...
salta med vitlökssalt
bon apetit..
men visst hör detta hemma under RECEPT??????
*Felix matte*
29-09-2005, 21:14
Till Fiskpinnar vill jag ha kokt mandelpotatis och FELIX Salladsdressing
Majs & Broccoligratäng
2 buntar färsk broccoli 1 burk majs 3 ägg 1 tsk italiensk salladskrydda (2 krm riven muskot eller paprikapulver) 2,5 dl mellangrädde 4 dl gratängost Tillvägagångssätt
Koka broccolibuketter 5 min i lättsaltat vatten och låt rinna av väl. Lägg i smord gratängform med den avrunna majsen. Vispa upp äggen med kryddor, grädde och hälften av osten. Häll över broccolin, strö resten av osten över. Gratinera i 25 min i 175 grader (det går säkert bra att använda frysta broccolibuketter istället för färska)
jättegott !
En god räksoppa!!
6-7st. rivna morötter - lägg i kastrull pudra över mjöl späd med 1,5L vatten & 3st. fiskbuljongtärningar. Låt koka en stund
Blanda sen i; 1 stor ask räkost eller kräftost 1 burk creme fraiche -Rör om och låt den bli varm. Innan servering så blanda i hackad dill och skalade räkor.
Gott med vitlöksbröd eller matmuffins till.
//Jennan
*Felix matte*
29-09-2005, 22:04
Laxsoppa
200 gram laxfilé morötter rotselleri palsternacka purjolök blomkål brutna bönor några potatisar 2 tärningar grönsaksbuljong salt,peppar vatten 1,5 dl vispgrädde ...................................... Fräs strimlade rotsakerna, tärnade potatisen i lite smör tillsätt vatten och buljongtärn, låt koka tills potatisen är nästan klar.... då sätter du i laxen skuren i kuber blomkål och bönor... låt småputtra i 4-5 min Häll i grädden och låt soppan få ett snabbt uppkok Smaka av med salt & svartpeppar. ................................................................................ ...............................
En snabbare variant får man om man tar redd grönsakssoppa (påse och ) tärnar i några kokta potatisar och laxfilé. Klart på 5 min
Servera med rostat bröd eller knäckebröd med smör på.
CITAT (gammelnalle @ 29-09-2005, 22:07) men visst hör detta hemma under RECEPT?????? Säger detsamma... Massor med gottigottgott som går förlorat för att den som letar efter middagstips "bara" letar i Receptavdelningen.
Men, då måste det ju bli mest synd om den som "Bara" tittar i receptavd Tänk så mycket denna "någon" går miste om
Det verkar va´populärare att skriva recepten här inne, finns inte nån tråd i receptavdelningen som fått över 60 inlägg  Här kan man hitta mycket smått och gott
CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 07:16) Men, då måste det ju bli mest synd om den som "Bara" tittar i receptavd Tänk så mycket denna "någon" går miste om :) :P Det är ju det jag säger. Släng in alla godbitarna i Recept också! Alla läser ju inte i Småprat och missar därför allt det här för att dom letar recept i Receptavdelningen. Kör på!
CITAT (Berith @ 30-09-2005, 07:23) CITAT (Evgeni @ 30-09-2005, 07:16) Men, då måste det ju bli mest synd om den som "Bara" tittar i receptavd Tänk så mycket denna "någon" går miste om  Det är ju det jag säger. Släng in alla godbitarna i Recept också! Alla läser ju inte i Småprat och missar därför allt det här för att dom letar recept i Receptavdelningen. Kör på! Men i receptavd. händer det väligt ofta att folk inte får nån respons på sina recept.Här finns ändå möjligheten att nån ser receptet och ger nån form av komentar, och det ycker i alla fall jag är trevligt. Det är inte alltid kul att prata med en vägg
Ok, förstår nu att du tycker det är ett heltokigt förslag att lägga dom här recepten också i Receptavdelningen.
CITAT (Berith @ 30-09-2005, 07:36) Ok, förstår nu att du tycker det är ett heltokigt förslag att lägga dom här recepten också i Receptavdelningen. Heltokigt kanske det inte är, men helt klart får man bäst respons här i småprat. Jag kollade nu och det största gensvaret sen starten hade Eva Swan fått för två år sen då hon ville ha alternativ för fläsket till dom bruna bönorna, 51 svar hade hon fått. Om nån känner sig manad så är det väl bara att gå in på receptavdelningen och länka till den här tråden.
CITAT (Berith @ 30-09-2005, 07:36) Ok, förstår nu att du tycker det är ett heltokigt förslag att lägga dom här recepten också i Receptavdelningen. Nej, jag tycker inte alls att det är en dålig ide. Men jag tror inte att det var syftet med den är tråden :- Att tjafsa om vara eller inte vara. Personligen Är jag inte så hemma på det här med att flytta hit och dit mellan trådarna och jag har absolut inte lust med att skriva samma recept två ggr/Evgeni
Du gör naturligtvis som du vill. Såg att Agneta bidragit med sitt i Recept också. Tack för tipset!
CITAT (Berith @ 30-09-2005, 07:59) Du gör naturligtvis som du vill. Såg att Agneta bidragit med sitt i Recept också. Tack för tipset!  Javisst gör jag det Det gör jag alltid
Det finns en frukostvariant i receptavd.nu. Jättegott när man inte har lust att vara särskilt nyttig  /Evgeni
Delar med mig av ett gott recept såhär på nattkröken!
COLASTEK
Rostbiff eller fransyska (innanlår) marineras i Coca-Cola kvällen före tillagning.
Blanda Knorrs grillkrydda (röd burk), grovmalen svartpeppar och salt, och klappa in detta i steken. Detta stekes i 200-225 grader ca 1,5 timme i mitten av ugnen direkt på gallret. Under steken, på botten av ugnen, placeras en skål vatten. Sila stekskyn och gör sås av den.
Sås: All steksky (silad) + buljong upp till 5 dl vätska. Servera med bakad potatis eller klyftpotatis.
zaaritha
01-10-2005, 22:59
Men, som nå´n sa; ska inte mat vara i "recept"??
Smedsborg
02-10-2005, 11:23
Och nu ligger fransyskan i Cola o gottar sig:)
Tack för tipset. Hopppas nu att det blir gott bara.
Ophelia
02-10-2005, 17:55
Jag älskar oxfilé med en härlig potatisgratäng samt ett glas gott rött vin Därefter mysar jag gärna till det med en kladdkaka och grädde samt en kopp kaffe och kanske en slånbärslikör. Därefter skulle det vara trevligt att sitta och mysa med en god drink. Allt avnjutes i goda vänners sällskap.
Västerbottensgratinerade jordärtskockor
4 port
1 dl Västerbottenost, riven 600 g jordärtskockor, vatten och salt till kokning 2 1/2 msk smör 2 msk vetemjöl 2 1/2 dl skockspad 1 1/2 dl matlagningsgrädde 8 tunna skivor rökt skinka salt och peppar efter smak
Skala skockorna, koka dem mjuka i lättsaltat vatten, häll av och spara kokvattnet. Fräs 2 msk smör med mjöl i en kastrull, späd med spad och grädde. Låt koka 5 minuter och smaka av med salt och peppar, var försiktig med saltet! Sätt ugnen på 275°C. Smörj en ugnsfast form med resterande smör. Fördela skockorna på skinkskivorna och rulla ihop. Placera rullarna i formen och häll såsen över. Strö över Västerbottenost. Gratinera till osten smält och gratängen får vacker, gyllene färg. Servera med pocherade ägg och fräsch sallad med mild vinegrette.
Biggan_
02-10-2005, 18:17
CITAT (Ophelia @ 02-10-2005, 18:55) Jag älskar oxfilé med en härlig potatisgratäng samt ett glas gott rött vin Därefter mysar jag gärna till det med en kladdkaka och grädde samt en kopp kaffe och kanske en slånbärslikör. Därefter skulle det vara trevligt att sitta och mysa med en god drink. Allt avnjutes i goda vänners sällskap.  Blev det lyckat på din bjudning för familjen Ophelia?
Pepparrotssoppa 4-6 personer 2 msk smör 3 msk vetemjöl 1 liter vatten 2 hönsbuljongtärningar 125 gr. pepparrotsost (t.ex. Cantadou) 1 dl creme fraiche 2 krm. salt hackad persilja Smält smöret i en kastrull, rör ner smöret med mjölet och fräs en stund. Häll på vatten under vispning och tillsätt buljongtärningarna. Koka upp. Vispa sen ner osten och creme fraichen. Låt sjuda i 3-5 min. Strö över persiljan och servera Görgött
Ophelia
02-10-2005, 19:12
CITAT (Birgitta P @ 02-10-2005, 19:17) CITAT (Ophelia @ 02-10-2005, 18:55) Jag älskar oxfilé med en härlig potatisgratäng samt ett glas gott rött vin :) Därefter mysar jag gärna till det med en kladdkaka och grädde samt en kopp kaffe och kanske en slånbärslikör. Därefter skulle det vara trevligt att sitta och mysa med en god drink. Allt avnjutes i goda vänners sällskap.  :) :) :) Blev det lyckat på din bjudning för familjen Ophelia? Oja...alla åt och blev proppmätta. Bjussade på goda drinkar oxå Riktigt lätt mat det där med filé. Ska försöka mig på att göra något avancerat nästa gång
Farbror Blå
04-10-2005, 13:59
Lövbiff Kristian
ingredienser
lövbiff bostongurka (helst den starkare varianten) chilisås (valfri styrka) creme fraiche lök
Gul lök finhackas och fräses lätt. Blanda i bostongurkan och creme fraichen och värm upp. När röran är varm, smaksätt med chilisås, sambal oelek eller liknande till en pikant ton. Servera de steka lövbiffskivorna två och två, me röran emellan och med hasselbackspotatis.
Smaskens!
Yoghurtmarinerade kycklingfiléer med röda linser
4 portioner
4 kycklingfiléer olivolja salt och peppar Marinad 1 dl matlagningsyoghurt 3/4 tsk sambal oelek 1 msk spiskummin 1 pressad vitlöksklyfta
*Blanda ingredienserna till marinaden *Lägg kycklingfiléerna i en påse *Häll i marinaden och knyt om *Låt ligga i kylen 2 timmar eller längre *Ta upp filéerna och låt dem rinna av *Stek kycklingfiléerna i olivoljan ca 6 min per sida *Salta och peppra *Servera med kokta linser
Detta är ett recept med lågt glykemiskt index, hämtat ur boken "allt om glykemiskt index" av Fredrik Paulún
Nu måste jag ta och dela med mej av min favoritpaj: Solans paj Deg: 150 g margarin el. smör 1½ dl socker 1 ägg Röres ihop 3dl vetemjöl 1 dryg tsk bakpulver Blandas i smeten # Smörj en pajform, bred ut smeten, går bra om man sköljer händerna i kallt vatten o använder dem. Grädda i 200g ca 10 min. Krämen: 1 burk cremefraiche 1stort eller 2 små ägg 1½ dl socker 1-2 tsk vaniljsocker rör ihop 1 paket hallon/blåbär ca 200 g # Lägg på hallonen och sedan krämen o grädda ca 30 min i 175g Farligt gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|